Jos ahtopaineeksi ilmoitetaan vaikkapa 1,1, onko tällöin kokonaispaine 1,0 1,1 eli 2,1 vai tarkoittaako 1,1 sitä lisää, joka ahtamalla saadaan ahtamattomaan tilanteeseen verrattuna. Ja ahtamattomaton painehan jää hieman alle 1,0:n eli kokonaispaine jäisikin vähän alle 2,0:n. Mutta miten on - mitä ahtopaine tarkkaan ottaen tarkoittaa ja jos tiedetään ahtopaine, mikä on kokonaispaine ?
Ahtopaine = ?
9
9516
Vastaukset
- painetta tuupiin
ahtopaine= yleensä kokonaispaine, mittarin kun laitat niin, jos autossasi valmistaja ilmoittaa 1.1bar niin mittari myös saman näyttää, ei saa tehdä asioista liian hankalia, muutenhan vaparissakin olisi kilon ahtopaine eli normaali ilmanpaine, joka tarvitaan, että homma ylipäänsä toimisi...
täytyy tietenkin muistaa , että painetta mitattaessa auton moottorin kuormitus aste ja mittauspiste vaikuttavat asiaan.... heti turbon jälkeen paine voi olla kovempi kuin itse imusarjassa...- No idea
Siis jos pienpaineturbon ahtopaineeksi ilmoitetaan 0,4, on paine vain 0,4 baria eli 0,6 baria alle ilmakehän ??? Kuinka alhainen paine olisikaan ilman ahtamista ? Kuka TIETÄÄ ?
- 2.2 bar/535hv
Ahtopaine tarkoittaa "ruokatorvessa" olevaa ylipainetta ympäröivään ilmaan nähden. Ts. ahdot 1.1 tarkoittaa absoluuttista painetta 2.1 bar.
Vapaastihengittävässäkin pitäisi olla ylipaine venmttiilin päällä sen auetessa tai sit on imuputkien mitoitus päin seiniä. Tämä siis suurimman tehon kierroksilla...- Joku...
Siis vapaasti hengittävässä ylipainetta?
Mistä sinä semmoista kehität?
Ilmanputsari yms. vastustavat ilman liikkumista ja saavat aikaan alipaineen! Ts. ilmanpaine alempi kuin ympäröivän ilman...
Sylinteri vetää ilmaa sisään imutahdin aikana. Siis vetää, ilma ei mene sylinteriin imusarjan ja putsarin läpi ihan "vapaaehtoisesti", vaan siihen tarvitaan "työtä"... - 2.2 bar / 535hv
Joku... kirjoitti:
Siis vapaasti hengittävässä ylipainetta?
Mistä sinä semmoista kehität?
Ilmanputsari yms. vastustavat ilman liikkumista ja saavat aikaan alipaineen! Ts. ilmanpaine alempi kuin ympäröivän ilman...
Sylinteri vetää ilmaa sisään imutahdin aikana. Siis vetää, ilma ei mene sylinteriin imusarjan ja putsarin läpi ihan "vapaaehtoisesti", vaan siihen tarvitaan "työtä"...Mä tarkoitin vapaastihengittävää, enkä mitään Corillan 1,3 tuplakurkkuista. Eli kisakoneissa mitoitetaan imuputket niin, että imuilmapulssi ( tai siis suuttimen jälkeen tästä pitäisi puhua polttoaineseoksena ) on juuri saavuttanut venttiililautasen kun venttiili alkaa aueta. Samoin pakosarja mitoitetaan niin, että pakoventtiilin auetessa on pakokanavassa alipaine. Nämä ko. ilmiöt toimivat kuitenkin hyvin kapealla käyntinopeusalueella, ellei sitten käytetä muuttuvapituista imusarjaa. Moottorin käyttötarkoituksesta riippuen nämä sovitetaan johonkin suurimman vääntömomentin ja suurimman tehon kierrosten paikkeille.
- johan on isoo painetta
2.2 bar ja vaan 535 hmm tais olla lyhyt ikänen motti =) mulla on 0.9 ja kulkee aivan perhanasti ja oon ajanu vaan 300tkm niillä paineil pitäisköhän nostaa 3.0bar ja ajaa 500m
- 2.7 biturbo
...3 bariin, jos föönissä riittää tuottoa! Ja sit kun teet koneremppaa, niin opettele kirjoittamaan samalla...
- 2.2bar/535hv
37 tkm. Tosin, ei noista kilometreistä kovin monella ole ahdot yli 1,0 barin olleet. Nääs, kun nuo kierrokset tulevat kutosella täyteen 285 km/h kohdalla, eikä tuon mittarissa pitämiseen tarvita kuin 0,86 baria ahtoja.
Jos sinä oot jo ajanut 300 tkm 0,9 bar ahtopainemittarissa koko ajan, niin toivottavasti tää mun voimalaitos kestää yhtä pitkälle, oli sen verran kallis paketti, että olis syytä kestää...
- Anonyymi
Ahtopainetta voi verrata auton renkaan täyttöön. Jos mittari näyttää 1kg rengasta täytettäessä. Ja Kun auton Ahtopainemittari 1kg, tästä on hyvä jatkaa ajatelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209