YLE:n nettisivuilla uutisoidaan, että Euroopan neuvosto kritisoi Suomen kielipolitiikkaa eli ruotsinkielen virallinen asema on kuulemma uhattuna Suomessa? Lienee perustellun aiheellista esittää kysymys: Onko kyseinen kriittinen paimenkirjelmä ehkä kenties mahdollisesti Suomesta lähtöisin oleva tilaustyö? Ja toisekseen: Onko Euroopan neuvosto kritisoimassa Ruotsia, jossa suomenkielisen väestön asema on kuta kuinkin täysin marginaalissa, vaikka maan suurin kielivähemmistö on suomenkielinen vähemmistö? Edelleen sattui sopivasti, että Euroopan neuvoston Suomi-moitteet ajoittuvat muutaman päivän verran edukuntavaaliemme alle.
Euroopan neuvoston moitteet tilaustyö?
2
<50
Vastaukset
- irto tolloista
Tmähän kuumentaa tunnteta, että irti EU.ta!
- W.Leiriniekka
Kyseinen Euroopan neuvoston "paimenkirje" on siis eri tahon kuin EU:n laatima ja lähettämä. Joka tapauksessa kyseessä on kansainvälisen tahon kannanotto olipa se sitten vaikkapa huterallakin pohjalla. Meillä Suomessahan on tapana säikkyä Suomeen kohdentuvia ulkomailta tulevia kriittisiä arviointeja. Eipä tuo olisi tosiaankaan mikään ennenhavaitsematon ihme, jos Euroopan neuvoston kritiikin syntyperä juntuisi johonkin kotimaiseen "puppugeneraattoriin" käyttääkseni Keskustan entisen puoluesihteerin viljelemää ilmausta.
Vaikuttaa olevan aiheellista kysyä, ymmärtääkö Euroopan neuvosto, että meillä Suomessa käytävässä ajankohtaisessa polemiikissa on kysymys puhtaasti suomenkielisien alueitten pakollisesta ruotsista, ruotsin pakko-opiskelusta peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Ruotsinkielisten ja kaksikielisten kuntien kielitilanteeseen ei olla puuttumassa, vaikka jostain on ehkä ujuttautunut Euroopan neuvostoon virheellinen käsitys, että siitä olisi ehkä kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997883- 1075617
- 2754881
- 494853
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294