Dyneema kiinnitysköytenä

15

Kiinnitysköydet olisi uusittava ja kiinnostaisi kokeilla vähän ohuempaa ratkaisua kuin perinteistä kiinnitysköyttä. Miten keulaköysinä menisi ohuempi dyneema kun painoa veneesä on alle 2000 kg.

7

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dyneema on kiinitysköytenä täysin sopimaton!
      Se on suunniteltu ei venyväksi ja joutuu sen takia moninkertaisiin kuormituksiin venyvään "mooring"-köyteen nähden. Näin ollen joutuisit valitsemaan oleellisesti paksumpi dyneema kuin luulet. Dyneemakaltaiset köydet kuormittavat myös kiinityspiste (knaappi, pollari) paljon enemmän.
      Kohtuukokoista kiinitysköyttä saat hankimalla laadukasta siihen tarkoitettu köysi, esim. Marlowin multiplait. Se kestää oikein hoidettuna jopa vuosikymmeniä.
      Katso:
      http://www.marlowropes.com/index.php?option=com_content&view=article&id=96:multiplait-nylon&catid=52:mooring&Itemid=232

• setäsamppa

Miksei dyneema menis kunnon joustimien kanssa?? Riippuen dyneemasta, jotkut taipuvat paremmin, jotkut huonommin, joistakin kuori kuluu nopeammin.

• multimulti

Mulla on just tuota linkin köyttä. Meni yhdessä kesässä jo sen kaltaiseksi (UV-säteily?) että hyvä jos vielä tämän kesän menee.

Mitä hoitoa sille kiinnitysköydelle pitäisi antaa. Vene on Saimaalla, joten suolaa ei tarvitse huuhtoa.

• _/)_
        multimulti kirjoitti:

Mulla on just tuota linkin köyttä. Meni yhdessä kesässä jo sen kaltaiseksi (UV-säteily?) että hyvä jos vielä tämän kesän menee.

Mitä hoitoa sille kiinnitysköydelle pitäisi antaa. Vene on Saimaalla, joten suolaa ei tarvitse huuhtoa.

Ei pitäisi tuon köyden mennä vuodessa eikä viidessäkään. Itsellä on toisen valmistajan samanrakenteista köyttä ankkuriköytenä, laituriköytenä ja pidemmätkin köydet luonnonsatamia varten. Ikää on niillä kaikilla, vanhimmilla n. 15 v, eikä tarvetta vielä uusia.

Jos ei suolaakaan tarvitse huuhdella, ei niitä tarvitse sen enempää hoitaa, ellei paikalla lennä hiekkapölyä. Pari viikkoa sitten kuuntelin köysikauppiaan luentoa, jossa pesu pesukoneessa kiellettiin. Tulkitsisin sen kiellon koskevan silti lähinnä hi-tec purjehdusköysiä.

• köysistä pyykissä

"Pari viikkoa sitten kuuntelin köysikauppiaan luentoa, jossa pesu pesukoneessa kiellettiin. "

- kerro lisää, miksi kiellettiin pesemästä pesukoneessa ?
      Kiellettiinkö siis liian lämmön käyttö, normi pyykinpesuaineiden käyttö, linkous vaiko todellakin pesukoneen rummussa pyöritys ja jos niin miksi ihmeessä ?

Mun pyykkarini ainakin pyörittää rumpua molempiin suuntiin pesussa saman verran, joten eipä ole menneet köyteni edes kierteelle pesussa, ja linkousta en ole käyttänyt.
      Mitään ongelmia en ole havainnut tästä aiheutuneen, mitä se kauppias siis väitti käyvän ?

• Matti Lappalainen

Joo, ainakaan määrätyt köydet eivät tykkää konepesusta ollenkaan. Olen kokeillut. Olen samaa mieltä, Dynema on ihan väärä köysi kiinnitysköydeksi. Jo ajatus, että laitetaan ohut vahva köysi kiinnitysköydeksi on virheellinen. Kiinnitysköysien pitää myös kestää hankausta ja paksu köysi kuluu kauemmin kuin ohut. Sellaiseen tilanteeseen joutuu joskus. Köydestä joutuu myös joskus vetämään tosissaan ja paksusta köydestä on parempi vetää.

www.snoopy.fi

• thirsty traveller

Kiinnitysköyden pitää aina olla joustava, vaikka joustimillakin. Joustamaton repii luultavasti knaapit kannesta. Marlow Braid kuuluu joustamattomiin. Paksusta köydestä on helmpompi pitää kiinni. Nylon tulee lopulta halvemmaksikin. Vuorovesialueilla ja auringossa käytetään yleensä mustaa nylonia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5310
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2347
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      111
      1572
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      227
      1524
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1467
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1165
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1133
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      288
      1078
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe