Minulla on 2 punaviinimarja pensasta vierekkäin ja jo viime kesänä huomasin että muurahaiset olivat vallanneet niiden juurikon (en tosin tehnyt silloin asialle mitään). Nyt kevään kynnyksellä kun pensas teki lehdet niin ihmettelin kun se teki ne niin "myttymäisiksi"...siis paljon lehtiä yhdessä oksassa ja kaikki kauheassa sumpussa. Syy selvisi sitten aamusella kun tutkin tarkemmin...muurahaiset asustelee niiden lehtien alla...kymmeniä muurahaisia yhden lehden alla...puhumattakaan kuinka paljon niitä on siis koko pensaassa...kääks! Pensas ei näytä hyvin voivalta vaan ne olisi saatava sieltä jollakin konstilla pois...siis olisiko jollain ideoita millä karkottaa muurahaiset pois marja pensaasta, ilman että itse pensas kärsii?
Kiitos vastanneille:)
Muurahais ongelma
3
1013
Vastaukset
- jiiM
Oletkos ihan varma, että ne murkut asustivat siellä ? Etteivät vaan ole pelkästään lounaalla syömässä kirvoja sun herukanlehdiltä. Katsos tarkemmin.
- Ihan oikea puutarhuri
Hanki muutama tuore chili, mieluiten habanero (jonka vahvuusasteikko on 10 eli tulisin ruokakaupoista saatavissa oleva), tee siitä keite. Anna sen hautua pari päivää, jonka jälkeen voit laimentaa sitä vedellä ja ruiskuttaa sitä pensaillesi. Muista myös lehtien alapinnat. Ei taida makea kirvanestekään enää maistua murkuille tämän jälkeen. Tuskinpa ne kirvatkaan enää siellä haluavat olla.
- joulupukin apulainen
Muurahaiset eivät asusta puissa vaan maan alla ja keoissa. (Mikään muurahainen ei syö lehtiä, paitsi lehdenleikkaajat (atta) nekään eivät syö suoraan sitä lehteä vaan tekevät siitä sientä.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903265
- 883043
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191842- 301767
- 211701
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341379- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319