Voisko joku kertoa miten helpoimmin varmistan että takaratas tulee oikeaan linjaan (siis ketjulinjaan). Vaihdoin pyörääni ketjut sekä rattaat ja jäin miettimään onkohan se nyt varmasti linjassa...
Kiitos!
ketjulinja
11
4832
Vastaukset
- Taavi
mutta helppo tapa on käyttää metallista pitkää linjainta (viivotin tai vatupassi) kun ketjut vielä eivät ole paikallaan. Linjain takarattaan kylkeen ja
sitten tiirailemaan takaa, sojottaako se samalla sivulle eturatasta. Apulainen lienee välttämätön.- suuntaan
Pistä laudat/lauta takarenkaan kylkeä vasten ja katso miten on linjaus eturenkaan suhteen. Tulee suht. tarkkaan linjattua.
- Henri
suuntaan kirjoitti:
Pistä laudat/lauta takarenkaan kylkeä vasten ja katso miten on linjaus eturenkaan suhteen. Tulee suht. tarkkaan linjattua.
Niinkuin joku jo kirjoitti on suora lauta erittäin hyvä, siis pyörä keskijalle seisomaan ja asetetaan lauta takapyörän molemmin puolin. Yleensä takapyörä on etupyörää leveämpi, jolloin laudan tulee ohittaa etupyörä samalla lailla molemmin puolin.
- rev
siellä on semmoset merkit siellä kiristimissä...
KÄYTÄ NIITÄ !!!- Taavi
Jos tarkoitat takahaarukan asteikkoja, niihin ei kannata liikaa luottaa. hyvinkin pieni heitto kääntää pyörää paljon.
- epäilijä
Taavi kirjoitti:
Jos tarkoitat takahaarukan asteikkoja, niihin ei kannata liikaa luottaa. hyvinkin pieni heitto kääntää pyörää paljon.
onks se noin
- toimii
ota digikameralla kuva takaapäin ja tutki sitä suurennettuna tietokoneelta
- Kari
Näkee asian kohtuuhyvin. Kun ajelet tien päällä, niin kaveri voi tarkistaa pyörien "linjauksen" ajamalla jonkin matkan päässä takana.
Pelkällä silmälläkin näkee jos prätkä etenee suoralla tiellä kylkimyyryä kuin "ajokoira".
Joskus olen nähnyt tien päällä prätkiä, joissa pyörät menee semmoset 10 senttiä eri linjassa.- Anonyymi
Vetopakanlaakerin kulumisen aiheuttamana ketjulinjaa ei voi oikeaksi pelkästään linjausviivoittimella varmuudella saada, sen voi saada lähelle takarissan kulumiskuviota tarkastelemalla ajonjälkeen kun pyörä on pysäytetty etujarrulla varovasti pystyasennossa (jonkajälkeen katsotaan ensin takarissaa takaapäin onko rissan hammas keskellä ketjunlenkkiä ja siten ketjunpuolan kulumiskuviota ja sitten ketjua siirellään sivuittain takarissan takapuolelta siirtyikö se samanverran sivuttain kummallaekkin puolelle ratasta), kulumiskuvion pitäisi ketjun helassa olla mahdollisimman keskellä eikä reunoissa, huomioituna sekin että vetopäällä ajossa vetopakanlaakeri saattaa joustaa kun vetokumit on aina hieman väljät eihän ne muuten vaimentaisi ja ne ovat vanteenpuoleisella sivulla ratasta ja siksi kampeavat ajonaikana vinoon ketjulinjaa hieman. Sitten säädetään ja ajetaan ja säädetään ja ajetaan kunnes ketjulinja ok. Aina kun pysähtyy niin kannattaahan se vilkaista onko linja hyvin. Samalla tarkistetaan että ketju on oikealla kireydellä. Saatta mennä ihan kokopäiväkin eikä hoppu hyväksi.
- Anonyymi
Hommaa tämä niin kaverit lainaa sitä.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4008263/Tru-Tension-Laser-Monkey
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219