Työskentelen check-in virkailijana ja pyydän teitä hyvät matkailijat välttämään seuraavia kysymyksiä:
-Tulevathan nämä meidän matkalaukkumme nyt varmasti perille?
No totta kai, minähän siitä päätän ja voin sen luvata. Viimeksi kun laukkusi ei tullut perille me vain teeskentelimme lähettävämme sen matkaan vaikka oikeasti veimme sen takahuoneeseen ja unohdimme sinne. Toki meillä on jatkuva yhteys juuri sinun laukkuusi ja niihin ihmisiin jotka sitä koko matkan aikana saattavat käsitellä joten lupaus on helppo antaa.
-Lähteehän kone ajoissa?
Toki. Sekin on helppo luvata. Toki tiedämme ettei vaikka känninen urpo tai kiitoradalle tippunut meteoriitti myöhastytä koneen lähtöaikaa. Työhön päästäksemme olemme joutuneet todistamaan ennustajan kykymme.
-Olen matkalla Frankfurtin ja Miamin kautta Tegucigalpaan ja olen pakannut urheilukassiinni kristalliastiaston. Eihän se vain mene rikki?
Ei tietenkään. Lähdenkin tästä henkilökohtaisesti vahtimaan kassiasi koko matkan ajaksi jotteivat lastaajapojat sitä matkan varrella liikaa heittelisi.
-Mitä ruokaa lennolla tarjotaan?
Hetki vain. Minullahan onkin tässä kaikkien tänään lähtevien satojen koneiden ruokalista. Pasta Carbonaraa olkaa hyvä.
-Paluumatkani Ho Chi Minh Citystä on kolmen viikon päästä, voin varmaan tehdä lähtöselvityksen tuolle lennolle jo nyt tässä.
No totta kai...
-Haluaisin valittaa siitä että kun lensin viimeksi Lufthansalla niin kasvis-kosher-ruoka oli mautonta. Voisitko välittää tämän tiedon eteenpäin?
Ensitöikseni.
-Olisiko teillä niitä nimilappuja matkalaukkuihin?
Juupa juu. Eikä haittaa lainkaan että rustaat sen Pieksämäkeläisen osoitteesi siinä tiskillä vaikka takanasi odottaa 1000 matkustajaa jotka mahdollisesti myöhästyvät lennoltaan sen turhanpäiväisen lappusi takia. Kyllähän ne siellä Malagassa sitten kirjoittavat sinulle kirjeen sinne Pieksämäelle jos laukkusi sattuu katoamaan..
Check-inissä
94
2873
Vastaukset
- aasiakas'
Ammatinvalinta mennyt pieleen?
- sco32
Noh...tuo tarina löytyy netistä ja on alunperin englanninkielinen stoori, se on pidempi lista vielä...
- wooop
No ei sentään.
- 131231312
Suosittelen tutustumista yhteisvalintaoppaaseen; sieltä ehkä löytyisi oikea ala...
- pösilölle potkut
Aiheellista olisi. Aloittaja tosin välttäköön kaikkea asiakaspalveluun liittyvää.
- Muihin töihin
Suosittelen ihan samaa. Helpompi vaihtaa yksi pervo pois lähtöselvityksestä, kuin koko kansa.
- Finnish people sucks
Tää maa on matkustavia idiootteja pullollaan, joka kulminoituu lentokentillä.
- näitä riittää
Joo - älä matkusta, niin onpi yksi idiooti vähemmän kentällä notkumassa
- Idi ootti matkaa
Taitaa kulminoitua ihan täällä suomi24 matkailutarinoiden palstalla.... Joo joo, olen yksi suomalainen matkusteleva idiootti, tietystikin.
- Oikealla alalla
Kysymyksiä elävästä elämästä ja vastauksia kokemuksen pohjalta. Vaikka vähän väritit, niin totuutta kysymyksissä on varmaan enemmän kuin siteeksi asti. Lähtöselvitys on vähän samanlainen tilanne, kuin ottelun katsomossa, jossa huudetaan sellaista, jota ei muuten päästäisi suustaan missään muualla.
- Seiväsmatkalainen
Löysääpäs nyt hieman sitä huiviasi siinä kaulan ympärillä. Olet valinnut asiakaspalveluammatin, ja "tyhmiäkin" kysymyksiä tulee. Ihan samalla tavalla kuin kenelle muulle asiakaspalvelijalle tahansa. Aattelepas, jos kaikki asiakkaat olisivat yhtä yrmeän näköisinä kuin sinä eikä kyselis mitään.
Sitä lennon ruokalistaa kysäisen kyllä ihan varmana seuraavan kerran check-inissä, silläkin uhalla että ne takanani odottavat 1000 matkustajaa myöhästyvät lennoltaan.- 7a7
Kysy vaan, mutta vastausta et saa.
- pipo puristaa?
Woop, etkos se ole sina joka nipottaa puuttuvasta nimilapusta?
- LupaanOllaKysymättä
Jos sinä voit vastavuoroisesti olla kysymättä
- voisitteko suorittaa lähtöselvityksen tuolla automaatilla?
No voin toki mutta eikös tässä luukulla lue check-in ja olen tässä jo jonottanut tunnin verran tähän luukulle
tai
-haluatteko että matkatavaranne selvitään perille asti?
No en tietenkään, laukkuhan on täynnä villasukkia Farnkfurtin mummolle vietäväksi ja haen ne sitten paluumatkalla.- Wooop
No eipä ole tullut tuollaisia aiemminkaan kyseltyä joten tuskinpa kyselen jatkossakaan. Jotkut lentoyhtiöt edellyttävät lähtöselvityksen tekemistä automaatilla ja siihen en voi valitettavasti vaikuttaa. Tosin silloinkaan tiskin yläpuiolella ei lue Check-in vaan Baggage Drop.
- Tiskillä asioiva
Wooop kirjoitti:
No eipä ole tullut tuollaisia aiemminkaan kyseltyä joten tuskinpa kyselen jatkossakaan. Jotkut lentoyhtiöt edellyttävät lähtöselvityksen tekemistä automaatilla ja siihen en voi valitettavasti vaikuttaa. Tosin silloinkaan tiskin yläpuiolella ei lue Check-in vaan Baggage Drop.
Mikä yhtiö velvoittaa tekemään selvityksen automaatilla? Mieletöntä. Se on sentään harvemmin matkustaville mahdoton tehtävä. Tekniikka ei ole jokaisen hallinnassa. Sanottakoon mitä tahansa, mutta selvityskone on erittäin monimutkainen ja vaikeatoiminen. Ja kun laitteet reistailevat niin monta kertaa. Automaatilla tehdyn selvityksen jälkeen pitää kuitenkin mennä tavaraluukulle, jossa kuluu aikaa suurinpiirtein saman verran olipa selvitys tehty tai ei.
- service?
Tiskillä asioiva kirjoitti:
Mikä yhtiö velvoittaa tekemään selvityksen automaatilla? Mieletöntä. Se on sentään harvemmin matkustaville mahdoton tehtävä. Tekniikka ei ole jokaisen hallinnassa. Sanottakoon mitä tahansa, mutta selvityskone on erittäin monimutkainen ja vaikeatoiminen. Ja kun laitteet reistailevat niin monta kertaa. Automaatilla tehdyn selvityksen jälkeen pitää kuitenkin mennä tavaraluukulle, jossa kuluu aikaa suurinpiirtein saman verran olipa selvitys tehty tai ei.
"Mikä yhtiö velvoittaa tekemään selvityksen automaatilla?"
Helsingissä esim. Lufthansa. Vaihtoehtoisesti etukäteen netissä. Tiskipalvelua ei karvalakkimatkaajalle heru. - chiatm
Tiskillä asioiva kirjoitti:
Mikä yhtiö velvoittaa tekemään selvityksen automaatilla? Mieletöntä. Se on sentään harvemmin matkustaville mahdoton tehtävä. Tekniikka ei ole jokaisen hallinnassa. Sanottakoon mitä tahansa, mutta selvityskone on erittäin monimutkainen ja vaikeatoiminen. Ja kun laitteet reistailevat niin monta kertaa. Automaatilla tehdyn selvityksen jälkeen pitää kuitenkin mennä tavaraluukulle, jossa kuluu aikaa suurinpiirtein saman verran olipa selvitys tehty tai ei.
Kyllähän lähtöselvitysautomaatin käyttöön saa kentällä tarvittaessa apua. Ja netissä tosiaan voi tehdä selvityksen kaikessa rauhassa ilman niskaan hengittäviä muita matkustajia.
- Oliko muita kysymyks
Tiskillä asioiva kirjoitti:
Mikä yhtiö velvoittaa tekemään selvityksen automaatilla? Mieletöntä. Se on sentään harvemmin matkustaville mahdoton tehtävä. Tekniikka ei ole jokaisen hallinnassa. Sanottakoon mitä tahansa, mutta selvityskone on erittäin monimutkainen ja vaikeatoiminen. Ja kun laitteet reistailevat niin monta kertaa. Automaatilla tehdyn selvityksen jälkeen pitää kuitenkin mennä tavaraluukulle, jossa kuluu aikaa suurinpiirtein saman verran olipa selvitys tehty tai ei.
SAS Arlandassa kotimaanlennoille. Ryanair jne jne
- Luffe "palvelee"
chiatm kirjoitti:
Kyllähän lähtöselvitysautomaatin käyttöön saa kentällä tarvittaessa apua. Ja netissä tosiaan voi tehdä selvityksen kaikessa rauhassa ilman niskaan hengittäviä muita matkustajia.
Silti aika tylyä ettei kannata edes yhtä palvelutiskiä pitää avoinna.
- 25-v
Hyvä puheenvuoro!!
Lukiessani ketjua tuli väkisinkin mieleeni se kalikka ja--.
Minimitassa vastaavaa esiintyy myös markettien kassoilla.
4h:n vuoroja vauhdissa vaihtavien kassojen täytyisi tietää kaikki kaupan asiat ja joskus jopa naapurinkin. Onko tuossa vastapään E:ssa lampaanlihaa?
Sinulla asia on mammuttimittakaavassa.
Ihmetteln kauheasti noita herjaajia! - Professional13
Olet asiakaspalvelut tehtävissä ja sinulle maksetaan palkkaa siitä, että vastaat noihin kysymyksiin. Miksi matkailualan ihmiset ovat niin nokkelia, että näistä asioista pitää vääntää tällaista? Montako kertaa autokauppiaalta kysytään päivittäin, onko tämä hyvä auto? Tai pankkivirkailijalta, kannattaako sitoa asuntolaina kiinteisiin vai vaihtuviin korkoihin? Näetkö koskaan heitä valittamassa julkisesti asiakkaiden tyhmiä kysymyksiä. Jokainen on mestari omalla alallaan ja siitä heille maksetaan. Ammatinvalintakysymys.
- 25-v
Kerran, kymmenen, sata vai kuinka monta kertaa?!
Kyllä pankki-ihmisilläkin keittää kun toistuvasti ja riittävän usein kysytään samoja asioita joihin ei voi vastata kuin yhdellä tavalla.
Esimerkkisi kiinteistä ja vaihtuvista koroista on siinä mielessä poikkeava että sehän on asiaa!
Ei siihenkään ole yhtä, oikeaa, pelkistettyä vastausta vaan vaatii neuvottelua.
Tuskin aloittajakaan on päreitään polttanut mutta ymmärän hyvin tunteen.
Toistuvasti typerien kysymysten pommituksessa.
Ketjun kannanotot heijastavat vanhaa piika / renki agraarikulttuuria jossa kuvitellaan palvelutehtävässä olevan pelkkä tahdoton kynnysmatto jolla ei saa, eikä voi olla omia mielipiteitä.
Kunnoitan palvelualan ihmisiä heidän itsehillintänsä johdosta!
Suppeana esimerkkinä väheksynnästä on esimerkiksi asiakkaiden suhtautuminen kauppojen kassojen työhön.
Joissakin puodeissa työajassa on otettu huomioon viime tipassa kauppaan tulijoiden luumuilu mutta osassa maksettu työaika päättyy ilmoitettuna sulkemisaikana.
Miten moni näistä yli ajan luumuilevista asiakkaista sietäisivät oman työaikansa maksutonta ja tarpeetonta venytystä? - Mlä-/tstopääl/asiant
25-v kirjoitti:
Kerran, kymmenen, sata vai kuinka monta kertaa?!
Kyllä pankki-ihmisilläkin keittää kun toistuvasti ja riittävän usein kysytään samoja asioita joihin ei voi vastata kuin yhdellä tavalla.
Esimerkkisi kiinteistä ja vaihtuvista koroista on siinä mielessä poikkeava että sehän on asiaa!
Ei siihenkään ole yhtä, oikeaa, pelkistettyä vastausta vaan vaatii neuvottelua.
Tuskin aloittajakaan on päreitään polttanut mutta ymmärän hyvin tunteen.
Toistuvasti typerien kysymysten pommituksessa.
Ketjun kannanotot heijastavat vanhaa piika / renki agraarikulttuuria jossa kuvitellaan palvelutehtävässä olevan pelkkä tahdoton kynnysmatto jolla ei saa, eikä voi olla omia mielipiteitä.
Kunnoitan palvelualan ihmisiä heidän itsehillintänsä johdosta!
Suppeana esimerkkinä väheksynnästä on esimerkiksi asiakkaiden suhtautuminen kauppojen kassojen työhön.
Joissakin puodeissa työajassa on otettu huomioon viime tipassa kauppaan tulijoiden luumuilu mutta osassa maksettu työaika päättyy ilmoitettuna sulkemisaikana.
Miten moni näistä yli ajan luumuilevista asiakkaista sietäisivät oman työaikansa maksutonta ja tarpeetonta venytystä?Huh.. huh. Tuollaisella asenteella pankin tiskille, eipä luulisi sinulla ainakaan jonoja olevan.
Meissä on selvästi niitä jotka ovat asiakaspalvelijoita ja sitten on noita jotka työkseen tekevät.
Joustoa vaaditaan alalla kuin alalla, uskoakseni siistijätkin nykyään koulutetaan asiakaspalveluun. Kyllä asiakas palvellaan loppuun saakka, ei siinä kelloa tuijoteta. Olen ollut usean alan työssä huolimatta myymäläpäällikön tittelistäni, omille alaisilleni olen myös teroittanut asiakaspalvelun tärkeyttä. Olen tosin laskenut sulkemiseen kuluvan ajan työaikaan, aina sekään ei kuitenkaan riitä, poikkeustilanteita kun on. Pidetään sitten joskus muulloin vapaata ja löysää jos joskus menee yli.
Asenne ratkaisee aina, tässäkin asiassa - aspatar
Mlä-/tstopääl/asiant kirjoitti:
Huh.. huh. Tuollaisella asenteella pankin tiskille, eipä luulisi sinulla ainakaan jonoja olevan.
Meissä on selvästi niitä jotka ovat asiakaspalvelijoita ja sitten on noita jotka työkseen tekevät.
Joustoa vaaditaan alalla kuin alalla, uskoakseni siistijätkin nykyään koulutetaan asiakaspalveluun. Kyllä asiakas palvellaan loppuun saakka, ei siinä kelloa tuijoteta. Olen ollut usean alan työssä huolimatta myymäläpäällikön tittelistäni, omille alaisilleni olen myös teroittanut asiakaspalvelun tärkeyttä. Olen tosin laskenut sulkemiseen kuluvan ajan työaikaan, aina sekään ei kuitenkaan riitä, poikkeustilanteita kun on. Pidetään sitten joskus muulloin vapaata ja löysää jos joskus menee yli.
Asenne ratkaisee aina, tässäkin asiassaHarmi vain, että kaikilla ei ole käynyt samanlaisa tuuria ja saanut osakseen sinunlaistasi pomoa. Kyllä se niin on, että nykyään kaikki revitään työntekijöiden selkänahasta ja pomot ei korvaansa lotkautakkaan siitä, jos työaika piptenee päivittäin 5-15minuutilla aasien takia. Ja kyllä, olen loistava aspa, ehkäpä juuri siksi, että olen antanut itselleni luvan murista aaseista työpäivän jälkeen. Jos en antaisi tätä lupaa itselleni, niin olisin jo mennyt räjäyttämää itseni johonkin kauppakeskukseen ottaakseni mahdollisimman monta aasia mukanani.
- hih*
Kannattaa koittaa "edetä uralla" vaikka siihen business-tiskille niin jospa eivät kyselisi yhtä "tyhmiä".
- Karpaattien nero
Tyhmä kysyy, jotta viisaatkin saisivat tietää. Mitähän viisauksia yleisnero, tämä check-in tiskien Leonardo da Vinci, jakelee toisten toimialojen palvelutilanteissa asiakkaana ollessaan?
- Professional13
Tiskivirkailija tai hänen puolustajansa eivät tunnu ymmärtävän, että tyhmiin kysymyksiin vastaaminen on hänen työtään. Ei tosin kauaa, sillä kun kansa viisastuu ja ryhtyy käytämään automaatteja, tiskivirkailija itse siirtyy kyselemään tyhmiä: Miltä luukulta saa sitä työttömyyskorvausta?
- 25-v
Tehtävän tarkoitus?
Eihän woooppi sanonut kieltäytyvänsä vastaamasta mutta ymmärrän hyvin hänen turhautumisensa.
Jatkuvasti, toistuvasti samoja älyttömyyksiä.
Kyllä se hymyä koettelee!
Koettakaa mielikuvitella sama omaan työhönne.
10, 1000, 1000 ym. kertaa samoja älyttömyyksiä!
Eiköhän tiskivirkailijan pääasiallinnen tehtävä ole joku muu kuin
älyttömyyksiin vastaaminen! - Duunari2
25-v kirjoitti:
Tehtävän tarkoitus?
Eihän woooppi sanonut kieltäytyvänsä vastaamasta mutta ymmärrän hyvin hänen turhautumisensa.
Jatkuvasti, toistuvasti samoja älyttömyyksiä.
Kyllä se hymyä koettelee!
Koettakaa mielikuvitella sama omaan työhönne.
10, 1000, 1000 ym. kertaa samoja älyttömyyksiä!
Eiköhän tiskivirkailijan pääasiallinnen tehtävä ole joku muu kuin
älyttömyyksiin vastaaminen!Useimmissa työssä tehdään sitä samaa hommaa päivästä toiseen. Itse esim. pakkaan samanlaisia pahvilaatikoita satoja päivässä päivästä toiseen. Kahvitunneilla tulee sitten vähän vaihtelua, kun pääsee rupattelemaan. Numeropalvelussakin työskennelleenä samaa kaavaa joka puhelu noudatti. Ja niitä kun tulee noin yksi minuutissa 8 tunnin työpäivän ajan, niin ei kovin vaihtelevaa ollut sekään, mutta siitä maksettiin, niin iloisena sitä teki, vaikka jotkut ihmiset myös vihansa tai stressinsä purki, kun pääsi kasvottomana karjumaan kasvottomalle henkilölle ja jotkut purki huoliaan, mutta se kuuluu asiakaspalvelija duuniin. Siitä se palkka maksetaan. Asiakaspalveluhommassa on sentään aika paljon vaihtelua, vaikka samoja kysymyksiä tuleekin, niin jokainen asiakas on erilainen.
- Duunari2
Duunari2 kirjoitti:
Useimmissa työssä tehdään sitä samaa hommaa päivästä toiseen. Itse esim. pakkaan samanlaisia pahvilaatikoita satoja päivässä päivästä toiseen. Kahvitunneilla tulee sitten vähän vaihtelua, kun pääsee rupattelemaan. Numeropalvelussakin työskennelleenä samaa kaavaa joka puhelu noudatti. Ja niitä kun tulee noin yksi minuutissa 8 tunnin työpäivän ajan, niin ei kovin vaihtelevaa ollut sekään, mutta siitä maksettiin, niin iloisena sitä teki, vaikka jotkut ihmiset myös vihansa tai stressinsä purki, kun pääsi kasvottomana karjumaan kasvottomalle henkilölle ja jotkut purki huoliaan, mutta se kuuluu asiakaspalvelija duuniin. Siitä se palkka maksetaan. Asiakaspalveluhommassa on sentään aika paljon vaihtelua, vaikka samoja kysymyksiä tuleekin, niin jokainen asiakas on erilainen.
Ja homma on nimenomaan palvella sitä asiakasta niin, että siitä jää asiakkaalle hymy kasvoille ja hyvä mieli että "tänne tulen kyllä uudestaankin". Vaikka se nyt ei ihan sitä normaali check-in-hommaa olisikaan, ja vaikka joku kysymys nyt ammatikseen hommia hoitavalle tuntuisi tyhmältä että "miten tuo nyt ei voi tollaista tietää", niin niille asiakkaille se on uusi juttu. Jos palvelusta jää hapan maku suuhun, niin tuskin asiakas toista kertaa tulee takaisin. Jos ei oma psyyke kestä vähän huononpanakin päivänä tälläisiä ihan normaaleja asiakaspalveluhommia, niin on väärällä alalla.
- 25-v
Duunari2 kirjoitti:
Ja homma on nimenomaan palvella sitä asiakasta niin, että siitä jää asiakkaalle hymy kasvoille ja hyvä mieli että "tänne tulen kyllä uudestaankin". Vaikka se nyt ei ihan sitä normaali check-in-hommaa olisikaan, ja vaikka joku kysymys nyt ammatikseen hommia hoitavalle tuntuisi tyhmältä että "miten tuo nyt ei voi tollaista tietää", niin niille asiakkaille se on uusi juttu. Jos palvelusta jää hapan maku suuhun, niin tuskin asiakas toista kertaa tulee takaisin. Jos ei oma psyyke kestä vähän huononpanakin päivänä tälläisiä ihan normaaleja asiakaspalveluhommia, niin on väärällä alalla.
Ulkoinen olemus ja ajatukset!
Eihän mistään käy ilmi että woooppi käyttäytyisi ajatustensa kuvaamalla tavalla.
Hänhän voi olla vaikka kuinka herttainen ja kohtelias.
Miksi ei saisi purkaa ajatuksiaan anonyyminä? - viaton ääliö
Duunari2 kirjoitti:
Ja homma on nimenomaan palvella sitä asiakasta niin, että siitä jää asiakkaalle hymy kasvoille ja hyvä mieli että "tänne tulen kyllä uudestaankin". Vaikka se nyt ei ihan sitä normaali check-in-hommaa olisikaan, ja vaikka joku kysymys nyt ammatikseen hommia hoitavalle tuntuisi tyhmältä että "miten tuo nyt ei voi tollaista tietää", niin niille asiakkaille se on uusi juttu. Jos palvelusta jää hapan maku suuhun, niin tuskin asiakas toista kertaa tulee takaisin. Jos ei oma psyyke kestä vähän huononpanakin päivänä tälläisiä ihan normaaleja asiakaspalveluhommia, niin on väärällä alalla.
"miten tuo nyt ei voi tollaista tietää", niin niille asiakkaille se on uusi juttu. Jos palvelusta jää hapan maku suuhun, niin tuskin asiakas toista kertaa tulee takaisin. Jos ei oma psyyke kestä vähän huononpanakin päivänä tälläisiä ihan normaaleja asiakaspalveluhommia, niin on väärällä alalla.
Juuri näin, harvoin matkustavalle, esimerkiksi ensimmäistä kertaa sieltä Taka-Hikiältä maailmalle lähtevä ei kuule tule ajatelleeksi, että se on aloittajalle 15. kerta kun tällaista aivan "typerää" kysytään. Sitä paitsi aloittaja jätti pois aivan järjellisiä kysymyksiä. Omat kokemukset ovat kyllä lähinnä sitä, että jonot eivät vedä, kun tiskeillä ovat asiat aivan sekaisin nettivarausten ja koneiden tilttauksien takia ja SIKSI ne tuhat muuta matkustajaa odottavat turhautuneina, kun nimiä ja matkoja ei yhtiön listoissa lue...
Lisäksi, kukapa viaton matkustaja osaa varoa muitakaan tabuasioita, mitä lentokentillä ja koneissa ei missään tapauksessa saa kysyä, kommentoida eikä edes ajatella! Ties vaikka olisit vaarallinen te..isti! - niinpä----
viaton ääliö kirjoitti:
"miten tuo nyt ei voi tollaista tietää", niin niille asiakkaille se on uusi juttu. Jos palvelusta jää hapan maku suuhun, niin tuskin asiakas toista kertaa tulee takaisin. Jos ei oma psyyke kestä vähän huononpanakin päivänä tälläisiä ihan normaaleja asiakaspalveluhommia, niin on väärällä alalla.
Juuri näin, harvoin matkustavalle, esimerkiksi ensimmäistä kertaa sieltä Taka-Hikiältä maailmalle lähtevä ei kuule tule ajatelleeksi, että se on aloittajalle 15. kerta kun tällaista aivan "typerää" kysytään. Sitä paitsi aloittaja jätti pois aivan järjellisiä kysymyksiä. Omat kokemukset ovat kyllä lähinnä sitä, että jonot eivät vedä, kun tiskeillä ovat asiat aivan sekaisin nettivarausten ja koneiden tilttauksien takia ja SIKSI ne tuhat muuta matkustajaa odottavat turhautuneina, kun nimiä ja matkoja ei yhtiön listoissa lue...
Lisäksi, kukapa viaton matkustaja osaa varoa muitakaan tabuasioita, mitä lentokentillä ja koneissa ei missään tapauksessa saa kysyä, kommentoida eikä edes ajatella! Ties vaikka olisit vaarallinen te..isti!Jos töissä kovin usein tulee vastaan samanlaisia asiakkaiden "tyhmiä" kysymyksiä, niin silloin viimeistään on syytä tarkistaa ohjeiden selkeyttä ja päivittää ne niin, ettei arvailuja/väärinkäsityksiä synny.
Eivät ne kyselevät matkustajat reissaille joka päivä.
- Stadin kundi
Kestäkööhän pieksämäkeläisen osoitteen kirjoittaminen kauemmin kuin vaikka itävantaalaisen? Parempi se laukku on saada edes pieksämäellä takaisin kuin ei ollenkaan. Onko työhönsä kyllästäneelle virkailijalle tullut mieleen että hän voi palvella osoitelapun kirjoituksen ajan muita asiakkaita. Taitaa olla liian vaikeaa yo-merkonomin oivaltaa tuollaista mahdollisuutta.
- Osote kotona
No voihan Nurmisen ilmaveivi! Kyllä osoitelappu pitää kirjoittaa jo kotona. Sen kirjoittamisen ei saa antaa viivästyttää muita. Ja väliäkö sillä jos vanhat rytkyt häviävätkin matkalla. Kaupasta saa uusia.
- lisää väyrysiä
Tottakai kaiken voi tehdä aina oikein heti ja kerralla. Tähän pystyy kuitenkin vain Väyrynen.
- Saara39.
Ihan sinun kiusaksi siellä ihmiset tyhmiä kyselee! Hallooo? Ei se ole kaikille meille jokapäiväistä menoa matkustella lentäen.
Olet asiakaspalvelutyössä ja ne peräkylän Matti ja Maija kyselevät sinulta kaikkea. Olethan ensimmäisiä ihmisiä jotka he kentällä tapaavat, liittyen heidän kerran 10ssä vuodessa tehtävään Kanarian reissuun. Joten tule alas sieltä jalustalta jossa te lentohenkilökunta luulette olevanne verrattuna meihin muihin asiakaspalvelijoihin. - hohhoijaa11
Hyvä kirjoitus ap:ltä!!! Taitaa muut olla muualla hommissa kuin asiakaspalvelussa.Olen itse myös ollut asiakaspalvelijana ja kyllä ihmiset kysyvät joskus todella tyhmiä kysymyksiä.Oman maalaisjärjen käyttö on sallittua....Jos sitä on mistä käyttää...
- ukkip
Eiköhän wooop tiedä työskentelevänsä asiakaspalveluammatissa ja hän tuskin on kirjoittanut aloittamaansa kertomusta niin negatiiviseen sävyyn kuin te haukkujat olette sen ymmärtäneet. Varmasti joka asiakaspalveluammatissa tulee joskus tilanteita, jossa asiakaspalvelija miettii et "huh huh mikä tyyppi", muttei se tarkoita, että hän olisi kyrvähtänyt työhönsä. Meitä on moneksi ja niin se vain on.:) Tsemppiä kaikille asiakaspalvelijoille, me teemme arvokasta työtä!
- lloohhu
Matkustan 1-3 krt/vuodessa. Helsinki-Vantaalla lähtöselvitystiskit on vaihtuneet tiuhaan. Missä on Baggage Drop? Puuttuu joku kyltti. Siksi en tsekkaa automaatilla vaan ihmistiskillä - jonon jatkeena. Olis varmaan vaikeeta jos lentoyhtiö kertois siinä automaatilla mihin luukulle bagaasit dropataan. Onneksi usein on vain käsimatkatavarat, niin ei ole väliä.
Ulkomailla on monesti kooltaan moninkertainen lentokentän halli, mutta silti selkeesti löydettävissä kuinka tulee toimia.
Info-tiski pitäisi olla ensikosketus matkustajaan. Sinne voisi esittää ne tyhmät kysymykset, eikä check-innin tyypeille. Oikeesti ei ole yks ja kaks kertaa kun joku porukka jumittaa tiskiä mitä ihmeellisimpien kysymysten muodossa.
Hesan kentällä olis paljon parannettavaa. En tiedä miten se voidaan valita edes hyväksi kentäksi? Lennot lähtee suht ajallaan ja silleen turvallinen, mutta mutta... Ja kun palaa ulkomailta on paree vaan mennä massan perässä, kun ei välttämättä osaisi laukkuhihnaa etsiä. Itselle tuttu kenttä, mut en haluais olla siellä ensikertalaisena.
Niin, tätä hain takaa: matkustajan täytyisi tuntea lentokenttä kuin omat taskunsa, mut se on mahdotonta kun muuttavat lentoyhtiöiden tiskien paikkoja jatkuvasti.- että silleen
Hesan kenttä valitaan hyväksi kentäksi juuri sen takia, että se on turvallinen ja lennot lähtevät ajallaan.
Lentoyhtiöiden prioriteettijärjestys on
1. turvallisuus
2. aikatauluissa pysyminen
3. asiakaspalvelu
- lentomatkustaja
Olet selvästi väärällä alalla ylimielisellä asenteella. Sovit paremmin siivoustyöhön. Valtiöyhtiö Finnairin kenttähenkilöstöt ovat samankaltasia pellejä kuin sinä.
- Asiakaspalvelija2+
Nousi hymy huulille. Ihanaa, kun joku pystyy sentään repimään aiheesta huumoria.
Aamen. - aasiakaskas
Nää on ihan saatanan tyhmiä nää "älä tee enää toiste näin" tai "älä kysy enää näin" -jutut. Todella tylsää luettavaa kun sulla ei ole mitään oikeaa asiaa.
Mulle tulee joka päivä myös samat kysymykset, mutta ei ole tullut mieleenkään itkeä niistä, koska tää on mun työtä ja saan tästä palkan.
Sen takia ne asiakkaat tänne soitteleekin koska ei tiedä kaikkea, mistä ne sen tietää mitä niitten pitäs kysyä ja mitä esim. sinä tiedät. Kyllä minulta kysytään eri firmojen yhteystietojakin ja vaikka taksikeskuksen numeroa, vaikakka en ole numerotiedustelussa töissä. Mutta minäpä oon niin fiksu että osaan käyttää konetta ja kaivan heille sen osotteen/numeron tai mitä haluaakaan. Ovat olleet tyttyväisiä ja muistavat sitten sen kun he tarvitsevat varsinaisia palveluita mitä yrityksemme tarjoaa.
Sun raapustuksestas saa vain sen kuvan ettet händlää asiakaspalvelualaa ja olet nyt turhautunut ihmisiin. Mut sanon vain sen että jos meille soittaisit ja tarvitsisit meidän palvelua, niin aivan varmasti sinäkin kysyisit meiltä ns. "tyhmiä kysymyksiä".- aspatar
onneksi niin moni lukee tämän aloituksen, niin toivottavasti ymmärtävät sitten ensi kerralla jättää moiset kysymyksen sinne infoon, eikä check inniin. ja btw, itse en ikinä lähtisi töissäni tekemään mitään ylimääräisiä/säännöistä poikkeavia juttuja, koska en halua opettaa aasien suuhun lausetta "niin mutku toi toinenki teki". Se lisää vaan lisää töitä, joista palkka ei kasva ja kaikenlisäksi saa vielä työkavereiden ahdituneisuuden niskaan. Kyllä meillä riittää töitä ihan tarpeeksi ilman ylimääräisiä juttuja.
- willywonka123
Itse olen töissä myös lentokentällä ja eteeni tulee päivittäin matkustajia kyselemään millon mistäkin asiasta liittyen lentoihin tai mihin tahansa, vaikka olen vain tax free myyjänä, eikä minulla usein miten ole hajuakaan asiasta.
Palvelualalla se vain hyvin usein on tälläistä, että joutuu palvelemaan sellaisissa asioissa ja vastaamaan sellaisiin kysymyksiin, mitkä ei välttämättä ihan täysin omaan työnkuvaan kuulukaan. Ymmärrän kuitenkin matkustajan hädän, kun on pelko omasta omaisuudesta ja siitä ehtiikö lennolle. Olen itsekkin ollut välillä samassa tilanteessa ja silloin yleensä kääntyy kenen puoleen tahanssa, kuka vain sattuu lähimpänä olemaan.
Ja jos ei tosiaan osaa vastata kysymekseen, niin sitten ei osaa. Tärkeintä on kuitenkin hyvä ja ystävällinen palvelu ja asiakkaan ohjaaminen sinne, mistä oikea tieto ja palvelu löytyy. Sellaista se palvelutyö on. - Uskollisesti hukassa
NIITÄ OSOITELAPPUJA, niitä ei olisi lainkaan paha olla jaossa jossain siellä kentällä ENNEN sitä tiskiä jolla laukuistasi luovut. Viimeksi lenneltiin... minnes me lenneltiin... Peruun, juu. Ja kun lentolippu on nykyään se kotituloste nettisivuilta, niin lentolipun mukana ei tule postissa enää niitä nimilappusia niin kuin joskus muinoin Aurinkomatkoilla reissatessa. Nooh, muutaman kerran matkanneena oltiin matkakumppanin kanssa askarreltu oikein hienot ja kattavat yhteistietolipetit kontaktimuoveineen kaikkineen jo hyvissä ajoin valmiiksi, mutta eikös kerpele yksi niistä jäänyt hotellille aamulla... plöh. Olin todellakin hämmentynyt siitä, miksi niitä nimilappusia ei saa MILTÄÄN MUULTA TISKILTÄ, edes OSTETTUA, kuin siitä Check Inistä. Se on tyhmää? Miten olis joku info, kioski...? No mitäpä minä mistään tiedän.
Onneksi ei ollut tuhatta ihmistä takana joten saimme siinä sivussa kirjoitella pieksämäkeläisen osoitteemme kaikessa rauhassa ilman että olimme pahasti kenenkään tiellä. Ja hyvä niin, koska matkalaukku katosi kahdesti saman reissun aikana :)- jälkipoltto
Kyllä niitä osoitelapputelineitä siellä terminaalissa on useissa paikoissa,
ja niistä löytyy eri lentoyhtiöitten lipukkeita . SILMÄT AUKI . - Uskollisesti hukassa
jälkipoltto kirjoitti:
Kyllä niitä osoitelapputelineitä siellä terminaalissa on useissa paikoissa,
ja niistä löytyy eri lentoyhtiöitten lipukkeita . SILMÄT AUKI .Näin sitä luulis, Helsinki-Vantaalla lokakuussa 2009, eipä löytynyt ja infosta tuumasivat vain että Chech Inistä löytyy jos on löytyäkseen. Etsimme useamman silmäparin voimin, joten tätä en kontolleni ota :)
- EiOngelmiaMatkassa
Olen huomannut täsmälleen saman merkillisen ilmiön, että reissuun lähtiessä joiltakin taitaa jäädä jotakin sinne kotiin, muutakin kuin matkatavaraa. Ei meinata millään ymmärtää oikein mitään, kaikkea pitää kysyä vaikka asia tiedettäisiinkin, tehdä numero joka hel...in asiasta ja etenkin itsestään, heittäydytään tyhmäksi jos vaikka joku oikein nätisti asian selittäisi, eikä se asia kerta selityksellä oikein meinaa avautua sittenkään. Jos reissaaminen ei ota onnistuakseen kunnialla, kannattaa harkita holhoojan tai avustajan mukaan ottamista. Jospa se siitä sitten...varmaan tulee pyyhkimäänkin tarvittaessa.
- kohtamatkaanlähtevä
Olen huomannut, että kun on oikein stressaantunut ja hermostunut ja peloissaan (kuten ensimatkaajat tai harvoin matkustavat usein ovat), niin silloin ei todellakaan meinaa ymmärtää mitään eikä tajuta yksinkertaisiakaan ohjeita, kaikki tuntuu vain sekavalta mössöltä. Sille ei ihminen itse välttämättä voi yhtään mitään, vaikka olisi normaalioloissa kuinka fiksu. Koettakaa ymmärtää meitä sairaalloisesti stressaavia sekopäitä... terapia ei ole ilmaista.
- vinkki: ota loparit
No helpottiko? Suosittelen alan vaihtoa jos nykyinen noin ottaa päähän. Vaikka asiakkaiden vikahan se(kin) tietysti on, eiks jee?
- pirunpoika
Olipa kerran erällä taxi kuskilla typerä asiaks , hätäili koko ajan kerkiääkö hän lennolle , kyseli ja kyseli ? No takxi kuski vihdoin ja viimein vastasi, vitun noita koska se sun vitun luutas oikein lähtee ? Olipa hiljaista vihdoinkin takapenkillä , ja kaipa se vitun noita kerkes siihen vitun luutaan.. En viitsi kertoa kuskin nimeä, mutta kyllä tuolla hesassa taxi piireisessä mies tunnetaan..
- Kozmopolite
No tolppahomot on tolppahomoja...Ja mitä tulee alotukseen niin sehän on vaan suomennettu englanninkielisestä tekstistä ja saatu taas kunnon alotusprovo aikaan millä saadaan hölmöläiset täällä kirjottelemaan ja purkamaan tunteitaan. Lentokenttien henkilökunnasta sen verran että nehän on vaan aina melko nihkeitä ja huumorintajuttomia. Taitaa kuulua koulutukseen...
- wooop
Kozmopolite kirjoitti:
No tolppahomot on tolppahomoja...Ja mitä tulee alotukseen niin sehän on vaan suomennettu englanninkielisestä tekstistä ja saatu taas kunnon alotusprovo aikaan millä saadaan hölmöläiset täällä kirjottelemaan ja purkamaan tunteitaan. Lentokenttien henkilökunnasta sen verran että nehän on vaan aina melko nihkeitä ja huumorintajuttomia. Taitaa kuulua koulutukseen...
En ole kyllä kopioinut. Pistäppä linkki sillä mielelläni luen vielä kattavamman tekstin urpoista! :)
- duunimatkalainen
Olipas karrikoitu teksti, mutta toisaalta täyttä totta. Joskus ollessani kentällä törmään kyllä ko asiakkaisiin ja ihan hyvillä mielin sympatiaa lähetän kentän henkilökunnalle!
Kokemuksia asiakkaana kentällä, olen törmännyt ainakin muutamaan epäkohtaan, joita työmatkalaisena huomaan. Ensinnäkin minulle valkeni jokin aika sitten, että kaikki mitä kentän palveluihin tulee niin KAIKKI EIVÄT TOKI OLE FINNAIRIN VASTUULLA! Ymmärtääkseni Finnair on muiden lentoyhtiöiden tavoin vuokralla niin liiketiloijen kanssa, kuin kentän palveluidenkin. Jos vessasta on loppunut paperi niin se on kai Finavian heiniä, ei Finnairin tai Lufthansan.
Lennon lähtöaika tarkoittaa, että kone nousee silloin ilmaan, ei laita portteja kiinni. Mielestäni jokaisen olisi ymmärrettävä ilman kysymistä, että lähtöselvitys, turvatarkastus ja koneeseen meno vie aikaa.
Näyttötaulut ja opasteet ovat lukemista varten. Sen loogisemmin ja helppolukuisemmin niitä ei voi kai tehdä. Jos kone on myöhässä se myös lukee taululla. Jos portti on hukassa niin sekin lukee taululla ja jos et tiedä minne olet menossa, niin lue lentolipustasi se. Siinä on ihan samat tiedot kuin taululla.
Lentoemäntien tehtävä ei kai ole kaitsea lapsia vaan palvella niitä 300 muuta matkustajaa koneessa. Voiko olla pitkillä lennoilla ärsyttävämpää se kun lapset juoksevat ympäriinsä ja vanhemmat nukkuvat. Loma alkaa vasta määränpäässä, ei lentokoneessa ja jokainen vanhempi on vastuussa lapsistaan koko lennon ajan. Myös tahmakätöset lapset on syytä pitää karsinassa. Olen kerran saanut vaaleanpunaiset tikkarin jämät hihaani, koska lapsen annettiin syödä se käytävällä. Ja joo, on minullakin lapsia, ymmärrän lasten turhautumisen koneessa, mutta turhauttavampaa se on aikuisen ymmärtämättömyyttä sietää.
Jokaisen matkustajan tulee miettiä asiakaspalvelijaa henkilönä, vaikka kuinka hänen palveluistaan maksaakin. Viisautta on ymmärtää, että ei se asiakaspalvelija ihan mahdottomia voi vuoksenne tehdä. Häntä todennäköisesti sitoo yhtiön säännöt ja käytännöt ja hänen tehtävä on hoitaa se työpiste sellaisenaan missä sattuu seisomaan. Myyjä ei tiedä lentoaikatauluja eikä lentoaikatauluista tietävä tiedä myymälän hinnastoa.
Euroopan kentillä käytettävät käytäväliukuportaat on tarkoitettu kävelyä varten, jotta matka lähtöportille olisi nopeampaa. Jos et halua kävellä niin älä tuki perheelläsi kulkua, vaan seiso sivussa, että kiireemmät pääsevät ohi. Ne ovat tarpeeksi leveitä ohitukseen.
Ja lentokoneet on todennäköisesti rakennettu väärin, koska jokaiselle ei ole tarjota ikkunapaikkaa. Seisoin kerran jonossa vain siksi, että edellä oleva asiakas väkisin halusi koko perheelle ikkunapaikat ja peräkkäisiltä riveiltä. Siinä vaiheessa jopa minäkin tulin sanoneeksi jotain.
Ja sitten paikkajärjestyksestä. Keskikokoisessa koneessa on keskimääriin 25 riviä penkkejä. Jos lipussasi lukeva paikkanuero on pienestä päästä esim rivi 3 niin ihan turhaan ahtaudut jonon ensimmäiseksi. Tukit koneessa käytävän heti ensiriveillä ja muut 300 odottavat, että saat purettua perheesi laukut ja takit hyllyille. Väisty jos näin käy.
Täällä idioottien valtakunnassa minäkin seison idioottina, mutta olen nyt tietoisesti yrittänyt ottaa muut huomioon. Jos käytän liukuportaita niin en jää siihen portaan suulle pällistelemään mihin sitten pitäisi mennä, kun sieltä takaa tulee tasainen virta ihmisiä. Menen sivuun pällistelemään. Ihan sama kauppajonossa, että maksun jälkeen menen siihen sivuun räpläämään lompakkoani kuitteineen ja annan tilaa seuraavalle. Jos jotain olen matkustelusta oppinut, niin me suomalaiset valitettavasti olemme juroa ja itsekästä kansaa. Kukaan ei halua liikenteessä antaa tietä eikä jonossa osata käyttäytyä. Kyräily on parasta ajanvietettä ja hymyillä ei saa ilman paheksuvia katseita.- 25-v
Toivottavasti muutkin lukevat!
Täyttä asiaa turhankin hienotunteisesti mutta analyyttisesti esitettynä! - Kozmopolite
Olet ihan oikeassa huomioissasi. Suomalaisissa on paljon ikäviä piirteitä. Tuo kyräily on kyllä yksi hyvä esimerkki. Ja vakavuus. Ja sitten se iänikuinen valitus. En tiedä onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia mutta itselläni aina kun tulee joltain yhdistävältä lennolta kentälle odottamaan sitä Suomi-lentoa niin mieliala laskee heti pari pykälää kun alkaa kuulumaan se katkeamaton nalkutus, vinkuminen ja valitus kun kaikki on niin huonosti.
Muutos lähtee kuitenkin itsestä, omasta ajattelusta ja tekemisestä. Kyllä ne muutkin sitten seuraavat esimerkkiä.
- tyhmä vastaus
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain TYHMIÄ KYSYJIÄ.
Jokaiselle kysymykselle on paikkansa, joskus se on enemmän paikallaan kuin jollain toisella kertaa. - harvoinmatkustaja
HAHAHAAA!!! Kiitos aloittaja, oli kyl huvittavaa luettavaa ja vielä huvittavampaa oli nuo huumorintajuttomat vastaajat. Ei niistä tainnut kukaan älytä, että "tyhmä kysymys"-otsikko oli suomi24:n tekemä, ei aloittajan ja eivätkä he tainneet nähdä sitä ironiaa, mitä kätkeytyi viestiisi. Rakastan tällaista huumoria!! Saatan itsekin kysellä kaikenlaista kentällä, koska matkustan harvoin, mut ei se silti millään lailla loukannut itseäni tuo juttu. ja siis mainittakoon, että itse en vars. työskentele as.palvelussa, kylläkin ihmisten kanssa...
- Halas
Kannattaisikohan kokeilla hieman monikansallisempaa työpaikkaa vastaavassa tehtävässä. Paikkaa jossa lähes sadat eri kansalaisuudet tulevat ja menevät, ja useasti kielitaidosta ei tietoakaan. Mutta silti: The Five Star Airline-palvelu onnistutaan ylläpitämään.
Terveisin,
Middle East- ei riitä 5 stariin
Ei tuolla asenteella.
- HUIGRYUHRY
Tämä video vastaa kaikkiin kysymyksiinne! http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0&feature=related
- VIIIIISASVISAR
kaikki hölmöt ihmiset täällä ottavat itteensä kun ovat niin tyhmiä! ollaan monesti mietitty kavereiden kaa voiko ihmiset oikeesti olla noin tyhmiä, niin kyllä ne vaan oikeesti voi! ymmärrän täysin aloittajan tuskat.
viisastukaa! tyhmät! AAAHHHAHAHAHHAAA!- VIIISASVISAR
ja kohta siellä joku lukee näitä viisaiden ihmisten kommentteja ja sanoo "HÖH!" tai "HMH" ja alkaa kirjoittaa jotain kosto virttä
taivas varjele mitä sieltä tulee!? AAAHHHAHHAHAHAHAAA
niin ja en ole tyhmä vaikka niin luulet ;)
- helsingistä mummu,va
Menin 15 vuoden jälkeen Finnairin lennolla
Rodokselle ja Aurinkomatkoilta matkan ostin,sain kotoani tulostetuksi lippuni,mutta matkalaukkuun laitettavia osoitemerkkejä,joihin olisin saanut kirjoittaa osoitteeni siltä varalta,että matkalaukkuni katoaisi,niin saisin sen kotiini jossakin vaiheessa,niin niitä lappuja aurrinkomatkoilta ei saanutkaan enään,onneksi kävin parisen päivää ennen lähtöäni kentällä,onneksi asun aika lähellä kenttää,niin ei siitä nyt niin vaivaa ollut,samalla kävin Finnairin tiskiltä kysäisemässä,että sattuisiko heillä olemaan osoitelappuja siinä tiskillään,mutta ne oli loppuneet,mutta ystävällinen nainen kertoi,että mene kerros ylöspäin,niin samassa kohdin missä nyt olemme,mutta kerrosta ylempänä on paikka,jossa niitä hän oli aamulla nähnyt ja sanoi,jos siinä ei ole ,niin tule takaisin,hän tilaa niitä nyt heti ja 5-10 minuutin kuluttua niitä on saatavana,mutta siihen mihin ainen minut neuvoi,niin niitä oli isot asat tarjolla,joten otin niitä 2 kpl:ää laukkua kohden ja kirjoitin ne ktonani valmiiksi,palvelu lähtöpäivänäni oli hyvin ystävällistä,vaikka esitinkin kysymyksen,että minne nyt suuntaan,kun olen nämä laukut tähän jättänyt,niin kävelimme neuvon mukaan toiseen päähän kenttää ja jäimme jonottamaan turvallisuus tarkastukseen, snä summeri soi muutaman kerran,taskumme oli tyhjät,vyö poisa,kolikot poissa,mitään metallia ei meillä ollut,muta aina jokaisella kolmella yrityksellä portista ,niin summeri antoi äänimerkin,sitten turvtarkastaja antoi tavaramme ja matkamme sai jatkua taxfree puolelle lentoamme dottamaan,kaikki kentän virkailijat olivat finnairilla ertäin ystävällisiä,ainoastaan paluumatkalla tuma vanhin lentoemäntä lento xxxx Rodokselta Helsinkiin oli heman äreänä,tumma rouva sanoi,laittakaa puhelimet lentokoneasentoihin ja niin teimme,mutta kuvaamisesta nainen ei sanonut mitään,kun otin kuvan kentästä lähdössä,niin nainen oli kimpussani ja sanoi,etä puhelin lentokoneasetuksiin,näytin,että se on siinä asetuksessa,mutta kameraa pystyy siinä asetuksessa edelleen käyttämään,olisi sanonut heti,ettei lähtöä saa kuvata,kun kuulemma koneesta kuvaaminen oli sillä lennolla kielletyä,meno matkalla sai ottaa kuvia ja jopa lentoemäntämme sanoi,että hän voi ottaa koko perheestämme kuvan,kun matkustamme ja lapselle antoi vielä lelunkin kuvaan mukaan,palvelu oli aivan samaa luokkaa,kun aikoinaan matkustimme 15 vuotta taakseppäin,ainoa ero oli,että nyt mukana ei ollutkaan poikamme vaan pojan poikamme,kaikkiaan saimme luksus palvelua,ilman sitä tummaa koppavaa lentoemoa,olisi matkastamme jäänyt ainoastaan mukavia muistoja,mutta tuo tumma nainen oli ainoa,joka koitti hiukan pilata reissuamme,mutta sallitaan se hänelle päiväkin 14,05 ja paluu Helsinkiin,niin varmasti joku Rodokselle tullut oli kiusannut tyhmillä kysymyksillä tätä tummaa kohta eläkkeelle jäävää naista,niin hän purki sen kiukkunsa sitten minuun,muuten matkamme onnistui aivan loistavasti henkilöstön ansiosta, koko matkamme ajan.Kiitos Finnair ja Aurinkomatkat.- Sellaisiakin on
Mummo voisi seuraavaksi panostaa kappalejakoihin.
- Asiakaspalvelija1234
Hyvä ettet kuitenkaan esittänyt noita urpoja kysymyksiä :) kerrassaan mahtava tarina, ystävällistä asiakkaana olemista.
- Liisukka59
Minusta jotenkin tuntuu, ettei siellä kentällä aina ymmärretä, mitä ihmiset haluaa. Jotenkin tuntuu välillä, että ihan yksinkertaista pyyntöä ei ymmärretä ja ihan haetaan asioita, joihin voidaan puuttua. Valitettavan usein tulee nipottaminen ja oman vallan ylimääräinen käyttö mieleen. Nyt ymmärrän kyllä miksi: Tehän ette yhtään arvosta asiakkaitanne, jotka maksavat loppujen lopuksi teidän palkkanne.
Tänään istuin kaksi tuntia Vantaan kentällä odottamassa koneeni lähtöä ja menin syömään. Tilaus otettiin vastaan, mutta siihenpä se meinasi jäädäkin. Pyysin ruokajuomaksi vettä, mutta jouduin pyytämään sitä neljä kertaa: ensin tilauksen yhteydessä, sitten kävin sanomassa, missä minun ruokani viipyy (olin istunut jo nimittäin yli puoli tuntia ravintolassa, jossa oli minun lisäkseni vain kahdessa pöydässä väkeä yhteensä 5 kpl). Kolmannen kerran pyysin vettä, kun ruoka vihdoin ja viimein tuli. En sittenkään saanut. Neljännen kerran pyysin tarjoilijan luokseni ja sanoin, että tämä on sitten neljäs kerta kun pyydän sitä ruokajuomaa, miksi ihmeessä en sitä saa. Sain sen eteeni alle minuutin.
Jotenkin minulla on jäänyt usein mieleen täällä Vantaan kentällä sellainen ylimielinen asenne meitä tavallisia matkustavaisia kohtaan. Tulee sellainen anteeksipyytävä olotila, kun kysyy jotakin ihan yksinkertaista asiaa. Minulla on erittäin korkea koulutus, hyvä työpaikka ja sen mukainen palkkakin, mutta kyllä joudun sanomaan ja kertomaan samoja asioita *tuhanteen* kertaan jopa saman päivän aikana. Se vain ihan yksinkertaisesti kuuluu työhöni, josta minulle maksetaan. Joskus kyllä tuntuu, että kylläpä minulle maksetaan hyvin siitä että toistan samoja asioita, mutta ääneen en sitä ole sanonut, enkä tässäkään siitä valita. Kiva vastata samoihin asioihin, joihin osaa suoralta kädeltä antaa vastauksenkin.
Lennän tosi paljon eri puolilla Eurooppaa, mutta jostakin kumman syystä Suomessa olen tavannut ylimielisimmät virkailijat lentokentällä. Juuri tuollainen aloittajan asenne paistaa todellakin läpi näistä virkailijoista.Onneksi siellä on muutama kiva poikkeus. Ehkä aloittajan tosiaankin pitäisi miettiä ammatinvalinta uusiksi. - Ripetti
On tyhmiä kysymyksiä, tämä palsta täynnä!.
- Iloinen chekkari
Nyt on ehkä myös lähtöselvittäjän aika katsoa peiliin. Asennemuutos olisi paikallaan.
Tokihan noita kysymyksiä päivän aikana kuulee useamman kerran, mutta entäs sitten? Nyt vähän diplomatiaa peliin ja turhat avautumiset vaikka takahuoneessa. Meidän tehtävämme saada matkustajat matkaan hymy huulillaan :)- aspatar
Elikkä aloittaja ei mitenkään voi olla hymy pyllyssä työpäivän aikana, koskapa hän täällä kirjoittaa asiasta. Ei luoja miten jotkut ihmiset osaavat olla täydellisiä toopeja! Työ on työtä ja jos on aspa, niin silloin hymyillään, mutta aasit haistakoot raatokukkia sen jälkeen ku mä pääsen töistä, silloin ei enää mun työsoppari velvoita hymyilemään ja nuoleskelemaan, jos ei siltä tunnu.
- körökörökirkkoon...
Jes ! Näin mennään.
Jokainen ihminen on laulun arvoinen, ja tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan !
Kaikkea ei kukaan voi aina tietää, mutta asioista voi tiedustella ympäri maailman.
So What ? Oliko se intra- vai internet !
Who spoken now with me.? I want to know....when you finnish this pöljä diskuteeraaminen. Keräättekö parhaat kysymykset muistiin, niinkuin meillä, joita pikkujouluissa sitten luetaan????????????????
The Terminal....
Sota on tuhonnut kaupunkeja Itä-Euroopassa, ja maahanmuuttaja on kuin ansa terminaalin yhteen lentokenttien New Yorkissa.
By outo sattuma, hänen koneensa laskeutumaan kun sota tuhoaa hänen kansansa. Hänen passinsa ja asiakirjat eivät ole enää voimassa, joten hän joutui piileskelemään terminaali, jossa se on saamassa ystäviä henkilöstö ja rakastuu lentoemäntä ...- hei me lennetään
Kyllä se vika on joskus siinä check-in pisteessäkin. Tästä on jo hetki kulunut, meistä riippumattomista syistä kuljetukset hotellilta lentokentälle myöhästyivät ja tulimme kentälle viimetipassa. Tsekkasimme itsemme sisään ja matkatavarat jätimme paikkaan mihin ne pyydettiin jättämään. Uskalsimme tiedustella, kai laukut siirretään ja ehtivät koneeseen. Tultuamme suomeen meitä kuulutettiin, laukkumme olivat lähtöpisteessä, murrettuina, kaikki myyntikuntoinen varastettuna. Ystävällinen kenttähenkilökunta oli jättänyt laukut siihen aulaan ja poistunut paikalta, huolimatta siitä että paikalla kuikuili myös paikallisia asukkaita ilman matkalle lähtöaikeita.
Toisenkin kerran laukut katosivat, silloin ne tosin joutuivat väärään koneeseen, laukut jenkeissä ja me välimerellä, paikallinen jouluaattoilta ja kaupat kiinni seuraavat kolme päivää. Onneksi olimme pukeutuneet koneeseen hieman kevyempiin vaatteisiin kun kotimaassa paukkunut pakkanen antoi aiheen. Laukut matkasivat sitten kauko-idän kautta välimerelle, kolmatta päivää siinä vierähti.
Kolmannen kerrankin laukuillemme huono "onni" tultuamme suomeen ihmettelimme rikkinäisiä laukkuja, sisältö pengottu ja osa tuliaisista ja muista tavaroista tiessään.
Mieheni joka on lentäjä ei kovin korkealle noteeraa tsekkaajien asiakaspalveluasennetta ja ammattitaitoa, kokemusta hänellä vielä enemmän kuin minulla.
Hurraata tässä pitäisi kai huutaa ?? - niinpä niin
------------------------------------->MOL.FI
Ei ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä vastauksia. - city jätkät
aiheellinen kirjoitus, juntit ja turvenuijat vittuun lentoasemilta, menkää sinne kesämökille, siellä on läskien suomijunttien paikka.
- virkamatkalainen
Sitä nyt ollaan niin maailmanmatkaajaa, ettei kestetä lainkaan jos joku ei tiedä miten käyttäytyä juuri sinun mieliksesi. Upgradaa itsesi bisnekseen niin pääset eroon toppatakkijengistä.
- OilShake
virkamatkalainen kirjoitti:
Sitä nyt ollaan niin maailmanmatkaajaa, ettei kestetä lainkaan jos joku ei tiedä miten käyttäytyä juuri sinun mieliksesi. Upgradaa itsesi bisnekseen niin pääset eroon toppatakkijengistä.
Busineksessa työskentelevät aivan samat henkilöt kuin economyssäkin. Välillä vaihdellaan vaan paikkoja.
- dgfdfbbd
onhan niitä tyhmiä kysymyksiä, mutta mietippä niitä ihmisiä jotka ensimmäistä kertaa lähtevät ulkomaille lentokoneella. ja ei, kaikki eivät ole lapsena käyneet joka vuosi missään teneriffalla. mieheni lähtee ensimmäistä kertaa ulkomaille, jenkkilään ja ikääkin on sen 35vuotta. varmasti kaikki kuvittelee että tuon ikäinen on varmasti käynyt ulkomailla ennenkin, no ei ole. työreissu siis kyseessä ja ekaa kertaa lentää ja siihen päälle koneen vaihto jossainpäin eurooppaa. varmasti tulee tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko se on kysyä jos meinaa ehtiä koneeseen ja ehtiä vaihtaa konetta, ekaa kertaa kun matkustaa niin ei sitä voi tietää kaikkea vaikka kuinka nettiä tutkis.
minäkään en ole ikinä lentänyt, enkä ole koskaan ollut junassa, laivassa viimeksi 20vuotta sitten, ratikkaa en ole ns.livenä nähnytkään. kun noita joskus käytän, niin saatte kaikki satavarmasti tyhmiä kysymyksiä minulta. parempi kysyä kuin katua ettei kysynyt. tottakai lentokentänhlökunnalle asiat siellä kentällä on tiedossa ja kaikki paikat tiedetään sieltä yms. mutta ette voi odottaa että kaikki asiakkaat tietäisivät, ette tiedä lentääkö se ihminen ekaa kertaa vaiko kymmenettä kertaa.- mörrikkä1
Joo se päivän ruoka-ateria lennon aikana onkin erittäin olennainen ja äärimmäisen tärkeä kysymys silloin, kun on kiire koneeseen ja sinne pitäisi ehtiä. Hei haloo taas ja luetun ymmärtämistä nyt kun luette tota aloittajan viestiä. Ja tosiaan myöskin kysymykset "onko kone ajoissa" ta "tuleeko laukkuni varmasti perille" ovat epäolennaisia, koska se check in -pisteen työntekijä ei voi vastata muusta kuin siitä, että hän laittaa sen eteenpäin. Ei ole tämän pisteen työntekijän vika, jos vaikka hänen jälkeensä laukkuja hoitavat eivät osaa lukea ja näin ollen eivät osaa laittaa laukkuja eteenpäin. Ja edelleen, niinkuin aloittaja kirjoittikin, niin niitä eri lentoja on satoja päivässä, enkä oikein usko, että heillä on sellaiset tietokoneet, joista saa kaiken selville, koska ylimääräiset tiedot ovat epäolennaisia heidän työssään. Korjatkaa jos olen väärässä.
- Jo kolmas kerta
Jos ei ole koskaan ennen matkustanut jollakin vempeleellä niin turhien kysymysten ja harhailujen estämiseksi ensimmäistä matkaa ei kannata tehdäkään, vaan matkustaa heti suoraan toista kertaa. Niin yksinkertaista se on!
- tiedotus kusee
Jos asiakkaat jatkuvasti kyselevät tyhmiä, niin vika on lentoyhtiöiden tiedotuksessa eikä asiakkaissa. Eli sinne kannattaa antaa terveisiä. En nyt itse osaa arvioida, kuinka hyvä tiedotus noissa asioissa on, koska kohtalaisen usein lentävänä tiedän perusasiat ja osaan ottaa selvää hankalammista. WWW-sivuilta kyllä yleensä löytyy aika hyvät tietopaketit, mutta ei jokainen sieltä osaa etsiä. Yksittäisiä "idiootteja" löytyy aina, ja niistä asiakaspalvelijan pitää vain selvitä, mutta jos jotain turhaa kysellään jatkuvasti, niin valitusosoite on lentoyhtiö.
- Toimikaa oikein
Ja vikaa ei ole yhtään lentoyhtiöissä ja lentokentissä?
Aloittaja puhuu asiaa ja ne, jotka sinua haukkuvat eivät ole päivääkään asiakaspalvelijoina työskennelleet. Ymmärrän aspaa, jolle asiat ovat selviä ja hän joutu päivästä toiseen kuulemaan samoja asioita/vitsejä/kysymyksiä/yms., joten ei ihme, että yleisimmät fraasit alkavat tympiä. Ymmärrän myös asiakkaita, joille tietty asia on uutta ja siksi he esittävät kysymyksiä. Aloitusviesti oli varmastikin vaan vitutusvuotoa. Uskon ko. aspan olevan tästä huolimatta pätevä ja asiallinen työssään. Kaikkia joskus oma työ alkaa ärsyttämään ja vitutuksen purkauksia sattuu. Ne eivät tee kuitenkaan ihmisestä epäpätevää, vaan päinvastoin antavat voimia hoitaa työtään menestyksekkääksi.
-Tulevathan nämä meidän matkalaukkumme nyt varmasti perille?
Tähän varmasti pyritään, mutta kaikkea sattuu ja tapahtuu, joten lentoyhtiö tekee parhaansa, jotta laukkunne saapuu perille.
-Lähteehän kone ajoissa?
Tähänkin pyritään, mutta kannattaa seurata infotaulua ja kuunnella kuulutuksia.
-Olen matkalla Frankfurtin ja Miamin kautta Tegucigalpaan ja olen pakannut urheilukassiinni kristalliastiaston. Eihän se vain mene rikki?
Check in -henkilö ei ole henkilökohtaisesti laukkuja roudaamassa, mutta pääsääntöhän on, ettei mitään särkyvää kannata ruumaan laittaa. Joskus särkyville esineille käy huonosti.
-Mitä ruokaa lennolla tarjotaan?
Hei haloo! Tässä kohdassa voi jo ihan maalaisjärjellä päätellä, ettei check in -henkilöllä ole kaikkien lentoyhtiöiden ruokalistoja. Jos tämä tieto on oleellista, niin kannattaa kysyä suoraan lentoyhtiöltä.
-Paluumatkani Ho Chi Minh Citystä on kolmen viikon päästä, voin varmaan tehdä lähtöselvityksen tuolle lennolle jo nyt tässä.
ARVAA? Tässäkin kohdassa oman maalaisjärjen käyttö on sallittua.
-Haluaisin valittaa siitä että kun lensin viimeksi Lufthansalla niin kasvis-kosher-ruoka oli mautonta. Voisitko välittää tämän tiedon eteenpäin?
Palautteet täytyy antaa suoraan lentoyhtiölle. Ethän käy Yritysrekisteriinkään antamassa palautetta lähikauppasi lihatiskin valikoimasta. Ja taas maalaisjärkeä saa käyttää!
-Olisiko teillä niitä nimilappuja matkalaukkuihin?
Juu on, ota tuosta, käy täyttämässä, laita laukkuihin kiinni ja jonota uudelleen check iniin. Seuraava asiakas!- Tyhmyys suhteellista
Luulenpa että check-in virkailija tekee itse aika tyhmiä kysymyksiä kun alkaa vaikkapa rakentamaan taloa ja lähtee asiaa rakennusvalvontaan selvittämään. Tai minkälaisia kysymyksiä mahtavat kätilöt kuulla kun sama lentokenttävirkailija pamahtaa paksuksi. Tosi tyhmiä, uskon, ainaki kätilön tai usemman lapsen vanhemman mielestä.
- Kauppaopiston naiset
Tässä olisi todellisuuteen perustuvat vastaukset
-Tulevathan nämä meidän matkalaukkumme nyt varmasti perille?
* No mistä v*sta mä voin tietää. Lentoyhtiö on kilpailuttanut maapalvelut niin että homman hoitaa bandidoksen tuusmäen alaosasto. Tuskin tulee.
-Lähteehän kone ajoissa?
* hyvällä tuurilla voi lähteä. lentoyhtiö on hankkinut mosambik airlinen vanhan kaluston joten hydrauliletkut paukkuu tämän tästä
-Olen matkalla Frankfurtin ja Miamin kautta Tegucigalpaan ja olen pakannut urheilukassiinni kristalliastiaston. Eihän se vain mene rikki?
* tuskinpa pysyy ehjänä, pamin väki kilpailee kuka pystyy viskomaan kassin korkeimmalle ja läsäyttämään sen platalle mojovimmin, ihan niinkuin itellan väki konsanaan on aina tehnyt
-Mitä ruokaa lennolla tarjotaan?
* lennäksä finskillä h*mo, v*ttu siellä mitään tarjoilla
No totta kai...
-Haluaisin valittaa siitä että kun lensin viimeksi Lufthansalla niin kasvis-kosher-ruoka oli mautonta. Voisitko välittää tämän tiedon eteenpäin?
* V*ttu ooks joku mormooni tai kebabbi ja mitä niit kaikkii uskontoi onkaan - Automaatti ei kypsy
Olen kentällä duunissa. Minulle suht moni asia lentoliikenteestä on selviä. Tosin, kun vuosia sitten aloitin, olin aikalailla untuvikko ja jouduin kyselemään töihin liittyviä asioita.
En oleta, että satunnainen matkailija tietää tai hänen tarvitseekaan tietää lentämisestä tai rutiineista yhtään mitään. Kaikki kysymykset on sallittu.
Lähtöselvitysvirkailijat häviävät jatkossa.
Esimerkkinä Arlandan kolmosterminaali, jossa KAIKKI lähtöselvitykset
tehdään automaateilla. Automaateissa on se hyvä puoli, että niiltä saa
kysyä vaikkapa niistä astioista ja ruuista. Automaatti ei pahastu.
Menestystä uudessa ammatissa! - Asiakas on aina.....
itse käsitin tuon aloituksen huumoripläjäytykseksi ja en todellakaan ottanut hernettä nokkaani, vaan minusta se oli lähinnä hauska ja jos lähisiwan kassa, kirjastovirkailija, konnari tm. haluaisi kirjoittaa yhtä lennokkasti ja hauskasti, niin ilolla lukisin. Ja käytän kaikkia näitä palveluja. Toki kyselen itsekin hölmöjä, mutta en pilaa päivääni miettimällä, että mitähän minusta nyt ajatellaan. Kivaa vaan jos olen saanut jutun juurta henkilökunnan taukotilaan ;))
- åg5g5¨¨
asiakaspalvelu tehtävis itsekkin,ja kun kysyn haluatko kuitin ÄLÄ vastaa että se ei kelpaa verotukseen.Koska silloin minä taputan ja onnitelen:Olitte tuhannes tuon tänä vuonna sanonut.
- Kysymätön
åg5g5¨¨ kirjoitti:
asiakaspalvelu tehtävis itsekkin,ja kun kysyn haluatko kuitin ÄLÄ vastaa että se ei kelpaa verotukseen.Koska silloin minä taputan ja onnitelen:Olitte tuhannes tuon tänä vuonna sanonut.
Tuossa tilanteessa asiakas ei kysy sinulta mitään vaan toteaa asian itselleen!
Mutta aloitukseen.
Miksi hemmetissä ei kuka tahansa saisi mielessään manata toistuvia, hölmöjä kysmyksiä?
Sinäkin manaat jo tuota pelkkää itsekseen puhumista.
- seen that been there
Olisko niin, että tässä maassa ei tuota small-talkia oikein harrasteta ja retorisetkin kysymykset otetaan 100 tosissaan. Jos joku kyselee puoliääneen, että tulevatkohan ne laukut, niin hän vaan esittää ikäänkuin hartaan toiveen ääneen, eikä varmastikaan oleta, että virkailija istuu hänen laukkunsa päällä vartioimassa kohteeseen saakka.
Nämä vaan ovat pieniä asioita, jotka tekevät asikaspalvelusta niin mukavan ja joka päivä yllättävän. Minusta kaikki te asiakkaat olette tehneet elämästäni mielenkiintoisen, enkä missään nimessä haluaisi istua konttorissa yksin. En ole check-invirkailija, mutta monenmoista palvelusta on tullut tehtyä 20 v. aikana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047