Jorma Ikävalko, unohdettu suuruus?

Viipurin pehtori

Kuka muistaa Jorma Ikävalkon? Sotien jälkeisen iltamaperinteen työjuhta, loistava muusikko, laulaja ja säveltäjä. Hän on turhaan jäänyt aikansa isompien tähtien varjoon, joden kanssa muuten esiintyi ainakin elokuvissa Lentävä kalakukko ja Rovaniemen Markkinoilla.

15

3147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joejensuun Elli

Muistetaan hänet vielä, on vaan jäänyt vähälle huomiolle viime aikoina. Jäi aikanaan vähän noiden isompien tähtien varjoon, ihan turhaan mielestäni.

• Hopeahääpäivänä

Syksyllä ilmestyy Kustannusosakeyhtiö Moreenilta Ikävalkon elämäkerta Viipurin Sorvalista Rovaniemen markkinoille.

• Rillumareiska

On ilmestynyt jo. Löytyy mm. nettikaupoista.

• pikkulikka 91

Diggaan herrasta - harmi ettei ole saanut suurempaa suosiota.

• lapsen lapsi

Juu, minä olen hänen lapsen lapsi. en itse koskaan ole häntä nähnyt, mutta olen olen soitellut hänen kapaleitansa viululla ja pianolla(soitan hänen vanhalla viululla) . Äitini on sanonut, että hän oli yli positiivinen ja aina iloinen ja puhui kaikille.

• saturn65

Hei. Sinähän varmaan pystyt tunnistamaan hänet kuvastani - onko?

• saturn65

Saatteko avattua tällaisen linkin https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200441148925303&set=oa.304453429652716&type=3&theater
      Hallussani on evakko-mummoni jäämistöstä tällainen orkesterikuva, jossa kaksi miestä oikealla mummoni veljiä. Olen yrittänyt tunnistaa muita henkilöitä, ja mietin olisiko vasemmassa laidassa Jorma Ikävalko? http://pomus.net/001490 sanoo: "Viipurilaislähtöisen Ikävalkon ensimmäinen instrumentti oli viulu, jota hän oli soitellut lähinnä klassisen musiikin merkeissä, kunnes hänet pestattiin vuonna 1936 viihdyttämään tanssijoita Kämärälän lavalle."

Tuo antaisi viitettä, että kuvassa voisi tosiaan olla n.18 vuotias Ikävalko ennen siirtymistään Taifun-orkesteriin. -37. Kämärä ja Viipuri ovat nimittäin myös kuvassa olevien sukulaisteni asuinpaikan lähellä. En vaan mistään netistä löydä kuvia nuoresta Ikävalkosta, ainoastaan tässä pätkässä hän esiintyy vuonna 1951
      http://www.youtube.com/watch?v=aH_DZEBHojE

ja voisi hyvinkin olla kuvassani esiintyvä mies 15vuotta vanhempana...

• Hopeahääpäivänä

Minusta tuo kuvalinkkisi nuorukainen ei muistuta niitä Jorma Ikävalkon nuoruuskuvia, joita olen nähnyt. Aivan satavarma en ole, mutta jos veikata pitäisi sanoisin, että hän ei ole Jorma Ikävalko.

• saturn65
        Hopeahääpäivänä kirjoitti:

Minusta tuo kuvalinkkisi nuorukainen ei muistuta niitä Jorma Ikävalkon nuoruuskuvia, joita olen nähnyt. Aivan satavarma en ole, mutta jos veikata pitäisi sanoisin, että hän ei ole Jorma Ikävalko.

OK, kiitos, en ole netistä löytänyt yhtään nuoruuskuvaa.

• saturn65
    • lapsen lapsi

tuo kuva joka facebookista, siinä ei ole hänen kuvaa. hänet kylää tunnista heti!

• saturn65

Onko sinulla kuvaa hänestä 18v...?

• lapsen lapsi

muuten, jos teitä askarruutta tai haluatte tietää jotain papastani niin kysykää vaan. tiedän jonkin verran hänestä!

• Kajanen1

Jorma oli isäni taistelupari sodassa. Hänellä oli viulu mukana ja hän soitteli sitä aina kun mahdollista. Isäni kehui häntä mukavaksi kaveriksi!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2592
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe