Walesinspringerspanielin turkin trimmaus?

ryijy10

Nippe on nyt 8 kuukautta vanha ja turkia pitäisi trimmata. Onko miten helppoa trimmata itse? Lähin trimmaaja on 100 km päässä, joten ajattelin itse sen tehdä.
Sain kasvattajalta opuksen ja siinä sanottiin, ettei ruskeita kohtia saa leikata muuten ruskea vaalenee. Pitääkö paikkansa? Tassukarvoja pidin talvella lyhyenä leikkaamalla ja olemme kammanneet Nippeä lähes päivittäin. Eli mitä välineitä tarvitaan, mitä kohtia saa leikata ja mitä pitää nyppiä? Sattuuko koiraa nyppiminen?

1

1000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • welshin omistaja

Pitää paikkaansa.

Onko teillä tarkoitus näyttelyissä käyttää? Jos on, niin silloin kannattaa ajella sinne trimmaajalle muutaman kerran. Korvat nypitään, ja jos lähdet leikkaamaan, ei ne nyppimällä lähde enää sen jälkeen. Kaulan alunen ajetaan koneella, se laite kannattaa hankkia, jos itse aioit trimmata jatkossakin :) Koneella saa näpsäkästi myöskin anturoiden välit. Älä aja ekalla kerralla liian lyhyeksi, koira voi saada iho-ongelmia siitä.

Häntää siistitään saksilla, samoin jalkoja. Älä sen sijaan leikkaa korvia, sekä selkäkarvoja saksilla, sinne kasvaa mm. kiehkuroiden kohdalle herkästi sellainen jäykkä karva, ettei enää saa siistiksi näyttelytrimmiin, jos vaikka muutaman vuoden päästä haluaisitkin.

Meidän koira ei ainakaan tunnu nyppimisestä kärsivän lainkaan. Mutta karva pitää osata nyppiä oikeaan aikaan, jolloin se on kypsä nypittäväksi. Sen huomaa helposti siitä, että se karva irtoaa silloin, tosin olen kuullut, että kaikilla welshillä se ei nyppimällä irtoa.

Missäpäin asut?, oletko varma, että lähin trimmaaja on todellakin niin kaukana :) Kaikki eivät mainosta itseään kovinkaan aktiivisesti, itsekkin jouduin aikatavalla metsästämään sitä. Lopulta hyvä trimmaaja löytyi, hänellä ei ollut kokemusta welshin trimmistä, mutta koska perusasiat oli kunnossa, ja hän ymmärsi rotumääritelmistä jotain, sekä osasi katsella mallia kuvista mm. netistä, oli lopputulos hyvä. Näyttelypaikalla sitten kasvattaja trimmasi loppuun, varmuuden vuoksi jätti mieluummin liian pitkäksi karvat kuin liian lyhyeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2610
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2572
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1587
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1440
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1167
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1086
    Aihe