EU aikoo kieltää autoilun vuoteen 2050 mennessä

19+6=?

"Euroopan komissio on paljastanut suuren suunnitelmansa nimeltä "single European Transport area". Tarkoitus on kieltää autoilu Euroopassa vuoteen 2050 mennessä jotta hiilidioksidipäästöjä saadaan vähennettyä 60 prosenttia seuraavan 40 vuoden aikana."

Lue lisää...

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=512

46

1789

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • von pummi

      kieltää KAUPUNGEISSA, ei kokonaan. niinhän jutussa sanottiin.
      itse jos kaupunkiin joudun menemään, niin jätän jo nykyään auton riihimäen asemalle. sieltä junalla pummilla tsadiin ja siellä pummilla ratikalla tai metrolla.
      säästyypä senkin matkan polttoainekulut kaljaan!

      • Niinpä niin...

        Kun katsot, kuka on uutisen suomentanut tajuat, että hän haluaa salaliittoteoreetikkona luoda mahdollisimman synkkiä uhkakuvia. Niinpä hän salaa sen tiedon, että autoilu kielletään vain kaupunkien alueella ja väittää, että se kielletään kokonaan ja joka paikassa.


      • jhjhgfdff
        Niinpä niin... kirjoitti:

        Kun katsot, kuka on uutisen suomentanut tajuat, että hän haluaa salaliittoteoreetikkona luoda mahdollisimman synkkiä uhkakuvia. Niinpä hän salaa sen tiedon, että autoilu kielletään vain kaupunkien alueella ja väittää, että se kielletään kokonaan ja joka paikassa.

        Tietysti puhutaan vain kaupungeista, koska maaseutu tyhjennetään jo lähivuosina esim. kovan energiaverotuksen avulla ihmisistä. Sitä oli paskalaki ja nämä polttoaineiden hinnnakorotukset.


      • blikkenslager
        jhjhgfdff kirjoitti:

        Tietysti puhutaan vain kaupungeista, koska maaseutu tyhjennetään jo lähivuosina esim. kovan energiaverotuksen avulla ihmisistä. Sitä oli paskalaki ja nämä polttoaineiden hinnnakorotukset.

        >>maaseutu tyhjennetään jo lähivuosina esim. kovan energiaverotuksen avulla ihmisistä.>>

        ei onnistu. metsä on täynnä puita joita voi energiaksi käyttää takassa ja häkäpönttöautossa.
        vai meinaako j. käteinen kaadatuttaa kaikki puut, jottei niitä voi hyödyntää?


      • EU on perseestä
        blikkenslager kirjoitti:

        >>maaseutu tyhjennetään jo lähivuosina esim. kovan energiaverotuksen avulla ihmisistä.>>

        ei onnistu. metsä on täynnä puita joita voi energiaksi käyttää takassa ja häkäpönttöautossa.
        vai meinaako j. käteinen kaadatuttaa kaikki puut, jottei niitä voi hyödyntää?

        Kun viimeisetkin kaupat, koulut ym. palvelut viedään maaseudulta, niin siinä vaiheessa lähtevät ihmisetkin. Nykyisellä kehityksellä siihen menee noin 10 vuotta.


      • informationsminister
        EU on perseestä kirjoitti:

        Kun viimeisetkin kaupat, koulut ym. palvelut viedään maaseudulta, niin siinä vaiheessa lähtevät ihmisetkin. Nykyisellä kehityksellä siihen menee noin 10 vuotta.

        viety on jo. ei ole kauppaa, koulua eikä muitakaan palveluita. luonnonrauhaa sen sijaan on.
        tuosta kauppojen "viemisestä" olen kyllä sitä mieltä, että sen me maalaiset olemme ihan itse aiheuttaneet. eihän kyläkauppa voi kannattaa, jos ihmiset tekevät ostoksensa kaupungissa prismassa ja lidlissä ja kyläkaupasta korkeintaan hakevat unohtuneen maitopurkin tai krapulakaljat.

        mikähän tuo koulujen lakkauttamisen kannattavuus lopulta on. koulut lakkautetaan ja sitten aloitetaan jumalaton bussiralli, jotta saadaan koululaiset kuskattua kaupunkiin. ei kai ne kyydit sentään ihan ilmaisia ole?
        lisää tilaakin joudutaan isoihin kouluihin rakentamaan.


      • kutuuisdo

        Tuosta on enää lyhyt matka totaalikieltoon. Ei pidä luottaa poliitikoihin. Historia osoittaa että eu-lainsäädäntöä säädetään äärilaidasta toiseen äärilaitaan.

        Uskon vahvasti että yksityisautoilu tullaan kieltämään kokonaan, tai sitten autoilusta tehdään niin kallista että se loppuu itsestään.


      • EU kieltää ajattelun
        kutuuisdo kirjoitti:

        Tuosta on enää lyhyt matka totaalikieltoon. Ei pidä luottaa poliitikoihin. Historia osoittaa että eu-lainsäädäntöä säädetään äärilaidasta toiseen äärilaitaan.

        Uskon vahvasti että yksityisautoilu tullaan kieltämään kokonaan, tai sitten autoilusta tehdään niin kallista että se loppuu itsestään.

        EU:n kanta on että jäsenmaan kansalaisen ei pidä ajatella vaan maksaa herrojen leikit. Sitten kielletään ajaminen kaupungeissa, koska näillä polttoainehinnoilla maaltatulevilla ei ole muutenkaan varaa ajella, niin ei niistä niin väliä. Kenestä tulee ensinmäinen Euvostoliiton diktaattori.


    • Sota Luontoa Vastaan

      Taustalla rikollispankkiirit haluavat määrätä kaikesta. He eivät ole löytäneet muuta kuin "hiilidioksidin" ja "kasvihuoneilmiön" keinoksi laittaa kansat ja (kilpailevat) yritykset ikuiseen pakkopaitaan.

      Tässä hulluudessa taitaa unohtua että hiildioksidi ei ole paha, vaan ilman sitä KAIKKI kasvit kuolisivat.

      Mene luontoon ja katso kuinka rehevää on joka paikassa. Se on lisääntyneen hiilidioksidin ansiota. Mustikat ja metsämansikat eivät ole kovin usein jo juhannuksen tienoolla kypsyneet. Kasvihuoneet käyttävätkin hiilidioksidia nopeuttaakseen sadon korjuuta.

      Jos ilmastonmuutos olisi ihmisen aiheuttama, pitäisi selittää samanaikainen muiden planeettojen lämpeneminen, joka on FAKTA.

      Agri-kemikaaliyhtiöt yrittivät toisessa maailmansodassa riistää ihmiset omaisuudekseen. EU jatkaa tätä pyrkimystä, jos et ole huomannut?

      • Älä valehtele!

        Kyllä eliitti tarjoaa "turvallisuutta" jota vastaan he vievät kansalta itsemääräämisoikeuden ja lain suojan.

        "mitään muuta keinoa"


      • tzöge

        Urpo!


    • Kiiskivasta

      Siis Euroopassa . No, Afrikassa ja aasiassa sitten huristelevat sitäkin enemmän. Eu kieltää vai, entäs jos Eu kielletään. Höh.

    • Tolloja riittää

      (Onneksi jo) entinen kepuloinen ympäristöministeri Paula "paskalaki" Lehtomäki on jo ollut tällä asialla (bensamoottorin kieltäminen) pari vuotta sitten:

      http://www.kaleva.fi/uutiset/lehtomaki-akkulataamot-maanteille-vuonna/777840

      Tämän älyn jättiläisen mukaan autojen hiilidioksidipäästörajat tulisi vetää niin alas, etteivät polttomoottorit kykene niitä alittamaan. Näin polttomoottorien käyttö autoilussa saataisiin kiellettyä.!!!!!!!

      • informationsminister

        jospa ne akkulataamot hommataan ensin älyttömiä ideoita viljeleville päättäjille ja vasta sitten autoille?


    • Mites sähkö-

      autot ja vaikkapa aurinkosähköllä toimivat kulkineet.

      Itse uskon, että jos vain tahtoa riittää, jo 10-20 v päästä olisi mahdollista huristella kohtuuhintaisella ja lähes päästöttömällä menopelillä.

      Sinänsä tässä autokiellossa on unohdettu kehitys tai sitten sen taustalla on muut tekijät.

    • kiemunki

      jollain myllyllä se sähkö sinne akkuun tahkotaan. ei ihan lähitulevaisuudessa auringolla autot kulje, ainakaan suomessa. kannattaisi keskittyä polttokennotegnologian kehittämiseen.

      • informationsminister

        ratkaisu olisi jo olemassa, miksei sitä kehitetä?
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukaasu
        niin. mitenkäs sitä verottaisi, jos ottaa puut omasta metsästä, se kai tässä syynä on.

        ja puukaasuauto tarvitsisi myös jonkinlaisen akuston/ muun voimanlähteen kun ei sillä lähdetä liikkeelle ihan "avainta kääntämällä".


      • Sähköä voidaan

        tuottaa jo nyt akkuihin monella täysin päästöttömällä konstilla, jopa ihan kotioloissa. 10-20 vuodessa kyettäisiin kehittelemään edullisia sähkövoimaloita kotikäyttöön kuten sanoin, jos vain tahtoa riittää. Aurinkokennot kehittyvät ja vaikka ne eivät täällä yksinään riitä tuottamaan kaikkea tarvittavaa sähköä, niin akkujen lisänä kuitenkin.

        "March 30, 2009 A Solar car called Power Of One (Xof1) claimed a new unofficial world distance record for a solar powered car when it arrived in Los Angeles on March 6th having driven over 12,5000 miles (20,000 km) using only sunshine as fuel."

        http://www.gizmag.com/solar-car-world-distance-record/11332/


      • Puukaasu ei ole
        informationsminister kirjoitti:

        ratkaisu olisi jo olemassa, miksei sitä kehitetä?
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puukaasu
        niin. mitenkäs sitä verottaisi, jos ottaa puut omasta metsästä, se kai tässä syynä on.

        ja puukaasuauto tarvitsisi myös jonkinlaisen akuston/ muun voimanlähteen kun ei sillä lähdetä liikkeelle ihan "avainta kääntämällä".

        päästötöntä vaikkakin uusiutuvaa onkin. Sähköä taas voidaan tuottaa periaatteessa päästöttömästi. Edes laitteistojen valmistus ei välttämättä jatkossa aiheuta merkittäviä päästöjä kun nekin tuotetaan enenevässä määrin päästöttömästi tuotetulla sähköllä.


      • informationsminister
        Puukaasu ei ole kirjoitti:

        päästötöntä vaikkakin uusiutuvaa onkin. Sähköä taas voidaan tuottaa periaatteessa päästöttömästi. Edes laitteistojen valmistus ei välttämättä jatkossa aiheuta merkittäviä päästöjä kun nekin tuotetaan enenevässä määrin päästöttömästi tuotetulla sähköllä.

        erittäin vähäpäästöistä verrattuna nykyiseen bensiiniin tai dieseliin.

        >>Sähköä taas voidaan tuottaa periaatteessa päästöttömästi.>>

        nimenomaan! periaatteessa ja paperilla.


      • Pilkkeen tekeminen
        informationsminister kirjoitti:

        erittäin vähäpäästöistä verrattuna nykyiseen bensiiniin tai dieseliin.

        >>Sähköä taas voidaan tuottaa periaatteessa päästöttömästi.>>

        nimenomaan! periaatteessa ja paperilla.

        kuluttaa reilusti energiaa ja samalla tuhotaan maailman hiilinielua. Sekä puun valmistaminen energiakäyttöön että sen käyttö tuottaa aina (myös teoriassa) runsaat päästöt. Sähkö voidaan tuottaa taas luonnon omista energialähteistä ja todellakin periaatteessa täysin päästöttömästi.


    • Mopoautot

      kunniaan!

      Kulutus: 3-5 litraa /100km, enimmäisnopeus 45km/h, mutta kukapa kaupungissa muutenkaan nopeammin pääsisi?

    • äänetön ja hajuton

      2050 käytössä on enimmäkseen sähköautoja. Itsekin aion hankkia sähköskootterin, kun litium-ioni akut on niissä jo sen verran hyviä, että pystyy ajamaan vaikka -20c pakkasillakin.

      • fossiili ac/dc

        Sähköautoja ei koskaan saada kehitettyä polttomoottoriautojen veroisiksi.
        Polttomoottori on yksi vanhimmista edelleen käytössä olevista keksinnöistä.
        Jos olisi polttomoottoria parempi vaihtoehto, olisi se jo keksitty.


      • Sähkömoottoriauto
        fossiili ac/dc kirjoitti:

        Sähköautoja ei koskaan saada kehitettyä polttomoottoriautojen veroisiksi.
        Polttomoottori on yksi vanhimmista edelleen käytössä olevista keksinnöistä.
        Jos olisi polttomoottoria parempi vaihtoehto, olisi se jo keksitty.

        on parempi.

        "Jos olisi polttomoottoria parempi vaihtoehto, olisi se jo keksitty. "

        Kyse ei ole moottorin ominaisuuksista vaan siitä, miten energiaa saadaan kulkemaan mukana riittävästi. Jos isojen yritysten taloudelliset intressit eivät olisi esteenä, olisimme ajelleet sähköautoilla jo kymmeniä vuosia.


    • Urmas Tuuppa

      Ei kai siitä EU:sta tarvitse välittää, ollaan vaan niin kuin sitä ei olisi keksittykään, ihan vaan niin kuin Etelän maissakin. Mitäs turhia. Ajellaan jos löpöä riittää ja jos ei riitä niin sitten ei ajella, ainakaan mihinkään töihin, tehkööt herrat sitten ne työtkin.

    • JGF.

      Polttomoottori toimii samalla tavalla myös paineilmalla.
      Eli jatkamme ajelua 2050.

      • Paineeton

        Ai toimii vai? En usko. Millä aiot tuottaa paineilmakompressorin tarvitseman energian? Paineilman hyötysuhde on todella surkea)


    • raakkuna1

      Asian hahmottelu on tuonut tuollaisen ennakkopäätöksen, että "EU aikoo kieltää autoilun 2050 mennessä" Joop. Tilanne tullaan hallitsemaan hiilidioksiidi päästöjen osalta muilla keinoilla, kuin ikinä autoilun lopettamisella.

    • vähäpäästöinen

      Käytöstä johtuvia päästöjä voi kyllä jokainen kohdaltaan vähentää.. itse ajelen hybridiautolla ja sähköskootterilla ;)

    • pari tahtia edellä

      Sattuipa hyvä vuosiluku. En uskonutkaan että pikku Ifa pitemmälle jaksaa.

    • niin pä niin :)
    • EU on byrokratiahirviö. Ja meno senkuin vain pahenee. Tulee mieleen Neuvostoliitto.. Toivottavasti kohtalokin on samanlainen.

      • Totta se on

        Lissabonsopimus on Neuvostoliiton lait


    • NainenM

      Eu-sta eroon!!!

      En ollut koskaan Eu:n kannalla...aina olen sitä vastaan ollut...Mitään hyvää ei minusta vielä Eu:sta ole ollut, päin vastoin, teetättänyt töitä maaseudulla, luvannut alempia elintarvikkeita. Päin vastoin ollut, kaikki kallistunut...Kuka se äänesti Eu:ta???

      Ensin tuetaan ulkomaita kun heillä menee huonosti, suomi veloissaan. Otetaan lainaa että voidaan auttaa muita maita, voi hyvät hyssykät kun tämä maailman meno ei sitten ole mistään kotoisin.

    • ketä tässä uskoo

      pitää tilata jo nyt aurinkopaneelituuliveivaripotkuri,jotta pääsee olusille ja muualle. saako potkurilla olusissa paahtaa vaiko tankojuoppo.
      mulla on kyllä iso kenkä,miten lienee tuon hiilijalanjäljen sitten. pukkaako sakkoa,vaiko potkin harvakseltaan vaan.
      onneksi on aikaa sopeutua kelkkailuun.

    • Suomessa on

      3,8 miljoonaa rekisteröityä ajoneuvoa. Jos vähennettäisi 1 miljoona kymmenessä vuodessa...
      Mutta kun 2050, kun maailman väkiluku on 10 mrd. vähennetään,
      niin eihän nyt EU:n sitten enää tarvitse.

    • PASKAPUHETTA!

      Koko EU:a ei ole ollut olemassakaan vuosikymmeniin ennen tuota mainittua vuotta. Kuollut ja kuopattu.

    • h-o-nikka

      Yess...kunhan ei puutu moottoripyöräilyyn.....

    • Mikä.

      Ihmeen eu ? Eu:ta tuskin on vuonna 2050. Eu hajoaa 5 vuoden sisällä ja Suomessakin otetaan markka takaisin viimeistään 3 vuoden sisällä. Joten,tuskin Suomi kieltää autoikua.

    • kaikkea sitä

      iteppähä ootte halunneet EEEuuhun eli siis turha ruikuttaa

    • nälkä....

      Tuossa on ehkä vielä vakavampi asia, kuin autoilu!

      Hälyttävä tieto: ei EU-viljaa Suomen vähäosaisille
      http://www.svk.fi/?sid=413&tid=751

      Vakavaa luettavaa,

      Suomelle ei ole osoitettu ensi vuonna EU-ruokaan lainkaan viljatuotteita, ainoastaan maitojauhetta. Nyt EU-ruoka on pitänyt sisällään kymmentä eri tuotetta kuten puurohiutaleita, makaroneja ja mysliä. EU-ruokajakelu saattaa ensi vuonna loppua lähes kokonaan, jos EU:n komission uusi käytäntö säilyy.

      Syynä tilanteeseen on se, että EU:n interventiovarastoissa on viljaa vain kuusi prosenttia siitä määrästä, mitä EU:n jäsenmaat ovat hakeneet ruoka-apuohjelmiinsa.
      - Suomen interventiovarastojen vilja on Suomessa viljeltyä, mutta se on EU:n omistuksessa. Varastot ovat suurimmat Suomessa ja Ruotsissa. Komissio on määrittänyt missä maassa avun tarve on suurin ja minkä perusteella vilja kohdennetaan niihin. Maita on viisi: Bulgaria, Romania, Tsekki, Slovakia ja Malta. Suomen maitojauhe tulee Virosta ja Hollannista. Myös muun muassa sellaiset suuret ruuanjakajat kuten Espanja, Ranska ja Italia jäävät näillä näkymin kokonaan vaille interventioviljaa, sanoo Merja Laitinen Maaseutuviraston interventio- ja tuontiyksiköstä.

      Uusi tilanne

      Tilanne on poikkeuksellinen sen vuoksi, ettei markkinoilta voida enää ostaa tuotteita määrärahoilla. Näin on tehty aikaisemmin sellaisina vuosina, jolloin EU:n interventiovarastoissa ei ole ollut riittävästi viljaa ruoka-apuohjelmien tarpeisiin. Taustalla on EU tuomioistuimen tuomio Saksan kanteeseen . Tuomioistuimen mukaan komission jakelusuunnitelmassa olevat määrät on suhteutettava interventiovarastojen määriin.
      Suomi on turvautunut ostoviljaan EU-ruoka-avun varmistamiseksi vuosina 2008 ja 2009. Jos asetus ei muutu, jää ensi vuonna Suomen jaettavaksi vain maitojauhetta 741 tonnia eli runsaat 80 prosenttia Suomen hakemasta määrästä.
      Asiaa käsitellään vielä EU:n elimissä. Elokuu on komissiossa kesälomakuukausi.
      – Perinteisesti seuraavan vuoden ohjelmat on käsitelty EU:ssa ensimmäisen kerran heinäkuussa ja vielä syyskuussa. Tilanne on nyt poikkeuksellinen, mutta luultavasti lopulliset päätökset menevät syksylle. Elo-syyskuussa lähetämme kyselyt järjestöille siitä, ovatko ne valmiit jatkamaan ruoka-apua maitojauheella.
      Suomessa noin 30 järjestöä on ruuanjakelussaan turvautunut osin tai kokonaan EU-ruokaan. Viime vuonna järjestöt jakoivat 2,7 miljoonaa kiloa EU-ruokaa. Tänä vuonna määrä on noin 3,1 miljoonaa kiloa.

      Iso haitta nälkäisille

      - Yhden tuotteen jakaminen ei toimi. Huolena on, että tämä voi merkitä vapaaehtoistyön pohjalta toimivan ruokajakelun keskeytymistä. EU-ruoka-avun rinnalla jaettava muualta lahjoituksin saatu ruoka ja ateriat saattavat myös jäädä jakamatta, diakoniasihteeri Kristian Vilkman Suomen Vapaakirkosta sanoo.
      Vilkmanin mukaan vapaaehtoisorganisaatioiden uudelleen kokoaminen on haasteellista, jos jakelu välillä voimakkaasti supistuu. Vuosien varrella järjestöt ovat kouluttaneet vapaehtoisiaan ja nyt koulutus valuisi hukkaan.
      Jos käy niin, että EU:n kautta ruokaa ei ole jatkossa saatavilla, pitäisi Suomessa toimia oma ruokajakeluverkosto jotain muuta kautta rahoitettuna.

      Suomen Vapaakirkko kuuluu viiden suurimman EU-ruokaa jakavan tahon joukkoon Suomessa. Vuonna 2009 Vapaakirkolle oli annettu jakoon 226 tonnia elintarvikkeita. EU:n ruoka-apua jakavat muun muassa Kirkkopalvelu, Pelastusarmeija ja monet muut kristilliset seurakunnat ja järjestöt sekä Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Työttömien Valtakunnallinen Yhteistoimintajärjestö.

    • Robert Krupa
    • EU-fanaagtikko

      Ja tätä säädöstähän sitten Suomessa noudatetaan kuin Jumalan sanaa ja bisnesmies talsii töihin samalla, kun Ranskassa, Espanjassa, Kreikassa ja Italiassa naapurin ravintoloitsija Giorgio, Xavier ja Domus köröttelevät ihan samaan wanhaan mallihin...

      Näyttäkää minulle se kreikkalaisperhe tai ranskalaisperhe, joka lajittelee jätteensä!

    • Anonyymi

      EU to ban cars from cities by 2050
      Cars will be banned from London and all other cities across Europe under a draconian EU masterplan to cut CO2 emissions by 60 per cent over the next 40 years.

      https://web.archive.org/web/20150219071803/http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/eu/8411336/EU-to-ban-cars-from-cities-by-2050.html

      Tämä taitaa mennä niin, että vain itseohjautuvat autot sallitaan jossain vaiheessa ja se auto ei liiku mihinkään, ellet ole saavuttanut sosiaalisessa pisteytyksessä tarvittavaa pistemäärää.

    • Anonyymi

      EU:lla ei ole suunnitelmia kieltää autoilua vuoteen 2050 mennessä. Kuitenkin, EU:lla on tavoite vähentää kasvihuonekaasupäästöjä liikenteessä ja siirtyä kohti kestävämpiä liikkumismuotoja. EU on asettanut tavoitteen vähentää liikenteen päästöjä vähintään 60 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Tämä tarkoittaa, että EU pyrkii edistämään sähköautojen ja muiden vähäpäästöisten ajoneuvojen käyttöä sekä kehittämään kestävää liikennepolitiikkaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7873
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3617
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2615
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2478
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe