Olen 17 vuotias ja ollut melkein koko elämäni ajan ollut lihava.
Lihominen alkoi joskus 6-7 vuotiaana, silloin terveydenhoitaja lähetti minut lääkärin juttusille ja jouduin painoseurantaan jossa sitte käytiin melko usein. Siinä samalla käytiin kouluterveyden hoitajalla punnitsemassa, ravitsemusterapeuteilla ja sitten vielä käytiin psykiatrilla pohtimassa miksi syön niin paljon. Tätä helvettiä kesti koko peruskoulun ajan. Masennuin todella pahasti yläasteen aikana kiusaamisen takia ja mietin myös joskus tosissani itsemurhaa.
Olen ainoa lihava perheessäni ja ehdotukseni terveellisten ruokien hankinnasta meni kuin kuuroille korville. Olen ehkä hieman katkera omille vanhemmilleni koska eivät viitsineet tehdä asialle mitään aikasemmin, mutta en nyt enään voi heitä syyttää ,koska eivät he enään minua pysty muuttamaan normaaleihin mittoihin. Mutta nyt olen kuitenkin saanut painoa pois reilusti ja elämä alkaa jo viimein joltain tuntumaan.
Mutta kun näen selvästi ylipainoisia lapsia tuolla kävelemässä niin mietin vain ,miten jotkut voivatkin pilata lastensa elämän tuolla tavalla! Näitä lapsia tulee väistättä odottamaan erittäin paha kiusaaminen, koska lapset ja nuoret osaavat olla erittäin julmia toisilleen tuolla koulumaailmassa! Tuon lisäksi lapselle jää ne liikakilot joiden kanssa hän saa ehkä taistella koko loppuelämänsä ajan. Lasten lihavuus vain lisääntyy, joten kehottaisin teitä vanhempia miettimään mitä ruokaa hankitte kotiinne ja minkälaista esimerkkiä annatte lapsillenne syömiseen liittyen!
Lopettakaa lastenne lihottaminen!
40
1747
Vastaukset
- keijunen111
Tää on niin totta. Sanotaan ettei "lihavuus ole mikään syy kiusata jne!" Ei niin, mutta lihavia lapsia väistämättä aina kiusataan, vaikkei se oikein olekkaan. Sitä voi vanhemmat sitten miettiä, millaisen lapsuuden lapsilleen haluaa.. Tehdä nyt lapsestaan poikkeava tahallaan. Voi ääliöitä.. ja jos itse vanhempi on lihava, niin luulisi tietävän mitä p***** se elämä lihavana on. Luulisi että lapselleen haluaa jotain parempaa.
- fdsvcxvx
Lihavat lapset pitäisi voida huostaanottaa. Ehkä siinä vaiheessa alkaisi vanhempiakin kiinnostaa.
- louses
Vai huostaanottaa. Kyllä sitten olisi tarve monenlaisiin huostaanottoihin. Mihin ne kaikki pennut laitettaisiin?
- gtjriybn
Ihan samaa mieltä. Ite en oo enää ylipainoinen, mutta laihdutus on vielä kesken, ja äiti ei vain ymmärrä, kun sanon että lopettaisi sen jäätelön ostamisen. Koko perhe on ylipainoinen, niin tekisi kaikille hyvää laihduttaa, mutta äiti ei vaan suostu lopettamaan herkkujen tuputtamista.
- oma valinta
Sano mutsillesi, ettet syö jätskiä.
Tuskin se sitä nyt väkisin kurkustasi alas tunkee. Jätä jätskit pakastimeen, aika yksinkertaista. Jos kattaa valmiiksi lautaselle, niin omahan on vikansa, jos sulaa. - ,..,.-,.-,-.,-.,
SAMA ONGELMA MEILLÄ.MINÄ HOIKKA MIES,LASTEN ÄITI PAINAA TONNIN.EI USKO PER-KELE JOS SANOO ETTÄ LAPSILLE EI OSTETA MITÄÄN MAKEAA.JA SE NÄKYY LASTEN VYÖTÄRÖLLÄ!!KAI SE ÄMMÄ PITÄÄ HAKATA...
- tarkka mamma
,..,.-,.-,-.,-., kirjoitti:
SAMA ONGELMA MEILLÄ.MINÄ HOIKKA MIES,LASTEN ÄITI PAINAA TONNIN.EI USKO PER-KELE JOS SANOO ETTÄ LAPSILLE EI OSTETA MITÄÄN MAKEAA.JA SE NÄKYY LASTEN VYÖTÄRÖLLÄ!!KAI SE ÄMMÄ PITÄÄ HAKATA...
Jos teillä ei keskustelu suju keskenänne, ei ketään kuitenkaan pidä hakata.
Voisithan sinä ehdottaa että voit hoitaa kaupassakäynnit, helpotat puolisosi elämää ja samalla pääset katsomaan mitä sinne ostoskassiin kertyy. Tuon makean lisäksi kannattaisi varmaan opetella koko perheen kanssa kasvisten ja hedelmien sekä marjojen käyttö. Myös rasvan määrä ja koostumus olisi tarkistettava, samoin suolan käytön määrä.
Jos ette todellakaan pysty tästä asiasta pääsemään yksimielisyyteen voit käyttää toista väylää huolesi ilmaisuun. Ota yhteys kouluterveydenhoitajaan ( jos lapsesi ovat peruskouluikäisiä ) ja kerro huolesi. Sieltä käsin voidaan asiaan puuttua myös.
Tuosta aiheesta on myös todella paljon nykyään lehdissä ja muutenkin mediassa. Osta vaimollesi lehti tai pyydä kurkkaamaan jotain ohjelmaa.. älä rähisten ja moittien vaan enemmänkin kuin oivaltaen.. voi ei.. en ole tuotakaan koskaan tullut ajatelleeksi että se todellakin on noin.. vaimosi voi pätea joko paremmalla tietämyksellään tai sitten oppia itse myös.
Painoasioissa tulisi aina lähtökohta olla terveys, ei ulkonäkö... - qapöh
tarkka mamma kirjoitti:
Jos teillä ei keskustelu suju keskenänne, ei ketään kuitenkaan pidä hakata.
Voisithan sinä ehdottaa että voit hoitaa kaupassakäynnit, helpotat puolisosi elämää ja samalla pääset katsomaan mitä sinne ostoskassiin kertyy. Tuon makean lisäksi kannattaisi varmaan opetella koko perheen kanssa kasvisten ja hedelmien sekä marjojen käyttö. Myös rasvan määrä ja koostumus olisi tarkistettava, samoin suolan käytön määrä.
Jos ette todellakaan pysty tästä asiasta pääsemään yksimielisyyteen voit käyttää toista väylää huolesi ilmaisuun. Ota yhteys kouluterveydenhoitajaan ( jos lapsesi ovat peruskouluikäisiä ) ja kerro huolesi. Sieltä käsin voidaan asiaan puuttua myös.
Tuosta aiheesta on myös todella paljon nykyään lehdissä ja muutenkin mediassa. Osta vaimollesi lehti tai pyydä kurkkaamaan jotain ohjelmaa.. älä rähisten ja moittien vaan enemmänkin kuin oivaltaen.. voi ei.. en ole tuotakaan koskaan tullut ajatelleeksi että se todellakin on noin.. vaimosi voi pätea joko paremmalla tietämyksellään tai sitten oppia itse myös.
Painoasioissa tulisi aina lähtökohta olla terveys, ei ulkonäkö...Meillä minä käyn kaupassa, enkä todellakaan osta herkkuja. Mutta kun vaimoa ei voi estää käymästä kaupassa ja ostamasta sieltä nimenomaan niitä herkkuja tai kulkemasta lasten kanssa kaupungilla ja ostamasta sieltä lapsille jäätelöä. Lapset tosin eivät - ainakaan vielä - ole mitenkään ylipainoisia, mutta jatkuvaa kinastelua asiasta tulee. Tosin me joudumme riitelemään myös minun oikeudesta olla syömättä makeaa, sen puputtaminen kun tuntuu olevan vaimolle pyhä sakramentti.
- Entinen läski lapsi
Samaa mieltä.
Opettakaa lapsillenne hyvät ruokailutottumukset ihan pienestä pitäen. Ei roskaruokaa, paljon terveellistä syötävää, karkkia kohtuudella.
Toivon että omat vanhempani olisivat tehneet samoin.
Lupaan teille että lapsenne tulevat kiittämään teitä aikuisina.
Tekee pahaa kun näkee lihavien lapsien syövän mäkkärioskaa, vanhempiensa vieressä... - Vegetaristiäiti
KOULUISTA POIS KARKKI- JA LIMUAUTOMAATIT! JA MÄKKÄRIT PANNAAN!
Pojallani ei ole ollut koskaan ylipainoa. Mutta mäkkärissä käytiin ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Limuja en ostanut paljonkaan enkä mehuja kotiin. Valitti lapsena, miksei meillä ole koskaan mehuja. Ei ollut eikä tullut valituksesta huolimatta.- Tsiisus...
Kyllä ihminen pystyy pysymään normipainoisena, vaikka mehuja joiskin...
- Suomi24 Tohtori
Taisit tuputtaa sille vegeannoksiakin!
Minusta jokainen saa päättää itse syökö pelkkää rehua vai myös lihaa
Eivät ne mehut niinkään lihota, voi myös kuluttaa enemmän mitä syö kun liikkuu paljon.
Liikunta pitää painon kurissa lapsena
- n22w
Tänä päivänä pikaruoka helpottaa vanhempien arkea; ei haluta tehdä itse terveellistä ruokaa, vaan tehdään nopeasti jokin einesruoka, jossa ei muuta olekaan kuin rasvaa. Pahimmissa tapauksissa olen nähnyt, että lapset totutetaan mäkkiruokaan jo todella nuorena, jopa alle 5-vuotiaana. Siinä vaan viskotaan jotain nopeaa muksujen suun täytteeksi oman arjen helpottamiseksi, eikä ollenkaan välitetä lasten terveydestä. Se jos mikä on lapsen hoidon laiminlyöntiä.
- vcxvcvcx
Helpolla pääsee jos hommaa kiertoilmauunin ja kaksi isoa ja syvää "paistopeltiä" ja tekee molempiin esimerkiksi makaronilaatikkoa. Riittää ruokaa moneksi päiväksi eikä tekemiseen mene paljon aikaa. Sitten seuraavaksi joku muu ruoka. Yksikin riittää jos syöjiä ei ole kovin paljoa. Lisukkeeksi on helppo tehdä salaattia ja jälkiruuaksi ostaa hedelmiä. Eipä kovin paljon panostusta vaadi suhteellisen terveellisesti syöminen.
- yykaakoo123
"Tänä päivänä pikaruoka helpottaa vanhempien arkea; ei haluta tehdä itse terveellistä ruokaa, vaan tehdään nopeasti jokin einesruoka, jossa ei muuta olekaan kuin rasvaa. "
Koita nyt hyvä ihminen päivittää tietosi ajantasalle, Pekka Puska on syypää suomen kansa sairastuttamiseen, ja ihan tahallaan! Samaa soopaa suoltaa THL:n alaisuudessa olevat oppilaitokset ruokaympyröineen lautasmalleineen.
Rasva ei lihota, hiilihydraatti sotkee koko elimistön ja sitä tulisikin saada vain 70g päivässä jolloni elimistö vielä pystyy tasapainottamaan itsensä, rasvaa ja proteiinia et voi syödä liikaa koska kylläisyyden tunne saa lopettamaan syömisen. Karppaamalla minäkin laihduin 20kg, ja siinä kuluu rasvaa yllin kyllin.
- Mandymoona
Voi, mulla on ollu tismalleen sama tilanne ku sulla. :D Tosin olin pahasti ylipainonen aikuiseks asti, nyt 21 vuotiaana paino on normaali ja oon siitä niiiiin ilonen!
Hmm, tää on niin monipiippunen juttu. Esimerkiks mun lihominen alko sillon, ku mun mummi hois meitä iltapäivisin koulun jälkeen (3.lk). Olin aina ollu hyväruokanen, mut parin viikon reissuilla kesäsin mummolassa olin lihonnu aina 10kg..... Äiti teki töitä, mummi hois, terveydenhoitaja kritisoi mun ja mun siskon painoja. Elämäs on niin paljon asioita, joita joutuu tekee ja jotka vaikuttaa kaikkeen. En oo katkera mun vanhemmille, jotka itse oli hoikkia ja treenattuja, mut joiden takia mä ja mun sisko OLTIIN lihavia. Oon kiitollinen siitä, et osaan kattoo nyt elämää eri näkökulmista, ku oon ollu se inhottu ja kiusattu lihava. Oon myös kiitollinen siitä, et mun vanhemmat anto mulle 'melko vapaan kasvatuksen, seki on hyvä juttu toisaalta. :D
Mutta joo aiheeseen... Kun mä tuun saamaan lapsia, mä haluun tehä nää ruokailujutut niin selviks ja arkipäivisiks asioiks, ettei mun tulevien lasten tartte käyttää energiaa tämmösten perusasioiden kans kamppailuun.
Lapset pelaa nykyään tietokoneella 247, sit välis käydään mäkissä ku vanhemmil on niin kiire töissä. :-) Maailma on ""helppo""" nykyään, eikä se oo musta yksin vanhempien vikakaan. :/- fdsvcxvxccv
Kymmenen kiloa painoa lisää muutamassa viikossa kymmenenvuotiaalle? Keksi vähän uskottavampi valhe.
- drhrhr
"Olin aina ollu hyväruokanen, mut parin viikon reissuilla kesäsin mummolassa olin lihonnu aina 10kg..... " WTF
Ei kahdessa viikossa voi lihoa noin nopeesti!
Se on max 2kg/vk ehkä
- kakkosdiab
Lihavuus arkaluonteista kuten alkoholismi
- Tiedän_mistä_puhun
Mutta kyllähän jo teini-ikäiset osaavat itsekkin katsoa mitä suuhunsa laittaavat ja liikkuvatko vai eivät. Loppupelis sä voit syödä vaiikka sitten koko ajan roskaruokaa ja bla bla blaa.. kunhan muistaa vaa sit liikkuukkin sopivan verran päivää kohde, että ne samaset kalorit lähtis poishii, mitä o tullu syöpötellessä hankittuu. JA PITÄÄ HARRASTAA SITÄ SYKETTÄ NOSTATTAVAA LIIKUNTAA EIKÄ VAIN KULKEE MM. JÄÄKAAPIN JA SOHVAN VÄLII. Ja sekin että "syödään masennukseen" on iha vaa teko syy. Miksei yhtä hyvin voi liikkuu ja hukuttaa masennustaa siihe?? On iha itsestää kii se, et haluuko vaa olla ja mussuttaa koko ajan jotain naamaan ja samalla masistella "ko oon niin sitä ja tätä sekä vähän totakin" "kukaan ei välitä musta jne.." OTTAKAA ITSEÄNNE NISKASTA KII, NÄYTTÄKÄÄ KAIKILLE IRVAILIJOILLE JA ITSELLENNE, ETTÄ TE PYSTYTTE AINA PAREMPAAN JOS VAAN HALUUTTE. ENNEN KAIKKEA ITSELUOTTAMUSTA TARVIITTE JOTE USKOKAA ITSEENNE!!!
Kesän jatkoja!- kyuuketsuki-
En usko että tiedät kovinkaan paljoa mistä puhut. Kun on Teini iässä ei sitä tule ajateltua että jos mä nyt syön joka päivä hesessä niin 60 mulla on sokeri tauti ja painan 150kg. Vanhempien tehtävä on tukea lapsia liikkumaan ja syömään terveellisesti ja vahtia (kyllä, myös teini-iässä) ulkona syömistä.
Ja nytten kun maailma on tehty niin "helpoksi" ja on "pakko" syödä ulkona, valitsisi sitten jonkun toisen vaihtoehdon heselle ja mäkille. Esim. Arnold's ei uppo paista heidän bageleita. Tietenkin kotona tehty on aina parempaa, terveellisempää ja halvempaa. - vcbcvcvvc
Ei liikunta todellakaan polta niin paljon kaloreita, että jokainen voi syödä ihan mitä haluaa kunhan liikkuu paljon. Jotkut varmasti pystyvät, mutta he eivät jaksa syödä kovin paljoa.
- Novable
Puhut niin asiaa! Itsekin olen 17-vuotias ja tällä hetkellä perheeni ainoa normaalipainoinen. Tämän olen saavuttanut vuosien kiusaamisen ja masennuksen jälkeen, kun asiat ajautuivat viimein siihen pisteeseen, että sairastuin anoreksiaan. Vaikka syömishäiriöstä kärsiinen on yhtä helvetillistä painajaista, olen kiitollinen siitä.
Pienet lapset eivät vain ymmärrä vielä sitä, että kun syöt niin läskistyt rumaksi porsaaksi ja se aiheuttaa tulevaisuudessa valtavia fyysisiä, psyykkisiä ja ennen kaikkea sosiaalisia ongelmia. Vanhempien pitäisi totta vie pitää lapsilleen kuria syömisen suhteen! Helpottaisivat heidän elämäänsä silla saralla huomattavasti.
P.s. Sinulle nimim. Tiedän_mistä_puhun: ET TIEDÄ. Anteeksi nyt vaan. Asiat eivät ole noin mustavalkoisia. Masentunut ihminen ei yksinkertaisesti kykene nousemaan sängystä elääkseen, ulkoillakseen ja liikkuakseen. - PPLÖSÖ
Muo ei olla koskaan kiusattu vaikka oonkin aina ollu ylipainonen.. Se riippuu luonteesta et kiusataaks suo, jos on sellanen nurkassa hiljaa istuva niin tottakai sua kiusataa.. Ja sillon se lihavuus on vaan yks syy millä ne kiusaajat saa sun mielen maahan.
Hei vaan aloittaja ja muut lihavuudesta kärsivät nuoret. Kerronpa nyt näin teinien äitinä, miksi osa vanhemmista syöttää lapsensa pilalle. Kun me nykyiset vanhemmat oltiin peruskoulussa, meidät pakotettiin syömään enemmän kuin jaksettiin, keittäjät laittoivat meille isoja annoksia vaikka vähän pyydettiin, opettajat vahtivat että kaikki syö, osa oksensi melkein joka päivä kun eivät saaneet alas ruokaa (ihan eka-ja tokaluokallakin). Meitä syyllistettiin siitä, että afrikassa on ihmisiä nälkään kuolemassa, kun ruoka ei maistunut (oli pahaa) tai ei jaksanut syödä sitä ylimitoutettua annosta lautaselta. Kotona ei syyllistetty ja sai itse ottaa mitä jaksaa syödä, mutta kouluissa elämä oli yhtä h**lvettiä. Osalle herkimmille jäi päälle tämä syyllisyyden tunto jos ei syö ja mätä koko aikaa, ja kun syö liikaa mahalaukku venyy ja sinne mahtuu enemmän. Sitten osa oli luonnostaan laiskoja tai ottivat jotain traumoja liikuntatunneilta, kun eivät olleet hyviä, ei siellä muutkaan kaikessa onnistunut, mutta osa ihmisistä saa siitäkin traumoja. Nyt sitten syötetään omat lapset pilalle.
- bvcbvcbcv
Tiedät kuinka järkyttävää pakkosyöttäminen on ja teet sitä sitten omillekkin lapsillesi? Kuulostaa todella järkevältä toiminnalta. Ei taidakkaan olla kovin omakohtaista kokemusta sinulla?
Minä uskon, että moni syöttää lapsiaan liikaa yksinkertaisesti siitä syystä, että eivät osaa arvioida kuinka paljon lapsen tulee syödä. Toisille taas ruuan tarjoaminen on rakkaudenosoittamista. - *********
bvcbvcbcv kirjoitti:
Tiedät kuinka järkyttävää pakkosyöttäminen on ja teet sitä sitten omillekkin lapsillesi? Kuulostaa todella järkevältä toiminnalta. Ei taidakkaan olla kovin omakohtaista kokemusta sinulla?
Minä uskon, että moni syöttää lapsiaan liikaa yksinkertaisesti siitä syystä, että eivät osaa arvioida kuinka paljon lapsen tulee syödä. Toisille taas ruuan tarjoaminen on rakkaudenosoittamista.En tee omilleni, minä puhuin monista esimerkeistä, meillä lapset syövät kotonaan sen mitä jaksavat, kaikki ollaan hoikkia ja lapset liikkuvat kovasti.
- yksi äiti
Vanhempasi kuitenkin tekivät kaikkensa painonhallintasi eteen. Ruokaa kuitenkin suuhusi työnnät vain sinä ja toisen ihmisen syöpöttelyä on yhtä vaikea hallita kuin juopotteluakin.
Yhtä hyvä kysymys on päihteiden käyttö, antavatko vanhemmat huumeet lapsilleen vai vain ne eväät niiden käyttöön. Ei varmaan kumpaakaan!
Jokaisen ihmisen on myös itse ymmärrettävä ottaa vastuuta omasta elämästään. Vanhempasi, ravintoterapeutti, psykologi kaikki yrittivät auttaa sinua ymmärtämään. Kasva asian yli ja jatka elämääsi, täällä on vaikeaa kakilla tavalla tai toisella.- Toinen äiti
Jaa että 6-7 vuotiaana pitäis ite tajuta rajottaa syömistä ku tuppaa lihomaan. Tässä iässähän ketjun alottajalla oli lihominen alkanu. Tosissaanko meinaat että ei tartte vanhempien kattoa mitä seittemän vuotias suuhunsa tunkee, kun kerran omin käsin sen sinne saa laitettua?
Kyllä on teini-ikäsenki vaikee ottaa itteään niskasta kiinni, ku tilanne saattaa tuntua hyvinki epätoivoselle.
Mistä keksit, että vahemmat oli alottajaa tukenut? Alottajahan nimenomaan kirjoitti, etteivät vanhemmat vaivautunut tuomaan kotiin terveellisiä ruokia. Omista rahoistako teini-ikäsen pitäis ruokansa ostaa?
Kyllä lapsista kuuluu vastuu vanhemmille. Terveellistä ruokaa pöytään ja kannustetaan liikkumaan. Vanhemmat voi ite näyttää esimerkkiä.
- Kamalat vanhemmat
Tämä on niin totista totta, että kukaan ei voi vastaan väittää! :) Minusta lapsen lihottaminen epäterveellisellä ja huonolla ruualla on PAHOINPITELYÄ! Ihan totta! Äiti ja iskä on "vähän" laiskoja ettei jaksa terveellistä kotiruokaa tehdä niin käydäänpäs hakemassa pizzaa tai mäkkärillä ja tätä saattaa toistua USEITA kertoja viikossa!
Tiedän muutamia tällaisia perheitä ja jokainen perheessä on ylipainoinen (yrittävät sitä selitellä geeneillä tms.), mutta oikea syy on se epäterveellinen ruoka - eivät tee kotona MITÄÄN (paitsi ehkä keittelee makarooneja, uuniin ranskiksia ja nugetteja pannulle)! JÄRKI KÄTEEN NYT KAIKKI VANHEMMAT JA ISOVANHEMMAT! Jos haluatte lapsia syöttää kuin porsaita, niin pitäkää edes huolta, että liikkuvat! Ylipaino on osittain perimän ja osittain kasvatuksen/tottumuksen syytä. Vaikee sanoo mikä noitten suhde on.
Mut mitäs jos vanhemmat ensin opettais lapsilleen tapoja ja kuria ettei lapset aiheuta pahaa toisille lapsille ja muille ihmisille kasvettuaan aikuiseks. Huolehditaan sen siitä painosta ja muista asioista.
Tosin tähän on pakko sanoa että on kyllä naurettavaa kuinka paljon ihmisten painolle annetaan huomiota ja pidetään suurena terveysriskinä. On vaikka kuinka paljon asioita joita voi tehdä nostaakseen erinäisten tautien ilmenemisriskejä, fyysisten sekä psyykkisten, ilman että se näkyy painossa. Jos vaikka vaihteeks puhuttais niistä.- vcxvxcvxccvx
Mistä sitten ei puhuta tarpeeksi? Mielestäni lähes kaikista terveysriskeistä puhutaan aika paljon.
Ei ylipaino ole pelkästään terveysriski. Se on myös elämänlaadun huonontamista. vcxvxcvxccvx kirjoitti:
Mistä sitten ei puhuta tarpeeksi? Mielestäni lähes kaikista terveysriskeistä puhutaan aika paljon.
Ei ylipaino ole pelkästään terveysriski. Se on myös elämänlaadun huonontamista.En nyt ehkä tarkoittanu ettei muista terveysriskeistä puhuta tarpeeksi. Lähinnä kai yritin korostaa turhautumista tähän aiheeseen. Ylipaino on ollut jo pitkään hirveän mediaseksikäs aihe, ja syystäkin, mutta tuntuu että siitä puhuminen alkaa jo tekemään haittaa. Tosin niinhän media aina toimii, joten ei siinä mitään uutta. Vaaranahan on se että ihmiset kyllästyvät aiheeseen eivätkä enää omaksu tietoa.
Elämänlaatu on pitkälti psyykkinen asia ja joissain tapauksissa täysin psyykkinen asia. Eikä myöskään mitenkään erityinen ylipainoon liittyvä piirre. Mutta olen samaa mieltä että ylipaino varmasti useimmiten huonontaa elämänlaatua.- sdfghs
Ylipaino on ensimmäinen asia minkä ihmisessä näkee, jos aletaan etsimään terveysriskejä.
- me and me.
vcxvxcvxccvx kirjoitti:
Ei ylipaino ole pelkästään terveysriski. Se on myös elämänlaadun huonontamista.Totta. Loppupeleissä ylipainoinen ihminen saa vain kärsiä painostaan.
me and me. kirjoitti:
Totta. Loppupeleissä ylipainoinen ihminen saa vain kärsiä painostaan.
Totta. Tosin siitä on vastuussa pitkälti muut ihmiset. Ettei ylipainoinen vaan unohda ja hyväksy itseään sellaisena kuin on.
On se hyvä että me muut ihmiset ollaan niin täydellisiä :)
- never again
Tätä entistä läskiä lasta ei kyllä koskaan kiusattu koulussa tai missään muuallakaan ? Ja oli vielä rillitkin päässä. Ja ne ovat edelleenkin, läskiä ei niinkään.
Meilläkin äiti ja pikkusisko ylipainoisia, ihan sen takia, että ruokavalio koostuu pitkälti nopeista ja helpoista roskaruuista. Ei jakseta pitkän työpäivän jälkeen alkaa ihmeempiä kokkailemaan, vaan on paljon helpompi hakea mäkkiateriat tosta tien toiselta puolelta.. Turha aina vedota geeneihin..tokko sen lihavan perheenäidin lihava mies on sukua omalle vaimolleen ja lihavat lapset on vaan tulos vanhempien vastuuttomasta käyttäytymisestä ja ainakaan se perheen lihava koira ei todentotta ole sukua kellekkään siinä perheessä...
- liikkuvien äiti
Mielelläni kääntäisin otsikon positiiviseen sävyyn..
VANHEMMAT KANNUSTAKAA LASTANNE LIIKKUMAAN !!
sekä syömään terveellisen monipuolisesti, kasviksia paljon sen hiilihydraatti ja proteiinilähteen kanssa. Rajoituksilla ja kielloilla on toki merkitystä, yritetään kuitenkin verhota ikävä asia myönteiseen sävyyn. Liikkumalla paljon jaksaa paremmin, luut tykkäävät ja varmaan sillä on vaikutusta tuohon painonhallintaankin. - Lova
Pakko kertoa oma tarina: Olin lihava lapsena mikä johti kiusaamiseen jo ala-asteella. Ylä-asteella 7luokalla kiusaaminen oli jo niin pahaa että suorastaan pelkäsin koulussa ja olin erittäin ahdistunut päivittäin. Päätin 13-vuotiaana ruveta laihduttamaan ja laihduinkin 20 kg alle vuodessa. 14-vuotiaana elämäni koostui kaloreiden laskemisesta, ruokavalion suunnittelusta, lenkkeilystä, salilla käymisestä ja välillä paastoamisesta. Opettelin myös oksentamaan. Jossain vaiheessa keho alkoi huutamaan ruokaa, ja alkoi ahmiminen. Nälkää en ollut tuntenut enää pitkään aikaan, mutta keho vain vaati ruokaa. Söin ja söin ja söin, välillä oksentelin, mutta lihoin silti.. Elämä oli hirveää ja itsetunto nollassa. En muista noista vuosista paljoakaan, en uskaltanut käydä ihmisten ilmoilla, en halunnut tavata kavereita. 17-vuotiaana painoni oli korkeimmillaan ja painoin muistaakseni 85 kg. 18-vuotiaana tapasin nykyisen avomieheni, ja elämä alkoi hymyilemään. Parin vuoden päästä pystyin jo käymään yksin kaupassakin ilman ahdistusta. Painokin tippui ihan itsestään 75 kiloon.
Luulin olevani jo "kuivilla". Kunnes tämän vuoden tammikuussa jokin meni pieleen, päässä napsahti, ja vaakakin näytti 78 kg. Aloin laihduttamaan. Nyt olen siis 22-vuotias, 166cm pitkä ja painoa 58 kg. Tavoitteena 45kg. Laihdutus tyylini on että paastoan, ahmin, oksennan, paastoan, ahmin, oksennan... Eli elän tällä hetkellä bulimia-helvetissä. En toivoisi tätä ikinä, koskaan kenellekään. Olen onnistunut salaamaan tämän jopa mieheltäni.
Jos joskus vielä pystymme saamaan lapsia, niin pidän huolen, että opetan heille terveelliset ruokailutottumukset ja terveellisen tavan liikkua. Mutta ensin pitäisi itse parantua.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916