Vauvakuume ja masennus!?

-ada-

Oon 26-vuotias, parisuhteessa elävä, omassa talossa asuva, työssäkäyvä, lapseton, masennuksesta toipuva nainen.

Melkein 3 vuotta sitten hain ekan kerran apua kauan jatkuneeseen masennukseen. Reilun vuoden ajan olen käynyt psykoterapiassa 2xvkossa. Töissä olen enimmäkseen jaksanut käydä, paria sairauslomajaksoa lukuunottamatta.

Päällisin puolin kaikki olisi valmista perheen lisääntymiseen. Mutta mieheni ei ole vakuuttunut minun jaksamisesta. Sanoo, että pitäis tehä enemmän kotitöitä ja harjotella olemaan "äiti" ennen lapsen tuloa.

Kyllä jaksamiseni minuakin vähän huolettaa, mutta vauvakuume nousee koko ajan enemmän. Tuntuu että elämäkin menisi jotenkin eteenpäin kun saisimme lapsen. Miten voisin vakuuttaa miehelleni että tämä on hyvä juttu? Tai toisin sanoen miten voisin todistaa itselleni että jaksan? Ja mitä jos en jaksakaan, mistä tietää koska on sopiva hetki lapsen tulolle?

Tottakai miestäni huolettaa että masennun syvemmin ja lapsenhoito jää pelkästään hänelle. Tunnen kuitenkin voivani koko ajan paremmin.

3

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdjshd
    • vauveli 8 kk

Älä tee kuitenkaan sitä virhettä, minkä minä tein, että lopetin lääkkeet raskauden ajaksi! Jos olisin syönyt lääkkeitäni (mielialalääke) koko ajan, en varmaankaan olisi ollut niin ahdistunut kun vauva syntyi. Kun lähdimme sairaalasta, niin ajatukseni oli vain, että kuinka pärjään ja ahdisti suuresti. Sitten tilani vain paheni ja tuli univaikeudet ym.

Kunhan tunnistat masennuksesi ajoissa ja haet apua, niin kyllä sinä selviät! Äläkä jää kotiin vauvan kanssa nyhjöttämään vaan lähde kerhoihin ym. niin masennus ei kerkeä iskeä, kun et ole kotona yksin ajatuksiesi kanssa..

Maanisdepressiivisetkin tekevät lapsia, niin kyllä sinä masennuksen kanssa pärjäät ;)

Sen voin kuitenkin sanoa, että äitiys on rankkaa! Äitiyslomalla olo ei ole ollenkaan sellaista kuin kuvittelin.. Mutta nyt kun lapsi on jo 8 kk, niin elämä hymyilee =)

• alkup.

Kiitos kun vastasit!

Mä haluisin ajatella että oppisin olemaan ehkä kokonaan ilman lääkettä, nyt kun terapia etenee ja saan sieltäkin tukea jaksamiseen. Ja vasta sitten voisi yrittää lasta. Näin mä nyt ajattelen, mutta voi olla ettei sitä lääkitystäkään niin vaan lopeteta. Voikohan tavallisia masennuslääkkeitä sitten syödä raskauden aikana, onko riskejä?

Joo ja lastenhoidosta oon ihan perillä, tietenkin oman lapsen hoitaminen on ihan eri asia.

Enkä todellakaan ajattele että lapsi tekee musta ikuisesti onnellisen tms! Siksi juuri podiskelen tätä asiaa, jotta osaisin varautua kaikenlaisiin tilanteisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2815
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2703
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1580
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe