Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
laila.pesonen
profiilit
laila.pesonen
laila.pesonen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
31
Kommenttia
523
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eräs äiti assosioi sanan äiti: huolenpitoa, rakkautta, lämpöä, läheisyyttä, turvallisuutta.
Ihminen yhdistää sisimmässään sanan äiti rakkauteen, lämpöön, läheisyyteen, turvallisuuteen. Jos kokee, ettei ole tässä mielessä riittävän hyvä, on kyse kahdesta vaihtoehdosta. Joko henkilö asettaa itselleen kohtuuttoman ankarat vaatimukset tai hän ei salli läheisyyttä, lämpöä, äidillistä pehmeyttä ja turvallisuutta itsessään eikä tuo niitä esiin.
Hän tiedostaa lastensa kautta, että tavallaan vastustaa juuri äitinä olemisen syvintä merkitystä eli lämpöä ja läheisyyttä ja torjuessaan tämän tietoisuuden kokee siitä ahdistusta: hänellä on huono itsetunto.
15.12.2011 11:07
Kun lapsi tuomitsee esim. isänsä alkoholismin tai väkivaltaisuuden, hän itse asiassa torjuu tietoisuuden siitä. Hän saattaa kokea, että isän ongelma on hänen syytään, mikä on tavallaan itsekeskeisyyttä, ikään kuin kaikki olisi hänen syytään. Tämä aiheuttaa neuroottista häpeää ja kielteisyyttä. Hänen itsetuntemuksensa ja itseluottamuksensa heikkenee.
14.12.2011 10:37
Selailija:
Onko epätodellinen, keinotekoinen itseluottamus teeskentelyä, roolin esittämistä,
naamion taakse vetäytymistä, oman itsen ja toden piilottelua, epärehellisyyttä myös
itseään kohtaan?
Kyllä näin on usein. Yritetään näyttää rohkealta vaikka pelko hiipii selkäpiitä pitkin. Kun menin tenttiin, yritin vaientaa pelon epäonnistumisesta.
Ei onnistunut. Vasta kun sain koepaperin eteeni, palasin vähitellen todellisuuteen.
11.12.2011 12:02
Ihmisen suhtautuminen ilkeyteen on seuraus siitä miten hän suhtautuu itseensä, eli millainen itseluottamus hänellä on.
Jo lapsille tulisi opettaa itseluottamusta, että he eivät imaise itseensä toisen ilkeyksiä ja aiheuta itselleen kärsimystä. Tämä voi tapahtua keskustelemalla lapselle sattuneista tapahtumista
ja kyselemällä esim. koulukiusaamisesta. Lapsen itseluottamus kehittyy vähitellen hänen kokemustensa pohjalta. Tärkeintä on vanhempien rakkaus, jonka lapsi aistii. Se auttaa myös lasta ottamaan vastaan palautetta.
10.12.2011 11:27
Tällä samalla sivulla alempana on kirjoitukseni
Itsetuntemuksesta ja itseluottamuksesta
Kannattaa lukea se. Asiaa ei voi selittää lyhyesti.
kiitos mielenkiinnosta
09.12.2011 10:12
weirdo: lle
Huumorintaju vaihtelee, tärkeintä nauraminen, joka on iloa.
Naurujoogassa ehdotettiin yksin nauramista esim. pitämällä suljettua kännykkää suun edessä aivan kuin puhuisi jonkun kanssa, ja nauraa itsekseen. Täytyy kokeilla.
03.12.2011 09:59
Ymmärtääkseni ensin on hyvä itsetunto ja sen seurauksena ihminen tulee toimeen myös muiden ihmisten kanssa eli kokee sosiaalisuutta.
Sanot määritelmistä "huhh". Sehän kertoo että tiedostat itseäsi, myös omaa rajoittuneisuuttasi. Tähän kykenee ihminen, jolla riittävän hyvä itsetunto.
01.12.2011 10:08
Kiitos Anja muistamisesta
Kyllä se itselle nauraminen tuottaa vaikeuksia, ei tahdo muistaa koko asiaa. Olin kerran naurujoogan järjestämässä parin tunnin tutustumistilaisuudessa, jossa naurettiin paljon. Siitä tuli hyvä olo. Täytyisi mennä taas nauramaan. Joku viisas on sanonut: "nauru on luonnon paras vastamyrkky huoliin.
26.11.2011 16:34
Ps. Joillain palstoilla nimimerkit Lette ja Selailija ymmäretään yhdeksi ja samaksi henkilöksi. Näin ei kyllä ole. Olemme kaksi eri persoonaa.
Vahvistan Selailijan sanoman. Minä ja Selailija olemme kaksi eri henkilöä.
Lette
15.11.2011 10:37
mmbb
"Maailmasta ei lopu vääryys eikä ahneus, ja on hyödytöntä yksin pyrkiä korjaamaan näitä epäkohtia. Riittää, että itse kykenet elämään rikasta ja hyvää elämää läheistesi ja omantuntosi kanssa."
Maailman parantaminen on surudenhulluutta. Mutta ei kannata kuitenkaan lopettaa tekemästä hyviä asioita muillekin kuin itselle ja läheisille.
Kannattaa kuunnella omaatuntoaan, joka on eettistä tietoisuutta. Yksittäinen teko vaikuttaa kokonaisuuteen. Tänä aamuna sanottiin radiossa liikeenteestä puhuttaessa, että ihmisten ympäristötietoisuus on lisääntynyt. Asia oteaan huomioon liikennesuunnittelussa.
-
01.11.2011 10:30
Rakastunut halusi liiton, jota eivät maailman tuulet tuivertaisi. Hän tahtoi sympioosin. Tämä sopi myös rakastetulle. Onni olisi heidän, vain heidän kahden, kukaan tai mikään ulkopuolinen ei kuuuna päivänä saisi siihen vaikuttaa.
Aikaa myöten rakastunut alkoi kuitenkin kaivata edellisen liiton tuottamia jo aikuisia lapsiaan, mutta ei voinut tavata heitä kuin salaa. Symbioosin toisella osapuolella ei tällaista herkkua ollut ja hän vastusti mustasukkaisesti kaikkea mitä mitä heidän väliinsä tuli. Rakkauden nimissä solmittu liitto olikin rakkautta vastaan.
Ehkä meidän pitäisi liittoutua vain rakkauden, ei koskaan ihmisen kanssa.
Tämä kertomus on todellisesta elämästä, ei minun mutta tutun.
29.10.2011 09:40
Onpa pimeä tapa elää:lle
Olet tasapainoinen ihminen, sovussa itsesi kanssa. Kunpa useampi voisi sanoa noin.
Työpaikallani kyllä ongelmista vaiettiin, puhuttin asiat asianomaisen selän takana. Minullekin eräs ystävä kertoi mitä minusta oli sanottu.
Olin kerran luottamusmiehenä, jonka johdosta sanoin esimiehelleni
suoraan soittaneeni virastoon, koska hän jätti ilmoittamatta joidenkin pätevien henkilöiden nimet seuraavan vuoden työnhakua varten. Seurauksena oli syrjintä työtehtävissä, jota jatkui niin kauan olin "firmassa". Luulen, että hän alkoi pelätä minua.
25.10.2011 11:52
-
Kysymyksessä on Aisopoksen satu.
Aisopos: kreikkalainen satujen kertoja n.(620-560) eaa.
Muuten äskettäin kerrottiin tiedoitusvälineissä, että karhut ovat
erilaisia makean halussaan. Tuotiin esille yksi äärimmäisen
makeanhaluinen karhu, jota onnistuttiin auttamaan asiassa, mutta
kalliiksi tuli.
-
07.10.2011 15:19
-
liika kiltteys, mielistelevyys ja rajaton mukautuvaisuus ovat selvästi neuroottisia asenteita.
Ihminen toimii (itse)tuhoavasti ja samalla pukeutuu hyvyyden kaapuun, aivan kuin tarinassa Tri Jekyll ja Mr. Hyde, susi lampaantaljassa.
-
07.10.2011 10:08
Don Juan on narsisti
Don Juan haluaa tulla ihailluksi. Hän on luonteeltaan narsistinen.
Hän haluaa, että häntä ihaillaan ja että mahdollisiman monet ihailevat häntä.
Hän ottaa yhden ja saatuan tämän ei näekään arvoa hänessä. Hän näkee
seksin elämän kekipisteenä ja idealisoi seksiä, seksuaalisuutta ylipäänsä.
Hän ei kiinny toisiin ihmisiin, jolloin hänessä on myös tunnekylmyyttä
ja keskeisesti kateutta.
-
02.10.2011 10:20
-
temppuilija:
"Kysymys on mielestäni vallasta ja vallankäytön kaikkein rumimmasta muodosta: kiristämisestä ja uhkailusta."
Kyllä, narsisti käyttää häikäilemattömästi valtaa ensiksi itseensä, hän tuhoaa omaa sisäistä onnellisuuttaan. Valta turmelee käyttäjänsä.
Narsistin uhrilla on valintamahdollisuus, jos hän tiedostaa omaa uhriasennettaan, tiedostaminen vapauttaa. Ongelmana on usein uhrin vaikeus nähdä oma osuutensa tilanteeseen, koska se vaatii nöyryyttä; on helpompi syyttää toista.
29.09.2011 09:55
Kiitos ymmärtäväisestä vastaanotosta!
Kirjoitan Integraalisen psykoanalyyysin materiaalin pohjalta.
Tämän psykoanalyysi suuntautuu sekä yksilöön että yhteiskuntaan, siksi kirjoitan täällä. Se sisältää myös henkisyyden. Perustaja brasilialainen psykoanalyytikko, filosofi ja sosiologi Norberto Keppe.
27.09.2011 11:07
http://www.studio55.fi/
Antti Heikkilä puhuu psykoanalyysin puolesta
Älä ole koskaan uhri. Jos joudut uhrin asemaan, jäät kierteeseen.
Ollaan enemmänkin voittajia ja selviytyjiä
-
24.09.2011 12:26
Kiitos Anja jälleen viisaista ajatuksistasi!
-
22.09.2011 13:16
-
Sanot: "Eli en tiedä miten purkaisin sisäistä vihaani??"
Jos vihasta yrittää päästä eroon purkamalla sitä, joutuu loppumattomaan kierteeseen.
Pahaa voidaan parantaa vain hyvällä. Eihän tultakaan sammuteta tulella vaan vedellä.
Hyvän(rakkauden) vastustaminen on ihmisen perusongelma, et ole poikkeus.
Totuus on hyvä asia, olet oikeassa, aloita itse toden puhuminen.
10.01.2011 18:30
3 / 27