Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

57

Kommenttia

298

1. Satuilua, sitä riittää.
  2. Kirjoitit mm. "Jeesus siis profetoi, että Häntä ei tulla näkemään "ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."

Tämä ja monet muut lainaamasi raamatunkohdat ovat kyllä sopusoinnussa Roomalaiskirjeen opetuksen kanssa. Eli Raamattu, niin Uusi kuin Vanhakin Testamentti opettajat yhtäpitävästi Israelin tulevaisuudesta. Useimmat ennustukset toteutunevat vasta tuhatvuotisen valtakunnan alettua, esimerkiksi juutalaisten lähetystehtävän ovat useat raamatunopettajat ymmärtäneet toteutuvan tuhatvuotisvaltakunnassa.

Tuosta Jeesuksen tulemisesta ennustaa monipuolisesti esimerkiksi Sakarja useammassakin luvussaan. Otetaan esimerkki 12. luvusta:

"5. Silloin Juudan sukuruhtinaat sanovat sydämessään: "Minun väkevyyteni ovat Jerusalemin asukkaat Herrassa Sebaotissa, heidän Jumalassansa".
    6. Sinä päivänä minä teen Juudan sukuruhtinaat ikäänkuin tulipannuksi puitten sekaan ja ikäänkuin tulisoihduksi lyhteitten sekaan, ja he kuluttavat oikealta ja vasemmalta, kuluttavat kaikki kansat yltympäri. Ja Jerusalem saa yhäti asua paikoillansa - Jerusalemissa.
    7. Ja Herra on ensiksi vapauttava Juudan majat, ettei Daavidin suvun kunnia ja Jerusalemin asukasten kunnia ylvästelisi Juudaa vastaan.
    8. Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita; ja kompastuvainen heidän seassansa on sinä päivänä oleva niinkuin Daavid, ja Daavidin suku on oleva niinkuin jumal'olento, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä.
    9. Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
    10. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.
    11. Sinä päivänä pidetään Jerusalemissa suuret valittajaiset, niinkuin olivat Hadadrimmonin valittajaiset Megiddon laaksossa.
    12. Ja maa pitää valittajaisia, kukin sukukunta erikseen: Daavidin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, Naatanin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen,
    13. Leevin huoneen sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen, siimeiläisten sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen. Kaikki muut sukukunnat, kukin sukukunta erikseen ja heidän naisensa erikseen."
    Sak. 12:5-13
  3. Juutalaiskristittyjä opetetaan Uudesta liitosta Heprealaiskirjeessä lainaten Vanhan Testamentin ennustuksia. Eli sama Uusi liitto, josta me ns. pakanakristityt saamme Kristuksessa nauttia, astuu voimaan myöskin Israelin kohdalla ennustusten mukaan.

Kirje heprealaisille 8
    1. Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
    2. tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
    3. Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
    4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
    5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
    6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
    7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
    8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
    9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
    10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
    11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
    12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
    13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
  4. Täsmennyksesi on oikea. Kirjoitit "Jeesus ja opetuslapset". Se ei silti tee korvausteologista näkemystäsi oikeaksi muilta osin. Mooseksessa ja profeetoissa ja vielä psalmeissakin on toki kirjoitettu Jeesuksesta, Hän on toki kaikkien messiaanisten profetioiden ja kirjoitusten täyttymys. Esim. Israelin kansan ilmestysmaja ja kaikki sen uhrit olivat esikuvia Jeesuksesta, samoin Nooan arkki jne. alkaen vaimon siemenestä 1. Mooseksenkirjassa. Samoin on totta, että kaikki Jumalan lupaukset ovat Jeesuksessa KYLLÄ.

Kaikki tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että Jeesus olisi Israel niin kuin adventisti ensiksi väitti, eikä sitäkään, että Jeesus ja opetuslapset olisivat Israel. Israel on Jumalan Israel edelleenkin. Paavali opettaa Roomalaiskirjeen 11. luvussa selkeästi sitä, että ns. pakanaseurakunta on "oksastettu jaloon öljypuuhun" eli Israeliin ja että aikanaan koko Israel on pelastuva. Samoin hän opettaa Efesolaiskirjeessä näin:

"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi - että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä."
    Ef. 2:11-13

Jumalalla on siis tällä hetkellä kaksi kansaa, seurakunta ja luopumustilassa oleva Israel, jonka kokoamista omaan maahansa ja sitä seuraavaa hengellistä uudistusta Vanhan Testamentin profeetat voimallisesti julistivat, yhtenä esimerkkinä Hesekielin 37. luku. Siinä on tietenkin adventistien kannalta se hankaluus, että siinä puhutaan ainakin osin tuhatvuotisesta valtakunnasta, jonka aikana teidän käsityksenne mukaan maa on autiona. Se on kuitenkin teidän päänsärkynne.

HESEKIEL 37
    1. Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja
    laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
    2. Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
    3. Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät".
    4. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
    5. Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
    6. Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
    7. Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
    8. Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
    9. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."
    10. Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
    11. Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa'.
    12. Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
    13. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
    14. Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
    15. Ja minulle tuli tämä Herran sana:
    16. "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille'. Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva'.
    17. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.
    18. Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'
    19. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.
    20. Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
    21. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
    22. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
    23. Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
    24. Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
    25. He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.
    26. Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
    27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
    28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."
  5. Lainaus tuntemattomasta nettilähteestä:

Kanien historia ja yleistieto

Kesykanit ovat kesytetty muoto eurooppalaisesta villikaniinista (Oryctolagus cuniculus). Käyttäytymistä on paljon helpompi ymmärtää, kun miettii, mitä villikaniinit luonnossa tekisivät. Jos ruokinnassa tulee epäselvyyksiä, kannattaa aina miettiä, mikä on kanille luonnollista ravintoa.

Kanit, jänikset ja jyrsijät

Kaneja on useita vuosia luokiteltu jyrsijöiden lahkoon, koska niillä on jyrsimähampaat ja ne ovat kasvissyöjiä. 1900-luvun alussa huomattiin, että niillä on useita merkittäviä anatomisia ja fysiologisia eroja. Kanit luokitellaankin nykyään omaan Lagomorpha-lahkoon.

Lagomorpha-lahko (Lagomorph = jäniksen muotoinen) jakaantuu kahteen heimoon: Ochotonidae-heimoon ja Leporidae-heimoon.

Ochotonidae-heimoon kuuluvat hännättömät piiskujänikset, jotka muistuttavat enemmän hiirtä kuin kania.

Leporidae-heimoon ryhmitellään kanit ja jänikset. Siinä on tunnistettu 44 eri lajia. Kanit ovat pikkueläimiä, jotka perääntyvät koloonsa vaaran uhatessa, kun taas jänikset viettävät aikaansa maan pinnalla ja luottavat nopeuteensa paetessaan.

Hampaat

Jäniseläimet eroavat jyrsijöistä erilaisen hampaistonsa puolesta - jyrsijöillä on vain yhdet etuhampaat, kaneilla ja jäniksillä on etuhampaitten lisäksi välihampaat ja poskihampaat. Kanien etuhampaat kasvavat jatkuvasti, kanille on siis annettava kovaa purtavaa, etteivät sen hampaat kasvaisi liikaa.

Märehtiminen

Toinen piirre, joka erottaa jäniseläimet jyrsijöistä, on märehtiminen. Kanit syövät ruokansa kahteen kertaan.

Ruoka kulkeutuu mahasta umpisuoleen, joka sisältää aktiivisia bakteereita, jotka sulattavat kuidut. Kanin elimistö ei pysty hyödyntämään kaikkia ravintoaineita, koska imeytyminen tapahtuu elimistön alkupäässä. Tämän vuoksi kanit syövät omaa tummaa pehmeää umpisuoliulostettaan suoraan peräaukosta. Nämä papanat kulkeutuvat uudelleen mahaan, jossa ne sekoittuvat uuteen ravintoon. Tämän jälkeen kanit tuottavat kuivat, kovat papanansa.

Kani ulostaa umpisuolipapanat yleensä yöllä, joten et välttämättä huomaa niitä. Umpisuolipapanoiden syöminen on kanille kuitenkin elintärkeää bakteerikannan säilyttämisen vuoksi, se sisältää myös tärkeitä ravinnonaineita.