Adventistit ovat tällä palstalla väittäneet kirkkain silmin, että "Jeesus on Israel" perustelemalla korvausteologista väitettään Luukkaan evankeliumin sanalla "Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu." Kun sitten on esitetty vasta-argumentti siitä, että Vanha Testamentti puhuu "kansasta Jumalan edessä", adventistit yhtä kirkkain silmin toteavat, että Jeesus ja adventistit ovat kansa!
He jättävät kuitenkin huomioimatta asiayhteyden, josta yllä mainittu lainaus on otettu. Siinähän oli kyse Emmauksen tien matkaajista, jotka pettyneinä palasivat kotikyläänsä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Jeesus ilmestyi heille ja avasi heidän ymmärrystään kertomalla, mitä hänen uhrikuolemastaan oli Vanhassa Testamentissa kerrottu, tarkasti ottaen Hän sanoi näin: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet! Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"
Yhtenä esimerkkinä näistä messiaanisista ennustuksista voi ottaa Psalmin 22, jostä löytyy sanoja, joita Jeesus puhui ristillä: " Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?"
Adventistien erehdys ja ilmeisen tietoinen harhautusyritys on väittää, että Jeesus olisi tarkoittanut KAIKEN Vanhassa Testamentissa puhuneen pelkästään Hänestä, eikä ollenkaan Israelista ja esim. sen paluusta omaan maahansa hajotuksen jälkeen, vaikka siitä on lukuisia ennustuksia mm. Jesajan, Jeremian ja Hesekielin kirjoissa. Näkemyksen taustalla on oletettavasti se omahyväinen uskomus siitä, että adventistit olisivat ottaneet Israelin paikan Jumalan suunnitelmissa, että he olisivat "hengellinen Israel".
Totta kyllä, Uuden Testamentin seurakunta on tietyllä tavalla "hengellinen Israel", mutta kuten Paavali opettaa, ns. pakanakristityt ovat Kristuksen kautta saaneet Israelin rinnalla kansalaisoikeuden Jumalan kansaan:
"11. Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
15. kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
16. ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
17. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
18. sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä."
Ef. 2:11-22
Tekstin tarkalla lukemisella ja ymmärtämisellä saa selvästi käsityksen, että Israelin asema Jumalan kansana on ja pysyy, vaikkakin hekin tarvitsevat Kristusta pelastuakseen, ja että ns. pakanat pääsevät siihen mukaan "liitännäisjäseninä".
Otetaan vielä Luukkaan evankeliumin 24. luvusta lainaus niin, että siitä näkyy kokonaan asiayhteys, jossa Jeesus adventistien perusteluina käyttämät sanat on lausunut:
"13. Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.
14. Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut.
15. Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa.
16. Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet häntä.
17. Ja hän sanoi heille: "Mistä te siinä kävellessänne puhutte keskenänne?" Niin he seisahtuivat murheellisina muodoltansa.
18. Ja toinen heistä, nimeltä Kleopas, vastasi ja sanoi hänelle: "Oletko sinä ainoa muukalainen Jerusalemissa, joka et tiedä, mitä siellä näinä päivinä on tapahtunut?"
19. Hän sanoi heille: "Mitä?" Niin he sanoivat hänelle: "Sitä, mikä tapahtui Jeesukselle, Nasaretilaiselle, joka oli profeetta, voimallinen teossa ja sanassa Jumalan ja kaiken kansan edessä,
20. kuinka meidän ylipappimme ja hallitusmiehemme antoivat hänet tuomittavaksi kuolemaan ja ristiinnaulitsivat hänet.
21. Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.
22. Ovatpa vielä muutamat naiset joukostamme saattaneet meidät hämmästyksiin. He kävivät aamulla varhain haudalla
23. eivätkä löytäneet hänen ruumistaan, ja tulivat ja sanoivat myös nähneensä enkelinäyn, ja enkelit olivat sanoneet hänen elävän.
24. Ja muutamat niistä, jotka olivat meidän kanssamme, menivät haudalle ja havaitsivat niin olevan, kuin naiset olivat sanoneet; mutta häntä he eivät nähneet."
25. Niin hän sanoi heille: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!
26. Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"
27. Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.
28. Ja kun he lähestyivät kylää, johon olivat menossa, niin hän oli aikovinaan kulkea edemmäksi.
29. Mutta he vaativat häntä sanoen: "Jää meidän luoksemme, sillä ilta joutuu ja päivä on jo laskemassa". Ja hän meni sisään ja jäi heidän luoksensa.
30. Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
31. Silloin heidän silmänsä aukenivat, ja he tunsivat hänet. Ja hän katosi heidän näkyvistään.
32. Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"
33. Ja he nousivat sillä hetkellä ja palasivat Jerusalemiin ja tapasivat ne yksitoista kokoontuneina ja ne, jotka olivat heidän kanssansa.
34. Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35. Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun hän mursi leivän."
Luuk. 24:13-35
Jeesus ja Israel
9
216
Vastaukset
- adveli
Ota huomioon, että adventistit noudattavat tinkimättä sapattiaan!
- ja pieleen laitoit
En ole kirjoittanut, että "Jeesus ja adventistit ovat kansa".
Kirjoitin "Jeesus ja opetuslapset ovat kansa". ÄLÄ VÄÄRISTELE KIRJOITUKSIANI!
Ja sitten Raamattuun.
Luuk. 24:27 "Ja hän selitti heille Mooseksesta ja KAIKISTA profeetoista alkaen, mitä hänestä oli KAIKISSA kirjoituksissa sanottu."
Ap.t. 3:24 "Samoin ovat muut profeetat, niin Samuel kuin KAIKKI myöhemmätkin, kansalle puhuessaan myös ennustaneet näistä päivistä." (Pietarin puhe aikalaisillee)
2Kor. 1:20 "Eihän myöskään Jeesus Kristus, Jumalan Poika, jota minä, Silvanus ja Timoteus olemme teille julistaneet, tullut ollakseen sekä "kyllä" että "ei", vaan hänessä toteutui "kyllä". Ovathan Jumalan lupaukset, NIIN MONTA KUIN NIITÄ ON, saaneet HÄNESSÄ vahvistuksen. Siksi mekin vastaamme hänen kauttaan: "Aamen", Jumalan kunniaksi."
Itse olette hakoteillä Israel-tulkinnassanne. Noissa jakeissa sanotaan ihan suoraan, että KAIKKI Vanhassa testamentinssa on ennustusta Jeesuksesta. Paavali vielä opettaa suoraan, että KAIKKI VT:n lupaukset, Israelille annetut, ovat täyttyneet Jeesuksessa.
Adventtikirkko ei opeta korvausteologiaa, koska se opettaa kahden eri kansa olemassaoloa.
Adventtikirkko opettaa, että kristillinen kirkko on suora jatkumo Vanhan testamentin Israelille. Siis SAMA ISRAEL kuin se, joka on VT:ssä. Se ei ole toinen kansa eikä eri kansa eikä ole ottanut toisen paikkaa. SE ON SE SAMA KANSA. Sanoohan Raamttu Jeesuksen ajan juutalaisista näin:
Ap. 3:22-23 "Mooses on sanonut: 'Herra, teidän Jumalanne, on veljienne joukosta nostava esiin profeetan, minun kaltaiseni. Kuulkaa häntä, tehkää kaikessa niin kuin hän teille sanoo. Jokainen, joka ei tätä profeettaa kuule, poistetaan kansansa parista ja tuhotaan.'"
JUMALA POISTI JEESUKSEN AIKANA ISRAELISTA NE, JOTKA EIVÄT USKONEET. SIIS AINOA OIKEA ISRAEL ON KRISTILLINEN SEURAKUNTA, JOKA USKOI.
Nykyisin siihen lasketaan vain ne, jotka ovat uskollisia Jumalalle. Jumala poistaa luopiot ja tekopyhät nyt ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Vapaissa suunnissa ja luterilaisuudessakin yleinen "Israelin ystävät" ajattelu on täyttä humpuukia. Se ei perustu Raamatun opetukseen vaan ihan puhtaasti eksytykseen, jolla kristityt laitetaan hylkäämään oma kristillinen oppinsa ja vaihtamaan se valheeseen. Siksi en ole koskaan ottanut osaa mihinkään "jippii juutalaiset Palestiinassa"-pelleilyyn. Enkä ota.Täsmennyksesi on oikea. Kirjoitit "Jeesus ja opetuslapset". Se ei silti tee korvausteologista näkemystäsi oikeaksi muilta osin. Mooseksessa ja profeetoissa ja vielä psalmeissakin on toki kirjoitettu Jeesuksesta, Hän on toki kaikkien messiaanisten profetioiden ja kirjoitusten täyttymys. Esim. Israelin kansan ilmestysmaja ja kaikki sen uhrit olivat esikuvia Jeesuksesta, samoin Nooan arkki jne. alkaen vaimon siemenestä 1. Mooseksenkirjassa. Samoin on totta, että kaikki Jumalan lupaukset ovat Jeesuksessa KYLLÄ.
Kaikki tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että Jeesus olisi Israel niin kuin adventisti ensiksi väitti, eikä sitäkään, että Jeesus ja opetuslapset olisivat Israel. Israel on Jumalan Israel edelleenkin. Paavali opettaa Roomalaiskirjeen 11. luvussa selkeästi sitä, että ns. pakanaseurakunta on "oksastettu jaloon öljypuuhun" eli Israeliin ja että aikanaan koko Israel on pelastuva. Samoin hän opettaa Efesolaiskirjeessä näin:
"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi - että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä."
Ef. 2:11-13
Jumalalla on siis tällä hetkellä kaksi kansaa, seurakunta ja luopumustilassa oleva Israel, jonka kokoamista omaan maahansa ja sitä seuraavaa hengellistä uudistusta Vanhan Testamentin profeetat voimallisesti julistivat, yhtenä esimerkkinä Hesekielin 37. luku. Siinä on tietenkin adventistien kannalta se hankaluus, että siinä puhutaan ainakin osin tuhatvuotisesta valtakunnasta, jonka aikana teidän käsityksenne mukaan maa on autiona. Se on kuitenkin teidän päänsärkynne.
HESEKIEL 37
1. Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja
laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
2. Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
3. Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät".
4. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
5. Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
6. Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
7. Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
8. Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
9. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."
10. Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
11. Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa'.
12. Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
13. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
14. Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
15. Ja minulle tuli tämä Herran sana:
16. "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille'. Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva'.
17. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.
18. Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'
19. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.
20. Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
21. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
22. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
23. Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
24. Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
25. He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.
26. Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."- kansaa, on vain yksi kansa
Tutkiva_huomio kirjoitti:
Täsmennyksesi on oikea. Kirjoitit "Jeesus ja opetuslapset". Se ei silti tee korvausteologista näkemystäsi oikeaksi muilta osin. Mooseksessa ja profeetoissa ja vielä psalmeissakin on toki kirjoitettu Jeesuksesta, Hän on toki kaikkien messiaanisten profetioiden ja kirjoitusten täyttymys. Esim. Israelin kansan ilmestysmaja ja kaikki sen uhrit olivat esikuvia Jeesuksesta, samoin Nooan arkki jne. alkaen vaimon siemenestä 1. Mooseksenkirjassa. Samoin on totta, että kaikki Jumalan lupaukset ovat Jeesuksessa KYLLÄ.
Kaikki tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että Jeesus olisi Israel niin kuin adventisti ensiksi väitti, eikä sitäkään, että Jeesus ja opetuslapset olisivat Israel. Israel on Jumalan Israel edelleenkin. Paavali opettaa Roomalaiskirjeen 11. luvussa selkeästi sitä, että ns. pakanaseurakunta on "oksastettu jaloon öljypuuhun" eli Israeliin ja että aikanaan koko Israel on pelastuva. Samoin hän opettaa Efesolaiskirjeessä näin:
"Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi - että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa; mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä."
Ef. 2:11-13
Jumalalla on siis tällä hetkellä kaksi kansaa, seurakunta ja luopumustilassa oleva Israel, jonka kokoamista omaan maahansa ja sitä seuraavaa hengellistä uudistusta Vanhan Testamentin profeetat voimallisesti julistivat, yhtenä esimerkkinä Hesekielin 37. luku. Siinä on tietenkin adventistien kannalta se hankaluus, että siinä puhutaan ainakin osin tuhatvuotisesta valtakunnasta, jonka aikana teidän käsityksenne mukaan maa on autiona. Se on kuitenkin teidän päänsärkynne.
HESEKIEL 37
1. Herran käsi tuli minun päälleni ja vei minut pois Herran hengessä ja
laski minut keskelle laaksoa. Ja se oli täynnä luita.
2. Ja hän kuljetti minua ympäri niitten ohitse; ja katso, niitä oli hyvin paljon laakson kamaralla, ja katso, ne olivat hyvin kuivia.
3. Niin hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, voivatkohan nämä luut tulla eläviksi?" Mutta minä sanoin: "Herra, Herra, sinä sen tiedät".
4. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.
5. Näin sanoo Herra, Herra näille luille: Katso, minä annan tulla teihin hengen, ja te tulette eläviksi.
6. Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
7. Minä ennustin, niinkuin minua oli käsketty. Ja kävi humahdus, kun minä ennustin; ja katso, kuului kolina, ja luut lähenivät toisiaan, luu luutansa.
8. Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.
9. Niin hän sanoi minulle: "Ennusta hengestä, ennusta, ihmislapsi, ja sano hengelle: Näin sanoo Herra, Herra: Tule, henki, neljästä tuulesta ja puhalla näihin surmattuihin, että ne tulisivat eläviksi."
10. Minä ennustin, niinkuin hän oli minua käskenyt, ja niihin tuli henki, ja ne tulivat eläviksi ja nousivat ylös jaloillensa: ylenmäärin suuri joukko.
11. Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, nämä luut ovat koko Israelin heimo. Katso, he sanovat: 'Meidän luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyttä, me olemme hukassa'.
12. Sentähden ennusta ja sano heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan.
13. Ja siitä te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä avaan teidän hautanne ja nostan teidät, minun kansani, ylös haudoistanne.
14. Ja minä annan teihin henkeni, niin että te tulette eläviksi, ja sijoitan teidät omaan maahanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra: minä olen puhunut, ja minä sen teen, sanoo Herra."
15. Ja minulle tuli tämä Herran sana:
16. "Sinä, ihmislapsi, ota puusauva ja kirjoita siihen: 'Juudalle ja häneen liittyneille israelilaisille'. Ota sitten toinen puusauva ja kirjoita siihen: 'Joosefille; Efraimin ja kaiken häneen liittyneen Israelin heimon sauva'.
17. Ja pane ne lähekkäin, pääksytysten, niin että ne tulevat yhdeksi sinun kädessäsi.
18. Kun sitten kansasi lapset sanovat sinulle näin: 'Etkö selitä meille, mitä sinä tällä tarkoitat?'
19. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja häneen liittyneet Israelin sukukunnat, ja minä asetan ne yhteen Juudan sauvan kanssa ja teen niistä yhden sauvan, niin että ne tulevat yhdeksi minun kädessäni.
20. Ja kun sauvat, joihin olet kirjoittanut, ovat sinun kädessäsi, heidän silmäinsä edessä,
21. niin puhu heille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä otan israelilaiset pois pakanakansojen keskuudesta, minne vain he ovat kulkeutuneet, kokoan heidät joka taholta ja tuon heidät omaan maahansa.
22. Minä teen heidät yhdeksi kansaksi siinä maassa, Israelin vuorilla, ja yksi kuningas on oleva kuninkaana heillä kaikilla. Eivätkä he enää ole kahtena kansana eivätkä enää jakaantuneina kahdeksi valtakunnaksi.
23. Eivät myöskään he enää saastuta itseänsä kivijumalillaan, iljetyksillään eivätkä millään rikkomuksillansa, vaan minä vapautan heidät kaikista asuinpaikoistaan, joissa ovat syntiä tehneet, ja puhdistan heidät. Ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa.
24. Minun palvelijani Daavid on oleva heidän kuninkaansa, ja heillä kaikilla on oleva yksi paimen. Ja he vaeltavat minun oikeuksieni mukaan ja noudattavat minun käskyjäni ja pitävät ne.
25. He saavat asua maassa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille ja jossa teidän isänne ovat asuneet. Siinä saavat asua he, heidän lapsensa ja lastensa lapset iankaikkisesti, ja minun palvelijani Daavid on oleva heidän ruhtinaansa iankaikkisesti.
26. Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton - se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa - istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti.
27. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
28. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän Israelin, kun minun pyhäkköni on heidän keskellänsä iankaikkisesti."Sanon suoraan kiitos EI! tuolle näkemykselle. Paavali puhuu Room 9-11 kristillisestä seurakunnasta Israelina.
Ef. 2:14 "Kristus on meidän rauhamme. Hän on tehnyt nämä kaksi ihmisryhmää YHDEKSI ja kuolemallaan hajottanut niitä erottaneen vihollisuuden muurin."
Ef. 3:6 "muihin kansoihin kuuluvilla on SAMA oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat SAMAN RUUMIIN jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen."
Joten se siitä "kaksi kansaa"-teoriasta.
- timokarppi
Kristikunnassa, adventistit mukaan lukien, on yleisesti se harhakäsitys, että Jumala olisi tehnyt uuden liiton kristikunnan kanssa, vaikka sekin tehtiin Juudan heimon ja Israelin heimon kanssa. Mitään liittoa ei, tulkintani mukaan, ole tehty meille kristityille suoraan. Mutta oksastamisen kautta me kyllä saamme kaikki liiton edut.
Jers.31:33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Raamattu on kyllä, tulkintani mukaan, aika selvä tässä asiassa, mutta viimeiset 2000 vuotta korvausteologiaa ja antisemitismiä, on saanut meidät ihan oikeasti uskomaan, että Jumala tekikin uuden liiton kristittyjen kanssa.
Paavalikin on varmaan samoilla linjoilla kun puhuu oksastamisesta.
Room.11:23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
Jumala ei ole siis koskaan hylännyt liittokansaansa, ja liitto on aina "heidän oma liittonsa". Me kristityt kyllä pääsemme juutalaisten omaan (uuteen liittoon), oksastamisen kautta. Tämä on siis tulkintani, mutta en kuitenkaan mene takamaan, että se on oikea. Kuitenkin pyrin seuraamaan Raamattua.
Jeesus myös tuli "Israelin kadonneitten lampaitten luo", ja sovitti Israelin synnin. Koska saamme olla oksastettuna (meille vieraaseen) jaloon puuhun, niin meidänkin synnit Hän sovitti. Raamatun järjestys myös sovituksessa on "juutalaisille ensin, ja sitten myös kreikkalaislle.Juutalaiskristittyjä opetetaan Uudesta liitosta Heprealaiskirjeessä lainaten Vanhan Testamentin ennustuksia. Eli sama Uusi liitto, josta me ns. pakanakristityt saamme Kristuksessa nauttia, astuu voimaan myöskin Israelin kohdalla ennustusten mukaan.
Kirje heprealaisille 8
1. Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
2. tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
3. Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.- timokarppi
Tutkiva_huomio kirjoitti:
Juutalaiskristittyjä opetetaan Uudesta liitosta Heprealaiskirjeessä lainaten Vanhan Testamentin ennustuksia. Eli sama Uusi liitto, josta me ns. pakanakristityt saamme Kristuksessa nauttia, astuu voimaan myöskin Israelin kohdalla ennustusten mukaan.
Kirje heprealaisille 8
1. Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
2. tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
3. Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.Mutta ei tule unohtaa kenelle se liitto tehtiin alunperin ja miten me pääsemme siitä osalliseksi. Sinähän juuri lainasit heprealaiskirjettä, jossa sanotaan mm. seuraavaa:
Hepr.8:8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Koska Jeesus tuli ja sovitti Israelin synnit ja liiton rikkomiset, niin Hän myös teki uuden liiton heidän kanssaan.
Monesti meiltä kristityiltä jää huomioimatta se, että Jeesus tuli "Israelin kadonneitten lampaitten tykö". Jeesuksella on kuitenkin muitakin lampaita.
Joh.10:6. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Vaikka me ei-juutalaiset emme ole liittokansa, missään muodossa, niin olemme niitä "muita lampaita". Historia on vain osoittanut, että usein "muut lampaat" ovat vainonneet alkuperäisiä (liitto)-lampaita. Juutalaisten Messiaasta olemme tehneet oman Messiaamme, muistamatta sitä, että olemme oksastettuja meille "vieraaseen Messiaaseen". En tarkoita sitä, että emme olisi Jeesukselle yhtä rakkaita ja arvokkaita kuin juutalaiset. Tarkoitan sitä, että jos Raamattu esittää jonkun periaatteen niin sitä on hyvä seurata. Voimme silti pitää juutalaisten Kuningasta meidänkin Kuninkaanamme.
Ef.2:
12. että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
13. mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
14. Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
Kristuksen veressä on meilläkin Israelille kuuluvat oikeudet. timokarppi kirjoitti:
Mutta ei tule unohtaa kenelle se liitto tehtiin alunperin ja miten me pääsemme siitä osalliseksi. Sinähän juuri lainasit heprealaiskirjettä, jossa sanotaan mm. seuraavaa:
Hepr.8:8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Koska Jeesus tuli ja sovitti Israelin synnit ja liiton rikkomiset, niin Hän myös teki uuden liiton heidän kanssaan.
Monesti meiltä kristityiltä jää huomioimatta se, että Jeesus tuli "Israelin kadonneitten lampaitten tykö". Jeesuksella on kuitenkin muitakin lampaita.
Joh.10:6. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Vaikka me ei-juutalaiset emme ole liittokansa, missään muodossa, niin olemme niitä "muita lampaita". Historia on vain osoittanut, että usein "muut lampaat" ovat vainonneet alkuperäisiä (liitto)-lampaita. Juutalaisten Messiaasta olemme tehneet oman Messiaamme, muistamatta sitä, että olemme oksastettuja meille "vieraaseen Messiaaseen". En tarkoita sitä, että emme olisi Jeesukselle yhtä rakkaita ja arvokkaita kuin juutalaiset. Tarkoitan sitä, että jos Raamattu esittää jonkun periaatteen niin sitä on hyvä seurata. Voimme silti pitää juutalaisten Kuningasta meidänkin Kuninkaanamme.
Ef.2:
Kristuksen veressä on meilläkin Israelille kuuluvat oikeudet.Osuit täsmälleen oikeaan.
- alex-kasi
timokarppi kirjoitti:
Mutta ei tule unohtaa kenelle se liitto tehtiin alunperin ja miten me pääsemme siitä osalliseksi. Sinähän juuri lainasit heprealaiskirjettä, jossa sanotaan mm. seuraavaa:
Ef.2:
Kristuksen veressä on meilläkin Israelille kuuluvat oikeudet.minäkin ymmärtänyt. Toit hyvin asian esille, omasta puolestani uskon myös, että Jeesuksen laumaa on vähän joka seurakunnassa ja lahkossa ympäri maailman, minulle on erittäin vaikeaa omaksua yhden ainoan "oikean" kirkkokunnan tai lahkon olemassa oloon. Olen enemminkin sitä mieltä että uskon aitous uskovan sydämmessä on tärkeämpää kuin se, että mihinkä seurakuntaan kuuluu. Saa sitten nähdä mihin suuntaan kehitys menee vastaisuudessa ... voi olla että muutan mieltäni vielä joskus .. kukas sen tietää ..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203287- 122116
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061826Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1221353
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101241- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4421116