Vapaa kuvaus

Olen varttunut ja virttynyt tekniikan ihminen, joka on ehtinyt olla jo hyvin monessa mukana. Olen kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista, mutta fysiikan ja matematiikan ongelmat ovat aina haasteellisia, vaikka toisaalta kieli ja sen käyttäminen on myös kiintoisaa. Noita persoonallisuusosion vastuksia pitäisi osaltani kohtuullisesti laventaa, sillä nuo standardivastaukset eivät minulle sovi lainkaan. Minulle voit lähettää sähköpostia osoitteeseen vanha.jaara@suomi24.fi. Vastaan, jos vain ehdin. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

376

1. Johdin muutaman yhteyden tiheyden ja syvyyden välille pitäen kokoonpuristuvuutta vakiona. Tulokseksi sain tiheyden rho riippuvuudelle syvyydestä:

rho = rho0/(1-K*g*roo0*h),

missä rho0 on nesteen tiheys pinnassa, K sen kokoonpuristuvuus, g maan vetovoiman kiihtyvyys ja h syvyys. Tuloksiisi verrattuna tämä antaa 10000 metrissä saman tiheyden, mutta syvemmällä muutamia prosenttiyksiköitä suurempia tiheysarvoja kuin esitit.

Edellisen linearisoinnille sain tuloksen

rho = rho0 + K*g*rho0^2*h,

mikä antaa taas jokun prosenttiyksikön esittämiäsi pienempiä arvoja joka pisteessä.

Tosiasiassa myös kokoonpuristuvuus on myös paineen funktio eikä vakio, joten tarkemmassa tarkastelussa tämäkin pitäisi ottaa huomioon.
  2. Harrastin tässä illan aikana taas hieman matematiikkaa ja johdin segmentin alalle A likiarvoyhtälön

A = (-L^2*R + 16*b*R^2 + b*L^2)/(2*L),

missä L on segmentin jänteen pituus, R ympyränkaaren säde ja b kaaren suurin korkeus.

A on kohtalaisen tarkka, kun b on pieni. Virhe on alle 5 prosenttia, kun b < L/4. Maksimivirhekin on puoliympyrän tapauksessa noin 27 prosenttia.

Tuon A:n likiarvolausekkeen saa vieläkin yksinkertaisemmaksi, mikäli korvaa R:n arvon L:n ja b:n muodostamalla R:n likiarvolausekkeella. Lausekkeen johto ei ole vaikea, mutta minulla on jo sen verran väsy silmässä, että jätän sen johtamisen suosiolla ainakin huomisaamuun.