Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
147
Kommenttia
2529
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
tälläkin kertaa! Puhelinyhteydet eivät toimi niille seuduille, missä olin, joten pahalta näyttää!
Ystävättäreni on huolissaan, kun ei saa sukulaisiinsa yhteyttä.
Edellinen katastroofista "selviämiseni" oli kun olin päässyt turvallisesti laivalla kotiin Suomesta tullessani.
Tapasimme Estonian merellä kun se oli menossa Tallinnaan viimeistä kertaa...
Suojelusenkeleitä, onko heitä?
26.12.2004 18:56
Ystävättäreni menee ilmeisesti ennen joulua naimisiin ja häät pidetään Sri Lankalla.
Olen saanut jo henkilökohtaisen kutsun olla mukana :-) ja jos olen terve niin tietysti menen!
Sri Lanka viehättää enemmän kuin esim. Thaimaa, missä lapsetkin ovat "myytävänä"
joillekin läskipäille turisteille.
Sri lankalaiset näyttivät kantavan jopa köyhyytensä arvokkaasti ja suoraselkäisinä.
Elämä siellä, köyhyydestä huolimatta, näytti olevan joissakin asioissa turmeltumatonta.
Kauppojen teossa sitten tulee "turmeltuneisuus" esille.
Turisteja jymäytetään, jos ei osaa tinkiä ja tehdä kauppoja maan tavalla! :-)
Ystävättäreni opetti minulle hieman alkeita:
Hinta on saatava putoamaan, esim. niin että kuultuaan hinnan sanoo että se on liikaa
ja on lähtevinään pois.
Silloin myyjä yleensä huutaa perään ja kysyy mikä asiakkaan mielestä olisi oikea hinta.
Sitten taas hiukan "vetkuttelua":
ei käy - ok, ei sitten - no, olkoon menneeksi tämän kerran! :-) ;-)
26.12.2004 16:52
Ellumari, kysyit tulinko vaalean ruskeaksi...
Kolmen päivän päästä olin jo ruskea kuin piparkakku! Minä rusketun helposti ja väri on tummanruskea.
Varjossa oli n 35 astetta.
Iltapäivän auringossa ei voinut olla, se tuntui iholla niinkuin olisi puhaltannnut kuumaa ilmaa!
Sri Lanka on hiukan päiväntasaajan pohjoispuolella, joten aurinko paistoi täysillä
jo kahdeksan aikaan aamulla ja oli puolen päivän aikaan kohtisuoraan yläpuolella.
Sri Lanka on rikas maa luonnonvarojen suhteen.
Lähemmäksi maanpäällistä paratiisia tuskin pääsee!
Ja se on sri lankalaisten onni.
Jos ruokaa ei olisi luonnosta saatavissa niin runsaasti kuin siellä on, niin moni kuolisi varmasti nälkään!
Kaunis maa, ihmiset ystävällisiä ja auttavaisia.
Kontrastit valtavia, on kaatumaisillaan olevia hökkeleitä ja linnamaisia taloja vierekkäin.
Lehmät, kutut, koirat ovat irrallaan liikenteen keskellä! "Liikenne" olisi pitkän jutun arvoinen,
"tuk-tukin" kyytiin mennessä sai pistää silmät kiinni ja ristiä kätensä ja rukoilla että selviäisi hengissä!
Tuk-tuk on kolmipyöräinen mopo-auto. 2-3 matkustajalle paikka takapenkillä.
Se on nykyaikainen "riksha".
Buddha-temppeleitä tuli nähtyä "muutama" :-) kappale! Sri lankalainen ystävättäreni on harras buddhisti
ja hän halusi tietysti esitellä kauneimmat temppelit.
Oltiin safarilla. Meitä tuli jeeppi hakemaan, mukana oli myös aseistettu vahti. Leopardit, krokodiilit ja pantteritädit ei ole leikin asia!
Käytiin myös elefanttikodissa. Siellä oli n 60 elefanttia!! Oli liikuttavaa seurata kun elefantin poikanen juuttui yhdestä jalastaan parin kiven väliin uimaan mennessään ja kiljui hädissään. Isommat elefantit tulivat apuun ja lohduttamaan! Niin poikanen pääsi uimaan ja näyttää siltä että ihmislapset eivät ole poikkeus, mitä vedessä viihtymiseen tulee.
Eräänä päivänä olimme veneretkellä. Alueella oli 7 saarta, yhdellä saarella oli temppeli ja kävimme sisällä katsomassa.
Katselimme myös veneestämme kuinka katkarapujen kalastajat olivat taitavia. He liikkuivat katamaraaneilla, seisoivat toinen jalka katamaraanissa ja meloivat toisella jalalla, samalla kun käsittelivät verkkonippua ja heittivät veteen! Itse tahdon kaatua kun laitan housuja jalkaan ja on seistävä vähän aikaa yhdellä jalalla!
Koruliikkeissä ja vaatekaupoissa asioimme tietysti. Ostin pari saria, pari kaftaania, joista toinen ommeltiin valitsemastani kankaasta, pari saronkia, puseroita ym.
Hotellissa, missä asuimme, oli ensimmäisenä viikonloppuna erään nuoren parin häät.
Voi, miten upealta häävieraat näyttivät! Toinen toistaan kauniimpaan sariin pukeutunutta naista
ilmestyi paikalle. Minä vaan huokailin onnesta heitä katsellessani!
Menee jonkun aikaa, ennenkuin on sulattanut kaikki matkan vaikutelmat. Mutta menen varmasti sinne uudestaan. Ehkäpä jo ensi vuonna ennen joulua.
25.12.2004 21:37
Säästyin joulutohinoista kokonaan :-) Tulin nimittäin aattoiltana myöhällä kotiin,
matka kesti 29 tuntia.
Uskon unen maistuvan lähivuorikausien aikana!
Tämä on nyt vaan tavallinen viikonloppu.
Ainoa tavallisen jouluaaton viettoon kuuluva perinne oli joulusauna ja
saunominen vastan kanssa oli tosi ihanaa, että sai Sri Lankalla hankitun
"pintasuolauksen" pois!
Ellin poksi aukeaa pyhien jälkeen. Herra H.Niätä
on varmaankin keksinyt uusia juttuja.
Selema voi kirjoitella vähän matkamuistoja...
Tulethan sitten taas poksille, Ellumari?
25.12.2004 20:48
Itse tulin kotiin eilen illalla, jouluaattona, Sri Lankalta.
Matkatoverini istuivat iltaa täällä luonani hetken aikaa ennenkuin jatkoivat matkaa omaan kotiinsa.
Erilainen jouluaatto kaikella tavalla.
Matka sinänsä oli kokemus jota en tule unohtamaan koskaan. Mukana oli ystävättäreni joka on syntyperäinen sri lankalainen, osaa kielen ja maan tavat ja kulttuurin ja osasi viedä paikkoihin minne ei tavallinen turisti pääse.
Olihan se suuri kontrasti tulla lämmöstä (n 35 astetta varjossa) Kastrupin lentokentälle, missä
teimme välilaskun ja räntää tuprutti taivaan täydeltä. Tukholmassa paistoi aurinko, eikä ollut
lunta lainkaan.
25.12.2004 15:23
kun señora lyyli kotiutuu. Hän tulee kotiin 12.12, toivottavasti intoa täynnä!
05.12.2004 11:24
Sri Lankalle, Colombosta hiukan etelään, mutta suurin osa saaresta tulee kyllä kierrettyä.
En tiedä kuuleeko siellä käen kukuntaa, mutta muita (eksoottisiakin) lintuja ehkä näen.
Uhattuja merikilpikonnia haluaisin nähdä omin silmin.
Tämä on uniikki tilaisuus minulle, kun eräs ystävättäreni on kotoisin Sri Lankalta ja on lähdössä tervehtimään 93-vuotiasta isäänsä.
Kysyi, joutaisinko lähtemään mukaan. Ja mikäs minua estäisi!
Hän osaa kielen ja osaa opastaa ja viedä mielenkiintoisiin paikkoihin. Ei siis ole mikään tavallinen turistimatka.
05.12.2004 11:20
rauha palstalla säilyy. Leikkikenttä taitaa olla enemmänkin tuolla naapurin puolella :-)
Yllätysmatka maapallon toiselle puoliskolle on tosiaankin pistänyt rauhalliset joulusuunnitelmat sekaisin. Mutta odotan paljon matkaltani ja toivon että jaksan olla mukana kaikissa kuvioissa siinä helteessä ja kosteudessa.
Hyvää joulun odotusta kaikille!
05.12.2004 10:09
Ihanaa kun itse säästyn kaikelta joulutohinalta!
Vaikka juuri nyt on niin stressistä, että olen aivan pyörällä kuinka ehdin kaikki asiat toimittaa ennen lähtöä. Malariapillerit on hukassa, etsin niitä...Ne oli jossakin kirjekuoressa, kunhan en olisi heittänyt paperinkeräykseen...phuu!!!
04.12.2004 19:01
Aivan kädet tärisi ja omakin viestini tuli tuplaten, kai se on tuon nikkini takia....
04.12.2004 11:23
pn kuulemma palanen puhdasta paperia ja likainen mielikuvitus ;-)
04.12.2004 11:21
olemme jutelleet väreistä aikaisemmin jossakin yhteydessä...
Olisikohan ollut värien psykologisesta vaikutuksesta, jota käytetään hyväksi eri yhteyksissä, esim. mainonnassa.
Sininen, erityisesti tumman sininen, on sellainen auktoriteettiväri (poliisien univormut, laivaston siniset värit jne.); oranssi ja keltainen, jotka näkyvät kauaksi, jotka huomataan ja käytetään mm liikennemerkeissä.
Tummat värit antavat kantajastaan vakavan, arvovaltaisen henkilön kuvan, kun taas vaaleat pastellisävyt antavat kantajastaan lempeän ja kiltin vaikutelman. Saattaa olla että moni rakastunut ihminen, joka pukeutuu yleensä tummmasävyisiin vaatteisiin, alkaa pukeutua huomaamattaan vaaleisiin pastellisävyihin rakastuttuaan...
Värit saattavat kertoa paljon kantajastaan ja tätä väritietoutta käytetään hyväksi mm. haastattelutilaisuuksissa kun valitaan uusia työntekijöitä eri tehtäviin.
02.12.2004 16:26
Kun poikani oli 5-vuotias ja lähti "leikkikouluun" niin hän halusi punaiset, kukalliset puukengät ja punaisen jenkkikassin! Ne olivat hänen mielestään niin hienot!
Ja hän sai ne ja oli onnellinen.
Näinhän on että lapsi tietää tarkalleen esimerkiksi mistä väreistä hän pitää, mutta joutuu hyvin pian manipuloinnin kohteeksi: poikien väri on sininen, ainoastaan tytöt käyttävät punaista!
Sitten alkaa muoti vaikuttaa ja kohta olemme siinä "pässi narussa", mistä olet maininnut!
Vaatii mieheltä rohkeutta pukeutua ROOSAAN pellavapukuun! Sellaiseenkin asiakkaaseen olen törmännyt! Mikä upea näky! Ruskettunut, 185-senttinen atleetti! Tarkoituksella pukeutunut juuri tähän väriin!
Vaikeata varmaankin jollekin juntille mennä heittämään huulta "raukkiksesta"!
Väreistä voisin heittää juttua enemmänkin, koska se on kuulunut osittain ammattiini.
02.12.2004 15:08
Kaikkihan ne ovat ruotsalaisia, Army of Loversin jäsenet, vaikka onkin ulkomaalainen tausta...
Camilla Henemark kotoisin pohjois-Ruotsista, äiti ruotsalainen, isä muistaakseni jostakin afrikkalaisesta maasta. Jean-Pierre Bardan juuret ovat Ranskassa. Dominika Peczynskin juuret Puolassa. Ja Alexander Bard ainoa täysin ruotsalainen, syntynyt Linköpingissä, muuttanut vanhempien kanssa jo pienenä Motalaan.
Hyviä biisejähän ne tekivät 90-luvun alkupuolella.:-)
Täytyy muuten todeta että ulkomaalaiset muusikot ovat sellainen ryhmä, joita ei "sorsita" yhtä paljon kuin muita ulkomaalaisia, vaikka sattuisikin olemaan värillinen iho, varsinkin jos heistä alkaa tulla kuuluisia :-)
02.12.2004 12:56
kuuluu maailman rikkaimpiin kieliin, mitä synonyymeihin tulee. Olisi mielenkiintoista tietää esim. Lönnrotin sanojen määrä hänen kirjoittaessaan Kalevalaa.
Kalevalan ruotsinnoksessa huomaa jo kuinka kieli kuihtuu ja menettää rehevyydestään käännöksessä.
02.12.2004 12:46
Kun tässä tuli juttua noista kuusijuhlavaatteista sun muista, niin haluaisin jutella enemmänkin vaatteitten merkityksestä kun liikutaan toisten seurassa.
Ajattelin kerran kun menin erääseen naisten liikkeeseen arkivaatteissa, kiireisenä ja hikisenä, muovikassit kädessä, niin myyjät eivät näyttäneet huomaavan tulijaa ollenkaan :)
Joku toinen kerta kun menin samaan liikkeeseen, oli meikit ja kampaus kunnossa, fiksummin puettu ja palvelu oli aivan toista luokkaa!
Se oli ainakin ahaa-elämys, että jos haluaa palvelun pelaavan niin kannattaa nähdä hiukan vaivaa :)
02.12.2004 09:43
Minulla on aina ollut lämpimät jalat ja kädet. Ei enää. Ihmettelin "henkilääkärilleni" miksi jalkani ovat aina kuin jääpuikot sisälläkin ja melkein saisi istua sormikkaat kädessä tietsikankin ääressä, tämä on aivan uutta minulle.
Hän sanoi että se johtuu nähtävästi verenpainelääkkeestäni (Tenormin), joka vaihdettiin aikaisemman lääkkeen tilalle. Siitä voi olla sivuvaikutuksena mm. kylmät kädet ja jalat.
02.12.2004 08:52
on minullakin aina Suomireissulla tavata entisiä työkavereitani.
Meitä on 6 harmaapäistä tätiä, jotka muutumme nuoriksi tytönhupakoiksi tavatessamme.
Puheet kääntyvät poikkeuksetta 45 vuoden takaisiin muistoihin. "Muistatteko tytöt sen, entäs senkin tapauksen...?"
Joka kerta tuntuu aivan uskomattomalta että kaikista jutuista on kulunut niin pitkä aika.
Vaikka tapaamisten välillä olisikin kulunut vuosia, tuntuu kuin olisimme juuri eilen olleet yhdessä.
01.12.2004 17:02
Twin Peaks pyörii täysillä, kiitti vaan...! :-)
01.12.2004 16:18
Muistan kun meitä oli 3 tyttöä, jotka harjoittelimme kuusijuhlaan laulua. Tyttö, joka oli ryhmämme tähti, kirkasäänisin meistä kolmesta, alkoi yks kaks kiemurrella ja purskahti itkuun.
Opettaja hätääntyi ja kysyi mikä hänelle tuli.
- On niin kova pissihätä, sanoi tyttö.
- No, juokse nyt kiireesti vessaan.
Tyttö otti muutaman askeleen, pysähtyi ja lattialla alkoi lätäkkö levitä...
Siihen jäi lauluharjoitukset, siivosimme lätäkön porukalla, tyttö sai lainata opettajalta kuivat alushousut ja me toiset saimme ankaran varoituksen, ettemme kertoisi tästä kenellekään.
01.12.2004 14:40
115 / 127