Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Ystävättäreni menee ilmeisesti ennen joulua naimisiin ja häät pidetään Sri Lankalla.
    Olen saanut jo henkilökohtaisen kutsun olla mukana :-) ja jos olen terve niin tietysti menen!

Sri Lanka viehättää enemmän kuin esim. Thaimaa, missä lapsetkin ovat "myytävänä"
    joillekin läskipäille turisteille.
    Sri lankalaiset näyttivät kantavan jopa köyhyytensä arvokkaasti ja suoraselkäisinä.
    Elämä siellä, köyhyydestä huolimatta, näytti olevan joissakin asioissa turmeltumatonta.
    Kauppojen teossa sitten tulee "turmeltuneisuus" esille.
    Turisteja jymäytetään, jos ei osaa tinkiä ja tehdä kauppoja maan tavalla! :-)
    Ystävättäreni opetti minulle hieman alkeita:
    Hinta on saatava putoamaan, esim. niin että kuultuaan hinnan sanoo että se on liikaa
    ja on lähtevinään pois.
    Silloin myyjä yleensä huutaa perään ja kysyy mikä asiakkaan mielestä olisi oikea hinta.
    Sitten taas hiukan "vetkuttelua":
    ei käy - ok, ei sitten - no, olkoon menneeksi tämän kerran! :-) ;-)
  2. Ellumari, kysyit tulinko vaalean ruskeaksi...

Kolmen päivän päästä olin jo ruskea kuin piparkakku! Minä rusketun helposti ja väri on tummanruskea.
    Varjossa oli n 35 astetta.
    Iltapäivän auringossa ei voinut olla, se tuntui iholla niinkuin olisi puhaltannnut kuumaa ilmaa!
    Sri Lanka on hiukan päiväntasaajan pohjoispuolella, joten aurinko paistoi täysillä
    jo kahdeksan aikaan aamulla ja oli puolen päivän aikaan kohtisuoraan yläpuolella.

Sri Lanka on rikas maa luonnonvarojen suhteen.
    Lähemmäksi maanpäällistä paratiisia tuskin pääsee!
    Ja se on sri lankalaisten onni.
    Jos ruokaa ei olisi luonnosta saatavissa niin runsaasti kuin siellä on, niin moni kuolisi varmasti nälkään!

Kaunis maa, ihmiset ystävällisiä ja auttavaisia.
    Kontrastit valtavia, on kaatumaisillaan olevia hökkeleitä ja linnamaisia taloja vierekkäin.
    Lehmät, kutut, koirat ovat irrallaan liikenteen keskellä! "Liikenne" olisi pitkän jutun arvoinen,
    "tuk-tukin" kyytiin mennessä sai pistää silmät kiinni ja ristiä kätensä ja rukoilla että selviäisi hengissä!
    Tuk-tuk on kolmipyöräinen mopo-auto. 2-3 matkustajalle paikka takapenkillä.
    Se on nykyaikainen "riksha".

Buddha-temppeleitä tuli nähtyä "muutama" :-) kappale! Sri lankalainen ystävättäreni on harras buddhisti
    ja hän halusi tietysti esitellä kauneimmat temppelit.
    Oltiin safarilla. Meitä tuli jeeppi hakemaan, mukana oli myös aseistettu vahti. Leopardit, krokodiilit ja pantteritädit ei ole leikin asia!

Käytiin myös elefanttikodissa. Siellä oli n 60 elefanttia!! Oli liikuttavaa seurata kun elefantin poikanen juuttui yhdestä jalastaan parin kiven väliin uimaan mennessään ja kiljui hädissään. Isommat elefantit tulivat apuun ja lohduttamaan! Niin poikanen pääsi uimaan ja näyttää siltä että ihmislapset eivät ole poikkeus, mitä vedessä viihtymiseen tulee.

Eräänä päivänä olimme veneretkellä. Alueella oli 7 saarta, yhdellä saarella oli temppeli ja kävimme sisällä katsomassa.
    Katselimme myös veneestämme kuinka katkarapujen kalastajat olivat taitavia. He liikkuivat katamaraaneilla, seisoivat toinen jalka katamaraanissa ja meloivat toisella jalalla, samalla kun käsittelivät verkkonippua ja heittivät veteen! Itse tahdon kaatua kun laitan housuja jalkaan ja on seistävä vähän aikaa yhdellä jalalla!
    Koruliikkeissä ja vaatekaupoissa asioimme tietysti. Ostin pari saria, pari kaftaania, joista toinen ommeltiin valitsemastani kankaasta, pari saronkia, puseroita ym.

Hotellissa, missä asuimme, oli ensimmäisenä viikonloppuna erään nuoren parin häät.
    Voi, miten upealta häävieraat näyttivät! Toinen toistaan kauniimpaan sariin pukeutunutta naista
    ilmestyi paikalle. Minä vaan huokailin onnesta heitä katsellessani!

Menee jonkun aikaa, ennenkuin on sulattanut kaikki matkan vaikutelmat. Mutta menen varmasti sinne uudestaan. Ehkäpä jo ensi vuonna ennen joulua.
  3. Kun tässä tuli juttua noista kuusijuhlavaatteista sun muista, niin haluaisin jutella enemmänkin vaatteitten merkityksestä kun liikutaan toisten seurassa.

Ajattelin kerran kun menin erääseen naisten liikkeeseen arkivaatteissa, kiireisenä ja hikisenä, muovikassit kädessä, niin myyjät eivät näyttäneet huomaavan tulijaa ollenkaan :)
    Joku toinen kerta kun menin samaan liikkeeseen, oli meikit ja kampaus kunnossa, fiksummin puettu ja palvelu oli aivan toista luokkaa!
    Se oli ainakin ahaa-elämys, että jos haluaa palvelun pelaavan niin kannattaa nähdä hiukan vaivaa :)