Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
147
Kommenttia
2529
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onkohan eräänä syynä ahneus jonka vanavedessä syttyy sotaa ja hävitystä? Sotimiseen täytyy löytyä varoja, kaiken hävittämiseen ja tuhoamiseen on löydyttävä resursseja. Nyt. Tänään.
Marokossa on suuri motivaatio opiskella ja tehdä työtä, mutta leireillä on lakattu maksamasta palkkaa. Ne tarvitaan muka paremmin taistelun jatkamiseen, että saataisiin loputkin Länsisaharasta vapautettua.
Juttutuvassa on puhuttu naisten ja miesten eroista, pehmeistä arvoista ja miesten kovista arvoista.
Kun marokkolaiset miehet ovat olleet sotimassa vuoristoissa, ovat naiset jääneet organisoimaan ja huolehtimaan elämästä leireissä. He ovat järjestäneet sairaanhoitoa, lasten- ja vanhusten hoitoa, koulutusta ja hallintoa.
Vapautetuilta alueilta Länsisaharasta on kuljetettu multaa ja naiset ovat saaneet erämaan viheriöimään keinokastelun avulla. Erilaiset vihannekset ja kasvit ovat tuoneet lisävaroja
mm. sairaaloitten ylläpitämiseen ja taistelun jatkumisen mahdollistamiseen.
18.11.2004 18:27
että jos joku asia vielä sitoo niin tietysti oma lapsi, niin aikaihminen kuin onkin ja omaa elämäänsä elävä, mutta kaikki vanhemmat ovat varmaankin samanlaisia: iloitaan lasten hyvinvoinnista ja ollaan huolestuneita jos lapsilla on huolia.
Sidonnaisuutta toisen elämään se on.
18.11.2004 09:49
kommunikoida on niin erilaista, työpaikoilla kai se tulee selvimmin esille ;)
Miehet katsovat kuuluvansa hierarkiaan, missä on vaan pomoja ja alaisia. Naiset puolestaan katsovat kuuluvansa kokonaisuuteen, missä he ovat osa kokonaisuutta.
Hierarkiat perustuvat miesten kohdalla valtaan ja tuottavuuteen, kun taas naisten hierarkia perustuu taitoon saada ja pystyä pitämään ystäviä lähellään.
Riippumattomuus on status-maailmassa keskeistä:
Kaksi ei voi olla ylimpänä. Naisten maailmassa, joka perustuu yhteenkuuluvaisuuteen on läheisyys keskeisintä: Kukaan ei ole ylimpänä.
Miehille merkitsee korkea status mm sitä että hän tiedoittaa ja antaa päätöksiä. Naiselle merkitsee korkea status että on pidetty.
Alhainen status miesten maailmassa on sillä joka kyselee ja pyytää tietoa. Naisille merkitsee alhainen status sitä että joku kuvittelee olevansa toisten yläpuolella, toisia "parempi".
Päätösten teko miesten maailmassa, jos joutuu neuvottelemaan, on samaa kuin pyytää joltakin lupa, ettei ole aivan vapaa päättämään itse vaan tuntee olevansa kuin lapsi tai alainen, komenneltava ja manipuloitava.
Neuvottelu naisten maailmassa on samaa kuin nähdä ja kunnioittaa sitä tosiasiaa että elämämme liittyy yhteen toistemme elämän kanssa. Menettelyllämme, mitä sitten teemmekin, on vaikutusta jonkun toisen elämään, jonka naiset haluavat tunnustettavan ja vahvistettavan.
Miehet eivät pidä pitkäveteisistä keskusteluista pienten asioiden ympärillä. Päätöksentekijällä on pomon paikka hierarkiassa.
Naiset keskustelevat asioista päästäkseen yksimielisyyteen ja katsovat keskustelut merkkinä aktiivisesta osallistumisesta ka kommunikoinnista.
Kyllä se niin on, Maalaismies, naiset ovat enemmän henkisiä olentoja (mutta ei henkiolentoja)!
18.11.2004 09:40
Nyt on maa valkoinen! Parikymmentä senttiä "uutta, pehmeää lunta"!
Oli se onni, että kävin eilen kaupungilla ja hamstrasin yhtä ja toista jos eristäytyminen ulkomaailmaan tulee pitkäksi!
Nyt istun täällä lämpimässä, hörpin kuumaa aamukahvia, levitän koko aamulehden eteeni pöydälle ja luen kaikessa rauhassa ja vaan nautin upeasta näköalasta mikä ikkunan takana levittäytyy.
18.11.2004 08:34
pitänyt itseäni minään kaunottarena. Siitä on pikkusiskonikin pitänyt huolta! Nuorempana hän veti minua peilin eteen ja sanoi: - Katso nyt itsekin, kuinka KAUHEAN näköinen sinä olet!
Olen ajatellut että on se sitten hyvä vanhana, kun ei tarvitse surra mennyttä kauneuttaan kun sitä ei ole koskaan ollutkaan. On vaan aina saman näköinen.
Mutta nyt kun katselen nuoruudenaikaisia kuvia niin huomaan että sisko taisi (pirulainen) vaan olla kateellinen!
17.11.2004 17:49
on 1/2 vuotta vanha, olen sen itse ottanut vanhalla videokamerallani, joka on kytketty vanhaan Amigaan, kuva on digitalisoitu Amigassa
(en omista vielä digitaalikameraa), pienennetty sitten JPG-kokoon tavallisessa PC:ssä.
Olishan se jännä iskeä nuoruudenaikaisia kuvia profiiliin ja ottaa ikä pois näkyvistä... :-)
17.11.2004 17:44
Joo, raamikaupan omistaja on hauska tyyppi. Turkkilaisista tavoista hän ei vaan pääse eroon vaikka on asunut niin kauan täällää. Niinkuin tuo tinkiminenkin. Eikä ole helppoa puhua vierasta kieltä, etteikö kielikukkasia syntyisi.
Esim. "hauska tappaa vanha tuttu" tai "osua hyvä ystävä ampumaradalla".
Toivottavasti et ole samanlainen "nörtti" kuin minun oma mussukkanörttini on, joka ei lue muuta kuin tietsikkakirjallisuutta ja -lehtiä, vaan luet ehkä muutakin.
Yksi hauska kirja tämmöisestä "kaiken varalle"-varautumisesta on esim. Veikko Huovisen "Lampaansyöjät" (1970)ja opiskelijalle sopiva "Rasvamaksa" (1973), ajalta jolloin sinä vielä keikuit isäsi mukana! :-)
Muuten olen iskenyt sukset jo ulko-oven pieleen, samoin lumilapion, kävin äsken katolla oikomassa TV-antennia, jonka edellinen myrsky oli heilauttanut huishapeliin...
Pantteritäti on valmis kuin partiopoika!
17.11.2004 17:13
pysäytti minut kahdestakin syystä.
Muistan kun tein matkan poikani kanssa Italiaan
keväällä -86 kun hän kirjoitti ylioppilaaksi.
Kävimme mm Veronassa, kävelimme sisään Via Cappello 21 että saisimme nähdä vilahduksen aidosta Julian parvekkeesta ja kuvitella tuon rakkaustarinan traagiset vaiheet.
Toinen syy on se että menin naimisiin poikani isän kanssa 17.11.- 42. hääpäivä (tänään)jos vielä olisimme yhdessä.
Miksikähän naiset muistavat hääpäivänsä vielä pitkän aikaa erojenkin jälkeen, kun mies unohtaa ehkä jo 3. hääpäivänsä?
17.11.2004 16:55
säävaroitusta! Huomiseksi on luvattu täällä Sveea-mamman maalla itärannikolla lumimyrskyä, todellista kaaosta ja niinpä päätin varautua "hyvän sään aikana" täydelliseen eristykseen ulkomaailmasta!
Lähdin suurostoksille. Kuvittelin, kuinka lumimyrsky vinkuu talon nurkissa, mutta minulla ei ole mitään hätää! Ostin mm herkullisia juustoja, keksejä, jokusen viinipullon, grillattua kananpoikaa, hedelmiä...mmm!
Vein tauluja kehystettäväksi sen turkkilaisen luo, joka teki kaksi kärpästä raskaaksi, tietää että minä asun valkoisessa postilaatikossa ja että puhun hänen mielestään ruotsia ilman vuotoja! Liikkeen omistajan kysyessä milloin haluan taulujen olevan valmiita, vastasin että sitten kun myrsky on ohi.
"Mika mursku", kysyi hän. "Se mikä tulee huomenna", vastasin arvoituksellisesti.
Keskustelimme kehystämisen hinnoista. Olin jättänyt 13 (kolmetoista) maalausta ja tiesin että hänen kanssaan on tingittävä, tingittävä niin paljon kuin mahdollista.
Sisälle tuli uusi asiakas, jolla olisi ollut kiire, mutta turkkilainen oli nyt saanut "tärkeän" asiakkaan ja pyysi toista asiakasta tulemaan tunnin päästä uudestaan, - tai puolen tunnin päästä - tai ehkä jo 15 minuutin päästä. "Sinä ymmärtä, minun pitä puhua tämän naise kansa, laskea hintoja, voi viedä aikaa. Katso miten monta taulu."
Pääsimme vihdoin viimein yhteisymmärrykseen kun sanoin että minulla on vielä monta taulua työn alla ja jos nyt sovimme hinnoista, tuon loputkin hänelle kehystettäväksi.
Lumipyryn aikana voin maalata. Tai miksei istua tietsikan ääressä ja antaa lumiraportteja!
17.11.2004 14:31
Muistan kun fiiuliNin mielikuvitus lähti laukkaamaan joskus pari vuotta sitten ja hän kuvaili meitä osanottajia, minkälaiseksi hän kuvitteli meitä itsekutakin. Hauskaa luettavaa.
ZOZ on kuvaillut meitä kypsiä naisia hyvin imartelevasti ja hymyhuulin. Kun hän lupautui tekemään kuvaa niin kuvittelin että hän tekee varmasti mummelit sellaisessa muodossa kuin mummelit yleensä ovat, tai kuvitellaan olevan.
Olisi tosi kiva nähdä useampia kuvia profiileissa niin oppisi "tuntemaan" kirjoittajat toisella tavalla. Itse uskaltauduin sen tekemään kun täällä Ruotsissa on tapana tällaisilla palstoilla liittää kuva esittelyynsä.
Mikä teitä toisia "estää" laittamasta kuvaanne profiiliin? Pelkäättekö että joku tuttava näkee ja tunnistaa vai johtuuko tämän ikäisillä ihmisillä ehkä siitä että ei tiedä miten tuon kuvan saisi koneeseen?
17.11.2004 09:48
Almanakka oli täynnä kaikkia kivoja harrastuksia:
3 x viikossa kuntosalilla, kerran viikossa uimahallilla, lenkillä joka päivä, lat.amerikkalaisilla tanssikursseilla, bugg-kursseilla, taidepiireissä, kirjastossa, säännölliset konsertti- ja teatteri-illat, kielikurssit ym.
Joinakin iltoina tuli mieleen, että olisi ihanaa vaan pysyä kotona ja löhötä TV:n ääressä, mutta on pakko mennä sinne ja sinne...
Sitten ajattelin, etteihän minun tarvitse harrastaa kaikkea yhdellä kertaa, voin valita syyskaudeksi muutamia asioita ja kevätkaudeksi jotakin toista, koska nyt on AIKAA.
Alkoi tuntua siltä että olen samassa hamsterinpyörässä kuin töissä käydessäni ja sehän ei ole eläkepäivien tarkoitus, että stressi jatkuu.
Nyt olen löytänyt sopivan rytmin levon ja tekemisten välillä.
16.11.2004 22:40
vai kankkunenko vaivaa? :-)
16.11.2004 20:31
Kävin tuolla Ellin poksilla katsomassa mitä siskoni puuhailee. Näin että hän on tehnyt itsestänsä Tiikerihain, kun näki että minä mainostan olevani "pantteritäti". On vaihtanut
sen Ferrari-hullukuvansa toiseen... Huomasin, että minulta oli hävinnyt tiikeriraitainen pusero...
16.11.2004 15:57
Olet todella Alvar K:n arvoinen terveisten välittäjä! ;-)
16.11.2004 11:16
Eräs entinen työkaveri/tyttöystävä lähetti
joskus yli 20 vuotta sitten Suomesta kortin, jossa oli teksti "Oletko jo nauranut tänään?"
Hän tietää että minulla on nauru herkässä :-)
Kortti on magneetilla kiinni jääkaapin ovessa,
muistutuksena nyt kun tuo dementiakin alkaa
päälle painaa, etten unohtaisi jokapäiväistä "nauruannostani" siinä samalla kun heittelen verenpainelääkkeitä suuhuni.
Nauru on kuin sisäistä hierontaa, olo tuntuu hyvältä pitkän aikaa kun on saanut nauraa makeasti.
Minulle riittää naurun aiheeksi kun katselen vaikka ikkunasta ulos ja seuraan esim. lintuja ja yritän lukea inhimillisiä piirteitä kun ne pesevät itseään lätäköissä, nokkivat maata (ja nokkivat toisiaan ;-)), vetävät isoja matoja niska vääränä maasta. Puhumattakaan siitä näytelmästä kun on poikasten aika oppia lentämään ja emo hoputtaa ja kehoittelee uskaltautumaan pesäpuusta ainakin lähimpään pensaaseen.
16.11.2004 10:03
muutama päivä sitten kun fiiuliN ehdotti Pulmahuonetta perustettavaksi.
Kirjoitin vastineen:
"Sama tuli mieleeni
Kirjoittanut: MdK-MdK 13.11.2004 klo 13.35
kun olen ollut huomaavinani että joittenkin tekisi mieli aloittaa riitely, mutta se ei nyt vaan onnistu näillä näkymillä.
Viime vuonna asetin Roskakorin pystyyn. Tarkoitus oli, että sen otsakkeen alle voisi kirjoittaa mikä milloinkin pännii. Ja kun kori tulisi täyteen roskaa niin pyytäisimme Ylläpitoa tyhjentämään sen.
Mutta silloin leviteltiin roskat ympäriinsä, niinkuin todellisuudessakin näkee.
Olisikohan nyt kokeilun arvoinen juttu jos avattaisiin sellainen ketju, mihin saisi purkaa sydäntään, kirjoittaa mikä ottaa kupoliin, ehkä se helpottaisi jos saisi vapaasti vuodattaa sappeansa, mutta "kiltit" ketjut saisivat olla rauhassa?
Mikä lapselle nimeksi? Valitusvirret? Ottaa pannuun? Voi itku -!"
Uskaltaisiko ehdottaa tosissaan? Uskotteko ikäihmisillä olevan minkäänlaisia "jarruja" jos saavat vapaat kädet? Itse olen hyvin epäuskoinen niitten kokemusten perusteella mitä täällä palstoilla liikkuessa olen nähnyt.
15.11.2004 21:06
Voi, kuinka olitkaan saanut minut niin "näköiseksi"? Juuri tuollainen minä olen ;-)
Ja Selema siinä allani rähmällään naavapartoineen
(joka jäi kotiintullessa oven rakoon) on myös muhkeine muotoineen oma itsensä.
Miltäs se nyt tuntuu siellä pipon alla?
Et taida muistaa mitään eilisestä illasta, et ehkä sitäkään että sinun piti vetää Selemaa ja lahjasäkkiä, mutta kävi niin että ellumari veti sinua ja Selema kantoi säkkiä hikipäässä.
Sitä se kiteeläinen kuononvärjäysaine teki!
Siellä sitten "henkilääkärimme" *hymähtää ivallisesti* kanssa makasitte samassa pulkassa riemun tietämättöminä ja Selema kävi välillä tökkimässä kepillä. Hän oli tosi huolestunut, oli nähnyt niin paljn vaivaa eteesi, kiilloittanut hirvensarvet, putsannut kulkuset...tyhjän pantiksi. Et kuulemma reagoinut kun Selema yritti tärisyttää kulkusia, et edes kong-kongiin...
No, tässä pieni referaatti jos et jaksa käydä kaikkea läpi!
Lempeästi toruen / Pantteritäti
15.11.2004 10:08
tekis häviämistempun. Maha on pömpöllään ja Selemakin siinä on ollut "laihdutuskuurilla".
Huomenna on mentävä aikaisin kaupunkiin asioille.
Kiitokset kaikille tuvan vieraille tästä illasta!
Hyvää yötä!
14.11.2004 22:45
Viestit eivät lähde liikkeelle!!!!
14.11.2004 21:20
keräilemään suuhunpantavaa tuosta herkullisen näköisestä pöydästä?
14.11.2004 21:16
120 / 127