Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Onkohan eräänä syynä ahneus jonka vanavedessä syttyy sotaa ja hävitystä? Sotimiseen täytyy löytyä varoja, kaiken hävittämiseen ja tuhoamiseen on löydyttävä resursseja. Nyt. Tänään.

Marokossa on suuri motivaatio opiskella ja tehdä työtä, mutta leireillä on lakattu maksamasta palkkaa. Ne tarvitaan muka paremmin taistelun jatkamiseen, että saataisiin loputkin Länsisaharasta vapautettua.

Juttutuvassa on puhuttu naisten ja miesten eroista, pehmeistä arvoista ja miesten kovista arvoista.

Kun marokkolaiset miehet ovat olleet sotimassa vuoristoissa, ovat naiset jääneet organisoimaan ja huolehtimaan elämästä leireissä. He ovat järjestäneet sairaanhoitoa, lasten- ja vanhusten hoitoa, koulutusta ja hallintoa.
    Vapautetuilta alueilta Länsisaharasta on kuljetettu multaa ja naiset ovat saaneet erämaan viheriöimään keinokastelun avulla. Erilaiset vihannekset ja kasvit ovat tuoneet lisävaroja
    mm. sairaaloitten ylläpitämiseen ja taistelun jatkumisen mahdollistamiseen.
  2. kommunikoida on niin erilaista, työpaikoilla kai se tulee selvimmin esille ;)

Miehet katsovat kuuluvansa hierarkiaan, missä on vaan pomoja ja alaisia. Naiset puolestaan katsovat kuuluvansa kokonaisuuteen, missä he ovat osa kokonaisuutta.

Hierarkiat perustuvat miesten kohdalla valtaan ja tuottavuuteen, kun taas naisten hierarkia perustuu taitoon saada ja pystyä pitämään ystäviä lähellään.

Riippumattomuus on status-maailmassa keskeistä:
    Kaksi ei voi olla ylimpänä. Naisten maailmassa, joka perustuu yhteenkuuluvaisuuteen on läheisyys keskeisintä: Kukaan ei ole ylimpänä.

Miehille merkitsee korkea status mm sitä että hän tiedoittaa ja antaa päätöksiä. Naiselle merkitsee korkea status että on pidetty.

Alhainen status miesten maailmassa on sillä joka kyselee ja pyytää tietoa. Naisille merkitsee alhainen status sitä että joku kuvittelee olevansa toisten yläpuolella, toisia "parempi".

Päätösten teko miesten maailmassa, jos joutuu neuvottelemaan, on samaa kuin pyytää joltakin lupa, ettei ole aivan vapaa päättämään itse vaan tuntee olevansa kuin lapsi tai alainen, komenneltava ja manipuloitava.
    Neuvottelu naisten maailmassa on samaa kuin nähdä ja kunnioittaa sitä tosiasiaa että elämämme liittyy yhteen toistemme elämän kanssa. Menettelyllämme, mitä sitten teemmekin, on vaikutusta jonkun toisen elämään, jonka naiset haluavat tunnustettavan ja vahvistettavan.

Miehet eivät pidä pitkäveteisistä keskusteluista pienten asioiden ympärillä. Päätöksentekijällä on pomon paikka hierarkiassa.
    Naiset keskustelevat asioista päästäkseen yksimielisyyteen ja katsovat keskustelut merkkinä aktiivisesta osallistumisesta ka kommunikoinnista.

Kyllä se niin on, Maalaismies, naiset ovat enemmän henkisiä olentoja (mutta ei henkiolentoja)!
  3. säävaroitusta! Huomiseksi on luvattu täällä Sveea-mamman maalla itärannikolla lumimyrskyä, todellista kaaosta ja niinpä päätin varautua "hyvän sään aikana" täydelliseen eristykseen ulkomaailmasta!
    Lähdin suurostoksille. Kuvittelin, kuinka lumimyrsky vinkuu talon nurkissa, mutta minulla ei ole mitään hätää! Ostin mm herkullisia juustoja, keksejä, jokusen viinipullon, grillattua kananpoikaa, hedelmiä...mmm!

Vein tauluja kehystettäväksi sen turkkilaisen luo, joka teki kaksi kärpästä raskaaksi, tietää että minä asun valkoisessa postilaatikossa ja että puhun hänen mielestään ruotsia ilman vuotoja! Liikkeen omistajan kysyessä milloin haluan taulujen olevan valmiita, vastasin että sitten kun myrsky on ohi.
    "Mika mursku", kysyi hän. "Se mikä tulee huomenna", vastasin arvoituksellisesti.
    Keskustelimme kehystämisen hinnoista. Olin jättänyt 13 (kolmetoista) maalausta ja tiesin että hänen kanssaan on tingittävä, tingittävä niin paljon kuin mahdollista.
    Sisälle tuli uusi asiakas, jolla olisi ollut kiire, mutta turkkilainen oli nyt saanut "tärkeän" asiakkaan ja pyysi toista asiakasta tulemaan tunnin päästä uudestaan, - tai puolen tunnin päästä - tai ehkä jo 15 minuutin päästä. "Sinä ymmärtä, minun pitä puhua tämän naise kansa, laskea hintoja, voi viedä aikaa. Katso miten monta taulu."

Pääsimme vihdoin viimein yhteisymmärrykseen kun sanoin että minulla on vielä monta taulua työn alla ja jos nyt sovimme hinnoista, tuon loputkin hänelle kehystettäväksi.
    Lumipyryn aikana voin maalata. Tai miksei istua tietsikan ääressä ja antaa lumiraportteja!