Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
laura.piekkari
profiilit
laura.piekkari
laura.piekkari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
4
Kommenttia
503
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minne ne ovat napanneet tuon sivun!?
No, nyt vasta pääsen taas vastaamaan.
Olen lukenut aika paljon Lutherin nuoruuden taisteluista ja etsinnästä. Häntähän ei päästetty kovin helpolla - niinkuin hänen tulevasta tehtävästänsäkin voi arvata. Eihän siinä olisi kestänyt sellainen, joka jostain olisi raapaissut kevyen armon syntiensä peitoksi!
Kyllä hänet nöyryytettiin syntiensä tunnossa aivan alas. Hän oli herkkätuntoinen nuorukainen, joka todella halusi saada selvän totuudesta ja päästä Jumalan armosta osalliseksi. Mutta siinä olikin pitkä tie kuljettavana omien yritysten epäonnistuessa ja Jumalan vihan painaessa omaatuntoa.
Se, joka ei omasta kokemuksestaan tiedä, mikä Jumalan viha on synnin päällä, se ei koskaan voi antaa armolle sitä arvoa joka sille kuuluu. Lutherin löytämä armo, kun se hänelle viimein kirkastui, ei ollut kevyt ja helppo - kuin joku koriste, joka tänään otetaan ja huomenna taas jätetään, miten milloinkin sattuu huvittamaan.
Jumala valmisti tätä kautta miehen, jonka jalat olivat kovalla pohjalla - Kristuksessa. Siinä hän seisoi, eikä kaatunut.
Surkea eksytys syntyy, kun ilman omakohtaisia taisteluita, ilman synnin vihaamista, ilman sanottavaa parannuksen haluakaan, otetaan vain se ilmainen armo, kuin kaupan tarjouksesta ja viedään kotiin. Sen jälkeen sitten kaikki on hyvin. Otetaan Lutherilta se lopputulos ja kypsä hedelmä ja syödään ahnaasti suihinsa.
Siitä vaivasta ja taistelusta, jonka Luther omalla kohdallaan ensin kävi, asettaen elämänsä ja omatuntonsa Jumalan pyhyyden eteen, etsien ja rukoillen Jumalan todellista yhteyttä - siitä ei kovin moni halua tietää mitään. "Kyllä Sana riittää, ei muuta tarvita." Niin, kyllähän se riittää - etsivälle. Siinä on kaikki tarpeellinen neuvo, päästäksemme Kotiin. Mutta kuka etsii tietä Kotiin? Ei yksikään sellainen, jolle tämä maailma on kodikas.
Ei tietenkään voi vaatia, että jokaisella se täytyy tapahtua juuri samalla tavalla. Eihän Raamatussakaan kaikille annettu näkyjä. Mutta tapahduttava sen silti on! Tavalla tai toisella se on saatava pinnalta sisuksiin. Jumala tekee sen murtamalla meidät itsemme pois tieltä ja uusimalla sydämemme.
Minulla on eräs hyvä vanha Lutherin kirja, "Lohdutussanoja elämän taistelussa." Siinä on monta Lutherin kirjettä ahdistetuille ja masentuneille ja monissa vaivoissa oleville henkilöille. Kirjan lopussa on myös kuvaus Lutherin viimeisestä taistelusta ihan tarkkaan kerrottuna. Se oli rohkaiseva ja voitokas!
17.02.2006 15:16
kaikki on totta ja löytyy Raamatusta,paitsi tuo:kastattaa itsensä uskovien kasteella.Sitä ei Raamatusta löydy.Se on teidän oma oppinne.Raamatussa sanotaan:tehkää heistä minun opetuslapsiani kastamalla ja opettamalla.Ja nyt te sanotte: ei saa tehdä,se on väkivaltaa.Mutta me teemme Kristuksen oman sanan mukaan.Me kastamme ja sitten opetamme.Mitä aikaisemmin opetus seuraa kastetta,sitä parempi.
14.02.2006 14:53
lapsien kastaminen olisi vastoin Jumalan tahtoa,siitä aivan varmasti olisi varoitettu Raamatussa.Mutta nyt Raamatussa oikein käsketään:"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki,mitä minä olen käskenyt teidän pitää." Kastakaa ja opettakaa.Jumalan tahto olisi, että tuota opetusta lapsi alkaisi saada kotonaan jo ikäänkuin äidin maidossa ja näin tietenkin tapahtuukin silloin kun vanhemmat ovat uskovaisia:he rukoilevat ja opettavat,opettavat yhteiseen rukoukseen,opettavat Jumalan sanaa,ja ennen kaikkea elävät elävinä esimerkkeinä.Mutta jos kotoa tuo opetus puuttuu se saavuttaa kastetun ennen pitkää ja silloin on ratkaisevaa,minkä omakohtaisen kannan hän siihen ottaa.
14.02.2006 14:26
Raamatusta asiaa tutkimme,ei kaste ja uudestisyntyminen tarvitse olla sama hetki.Eikä monen kohdalla olekaan.Uudestisyntyminen on sitä kun sisimmässäni hallitsija ja kuningas vaihtuu.Vihollisen tilalle tulee Jeesus itse ja hänen Henkensä.Tämä Jeesuksen henki ohjaa meidät ottamaan joka päivä ristimme ja seuraamaan
uskollisesti Häntä.Neuvoisin etsijää kiittämään siitä,että olet jo lapsena saanut kasteen ja nyt olet myös saanut uuden sydämen."Pidä mitä sinulla on,ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi."
14.02.2006 14:01
on, että itse tiedämme kuka meissä asuu.Ettei kävisi niinkuin Jeesus sanoi:Te ette tiedä minkä hengen omat te olette.Sitten saatamme ehkä jotakin toistakin kyetä auttamaan .
14.02.2006 13:04
kaatoi vihollisten lähettiläät.
14.02.2006 12:55
ja kun Jeesus tiesi heidän olevan vihollisia viranpuolesta,ei välttämättä sisimmältään,rukoili hän heidän puolestaan näin:Isä,anna heille anteeksi,sillä he eivät tiedä,mitä tekevät.Juutalaisten olisi ainakin pitänyt tietää.
14.02.2006 12:49
löysin jo tarpeeksi valaistusta asiaan.Jos Teuvo Suni kerkiäisi joskus minun kysymykseeni vastata,niin olisin kiitollinen.
13.02.2006 19:04
tälle näylle:Kun Jumalan Sana(valkoinen)yhdistetään sielullisuuteen ja pimeyden henkeen,tulee väkevä eksytys,jonka Jumala sallii,koska ei ole otettu vastaan rakkautta totuuteen. Sen kanssa ei Jeesuksella ja todellisella Jumalan Hengen siunauksella ole mitään tekemistä - Jeesus oli toisaalla, yksin itkemässä. Luterilainen kirkko on ottanut sisäänsä valhehengen ja langennut pois omalta lujalta pohjaltaan. "Etsikää muinaisia polkuja,kysykää(Herralta ei ihmisiltä) mikä on oikea tie." "Totuutta minä tahdon salatuimpaan saakka."
13.02.2006 18:57
sinä sitten mikä mies tämä on?
13.02.2006 12:35
Juuri tuota hengen ja lihan välistä sotaa tarkoitin kirjoittaessani että Jumala joko vahvistaa tai vastustaa ajatuksiani ja aikeitani.Vahvistaa jos ne ovat hänen antamiaan ja vastustaa jos ne ovat lihasta.Mutta ydin siinä,mitä yritin sinulle sanoa oli se,että me kyllä olemme eräänlaisia robotteja,joita "jokin henki" ohjaa.Ei ulkoapäin,vaan sisältä.ja se jokin henki on joko Jumalan tai vihollisen.Jos siellä saa olla Jumalan henki,se sotii jatkuvasti minun lihallista tahtoani vastaan:Sinut vyöttää toinen ja vie sinut minne et tahdo.Mutta jos siellä ei olekaan Jumalan henki, vaan vihollinen petoksen henkenä, silloin tämä lihan ja hengen välinen sota puuttuu.Mennään vaan ihanasta siunauksesta toiseen ja hengen voimassa ihmeitä tekemään.Kuten se Kokkolan näyn näkijä ennen.Ja puhutaan suurista herätyksistä.Se on se väkevä eksytys, jonka Jumala lähettää niille,jotka eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen.
13.02.2006 09:15
Jeesuksen kiinniottajat-Jeesuksen sanojen voimasta.Joh.18:4-6
12.02.2006 20:26
vastaa aivan täydellisesti sitä käsitystä,mikä minulla on nykyisestä tilanteesta.
11.02.2006 17:19
Kirjoitit:"Ei siis pidä sotkea omia ajatuksia mihinkään ulkopuolelta tulevaan henkeen." ja "sinä olet ajatteleva ja päätöksiä tekevä ihminen etkä robotti,jota jokin henki ohjaisi."Minulle heräsi kysymys,että mitä sinä sitten ymmärrät uudestisyntymisellä.Minä käsittäisin,että se on juuri sitä,että se meitä SISIMMÄSTÄ (ei mistään ulkopuolelta) ohjaava henki vaihtuu."Te ette tiedä,minkä hengen omat olette." " tehkää puu hyväksi,niin sen hedelmä tulee hyväksi." ja "kenen palvelijoiksi,ketä tottelemaan te antaudutte,sen omia te olette." Siis joko Jumalan tai sielunvihollisen.Ja koska vihollinen osaa pukeutua valkeuden enkeliksi,sen tähden käsketään koetella henget,etten vain olisi petettynä.Ei tietenkään voi puhua mistään robotista,vaan elävästä oksasta Kristuspuussa.Hän ohjaa askeleitani,sisimmässäni hän joko vahvistaa tai vastustaa ajatuksiani,niin että ymmärrän onko se Jumalan tahto."Hengellinen ihminen tutkiskelee kaiken." (Ja Jumalahan ei vahvista mitään,mikä on hänen omaa sanaansa vastaan.Kaikessa on oltava perusta Raamatussa.)Oletko samaa mieltä?
11.02.2006 11:19
kasteen Jumalan sanan perustalla:Tehkää Jumalan lapsiksi kastamalla ja opettamalla heitä.Näin Jeesus käski.Kastetta tulee ehdottomasti seurata ahkera ja kärsivällinen,oikea opetus kaikkeen siihen,mitä Jeesus käski meidän pitää. Jos näin ei useimpien ev.lut. kirkossa kastettujen kodeissa tapahdu,se ei tee kastetta mitättömäksi.Kun opetus kastetun saavuttaa,ratkaisevaa on miten hän siihen omalla kohdallaan suhtautuu.Kaste mitätöityy vasta kuolemassa,jos ei Jeesus ole saanut sijaa.Ja näinhän se käy myös teillä,vaikka kastattaisitte itsenne kuinka monta kertaa.
10.02.2006 20:34
oli tämä vastaus.Lapsena Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettu saa antaa arvon omalle kasteelleen kun sen ehkä vasta kauankin tuhlattuaan ymmärtää ja haluaa tulla Jeesuksen luo tuhlaajapojan tavoin katuen ja anteeksi pyytäen.Kaikki omaksi annetut kalliit lahjat on tuhlattu.Isä tiesi,että näin tulisi käymään,mutta Hän antoi ne silti.
10.02.2006 20:06
synti se silti on.Kun te korostatte:joka uskoo ja kastetaan,niin yhtä hyvin voi korostaa:kastamalla ja opettamalla.Ja nimenomaan siinä järjestyksessä.Vanginvartija,joka Raamatussa hätääntyi sielunsa pelastuksesta ja kysyi apostoleilta,mitä hänen pitäisi tehdä,sai kuulla sanat:Usko Herraan Jeesukseen,niin sinä pelastut,niin myös sinun perhekuntasi.Uskossa,kuten hän,voimme jättää pienet lapsemme Herran omiksi kasteessa.Kun olemme heitä rukouksin kantaneet jo ennen syntymää, voimme olla aivan varmat että siellä sydämessä jo vaikuttaa Herra. Raamatussa sanotaan,että Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä.Ja Jumalan valtakunnasta sanotaan,että se on kuin hapatus,jonka nainen otti ja sekoitti kolmeen vakalliseen jauhoja kunnes kaikki happani.Kasteessa tämä hapatus sekoitetaan.Jumalan Hengen työ alkaa oikein todella lapsen kohdalla.Mitä uskollisemmin vanhemmat sitten,Jumalan sanan kehoituksen mukaan,häntä rukoillen opettavat ja kasvattavat totuuteen,sitä paremmin asia edistyy."Kunnes kaikki happani" Tämä tapahtuu eri ihmisillä eri lailla.Mutta koko Jumalan armotyön täytyy päästä ihmisen sisimmässä tapahtumaan,jotta hän voi saada omakohtaisesti Pyhän Hengen.Vasta tämän jälkeen on mahdollista se,mitä Raamatussa sanotaan Pyhän Hengen pilkaksi.Meidän rakkaassa ev.lut. kirkossamme(jonka jäsen minä myös olen ja pysyn)useimmat papit opettavat,että Pyhä Henki saadaan kasteessa.Jos näin olisi,niin olisi Pyhän Hengen pilkan tehneitä suunnattomat määrät.Ja siitä tilastahan ei Raamatun mukaan ole paluuta.
10.02.2006 17:26
sanomaan mitä siellä lapsen sydämessä Kaikkivaltiaan Jumalan toimesta oli? Onko jossain Raamatussa sanottu,ettei lapsen sydämessä voi olla uskoa?
10.02.2006 14:00
henget,ovatko ne Jumalasta.Näin kehoittaa Raamattu.Jumalan tekemää työtä ihmisessä en tahdo arvostella ja tiedän,että Hän ei anna asettaa itselleen mitään rajoja-Hän tekee työtään kaiken aikaa ja kaikkialla kysymättä meiltä lupaa.En vain voi ohittaa niitä erittäin varoittavia Raamatunkohtia,joissa varoitetaan:Älkää menkö,älkää juosko perässä!Ja Jeesus alkoi näistä eksytyksistä varoittamalla,kun häneltä kysyttiin lopunajoista."Jeesus on täällä!Jeesus on täällä!"Mutta älkää menkö.Jos Jumala saa jonkun ihmisen kohdalla vaikuttaa niitä asioita,joita Raamatussakin Hengen Hedelmiksi kutsutaan,en todellakaan ole siitä pahoillani.Mutta se kaikki touhu,mikä on ristiriidassa Jeesuksen esimerkin kanssa...
10.02.2006 13:49
vaikkei heitä erikseen mainitakaan.Se on yhtä selvää,kuin sekin,että myös naiset saivat ehtoollista.
10.02.2006 11:00
25 / 26