Lapsikaste

Miksi en menisi uskovien ka...

Olen uudesti syntynyt Kristuksessa Jeesuksessa Pyhästä hengestä 25 vuotta lapsikasteeni jälkeen. Raamattu kehottaa kääntymään, jättämään ristinsä, seuraamaan Jeesusta ja sen jälkeen ottamaan kasteen Kristuksessa Jeesuksessa.
Raamatun mukaan Jeesus siunasi lapset ja kasteen saivat kääntyneet ihmiset. Voiko lasta kastaa uskoon ja Jeesukseen ku se ei ole voinut ottaa Jeesusta sydämeensä, uskomalla evankeliumia todeksi? Teenkö Jumalan sanaa vastaan jos otan uskovien kasteen vaikka minut on jo kerran kastettu?
-Etsijä

85

2724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miina

Yksi kaste riittää. Kääntymykseen tulija ei "uudesti synny", vaan palaa tuhlaajapojan tavoin takaisin isän kotiin ja Jumalan lapsen asemaan. Ihminen uudestisyntyy ja otetaan Jumalan lapseksi kasteessa. Ikävä, jos et kuullut tätä asiaa jo lapsena.

• kovan riskin

täällä opettaen Raamatun vastaisesti! No omahan on asiasi, mutt sinulle kysyjä sanon:rukoile ja tutki Raamatusta, miten Jeesukseen uskoon tulleet ihmiset toimivat!!!!!

• Raamatusta asiaa tutkimme,ei kaste ja uudestisyntyminen tarvitse olla sama hetki.Eikä monen kohdalla olekaan.Uudestisyntyminen on sitä kun sisimmässäni hallitsija ja kuningas vaihtuu.Vihollisen tilalle tulee Jeesus itse ja hänen Henkensä.Tämä Jeesuksen henki ohjaa meidät ottamaan joka päivä ristimme ja seuraamaan
        uskollisesti Häntä.Neuvoisin etsijää kiittämään siitä,että olet jo lapsena saanut kasteen ja nyt olet myös saanut uuden sydämen."Pidä mitä sinulla on,ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi."

• Apostoli35

Näin en kokenut käyneen itselleni.
        "Sydämen usko vanhurskauttaa ja suun tunnustus pelastaa..." Uudesti syntyminen tapahtui Pyhän Hengen työnä, ei vesikasteen kautta. Tuo tuhlaajapoika-ajatus on kyllä toisaalta osuva, mutta...

No, turha näistä on riidellä, itse kävin uskovien kasteella ja koin Jumalan siunaavan sen. Koin olleeni uskoni kautta pelastettu jo ennen kastettakin. Mitähän Jumala ajattelee näistä kaikista kiistoista? Pitäisi vain julistaa Kristusta eikä tapella opeista! Samaan aikaa miljoonia ihmisiä kuolee tietämättä Jeesuksesta? Kumpi meille kristityille on tärkeämpää, olla oikeassa vai pelastaa sieluja???

• PBPBPB

Mistä sä sen tiedät, lapsethan uskovat.
      Sinä olet vain palannut kasteen liittoon, jonka epäuskon kautta rikoit. Ole kiitollinen kääntymisen armosta, äläkä epäile Jumalan sanaa.

• hhht

Lapsi- hätälapsikaste ei ole raamatussa määrrätty.
      Siksi luonnollisesti tulee mieleen kysymys että miksi se on ja miksi sen oleminen on tärkeää ja kenelle se on tärkeää.

Varmaa on, että raamatussa ei ole lapsia määrätty kastettavaksi. Siksi ilmeistä on, että kasteen "pakolliseksi" määräävät tahot pyrkivät sillä johonkin mitä Jumala ei ole tarkoittanut.
      Onko lapsia kastaneiden tavoitteena:

-saada kirkolle mahdollisimman paljon veronmaksajia?
      (tuskin kun saavat valtionkin tukea kirkollisveron lisäksi; eli kirkolle maksavat nekin jotka eivät ole edes sen jäseniä.)

-tai ehkä saada harhautettua lisää ihmisiä saatanan leiriin?
      (mielestäni todennäköisin vaihtoehto. Tunnettua on historiaa tutkineille, että pirulla on helpointa saada Jumalan "lapsia" puolulleen esiintymällä Jumalan nimessä ja teettämällä heillä jumalattomuuksia.)

-tai joku muu väärin Jumalan tahdon ymmärtäminen kuten esimerkiksi lutherin muut opit?
      (mahdollista mutta helposti paljastuvaa! Jo kauanhan on tunnettu harhaopit koska ne eivät ole raamatussa olevan Jumalan tahdon mukaisia.)

Varmaa mielestäni kumminkin on, että kun lapsekasteet suoritetaan Jumalan nimessä niin se ei ole oikein muuta kuin saatanan mieleistä koska Jumala ei ole lapsikastetta asettanut ja koska Jeesuskaan ei sitä määrännyt vaan osoitti sanoin ja esimerkein kuinka lapsia tulee kohdella niin asian pitäisi olla Jumalaa kunnioittaville hyvin selvä! Ja siksi onkin mielestäni selvää, että LASTEN kastajat toimii tietoisesti saatanan asialla ja periaatteessa pilkkaa Jumalaa toiminnallaan asettamalla itsensä Jumalan sanan ja tahdon yläpuolelle.

Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan ihmisille antama valinnanvapaus oikeus jota kirkon tulee kans kunnioittaa. Se saivat jo Aatami ja Eevakin.
      Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan kastetta koskevia vapaaehtoisuuksia korostavia kohtia mutta ei yhtää käskyä tai määräystä mutta kehoitus on ja se on aikuisille mutta ei lapsia koskevana (korkeintaa aikuisia opetuslapsia koskevana):
      "... joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi" (Ilm. 22.17).
      "... Valitkaa tänä päivänä, ketä te tahdotte palvella" (Joosua 24:15).
      "Kehoitamme teitä vastaan ottamaan Jumalan armon, niin ettei se turhaksi" (2 Kor. 6:1-2).
      "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi" (Joh. 1:12).
      Siis noissa raamatun teksteissä on ihan selvästi Jumalan tahto (vapaa-ehtoisuudesta) josta tulee esille valinnanvapauden oikeus; eli se oikeus joka lapsikasteessa riistetään / varastetaan / ryöstetään lapselta.
      Ja Jeesus ei antanut käskyä kastaa lapsia vaan siunasi heidät esimerkkinä meille kaikille miten lapsia tulee kohdella.

"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark.16:15, 16)
      Tämä kohta raamatusta osoittaa ettei kaste edes välttämätön taivaaseen pääsemiselle. Vain he jotka eivät usko joutuvat kadotukseen.
      Ja tätä kohtaa monet pitävät KÄSKYNÄ mutta se on vain ja ainoastaa KEHOITUS.
      (Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.)
      Siinä ei ole sanaa "Minä käsken..." tai "Käsken" joten älkää lisätkö raamatun tekstiin sinne kuulumattomuuksia:
      "Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. "
      Tuo tarkoittaa sitäkin että tämäkin otetaan huomioon:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.

MIKSI LAPSIA EI SAISI KASTAA
      =========================
      Tähän tyyliin teistä moni on ihmetellyt ja monet ovat kysyneet mitä vahinkoa lapsikasteesta on lapselle!

Kun Jumala antoi ihmiselle valinnavapauden niin silläkin on oma tarkoituksensa. Ja jokaisella aikuisella on oikeus itse valita tiensä, ei Jumala pakota ketään taivaaseen. Ja koska raamatun mukaan on näin:
      "Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!"
      Niin näin en tehty ymmärrettäväksi AIKUISILLE raamatun sanoin että sen "yhden" kasteenkin valinnan oikeus on jokaisella aikuisella ITSELLEEN joka uskoon tulleena tuntee kutsumusta myöskin kasteelle. Kastamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle.
      Tuon "yksi kaste" on niin tärkeä monella tavalla. Jos yrittäisen valaista hiukan taustaa...
      Jos joku lapsena puolustuskyvyttömänä ja ymmärtämättömänä kastettu aikuistuttuaan huomaa ettei ole sellaisessa uskonsuuntauksessa / seurakunnassa mukana jossa tahtoisi olla ja haluaa vaihtaa; niin silloin väärinkäytetään yhden kasteen raamatun lausetta kertomalla esimerkiksi että "olet aina kiinni meidän joukossa menit minne menit." Tai että "on vain yksi kaste jolla pääset taivaaseen ja sitä ei voi vaihtaa koskaan toiseen kasteeseen." Jne jne...
      Ja siksi onkin tärkeää, että kasteen merkityksen ymmärtänyt uskovainen aikuinen tekee päätöksensä OMASTA kasteestaan joka on HÄNEN OMA oikeus ja sitä oikeutta ei vanhemmat, papit jne saa ottaa pois koska se oikeus on JUMALAN antama. Jokainen joka rikkoo tuota Jumalan ihmisille antamaa yksilön oikeutta vastaan tietää tehneensä pirulle palveluksen ja on rikoksestaan vastuussa Jumalalle.

Usein kuulee lapsikasteen antamisen perusteluksi mainittavan sen, että lapsi syntyy syntisenä! Ja sillä tarkoitetaan ilmeisesti perisyntiä.
      Mutta tuo väite ei voi olla totta koska Jeesus on ne synnit sovittanut:
      Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi,
      siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

Tiedän, että raamatussa on tämän tyylisiä ilmaisuja useita:
      "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:7)
      Mutta luotan enemmän Jeesuksen sanoihin kuin mahdollisesti raamattuun lisättyihin kirjoituksiin ja huomioikaa ettei tuossakaan puhuta perisynnistä mitään!
      Jeesus opetti... "LASTEN KALTAINEN ON TAIVASTEN VALTAKUNTA"
      Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
      Kysyn vaan: Voiko taivastenvaltakunta olla syntinen???
      Eikö teidänkin vastaus ole EI!
      Ja koska taivasten valtakunta ei ole syntinen niin kuinka se lastenkaltainen taivasten valtakunta vois olla syntinen?
      Jos taivastenvaltakunta voi olla syntinen niin minusta se on SEN yhteisön "valtakunta" jossa lapsia kastetaan vastoin Jumalan tahtoa ja synti on kasteesta "lahja" jossa lapsi saa osan seurakuntansa synneistä kantaakseen.
      Miettiköön itsekukin sitä, mitä "älkää estäkö" tarkoittaa. Esteenä voisi esimerkiksi olla lapsikasteen tuomat seuraukset koska lapsikastetta ei ole Jumala määrännyt; miettiä sopii sitäkin, että kun Jumala ei ole lapsikastetta määrännyt niin kuka sitten määräs sen ja miksi?!
      Tiedän myös raamatusta tämänkin:
      "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan KAIKILLE IHMISILLE vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." (Room. 5:18-19)

Usein on lapsikasteita puolusteltu perhekuntien kasteilla mutta sielläkään ei ole lapsikasteista sanaakaan ja ennenkaikkea ei määrätä lapsia kastettavaksi vaan se on vapaa valintaista ja lapset EIVÄT valitse vaan pakotetaan. Ja JOS olis lapsia silloin jo kastettu niin sekin olis Jumalan vastaista mikäli raamattuun on luottamista. Sillä eihän Jumala ihmisille antamaansa valinnanvapaus oikeutta ole ottanut pois. Eikä Jumala muutenkaan; raamatun mukaan; ole ketään pakottamassa taivaaseen vaan toivoo jokaisen pelastuvan.

Harhaoppi nimeltä perisynti:
      ======================
      Jos lapsella voi olla syntiä niin sen lapsi saa lapsikasteessa jolloin hänet liitetään seurakuntaan niin tulee osalliseksi kirkon ja seurakunnan synnin taakasta. Aatamin ja Eevan synteihin ei lapsilla ole osuutta:

Hesekiel 18:19. Ja vielä te kysytte: "Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?" Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava. "
      19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.
      20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.
      21. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.

Ja se taakka kaikkine kirkon teettämien syntien vuoksi ei ole kevyt. Kuten omien jäsenienkin; naisten, lapsien ja miehien murhauttamiset jotka eivät ole Jumalallisia vaan niin kaukana Jumalasta kuin saatanan teot voi Jumalasta olla.
      Ottakaa huomioon, että raamatussa ei ole edes sanaa perisynti sanaa vaan se on instituution tai/ja saatanan keksimä ja on mielestäni Joh. Ilm. 22:18, 19 vastainen rikos.

Ei raamatullisuuksia
      ================
      Kuinka paljon todellisia totuuksia pitää tulla esille ennenkuin ymmärrätte kaiken jumalattomuuden joita Jumalan nimessä piru teettää!!!
      Tässä muutamia EI RAAMATULLISIA sanoja/ilmaisuja joita täällätä keskusteluistanne olen löytänyt:
      Lapsikaste; Hätälapsikaste; Perisynti; Kolminaisuusoppi; Sakramentti...
      En ole varma, jos:
      "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." Joh. Ilm. 22:18, 19."
      ...tuolla tarkoitetaan myös uskonnon opetuksia. Jos tarkoitetaan niin silloinhan nuokin esille ottamat sanatkin ovat Joh. Ilm. 22:18, 19 vastaisia niinkuin lutherinopit jne jotka eivät ole raamatullisia ja Jumalan tahdon mukaisia.

===

Nämä kantani perustuvat käytössä olevaan raamattuun. Tarkoitan tällä sitä, että mielestäni on suuren suuri mahdollisuus/vaara, että tämän päivän raamattu ei ole se Jumalan sana jonka Jumala on meille alunperin antanut. Tiedossa on lukemattomia; käännöksiä ja käännöksien käännöksiä; sotia voittaneiden värittämää tietoa raamatussa jne edelleen jotka kiistattomasti ovat osaltaa vääristäneet raamattua. Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää.
      Joh. 14:15 Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni.
      Joh. 15:17 Tämän käskyn minä teille annan: rakastakaa toisianne.
      Ap.t 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

• SofiaDaan

lapsien kastaminen olisi vastoin Jumalan tahtoa,siitä aivan varmasti olisi varoitettu Raamatussa.Mutta nyt Raamatussa oikein käsketään:"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki,mitä minä olen käskenyt teidän pitää." Kastakaa ja opettakaa.Jumalan tahto olisi, että tuota opetusta lapsi alkaisi saada kotonaan jo ikäänkuin äidin maidossa ja näin tietenkin tapahtuukin silloin kun vanhemmat ovat uskovaisia:he rukoilevat ja opettavat,opettavat yhteiseen rukoukseen,opettavat Jumalan sanaa,ja ennen kaikkea elävät elävinä esimerkkeinä.Mutta jos kotoa tuo opetus puuttuu se saavuttaa kastetun ennen pitkää ja silloin on ratkaisevaa,minkä omakohtaisen kannan hän siihen ottaa.

• ja kastamalla!
        SofiaDaan kirjoitti:

lapsien kastaminen olisi vastoin Jumalan tahtoa,siitä aivan varmasti olisi varoitettu Raamatussa.Mutta nyt Raamatussa oikein käsketään:"Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki,mitä minä olen käskenyt teidän pitää." Kastakaa ja opettakaa.Jumalan tahto olisi, että tuota opetusta lapsi alkaisi saada kotonaan jo ikäänkuin äidin maidossa ja näin tietenkin tapahtuukin silloin kun vanhemmat ovat uskovaisia:he rukoilevat ja opettavat,opettavat yhteiseen rukoukseen,opettavat Jumalan sanaa,ja ennen kaikkea elävät elävinä esimerkkeinä.Mutta jos kotoa tuo opetus puuttuu se saavuttaa kastetun ennen pitkää ja silloin on ratkaisevaa,minkä omakohtaisen kannan hän siihen ottaa.

Lueppa Raamatusta, miten Jeesukseen uskoon tulleet sitten kastattivat itsensä.Siis kastattivat, ei viety, niin kuin täällä Suomessa pienet vauvat viedään!

• perhekunnittain
        ja kastamalla! kirjoitti:

Lueppa Raamatusta, miten Jeesukseen uskoon tulleet sitten kastattivat itsensä.Siis kastattivat, ei viety, niin kuin täällä Suomessa pienet vauvat viedään!

lasten kastaminenhan oli yksinomaisen kastetapa aina 1700 luvulle asti, jolloin ilmestyi anabaptistsia uudestikastajalahkoja

Jos Raamatussa kerrotaan yksinäisten ihmisten, kuten etiopialaisen eunukin kastetapauksesta, niin eihän siitä voi vetää sellaista johtopäätöstä, että kaikki miehet olisivat eunukkeja olleet.

Päinvastoin perheissä oli paljon eri ikäisiä lapsia ja nuoria, jotka perheenpäämiehen määräyksestä kaikki kastettiin saman tien uuteen uskoon kristityiksi.

• AlpoAhola

Menikö lapset Jeesuksen siunattavaksi, vai tuotiinko lapset Jeesuksen luokse? Pyydän, että ilmoitat ne Raamatun jakeet, jotka asiasta kertovat. Olethan niin hyvä ja rehelinen.

• AlpoAhola

Matteus 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Kysyn, että kumpi on mainittu esin, kastaminen vai opettaminen? Voisitko olla niin hyvä ja rehellinen, että vastaisit?

• -I-

Kannattaa lukea Matti Väisäsen kirja "Se, joka usko ja kastetaan pääsee taivaaseen".
      http://matti.vaisanen.sekl.fi/
      Et sä oo uudesti syntyny vaan sä olet herännyt. Uudesti syntyminen tapahtuu vain kerran elämässä ja se tapahtui sinulla lapsena. Uudesti syntyminen toisin kun jotkut täällä väittävät on sidonnainen kasteeseen, se käy iolmi alkukielestä. Se oli ihan oikein , että sinut kastettiin jo lapsena, koska lapsikin on syntinen. Jos lapsi ei olisi syntinen, niin sillon lapsi ei voisi kuolla ollenkaan, koska kuolema on synnin palkka.

• VERENKIERTOON

"Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
      sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

"Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä."

Kastettu lapsi on oksastettu jaloon viinipuuhun. Kristuksen ruumiiseen. Seurakuntaan.

• opettaa, että

uskoon tullut ihminen on oksana oksastettuna JALOON VIINIPUUHUN, joka on Jeesus.

• tulla oksastetuksi
        opettaa, että kirjoitti:

uskoon tullut ihminen on oksana oksastettuna JALOON VIINIPUUHUN, joka on Jeesus.

Jaloon viinipuuhun. Elämänpuuhun Kristusruumeen. Kaikkein pienin ihmistaimi on paras mahdollinen oksastettava kasteessa Kristusruumiiseen.
        kasteessa "niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"

"Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

Ethän jätä lastasi tähän maailmaan ilman Pyhän Hengen lahjaa lahkosusien ruuaksi?

• TAAS...

Älä lue tätä jos et jaksa syventyä!!

Lapsikaste asiaa on jauhettu niin kauan ja monesta näkökulmassa joten tunnen syytä valaista kantaani hiukan syvemmältä. Tämäkään kirjoitukseni ei välttämättä tarvii aiheuttaa keskustelua mutta jos niin toivottavasti siistimpää eli raamatullisesti asiallisempaa kuin aikaisemmin. Itse en välttämättä ala tämän enempää perusteluja antamaan koska jo antamani tiedot ovat raamatussa.

Lapsikasteen tarkoitus
        ==================
        Siksi luonnollisesti tulee mieleen kysymys että miksi se on ja miksi sen oleminen on tärkeää ja kenelle se on tärkeää.

Varmaa on, että raamatussa ei ole lapsia määrätty kastettavaksi. Siksi ilmeistä on, että kasteen "pakolliseksi" määräävät tahot pyrkivät sillä johonkin mitä Jumala ei ole tarkoittanut.

(tuskin kun saavat valtionkin tukea kirkollisveron lisäksi; eli kirkolle maksavat nekin jotka eivät ole edes sen jäseniä.)

(mielestäni todennäköisin vaihtoehto. Tunnettua on historiaa tutkineille, että pirulla on helpointa saada Jumalan "lapsia" puolulleen esiintymällä Jumalan nimessä ja teettämällä heillä jumalattomuuksia.)

-tai joku muu väärin Jumalan tahdon ymmärtäminen kuten esimerkiksi lutherin muut opit?
        (mahdollista mutta helposti paljastuvaa! Jo kauanhan on tunnettu harhaopit koska ne eivät ole raamatussa olevan Jumalan tahdon mukaisia.)

Varmaa mielestäni kumminkin on, että kun lapsekasteet suoritetaan Jumalan nimessä niin se ei ole oikein muuta kuin saatanan mieleistä koska Jumala ei ole lapsikastetta asettanut ja koska Jeesuskaan ei sitä määrännyt vaan osoitti sanoin ja esimerkein kuinka lapsia tulee kohdella niin asian pitäisi olla Jumalaa kunnioittaville hyvin selvä! Ja siksi onkin mielestäni selvää, että LASTEN kastajat toimii tietoisesti saatanan asialla ja periaatteessa pilkkaa Jumalaa toiminnallaan asettamalla itsensä Jumalan sanan ja tahdon yläpuolelle.

Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan ihmisille antama valinnanvapaus oikeus jota kirkon tulee kans kunnioittaa. Se saivat jo Aatami ja Eevakin.
        Raamatussa on todistettavasti esillä Jumalan kastetta koskevia vapaaehtoisuuksia korostavia kohtia mutta ei yhtää käskyä tai määräystä mutta kehoitus on ja se on aikuisille mutta ei lapsia koskevana (korkeintaa aikuisia opetuslapsia koskevana):
        "Kehoitamme teitä vastaan ottamaan Jumalan armon, niin ettei se turhaksi" (2 Kor. 6:1-2).
        "Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi" (Joh. 1:12).
        Siis noissa raamatun teksteissä on ihan selvästi Jumalan tahto (vapaa-ehtoisuudesta) josta tulee esille valinnanvapauden oikeus; eli se oikeus joka lapsikasteessa riistetään / varastetaan / ryöstetään lapselta.
        Ja Jeesus ei antanut käskyä kastaa lapsia vaan siunasi heidät esimerkkinä meille kaikille miten lapsia tulee kohdella.

"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mark.16:15, 16)
        Tämä kohta raamatusta osoittaa ettei kaste edes välttämätön taivaaseen pääsemiselle. Vain he jotka eivät usko joutuvat kadotukseen.
        (Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.)
        Siinä ei ole sanaa "Minä käsken..." tai "Käsken" joten älkää lisätkö raamatun tekstiin sinne kuulumattomuuksia:
        Raamatussa ei ymmärtääkseni tule olla samasta asiasta käsky ja selvä valinnan oikeus joten kysymys ei voi olla kaskystä kun kerran monessa kohtaan on valinnanvapaus oikeus.

Tähän tyyliin teistä moni on ihmetellyt ja monet ovat kysyneet mitä vahinkoa lapsikasteesta on lapselle!

Kun Jumala antoi ihmiselle valinnavapauden niin silläkin on oma tarkoituksensa. Ja jokaisella aikuisella on oikeus itse valita tiensä, ei Jumala pakota ketään taivaaseen. Ja koska raamatun mukaan on näin:
        Niin näin en tehty ymmärrettäväksi AIKUISILLE raamatun sanoin että sen "yhden" kasteenkin valinnan oikeus on jokaisella aikuisella ITSELLEEN joka uskoon tulleena tuntee kutsumusta myöskin kasteelle. Kastamattomuus ei ole este taivaaseen pääsylle.
        Tuon "yksi kaste" on niin tärkeä monella tavalla. Jos yrittäisen valaista hiukan taustaa...
        Jos joku lapsena puolustuskyvyttömänä ja ymmärtämättömänä kastettu aikuistuttuaan huomaa ettei ole sellaisessa uskonsuuntauksessa / seurakunnassa mukana jossa tahtoisi olla ja haluaa vaihtaa; niin silloin väärinkäytetään yhden kasteen raamatun lausetta kertomalla esimerkiksi että "olet aina kiinni meidän joukossa menit minne menit." Tai että "on vain yksi kaste jolla pääset taivaaseen ja sitä ei voi vaihtaa koskaan toiseen kasteeseen." Jne jne...
        Ja siksi onkin tärkeää, että kasteen merkityksen ymmärtänyt uskovainen aikuinen tekee päätöksensä OMASTA kasteestaan joka on HÄNEN OMA oikeus ja sitä oikeutta ei vanhemmat, papit jne saa ottaa pois koska se oikeus on JUMALAN antama. Jokainen joka rikkoo tuota Jumalan ihmisille antamaa yksilön oikeutta vastaan tietää tehneensä pirulle palveluksen ja on rikoksestaan vastuussa Jumalalle.

Usein kuulee lapsikasteen antamisen perusteluksi mainittavan sen, että lapsi syntyy syntisenä! Ja sillä tarkoitetaan ilmeisesti perisyntiä.
        20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi,

"Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:7)
        Mutta luotan enemmän Jeesuksen sanoihin kuin mahdollisesti raamattuun lisättyihin kirjoituksiin ja huomioikaa ettei tuossakaan puhuta perisynnistä mitään!
        Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
        Ja koska taivasten valtakunta ei ole syntinen niin kuinka se lastenkaltainen taivasten valtakunta vois olla syntinen?
        Jos taivastenvaltakunta voi olla syntinen niin minusta se on SEN yhteisön "valtakunta" jossa lapsia kastetaan vastoin Jumalan tahtoa ja synti on kasteesta "lahja" jossa lapsi saa osan seurakuntansa synneistä kantaakseen.
        Miettiköön itsekukin sitä, mitä "älkää estäkö" tarkoittaa. Esteenä voisi esimerkiksi olla lapsikasteen tuomat seuraukset koska lapsikastetta ei ole Jumala määrännyt; miettiä sopii sitäkin, että kun Jumala ei ole lapsikastetta määrännyt niin kuka sitten määräs sen ja miksi?!
        "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan KAIKILLE IHMISILLE vanhurskauden ja elämän. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita." (Room. 5:18-19)

Usein on lapsikasteita puolusteltu perhekuntien kasteilla mutta sielläkään ei ole lapsikasteista sanaakaan ja ennenkaikkea ei määrätä lapsia kastettavaksi vaan se on vapaa valintaista ja lapset EIVÄT valitse vaan pakotetaan. Ja JOS olis lapsia silloin jo kastettu niin sekin olis Jumalan vastaista mikäli raamattuun on luottamista. Sillä eihän Jumala ihmisille antamaansa valinnanvapaus oikeutta ole ottanut pois. Eikä Jumala muutenkaan; raamatun mukaan; ole ketään pakottamassa taivaaseen vaan toivoo jokaisen pelastuvan.

======================
        Jos lapsella voi olla syntiä niin sen lapsi saa lapsikasteessa jolloin hänet liitetään seurakuntaan niin tulee osalliseksi kirkon ja seurakunnan synnin taakasta. Aatamin ja Eevan synteihin ei lapsilla ole osuutta:

20. Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.

Ja se taakka kaikkine kirkon teettämien syntien vuoksi ei ole kevyt. Kuten omien jäsenienkin; naisten, lapsien ja miehien murhauttamiset jotka eivät ole Jumalallisia vaan niin kaukana Jumalasta kuin saatanan teot voi Jumalasta olla.
        Ottakaa huomioon, että raamatussa ei ole edes sanaa perisynti sanaa vaan se on instituution tai/ja saatanan keksimä ja on mielestäni Joh. Ilm. 22:18, 19 vastainen rikos.

Ei raamatullisuuksia
        ================
        Kuinka paljon todellisia totuuksia pitää tulla esille ennenkuin ymmärrätte kaiken jumalattomuuden joita Jumalan nimessä piru teettää!!!
        Tässä muutamia EI RAAMATULLISIA sanoja/ilmaisuja joita täällätä keskusteluistanne olen löytänyt:
        En ole varma, jos:
        ...tuolla tarkoitetaan myös uskonnon opetuksia. Jos tarkoitetaan niin silloinhan nuokin esille ottamat sanatkin ovat Joh. Ilm. 22:18, 19 vastaisia niinkuin lutherinopit jne jotka eivät ole raamatullisia ja Jumalan tahdon mukaisia.

===

Nämä kantani perustuvat käytössä olevaan raamattuun. Tarkoitan tällä sitä, että mielestäni on suuren suuri mahdollisuus/vaara, että tämän päivän raamattu ei ole se Jumalan sana jonka Jumala on meille alunperin antanut. Tiedossa on lukemattomia; käännöksiä ja käännöksien käännöksiä; sotia voittaneiden värittämää tietoa raamatussa jne edelleen jotka kiistattomasti ovat osaltaa vääristäneet raamattua. Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää.
        Ap.t 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.

===

Tämä tästä! Jos teillä on lisää todellista tietoa raamatun tekstistä millä toisin osoitatte niin otan mielelläni vastaan oikaisuja (raamatun tekstien viitteillä) virheitteni suhteen. VT:n suhteen olen varovainen koska on vaikeaa aina tietää koskeeko se "tätä aikaa" vain koskeeko se "vanhaa liittoa" ja että "koskeko se meitä vain ainoastaa Jumalan omaa kansaa."
        Olis kivaa kuulla samoilla linjoilla näitä asioita ajattelevienkin ajatuksia!

LAPSIKASTEET KAIKISSA MUODOISSA OVAT SEKÄ FYYSILLISTÄ ETTÄ PSYYKKISTÄ VÄKIVALTAA!

KAIKEN MUOTOISET LAPSIKASTEET OVAT JUMALATTOMUUDEN OSOITUKSIA JA TÄYSIN JUMALAN JA LAIN VASTAISIA TEKOJA.

-RAAMATUSSA EI LAPSIKASTETTA OLE MÄÄRÄTTY
        -SUOMEN LAKI ANTAA USKONVAPAUDEN KAIKILLEJA LASTENSUOJELU LAKIKIN ON OLEMASSA
        -SUOMI ON ALLEKIRJOITTANUT YK:N LASTENSUOJELU ASIAKIRJAN

ja silti piru saa tehdä mitä haluaa!!!
        ======================================

• fundamentalisti
        TAAS... kirjoitti:

Älä lue tätä jos et jaksa syventyä!!

Lapsikaste asiaa on jauhettu niin kauan ja monesta näkökulmassa joten tunnen syytä valaista kantaani hiukan syvemmältä. Tämäkään kirjoitukseni ei välttämättä tarvii aiheuttaa keskustelua mutta jos niin toivottavasti siistimpää eli raamatullisesti asiallisempaa kuin aikaisemmin. Itse en välttämättä ala tämän enempää perusteluja antamaan koska jo antamani tiedot ovat raamatussa.

Lapsikasteen tarkoitus
        ==================

======================

Ei raamatullisuuksia
        ================
        En ole varma, jos:

===

===

Tämä tästä! Jos teillä on lisää todellista tietoa raamatun tekstistä millä toisin osoitatte niin otan mielelläni vastaan oikaisuja (raamatun tekstien viitteillä) virheitteni suhteen. VT:n suhteen olen varovainen koska on vaikeaa aina tietää koskeeko se "tätä aikaa" vain koskeeko se "vanhaa liittoa" ja että "koskeko se meitä vain ainoastaa Jumalan omaa kansaa."
        Olis kivaa kuulla samoilla linjoilla näitä asioita ajattelevienkin ajatuksia!

LAPSIKASTEET KAIKISSA MUODOISSA OVAT SEKÄ FYYSILLISTÄ ETTÄ PSYYKKISTÄ VÄKIVALTAA!

KAIKEN MUOTOISET LAPSIKASTEET OVAT JUMALATTOMUUDEN OSOITUKSIA JA TÄYSIN JUMALAN JA LAIN VASTAISIA TEKOJA.

-RAAMATUSSA EI LAPSIKASTETTA OLE MÄÄRÄTTY
        -SUOMEN LAKI ANTAA USKONVAPAUDEN KAIKILLEJA LASTENSUOJELU LAKIKIN ON OLEMASSA
        -SUOMI ON ALLEKIRJOITTANUT YK:N LASTENSUOJELU ASIAKIRJAN

ja silti piru saa tehdä mitä haluaa!!!
        ======================================

sinun tapasi kirjoittaa ja perustella kantasi Sanalla on kunnioitettavaa. Minua kiinnostaisikin tietää eräs itselleni äärimmäisen tärkeäksi noussut kysymys:mistä tiedät, että juuri se sinun tulkitsemasi käännös Jumalan sanasta on se oikea ja touudenmukainen, ja että siihen ei ole lisätty tai siitä poistettu "kirjaimia"?
        Itse en fundamentalistina voi hyväksyä perustelua, että "Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää." Siinä piilee nyt sama tulkinnan maku kuin itse keskustelussa lapsikasteesta.
        Jumalan sana ei ole tulkinnanvarainen kenellekään, missään asiassa. Sana on laki. Siitä ei voi muuttaa, poistaa, lisätä tai tulkita itse yhtään sen kirjainta. Ei lapsikasteesta eikä siitä, että joku osaisi tulkita mikä on Jumalan todellinen tahto vaikka ei tietäisikään varmaksi onko käyttämänsä raamattu pirun kautta käynyt.

• Derve vundamendalisdi
        fundamentalisti kirjoitti:

sinun tapasi kirjoittaa ja perustella kantasi Sanalla on kunnioitettavaa. Minua kiinnostaisikin tietää eräs itselleni äärimmäisen tärkeäksi noussut kysymys:mistä tiedät, että juuri se sinun tulkitsemasi käännös Jumalan sanasta on se oikea ja touudenmukainen, ja että siihen ei ole lisätty tai siitä poistettu "kirjaimia"?
        Itse en fundamentalistina voi hyväksyä perustelua, että "Mutta todella Jumalaa kunnioittava ihminen jonka sielussa asuu asioiden ymmärtämisen lahjat löytää raamatusta Jumalan tahdon ja sen pohjalta myös pääsee tietoisuuteen siitä mikä on Jumalan mielestä hyvää." Siinä piilee nyt sama tulkinnan maku kuin itse keskustelussa lapsikasteesta.
        Jumalan sana ei ole tulkinnanvarainen kenellekään, missään asiassa. Sana on laki. Siitä ei voi muuttaa, poistaa, lisätä tai tulkita itse yhtään sen kirjainta. Ei lapsikasteesta eikä siitä, että joku osaisi tulkita mikä on Jumalan todellinen tahto vaikka ei tietäisikään varmaksi onko käyttämänsä raamattu pirun kautta käynyt.

Jos uskot Jumalan sanaan, uskot myös kasteessa annettuu lupaukseen.

Miksi tänään ei saisi luottaa siihen sanaan, joka on sanottu lapsena? Muuttuuko se valheeksi, jos sen uskoo joka päivä uudelleen? Silloinkin, että olisi välillä ollut siihen uskomatta.

Eihän Jumalan sanan totuudellisuus ole ihmisen uskomisesta kiinni. Ihmisen uskomisesta kiinni on vain ihmisen oma pelastus. Sana pysyy

• Älä kasta enää

Missä risti on kehoitettu jättämään?
      Näytä paikka.

Älä pilkkaa Kristusta monilla kasteilla.
      Jos luotat Jumalan sanaan, luotat myös kasteeseesi.

• Vastaa

Matt 10:38, lue koko luku!!

• TaistoRa.

Raamattu ei tunne sellaista käsitettä kuin, ->
      "Ne jotka ovat vauvana luterilaisuuteen kastetut, niitä ei enään saa kastaa"!

Mikään ei estä sinua menemästä "uskovien kasteelle" jos kerran olet Jumalan sanan kautta saanut sydämeesi uskon Jeesukseen!

>>"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta" - Room 10:17

>>Apt. 2:41
      "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

>>Apt. 18:8
      "Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan"; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin!.

>>Apt. 8:12
      "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä", - "niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!

• uudestikaste

lahkolaisten uudestikasteet vaikka niitä nimitettäisiin miksi tahansa ovat epäraamatullisia anabaptistisia lahkokasteita, jotka ovat toista evankeliumia, joka antaa ihmiselle toisen hengen, joka on vastakristuksen henki

2. Kor. 11:4

Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte

• TaistoRa.
        uudestikaste kirjoitti:

lahkolaisten uudestikasteet vaikka niitä nimitettäisiin miksi tahansa ovat epäraamatullisia anabaptistisia lahkokasteita, jotka ovat toista evankeliumia, joka antaa ihmiselle toisen hengen, joka on vastakristuksen henki

2. Kor. 11:4

Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte

>>Kirjoitat-
        >>lahkolaisten uudestikasteet vaikka niitä nimitettäisiin miksi tahansa ovat epäraamatullisia anabaptistisia lahkokasteita, jotka ovat toista evankeliumia, joka antaa ihmiselle toisen hengen, joka on vastakristuksen henki

>>2. Kor. 11:4
        Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä", - "niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset".

Minun vapahtajani on Kristus Jeesus jonka varassa uskoni elää! Ei sen varassa mitä mieltä sinä siitä olet! Olen pelastettu Jeesuksessa Kristuksessa uskon kautta, en epäraamatullisen kirkon toimittaman valelukasteen kautta!

Sana sanoo->
        "USKO" Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut!

Niin minäkin tein, ja Jumala armahti!

Ps//Vauvakaste ei ole edes se "ensimmäinen kaste"!
        Se ei ole kristillinen uskovien kaste lainkaan!

Lue ystäväiseni Raamattuasi hieman tarkemmin!
        Opit enemmän ja luulet silloin vähemmän!
        Näin se menee!

Mutta Siunausta asian ymmärtämisen löytymiseksi Jeesuksen nimessä! ;)

• veljeni!
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>lahkolaisten uudestikasteet vaikka niitä nimitettäisiin miksi tahansa ovat epäraamatullisia anabaptistisia lahkokasteita, jotka ovat toista evankeliumia, joka antaa ihmiselle toisen hengen, joka on vastakristuksen henki

>>2. Kor. 11:4
        Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä", - "niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset".

Minun vapahtajani on Kristus Jeesus jonka varassa uskoni elää! Ei sen varassa mitä mieltä sinä siitä olet! Olen pelastettu Jeesuksessa Kristuksessa uskon kautta, en epäraamatullisen kirkon toimittaman valelukasteen kautta!

Sana sanoo->
        "USKO" Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut!

Niin minäkin tein, ja Jumala armahti!

Ps//Vauvakaste ei ole edes se "ensimmäinen kaste"!
        Se ei ole kristillinen uskovien kaste lainkaan!

Lue ystäväiseni Raamattuasi hieman tarkemmin!
        Opit enemmän ja luulet silloin vähemmän!
        Näin se menee!

Mutta Siunausta asian ymmärtämisen löytymiseksi Jeesuksen nimessä! ;)

Asia alkaa aukenemaan minulle!! Tiedän mitä on tehtävä ja päiväpäivältä asia käy minulle selvemmäksi. Ollaan paljon rukoiltu ja luettu raamattua, että saisin oikean tiedon, enkä joutuisi eksytetyksi!!
        Voin vain sanoa, että: "Kiitos kaikille vastanneille ja ennen kaikkea ylistys taivaaliselle Isälle, joka antoi poikansa maailmaan, jotta meidän synnit pyyhittiin pois ja meillä olisi iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, Aamen!
        -Etsivä löytää, kolkuttajalle avataan

• neuvo
        veljeni! kirjoitti:

Asia alkaa aukenemaan minulle!! Tiedän mitä on tehtävä ja päiväpäivältä asia käy minulle selvemmäksi. Ollaan paljon rukoiltu ja luettu raamattua, että saisin oikean tiedon, enkä joutuisi eksytetyksi!!
        Voin vain sanoa, että: "Kiitos kaikille vastanneille ja ennen kaikkea ylistys taivaaliselle Isälle, joka antoi poikansa maailmaan, jotta meidän synnit pyyhittiin pois ja meillä olisi iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, Aamen!

Jos menet kolkuttelemaan uudestikastajalahkojen oville, niin niiden ovien takana on vastakristus. itse perkele, joka tekeytyy valkeuden enkeliksi,ja jonka selittelyt jatkuvat vielä taivaan portillakin. lahkojen uudestikasteiden mukana oikea lapsena kasteessa saatu Kristuksen henki poistuu ihmisestä

Jeesus varoittaa menemästä uudestikastajalahkojen tilaisuuksiin ja uudelleen kastettavaksi.
        Matt.7
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• armo

Kirjoitit, että Baptidzoo tarkoittaa upottamista ja muut kaste muodot ovat mielestäsi vääriä ja niilä kastettu on kastettava uudelleen.Tämä on ajatuksesi jos ymmärsin oikein.

Kreikan kielessä kokonaan veteen vajoamisesta upoksiin, merkitsee sana "katapontidzoo".Jos kastaminen kaikkialla Raamatussa merkitsee aina "upottamista" niin voisitko demostroida esim. miten Israelin kansa saadessaan kasteen autiomaa vaelluksella pilvessä "upotettiin" pilveen, siis alas pilveen upoksiin ja sieltä ylös? Tai mihin ihmiset "upotettiin" esim. keskellä yötä talossa sisällä kun ihmiset kastettiin "heti" keskellä yötä.Lue uudesta testamentista kaikki kaste tilanteista kertovat kohdat ja mieti tunteeko Raamattu vain "upotus kasteen" vai oliko alkuseurakunnalla myös muita kaste muotoja käytössä tilanteen mukaan? Tai esim. 4 Moos:19:18 "Joku joka on puhdas, ottakoon sitten isoopin oksia, kastakoon ne veteen..." "upotettiinko" käsi kokonaan rannetta myöten vai kainaloa myöten? vai "kastettiinko" se vain osaksi?

Alkukieli käyttää kastamisesta sanaa baptidzoo.Samaa sanaa käytetään Raamatussa:peseytymisestä,käsien ja jalkojen pesemisestä,(Mk 7:4 Lk 11:38) sekä erilaisista pesoista(baptismois,Hpr 9:10 samoin myös kastumisesta roiskuvasta merestä tai "sumu pilvestä" Uuden testamentin baptidzoo-sanalla on vanhatestamentillinen tausta.Erilaiset pesot: vihmonta, pirskottaminen(Hpr 9:10 Js 52:15 Hs 36:25 Hpr 12:24 4Ms 8:7

Baptististen yhteisöjen edustajana voisit miettiä, että opetatko Raamatullisuutta kasteen toimitus muodosta vai tieyn yhteisön käsityksiä.En löydä väitteillesi tukea ainakaan Raamatusta.

• TaistoRa.
        veljeni! kirjoitti:

Kiitos Herralle!
        Näin se juuri on kuten kerroit!

Runsasta Jumalan siunausta sinulle Jeesuksen kalliissa nimessä! ;)

• TaistoRa.
        neuvo kirjoitti:

Jos menet kolkuttelemaan uudestikastajalahkojen oville, niin niiden ovien takana on vastakristus. itse perkele, joka tekeytyy valkeuden enkeliksi,ja jonka selittelyt jatkuvat vielä taivaan portillakin. lahkojen uudestikasteiden mukana oikea lapsena kasteessa saatu Kristuksen henki poistuu ihmisestä

Jeesus varoittaa menemästä uudestikastajalahkojen tilaisuuksiin ja uudelleen kastettavaksi.
        Matt.7
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Ovi on silloin oikea kun se on se "Kristus ovi" jolle kolkutetaan!

Luetaan mitä Jeesus sanoi->
        >>Joh. 10:9
        "Minä olen ovi"!; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu!, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

• Matteus
        TaistoRa. kirjoitti:

Ovi on silloin oikea kun se on se "Kristus ovi" jolle kolkutetaan!

Luetaan mitä Jeesus sanoi->
        >>Joh. 10:9
        "Minä olen ovi"!; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu!, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

Väkevä eksytys on käännettynä myös energiapetos, eli voitelupetos, jota lahkot tarjoaa.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Kirjoitit, että Baptidzoo tarkoittaa upottamista ja muut kaste muodot ovat mielestäsi vääriä ja niilä kastettu on kastettava uudelleen.Tämä on ajatuksesi jos ymmärsin oikein.

Kreikan kielessä kokonaan veteen vajoamisesta upoksiin, merkitsee sana "katapontidzoo".Jos kastaminen kaikkialla Raamatussa merkitsee aina "upottamista" niin voisitko demostroida esim. miten Israelin kansa saadessaan kasteen autiomaa vaelluksella pilvessä "upotettiin" pilveen, siis alas pilveen upoksiin ja sieltä ylös? Tai mihin ihmiset "upotettiin" esim. keskellä yötä talossa sisällä kun ihmiset kastettiin "heti" keskellä yötä.Lue uudesta testamentista kaikki kaste tilanteista kertovat kohdat ja mieti tunteeko Raamattu vain "upotus kasteen" vai oliko alkuseurakunnalla myös muita kaste muotoja käytössä tilanteen mukaan? Tai esim. 4 Moos:19:18 "Joku joka on puhdas, ottakoon sitten isoopin oksia, kastakoon ne veteen..." "upotettiinko" käsi kokonaan rannetta myöten vai kainaloa myöten? vai "kastettiinko" se vain osaksi?

Alkukieli käyttää kastamisesta sanaa baptidzoo.Samaa sanaa käytetään Raamatussa:peseytymisestä,käsien ja jalkojen pesemisestä,(Mk 7:4 Lk 11:38) sekä erilaisista pesoista(baptismois,Hpr 9:10 samoin myös kastumisesta roiskuvasta merestä tai "sumu pilvestä" Uuden testamentin baptidzoo-sanalla on vanhatestamentillinen tausta.Erilaiset pesot: vihmonta, pirskottaminen(Hpr 9:10 Js 52:15 Hs 36:25 Hpr 12:24 4Ms 8:7

Baptististen yhteisöjen edustajana voisit miettiä, että opetatko Raamatullisuutta kasteen toimitus muodosta vai tieyn yhteisön käsityksiä.En löydä väitteillesi tukea ainakaan Raamatusta.

>>Kirjoitat-
        >>Alkukieli käyttää kastamisesta sanaa baptidzoo.Samaa sanaa käytetään Raamatussa:peseytymisestä,käsien ja jalkojen pesemisestä

• TaistoRa.
        Matteus kirjoitti:

Väkevä eksytys on käännettynä myös energiapetos, eli voitelupetos, jota lahkot tarjoaa.

Voi rakas taivaan Isä tuota ymmärtämättömyyden määrää! (Huok,)!

Etkö ymmärrä, että minä voisin tuon saman jakeen laittaa myös sinulle!?

Hyvä ystävä! Mene pian Vapahtajan Jeesuksen eteen ja pyydä oikein ääneen suusanallisesti häneltä ymmärrystä evankeliumin sanoman ymmärtämiseen!
        Hän on luvannut sanassaan niin tehdä kunhan vain Häneltä sitä pyydämme! Tee se pian!

Siunausta! ;)

• Matteus
        TaistoRa. kirjoitti:

Voi rakas taivaan Isä tuota ymmärtämättömyyden määrää! (Huok,)!

Etkö ymmärrä, että minä voisin tuon saman jakeen laittaa myös sinulle!?

Hyvä ystävä! Mene pian Vapahtajan Jeesuksen eteen ja pyydä oikein ääneen suusanallisesti häneltä ymmärrystä evankeliumin sanoman ymmärtämiseen!
        Hän on luvannut sanassaan niin tehdä kunhan vain Häneltä sitä pyydämme! Tee se pian!

Siunausta! ;)

Siunausta! ;)TaistoRa. 18.2.2006 klo 19.56

Ps. 62:4

(62:5) He vain pitävät neuvoa, miten syöstä hänet korkeudestaan. He rakastavat valhetta, he siunaavat suullansa ja kiroavat sydämessänsä. Sela.

• TaistoRa.
        Matteus kirjoitti:

Siunausta! ;)TaistoRa. 18.2.2006 klo 19.56

Ps. 62:4

(62:5) He vain pitävät neuvoa, miten syöstä hänet korkeudestaan. He rakastavat valhetta, he siunaavat suullansa ja kiroavat sydämessänsä. Sela.

Toistan edellisen kommenttini ja mielipiteeni sinusta! Voit lukea sen uudestaan jos et muista! ;)

Siunausta! ;)

• Matteus
        TaistoRa. kirjoitti:

Toistan edellisen kommenttini ja mielipiteeni sinusta! Voit lukea sen uudestaan jos et muista! ;)

Siunausta! ;)

Sillä teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>Alkukieli käyttää kastamisesta sanaa baptidzoo.Samaa sanaa käytetään Raamatussa:peseytymisestä,käsien ja jalkojen pesemisestä

Kirjoitit:

"Älä ystävä hyvä sokeasti syöksy suinpäin mihin tahansa selityksiin, siis muiden ihmisten selityksiin, vaan ota selvää asioista itsekin!"

Aivan.

kirjoitit:

"Siis sana "baptizoo" =(kastaa upottamalla) on oikea Raamatullinen uskovien kastetta käsittelevä termi ja käytäntö, koska siinä ei "upota upoksiin" =(katapontidzoo", vaan "kastaudutaan" =(baptizoo) hetkeksi vedenpinnan alapuolelle"

Siis, ei upottauduta upoksiin, mutta mennään vedenpinnan alapuolelle hetkeksi (upoksiin) ilmeisesti?...selvä.

Erilaisista pesoista (pesu) käytetään myös sanaa baptismois,esim. Hpr9:10

Et kommentoinut niitä Raamatun kohtia joista esitin kysymyksiä upottamisen suhteen, eli oletko varma, että kaikkissa Raamatussa kerrotuissa kaste tilanteissa käytettiin vain "upotus kastetta".

En löydä Raamatusta selviä ohjeita, että oli pitäydyttävä vain yhdessä kaste tavassa esim. "upottaminen".Varhaisin kristillinen lähde, joka todistaa sekä upotus- että vihmomiskasteen olleen päteviä kaste muotoja, on Didakhe, eli Apostolinen oppi vuosien 50-100 ajalta.Tuossa vaiheessa ainakin apostoli Johannes vielä eli.

Myös "kastajaliikkeet" käyttivät valelukastetta vuoteen 1642 asti.Baptismin perustaja John Smyth kastoi itse itsensä valelemalla vuonna 1608.Vasta Hollantilaisten rhijnsburgerien vaikutuksesta alettiin opettaa "upotus kastetta" ainoana oikeana kasteen muotona.

Kirjoitit:

"Tuollainen kastetapa kuvaa samalla ihmisen syntielämän hautaamista mennessään vedenpinnan alle ja noustessaan sieltä ylös. Se siis kuvaa uuden Jumalallisen ja hengellisen elämän alkamista uskovassa ihmisessa! "vertauskuvallisesti"!"

Kaste on mielestäsi vain vertauskuvallinen?

Tämä on aika outoa, koska kaste on kyllä liiteetty vahvasti aina pelastukseen raamatussa.

Katso esim. Paavalin (Saul) kaste.Ananias sanoo hänelle "anna pestä syntisi pois".Ei tämä kuulosta vain vertauskuvalliselta uskon tunnustamis toimelta.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

kirjoitit:

"Tuollainen kastetapa kuvaa samalla ihmisen syntielämän hautaamista mennessään vedenpinnan alle ja noustessaan sieltä ylös. Se siis kuvaa uuden Jumalallisen ja hengellisen elämän alkamista uskovassa ihmisessa! "vertauskuvallisesti"!"

Tuo hautaminen on siinä mielessä mielenkiintoinen pohdinnan aihe symbolisesti, koska esim. Jeesusta ei haudattu "upottamalla".Jeesuksen hauta muistutti huonetta tai luolaa (kallio hauta) ja se suljettiin ovea muistuttavalla raskaalla kivellä.Tälläisestä haudasta Jeesus nousi ylös.Tämä hauta luoliin hautaaminen oli tuhon aikaan normaali hautaamis käytäntö.

Baptistiset yhteisöt usein sekoittavat tähän hautaamiseen automaattisesti "upottamisen" symb

• armoa
        armo kirjoitti:

kirjoitit:

Tuo hautaminen on siinä mielessä mielenkiintoinen pohdinnan aihe symbolisesti, koska esim. Jeesusta ei haudattu "upottamalla".Jeesuksen hauta muistutti huonetta tai luolaa (kallio hauta) ja se suljettiin ovea muistuttavalla raskaalla kivellä.Tälläisestä haudasta Jeesus nousi ylös.Tämä hauta luoliin hautaaminen oli tuhon aikaan normaali hautaamis käytäntö.

Baptistiset yhteisöt usein sekoittavat tähän hautaamiseen automaattisesti "upottamisen" symb

...jatkoa edelliseen, koska teksti katkesi ja lähetin viestin liian aikaisin!(vahingossa)..siis Baptistiset yhteisöt usein sekoittavat symboolisesti tähän vertauskuvalliuuteen hautaamisesta "upottamisen" vaikka se ei aina sitä voi olla.Hautaaminen kallio luolaan ei voi vertauskuvallisesti olla upottamista, eikä käytännössä.Erilaisissa kulttuureissa on erilaisia hautaamis tapoja esim.Pohjois Amerikan intiaaneilla oli tapana haudata vainajat maan pinnan yläpuolelle puusta rakennetun lavan päälle.He olisivat käsittäneet sen myös näin "vertauskuvallisesti".

Liität tähän "vertauskuvaan" tiedostamattomasti meidän länsimaisten ihmisten tavan haudata "upottamalla" maahan.Tämä on meillä yleisin tapa käytännössä.

• Sinulle Taisto
        TaistoRa. kirjoitti:

Kiitos Herralle!
        Näin se juuri on kuten kerroit!

Runsasta Jumalan siunausta sinulle Jeesuksen kalliissa nimessä! ;)

Aika upea olo kun Jeesus ottaa päiväpäivältä tiukemman otteen, antaa rakkauttaan, hengen hedelmiä jne. jne. Eilen sain kokouksessa rukousapua ja viime yönä sain todistaa veljelleni Jeesuksesta klo. 4-5 =). Rukouksella ja sanan tutkimisella on uskomaton voima ja oikeen tunnen kuinka pyhä henki ohjaa jokaisessa hetkessä. Rakastakaa ihmiset toisianna ja jättäkää tuomitseminen Taivaalliselle Isälle!!
        "Matkalla taivaaseen Jeesuksen luokse=)"
        -Aloittaja

• armo

Uskotko näitä asioita Raamtussa vai kiellätkö nämä?

1 Gal. 1:15 Paavali sanoo:

"Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä"

Kirje kolos. 2:11 Paavali sanoo:

"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty,Kristuksen ympärileikkaus,jossa syntinen luonto riisutaan pois.Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.

Paavali siis vertaa ympärileikkausta kasteeseen, joka suoritettiin 8 päivän ikäisille pojille.(sylilapsille)

Uskotko tätäkään, että Jumala vaikutti Johannes kastajassa uskon jo äitinsä kohdussa?

Kirje Efes. 2:8 Paavali sanoo:

"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon.Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja."

Uskotko tähänkään?

Matt. 28:19

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Mikä voisi osoittaa, että lapset eivät kuulu kansaan? kun ei heitä mielestäsi saa tehdä opetuslapsiksi.

Mark. 16:15-16

"Hän sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Mikä voisi osoittaa, että lapset eivät kuulu "luotuihin".Lapset eivät ilmeisesti ole mielestäsi ihmisiä, eivätkä luotuja.

Mihin Markuksen lähetyskäsky mielestäsi vastaa? vastaako se sanojen peräkkäisen lain omaiseen toiminta malliin asioiden järjestely kysymyksessä? vai vastaako se siihen, että ihmisellä tulisi olla, sekä kaste, että usko tai usko ja kaste.Mielestäni tämä vastaa kysymykseen mitä ihminen tarvitsee pelastukseen.Baptistisen yhteisön edutajana uskot todennäköisesti näin:

Se joka uskoo pelastuu ja kastetta ei "vapaiden suuntien" opetuksen mukaan pelastukseen tarvita ollenkaan.Kaste on pelkkä uskon tunnustus toimi teille ja sen saa suorittaa ihminen joka on pelastellut itsensä kasten ulkopuolella.Tämä on legalistisen (lakihenkisen) kaste opetuksesi mukaan tietenkin suoritettava "upottamalla", koska mielestäsi muut kasteen toimitus muodot ovat vääriä.

Uskotko muuten, että Paavalin synnit pestiin pois kasteessa.Oliko tämäkin kaste vertauskuvallinen kuuliaisuuden osoitus mitä opetat kasteesta.

Uskotko perisyntiin vai kiellätkö senkin?

• TaistoRa.
        Sinulle Taisto kirjoitti:

Aika upea olo kun Jeesus ottaa päiväpäivältä tiukemman otteen, antaa rakkauttaan, hengen hedelmiä jne. jne. Eilen sain kokouksessa rukousapua ja viime yönä sain todistaa veljelleni Jeesuksesta klo. 4-5 =). Rukouksella ja sanan tutkimisella on uskomaton voima ja oikeen tunnen kuinka pyhä henki ohjaa jokaisessa hetkessä. Rakastakaa ihmiset toisianna ja jättäkää tuomitseminen Taivaalliselle Isälle!!
        -Aloittaja

Valtavaa! ;)

Jumala sinua runsaasti siunatkoon tällä taivastielläsi ja runsaasti siunatkoon myös tuon todistuksesi iankaikkisuusmatkaksi veljellesi!

Siunausta sinulle Jeesuksen rakkaassa ja kalliissa nimessä! ~

• Totuuden Hengeltä
        Sinulle Taisto kirjoitti:

-Aloittaja

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000100&posting=22000000013061016

• TaistoRa.
        Matteus kirjoitti:

Sillä teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.

Katsopas peiliin!
        Näet siellä nyt hyvin hyvin mustanpuhuvan hengen! :(

Tee pian parannus ja usko evankeliumi!

Siunattua Kristusvalon löytymistä sinulle!

Terv, Taisto! ;)

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

Katsopas peiliin!

Terv, Taisto! ;)

Siunausta vain sinullekkin, mutta voisit kommentoida opettamiasi asioita kun kerran olet varma, että omassa uskonnollisessa yhteisössäsi asiat opetetaan "Raamatullisesti" ja muut tekevät väärin, sekä opettavat väärin mielestäsi.

Voisit pohtia tätä kaste asiaa siltä kannalta, että kun ollaan lähetys tilanteessa pakanoiden keskellä, niin silloinhan aikuset ihmiset ottavat sanan vastaan ja he perustavat seurakunnan ja heidät kastetaan opetuslapsiksi.Tämä oli myös alkuseurakunnan tilanne käsittääkseni.Kun on seurakunta missä voidaan taata opetus, niin miksi seurakuntaan ei voida kastaa lapsia opetuslapsiksi.Miksi Kristityt eivät saisi tehdä lapsistaan opetuslapsia?.Ymmärrän, että meillä Suomessa on osin jo ajauduttu tilanteeseen missä tehdään kyllä kastettuja(kaste rituaalina toimii kirkossa), mutta opetusta jatkossa ei enää ole pystytty varmistamaan joka paikassa.Ei Jeesus käskenytkään pelkkiä kastettuja tekemään, vaan kastamaan ja opettamaan.Opetsuslapseksi tekemisen välineeksi hän mielestäni asetti kasteen, eikä esimerkiksi "siunaamista", vaikka se onkin hyvä ja kaunis tapa.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

Katsopas peiliin!

Terv, Taisto! ;)

Kun Jeesus asetti ehtoolisen oli paikalla vain miehiä, eikä naisia.Tarkoittaako tämä nyt sitä, että naiset eivät saa osallistua ehtoolliselle.Ei naisille ole mitään erillisä ohjeita tästä Raamatussa.Teidänkin seurakunnassa naiset varmaankin osallistuvat ehtoolliselle.Onko se Raamatun vastaista?

Lapsia ei mielestäsi pidä kastaa, koska heille ei ole Raamatussa sanallisesti mainittu erillisiä kaste ohjeita.

Missä muuten on se kielto mainittu joka tekee lasten kastamisesta väärää?

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Uskotko näitä asioita Raamtussa vai kiellätkö nämä?

1 Gal. 1:15 Paavali sanoo:

"Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä"

Kirje kolos. 2:11 Paavali sanoo:

"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty,Kristuksen ympärileikkaus,jossa syntinen luonto riisutaan pois.Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.

Paavali siis vertaa ympärileikkausta kasteeseen, joka suoritettiin 8 päivän ikäisille pojille.(sylilapsille)

Uskotko tätäkään, että Jumala vaikutti Johannes kastajassa uskon jo äitinsä kohdussa?

Kirje Efes. 2:8 Paavali sanoo:

"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon.Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja."

Uskotko tähänkään?

Matt. 28:19

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiksi: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Mikä voisi osoittaa, että lapset eivät kuulu kansaan? kun ei heitä mielestäsi saa tehdä opetuslapsiksi.

Mark. 16:15-16

"Hän sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Mikä voisi osoittaa, että lapset eivät kuulu "luotuihin".Lapset eivät ilmeisesti ole mielestäsi ihmisiä, eivätkä luotuja.

Mihin Markuksen lähetyskäsky mielestäsi vastaa? vastaako se sanojen peräkkäisen lain omaiseen toiminta malliin asioiden järjestely kysymyksessä? vai vastaako se siihen, että ihmisellä tulisi olla, sekä kaste, että usko tai usko ja kaste.Mielestäni tämä vastaa kysymykseen mitä ihminen tarvitsee pelastukseen.Baptistisen yhteisön edutajana uskot todennäköisesti näin:

Se joka uskoo pelastuu ja kastetta ei "vapaiden suuntien" opetuksen mukaan pelastukseen tarvita ollenkaan.Kaste on pelkkä uskon tunnustus toimi teille ja sen saa suorittaa ihminen joka on pelastellut itsensä kasten ulkopuolella.Tämä on legalistisen (lakihenkisen) kaste opetuksesi mukaan tietenkin suoritettava "upottamalla", koska mielestäsi muut kasteen toimitus muodot ovat vääriä.

Uskotko muuten, että Paavalin synnit pestiin pois kasteessa.Oliko tämäkin kaste vertauskuvallinen kuuliaisuuden osoitus mitä opetat kasteesta.

Uskotko perisyntiin vai kiellätkö senkin?

>>Kirjoitat-
        >>"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty,Kristuksen ympärileikkaus,jossa syntinen luonto riisutaan pois.Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.

Paavali siis vertaa ympärileikkausta kasteeseen,

"Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen (uskon vanhurskauden sinetiksi), joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin" -(Room. 4:11).

Ymmärsitkö tuon jakeen merkityksen!?
        Ymäpärileikkaus oli siis VT,n aikainen "uskon vanhurskauden sinetti"!

Mutta Uusi testamentti käyttää kahta Vanhan testamentin aikaista tapausta kasteen esikuvana.

Paavali vertaa kastetta juutalaisten Kaislameren poikkikulkemiseen: ->

"Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi" -(1. Kor. 10:2).

Ensinhän Israel vanhurskautui "uskon kautta", eli pelastui tuomiosta Egyptissä karitsan veren kautta kun vihmoivat uhrikaritsan verta oviensa pieliin ettei Jumalan tuomio tule heidän osakseen jonka Herra oli laittanut Egyptiin! Ja sitten he saivat pilvipatsaassa Jumalan asumaan keskellensä. Kuitenkin vasta meren ylityksen jälkeen he olivat lopullisesti Mooseksen seuraajia, jotka siis olivat tulleet pois Egyptin orjuudesta!

Tänä päivänä uskova siis ensin vanhurskautuu Kristuksen veressä "uskon kautta", ja miten se usko tulee!->

>>Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"! -Room 10:17.

>>"jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta" (1 Piet. 3:20-21)>Room 2:28 "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu";

29 "vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on ("sydämen ympärileikkaus Hengessä"), ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.>Kirjoitat-
        >>"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon.Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.">Kirjoitit
        >>Mark. 16:15-16

"Hän sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.">Kirjoitat-
        >>Uskotko perisyntiin vai kiellätkö senkin?

>>2 Kor. 5:19
        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"! eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan!, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
        >>...ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>"Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty,Kristuksen ympärileikkaus,jossa syntinen luonto riisutaan pois.Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.

"Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen (uskon vanhurskauden sinetiksi), joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin" -(Room. 4:11).

Mutta Uusi testamentti käyttää kahta Vanhan testamentin aikaista tapausta kasteen esikuvana.

"Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi" -(1. Kor. 10:2).

Ensinhän Israel vanhurskautui "uskon kautta", eli pelastui tuomiosta Egyptissä karitsan veren kautta kun vihmoivat uhrikaritsan verta oviensa pieliin ettei Jumalan tuomio tule heidän osakseen jonka Herra oli laittanut Egyptiin! Ja sitten he saivat pilvipatsaassa Jumalan asumaan keskellensä. Kuitenkin vasta meren ylityksen jälkeen he olivat lopullisesti Mooseksen seuraajia, jotka siis olivat tulleet pois Egyptin orjuudesta!

Tänä päivänä uskova siis ensin vanhurskautuu Kristuksen veressä "uskon kautta", ja miten se usko tulee!->

>>Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"! -Room 10:17.

>>"jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta" (1 Piet. 3:20-21)>Room 2:28 "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu";

29 "vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on ("sydämen ympärileikkaus Hengessä"), ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.>Kirjoitat-
        >>"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon.Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.">Kirjoitit

"Hän sanoi heille: Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumia kaikille luoduille.Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.">Kirjoitat-

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"! eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan!, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

En kuitenkaan usko samalla tavalla kuin sinä, koska mielestäni Kristillinen kaste on portti seurakuntaan ja kristityksi tulemisen paikka (opetuslapseksi tekemisen väline), eikä pelkkä "spiritualistinen" hengessä kristillisyyteen liittyminen vain hengessä ilman kastetta.

En myöskään jaa tuota näkemystä missä suljet kasteen pois pelastuksesta ja uudestisyntymisestä.

Kaste on todellakin sinulle vain uskon tunnustamis toimi joka ei pelasta.Et pdä kastetta Jumalan asettamana armovälineenä, vaan vaan ihmisen tekona Jumalalle.

En yritä väittä, että olisin ehdottomasti oikeassa.Me voimme olla eri mieltä asioista.

Siunausta.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Siunausta vain sinullekkin, mutta voisit kommentoida opettamiasi asioita kun kerran olet varma, että omassa uskonnollisessa yhteisössäsi asiat opetetaan "Raamatullisesti" ja muut tekevät väärin, sekä opettavat väärin mielestäsi.

Voisit pohtia tätä kaste asiaa siltä kannalta, että kun ollaan lähetys tilanteessa pakanoiden keskellä, niin silloinhan aikuset ihmiset ottavat sanan vastaan ja he perustavat seurakunnan ja heidät kastetaan opetuslapsiksi.Tämä oli myös alkuseurakunnan tilanne käsittääkseni.Kun on seurakunta missä voidaan taata opetus, niin miksi seurakuntaan ei voida kastaa lapsia opetuslapsiksi.Miksi Kristityt eivät saisi tehdä lapsistaan opetuslapsia?.Ymmärrän, että meillä Suomessa on osin jo ajauduttu tilanteeseen missä tehdään kyllä kastettuja(kaste rituaalina toimii kirkossa), mutta opetusta jatkossa ei enää ole pystytty varmistamaan joka paikassa.Ei Jeesus käskenytkään pelkkiä kastettuja tekemään, vaan kastamaan ja opettamaan.Opetsuslapseksi tekemisen välineeksi hän mielestäni asetti kasteen, eikä esimerkiksi "siunaamista", vaikka se onkin hyvä ja kaunis tapa.

>>Kirjoitat-
        >>Miksi Kristityt eivät saisi tehdä lapsistaan opetuslapsia?.>Kirjoitat-
        >>opettamaan.Opetsuslapseksi tekemisen välineeksi hän mielestäni asetti kasteen,>Mark 15 Ja hän sanoi heille:
        "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"!.

16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

>>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä"!, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset!.>19 "Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen",

20 Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!>"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille"! joka uskoo....

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

En malta olla kirjoittamatta vielä tätä kun ajatus tuli mieleeni.

En myöskään aio tästä kinata, vaan heitän tämän sinulle ja kaikkille pohdittavaksi.Te voitte olla ihan mitä mieltä haluatte.

Olen kuullut "vapaiden suuntien" edustajien sanovan, että pieni lapsi ei ole "perisyntinen", vaan se on valta kirkkojen keksintö, että voidaan kastaa lapsia.Sylilapsi on siis "viaton" ja edustaa sitä Jumalan kuvaa joksi ihminen luotiin.Tätä opetusta on myös Helluntailaisten kristittyjen julkaisemassa kirjallisuudessa.

Ihminen luotiin käsittääkseni elämmään, siis kuolemattomaksi.Ihminen myös luotiin maan tomusta.Nainen luotiin miehen kylkiluusta.

Syntiin lankeamuksessa tämä kuolemattomuus menetettiin ja ihmisestä tuli kuolevainen.Ihminen joutui myös tämän jälkeen synyttämään kivulla jälkeläisensä.Ei ihmistä enää luotu samalla tavalla kuin ensimmäiset ihmiset.

Jos "vapaiden suuntien" lapset eivät ole tästä osallisia niin ymmärrän sen näin:

-Yksikään sylilapsi ei voi kuolla, koska he ovat vielä siinä alku tilassa johon ihminen luotiin, siis kuolemattomia(viattomia) heissä ei ole perisyntiä.He eivät ole tästä osallisia.

-Yksikään lapsi ei voi myöskään kuolla kohtuun keskenmenon seurauksena.

-He eivät synny naisesta alapään kautta kivulla. koska tämäkin tuli ihmisen osaksi vasta syntiin lankeamuksen jälkeen.He syntyvät jotenkin muuten, mutta miten??

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

En kuitenkaan usko samalla tavalla kuin sinä, koska mielestäni Kristillinen kaste on portti seurakuntaan ja kristityksi tulemisen paikka (opetuslapseksi tekemisen väline), eikä pelkkä "spiritualistinen" hengessä kristillisyyteen liittyminen vain hengessä ilman kastetta.

En myöskään jaa tuota näkemystä missä suljet kasteen pois pelastuksesta ja uudestisyntymisestä.

Kaste on todellakin sinulle vain uskon tunnustamis toimi joka ei pelasta.Et pdä kastetta Jumalan asettamana armovälineenä, vaan vaan ihmisen tekona Jumalalle.

En yritä väittä, että olisin ehdottomasti oikeassa.Me voimme olla eri mieltä asioista.

Siunausta.

>>Kirjoitat-
        >>En myöskään jaa tuota näkemystä missä suljet kasteen pois pelastuksesta ja uudestisyntymisestä.>1 Piet. 1:23
        ("te, jotka olette uudestisyntyneet")!, ette katoavasta, "vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA"!.

Ihminen ei siis "uudestisynny" vesikasteen vaikutuksesta, vaan Jumalan evankeliumin SANAN vaikutuksesta sisimmässään, eli "sydämessään"!
        Uskon kautta!

>>Kirjoitat-
        >>Kaste on todellakin sinulle vain uskon tunnustamis toimi joka ei pelasta.Et pdä kastetta Jumalan asettamana armovälineenä, vaan vaan ihmisen tekona Jumalalle.>2 Kor. 5:17
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus"!; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut!.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>En myöskään jaa tuota näkemystä missä suljet kasteen pois pelastuksesta ja uudestisyntymisestä.>1 Piet. 1:23
        ("te, jotka olette uudestisyntyneet")!, ette katoavasta, "vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA"!.

Ihminen ei siis "uudestisynny" vesikasteen vaikutuksesta, vaan Jumalan evankeliumin SANAN vaikutuksesta sisimmässään, eli "sydämessään"!
        Uskon kautta!

>>Kirjoitat-
        >>Kaste on todellakin sinulle vain uskon tunnustamis toimi joka ei pelasta.Et pdä kastetta Jumalan asettamana armovälineenä, vaan vaan ihmisen tekona Jumalalle.>2 Kor. 5:17
        "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus"!; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut!.

kirjoitit:
        "Kasteessa uskova tunnustautuu "puhdistumisesta", joka on tapahtunut uskon kautta Jeesuksessa jossa hän uskon kautta on Kristuksen kanssa haudattu yhtäläiseen kuolemaan, ja nousee yhtäläiseen ylösnousemus elämään "uutena hengen luomuksena"

Ymmärrän tämän näin:

Mielestäsi esimerkiksi Paavalin synnit pestiin kasteessa siis "vertauskuvallisesti", eli hän oli saanut synit jo anteeksi ja oli synnitön Jumalan edessä.Ne kuitenkin "vertauskuvallisesti" vielä pestiin pois toisen kerran, mutta ei oikeasti..ok.

• armo
        armo kirjoitti:

En myöskään aio tästä kinata, vaan heitän tämän sinulle ja kaikkille pohdittavaksi.Te voitte olla ihan mitä mieltä haluatte.

Olen kuullut "vapaiden suuntien" edustajien sanovan, että pieni lapsi ei ole "perisyntinen", vaan se on valta kirkkojen keksintö, että voidaan kastaa lapsia.Sylilapsi on siis "viaton" ja edustaa sitä Jumalan kuvaa joksi ihminen luotiin.Tätä opetusta on myös Helluntailaisten kristittyjen julkaisemassa kirjallisuudessa.

Ihminen luotiin käsittääkseni elämmään, siis kuolemattomaksi.Ihminen myös luotiin maan tomusta.Nainen luotiin miehen kylkiluusta.

Syntiin lankeamuksessa tämä kuolemattomuus menetettiin ja ihmisestä tuli kuolevainen.Ihminen joutui myös tämän jälkeen synyttämään kivulla jälkeläisensä.Ei ihmistä enää luotu samalla tavalla kuin ensimmäiset ihmiset.

Jos "vapaiden suuntien" lapset eivät ole tästä osallisia niin ymmärrän sen näin:

-Yksikään sylilapsi ei voi kuolla, koska he ovat vielä siinä alku tilassa johon ihminen luotiin, siis kuolemattomia(viattomia) heissä ei ole perisyntiä.He eivät ole tästä osallisia.

-He eivät synny naisesta alapään kautta kivulla. koska tämäkin tuli ihmisen osaksi vasta syntiin lankeamuksen jälkeen.He syntyvät jotenkin muuten, mutta miten??

Kun lapset "vapaiden suuntien" mukaan pelastuvat yleisen Jeesuksen sovitustyön perusteella, niin miksi asia on näin, koska lapset ovat "viattomia".Miksi he tarvitsevat sovitusta?

• Voitto Ramu
        armo kirjoitti:

Kun lapset "vapaiden suuntien" mukaan pelastuvat yleisen Jeesuksen sovitustyön perusteella, niin miksi asia on näin, koska lapset ovat "viattomia".Miksi he tarvitsevat sovitusta?

lapsikasteen kieltäjien oppi kaatuu siis mennen tullen.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

Uskon kautta!

>>Kirjoitat-

Kirjoitit:

"Kaste on ulkoinen toimi sille jonka on sisäisesti jo hengentasolla kokenut uskoontultaessaa! Kaste on syntien hautaustoimi kuten Nooan päivinä hänen entinen elämänsä hukutettiin veden alle Jumalan tuomiona, "Vertauskuvallisesti"!"

Ei Nooaa, eikä hänen elämäänsä hukutettu veden paisumuksessa.Asia on ihan päinvastoin.Nooan pelasti arkki ja kaikki muutkin arkissa pelastuivat.Tämä "vertauskuva" arkista sopii mielestäni kasteeseen jos uskoo sen tarpeellisuuden pelastukseen.Syntinen maailma hukkui, eikä se hukkuminen ollut"vertauskuvallista" ihan niinkuin Egyptiläiset hukkuivat ajaessaan Israelin kansaa takaa.He kokivat"upotuksen".Israelilaiset saivat kasteen pilvessä.Tässä sai kasteen koko kansa.

Uskotko muuten "vapaiden suuntien" edustajana, että sylilapset jätettiin rannalle egyptiläisten surmattavaksi, koska eivät olleet ymmärtävässä iässä tehdäkseen "ratkaisua" mukaan lähdöstä ja kasteen "ottamisesta" ymmärtävässä iässä autiomaavaeluksella.He olisivat voineet tulla itse perässä kunha ymmärtävässä iässä olisivat voineet valita.Minä uskon, että Jumala vanhassa liitossa kastoi koko kansan.Uskon, että lapset kuuluivat kansaan.Uskon heidän kuuluvan myös uuden liiton aikana kansaan.

• armo
        Voitto Ramu kirjoitti:

lapsikasteen kieltäjien oppi kaatuu siis mennen tullen.

...on tärkeä kysymys, koska tämä pelastus asia on elämän ja kuoleman kysymys.Tästä voimme kai olla kaikki tällä palstalla samaa mieltä.Näitä asioita kannatta todella pohtia, niin kasva henkisesti myös kristittynä.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

Uskon kautta!

>>Kirjoitat-

Kuten olet varmasti jo Raamatusta todennut se "hautaaminen" ei "vertauskuvallisesti", eikä käytännössä aina tarkoita upottamista jonkin alle tai sisään, siis kun on kysymys tästä:

Kirjoitit:

" uskon kautta on Kristuksen kanssa haudattu yhtäläiseen kuolemaan, ja nousee yhtäläiseen ylösnousemus elämään "uutena hengen luomuksena"!"

Vieläkö uskot muuten, että se hauta josta Jeesus nousi ylös oli hautaamista upottamalla, siis kallio luolaan käärinliinoissa hautaaminen honetta muistuttavaan hautaan joka suljettiin raskaalla kivellä.

Tähän sinä ymmärtääkseni liität "vertauskuvallisen" legalistisen käsityksen upotus kasteesta ainoana oikena kaste muotona.Jos ihminen on kastettu jollain toisella tavalla on se mielestäsi uusittava upottamalla, eli valelu kasteet ovat mielesäsi vääriä.

Oletko vielä mielestäsi Raamatullisella pohjalla.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

Uskon kautta!

>>Kirjoitat-

...että en mitenkään vastusta "upotus kastetta", koska pidän sitä yhtnä kasteen muotona ihan niin kuin muitakin kaste muotoja.Me Luterilaiset kun emme ole väittämässä muiden yhteisöjen kasteen ulkoisia muotoja tai veden määriä oikeiksi tai vääriksi, siksi toivoisin, että muutkaan yhteisöt eivät opeta meidän kasteen muotoja vääriksi, jotka sitten pitäisi uusia joillain "Raamatullisemmilla" kasteen toimitus muodoilla muisa yhteisöissä.Luterilaisella kirkolla on erilaisia kaste muotoja käytössään esim.lähetys kentillä, koska meille tärkeeää on kasteen sisältö.Ei veden määrä.Kasteessa on käytettävä puhdasta vettä yhdistettynä Jumalan sanaan.Tämä on hengellisesti mielestäni raitis kanta.Tässä on nyt vielä sanottava, että joku muu Luterilainn voi olla knssani eri mieltä kasteen veden määrästä yksityisesti, mutta edustankin tässä kirkon yleistä käsitystä.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

Uskon kautta!

>>Kirjoitat-

Kirjoitit:

">>1 Piet. 1:23

Uskon kautta!"

Asetat USKOLLA pelastumisen vastakohdaksi KASTEELLA pelastumisen.Minä uskon, että usko ja kaste ovat saman arvoiset.Uskolla pelastumisen vastakohta on Raamatussa LAIN TEOILLA pelastuminen, eikä KASTE.Tämä lain täyttämisellä pelastuminen on teoriassa mahdollista, mutta käytännössä täysin mahdotonta ihmiselle.Jos mitaksi meille laitetaan Kristus, niin emme koskaan täytä mittaa.Jos olet rikkonut lakia vähänkin, niin kaikki muukin lain noudattaminen on mennyt hukkaan pelastusta ajatellen.Tämän vuoksi tarvitsemme syntien sovituksen.Jumalan lailla on kuitenkin elämää suojeleva vaikutus.Tämän vuoksi kilvoittelemme jokapäiväisessä elämässämme, koska synti tuhoaa elämää ja tekee elämästämme erittäin hankalaa jos sitä harjoitamme.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

kirjoitit:
        "Kasteessa uskova tunnustautuu "puhdistumisesta", joka on tapahtunut uskon kautta Jeesuksessa jossa hän uskon kautta on Kristuksen kanssa haudattu yhtäläiseen kuolemaan, ja nousee yhtäläiseen ylösnousemus elämään "uutena hengen luomuksena"

Ymmärrän tämän näin:

Mielestäsi esimerkiksi Paavalin synnit pestiin kasteessa siis "vertauskuvallisesti", eli hän oli saanut synit jo anteeksi ja oli synnitön Jumalan edessä.Ne kuitenkin "vertauskuvallisesti" vielä pestiin pois toisen kerran, mutta ei oikeasti..ok.

>>Kirjoitit-
        >>Mielestäsi esimerkiksi Paavalin synnit pestiin kasteessa siis "vertauskuvallisesti", eli hän oli saanut synit jo anteeksi ja oli synnitön Jumalan edessä.Ne kuitenkin "vertauskuvallisesti" vielä pestiin pois toisen kerran, mutta ei oikeasti..ok.

>>Apt. 9:15
        "Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Kirjoitit:

"Kaste on ulkoinen toimi sille jonka on sisäisesti jo hengentasolla kokenut uskoontultaessaa! Kaste on syntien hautaustoimi kuten Nooan päivinä hänen entinen elämänsä hukutettiin veden alle Jumalan tuomiona, "Vertauskuvallisesti"!"

Ei Nooaa, eikä hänen elämäänsä hukutettu veden paisumuksessa.Asia on ihan päinvastoin.Nooan pelasti arkki ja kaikki muutkin arkissa pelastuivat.Tämä "vertauskuva" arkista sopii mielestäni kasteeseen jos uskoo sen tarpeellisuuden pelastukseen.Syntinen maailma hukkui, eikä se hukkuminen ollut"vertauskuvallista" ihan niinkuin Egyptiläiset hukkuivat ajaessaan Israelin kansaa takaa.He kokivat"upotuksen".Israelilaiset saivat kasteen pilvessä.Tässä sai kasteen koko kansa.

Uskotko muuten "vapaiden suuntien" edustajana, että sylilapset jätettiin rannalle egyptiläisten surmattavaksi, koska eivät olleet ymmärtävässä iässä tehdäkseen "ratkaisua" mukaan lähdöstä ja kasteen "ottamisesta" ymmärtävässä iässä autiomaavaeluksella.He olisivat voineet tulla itse perässä kunha ymmärtävässä iässä olisivat voineet valita.Minä uskon, että Jumala vanhassa liitossa kastoi koko kansan.Uskon, että lapset kuuluivat kansaan.Uskon heidän kuuluvan myös uuden liiton aikana kansaan.

Et ilmeisesti lukenut riittävän hyvin kirjoitustani otsikolla "jaha"!? Lueppas se uudelleen! ;)

>>Kirjoitit-
        >>Ei Nooaa, eikä hänen elämäänsä hukutettu veden paisumuksessa.

>>2 Moos 12 luvusta!

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitit-
        >>Mielestäsi esimerkiksi Paavalin synnit pestiin kasteessa siis "vertauskuvallisesti", eli hän oli saanut synit jo anteeksi ja oli synnitön Jumalan edessä.Ne kuitenkin "vertauskuvallisesti" vielä pestiin pois toisen kerran, mutta ei oikeasti..ok.

>>Apt. 9:15
        "Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen.

Paavali tuli siis uskoon Damaskoon johtavalla tiellä ja hänet kastettiin "uskovien kasteella" tämän jälkeen? Näin uskot.

Kun luit Raamatustasi Damaaskoon johtavalla tiellä Jeesuksen kohtaamisesta aina Paavali kaste hetkeen saakka.Missä tässä tekstissä mainitaan Paavalin usko? Paavalin uskosta ei mielestäni mainita sanaakaan.Paavali kyllä rukoili näkönsä menettäneenä, olihan hän hurskas Juutalainen(Juutalaisessa uskossa) ja Fariseus puolueen jäsen.

Johdonmukaisuutesi säilyttämiseksi voisit osoittaa tuon sanallisen maininnan Raamatusta uskosta vatimuksena Paavalilta ennen kastetta.Tästä kirjaimellisuudesta olet aikaisemmin pitänyt kiinni Raamatun tulkinnassasi esim. lapsia ei pidä kastaa, koska Raamatussa ei ole erillisiä kaste ohjeita(kirjaimellisesti) mainittu juuri lapsille.

Kirjoitit:

"Saul,ista, eli Paavalista tuli tuolloin Jeesukseen uskova"(Damaskon tiellä)?

Mielestäni usko liittyy Paavalin kasteeseen.Kasteessa häneltä pestiin synnit pois ja hän sai uskon, siis sai tulla uskoon.Sai tulla pelastetuksi.Oliko usko mielestäsi lahja,vai vaatimus, että saa kastattaa itsensä.Tätäkö Ananias vaati Paavalilta, siis kastetta omana tekona jossa Paavali on tekijä, eikä kohde.

Tätä voimme pohtia.Voi olla, että olet oikeassa.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

Et ilmeisesti lukenut riittävän hyvin kirjoitustani otsikolla "jaha"!? Lueppas se uudelleen! ;)

>>Kirjoitit-
        >>Ei Nooaa, eikä hänen elämäänsä hukutettu veden paisumuksessa.

>>2 Moos 12 luvusta!

Kirjoitit:

"Vauvat eivät olisi pystyneet suojautumaan tuolta tuholta jossa kaikki esikoiset tuhottiin! Mutta karitsan veri suojasi juutalaisia heidän kodeissaan koska he uskossa suojautuivat tulevalta tuholta Jumalan antamien ohjeiden mukaan!

Vauvat eivät olisi voineet tulla perässä, vaan he kuuluivat perheisiin heidän lihallisina lapsinaan jotka ovat Jumalalle otollisia sellaisenaan!
        Niinhän on myös nyt vauvojen suhteen!"

Nyt kuitenkin näytät siirtyvän uskon käsityksessäsi ehdottomasta yksilökeskeisyydestä perhe ja kansa keskeisyyteen, eli lapset sai liittää vanhan liiton lupauksiin ja kansaan ymmärtämättöminä.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

...että en mitenkään vastusta "upotus kastetta", koska pidän sitä yhtnä kasteen muotona ihan niin kuin muitakin kaste muotoja.Me Luterilaiset kun emme ole väittämässä muiden yhteisöjen kasteen ulkoisia muotoja tai veden määriä oikeiksi tai vääriksi, siksi toivoisin, että muutkaan yhteisöt eivät opeta meidän kasteen muotoja vääriksi, jotka sitten pitäisi uusia joillain "Raamatullisemmilla" kasteen toimitus muodoilla muisa yhteisöissä.Luterilaisella kirkolla on erilaisia kaste muotoja käytössään esim.lähetys kentillä, koska meille tärkeeää on kasteen sisältö.Ei veden määrä.Kasteessa on käytettävä puhdasta vettä yhdistettynä Jumalan sanaan.Tämä on hengellisesti mielestäni raitis kanta.Tässä on nyt vielä sanottava, että joku muu Luterilainn voi olla knssani eri mieltä kasteen veden määrästä yksityisesti, mutta edustankin tässä kirkon yleistä käsitystä.

>>Kirjoitat-
        >>Me Luterilaiset kun emme ole väittämässä muiden yhteisöjen kasteen ulkoisia muotoja tai veden määriä oikeiksi tai vääriksi,>1. Piet. 1:23
        ("te, jotka olette uudestisyntyneet")!, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, ("Jumalan elävän ja pysyvän - sanan kautta")>"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"! -Room 10:17>Joh. 3:3
        "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä"!, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa!.>Room. 10:10
        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"!.>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!

>>Huomautan...
        ...että en mitenkään vastusta "upotus kastetta",

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-
        >>Me Luterilaiset kun emme ole väittämässä muiden yhteisöjen kasteen ulkoisia muotoja tai veden määriä oikeiksi tai vääriksi,>1. Piet. 1:23
        ("te, jotka olette uudestisyntyneet")!, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, ("Jumalan elävän ja pysyvän - sanan kautta")>"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"! -Room 10:17>Joh. 3:3
        "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä"!, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa!.>Room. 10:10
        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"!.>Apt. 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!

>>Huomautan...

Kastettiinko Paavalikin muuten upottamalla, eli oliko talossa missä Paavali oli iso kaste allas.Jos ei ollut miehen mentävää allasta mihin kokonaan uopttaa, niin rakennettiinko sellainen?

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

>>Huomautan...

Jeesus muuten ei puhunut Kreikkaa, vaan Arameaa kuten puhui myös Johannes kastaja.Jeesus todennäköisesti antoi tällä kieleelä myös lähetyskäskyn.

Aramean kielellä:

Kastaa = TaVal ja kaste = TeVila.(muistaakseni)en nyt pysty tarkistamaan asiaa olivatko sanat päinvastoin vai näin päin, mutta ymmärtänet asian.
        Tästä ei tiedetä, että lähetyskäskyssä olisi käsketty "upottaa" kaikki kansat, koska asiaa ei ole riittävästi tämän kielen osalta tutkittu.Ei tiedetä veden määrää.

Raamattuhan on kirjoitettu Aramean(on Heprean sukulais kieli) ja Heprean, sekä Kreikan kielellä.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Jeesus muuten ei puhunut Kreikkaa, vaan Arameaa kuten puhui myös Johannes kastaja.Jeesus todennäköisesti antoi tällä kieleelä myös lähetyskäskyn.

Aramean kielellä:

Kastaa = TaVal ja kaste = TeVila.(muistaakseni)en nyt pysty tarkistamaan asiaa olivatko sanat päinvastoin vai näin päin, mutta ymmärtänet asian.
        Tästä ei tiedetä, että lähetyskäskyssä olisi käsketty "upottaa" kaikki kansat, koska asiaa ei ole riittävästi tämän kielen osalta tutkittu.Ei tiedetä veden määrää.

Raamattuhan on kirjoitettu Aramean(on Heprean sukulais kieli) ja Heprean, sekä Kreikan kielellä.

Jeesus puhui Arameaa, mutta ei osannut Kreikkaa niinkö? :/

Mutta uusitestamentti on kirjoitettu Kreikaksi!
        Ja käännetty kreikaksi kun se on ollut tarpeen Aramean kielen käännöksestä tehdä!

Markuksen evankeliumin teksti on vanhin evankeliumi ja on tutkijoiden mukaan kirjoitettu noin 50-60 luvulla ja Matteus hieman sen jälkeen!

Kummassakin tapauksessa, eli Matt ja Mark tekstissä on tutkijat huomanneet sen, että lähetyskäskyt sellaisena kuin ne nyt tunnetaan, ei esiinny sellaisenaan vanhimmissa kirjoituksissa!

Mark 16:15-16 lähetyskäskyä ei siis esiinny vanhimmissa kirjoituksissa, vaan on myöhempää olevaa lisäystä! Vanhemmat tekstit loppuvat jo jakeeseen (9)!

Matteus 28:19 jae ei ole sellainen kuin se nykyään Raamatussa esiintyy vaan on katolisen kirkon muokkaamaa tekstiä!

Matteusksen lähetyskäsky jae (19) on siis nykyään näin->

>>19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

>>19 Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,

>>Myöhemmin Rooman valtakunnan tullessa
        'kristilliseksi', muutettiin Matt. 28:19: sisältöä. Siinä olleeseen Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn- ("Menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni Minun nimeeni") -lisättiin kastekäsky.
        (Eusebiuksen kirkkohistoria, III 5:2;
        myös vanhemmissa Nesstlen toimittamissa kreikankielisissä UT:n teksteissä on Matt. 28:19:nnen alaviitteessä huomautus tästä.
        Moshe Zew.
        ("Menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni Minun nimeeni")!

Lähetyskäskyyn tehty kastekäskyn lisäys on johdattanut kristikunnan pois alkuperäisestä Jumalan Sanasta.

Pitäytymällä tähän lisäykseen uskova joutuu osalliseksi samoista vitsauksista kuin lisääjäkin!

"Lähtekää siitä ulos, te Minun kansani" kehoitus perustellaan siten että: "ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa" -(Ilm. 18:4).

Tuo koko luku kyseisestä Raamatun kohdasta kertoo millaisia vitsauksia ja rangaistuksia sen osaksi tulee. Jumalan tahto on, että jokainen Jeesukseen uskova on Hänen nimeensä kastettu! Nyt on siis valittava, noudattaako alkuperäistä Jumalan Sanaa vaiko muutettua!?

Valinta ratkaisee johtaako uskovan tie "taivaalliseen Jerusalemiin" vai "maailmalliseen Roomaan"!?

Sinä tai kukaan muukaan "rivijäsen" ei ole syyllinen sanojen muunteluun, vaan syyllinen on kirkko väärällä opetuksellaan! Papit ja kirkon johto ovat varmasti asioista tietoisia ja vastuu ihmisten oikeasta tai väärästä opetuksesta on heidän! Ja se vastuu on kova!

Uusitestamentti tuntee vain yhden ja ainoan uskovien kastetavan ja se on Kreikaksi ilmaisti sanalla "baptizoo" =(kaste upottamalla) jossa uskova kastetaan Jeesukseen Kristukseen!

Ensimmäiset uskovat ottivat kasteen (Herran) (Jeesuksen Kristuksen) nimeen. Seuraavat Raamatun kohdat Apostolien Teoista osoittavat sen meille:

Apt 2:38:"...Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen (Jeesuksen Krituksen) nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan";

Apt 8:16: "...he olivat ainoastaan kastetut Herran (Jeesuksen nimeen)...";

Apt 10:48:"Ja hän käski kastaa heidät (Jeesuksen Kristuksen) nimeen"

sekä Apt 19:5: "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran (Jeesuksen nimeen)"

Siunausta! Jeesuksen nimeen! ;)

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Kuten olet varmasti jo Raamatusta todennut se "hautaaminen" ei "vertauskuvallisesti", eikä käytännössä aina tarkoita upottamista jonkin alle tai sisään, siis kun on kysymys tästä:

Kirjoitit:

" uskon kautta on Kristuksen kanssa haudattu yhtäläiseen kuolemaan, ja nousee yhtäläiseen ylösnousemus elämään "uutena hengen luomuksena"!"

Vieläkö uskot muuten, että se hauta josta Jeesus nousi ylös oli hautaamista upottamalla, siis kallio luolaan käärinliinoissa hautaaminen honetta muistuttavaan hautaan joka suljettiin raskaalla kivellä.

Tähän sinä ymmärtääkseni liität "vertauskuvallisen" legalistisen käsityksen upotus kasteesta ainoana oikena kaste muotona.Jos ihminen on kastettu jollain toisella tavalla on se mielestäsi uusittava upottamalla, eli valelu kasteet ovat mielesäsi vääriä.

Oletko vielä mielestäsi Raamatullisella pohjalla.

>>Kirjoitit-
        >>Vieläkö uskot muuten, että se hauta josta Jeesus nousi ylös oli hautaamista upottamalla,>Kirjoitit-
        >>Jos ihminen on kastettu jollain toisella tavalla on se mielestäsi uusittava upottamalla, eli valelu kasteet ovat mielesäsi vääriä.>Kirjoitat-
        >>Oletko vielä mielestäsi Raamatullisella pohjalla

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

Ja käännetty kreikaksi kun se on ollut tarpeen Aramean kielen käännöksestä tehdä!

Markuksen evankeliumin teksti on vanhin evankeliumi ja on tutkijoiden mukaan kirjoitettu noin 50-60 luvulla ja Matteus hieman sen jälkeen!

Kummassakin tapauksessa, eli Matt ja Mark tekstissä on tutkijat huomanneet sen, että lähetyskäskyt sellaisena kuin ne nyt tunnetaan, ei esiinny sellaisenaan vanhimmissa kirjoituksissa!

Mark 16:15-16 lähetyskäskyä ei siis esiinny vanhimmissa kirjoituksissa, vaan on myöhempää olevaa lisäystä! Vanhemmat tekstit loppuvat jo jakeeseen (9)!

Matteus 28:19 jae ei ole sellainen kuin se nykyään Raamatussa esiintyy vaan on katolisen kirkon muokkaamaa tekstiä!

>>19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

>>19 Menkäät siis ja opettakaat kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,

'kristilliseksi', muutettiin Matt. 28:19: sisältöä. Siinä olleeseen Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn- ("Menkää ja tehkää kaikki kansat opetuslapsikseni Minun nimeeni") -lisättiin kastekäsky.
        myös vanhemmissa Nesstlen toimittamissa kreikankielisissä UT:n teksteissä on Matt. 28:19:nnen alaviitteessä huomautus tästä.
        Moshe Zew.

Lähetyskäskyyn tehty kastekäskyn lisäys on johdattanut kristikunnan pois alkuperäisestä Jumalan Sanasta.

Pitäytymällä tähän lisäykseen uskova joutuu osalliseksi samoista vitsauksista kuin lisääjäkin!

"Lähtekää siitä ulos, te Minun kansani" kehoitus perustellaan siten että: "ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa" -(Ilm. 18:4).

Tuo koko luku kyseisestä Raamatun kohdasta kertoo millaisia vitsauksia ja rangaistuksia sen osaksi tulee. Jumalan tahto on, että jokainen Jeesukseen uskova on Hänen nimeensä kastettu! Nyt on siis valittava, noudattaako alkuperäistä Jumalan Sanaa vaiko muutettua!?

Valinta ratkaisee johtaako uskovan tie "taivaalliseen Jerusalemiin" vai "maailmalliseen Roomaan"!?

Sinä tai kukaan muukaan "rivijäsen" ei ole syyllinen sanojen muunteluun, vaan syyllinen on kirkko väärällä opetuksellaan! Papit ja kirkon johto ovat varmasti asioista tietoisia ja vastuu ihmisten oikeasta tai väärästä opetuksesta on heidän! Ja se vastuu on kova!

Uusitestamentti tuntee vain yhden ja ainoan uskovien kastetavan ja se on Kreikaksi ilmaisti sanalla "baptizoo" =(kaste upottamalla) jossa uskova kastetaan Jeesukseen Kristukseen!

Ensimmäiset uskovat ottivat kasteen (Herran) (Jeesuksen Kristuksen) nimeen. Seuraavat Raamatun kohdat Apostolien Teoista osoittavat sen meille:

Apt 2:38:"...Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen (Jeesuksen Krituksen) nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan";

Kirjoitit:
        Jeesus puhui Arameaa, mutta ei osannut Kreikkaa niinkö? :/"

Jeesus siis puhui sinun mukaan myös Kreikkaa vai? Mistä olet tälläisen varman tiedon saanut? siis antoiko Jeesus lähetyskäskyn vuorella opetuslapsille Arameaksi vai Kreikaksi sinun mielestä?

Minusta tuntuu, että et tiedä tätä.Minä veikkaan Arameaa.

Olen lukenut myös tutkimuksia joissa esim. sanaa "OTTAA" ei esiinny alku tekstissä kaikissa niissä kohdissa joissa kerrotaan ihmisten kastamisesta.Näiden lähteiden mukaan kastamisessa olisi ennemminkin kastetuksi tulemisesta kysymys, eikä ottamisesta.Tämä puoltaisi kastetta opetuslapseuttamisen välineenä.En ota kantaa onko tämä totta, kun ei tieto ja taito riitä alkukielten tuntemuksessa niin pitkälle, mutta toinpahan asian esille.

En ole niin rohkea kuin sinä, että uskaltaisin tuomita kokonaisia kirkkokuntia Raamatun alkukielen vääristelystä kuten sinä.Tuo väitteesi on aika huikea, mutta itsehän näistä opetuksistamme joudumme aikanaan tiliä tekemään kaikkivaltiaan edessä.

En myöskään rohkene väittää mikä Raamatun käännös on parempi kuin toinen kuten sinä julistat, koska ei tieto riitä.Raamattu tai osia siitä on käännetty 1500 kielelle.En yksinkertaisesti pysty kaikkea tätä hallitsemaan ja väittämään, että minä varmasti tiedän asiat.Suomessa meillä on näitä omiakin käänösversioita useita.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

Moshe Zew.

Kirjoitit:

"Mark 16:15-16 lähetyskäskyä ei siis esiinny vanhimmissa kirjoituksissa, vaan on myöhempää olevaa lisäystä! Vanhemmat tekstit loppuvat jo jakeeseen (9)!"

Tämän minäkin tiedän, mutta eikö tämä ole se "vapaiden suuntien" kaste teologian kulmakivi johon viime kädessä aina vedotaan kun on kysymys uskon ja kasteen järjestys kysymyksistä suorittamis mielessä.Tämä siis puuttuu alun perin alkutekstistä.

Minusta se ei kuitenkaan vaikuta asiaan, että tuo loppu on myöhemmin lisätty, koska kaikki mitä Raamatussa on myös kuuluu sinne.Raamattuhan on Jumalan ilmoitus ihmisille.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

>>Kirjoitat-

>>Huomautan...

Kirjoitit:

"Kirkko vaatii lähetyskentillä aikuiselta uskontunnustuksen ennenkuin hänet kastetaan ja vauvat taasen kastetaan heiltä kysymättä siihen lupaa tai heidän mielipidettään! Eli kaste on heille "pakkokaste"! Raamatussa ei toimita näin, vaan kaste on aina sama kaikille, eli kaste suoritetaan vain niille jotka uskonsa suullaan tunnustavat!"

Näin on.

Tästä on erilaisia käsityksiä kirkon sisällä miten pitäisi toimia, mutta tuo mainitsemasi asia on tosi.Tässä on ristiriita.

Sanot että kaste toimitetaaan Raamatussa niille jotka suullaan uskonsa tunnustavat? En löydä tätä "tunnustusta" kaikista kohdista Raamatussa joissa kastetaan ihmisiä(tehdään opetuslapsia), siis joka ainoan kastettavan suun tunnustusta kirjoitettuna.

Lapset kuuluivat vanhassa liitossa seurakuntaan ja sen merkkinä pojilla oli ympärileikkaus (sinetti) joka suoritettiin 8 päivän ikäisenä.Ei tämän ikäinen voi vielä "suulla tunnustaa".Tyttöjen puolesta suoritettiin uhri.

Joel:

Jl 2:16 (imeväiset).

Uudessa liitossa ympärileikkauksen tilalle tuli kaste.Se on uuden liiton "sinetti".Näin minä asian ymmärrän.Voi olla, että olen väärässä.

Mt 28:19-20 (kaste)

• armo
        armo kirjoitti:

Kirjoitit:

"Kirkko vaatii lähetyskentillä aikuiselta uskontunnustuksen ennenkuin hänet kastetaan ja vauvat taasen kastetaan heiltä kysymättä siihen lupaa tai heidän mielipidettään! Eli kaste on heille "pakkokaste"! Raamatussa ei toimita näin, vaan kaste on aina sama kaikille, eli kaste suoritetaan vain niille jotka uskonsa suullaan tunnustavat!"

Näin on.

Tästä on erilaisia käsityksiä kirkon sisällä miten pitäisi toimia, mutta tuo mainitsemasi asia on tosi.Tässä on ristiriita.

Sanot että kaste toimitetaaan Raamatussa niille jotka suullaan uskonsa tunnustavat? En löydä tätä "tunnustusta" kaikista kohdista Raamatussa joissa kastetaan ihmisiä(tehdään opetuslapsia), siis joka ainoan kastettavan suun tunnustusta kirjoitettuna.

Lapset kuuluivat vanhassa liitossa seurakuntaan ja sen merkkinä pojilla oli ympärileikkaus (sinetti) joka suoritettiin 8 päivän ikäisenä.Ei tämän ikäinen voi vielä "suulla tunnustaa".Tyttöjen puolesta suoritettiin uhri.

Joel:

Jl 2:16 (imeväiset).

Uudessa liitossa ympärileikkauksen tilalle tuli kaste.Se on uuden liiton "sinetti".Näin minä asian ymmärrän.Voi olla, että olen väärässä.

Mt 28:19-20 (kaste)

..jatkoa edelliseen kommenttiini.

Saako mielestäsi lapsia (sylilapsi) liittä seurakuntaan kun eivät itse ymmärrä.Jos saa niin miten tämä tapahtuu?

Jotkut yhteisöt siunaavat sylilapset.Käskikö Jeesus tehdä siunaamalla opetuslapsia ja liittää heidät siunaamalla seurakuntaan?

Jos lapsia ei voi liittää seurakuntaan niin missä se on kielletty Raamatussa? Tästähän täytyy olla ohjeet kun vastustat lasten kastamista serakunnan jäseniksi.

• armo
        TaistoRa. kirjoitti:

Moshe Zew.

Kirjoitit:

"Jeesus puhui Arameaa, mutta ei osannut Kreikkaa niinkö? :/

Ja käännetty kreikaksi kun se on ollut tarpeen Aramean kielen käännöksestä tehdä!"

Jeesus ei muuten kirjoittanut Raamattuun sanaakaan, vaan sen tekstit ovat syntyneet muissa käsissä tietenkin Pyhän Hengen johdatuksesta.Tälläinen tieto minulla on.Korjaa jos olen väärässä.Käänsikö Jeesus mielestäsi Aramean kieliset tekstit Kreikaksi Raamattuun?

Joko olet päättänyt millä kielellä Jeesus antoi lähetys käskyn.Oliko se Kreikka? minä veikkasin Arameaa, koska opetuslapset olivat Juutalaisia eikä heidän äidin kielensä ollut Kreikka.Juutalaisten äidin kieli ei tänä päivänäkään ole Kreikka.

Lopetan tämän keskustelun nyt tältä erää tähän kun sinun "totuutesi" alkaa olemaan mielestäni aika kaltevalla pinnalla.

Siunausta kuitenkin sinulle uskon veli.

• AlpoAhola
        armo kirjoitti:

Pyhityskristilliset liikkeet kieltävät peisynnin. He otaksuvat, että lapsi on viaton, kun ei ole tehnyt vielä mitään syntiä. Olen kuullut hyvin varmoja todistuksia, ettei lapsi voi tehdä mitään syntiä. Tässä ovat vedonneet epämääräiseen tietämättömyysikään. Periaate on kai se, että sitten ihminen voi tehdä syntiä ja on synnistä vastuussa, kun kykenee sen itse tunnustamaan. Aadam ja Eeva eivät kyllä tahtoneet tunnustaa syntiänsä, vaan pakenivat ja tekivät omia ratkaisujaan. Aadamkin syytti itse Jumalaa siitä, että oli antanut hänelle Eevan. On se sitten kätevä, kun pyhityskristityt kieltävät myös sen, etteivät lapset voi uskoa. Kysynkin sitten, että kun lapset ovat viattomia ja kun he eivät voi uskoa, niin mikä on se syy, että lapset pelastuvat noin vain. Onko olemassa muita syitä pelastukseen kuin usko Kristukseen vanhurskauden tekijänä edestämme? Ilmeiseti otaksutaan niin, että synnistä tietämätön on synnistä vastuuton ja pelastuu, kun ei tiedä mitään synnistään. Opissa on ilmeisesti otaksuman osuus aika selvä. Sekin on valitettavan selvä, että pyhityskristittyjen opissa on torjuttava koko joukko Raamatun todistuksia perisynnistä, tekosynneistä ja uskosta ja Pyhän Hengen toiminnasta. Osa pelastuu siis ilman uskoa, vaikka Raamattu todistaa, että ilman uskoa on madoton olla otollinen. Kaikkia ei siis kaikki Raamatun opetukset koske.

• armo
        armo kirjoitti:

"1 Ms 2:7

..ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."

"1 Ms 2:21-22

Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluustaan ja täytti kohdan lihalla.Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo."

Syntiinlankeamuksen jälkeen...

"1 Ms 3:16

Naiselle hän sanoi:
        -Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi."

Jokainen joka syntyy tällä tavalla nykyisin on perisynnin alainen.Tämä tuli ihmisen osaksi syntiinlankeamuksessa.

• AlpoAhola
        armo kirjoitti:

"1 Ms 2:7

..ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento."

"1 Ms 2:21-22

Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluustaan ja täytti kohdan lihalla.Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo."

Syntiinlankeamuksen jälkeen...

"1 Ms 3:16

Naiselle hän sanoi:
        -Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi."

Jokainen joka syntyy tällä tavalla nykyisin on perisynnin alainen.Tämä tuli ihmisen osaksi syntiinlankeamuksessa.

Tämä viesti sen tähden, että täällä lähinnä pyhityskristityt ovat häivyttäneet väärällä opilla todellista turmelusta Jumalan edessä ja ovat kieltäneet Raamatun vastaisesti perisynnin. Tällä viestillä tahdon tukea viestiä: "Perisynnistä...", jonka on kirjoittanut nimimerkki "armo".

Jumala antoi Paratiisin ja Sanansa Aadamin hoidettavaksi.

Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä. Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman" 1.Moos.2:15-17.

Aadam sallii Eevan keskustella perkeleen kanssa ja niin laiminlyö papillisen virkansa.

Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" 1.Moos.3:1.

Eeva sanoillaan tunnusti kuulleensa Jumalan sanat, mutta kuunteli sielunvihollisen ääntä.

Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan" 1.Moos.3:4-5.

Jumalan on huurettava pappinsa perään.

Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?" 1.Moos.3:9.

Aadam syyttää itse Jumalaa syntiinlankeemuksesta.

Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin" 1.Moos.3:12.

Jumala kiroaa koko luomakunnan Aadamin lankeemuksen tähden, sillä hän ei hoitanut papin virkaansa, vaan salli Eevan keskustella perkeleen kanssa ja sitten lisäksi vielä kuuli petettyä vaimoansa.

Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." 1.Moos.3:17-19.

• armo
        AlpoAhola kirjoitti:

Tämä viesti sen tähden, että täällä lähinnä pyhityskristityt ovat häivyttäneet väärällä opilla todellista turmelusta Jumalan edessä ja ovat kieltäneet Raamatun vastaisesti perisynnin. Tällä viestillä tahdon tukea viestiä: "Perisynnistä...", jonka on kirjoittanut nimimerkki "armo".

Jumala antoi Paratiisin ja Sanansa Aadamin hoidettavaksi.

Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä. Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman" 1.Moos.2:15-17.

Aadam sallii Eevan keskustella perkeleen kanssa ja niin laiminlyö papillisen virkansa.

Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?" 1.Moos.3:1.

Eeva sanoillaan tunnusti kuulleensa Jumalan sanat, mutta kuunteli sielunvihollisen ääntä.

Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan" 1.Moos.3:4-5.

Jumalan on huurettava pappinsa perään.

Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?" 1.Moos.3:9.

Aadam syyttää itse Jumalaa syntiinlankeemuksesta.

Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin" 1.Moos.3:12.

Jumala kiroaa koko luomakunnan Aadamin lankeemuksen tähden, sillä hän ei hoitanut papin virkaansa, vaan salli Eevan keskustella perkeleen kanssa ja sitten lisäksi vielä kuuli petettyä vaimoansa.

Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." 1.Moos.3:17-19.

Ihmettelen ihmisiä jotka kieltävät "perisynnin", koska eiväthän he tarvitse sovitustakaan, vaan voivat pyhittäytyä täysin synittömiksi pidättäytymällä kaikesta teko synnistä.Tämän johdosta heillä ei ole enää mitään sovitettavaa.Mihin he enää Jeesusta tarvitsevat? ja hänen maailmalle antamaa syntien sovitusta.

• TaistoRa.
        armo kirjoitti:

Kastettiinko Paavalikin muuten upottamalla, eli oliko talossa missä Paavali oli iso kaste allas.Jos ei ollut miehen mentävää allasta mihin kokonaan uopttaa, niin rakennettiinko sellainen?

Näin on! Uskovat kastettiin "upottamalla"!

>>Kirjoitat-
        >>Kastettiinko Paavalikin muuten upottamalla, eli oliko talossa missä Paavali oli iso kaste allas.
        >>...nousi ja otti kasteen
        >>...ja ylös noustuaan kastettiin>...kai anastasi ebaptisthe

• AlpoAhola
        armo kirjoitti:

Ihmettelen ihmisiä jotka kieltävät "perisynnin", koska eiväthän he tarvitse sovitustakaan, vaan voivat pyhittäytyä täysin synittömiksi pidättäytymällä kaikesta teko synnistä.Tämän johdosta heillä ei ole enää mitään sovitettavaa.Mihin he enää Jeesusta tarvitsevat? ja hänen maailmalle antamaa syntien sovitusta.

Minäkin ihmettelen sitä lokiikkaa, että mistä se synti voi tulla siihen pyhään ja miksi se luonnostaan pyhä tarvitsee sittenkin puhdistuksen. Onko sittenkin pyhityskristityillä jotenkin ontuva kohta synti- ja pelastusopissaan. Olen ihmetelleyt sitäkin, että miksi on odotettava että sen pyhän on tultava ensin syntiseksi, ennenkuin on kelvollinen parannukseen. Olen myöskin ihmetellyt sitä, ettei pyhityskristityt lue lapsia "kaikkiin", "kansaan", tai "perhekuntaan". Ilmeisesti he menettelevät siten kuten yksi renki. Hän sai isännältä käskyn kyntää koko vainion, mutta renki kyntikin vain suurimman pellon ja jätti vainion pienet pellot kyntämättä. Terveet eivät tietenkään tarvitse parantajaa. Pyhityskristityt eivät tiedä sitä, että kaikki ovat kuolleet Aadamissa.

• armo

Kirjoitit:

"Raamatun mukaan Jeesus siunasi lapset ja kasteen saivat kääntyneet ihmiset."

Kun Jeesus oli maan päällä oli Johanneksen kaste, joka koski vain Juutalaisia, mutta ei pakanoita.

Kun Jeesus siunasi lapsia maan päällä ollessaan ei hän käskenyt kastaa heitä, eikä ketään muutakaan kristillisellä kasteella, koska ei ollut kristillstä uskoa, eikä kristillistä kastetta tuossa vaiheessa, koska elettiin vanhan liiton aikaa.Jeesus asetti kristillisen kasteen vasta ristiin naulitsemisen jälkeen ja ylösnousemuksensa jälkeen.Kun Jeesus antoi lähetys käskyn opetuslapsilleen, niin silloin siirryimme vanhasta liitosta uuteen liittoon.
      Tässä kohtaa asetettiin kristillinen kaste joka on nyt voimassa ja koskee koko maailmaa.

• armo

Kaste Luterilaisessa kirkossa:

Kaste on evankeliumia ja "armo väline" ihmisen usko lepää kasteen varassa, eikä kaste uskon varassa.Kasteesta tekee kasteen Jumalan sana yhdistettynä veteen.Kaste on myös välttämätön pelastukseen ja uskon kanssa saman arvoinen.Kaste on myös uudestisyntymisen paikka(tästä on erilaisia mielipiteitä kirkon herätys liikkeiden kesken).Kaste on myös opetuslapseksi tekemisen väline, eikä opetuslapsia voida liittää seurakuntaan muilla keinoilla, siis ei voi olla kastamaton Kristitty seurakunnan jäsenenä.Kasteessa käytettävä veden määrä on myös vapaa.Kasteen arvoon ei myöskään lisää mitään ihmisen usko, eikä kasteen arvosta poista mitään ihmisen epäusko, vaan kaste katsotaan ihmiselle Jumalan teoksi.

Baptistiset yhteisöt ja kaste:

Kaste ei ole "armoväline", eikä kaste pelasta, vaan usko.Ihminen ei uudestisynny kasteessa, vaan tämä tahtuu "uskon ratkaisussa".Kaste on lähinnä lakia.Ei Jumalan teko, vaan ihmisen "kuuliaisuuden osoitus" Jumalalle ja seurakunnalle, siis uskon tunnustus toimi jo saadusta pelastuksesta.Tässä kaste lepää ihmisen uskon varassa ja se tekee myös kasteesta pätevän.Kaste on myös suoritettava upottamalla.Jos ihminen on kastettu lapsena tai aikuisena jollain muulla tavalla, niin kaste uusitaan upottamalla kokonaan veteen.Tässä kaste teologiassa kastetaan ihmisiä jotka sanovat uskovansa, mutta ihmisen uskon aitoutta ei voi kastaja tietenkään varmistaa, siksi pelkkä suun tunustus riittää.

• .....................

Lapsikasteen tarkoitus
      ==================

======================

Ei raamatullisuuksia
      ================
      En ole varma, jos:

===

===

• armo

Olet ihan varma asiastasi kun ilmoitat sen noin.

Sinulla on ilmeisesti valta tuomita kokonaisia kirkkokuntia "syntisiksi" ja syntisten tekijöiksi.

On ihailtavaa kun joku on mielipiteistään noin varma vahvalla rinta äänellä.Tämä on tärkeää, koska Raamatussa sanotaan, että Paimenet tullaan koettelemaan muita ankarammin.

Minä henkilökohtaisesti mielummin kyselen ja vertailen eri yhteisöjen opetuksia, koska kaikilla yhteisöillä tuntuu olevan opillisesti hankalia asioita.Myös Kristillisellä yhteisöllä johon itse kuulun.Mikä muuten on se ylitse muiden omaavan ehdottoman totuuden omistava yhteisö johon itse kuulut.Tässä yhteisössäsi on ilmeisesti se paras ja varmin pelastus, sekä Raamatullisesti täydelliset opit kaikkiin muihin väärin tekijöihin verrattuna.

• armo

Kato nämä asiat Raamatusta.Jos et näitä usko, niin et usko Kristilliseen uskoon ollenkaan, vaan johonkin muuhun.En usko, että kärsivällisyytesi tähän riittä, mutta jos riittää niin mieti kuka tässä toimii "saatanan nimissä".

1 Ms 3:17 ...olkoon maa sinun takiasi kirottu...
        Tämä "perisynti" ei vain rajoitu ihmiseen, vaan sen surauksena myös maa on kirottu.

Vanha testamentti

1 Ms:8:21
        Ps 51:7
        Ps 58:4
        Js Js:48:8
        1 Ms:8:21

Uusi testamentti

Jh 3:6
        Rm 5:18-19
        Ef 2:3
        Rm 3:10-12
        1 Kr 15:22
        1 Kr 15:47-
        Rm 6:23

• Vastaa

Tervehdys kaikille veljille ja sisarille ja kiitos, että olette ottaneet kantaa näkemyksenne mukaan. Tosiaan, vaelsin 25 vuotta pimeydessä ja seinä nousi vastaan tässä kohdin. Jumala on kutsunut useita kertoja elämäni aikana, mutta pelkuri kun olen niin aina olen paennut maalliseen elämään Jumalan kutsua. Nyt kun viimein Jeesus antoi Pyhän Hengen tulla elämääni, niin ainoana asiana jonka voin tehdä on kulkea lapsen uskossa, rukoillen, raamattua lukien. Ja luottaa 100% siihen, että Jeesus ei päästä lastaan enään käsistään tai eksymään. Omatuntoni olkoon Jumalan yhteys minuun ja rukous puheluni Jumalalle!!
      -Rakastakaa uskovat lähimmäistänne, älkääkä tuomitko toisianna- Ja ollaan onnellisia siitä, että kuulumme niihin onnekkaisiin, jotka Herramme Jeesus Kristus on ARMOSSAAN pelastanut!
      -Siunausta kaikille teille!!

• armo

Jos olet lapsena Luterilaiseen kirkkoon kastettu ja palannut nyt tuhlaajapojan tavoin kotiin, niin tässä muutama asiallinen paikka netissä jossa voit käydä.

Esim. Googlen kautta:

STI (Suomen teologinen instituutti) antaa Raamatun opetusta vastapainona teologisen tiedekunnan opetukselle ja pitäytyy ehdottomasti Raamatun sanassa.järjestää myös "Raamatun punainenlanka" luentoja joissa käydään Raamattu läpi viikonlopun aikana.Suosittelen myös STI:iin entisen pääsihteerin Eero Junkkaalan hengellisiä kirjola.Hän on Pappi ja arkeologi joka on vuosia ollut arkeologisilla kaivauksilla Israelissa.

Kannatta muistaa myös:

Rovasti Olavi Peltolan kotisivut
        Rovasti Matti Väisäsen kotisivut

Tutustu kirkon herätys liikkeiden toimintaan, niin saat uskovia ystäviä.

Siunausta.

• TaistoRa.

Kiitos Jumalalle taivastiestäsi!

On valtavaa lukea tällaista todistusta! Kyllä on suuri juhlahetki ollut taivaassa kotiin palaanneesta sielusta! Halleluja! Valtavaa! Hienoa!

Jumala sinua suuresti siunatkoon uudella tielläsi! Jeesus olkoon runsaasti kanssasi!

Siunausta Jeesuksen kalliissa nimessä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      72
      2467
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      109
      1166
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe