Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. moroni kirjoitti: «Montako kirkkoa Kristus perusti?

Matt. 16:18Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita.»

Katsotaan hiukan alkuperäisempää Matteusta:
    καγω δε σοι λεγω οτι συ ει πετρος και επι ταυτη τη πετρα οικοδομησω μου την εκκλησιαν και πυλαι αδου ου κατισχυσουσιν αυτης

"petros" on pikkukivi ja "petra" on kallio. Siinä on sanaleikki nimestä. Pietari oli kivenmurikka siihen verrattuna, mikä on seurakunnan perustus.

"ekklesia" on suomennettu sanalla "kirkko", mikä on etymologisesti väärin. Kirkko on sanana johdettu kreikan "herraa" tarkoittavasta sanasta, lähinnä sen genetiivimuodosta.

Täsmällinen merkitys tuolle sanalle olisi jotakin sellaista kuin "ulos kutsutut". Se viittaa nimenomaan yhteisöön ruohonjuuritasolla eikä mihinkään keskitettyyn johtoon tai herraan, ei edes Jeesukseen. Seurakunnan olennainen määrittävä asia oli sen jäsenten sydämissä eikä organisaatiossa.

Ja sellaista "ekklesiaa" eivät haadeksen portit voita.

Kristus ei perustanut kirkkoa vaan opetti Jumalan valtakuntaa, jokaiselle suoraan ilman mitään välittäjiä.
  2. TimoFlink kirjoitti: «Emme ole annihilationisteja, vaan konditionalisteja. Helvetin tulen suhteen uskomme Raamatun mukaisesti niin, että henkilö joutuu kärsimään tulessa palamista tekojensa mukaan määrätyn ajan. Se ei ole humaus. Se on määräaika. Toisilla se on hyvin lyhyt, toisilla pidempi.»

Tuo poikkeaa siitä, mitä minulle adventtiseurakunnan toimesta opetettiin.

Ihanko tosiaan ajattelet, että Jumala rääkkää ihmisiä ennen lopullista tappamista sen mukaan, mitä virheitä hän on tehnyt? Ja että tilanne muuttuu ratkaisevasti kunhan vain sattuu sanomaan oikeat uskontunnustuksen taikasanat? Pöyristyttävää. Meillä on eri Jumala.

Koko helvetti on Raamatussa erinomaisen tulkinnanvarainen juttu. Vanhasta testamentista ei sitä löydy ollenkaan ja Vuorisaarnassa mainittu Gehenna on Jerusalemin kaatopaikka Hinnomin laaksossa, jota on käytetty vertauskuvallisesti.

«Vain ne, jotka ottavat Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Herrana ja Vapahtaja (ja tässä järjestyksessä!), välttyvät Jumalan vihalta.»

Vai että oikein järjestyskin on määrätty? Entäs jos sattuisikin lipsahtamaan päinvastaisessa järjestyksessä? Eikun helvettiin vain, vai?
  3. ylifariseus_1 kirjoitti: «Olenkin miettinyt kuka oli nimeltään temppelin harjalla ja vuoren huipulla neuvojaan jakanut pimeyden ruhtinas, joka sanoi: Minulle tämä kaikki on annettu, ja minä annan sen kenelle haluan.»

On tärkeää muistaa, että sanoja on "valheen isä". Yhtä hyvin voisi suuryrityksen tsuppari esiintyä omistajan elkein.

«..., mutta kenen tähti on viisisakarainen tähti, joka loistelee EURO-lipun ylimpänä valon kantajana.»

Viisikanta eli pentagrammi on geometrinen peruskuvio, jolla on ollut ymmärrettävästi monenlaista symbolista merkitystä eri kulttuureissa. Se on myös ollut suosittu valtioiden lipuissa. Euroopan yhteisön lipun lisäksi samainen viisikanta on monissa muissakin lipuissa, kuten vaikkapa Yhdysvaltain ja Kuuban lipussa ja olipa se nyt jo sortuneen Neuvostoliitonkin lipussa. Ei näistä sen syvempiä tulkintoja kannata vetää.

Viisikannan janat muuten leikkaavat toisensa niinsanotun kultaisen leikkauksen suhteessa. Se on jotenkin ihmissilmälle miellyttävän harmoninen kuvio.

«Yksi asia on varma, ettei ketään maallista kuningasta tai hallitsijaa ole koskaan heitetty alas taivaasta, vaan tämän maailman ruhtinas on sieltä alas heitetty, olipa hänen nimensä tiedetty tai oletettu.»

Jesaja 14 käyttää Babylonin kuninkaan itse esittämää pöyhkeää samastumista sarkastisen pilkan aiheena. Siitä tuo "taivaalta putoaminen".

«Jos v.aari on tutustunut Vapaamuurareiden opetuksiin, niin hän tietää, ettei Lusifer ole mielikuvituksen tuote.»

Pidän olennaista osaa vapaamuurareiden historioista pateettisena hölynpölynä, jolta puuttuu historiallinen pohja. Yhdistyksen suljettu luonne, salaiset riitit ja monet vaikutusvaltaiset jäsenet ovat vain luoneet sille mystisen hohteen. Vapaamuurariliike on lähtöisin vasta 1700-luvulta .