Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

1399

1. Minäkin olen samaa mieltä Mörrinkäisen kanssa. Noin pienellä kentällä ei ehdi ottaa kuin muutaman laukka-askeleen ja sitten on jo aita vastassa. Siinä joutuisi pyörimään kuin karusellissa, mikä hankaloittaa työskentelyä ja, kuten Kasiro sanoi, käy tylsäksi.

Meillä oli hevosella (iso poni) parisen hehtaaria laitumia, mutta kuivina kesinä alkoi silti heinä loppua kesken. 60x30m alue olisi kivan tilava kenttä, mutta laitumeksi se on auttamatta liian pieni. Tyhjenisi ruuasta alle viikossa kuten Mörrinkäinen sanoi.
  2. Paimen, puhut hauskalla tavalla, mutta täyttä asiaa!

"Hemaiseva kokemus", todellakin... Ihmiset kyllä katsovat, mutta vaikka sotku ei pitkän karvan alta näkyisikään, se kyllä haisee, ja monen metrin päähän. Ja jos asuu kerrostalossa, sen haistaa koko rappukäytävä sen jälkeen kun koiran on tuonut sisälle lenkin jälkeen (kokemuksen syvä ääni). Ja muutaman kerran kun koirani on ollut kuralla tuntemattomasta syystä, olen jäänyt aprikoimaan, kääntyivätkö ihmiset katsomaan koiraa vai minua... Luojan kiitos omani kuitenkin herättää yöllä jos tulee tarvetta.

Lisään edellisten kommenttien joukkoon vielä senkin, että mitä kapeampi paikka kotoa löytyy - oviaukot, kaappien, pöytien ja tuolien välit yms - sen varmempaa on, että koira asettuu juuri siihen nukkumaan tai muuten vain seuraamaan mitä muut puuhailevat. Jos sitä ei huomaa, sen päälle astuu tai siihen kompastuu. Ja jos sen huomaa ja sen komentaa siirtymään syrjään, se kyllä siirtyy, mutta näyttää niin maailman murjomaa ilmettä, että siinä melkein alkaa katua sitä että tuli edes ajatelleeksi koiran komentamista muualle.

Koiran kanssa eläessä voi myös olla täysin varma siitä, että mitä tahansa sen kanssa tekeekin, se on aina jonkun mielestä väärin. Jos kysyy neuvoja kokeneemmilta, he ajattelevat, että miksi olet ottanut koiran jos et tuota tiedä, ja jos et kysy vaan yrität toimia oman järjen pohjalta, he moittivat sinua siksi, ettet vaivaudu kysymään vaikka et tiedä, vaan annat sen sijaan koirasi käyttäytyä huonosti. Niin tai näin, se on aina väärinpäin. Neuvoja kannattaa kysyä ja kuunnella, mutta itse se on pääteltävä, mitä niistä on järkevää noudattaa ja mitä ei.
  3. Harvinaisen hyvä ketju, tämä näin. Lisäänpä oman raivonaiheeni.

Tulin autolla mökiltä kotiinpäin ja päätin matkalla poiketa kauppaan. Koirani oli mukana ja nukkui kaikessa rauhassa kuten se aina tekee matkustaessaan. Viivyin kaupassa ehkä kymmenisen minuuttia, ja kun tulin takaisin, joku mies seisoi autoni vieressä ja yritti härnätä koiraani metelöimään. Hän päästeli haukkuvia ja murisevia ääniä ja heilutti käsiään ikkunan edessä hyvin agressiivisin elein ja teki suunnilleen kaikkensa saadakseen koirani riehaantumaan. Onneksi koirani ei siihen vastannut, vaan katseli lähinnä halveksivan näköisesti, että mitä tuo on tekevinään.

Sen kysymyksen minäkin karjaisin kun ehdin tarpeeksi lähelle. Mies katsoi minua kuin tyhmää, ja sanoi, että "koiranhan kuuluu puolustaa autoa jos vieras tulee liian lähelle".

Siis mitä #€$%@!!! Mistä asti on ollut vieraan ihmisen asia alkaa "opettaa" vierasta koiraa joka on asiallisesti omalla alueellaan?!

"Mä vaan aattelin kun se ei sanonu mitään vaikka mä kuljin ihan tästä vierestä."

Että mun teki mieli läimäyttää sitä tyyppiä!

Onko muille koskaan sattunut mitään tällaista?
  4. Todennäköisesti ensimmäinen ongelmasi johtuu tuosta toisesta. Kun jalkojesi asento on väärä, et pysty käyttämään voimaa niin paljon kuin pystyisit silloin kun istut oikein.

Mutta voit kokeilla sellaista, että paina hevosta kääntävällä pohkeella aina kun istut satulaan (jos siis mennään kevyttä ravia). Moni tekee niin vaistomaisesti enkä tiedä miten sinä käytät pohkeitasi niissä tilanteissa, mutta sitä voi ainakin kokeilla. Harjoitusravissa ei tule mieleen mitään vastaavaa kikkakolmosta, jos tuntuu hankalalta irrottaa pohje hevosesta niin että sitä voisi kopauttaa ellei pelkkä puristus riitä.

Tai jos opettajasi mielikuvitus venyy tarpeeksi, kokeile "hanskaratsastusta". Eli laita hanskat tai villasukat tai mitä tahansa sen tapaista pohkeidesi alle sille kohdalle, missä jalkasi alkaa irrota hevosen kyljestä, kun istut sen selässä. Sido ne yhteen sen verran pitkällä narulla että se riittää hevosen selän yli, niin ne eivät pääse putoamaan maahan asti. Mutta narun on oltava sen verran pitkä kuitenkin, että hanskoilla on tilaa pudota jalkasi alta.

Neuvo kuulostaa kummalliselta, tiedän, mutta idea on siinä, että jos pohkeesi alkaa heilua tai asento muuten vääristyy, hanska tipahtaa paikaltaan kun jalkasi ei enää puristakaan sitä hevosta vasten. Se pakottaa sinut keskittymään muun ratsastuksen ohella jalkoihisi, ja toistaiseksi ne joita olen itse opettanut sillä tavalla, ja tietääkseni muutkin jotka ovat sitä kokeilleet, ovat oppineet oikean asennon nopeasti.

Sitten kun jalkojesi asento on oikea, istuntasi paranee ja sitä myöten tasapainosi, ja liikkeen myötääminenkin käy helpommaksi. Sen jälkeen sinun ei enää tarvitse niin paljon keskittyä niihin asioihin, mikä johtaa vapaampaan pohkeiden käyttöön ja saat niihin enemmän voimaa.

Noihin aiempiin kysymyksiin olisin sanonut samaa kuin mörrinkäinenkin.
  5. Edellisten lisäksi: jos koira on ns lyttykuonoista rotua, sillä voi jossain vaiheessa tulla tulehduksia hengitysteihin, mikä on kuulemma aika yleistä.

Jos se on rotua jolla on paljon ihopoimuja, poimuihin saattaa ulla iho-ongelmia.

Pitkäkarvaisilla roduilla voi olla haastavaa tuo turkin hoito ja siistinäpito, ja lyhytkarvaiset taas helposti palelevat talvisin kun sää kylmenee. Karvasadon aikana kämppä on joka tapauksessa täynnä irtokarvaa vaikka miten yrittäisi lakaista ja imuroida. Tai oikeastaan asia on enemmän tai vähemmän niin ympäri vuoden.

Jos koira on pieni, se joutuu helposti isompien koirien jyräämäksi, ja jos se on iso, se saattaa satuttaa pienempiä koiria puhtaasti vahingossa ellei osaa varoa voimiaan. Toki on omistajien asia katsoa ettei mitään pääse käymään, mutta vahinkoja voi sattua siitä huolimatta.

Jos koira on sitä tyyppiä joka hotkaisee suuhunsa kaiken minkä näkee ja mihin pääsee käsiksi (kuten kadulle heitetyt pizzan palaset yms, voi varautua siihen, että koira on jatkuvasti ripulilla ja/tai oksentelee sopimattomien makupalojen takia. Seuraus: sotkuisen peräpään pesu tämän tästä, ja valvottuja öitä kun koiraa on vietävä ulos puolen tunnin välein ettei se sotke mattoja. Ensin valvoo yöt kotona koiran takia, ja sitten valvoo (tai ainakin yrittää) pysyä päivät hereillä töissä. Ja jos on puoliso ja/tai lapsia, nekin vaativat osansa huomiosta.

Jotkut koirat saa opetettua siihen ettei mitään saa syödä ilman lupaa, mutta kaikki eivät opi sitä koskaan.

Mutta olen silti samaa mieltä kuin nimim. Negaaaa. Positiivisia puolia on enemmän, tai ainakin ne painavat enemmän kuin nämä huonot puolet.