Olen hankkimassa itselleni ensimmäistä omaa hevosta.
Minulle on hevosen kanssa tärkeintä molemminpuolinen luottamus, toimiva yhteistyö ja se, että nautimme molemmat toistemme kanssa olemisesta ja tekemistä.
Haussa siis pitkäaikainen ystävä, harrastekäyttöön ja yhdessä puuhailuun.
Mietin vain, miten löytää juuri se oikea ? Mistä tiedän, millainen hevonen minun kannataa ostaa ? Kun olen katsomassa hevosta ensimmäistä kertaa, mistä tiedän, että onko juuri se, se oikea ?
Miten löytää " se oikea " - oman hevosen osto
3
225
Vastaukset
- mörrinkäinen
Niinkuin Lampinajadi joskus sanoi, kiinnitä huomiota siihen miltä sinusta tuntuu kun puuhailet hevosen kanssa. Jos vähänkään epäröit, hevonen ei ole oikea, mutta jos sinusta tuntuu heti alkuunsa, että "tämän minä haluan", olet siihen todennäköisesti tyytyväinen vielä vuosienkin kuluttua.
Ja luonnollisesti kaikki muut vaatimukset mitä sinulla on hevoselle. Onko hyvän tuntuinen ratsastaa, osaako se tarpeeksi sinun tarkoituksiisi (mikä tosin on korjattavissa valmennuksilla vaikka ei haluaisikaan kisata), millainen luonne sillä on ja millainen se on käsitellä, ja tietysti terveys. - zippo2
Itse en omasta kokemuksetsa ole ihan samaa mieltä.
Kun itse hevosta etsin, ei koskaan tullut sellaista "tämä on ihan täydellinen" fiilistä. Moni hevonen oli kiva, mutta yksikänä ei täydellinen. Tai muutama oli erityisen kiva, mutta sitten oli taas muuta vikaa (terveydessä ongelmaa, hintaa liikaa, koulutustaso liian matala...).
Lopulta päädyttiin hevoseen, joka oli mukava ratsastaa ja joka kaikilta muita osin täsmäsi: sopiva hinta, sopiva koulutustaso, sopiva ikä, terve... ja lisäksi oli sitten kiva ratsastaa, vaikka ei ollurkaan mikään unelmahevonen.
En joutunut yhtään katumaan :) Ei hevosen tarvitsekaan olla täydellinen kaikessa mahdollisessa, jotta siitä saisi tunteen että haluaa juuri sen. Riittää, että siinä on "sitä jotakin". Ja juuri siihen kannattaakin kiinnittää huomiota hevosen kanssa touhutessa, kuten Mörrinkäinen sanoi.
Kaikki eivät saa sitä tunnetta mistään hevosesta, se on totta, ja loppujen lopuksi on ihmisestä itsestään kiinni kauanko etsii sitä hevosta joka vetoaa, ja missä vaiheessa päätyy ottamaan sen mikä noin yleisesti tuntuu "ihan kivalta". Ei se jälkimmäinenkään huono valinta ole, kunhan ei tarvitse miettiä jo alkunusa, että jaksaakohan tätä otusta katsella seuraavat 15-20 vuotta.
(Ja toisaalta, jos "täydellinen" on sama kuin "ei haasteita", niin silloin siinä ei ole mitään mielenkiintoakaan. Tämä on vain oma mielipiteeni.)
Luulisin, että jokainen kuitenkin pyrkii löytämään itselleen täydellisen hevosen, mutta eri asia on, kuinka moni siinä onnistuu. Ja ajan myötä siitä kivasta hevosesta voi hyvinkin kehkeytyä se unelmien ystävä, riippuen toki siitäkin, mitä vaatimuksia sillä unelmalla on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1622892
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7262480Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?532374- 1352220
- 671926
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2501745- 311391
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201329Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi311232Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161225