Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

618

1. En+ota+kantaa+ajatuksesi+syvimpään+tarkoitukseen,+mutta+aihealueena+sinun+aloituksesi+kuuluu+yhteiskunta+osioon.+Käy+ihan+itse+vilkaisemassa+mihin+niistä+osioista.+Niitä+on+yli+35+mistä+valita.Miksi+näin+sanoin?+Itse+itselleni,+ja+teille+vastaten,+joku+roti+se+olla+pitää.Voit+tietty,+perustella,+että+lieksalainenkin+on+suomalainen+ja+kaikki+kuuluu+kaikkialle+sillä+perustellen,+mutta+selkeys+ja+järjestys+olisivat+ainakin+osittain+toivottavaa,+vaikka+intomielemme+ei+aina+tuoksinassamme+jaksa.
  2. Näin+se+nykyisin+menee.+Nykytoimittajat+eivät+suhtaudu+enää+siinä+määrin+kriittisesti+tietolähteisiin+kuin+ennen+vanhaan.+Asiatiedot+olisi+tarkistettava+niin+hyvin+kuin+mahdollista.+Esitettyjen+väitteiden+todenperäisyyttä+olisi+tarkasteltava+erityisen+huolellisesti,+varsinkin+silloin,+kun+kyse+on+kiistanalaisesta+väittämästä+tai+asiasta.+Totuus+ja+sepitelty+aineisto+pitäisi+pystyä+erottelemaan+selkeästi+ja+ymmärrettävästi.+Nykyisin,+varsinkin+iltapäivälehdillä,+on+tapana+harhaanjohtaa+lukijaa+jo+otsikoinnista+lähtien.Englantilainen+journalisti+Auberon+Waugh+totesi+aikoinaan+seuraavaa:”Yleisesti+ottaen+parhaat+ihmiset+nykyään+antautuvat+lehtialalle,+toiseksi+parhaat+hakeutuvat+liike-elämään,+roskaväki+käy+politikoimaan+ja+paskiaiset+lakialalle”.Tuo+on+ilmiselvästi+hänen+subjektiivinen+mielipiteensä,+mutta+hyvää+siinä+on+se,+että+lukijalle+ei+jää+epäselväksi+hänen+oman+ammattikuntansa+omakohtainen+kehu.4.10.+2017+Iltasanomissa+eräs+toimittaja+H.S.+kirjoitti+tuosta+Lapin+Simossa+tapahtuneesta+eksyneen+naisen+löytämisestä+seuraavasti.+Tämä+on+tarkka+lainaus+toimittajan+ja+Iltasanomien+kirjoittamasta+tekstistä:”Pian+poliisikoira+löysi+naisen,+joka+makasi+maassa+ja+ilmaisi+löytönsä+haukkumalla+pimeässä+metsässä”.Miten+te+ymmärrätte+tuon,+minua+se+rupesi+naurattamaan.+Siinä+on+hyvä+esimerkki+nykytoimittajien+hutiloinnista.+No.+Kyllä+niitä+virheitä+tulee+minullekin,+ei+täällä+kukaan+ole+täydellinen.
  3. Tämä+seuraava+ei+ole+pahansuopainen+kysymys+kamutajalle,+mutta+jos+huomaat+monimuotoisen+elon+yhteyden,+mitä+mieltä+olet,+entisenä+pielisjärveläisenä+ymmärryksen+ja+historian+käytävistä,+joita+on+toki+käytettävissä?+Miten?Anteeksi+kysetulva.+Olkaamme...+Kerro+jos+tahdot.+Arvostus+tietoon+olevaan,+jopa+tulevan+tulevaan+ei+kanssani+koskaan+katoa.+Kaikki+mennyt,+myös+ei+mitään+muuta+tee,+kuin+kiinnostaa.+Unholaan+en+toivoa+voi+hyvän+ajatuksen+menevän,+ja+rohkea+se,+joka+täällä+ryhdisti+kirjoittaa.Tiedän,+että+olen+hankala.+Mutta+en+ole+liian+utelias.Paitsi+että.+Huomioikaa+potentiaali,+joka+on+olemassa+jännitteessä.+Voimakkaassa.+Virta+tulee+vasta+sen+jälkeen,+jos+käännetään+oikeaa+kytkintä;)Ajakaa+autojannekin+varoen,+kaasuanne+ja+vaihteitanne+kytkinten+kera+käyttäen.+Katsokaa+toki+nykyistä+sumua.+Älkää+ohittako+hitaassa+sumussa,+jos+ette+nopeuttanne+näe.+Ja,+liukkaat+ne+ovat+vasta+tulossa;)PS.+Urhot+ovat,+ja+tulevat+olemaan.