Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Katuvankka
profiilit
Katuvankka
Katuvankka
Vapaa kuvaus
Aloituksia
15
Kommenttia
618
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen+täysin+samaa+mieltä.+En+ole+hetkistäkään+epäillyt+ajatuksesi+nuppua+ja+sen+puhkeamista+täyteen+terään.
06.10.2017 21:23
En+ota+kantaa+ajatuksesi+syvimpään+tarkoitukseen,+mutta+aihealueena+sinun+aloituksesi+kuuluu+yhteiskunta+osioon.+Käy+ihan+itse+vilkaisemassa+mihin+niistä+osioista.+Niitä+on+yli+35+mistä+valita.
Miksi+näin+sanoin?+Itse+itselleni,+ja+teille+vastaten,+joku+roti+se+olla+pitää.
Voit+tietty,+perustella,+että+lieksalainenkin+on+suomalainen+ja+kaikki+kuuluu+kaikkialle+sillä+perustellen,+mutta+selkeys+ja+järjestys+olisivat+ainakin+osittain+toivottavaa,+vaikka+intomielemme+ei+aina+tuoksinassamme+jaksa.
06.10.2017 21:08
Todella+piristävää.+Hyviä+esimerkkejä+siitä+miten+lauserakenne+voi+johtaa+merkityksen+täysin+hassuksi.
Mutta+asiaan,+ja+aloituksen+topic+(ketjun+aihe)+muistettakoon.+Herman+Koch+aikoinaan+Vuonisjärvellä.+Hyvä+vinkki+lieksalaisille,+ken+ei+ole+vielä+Hermannia+sattunut+lukemaan.+Minä+en.+Hänen+minulle+tuntematon+tyylilajinsa+asettaa+minulle+ennakkoluuloja,+mutta+toisaalta+voin+yllättyä+mukavasti,+onhan+se+kokeiltava,+josko+sittenkin+olisi+ihan+mielenkiintoista+luettavaa.+Tilasin+itselleni+kokeeksi+Illallisen.
Mielenkiinnolla+jään+myös+odottamaan,+milloin+tuo+Hermannin+seuraava+kirja,+joka+kertoo+Suomesta,+ilmestyy.+Koch+aikoo+kirjoittaa+kokemuksistaan+19-vuotiaana+ja+sen+jälkeen.++Olisikohan+ihan+Vuonisjärven+kokemuksia;)
06.10.2017 20:22
Näin+se+nykyisin+menee.+Nykytoimittajat+eivät+suhtaudu+enää+siinä+määrin+kriittisesti+tietolähteisiin+kuin+ennen+vanhaan.+Asiatiedot+olisi+tarkistettava+niin+hyvin+kuin+mahdollista.+Esitettyjen+väitteiden+todenperäisyyttä+olisi+tarkasteltava+erityisen+huolellisesti,+varsinkin+silloin,+kun+kyse+on+kiistanalaisesta+väittämästä+tai+asiasta.+Totuus+ja+sepitelty+aineisto+pitäisi+pystyä+erottelemaan+selkeästi+ja+ymmärrettävästi.+Nykyisin,+varsinkin+iltapäivälehdillä,+on+tapana+harhaanjohtaa+lukijaa+jo+otsikoinnista+lähtien.
Englantilainen+journalisti+Auberon+Waugh+totesi+aikoinaan+seuraavaa:
”Yleisesti+ottaen+parhaat+ihmiset+nykyään+antautuvat+lehtialalle,+toiseksi+parhaat+hakeutuvat+liike-elämään,+roskaväki+käy+politikoimaan+ja+paskiaiset+lakialalle”.
Tuo+on+ilmiselvästi+hänen+subjektiivinen+mielipiteensä,+mutta+hyvää+siinä+on+se,+että+lukijalle+ei+jää+epäselväksi+hänen+oman+ammattikuntansa+omakohtainen+kehu.
4.10.+2017+Iltasanomissa+eräs+toimittaja+H.S.+kirjoitti+tuosta+Lapin+Simossa+tapahtuneesta+eksyneen+naisen+löytämisestä+seuraavasti.+Tämä+on+tarkka+lainaus+toimittajan+ja+Iltasanomien+kirjoittamasta+tekstistä:
”Pian+poliisikoira+löysi+naisen,+joka+makasi+maassa+ja+ilmaisi+löytönsä+haukkumalla+pimeässä+metsässä”.
Miten+te+ymmärrätte+tuon,+minua+se+rupesi+naurattamaan.+Siinä+on+hyvä+esimerkki+nykytoimittajien+hutiloinnista.+No.+Kyllä+niitä+virheitä+tulee+minullekin,+ei+täällä+kukaan+ole+täydellinen.
05.10.2017 21:28
Hei.+En+heidän+tietoaan+ja+tasoaan+ole+kieltänyt.+Pyllyn+nuoleminen+ei+ole+tapani.+En+oikein+edes+tunnista+termiä,+koska+voin+sanoa+sen+suoraan+perseen+nuolemiseksi.+Hienostelu+taholtasi+on+ymmärrettävää,+koska+ilmeisen+selkeästi+haluat+olla+sanankäytössäsi+kohteliaan+korrekti+ja+muutenkin+nuolematon+siveä.
Monimutkaiset+ovat+väittämäsi+tiet,+jos+jotain+todella+tahdot+edes+ilmentää.+Ymmärrys+ei+synny+tuossa+tuokiossa.+Salamanleimahduksina+ehkä+jotain+ymmärrät.+Tai,+näet+unta,+joka+antaa+sinulle+säteilevän+kasvun+iloa.
30.09.2017 21:27
Lisään+kommentin+vielä.
+Minä+ja+wanha_lieksalainen+varsinkin+olemme+täysin+eri+sorttia.+Mietiskelen+asioita+tietenkin+subjektiivisella+omalla+tavallani.+Arvostan+asioita,+kunnioitus+on+vielä+suurempi+asia.+Mutta+tuon+Wanhan+edesottamukset+lähentelevät+palstan+ja+someen+osallistumisen+tyylitajua+ja+kaikin+puolin+rauhallista+asennetta+siten,+että+se+on+jo+lähellä+arvostuksen+sijasta+kunnioitusta.+Harvoin+ja+ytimekkäästi+on+parempi+kuin+jatkuva+selostus+ajattelematta,+kokematta+tai+toteen+näyttämättä.
30.09.2017 20:23
Voi+hitto+soikoon+tuota+sinun+”pitsin”+nypläystä.+Minä+en+ole+kamuttaja.++Rotestikin+on+eri+asia.+Muistelen+minä+hänen+tietäneen+metsästyksestä+eri+asioita+kuin+kamuttaja.+Usko+jo+typerys.+Nyt+on+anteeksipyynnön+paikka+minulla.+Itse+itseäni+komentaen+annan+hyvän+esimerkin.+Katsoin+kirjoittamaani+ylempänä!+Ei+oikein+toisille,+ei+ainakaan+lapsille+kerrottavaa.
Olisi+kannattanut+siinä+saluunassa+tilata+lasillinen+vettä+jäillä;)
Sorry.+Hyviä+artisteja+kannattaa+aina+kuunnella.+Sateenkaaren+värejä+ja+myrskyjä+kannattaa+käsitellä+elämän+taitein.
Musiikki+rauhoittaa.+Niin+on+moni+todennut;)
https://www.youtube.com/watch?v=e-OSEw22T4o
https://www.youtube.com/watch?v=r1tjCaE94RE
PS.+Tutkimus+väittää,+että+poliitikot+ovat+rehellisempiä+kuin+kansa+uskookaan.+Mikä+tutkimus?+Ei+nyt+varsinaisesti+liity+aiheeseen,+mutta+rehellisyys+on+asia,+joka+sivuaa+aina+kaikella+tavalla+kaikkea!
30.09.2017 19:57
Älä+välitä+muuta+kuin+vahvuuttasi.
Pois+turha+paine,+panettelukin.
Turhaa+on+perusteeton.+Useat+sen+tietävät.+Ymmärtävät.+Turhaa+on+kiistää+oikeaa+tai,+aikaa+ja+sen+vartta.+Olette+Te+kaikki+aikanne+virralla+kuitenkin.+Jokainen+omilla+tavoillanne+olette.+En+nyt,+vielä,+ryhdy+kovin+sanelemaan.+Kovin+sanoin.+Pois+se,+minusta.+En+tahdo.+Pielisentien+konkurssit+tiedän.+Olen+aikoinaan+ollut+liki+sitä;)
Sitten+kun+on+ensi+vuosi,+ja+elomme+etenee,+olemme+kokeneempia+kaikki+me.+Huominen+myös+tulessaan+tuo+omansa,+uuden.+Toivottavasti+hyvän.+Kyllä+sen+kera+voi+elää.+Ottakaa+auvoisiin+ajatuksen+näppeihinne+vaikkapa+kassi.++Ymmärrys+monipuolinen+ei+ole+haitaksi+ymmärryksenne+ja+rakkautenne+kera.+Mitä+tahansa+sitten+halajattekin.+Ilma+ei+vaadi+kysettä.+Se+vaati+tuoksuttelua.+Hengittelyä.
https://www.youtube.com/watch?v=5GXBumTVxhA
29.09.2017 23:40
Toki.+Voisin+kysyä+teiltä+kaikilta+lieksalaisilta,+onko+teillä+kahdeksaa+viisasta+tai+viihdyttävää+ajatusta,+ajassanne?
1. Syntymä.
2. Ensi+kokemus+on+ilman+hengittämisestä.
3. Lapsuus.+Se+kaikki+on+hyvää+kokemusta.+Mahtavaa.+Sain+kohdistaa+käpykeppini.
4. Koulu.++Opin+lukemaan.+Jo+aikaisemmin,+kuin+ammuin+rastaita+ritsoilla.
5. Ymmärsin+ensikerran+asioiden+yhteen+liittyvyyttä+ajan+kanssa.
6. Olin+sitten,+en+kerro.+Koska+paljas+ei+pidä+olla,+edes+auringolle.
7. Olen+osittain+primääri.+
8. Voitte+tahkojenne+kanssa+jatkaa+kohteliaasti.+Osaan+joskus+jotain+teroittaa.
PS.+Parasta+on+ymmärrys+monipuolinen+ja+lähestyä+todellista+aihetta.
29.09.2017 22:44
Voi+teitä.+Tunnistaisiko+kukaan+teistä+todellisen+elon,+paikan+ja+ajan+sanoiksi+pukien.+Olipa+sitten+menneisyyttä,+tai+tulevaa+ajan+ennustamisen+tuloa.+Voitte+toki+leikitellä+kaikella+tieteenne+ymmärryksellä.
En,+minä+en+ole+mikään.+Olen+vain+läsnä.+Keskustelen+silloin+tällöin+kansanne.+Palstalla+on+ajassamme+muistelevia,+jopa+menneitä+muistelevia.+Tuntuu+hyvältä.+Jos+ei+hyvältä+tuntuisi,+olisin+poissa.+Kolmen+asian+kanssa+olen+leikkinyt.+Ne+ovat+eri,+ja+erikoisen+muuttuvia+ilmeisen+tahtotilan+tilanneriippuvuudesta+suhteutettuna+kolminaisuuden+määrään.+Kolmen+voitte+potenssilaskulla+pohtia+vaikka+heti+hetkessä+ajatuksissanne.+Syntyykö+siitä+edes+kahdeksaa+todellista+ajan+ajatusta?+
Toki.+Voisin+kysyä+teiltä+kaikilta+lieksalaisilta,+onko+teillä+kahdeksaa+viisasta+tai+viihdyttävää+ajatusta,+ajassanne?
29.09.2017 21:55
Turha+kommentti.+Rotesti+jo+totesi+ketjun+alussa,+että+on+käynyt+merten+takana.+Mielestäni,+he+ovat+letkein+rantein,+keskenään+vielä+huumorilla+höystänet+asiayhteyttä,+näin+jälkeenpäin+ajatellen.+Ei+ole+syytä+olla+hankala.+Myötähäpeän.+
https://www.youtube.com/watch?v=l5Me9bhVc2Q
29.09.2017 21:06
Kyllähän+sitä+oltiin+70-luvulla+sellaisia+”Urhoja”,+siis+en+ainoastaan+minä,+moni+ikäluokkaani+kuuluva+myös,+että+kaikissa+edellä+mainituissa+tuli+pistäydyttyä.+Se+oli+sitä+nuoruuden+aikaa+minulle.+Lisäisin+kyllä+Simo+Hurtan,+”Simpan”+tuohon.+Se+oli+aikoinaan+katutasossa,+ja+myöhemmin+osuuskaupan+remontissa+kaivettiin+monttuun+tuo”+ristorantte”.+Eräs+Pekka+oli+siihen+aikaan+yksi+suosituimmista+”sisäänheittäjistä”.+
Ravintolakulttuuri+on+nykyisin+aika+lailla+erilainen.+En+sitä+sen+tarkemmin+ole+nykyisin+testaillut,+mutta+tiedän+olevan+Icellaa+ja+jatkoaikaa.++Jatkoaikaa+kyllä+tarvitsee+moni,+joku+ei+saa+yhtään,+jos+yrityksistä+Lieksassa+puhutaan.+Nyt+en+viitsi+kovin+edes+keventää+millään,+koska+vakavista+säryistä+on+kyse.+Ei+minulla,+mutta+Lieksalla.+Vadelmaan+vielä+ehti,+puolukkaa+riittää,+pieni+muu+on+pelkkää+ironiaa,+itse+kunkin,+suuren+mielen+harmonian+syrjällä.
PS.+Hyvä+aloitus+kuuluu+aina+Lieksa+palstalle.+Olen+sitä+mieltä.+Säännöt+eivät+mene+lain+etupuolelle.+Perustuslaissa+on+tiettyjä+asioita,+jotka+kumoavat+tämän+palstan+epäkelvot+säännöt.++Jos+sääntöjä+ryhdytään+keskenämme+särpimään,+niin+se+on+loputon+väittely,+pureskelu+ja+hammasten+kiristely.+Lieksaan+tarvittaisiin+silloin+pari+hammaslääkäriä+lisää;)+Että+sellaista+urhoollisuutta.
29.09.2017 20:35
Ymmärtämättömien+väärinkäsitysten+välttämiseksi+otan+esille+kuvitteellisen+tilanteen.+Istahdamme+kamuttajan+kanssa+saluunan+tiskille.+Minä+tilaan+tupla+viskin+jäillä+ja+kyytipojaksi+kolpakon+kylmää+olutta.
Kamuttajan+janojuoma+on+mitä+ilmeisimmin,+kaikesta+päätellen,+pitkä+lasillinen+kylmää+raikasta+valkeaa+valion+tuotetta.+Nämä+ovat+asioita+joita+kannattaa+arvostaa.+Olipahan+sitten+evoluutiota+tai+ei;)
Kuvittelijat+ja+uteliaat+eivät+voisi+olla+enempää+väärässä,+jos+kuvittelevat+eräiden+tiettyjen+olevan+samoja+täällä+palstalla.+Tämän+kirjoitin+selventääkseni+asiaa,+sillä+aika+ajoin+täällä+esiintyy+typeriä+väittämiä.+Kuten+jo+sanottu,+kamuttaja+ja+wanha_lieksalainen+ovat+tämän+palstan+herrasmiehiä.+Itse+itseni+luokittelen+vielä+tämän+palstan+persekärpäseksi;)+Kaipaan+vielä+harjoitusta.+
https://www.google.fi/search?q=aina+kun+mä+maitoo+juon&oq=aina+kun+mä+maitoo+juon&aqs=chrome..69i57j0l5.6239j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
27.09.2017 22:51
Kuitti.+Roger.+Ja+mitä+sitten+muuta.+Ennen+lentoa+ja+radio+liikennettäkin+olevan+aurinkomyrskyn++ilmeisen+selkeästi+olet+huomioinut+aidon.
On+hyvä+olla+läsnä.+Hyvä+on+ymmärtäen+asioita+kaikenmoisia+käsitellä;),+myös+mennä+nukkumaan.+Sitä+sanotaan+myös+mahtisanaksi.+Ei+jumalaa+kirjoiteta+koskaan+mahtisanana.+Ei+millään+kielellä.+Millä+kielellä+jotain+kirjoitetaan+mahdilla+isosti+isoavaksi?+(Toki+aina+isolla,+isottelen+vain;)
Joskus+kansakoulussa+luin+Teuvo+Pakkalaa.+Neljä+vuotta+sitten,+kun+tutustuin+tähän+palstaan,+mietin+monia+asioita.+Nimimerkkini+ovat,+vaihdelleet.+Entä+sitten.+Aikoinaan+olisin+halunnut+ottaa+nimimerkiksi+sen+stiiknafuulian!+Se+oli+tietenkin,+varattu;)
No+se+olkoon+siitä,+ja+varattu.+Olkoon+mitä+kieltä+tahansa.+
Hyvä+kun+on+kuitenkin+joku+kieli+ja+yhteys,+ennen+kaikkea+hyvä,+ja+hyväntahtoinen+ymmärrys.+Joku+ummi;)
Kaikki+hyvin,+kunhan+syvimmät+kolmannen+pirulliset+portit+ensinkään+eivät+meitä+manaa.+Ihmisen+pojan+on+oltava+vahva;)+Valtaa+ja+valtakuntia+on,+ja+olaan+joskus+häkellyttävän+sopivan+muuttujia+sanojemme+kera.
27.09.2017 00:18
Tämä+seuraava+ei+ole+pahansuopainen+kysymys+kamutajalle,+mutta+jos+huomaat+monimuotoisen+elon+yhteyden,+mitä+mieltä+olet,+entisenä+pielisjärveläisenä+ymmärryksen+ja+historian+käytävistä,+joita+on+toki+käytettävissä?+Miten?
Anteeksi+kysetulva.+Olkaamme...+Kerro+jos+tahdot.+Arvostus+tietoon+olevaan,+jopa+tulevan+tulevaan+ei+kanssani+koskaan+katoa.+Kaikki+mennyt,+myös+ei+mitään+muuta+tee,+kuin+kiinnostaa.+Unholaan+en+toivoa+voi+hyvän+ajatuksen+menevän,+ja+rohkea+se,+joka+täällä+ryhdisti+kirjoittaa.
Tiedän,+että+olen+hankala.+Mutta+en+ole+liian+utelias.
Paitsi+että.+Huomioikaa+potentiaali,+joka+on+olemassa+jännitteessä.+Voimakkaassa.+Virta+tulee+vasta+sen+jälkeen,+jos+käännetään+oikeaa+kytkintä;)
Ajakaa+autojannekin+varoen,+kaasuanne+ja+vaihteitanne+kytkinten+kera+käyttäen.+Katsokaa+toki+nykyistä+sumua.+Älkää+ohittako+hitaassa+sumussa,+jos+ette+nopeuttanne+näe.+Ja,+liukkaat+ne+ovat+vasta+tulossa;)
PS.+Urhot+ovat,+ja+tulevat+olemaan.
26.09.2017 23:10
Kävelen,+silloin+kun+tahdon.
26.09.2017 22:35
Kai+on.+Ei+mennyttä,+mutta+tässäkö+on+palstalla+mitä+voimme+hankkia,+saada+ymmärtää.+Sana+hankkia,+on+suomen+kieltä.+Minä+toivon,+että+olette+oman+ajatuksiemme+hankkijoita.+Hoksasin+jonkun+tuolla+lainaavan+epäkorrektisti+jossakin+toisaalla+asiallisia.
Miettikää+milloin+tarvitsee+edes+epätyydyttävään+ja+ala-arvoiseen+mitään+vastata.
No,+toivon,+että+on+lysti+elon+meillä+kaikilla.+
https://www.youtube.com/watch?v=lFD_l_Qt47U
Voi+olla,+että+en+ole+kukkaan.+Olen+ja+elän,+kuitenkin.
https://www.youtube.com/watch?v=bvwaXfsdmRY
Rakastaminen+ei+ole+helppo+laji+elossa.+Helppoa+on+vain+olla.+Minä+en+ole+vielä+aidosti+kenkään,+kenenkään.+Paitsi+vaimoni.
26.09.2017 22:23
Itse+en+ole+käynyt+kertaakaan+Valloissa,+mutta+jos+luoja+ja+viskaalit+sen+sallivat,+on+se+kyllä+täysin+mahdollista,+että+sielläkin+käyn.+Kamun+muistelut+tavallaan+ovat+sellaista+lukemista,+että+ne+antavat+miltei+neljänneksen+kokemuksesta+ja+suuntaavat+odotuksen+tilaa.
Menneisyys+muistuttaa+itsestään+aina+kun+haluaa.+Koskaan+ei+tiedä,+minne+se+vie.+Voi+vain+toivoa+joutuvansa+kivaan+paikkaan.+Matkustellessa+myös+nuo+eri+kielet+tulevat+likemmin+ja+paremmin+sisäistetyksi+kuin+täällä+koti+Lieksassa.+Menee+varmaan+vielä+vuosia+monta,+ennen+kuin+olen+tiettyjen+kielellisten+lahjakkuuksien+tasolla,+vaikka+olenkin+tyydyttävän+välttävähkösti+yrittänyt+tulkita+niitä;)
Kyllä.+Ajattelin+vielä+matkustella.
26.09.2017 20:34
Näin+on.+Hyvä+kun+oikaisit+virheellisen+käsitykseni.+Virallisesti+on+puhuttava+liikenneympyrästä.+Ja+oikeassa+olet,+että+lakitekstissä+ei+muuta+sanaa+käytetä.+Kuitenkin+muuallakin+kuin+kansan+suissa+kiertoliittymä+sanaa+käytetään+liikenneympyrä+sanan+synonyymina.
Esimerkiksi+tiehallinto+käyttää+painetussa+tekstissä+jne.+
http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm+
Sanomalehti+Karjalainen:
”Aloitetaan+kertaaminen+perustavanlaatuisella+kysymyksellä:+kiertoliittymä+vai+liikenneympyrä?
-+Tieliikennelainsäädännössä+käytetään+ainoastaan+termiä+liikenneympyrä,+mutta+kiertoliittymä+tarkoittaa+samaa+asiaa,+kertoo+liikenteen+ohjauksen+asiantuntija+Tuomas+Österman+Liikennevirastosta.”
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/49990-vaannetaan-rautalangasta-liikenneympyraan-eli-kiertoliittymaan-ajava-vaistaa-aina-siella-jo-olevia
Peukutuksen+ansaitset+terävästä+vastineestasi.+Olin+vielä+eilen+siinä+virheellisessä+käsityksessä,+että+ne+ovat+kaksi+eri+asiaa+nuo+liikenneympyrä+ja+kiertoliittymä.
24.09.2017 16:35
Mielestäni+aloitus+on+ihan+kelvollinen+monessa+suhteessa.+Siinä+on+selkeästi+annettu+lukijalle+sopivaa+tilaa+ajatuksensa+lennolle.+Aloitus+on+arvoituksellinen,+sillä+kuten+jo+huomasimme,+siinä+langetettiin+pienoinen+ansa+tuohon+karhun+talviuneen.+Joku+siihen+jo+lankesikin.+Mielestäni+aloittajan+vivahteikkuus+viittaa+juuri+johonkin+vertauskuvaan,+ei+niinkään+oikeaan+karhuun.+Tuo+verokarhu+ja+budjettikeskustelu+ovat+ajankohtaisia+ja+sikäli+asiayhteydeltään+sopivia.+Myös+Pielisentien+yrittäjien+nykyahdingosta+voi+olla+kyse.
Aloittaja+ei+hätäile+jatkokertomuksillaan.+Hän+todennäköisesti+seuraa+ja+analysoi,+miten+muut+suhtautuvat+ja+lähtevät+keskusteluun+mukaan.+Uskon+hänellä+kuitenkin+kerrottavaa+vielä+olevan.+Parasta+näissä+olisi+se,+että+keskustelu+olisi+ketään+syyttämätöntä+ja+silti+voimakkaasti+kantaa+ottavaa,+hieman+huumorilla+vielä+maustettua.
Tunnustan+ja+tunnistan+myös+itseni+ihmettelevän,+miksi+minä+näitä+tänne+kirjoittelen.+Senkin+tunnustan,+kuten+olette+huomanneet,+että+joskus+tammenterhojen+keräilyn+sijasta+nautiskelen+tammitynnyrissä+jalostettuja+ihmisen+tiedonjanon+suhteen+tarpeettomia+nestemäisiä+tuotteita.+Hyi+häpeän,+häivytys,+siis+itselleni.+Mielenkiinnolla+odotan+jatkoa+aloittajalta.
PS.+Karhu+ei+pollea+syönyt;)
https://www.youtube.com/watch?v=8muy42pHZZc
23.09.2017 18:44
19 / 31