Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

221

1. Mitä+oikein+epäilet?+Tekstistäsi+saa+sen+kuvan,+että+halusit+vain+ikään+kuin+testata,+että+toimiiko+se+synninpäästö+-temppu+ja+nyt+kun+se+ei+toiminutkaan,+niin+olet+jo+menossa+Jehovan+todistajien+luo+kokeilemaan,+toimisiko+heidän+temppunsa.+Minäpä+kerron+sinulle+totuuden.+Älä+juokse+paikasta+toiseen.+Jehovan+todistajat+ovat+pahin+harhalahko+mormonien+kera,+mitä+koko+kristinuskon+piirissä+tiedetään,+eikä+ne+ole+edes+mitään+kristinuskoa,+koska+kaikki+niiden+ydinopinkohdat+ovat+täysin+erit,+kuin+klassisen+kristinuskon+opit.+Jehovan+todistajat+eivät+pidä+Jeesusta+edes+Jumalana,+mormoneilla+taas+on+kolme+Jumalaa,+ei+yhtä+ja+heillä+kenestä+vaan+voi+tulla+jumala.+Jos+heidän+luokseen+menet,+niin+eksytät+kyllä+itsesi+lopullisesti.+Rukoile+Jumalaa,+että+Hän+johtaisi+sinut+luokseen+ja+lue+Raamattua,+mutta+älä+juokse+paikasta+toiseen,+vaan+odota+Jumalaa.+Joitakin+ihmisiä+on+huijattu+erilaisilla+uskonsysteemeillä+kyllä+jo+paljon+pitempäänkin+kuin+vuosisatojen+ajan,+mutta+ne,+jotka+ovat+todellisesti+Kristuksessa,+eivät+ole+huijattuja,+esimerkiksi+itse+tiedän,+ettei+minua+ole+petetty,+koska+tunnen+Jumalan.+Sanon+nyt+sen,+miltä+minusta+näyttää.+Tiedät+kohtuullisen+paljon,+jos+olet+uuden+testamentinkin+lukenut,+mutta+silti+vain+epäilet.+Vaikutat+henkilöltä,+jolle+ei+mikään+määrä+todisteita+riitä.+Niin+kuin+fariseukset,+aina+he+olivat+merkkiä+vaatimassa,+vaikka+Jeesus+oli+juuri+heidän+nähtensä+tehnyt+vaikka+mitä+ihmeitä.+Synninpäästö+ei+toimi+siten,+että+et+edes+usko,+mutta+silti+ajattelet,+että+jospa+se+temppu+toimisi.+Heprealaiskirje+sanoo,+että+ilman+uskoa+on+mahdoton+kelvata+Jumalalle.+Joko+uskot+tai+sitten+et.+Jeesus+sanoo,+että+ellette+te+käänny+ja+tule+lapsen+kaltaiseksi,+te+ette+voi+päästä+Jumalan+valtakuntaan.+Mitä+Jeesus+tarkoittaa?+Sitä,+että+ihmisen+on+uskottava+ja+luotettava+Jumalaan+ja+Jeesukseen+lapsen+lailla,+kyseenalaistamatta,+tai+ihminen+ei+voi+tulla+sisälle+Jumalan+valtakuntaan.+Mielestäni+vaikutat+juuri+tällaiselta+ihmiseltä,+joka+aina+vain+epäilee+ja+epäilee+ja+haluaa+lisää+ja+lisää+merkkejä.+Sinulle+on+annettu+merkki,+Jeesus+kuoli+ja+nousi+kuolleista.+Luomakunta+todistaa+Jumalasta.+Objektiivinen+moraali+todistaa+Jumalasta.+Lukuisat+silminnäkijätodistukset+todistavat+Kristuksen+ylösnousemuksesta,+Paavali+kertoo,+että+yli+viisisataa+veljeä.+Mitä+vielä+tarvitset?+"Minun+oppini+ei+ole+minun,+vaan+hänen,+joka+on+minut+lähettänyt.+Jos+joku+tahtoo+tehdä+hänen+tahtonsa,+tulee+hän+tuntemaan,+onko+tämä+oppi+Jumalasta,+vai+puhunko+minä+omiani.+Joka+omiaan+puhuu,+se+pyytää+omaa+kunniaansa,+mutta+joka+pyytää+lähettäjänsä+kunniaa,+se+on+totinen,+eikä+hänessä+ole+vääryyttä.+Eikö+Mooses+ole+antanut+teille+lakia?+Ja+kukaan+teistä+ei+lakia+täytä.”+(Joh.+7:16-19).Mitä+Jeesus+sanoo+niille,+jotka+pohtivat+pahan+ongelmaa?Luuk.+13:1+Samaan+aikaan+oli+saapuvilla+muutamia,+jotka+kertoivat+hänelle+niistä+galilealaisista,+joiden+veren+Pilatus+oli+sekoittanut+heidän+uhriensa+vereen.2+Niin+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+heille:+"Luuletteko,+että+nämä+galilealaiset+olivat+syntisemmät+kuin+kaikki+muut+galilealaiset,+koska+he+saivat+kärsiä+tämän?3+Eivät+olleet,+sanon+minä+teille,+mutta+ellette+tee+parannusta,+niin+samoin+te+kaikki+hukutte.4+Taikka+ne+kahdeksantoista,+jotka+saivat+surmansa,+kun+torni+Siloassa+kaatui+heidän+päällensä,+luuletteko,+että+he+olivat+syyllisemmät+kuin+kaikki+muut+ihmiset,+jotka+Jerusalemissa+asuvat?5+Eivät+olleet,+sanon+minä+teille,+mutta+ellette+tee+parannusta,+niin+samoin+te+kaikki+hukutte."”Mutta+usko+on+luja+luottamus+siihen,+mitä+toivotaan,+ojentautuminen+sen+mukaan,+mikä+ei+näy…+Uskon+kautta+me+ymmärrämme,+että+maailma+on+rakennettu+Jumalan+sanalla,+niin+että+se,+mikä+nähdään,+ei+ole+syntynyt+näkyväisestä…+Mutta+ilman+uskoa+on+mahdoton+olla+otollinen;+sillä+sen,+joka+Jumalan+tykö+tulee,+täytyy+uskoa,+että+Jumala+on+ja+että+hän+palkitsee+ne,+jotka+häntä+etsivät.”+(Hepr.+11:1,+3,+6)Katsoppa+tämä+elokuva,+niin+saat+selvän+kuvan+siitä,+mikä+on+Kristinuskon+ydin+ja+miten+ihminen+pelastuu+ja+mitä+on+usko+Jeesukseen.+Suomitekstit+saa+päälle+alavalikosta:https://www.youtube.com/watch?v=97k4z6Qe7JMMinusta+vaikuttaa+siltä,+että+et+edes+ymmärrä,+kuka+Jumala+on+tai+mitä+synti+on.+Katso+tarkasti+tuo+elokuva,+niin+olet+jo+huomattavasti+lähempänä+totuutta.+Sen+jälkeen+voit+kysyä+itseltäsi,+oletko+koskaan+tehnyt+syntiä.+Valehdellut,+himoinnut+toisen+omaisuutta+tai+toista+ihmistä,+varastanut,+puhunut+pahaa+toisista+ihmisistä,+ollut+tottelematon+vanhemmille+jne?+Rukoile+Jumalalta,+että+Hän+antaisi+sinulle+oikean+ymmärryksen+omasta+tilastasi,+jotta+voisit+tehdä+todellisen+parannuksen.+Usko+Jumalaan,+usko+Jeesukseen,+niin+Hän+kyllä+opastaa+sinut+luokseen.
  2. "Ja+onko+oma+tilanteesi+todella+sellainen,+että+yksi+keppana,+jossa+on+alkoholia+hädin+tuskin+havaittavasti,+suistaa+sinut+raiteiltasi+grillimakkaran+kanssa+nautittuna?"Mitä+se+Saatana+kysyikään+ihmiseltä+paratiisissa?+Eikait+se+suinkaan+yhdestä+hedelmästä+ole+kiinni?+Eikait+Jumala+niin+niuho+ole?+Ei+tässä+ole+kysymys+siitä,+että+vähäinen+alkoholinkäyttö+olisi+syntiä,+ei+Raamattu+niin+opeta.+Kuitenkin+on+kysymys+henkilöstä,+joka+on+selvästi+siinä+jamassa,+että+on+parempi+pitää+korkki+kiinni+kokonaan.+Ja+selvästi+aloittaja+on+ajatellut,+että+alkoholin+juominen+on+syntiä+ja+on+näin+tehnyt+vastoin+omaatuntoaan,+jolloin+hän+on+itseasiassa+tehnyt+syntiä+juodessaan+sitä.Aloittajalle+sanoisin,+että+rukoile+Jumalalta,+että+löytäisit+Hänet.+On+parempi+myöntää+olevansa+langennut+epäuskoon,+kuin+pitkän+juopotteluputken+jälkeenkin+pettää+itseään+ja+sanoa,+että+kyllä+minä+vielä+olen+uskovainen,+vaikka+en+ole+uskoani+kieltänytkään.+Annan+sinulle+neuvon:+Otappa+Raamattu+käteen+ja+lue+vaikka+Matteuksen+evankeliumi,+Johanneksen+evankeliumi,+Roomalaiskirje+ja+ensimmäinen+Johanneksen+kirje+vaikka+alkuun+ja+rukoile,+että+Jumala+avaa+ymmärryksesi.Jos+juopottelet+vähän+väliä,+niin+et+todellakaan+ole+elävässä+uskossa.+Sanon+tämän+suoraan,+koska+Raamattu+sanoo+niin,+enkä+halua,+että+joudut+helvettiin+itsepetoksen+takia.+Sensijaan+toivon,+että+toimit+niinkuin+edellä+neuvoin+ja+rukoilet+Jumalalta+ymmärrystä+ja+parannuksen+armoa+samalla+kun+luet+nuita+Raamatun+paikkoja,+mitkä+mainitsin.+1.+Kor.+6:9+Vai+ettekö+tiedä,+etteivät+väärät+saa+periä+Jumalan+valtakuntaa?+Älkää+eksykö.+Eivät+huorintekijät,+ei+epäjumalanpalvelijat,+ei+avionrikkojat,+ei+hekumoitsijat+eikä+miehimykset,10+eivät+varkaat,+ei+ahneet,+ei+juomarit,+ei+pilkkaajat+eivätkä+anastajat+saa+periä+Jumalan+valtakuntaa.1.+Joh.+2:1+Lapsukaiseni,+tämän+minä+kirjoitan+teille,+ettette+syntiä+tekisi;+mutta+jos+joku+syntiä+tekeekin,+niin+meillä+on+puolustaja+Isän+tykönä,+Jeesus+Kristus,+joka+on+vanhurskas.2+Ja+hän+on+meidän+syntiemme+sovitus;+eikä+ainoastaan+meidän,+vaan+myös+koko+maailman+syntien.3+Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.4+Joka+sanoo:+"Minä+tunnen+hänet",+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.Näiden+käskyjen+pitämisen+edellytyksenä+on+uudestisyntyminen,+elävä+usko+Jeesukseen+Kristukseen.+Raamattu+sanoo,+että+uudestisyntymisessä+Jumala+luo+ihmiselle+uuden+sydämen,+jolla+on+tahto+toimia+oikein,+eikä+tällainen+ihminen+elä+jatkuvissa+tahallisissa+synneissä.+Ilman+uudestisyntymistä+elämän+parantaminen+on+ihan+turhaa+touhua,+se+ei+pelasta+ihmistä.+Profeetta+Hesekiel+kuvaa+tätä+muutosta+näin:Hes.+36:26+Ja+minä+annan+teille+uuden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne.+Minä+poistan+teidän+ruumiistanne+kivisydämen+ja+annan+teille+lihasydämen.27+Henkeni+minä+annan+teidän+sisimpäänne+ja+vaikutan+sen,+että+te+vaellatte+minun+käskyjeni+mukaan,+noudatatte+minun+oikeuksiani+ja+pidätte+ne.Apostoli+Johannes+vahvistaa+tämän+sanomalla,+että+"rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat"+(1.+Joh.+5:3).Sanoisin+sinulle,+aloittaja,+myös,+että+katso+tämä+video+niin+tulet+tietämään+jo+uskon+perusasiat.+Tekstitykset+löytyy+suomeksi,+kun+valitset+sieltä+alhaalta+oikealta:https://www.youtube.com/watch?v=97k4z6Qe7JMParannuksessa+ihminen+antaa+kaiken+Jumalalle,+antaa+koko+elämänsä+Jumalan+käsiin.+Ja+parannusta+ei+tehdä+vain+yhdestä+suuresta+synnistä,+vaan+kaikista+niistä+pikkusynneistäkin+ja+silloin+ihminen+tahtoo+alkaa+kaikessa+seuraamaan+Jumalan+tahtoa,+ei+vain+niissä+räikeissä+asioissa,+vaan+niissä+ihan+pienimmissäkin.+Jeesus+vaikuttaa+Pyhän+Hengen+kautta+sen,+että+alamme+seuraamaan+Häntä,+kun+vain+olemme+valmiita+antamaan+periksi+omista+yrityksistämme,+antamaan+Hänelle+syntimme.+Ihminen+ei+siis+tule+Jeesuksen+luokse+ja+sano,+että+katso,+lopetin+juomisen+ja+huoraamisen,+vaan+ihminen+tulee+Jeesuksen+luokse+ja+sanoo,+että+Herra,+omilla+voimillani+en+tähän+pysty,+mutta+lupaan+tästälähtien+luopua+kaikesta+siitä,+mikä+on+Sinun+tahtosi+vastaista+ja+seurata+Sinua+ja+turvata+Sinuun,+koska+sovitit+minunkin+syntini.+Kun+ihminen+nöyrtyy+antamaan+koko+elämänsä+Jeesukselle,+Hän+antaa+kaikki+syntimme+anteeksi+ja+luo+meidät+uudeksi,+että+tahdomme+toimia+Hänen+tahtonsa+mukaan.++Jeesus+ei+vaadi+mitään+muuta+kuin+sen,+että+annamme+Hänelle+elämämme+ja+nöyrrymme+siihen,+että+Hän+on+tästälähin+elämämme+Herra+kaikessa,+eikä+mikään+muu+asia.
  3. Ihan+ensinnä+kiinostaa+tietää,+että+oletko+sinä+aloittaja+trolli?+Oletko+siis+vilpitön+vai+et?+Vastaan+nyt+kuitenkin,+vaikka+et+olisikaan+vilpitön.Kiinostaisi+tietää,+mitä+tarkoitat+sillä,+että+synnit+saarnattiin+pois?+Miksi+halusit,+että+syntisi+saarnataan+pois?+Itselläni+on+myös+kokemusta+siitä,+että+"synnit+saarnataan+pois",++mutta+rauhaa+en+saanut.+Noh,+rauha+minulla+on+nyt,+mutta+se+on+toinen+tarina.+Ongelmana+näissä+tapauksissa+useinkin+on,+että+ihminen+ei+ensinnäkään+ymmärrä,+mistä+synnissä+on+kysymys+ja+miksi+se+on+niin+paha+Jumalalle,+ja+ylipäänsä+sitä+moni+ei+ymmärrä,+kuka+on+Jumala.+Ongelma+on+siinä,+että+ajatellaan+synninpäästön+olevan+taikatemppu,+joka+toimii+kaikesta+huolimatta.+Raamattu+ei+missään+opeta+siten.+Synninpäästö+on+kyllä+hyvä+oikein+ymmärrettynä,+mutta+vie+ihmiset+harhaan+väärin+ymmärrettynä.Sitten+vielä+se,+että+jos+halusit+synninpäästön+siksi,+että+halusit+hyvän+olon,+olet+harhassa.+Kun+ihminen+tekee+parannuksen,+sen+hedelmänä+on+"rauha+ja+ilo",+niinkuin+Raamattu+sanoo,+mutta+ei+pelastus+ole+ensisijaisesti+onnellisuuskysymys.+Jeesus+sanoo,+että+ihmisen,+joka+Hänen+luokseen+tulee,+on+oltava+valmis+hylkäämään+kaikki+mitä+hänellä+on.+Mikään+ei+saa+enää+olla+tärkeämpää+kuin+Jumala.+Se,+joka+lähtee+seuraamaan+Jeesusta,+ottaa+ristinsä+joka+päivä+ja+seuraa+Häntä.+Kukaan,+joka+ei+ole+valmis+menettämään+jopa+omaa+elämäänsä+Jeesuksen+tähden,+ei+ole+sovelias+Hänen+seuraajakseen.Tämä+oppi+siitä,+että+synninpäästö+on+ikäänkuin+taikatemppu,+on+aivan+yhtä+surkea,+kuin+on+se+paljon+puhuttu+"syntisen+rukous".+Ihmiset+luulee,+että+nämä+on+jotain+taikatemppuja,+jotka+toimii+"tehtynä+tekona"+ilman+että+muut+asiat,+mitä+Raamatussa+mainitaan,+huomioitaisi.+Jeesus+sanoo,+että+MINÄ+olen+Tie,+Totuus+ja+Elämä,+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+MINUN+kauttani.+Hän+myös+sanoo,+että+joka+MINUUN+uskoo,+pelastuu.+Synninpäästö+ei+siis+pelasta,+usko+Jeesukseen+pelastaa.+Synninpäästön+merkitys+uskoontulossa+on+usein+suuri,+eikä+sitä+pidä+vähätellä,+mutta+et+voi+ajatella+siten,+että+nyt+en+ole+uskossa,+käympä+ottamassa+synninpäästön+niin+sitten+olen+uskossa.+Se+on+pötypuhetta,+valhetta+se.Mutta+entä+jos+ihminen+jo+uskoo+Jeesukseen+ja+on+myös+saanut+synninpäästön,+eikä+siltikään+ole+elävässä+uskossa?+Hän+ei+ole+koskaan+uudestisyntynyt,+eikä+hänellä+siis+ole+pelastavaa+uskoa,+vaan+hänen+uskonsa+on+vain+pään+tietoa,+mikä+ei+auta.+Näitä+esimerkkejä+on+vl-historiassa+useitakin.
  4. Jatkoa+edelliseen...”Hyvä+ihminen+tuo+sydämensä+hyvän+runsaudesta+esiin+hyvää,+ja+paha+tuo+pahastansa+esiin+pahaa;+sillä+sydämen+kyllyydestä+suu+puhuu.+Miksi+te+huudatte+minulle:+'Herra,+Herra!'+ettekä+tee,+mitä+minä+sanon?”+(Luuk.+6:45,+46)Ja+tuo+vl-ajatus+tuosta,+että+seurakuntaan+jäi+todistus,+tulee+Heprealaiskirjeen+11+ja+12+lukujen+perusteella.+Enkä+itse+kyllä+edes+ajatellut+koko+asiaa+aiemmassa+kommentissani,+mutta+mainitsenpa+nyt+kun+otit+puheeksi.Nykyään+tuntuu+olevan+se+ajatus,+että+vaikka+huoran+päälle+kuolisi,+niin+kyllä+pelastuu,+kun+vain+uskoo.+Paavali+kyllä+sanoo,+että+huorintekijät+eivät+peri+Jumalan+valtakuntaa+(1.+Kor.+6:9,+10).+Niin+myös+Jaakob+sanoo,+että+usko+ilman+tekoja+on+kuollut/voimaton+(Jaak.+2).+Ei+näitä+voi+sivuuttaa+vain+Luterilaisilla+tunnustuskirjoilla+ja+kättä+heilauttamalla,+että+"yksin+uskosta!".+Yksin+uskosta+saadaan+Kristus+omaksi,+sen+jälkeen+ihminen+voi+kyllä+päättää,+että+en+tahdokkaan+seurata+Kristusta+ja+kieltää+hänet+joko+sanoilla+tai+teoilla+tai+sitten+alkaa+palvella+Häntä+koko+sydämestään.+Mutta+mitään+pakkoa+ei+kyllä+ole+kumpaankaan.+Näistä+kertovat+nuo+kaksi+Raamatunkohtaa+talon+isännästä+ja+palvelijoista+jotka+saivat+kukin+rahansa,+jotka+aikasemmin+laitoin.
  5. Sinun+mukaan+siis+ihminen+ei+voi+langeta+pois+elävästä+uskosta,+jos+kerran+hyvät+teot+ikään+kuin+spontaanisti+vuotavat+uskosta+ilman+omaa+vaikutusta?+Miten+selität+Saulin+lankeemuksen?+Miten+selität+nämä+seuraavat+raamatunkohdat?+Mielestäni+tässä+kohtaa+Luterilainen+teologia+on+ongelmallista,+voi+sanoa,+että+niin+kuin+kalvinistinenkin.+Ja+btw,+vaikka+vl+olenkin,+niin+en+kyllä+ole+mikään+suuri+vl-teologian+kannattaja,+se+on+pakko+sanoa+rehellisyyden+nimissä.+”Sillä+jos+he+meidän+Herramme+ja+Vapahtajan+Jeesuksen+Kristuksen+tuntemisen+kautta+ovat+päässeetkin+maailman+saastutuksia+pakoon,+mutta+niihin+taas+kietoutuvat+ja+tulevat+voitetuiksi,+niin+on+viimeinen+tullut+heille+ensimmäistä+pahemmaksi.+Parempi+olisi+heille+ollut,+etteivät+olisi+tulleet+tuntemaan+vanhurskauden+tietä,+kuin+että+sen+tunnettuaan+kääntyvät+pois+heille+annetusta+pyhästä+käskystä.+Heille+on+tapahtunut,+mitä+tosi+sananlasku+sanoo:+”Koira+palaa+oksennukselleen”,+ja:+”Pesty+sika+rypee+rapakossa”.”+(2.+Piet.+2:20-22)”Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+”tänä+päivänä”,+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.”+(Hepr.+3:12-14)”Mutta+minä+pelkään,+että+niinkuin+käärme+kavaluudellaan+petti+Eevan,+niin+teidän+mielenne+ehkä+turmeltuu+pois+vilpittömyydestä+ja+puhtaudesta,+joka+teissä+on+Kristusta+kohtaan.”+(2.+Kor.+11:3)Minä+kuule+luulen,+että+sinä+tulkitset+Raamattua+Luterilaiset+lasit+nokalla,+siis+Luterilaisten+tunnustuskirjojen+kautta,+etkä+Raamatun+kautta.+Myös+kalvinisteilla+on+sama+linja,+että+uskosta+hyvät+teot+kumpuaa+ihan+itsekseen.+Kyllä,+se+on+totta,+että+Kristuksen+tunteminen+saa+aikaan+sen,+että+ihminen+on+kykenevä+ja+hänellä+on+tahto+siihen,+mutta+ei+se+pakko+ole.Sitä+paitsi,+koskaan+et+voi+olla+kenestäkään+varma,+onko+hän+elävässä+uskossa+vai+ei,+koska+Pyhää+Henkeä+ei+näe.+Mutta+jos+olet+rehellinen,+niin+joudut+myöntämään,+että+Raamattu+selvästi+antaa+suuntalinjat+sille,+mistä+näkee,+onko+ihminen+elävässä+uskossa+vaiko+ei+ja+vieläpä+sanoo,+että+jos+nämä+kriteerit+täyttyvät,+ei+ole+syytä+epäillä,+koska+Jumala+kyllä+sitten+pitää+huolen+niistä+salassa+tehdyistä+teoista+ja+tuomitsee+jokaisen+tekojensa+mukaan.+Mistään+et+löydä+Raamatusta+kohtaa,+jossa+sanotaan,+että+se,+joka+tahallaan+tekee+jatkuvasti+syntiä,+pelastuu+kun+vain+uskoo.+Et+myöskään+löydä+sellaista+kohtaa,+missä+Paavali+suosittelee+seurakunnan+kaitsijan+virkaan+henkilöä,+joka+on+huorintekijä+tai+murhamies,+koska+kyllähän+hän+uskoo.+Se,+onko+joku+vanhurskas+vaiko+ei,+ei+ole+minun+ongelmani,+Jumala+tuomitsee+kyllä+salassakin+tehdyt+teot+sitten+aikanaan.+Minä+voin+tehdä+johtopäätöksiä+ihmisten+tekojen+perusteella+nyt+ja+todeta+Raamatun+mukaan+kaiken+tarpeellisen+siitä,+kannattaako+naapurin+Petteriin+luottaa+hänen+tekojensa+perusteella+vaiko+ei.”Älä+mieti+toisen+ihmisen+vanhurskautta+hänen+tekojensa+perusteella,+joudut+harhaan.+Moni+ihminen+on+ylläpitänyt+historian+kuluessa+hurskaita+kulisseja+ja+niiden+takana+on+tapahtunut+hyvin+synkkiä+asioita.+Toisaalta+on+myös+niitä,+joiden+hiljaista+pyyteetöntä+hyvyyttä+kukaan+ei+ole+huomannutkaan.+Muistaa+tulee+myös+se+mitä+sanotaan+työmiehistä,+viimeisellä+tunnilla+palkatut+saavat+saman+palkan+kuin+päivän+työn+tehneet.+Viimeisillä+elämänsä+minuuteilla+on+moni+tehnyt+parannuksen,+kuten+ristin+ryöväri.”Tottakai+mietin,+koska+Raamattu+siihen+kehoittaa+toistuvasti.+En+usko,+että+joudun+harhaan+Raamatun+neuvoja+seuraamalla.+Se,+että+joku+ylläpitää+hurskaita+kulisseja,+on+hänen+ongelmansa,+en+minä+siitä+joudu+tuomittavaksi.+Aina+on+mätiä+kaloja+hyvien+seassa,+mutta+ne+suuntalinjat,+jotka+Raamattu+meille+antaa,+ovat+hyvät+ja+niitä+meidän+tulee+noudattaa.+Nuo+viimeisellä+hetkellä+parannuksen+tehneet+ovat+taas+aivan+epärelevantti+pointti+tähän+saumaan,+koska+heidän+uskoaan+ei+ole+ollut+aikaa+arvioida+heidän+tekojensa+perusteella.+Ristinryövärin+uskon+Jeesus+arvioi+itse+sanoessaan,+että+”tänään+olet+oleva+minun+kanssani+paratiisissa”,+siihen+ei+ole+mitään+lisättävää.+Jumala+tietää+kyllä,+mitä+heidän+sydämessään+oli.+Etkä+voi+kumota+näitä+Jeesuksen+sanoja,+vaikka+luterilaisena+ehkä+tahtoisitkin:”Älkää+kootko+itsellenne+aarteita+maan+päälle,+missä+koi+ja+ruoste+raiskaa+ja+missä+varkaat+murtautuvat+sisään+ja+varastavat.+Vaan+kootkaa+itsellenne+aarteita+taivaaseen,+missä+ei+koi+eikä+ruoste+raiskaa+ja+missä+eivät+varkaat+murtaudu+sisään+eivätkä+varasta.+Sillä+missä+sinun+aarteesi+on,+siellä+on+myös+sinun+sydämesi.”+(Matt.+6:19-21)”Te+kyykäärmeitten+sikiöt,+kuinka+te+saattaisitte+hyvää+puhua,+kun+itse+olette+pahoja?+Sillä+sydämen+kyllyydestä+suu+puhuu.”+(Matt.+12:34)Jatkuu...
  6. Jatkuu...1.+Joh.+2:3+Ja+siitä+me+tiedämme+hänet+tuntevamme,+että+pidämme+hänen+käskynsä.4+Joka+sanoo:+"Minä+tunnen+hänet",+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä.5+Mutta+joka+pitää+hänen+sanansa,+hänessä+on+Jumalan+rakkaus+totisesti+täydelliseksi+tullut.+Siitä+me+tiedämme,+että+me+hänessä+olemme.6+Joka+sanoo+hänessä+pysyvänsä,+on+velvollinen+vaeltamaan,+niinkuin+hän+vaelsi.”Mutta+olkaa+sanan+tekijöitä,+eikä+vain+sen+kuulijoita,+pettäen+itsenne.+Sillä+jos+joku+on+sanan+kuulija+eikä+sen+tekijä,+niin+hän+on+miehen+kaltainen,+joka+katselee+kuvastimessa+luonnollisia+kasvojaan;+hän+katselee+itseään,+lähtee+pois+ja+unhottaa+heti,+millainen+hän+oli.+Mutta+joka+katsoo+täydelliseen+lakiin,+vapauden+lakiin,+ja+pysyy+siinä,+eikä+ole+muistamaton+kuulija,+vaan+todellinen+tekijä,+hän+on+oleva+autuas+tekemisessään.+Jos+joku+luulee+olevansa+jumalanpalvelija,+mutta+ei+hillitse+kieltään,+vaan+pettää+sydämensä,+niin+hänen+jumalanpalveluksensa+on+turha.+Puhdas+ja+tahraton+jumalanpalvelus+Jumalan+ja+Isän+silmissä+on+käydä+katsomassa+orpoja+ja+leskiä+heidän+ahdistuksessaan+ja+varjella+itsensä+niin,+ettei+maailma+saastuta.”+(Jaak.+1:22-27)”Minä+puhun+ihmisten+tavalla+teidän+lihanne+heikkouden+tähden.+Sillä+niinkuin+te+ennen+annoitte+jäsenenne+saastaisuuden+ja+laittomuuden+palvelijoiksi+laittomuuteen,+niin+antakaa+nyt+jäsenenne+vanhurskauden+palvelijoiksi+pyhitykseen.+Sillä+kun+olitte+synnin+palvelijoita,+niin+te+olitte+vapaat+vanhurskaudesta.+Minkä+hedelmän+te+siitä+silloin+saitte?+Sen,+jota+te+nyt+häpeätte.+Sillä+sen+loppu+on+kuolema+Mutta+nyt,+kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+(Room.+6:19-23)Matt.+25:14+Sillä+tapahtuu,+niinkuin+tapahtui,+kun+mies+matkusti+muille+maille:+hän+kutsui+palvelijansa+ja+uskoi+heille+omaisuutensa;15+yhdelle+hän+antoi+viisi+leiviskää,+toiselle+kaksi+ja+kolmannelle+yhden,+kullekin+hänen+kykynsä+mukaan,+ja+lähti+muille+maille.16+Se,+joka+oli+saanut+viisi+leiviskää,+meni+kohta+ja+asioitsi+niillä+ja+voitti+toiset+viisi+leiviskää.17+Samoin+kaksi+leiviskää+saanut+voitti+toiset+kaksi.18+Mutta+yhden+leiviskän+saanut+meni+pois+ja+kaivoi+kuopan+maahan+ja+kätki+siihen+herransa+rahan.19+Pitkän+ajan+kuluttua+näiden+palvelijain+herra+palasi+ja+ryhtyi+tilintekoon+heidän+kanssansa.20+Silloin+tuli+se,+joka+oli+saanut+viisi+leiviskää,+ja+toi+toiset+viisi+leiviskää+ja+sanoi:+’Herra,+viisi+leiviskää+sinä+minulle+uskoit,+katso,+toiset+viisi+leiviskää+minä+olen+voittanut’.21+Hänen+herransa+sanoi+hänelle:+’Hyvä+on,+sinä+hyvä+ja+uskollinen+palvelija.+Vähässä+sinä+olet+ollut+uskollinen,+minä+panen+sinut+paljon+haltijaksi.+Mene+herrasi+iloon.’22+Myös+se,+joka+oli+saanut+kaksi+leiviskää,+tuli+ja+sanoi:+’Herra,+kaksi+leiviskää+sinä+minulle+uskoit,+katso,+toiset+kaksi+leiviskää+minä+olen+voittanut’.23+Hänen+herransa+sanoi+hänelle:+’Hyvä+on,+sinä+hyvä+ja+uskollinen+palvelija.+Vähässä+sinä+olet+ollut+uskollinen,+minä+panen+sinut+paljon+haltijaksi.+Mene+herrasi+iloon.’24+Sitten+myös+se,+joka+oli+saanut+yhden+leiviskän,+tuli+ja+sanoi:+’Herra,+minä+tiesin+sinut+kovaksi+mieheksi;+sinä+leikkaat+sieltä,+mihin+et+ole+kylvänyt,+ja+kokoat+sieltä,+missä+et+ole+eloa+viskannut.25+Ja+peloissani+minä+menin+ja+kätkin+sinun+leiviskäsi+maahan;+katso,+tässä+on+omasi.’26+Mutta+hänen+herransa+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+’Sinä+paha+ja+laiska+palvelija!+Sinä+tiesit+minun+leikkaavan+sieltä,+mihin+en+ole+kylvänyt,+ja+kokoavan+sieltä,+missä+en+ole+viskannut.27+Sinun+olisi+siis+pitänyt+jättää+minun+rahani+rahanvaihtajille,+niin+minä+tultuani+olisin+saanut+omani+takaisin+korkoineen.28+Ottakaa+sentähden+leiviskä+häneltä+pois+ja+antakaa+sille,+jolla+on+kymmenen+leiviskää.29+Sillä+jokaiselle,+jolla+on,+annetaan,+ja+hänellä+on+oleva+yltäkyllin;+mutta+jolla+ei+ole,+siltä+otetaan+pois+sekin,+mikä+hänellä+on.30+Ja+heittäkää+tuo+kelvoton+palvelija+ulos+pimeyteen;+siellä+on+oleva+itku+ja+hammasten+kiristys.’”Siis,+rakkaani,+samoin+kuin+aina+olette+olleet+kuuliaiset,+niin+ahkeroikaa,+ei+ainoastaan+niinkuin+silloin,+kun+minä+olin+teidän+tykönänne,+vaan+paljoa+enemmän+nyt,+kun+olen+poissa,+pelolla+ja+vavistuksella,+että+pelastuisitte;+sillä+Jumala+on+se,+joka+teissä+vaikuttaa+sekä+tahtomisen+että+tekemisen,+että+hänen+hyvä+tahtonsa+tapahtuisi.+Tehkää+kaikki+nurisematta+ja+epäröimättä,+että+olisitte+moitteettomat+ja+puhtaat,+olisitte+tahrattomat+Jumalan+lapset+kieron+ja+nurjan+sukukunnan+keskellä,+joiden+joukossa+te+loistatte+niinkuin+tähdet+maailmassa,+tarjolla+pitäessänne+elämän+sanaa,+ollen+minulle+kerskaukseksi+Kristuksen+päivänä+siitä,+etten+ole+turhaan+juossut+enkä+turhaan+vaivaa+nähnyt.”+(Fil.+2:12-16)”Joka+uskoo+Poikaan,+sillä+on+iankaikkinen+elämä;+mutta+joka+ei+ole+KUULIAINEN+Pojalle,+se+ei+ole+elämää+näkevä,+vaan+Jumalan+viha+pysyy+hänen+päällänsä”+(Joh.+3:36)Jatkuu...
  7. Paavalin+tarkoitus+ei+ole+alkuunkaan+kertoa+tuossa,+ettei+teoista+voi+päätellä+ihmisen+sydämen+tilaa.+Höpöhöpö.+Paavali+vain+puhuu+tuossa+siitä,+kuinka+hänen+lihassansa,+siis+hänen+turmeltuneessa+luonnossaan+ei+ole+mitään+hyvää.+”Tiedänhän,+ettei+minussa,+nimittäin+minun+turmeltuneessa+luonnossani,+ole+mitään+hyvää.+Tahtoisin+kyllä+tehdä+oikein,+mutta+en+pysty+siihen”.+Lueppa+vielä+se+kahdeksas+luku+Roomalaiskirjeestä+niin+huomaat,+että+Paavali+sanoo+selvällä+suomenkielellä+suomenkielelle+käännetyssä+käännöksessä,+että+kristitty+voi+kuitenkin+Hengellä+kuolettaa+lihan+työt+ja+näin+itseasiassa+toimia+Jumalan+tahdon+mukaan,+ei+tosin+täydellisesti.+Mutta+tällöin+kristitty,+joka+katselee+toista+kristittyä,+joka+kuolettaa+Hengellä+lihan+työt,+näkee,+että+tuo+selvästi+haluaa+toimia+oikein,+hänen+täytyy+olla+vanhurskas,+siis+elävässä+uskossa.+Ja+tuossa+Jeesuksen+vertauksessa+nämä+kysyivät+tarkalleen+ottaen,+että+milloin+näimme+SINUT.+Ei+että+milloin+olisimme+tehneet+mitään+hyvää.+Kristitty+ei+vain+laske+omia+hyviä+töitään+ikään+kuin+ansaitakseen+niillä+itselleen+pelastuksen.+Siksi+kristitty+sanoo,+niin+kuin+Jeesus+käskee,+että+”Me+olemme+ansiottomia+palvelijoita;+olemme+tehneet+vain+sen,+minkä+olimme+velvolliset+tekemään”.”oikeastaan+ei+ihan+näinkään.+Teoilla+ei+osoiteta+uskoa+vaan+niin+päin+että+usko+aiheuttaa+sen+että+ihminen+alkaa+haluta+sitä+hyvää+mitä+Jumala+haluaa.+Mutta+ihminen+on+aina+syntinen+ja+vanhurskas+joten+tekojen+kautta+hänen+vanhurskauttaan+ei+voi+osittaa.+Paavali+sanoo+tämän+aivan+selvästi.”No+miten+selität+nämä+selvät+Raamatunkohdat,+jotka+selvästi+puhuvat+siitä,+että+vanhurskaus+voidaan+osoittaa+myös+teoilla?+Entä+ne+Raamatunkohdat,+jotka+puhuvat+teoista?+Teot+kyllä+tulevat+vasta+(elävän)+uskon+jälkeen,+mutta+ne+selvästi+kuuluvat+kristityille.Eikait+Jeesus+puhu+pöytä+sanoessaan+näin?”Heidän+hedelmistään+te+tunnette+heidät.+Eihän+orjantappuroista+koota+viinirypäleitä+eikä+ohdakkeista+viikunoita?”+(Matt.+17:16)Puhuuko+Paavali+kenties+pöytä+kehottaessaan+itsetutkiskeluun?”Koetelkaa+itseänne,+oletteko+uskossa;+tutkikaa+itseänne.+Vai+ettekö+tunne+itseänne,+että+Jeesus+Kristus+on+teissä?”+(2.+Kor.+13:5)Entä+apostoli+Johannes?”Jos+tiedätte,+että+hän+on+vanhurskas,+niin+te+ymmärrätte,+että+myös+jokainen,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+hänestä+syntynyt.”+(1.+Joh.+2:29) ”Lapsukaiset,+älköön+kukaan+saako+teitä+eksyttää.+Se,+joka+vanhurskauden+tekee,+on+vanhurskas,+niinkuin+hän+on+vanhurskas.”+(1.+Joh.+3:7)Gal.+5+(korostus+omani):18+Mutta+jos+te+olette+Hengen+kuljetettavina,+niin+ette+ole+lain+alla.19+Mutta+lihan+teot+ovat+ilmeiset,+ja+ne+ovat:+haureus,+saastaisuus,+irstaus,20+epäjumalanpalvelus,+noituus,+vihamielisyys,+riita,+kateellisuus,+vihat,+juonet,+eriseurat,+lahkot,21+kateus,+juomingit,+mässäykset+ja+muut+senkaltaiset,+joista+teille+edeltäpäin+sanon,+niinkuin+jo+ennenkin+olen+sanonut,+että+ne,+jotka+semmoista+harjoittavat,+eivät+peri+Jumalan+valtakuntaa.22+Mutta+HENGEN+HEDELMÄ+on+rakkaus,+ilo,+rauha,+pitkämielisyys,+ystävällisyys,+hyvyys,+uskollisuus,+sävyisyys,+itsensähillitseminen.Täytyy+olla+elävä+usko,+siis+Jumalan+rakkaus,+ei+kuollut+usko,+jotta+teoista+on+hyötyä:1.+Kor.+13:1+Vaikka+minä+puhuisin+ihmisten+ja+enkelien+kielillä,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+olisin+minä+vain+helisevä+vaski+tai+kilisevä+kulkunen.2+Ja+vaikka+minulla+olisi+profetoimisen+lahja+ja+minä+tietäisin+kaikki+salaisuudet+ja+kaiken+tiedon,+ja+vaikka+minulla+olisi+kaikki+usko,+niin+että+voisin+vuoria+siirtää,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+en+minä+mitään+olisi.3+Ja+vaikka+minä+jakelisin+kaiken+omaisuuteni+köyhäin+ravinnoksi,+ja+vaikka+antaisin+ruumiini+poltettavaksi,+mutta+minulla+ei+olisi+rakkautta,+ei+se+minua+mitään+hyödyttäisi.4+Rakkaus+on+pitkämielinen,+rakkaus+on+lempeä;+rakkaus+ei+kadehdi,+ei+kerskaa,+ei+pöyhkeile,5+ei+käyttäydy+sopimattomasti,+ei+etsi+omaansa,+ei+katkeroidu,+ei+muistele+kärsimäänsä+pahaa,6+ei+iloitse+vääryydestä,+vaan+iloitsee+yhdessä+totuuden+kanssa;7+kaikki+se+peittää,+kaikki+se+uskoo,+kaikki+se+toivoo,+kaikki+se+kärsii.8+Rakkaus+ei+koskaan+häviä;+mutta+profetoiminen,+se+katoaa,+ja+kielillä+puhuminen+lakkaa,+ja+tieto+katoaa.9+Sillä+tietomme+on+vajavaista,+ja+profetoimisemme+on+vajavaista.10+Mutta+kun+tulee+se,+mikä+täydellistä+on,+katoaa+se,+mikä+on+vajavaista.11+Kun+minä+olin+lapsi,+niin+minä+puhuin+kuin+lapsi,+minulla+oli+lapsen+mieli,+ja+minä+ajattelin+kuin+lapsi;+kun+tulin+mieheksi,+hylkäsin+minä+sen,+mikä+lapsen+on.12+Sillä+nyt+me+näemme+kuin+kuvastimessa,+arvoituksen+tavoin,+mutta+silloin+kasvoista+kasvoihin;+nyt+minä+tunnen+vajavaisesti,+mutta+silloin+minä+olen+tunteva+täydellisesti,+niinkuin+minut+itsenikin+täydellisesti+tunnetaan.13+Niin+pysyvät+nyt+usko,+toivo,+rakkaus,+nämä+kolme;+mutta+suurin+niistä+on+rakkaus.”Karta+pahaa+ja+tee+hyvää,+niin+sinä+pysyt+iankaikkisesti.”+(Ps.+37:27)