Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Ei+lämmittämiseen+kumppania+tarvi.+Hankkii+joko+lemmikin,+joka+käpertyy+viereen+nukkumaan,+ja+lämmittää+välillä+jopa+liikaakin+(sekä+vallaten+suurimman+osan+sängystä),+tai+sähköpeiton,+joka+lämmittää+mukavasti+talven+pakkasissa.+Ei+tarvitse+kuunnella+toisen+nalkutusta+tekemättömistä+asioista,+saati+unohtuneista+merkkipäivistä,+tai+kavereiden+kanssa+viettämässä+ajasta+ja+harrastuksista,+johon+on+käyttänyt+liikaa+vapaa-aikaa,+jonka+takia+ei+yhteinen+aika+on+ollut+kortilla,+tai+sitä+ei+ole+ollut+ollenkaan+toisen+huidellessa+vapaa-aikansa+maailma,+ja+joko+jättäen+kumppanin+kotiin+yksin,+tai+ei+ole+pystynyt+järjestämään+kumppanin+kanssa+tapaamisia.+Seksi+on+ainoa+varma+asia+parisuhteessa,+jos+sitäkään+edes+on,+kun+paljon+saa+näiltäkin+palstoilla+lukea+kuinka+kumppani+pihtaa,+eikä+seksiä+ole+saanut+pitkiin+aikoihin.+Joten+siis+sekin+on+lopulta+epävarmaa,+onko+parisuhteessa+seksiä+vai+ei.+Maailmassa+on+myynnissä+niin+paljon+erilaisia+seksileluja,+joilla+pystyy+tyydyttämään+omat+tarpeensa+myös+yksin.+Joten+siihenkään+ei+välttämättä+kumppania+tarvitse.+Loppujen+lopuksi.+Mihin+kumppania+edes+tarvitsee?+Sinkku+voi+tehdä+kaiken+tarvitsemansa+yksin,+ja+elää+siten+kuin+itse+haluaa,+päättäen+omista+asioista,+ja+tarvitsematta+kuunnella+toisen+mielipiteitä+asiasta+kuin+asiasta.+Hillua+kämpässä+vaikka+paskasissa+kalsareissa,+piereskellä+ja+röyhtäillä+niin+paljon+kuin+haluaa,+ilman+että+siitä+jatkuvasti+valitetaan+naama+mutrulla.Onhan+se+kumppani+kiva+olla+olemassa,+mutta+ei+se+ole+elämisen+ehto,+jota+ilman+ei+voi+olla+hengissä.+Vallan+mainiosti+pärjää+yksistään,+jos+niin+haluaa.+Kesä+saa+mun+puolesta+loppua,+oli+se+kumppani+sitten+ilmestynyt+mun+elämään+tai+ei.+Ei+se+maailmaa+kaada,+jos+on+talven+issessein.
  2. Se+on+kiva+kuulla.+Mäkin+kävin+eilen+murun+kanssa+lenkillä+kun+se+kävi+moikkaamassa+ekaa+kertaa+sitten+toissa+viikon+kotimiehenä+olon.+Sen+näkee+miten+lapsi,+tai+sitten+ihan+vaan+lemmikki,+on+onnellinen,+kun+tämä+pääsee+tekemään+jotain+itselle+mieluisaa+yhdessä+tärkeän+ihmisen+kanssa.+Se+tuo+hyvän+mielen+myös+itselle.+Onneksi+kelit+vähän+viileni,+niin+pystyy+tekemään+ja+touhuamaan+ulkona+sellaista,+mitä+ei+välttämättä+niillä++30+asteen+helteillä+samassa+määrin+pystyisi.+Tätini,+hänen+poikansa+ja+pojantyttärensä+(7v.),+enoni+ja+tämän+vaimo+lähtivät+tänään+Lintsille+hurvittelemaan.+Mahtaa+sielläkin+olla+mukavampi+touhuta+laitteissa,+kun+ei+ole+niin+paahtavan+kuuma.+Mulla+tuli+yksi+Lintsin+reissu+mieleen,+tuosta+retkestä+tätini+kanssa+jutellessa.+Siitä+reissusta+on+aikalailla+20+vuotta+aikaa,+joten+korona+ei+ollut+rajoittamassa+kävijämäärää+samalla+tapaa+mitä+nyt.+Oli+pilvinen+päivä,+ja+tämä+samainen+tätini+oli+menossa+nuoremman+poikansa+(noin+10v.)+ja+pojan+kaverin+kanssa+Lintsillä+käymään,+käydessään+vierailemassa+Savosta+vanhalla+kotiseudullaan+täällä+Hämeessä.+Tietäessään+kuinka+rakastin+niitä+hurjimpia+päätä+alaspäin+kieputtavia+laitteita,+oli+tätini+pyytänyt+minut+mukaan.+Lähdin+mukaan,+vaikka+olin+saanut+edellisenä+päivänä+jonkin+piikin+polviniveleen,+ja+tiesin+polven+kipeytyvän+sen+piikin+jälkeen+ja+kävelyn+sattuvan.+Tämä+tapahtui+siis+pari+kolme+vuotta+ennen+hyppyä,+ja+kyseessä+ei+ollut+kortisonipiikki,+vaan+jokin+muu+lääke+jonka+laatua+en+enää+muista.+Tädilläni+on+nivelreuma,+ja+hänen+toinen+nilkkansa+on+jäykistetty+joskus+90-luvun+puolessa+välissä.+Hänen+nilkkansa+oli+ollut+kipeä+jo+muutaman+päivän+ennen+reissua,+ja+tietäessään+joutuvansa+kävelemään+päivän+aikana+paljon,+oli+hän+lainannut+omalta+äidiltään+kyynärsauvaa+tueksi.+Nämä+siis+lähtötietona.+Koska+pilvisestä+säästä+huolimatta+oli+Lintsillä+paljon+kävijöitä,+jouduimme+jättämään+auton+aika+kauaksi+portista,+ja+ennen+viimeistä+portille+vievää+ylämäkeä+oli+edessä+vielä+pitkä+jyrkähkö+ylämäki.+Pikkupojat+menivät+kaukana+edellä,+jättäen+meidät+kävelemään+hiljaksiin+mäkeä+ylös.+Naureskeltiin+siinä+kulkiessamme+toinen+toistamme+tukien,+kuinka+kaksi+raajarikkoa+lähtee+Lintsille+hurvittelemaan,+samalla+kun+muut+Lintsille+menevät+katsoivat+meitä+alta+kulmiensa+meidät+ohittaessaan,+olihan+kävelyvauhtimme+melkein+ryömimistä+jyrkähkössä+ylämäessä.+Vihdoin+pääsimme+huvipuiston+sisälle.+Tuntia,+ja+useampaa+laitetta+myöhemmin+totesimme+kumpaisenkin+olevan+täysin+kivuton,+vailla+mitään+ongelmaa+liikkumisessa.+Niin+ne+kivut+unohtuivat+hurvitellessa.+Päivä+jatkui+samaa+rataa+laitteesta+laitteeseen+kiirehtien.+Seuraava+päivänä+olikin+sitten+toinen+tilanne,+mutta+ainakin+meillä+oli+hauskaa+ja+nautimme+päivästä+laitteiden+vietävänä.+😂
  3. Mielialalla+ja+henkisellä+voinnilla+on+suuri+vaikutus+siihen,+mitä+jaksaa+tehdä+ja+mitä+ei,+ja+onko+ylipäätään+haluja+tehdä+mitään.+Tiedät+mitä+tarkoitan+kun+sanon+etten+pysty+liikkumaan+vaikka+halua+olisi.+Fyysisen+kivun+ollessa+selässä,+se+vaikuttaa+elämän+jokaiseen+osa-alueeseen+enemmän,+kuin+jos+kipu+on+raajassa.+Tottakai+raajan+kipukin+vaikuttaa+niihin+osa-alueisiin,+mutta+vähemmän+kuin+sen+ollessa+selässä.+Siksi+mulla+on+rolla+ulkona+käytössä,+että+pystyn+hoitamaan+pakolliset+asiat,+ja+silloin+kun+on+pakollisia+menoja+kaupunkiin,+liikun+siellä+enemmän+ja+pitempiä+matkoja+kerrallaan+kuin+tänä+aikana+normaalisti,+vaikka+tiedän+seuraavan+päivän+olevan+tuskaisempi+ylimääräisestä+liikkumisesta+johtuen.+Mä+olen+jonossa+magneettistimuun,+siis+siihen,+jossa+käyminen+palautti+kivut+tälle+tasolle+mitä+ne+on+reilun+vuoden+olleet,+ja+tulen+käymään+sen+5+päivää+viikossa,+5:n+peräkkäisen+viikon+ajan,+sitten+kun+hoidon+aika+koittaa,+ja+siitä+huolimatta+vaikka+tiedän+sen+tulevan+olemaan+yhtä+helvettiä.+Siitä+hoidosta+oli+apua+mielelle,+ja+siksi+tulen+tekemään+sen+uudestaan.+Siis+itse+hoito+ei+aiheuttanut+kipujen+palaamista,+vaan+ne+jokapäiväiset+5-6+tuntia+per+päivä+kulkemiset+vailla+muita+lepopäiviä+viikon+aikana+kuin+viikonloppu,+ja+jota+määrällisesti+mun+selkä+ei+kestänyt.+Lisäksi+toissa+talvena+oli+hoitojen+jälkeen+muutakin+säännöllistä+liikuntaa.+Mä+en+syö+suruuni...onneksi,+vaan+mun+paheena+on+herkkujen,+kuten+sipsin+ja+suklaan,+syöminen+silloin+kun+luen+kyljelläni+kirjaa.+Muualla+kämpässä+kuin+sängyn+vieressä+olevat+herkut+saavat+olla+rauhassa,+koska+mun+ei+tee+mieli+niitä+silloin.+Mulla+on+joulukuusta+lähtien+ollut+ensin+4+koskematonta+suklaalevyä+keittiönpöydällä+näkyvissä,+ja+vieläkin+niitä+on+yksi+korkkaamaton+jäljellä.+Pari+levyistä+olen+kevään+ja+kesän+aikana+syönyt+pois+etteivät+vanhene,+ja+yhden+olen+antanut+pois.+Tälläkin+hetkellä+viiden+sentin+päässä+reidestä+on+kahden+kilon+polkkakarkkirasia,+josta+on+yli+puolet+syömättä,+ja+johon+en+ole+koskenut+muutamaan+viikkoon.+Ei+ole+tehnyt+mieli.+Ainoa+mitä+muualla+kuin+sängyn+vieressä+on+tehnyt+mieli,+on+jätski.+Sitäkin+olen+pyrkinyt+rajoittamaan.+Olen+tehnyt+tietoisen+ratkaisun+sen+suhteen,+etten+kaupassa+ollessa+osta+suklaata+tai+sipsiä,+tai+Ainon+maitosuklaa-/vadelma-suklaa+jätskiä,+jottei+niitä+tulisi+syötyä.+Tosin+viime+aikoina+olen+antanut+enemmän+itseni+niitä+syödä.+Välillä+voi+ihan+luvan+kanssa+ja+ilman+morkkista+herkutella.+Tsemppiä+jaksamiseen.+Mieli+on+kovilla+kipujen+aikana,+ja+jokainen+tietää+itse+miten+ja+milloin+pystyy+toimimaan+ja+tekemään+jotain,+ja+milloin+on+aika+antaa+asioiden+olla+ja+vain+levätä.
  4. Mites+vaikka+siten,+että+mulla+on+avoin+lähete+ravitsemusterapeutille,+ja+hänen+kanssaan+sopimus++(sopimuksesta+on+mustaa+valkoisella+omakannassa)+siitä,+että+kun+kivut+helpottaa+siitä+mitä+ne+on+toista+vuotta+olleet,+siis+lievenee,+eikä+esiinny+joka+ikinen+päivä+helvetillisinä,+soitan+ja+varaan+ajan+hänelle,+jolloin+mun+ruokavalio+tullaan+vähä+kerrallaan+pistämään+täysin+uusiksi.+Eli+tarkoittaen+sitä,+että+mun+ei+tarvitse+aloittaa+koko+ruljanssia+alusta,+ja+mennä+ensin+lekurille,+joka+kirjoittaa+lähetteen,+ja+vasta+sitten+päästä+ravitsrmusterapeutille.+Nyt+voin+suoraan+soittaa+ja+varata+hänelle+ajan.+Samoin+mulla+on+kirran+poliklinilalle+avoin+lähete+vasemman+jalkaterän+suhteen,+eli+kun+siinä+jatkuvat+kivut+alkaa,+ei+koko+prosessia+tarvitse+aloittaa+alusta,+vaan+olen+suoraan+yhteydessä+kirralle.+Kuten+myös+on+oikean+polven+nivelrikon+suhteen+avoin+lähete+kirran+polille,+jolloin+voin+soittaa+suoraan+kirralle+saadakseni+ajan+Synvisc+-piikkiä+varten,+joka+mulle+on+kahdesti+jo+aiemmin+annettu,+ja+josta+olen+saanut+yli+puolen+vuoden+kivuttomuusjakson+polven+suhteen.+Ravitsemusterapeutin+omin+sanoin+sanottuna,+lämpimälle+ruualle+on+turha+tehdä+mitään+niin+kauan+kun+kivut+on+näissä+voimakkuuksissa+mitä+ne+nyt+on,+koska+tärkeintä+on+se+että+tällä+hetkellä+syön+edes+jotakin.+Viime+kesänä+sain+muutettua+aamupalaani.+Tai+ylipäätään+sen,+että+syön+jotain+aamupalaksi+pelkän+kahvin+sijaan,+mitä+tein+muutaman+vuoden+sitä+ennen.+Entäpä+se,+että+kun+kipujen+voimakkuudet+lievenee+ysistä+tai+kympistä+johonkin+seiskaan+tai+jopa+sen+alle,+eli+siis+pystynkin+jotain+tekemään,+varaan+tutulle+fyssarille+ajan,+ja+pyydän+häntä+tekemään+mulle+mun+selälle+sopivan+kuntosaliohjelman,+kuten+hän+teki+syksyllä+2010,+ja+jolloin+sainkin+salilla+ensin+kerran+ja+lopulta+kahdesti+viikossa+käydessä+tiputettua+alle+vuodessa+20+kiloa+pois.+Mulla+on+selvät+suunnitelmat+mitä+tulen+tekemään,+ja+motivaatiota+löytyy+kyllä,+kunhan+noi+helvetilliset+kivut+lievenee+voimakkuudeltaan,+ja+ne+kyllä+vielä+tulevat+tekemään+sen.+Koska?+Sitä+en+vielä+tiedä,+mutta+se+aika+tulee+koittamaan.+Onhan+niin+aiemminkin+käynyt.+Eilen+kävin+koiran+kanssa+lenkillä.+Samoin+siivosin+kotona+eilen+aamulla,+kun+toissa+päivänä+vielä+itkin+kivusta.+Toissa+päivänä+en+olisi+edes+pystynyt+käymään+koiran+kanssa+lenkillä,+tai+edes+imuroimaan+nurkista+pahimpia+villakoiria.
  5. Entä+sitten?+Mitä+se+muiden+ihmisten+paino+sulle+kuuluu,+oli+ne+sitten+lihavia+tai+laihoja?+Pidä+huolta+omastas+sen+sijaan+että+arvostelet+muita.+Hoikastakin+voi+tulla+muidenkin+syiden+takia+lihava,+kuin+jatkuva+herkuttelu,+liikasyönti,+ja/tai+liikkumattomuus.+On+sairauksia,+jotka+kerää+nestettä+kehoon,+eikä+tämä+neste+pääse+poistumaan+sairauden+takia.+On+myös+sairauksia+ja+lääkkeitä,+jotka+kasvattaa+ruokahalua,+tai+saa+aikaan+häiriön,+jossa+elimistö+ei+pilko+ruuasta+saatavaa+rasvaa,+vaan+varastoi+sen+energiaksi.+Terveisin+alle+kolmikymppisenä+reilusti+alle+70+kilonen,+ja+jolla+lääkkeet+kasvatti+ruokahalua+sitä+alkuun+edes+huomaamatta,+ja+ylimääräisiä+kiloja+kertyi+siitä+huolimatta,+että+liikkui+yhtä+paljon+ellei+jopa+enemmän+mitä+ennen+lääkettä.+Sitten+kun+oli+saanut+tiputettua+muutaman+kilon,+alkoi+hermokivut,+ja+siihen+lääkkeenä+ruokahalua+kasvattava+lääke,+ja+koska+ei+kivun+takia+pystynyt+juurikaan+liikkumaan,+kerääntyi+painoa+väkisin,+koska+oli+pakko+syödä+edes+jotain.+Aina+ei+tilanteelle+voi+itse+mitään.+Mulle+tällä+hetkellä+liikkuminen+on+aika+lailla+mahdotonta+suurimman+osan+aikaa.+Syön+vähän,+ja+yritän+välttää+ylimääräistä+herkuttelua.+Mun+täytyy+yksinkertaisesti+hyväksyä+se,+et+näillä+eväillä+mennään+toistaiseksi.+Kun+tilanteeni+muuttuu+paremmaksi,+sitten+on+aika+tehdä+jotain+tälle+lihavuudelle.
  6. "Mielihyvän+väristyksiä,+euforiaa."Juuri+sitä+Floor+Jansen+saa+äänellä+aikaan+Nightwishin+biiseissä,+ja+siksi+sitä+kutsutaan+fanien+keskuudessa+Floorgasmiksi,+ja+jonka+toiset+huomaa+kuulijassa.Kuten+tästä+tyypistä,+tämän+kuullessa+ekaa+kertaa+Nightwishia:https://m.youtube.com/watch?v=nELdScu74D0"Yleensä+on+niin,+että+ei+pysty+kun+yhden+sortin+ääntelyyn+ja+äänialat+suht+suppeat"Mulla+tulee+heti+yksi+mieslaulaja+mieleen,+jolla+on+todella+laaja+ääniala.+Beast+in+Blackin+laulaja+Yannis+Papadopoulos.+Alkuun,+ennen+kuin+olin+nähnyt+yhtäkään+Beast+in+Blackin+musavideota,+luulin+niiden+biisejä+kuunnellessa+laulajan+olevan+nainen.+Lauloihan+Anton+Kabasen+entisen+bändin+Battle+Beastin+kumpikin+naislaulaja+hieman+samaan+tyyliin+kuin+Papadopoulos,+joka+muuten+pääsee+todella+korkealle.+Vetää+coverina+ton+saman+biisin,+minkä+linkkasin+ylempänä.+Myös+minä+olen+vanha+kuorolaulaja,+jonka+suurin+saavutus+on+päästä+pahassa+krapulassa+muutaman+tunnin+yöunien+jälkeen+avaamattomalla+äänellä+Katedraalikuoron+koelaulusta+läpi,+ja+johon+lähdin+vain+kaverin+mukaan+ilman,+että+oli+tarkoitus+itse+yrittää+laulaa.+Kanttori,+ja+samalla+kuoron+johtaja+kysyi+haluanko+yrittää,+ja+aattelin+että+mikäs+siinä.+Jos+joku+laulaja+ei+pääse+puhtaasti+haluttuun+säveleen,+käy+se+mulla+pahasti+korvaan,+kun+omaan+kohtalaisen+sävelkorvan,+ja+tulen+musikaalisesta+suvusta,+jossa+serkkupojat+on+taidoiltaan+ammattitasoisia+soittajia,+vaikka+soittavat+enemmän+harrastuspohjalta.+Sillähän+se+orkku+tulikin+kuunnellessa+Danin+laulua,+kun+se+veti+jokaisen+korkeammankin+ääneen+puhtaasti+vailla+epäröintiä+siitä,+pääseekö+ääneen+vai+ei.+Mikäli+korona+ei+siirrä+kolmatta+kertaa+Stratovariuksen+ensi+kevään+Kapiksen+keikkaa,+olen+menossa+kaverini+kanssa+silloin+sinne.+Alunperin+sen+keikan+piti+olla+viime+elokuussa,+mutta+ensin+siirrettiin+toukokuulle,+ja+sitten+talvella+vielä+vuodella+eteenpäin.+Se+olisi+eka+keikka+kyseiseltä+bändiltä,+ja+toteutuessaan+yli+20+vuoden+jälkeinen+dream+come+true+-juttu.+Syksyllä+-99+haaveilin+ekaa+kertaa+pääseväni+niiden+keikalle,+ja+se+haave+ei+ole+vielä+toteutunut.+Kyllä+varmasti+tulevaisuudessa+menen+vielä+keikoille,+jos+vaan+selkä+sen+sallii,+mikä+on+ollutkin+suurin+este+keikoilla+käymiselle+hermokipujen+alkamisen+jälkeen.+Muutaman+kerran+olen+käynyt+keikoilla+menneen+10+vuoden+aikana+(ne+kerrat+lasketaan+yhden+käden+sormilla),+mutta+useamminkin+olisin+halunut+käydä.+Tänään+on+eka+päivä+moniin+päiviin,+ellei+jopa+viikkoihin,+kun+olo+ei+ole+niin+kipuisa+etteikö+pystyisi+tekemään+jotain.+Se+kuvaa+olotilaa+aika+hyvin,+et+tartuin+aamupäivällä+ekaa+kertaa+imuriin+varmaan+pariin+kolmeen+viikkoon.+Aiemmin+en+siihen+olisi+kyennyt.+Kämpässä+on+kaaos,+enkä+kaikkia+villakoiria+ole+saanut+vieläkään+pois,+mutta+tiedät+itsekin+mitä+on+kun+ei+vaan+pysty+tekemään+jotakin,+vaikka+kuinka+haluaisi+tai+tekisi+mieli.+Kuten+yhtäällä+sanoin+eilen,+itkin+kolmena+peräkkäisenä+päivänä+kivusta.+Siis+en+mitään+itkuparkua,+vaan+kyyneleet+valuivat+silmistä+pystymättäni+niitä+estämään.+Kovinkaan+helposti+en+fyysisestä+kivusta+itke.+Olen+siis+ollut+kolme+viime+päivää+käytännössä+päivystyskunnossa+joka+päivä,+ja+jo+sitäkin+ennen.+Päivystykseen+on+turha+mennä,+kun+sieltä+ei+saa+apua.+En+edes+jaksanut+kirjoittaa+tännekään+juuri+mitään+viime+päivinä,+vaikka+kävinkin+välillä+taustalla+lukemassa.+Mut+se+siitä.+Musa+on+yksi+jaksamisen+keinoista,+ja+menneen+kesän+aikana+se+on+soinutkin+joka+päivä+lähes+koko+päivän+taustalla.