Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
guzel
profiilit
guzel
guzel
Vapaa kuvaus
Aloituksia
9
Kommenttia
135
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onhan niitä paljonkin, tässä tähän hätään vain muutama:
MUOTIKUU, Maariankatu 5 (ihania vaatteita!!)
KIRAFFI, Brahenkatu 5
MUOTI-EMILY, Humalistonkatu 5
RA-KE, Kauppiaskatu 9a
isoille tytöille ISOSISKO, Yliopistonkatu 25
Muotikuu on ehdoton suosikkini, ihania vaatteita.
Ja kyllä esim. Aleksilta, Haloselta, Stockalta yms. löytää juhlavaa vaatetta. Aleksi 13 on keskustassa Mezzon talossa (Aurakatu 8) ja Halonen on Hansakorttelissa.
06.05.2007 01:28
Arvonlisäveronhan perii tulli, ja jos paketista ei mene tullia niin eipä mene veroakaan ;-)
06.05.2007 01:15
Huomaan, että mulla ns halpisluomivärit tekevät monesti tuon, oli sitä silmämeikinpohjustusainetta ja irtopuuteria siinä päällä sitten miten paljon tahansa. Rimmelin on ollut pahinta. Sittemmin ostin kokeeksi Lancomen ja se kyllä pysyy hyvin. Eikä sillä hintaakaan ole paljon, kun vertaa moniin marketeistakin saataviin luomiväreihin. Monet duopaketit maksavat hyvinkin n.15 euroa, joten Lancomen luomiväripaletti oli ihan samaa hintaluokkaa.
06.05.2007 01:13
Sit on vielä Tattoo Studio Nobody (Sibeliuksenkadulla, Puutorin laidalla), jossa oon omani värikorjaillut (tehty alunperin muualla) kun aika haalistaa värit...
06.05.2007 01:07
Sitten kannattaa myös heti kun mahdollista käydä vaihtamassa kielikoru lyhyempään. Vaikka yritin kuinka varoa syödessä (sen 1 kk), niin se vain lohkesi pala hampaasta :-( Myös oikean pituisen korun saaminen ei sujunut ihan ekalla kerralla - suosiolla sitten toisella käyntikerralla otin sen lyhyimmän mahdollisen. Sopivan korun tuntee kyllä, pysyy napakasti paikoillaan siinä missä kuuluukin.
06.05.2007 01:03
"Siisteiltäkin näyttävät ruokapaikat voivat olla yllätyksiä täynnä."
Aivan. Mulle ei vatsatauti ole iskenyt ja ihan vedellä käsiä pessyt enkä sitäkään aina jaksa, kun ei ole Suomessa siihen tottunut. Ja käsin monesti noissa Afrikan maissa myös syödään. Monta kertaa ostan toreilta hedelmiä kun iskee pieni nälkä turuilla ja toreilla seikkaillessa ja hinkkaan niitä vähän paperiin ja eikun suuhun ;-) Uhkarohkeaa ehkä...
Kun taas kaverini on saanut kaksi kertaa ruokamyrkytyksen Suomessa kotikaupunkimme eräästä tasokkaana pidetystä ravintolasta, joten...se ripuli tai ruokamyrkytys voi iskeä missä vain, kun huono tuuri on. Tottakai Suomessa riski vähäisempää.
06.05.2007 00:54
Luultavasti kipu ei häviä eli olisiko sulla ollut kyseessä -onneksi- vain lihasrevähdys tms. Mutta tuosta turvotuksesta, mulla todettiin pitkällisen ultraäänitutkimuksen jälkeen, että laskimotukos on. Ei ole onneksi (?) syvässä laskimossa (mutta ei pinnallisessakaan, joka on kai suht vaaraton). Mutta turvotusta ei ollut lainkaan!!! Mutta lääkäripäivystyksessä passitettiin ekaksi labraan ja jokin arvo oli lievästi koholla, mutta ei viitannut suoraan veritulpaan. Vasta sairaalan ultra paljasti asian. 15 cm pitkä tukos.
Tosiaan, kaikki alkoi kuin olisi lihas revähtänyt ja näin luulinkin muutaman päivän ajan. Täsmäsi loman eli pitkän liikkumattomuuden kanssa ja siihen, että palattuani aloin heti rankalla liikunnalla. No, jalka meni pahemmaksi ja tosiaan eräs aamu en noustessani ollut päästä suihkuun asti. Jalka kyllä tokeni päivän mittaan vähän paremmaksi kun sitä liikutti, tottakai se "jämähtää" yön aikana. Mutta oli se lopulta niin paha, että ajattelin ei tämä ole normaalia olkoon sitten revähdys tai jotain muuta.
Kaikilla ihmisillä kun tuppaa kuitenkin olemaan erilaisia oireita, turvotuksen puuttuminen ei tarkoita etteikö olisi veritulppaa, nähtävästi.
05.05.2007 22:04
Näin on. Elokuu lienee kuumin kuukausi, tosin eipä se heinäkuu sen viileämmältä tunnu ;-) Kyllä siellä pärjää, mutta en lähtisi nähtävyyksiä kiertelemään helteillä. Sisämuseot menettelee, mutta esim. Kuninkaiden laakso. Kävin siellä paikkoja kaverilleni näyttämässä heinäkuussa ja se oli kyllä liikaa. Portaita ylös ja alas, ulkona varsinainen pätsi (sillä keskellä autiomaata on vielä kuumempi kuin kaupungissa) ja olin kolmen haudan katsastamisen jälkeen puolikuollut. Mutta muuten kuumuudessa pärjää kyllä. Ottaa vaan suht rauhallisesti.
05.05.2007 21:26
Skorpioneja ainakin on, jopa ihan Luxorissa ja ne voivat myös tallustella asuntoihin. Ei se ilmeisesti yleistä ole, koska kuulemma normaalisti välttelevät asutusalueita mutta tuttavalleni näin on käynyt. Huh! Siitä lähtien on kyllä tullut kopauteltua kenkiä ennen jalkaan laittoa. Hätävarjelun liioittelua varmaan, mutta olkoon. Ja missä pusikoissa sitä on tullut juostua West Bankissa!
05.05.2007 21:22
Ei ole mitään havaintoa asiasta, kuulostaa kyllä hassulta, mutta mistäpä sen tietää. Oletko jo ollut yhteydessä suurlähetystöön, heillä saattaa hyvinkin olla lista ohjeista ja toimenpiteistä tällaisissa tapauksissa. Tai vaikka ei olekaan, neuvovat kyllä.
05.05.2007 21:19
mutta muilta kuulleena voi kasvisruoan löytäminen olla vaikeaa ainakin paikoissa kuten Luxor. Paikalliset eivät oikein osaa suhtautua "kasvisruokavalioisiin" ja joillekin on tuotu silti kanaa tai kalaa, kun eihän ne ole lihaa sitten kai heidän mielestään. Myös aika paljon käytetään liemiä, joiden pohjana on liha, joten kaipa sitä voi löytyä yllättävistäkin ruoista.
Saattaa kuitenkin olla, että isommissa ja vähän hienommissa ravintoloissa vegaanit otetaan jo huomioon ja ainakin Kairossa on monessa paikassa kasvisruokien lista menussa. Mutta kun itse tulee syötyä piskuisissa epämääräisissä paikoissa sekä ihmisten kotona, niin siellä sitten saa sitä mitä saa LOL
Luxorissa ja vastaavissa turistipaikoissa kannattaa joko kysäistä asiaa ravintolassa - tosin olen huomannut, että se kysyminen ei välttämättä asiaa selvitä ollenkaan - tai sitten pitäytyä esim. ulkomaalaisvetoisissa ruokapaikoissa, joissa on usein otettu huomioon turistien tarpeet, tarjoillaan vaikkapa kinkkuvoileipiä tms.
Ehkä jollain muulla on omakohtaisiakin kokemuksia.
05.05.2007 21:15
Mäkin olisin joskus halunnut näyttää hyvälle ystävälle Suomea, mutta luovuin sitten ajatuksesta...kutsujana olis pitänyt mielellään olla mies, koska kaverini kertoi, että näyttää tosi epäilyttävältä jos kutsujana on nainen, joka ei ole hänen vaimonsa. Alkavat tenttaamaan, että kuka tämä nainen on ja miksi menet sinne. Koska suhteet ennen avioliittoa ovat Egyptissä kiellettyjä, niin siksi. Tarinat kaverista ei auta, vaikka kuinka totta olisivatkin.
Useimmille viisumin saaminen on vaikeaa, siksihän niin monet turistikohteiden miehet naisturisteilta niitä metsästävätkin, rahan lisäksi :-(
Mutta joillekin myönnetään viisumi helposti, silloin kun ko. henkilön asiat ovat kunnossa eikä ole mitään hämärää :-) Rahaakaan ei tarvitse olla, kunhan vain sitten sinä tai joku muu täällä vastaat mahdollisista kuluista. Mutta kysypä lähetystöstä varmuudeksi mitä kaikkea nämä kulut voivat olla...yllätyksiä sattuu. Lisäksi käsittääkseni heillä pitää olla tietynlainen matkavakuutus yms. Egyptissä tärkeää on, että viranomaiset siellä voivat luottaa tyypin tulevan vielä takaisin Egyptiin, eikä hän jää sille tiellensä.
Nämä ihan epävirallisina neuvoina, kuten joku mainitsikin, kysy taholta joka oikeasti tietää jotain - suurlähetystöstä, josta näiden egyptiläisten pitää sitten viisumi anoa. Siellä on ystävällistä henkilökuntaa joka vastailee kyllä tyhmiinkin kysymyksiin, nimim. kokemusta on ;-)
29.04.2007 00:14
En tiedä millaisia yllätyksiä tarkoitat? Toki voit Egyptissä marssia paikalliseen matkatoimistoon ja pyytää maksullista kierrosta, mutta tätä minä en ainakaan tarkoittanut. Näillä on usein jo hintaakin enemmän.
Mä toimin niin, että menen nähtävyyteen (no vaikka Karnakin temppeli Luxorissa) ja siellä niitä oppaita pyörii tarjoamassa palveluksiaan. Siitä lippuluukun läheisyydestä kaappaan jonkun hyvänoloisen ja päteväntuntuisen (kertovat kyllä koulutuksestaan yms.) oppaan, sovitaan hinta ja lähdetään kiertämään temppeliä. Siinä se. Noin se yleensä toimii.
29.04.2007 00:01
Kairossa ainakin niin pirun kylmää...no onhan se niiden talvikuukausi. Mulla ihan samat talvitamineet mukana kuin mitä tarvitsen täällä Suomen eteläpuolella talvisin :-P Silti palelin...
28.04.2007 23:56
Oliskohan näistä jotain apua...
http://satunnainen.livejournal.com/27254.html
http://satunnainen.livejournal.com/40412.html
En ole ehtinyt sentään jokaisessa itse käydä ;-)
Noista ruokamyrkytyksistä yms. Siihen tietysti ei voi vaikuttaa, jos ruoka on sillä tavalla pilaantunutta, että saa oikein ruokamyrkytyksen. Ripuli taas...voi varmasti iskeä kenelle tahansa, mutta mulla on ollut aina varsinainen teräsvatsa, enkä ole saanut mitään pöpöjä - enkä todellakaan kanna käsidesiä tms. mukana, käsin syön todella useasti, koska se nyt vaan on helpompaa ja näin tekevät egytkin. No joo, ehkä nyt ei noissa ravintoloissa missä ON haarukat ja veitsetkin, mutta useasti tulee syötyä niissä katukuppiloissa. Hienommissa paikoissa kyllä pukuherratkin vetelevät täytettyä pulua käsin :-)
28.04.2007 23:47
Voisit ottaa Turkista lakimiehen ja kysyä. Näin ainakin me teimme (ei tosin Turkissa) ja toimimme ohjeiden mukaan. Avioliitto rekisteröidään Suomessa, samoin avioehto, että se on lainvoimainen. Ja tietysti myös tarvittavat toimenpiteet siellä toisessa maassa.
22.04.2007 17:48
Minulla ei valitettavasti ole kokemusta näistä retkistä, joilla suomalainen opas, mutta jos maltatte ottaa vain sen retken Luxoriin ja sieltä paikallinen opas, niin se ainakin on hintansa väärti. Tietysti varmaan on, että opastus on ympätty tuohon matkatoimiston hintaan :-(
Mulla on kokemusta paikallisista oppaista ja he jaksavat kiertää paikat kunnolla ja ovat koulutettuja asiaansa, egyptologeja. Viime viikolla otimme oppaan Sakkaraan ja hän kiersi kanssamme kaksi tuntia selostaen kaikki ja olin oppaaseen todella tyytyväinen.
Kun olin ensimmäisen kerran Luxorissa, silmäilin suomeksi opastettuja retkiä listalta ja totesin aikoja katsoen, että ne varmasti hyvin pitkälti juostaan läpi - tosin ennen listan tutkimistakin tiesin, että en halua suomalaisen vetämälle retkelle vaan omatoimiselle ja otan egyptiläisen oppaan jos haluan. Mulla on tapana haahuilla omia aikojani nähtävyyksissä.
Mutta tiedän, että kaikki eivät ole niin kiinnostuneita pienistä yksityiskohdista haudoissa tms, jolloin hieman suppeampi ja nopeampikin kierros riittää vallan mainiosti! Ja noista oppaista...joskus osuu hyvä suomalainen opas, joskus huono, sitä kun ei voi koskaan tietää etukäteen :-(
22.04.2007 17:43
Tuossa oli toisella yksi mielipide, minulla on toinen.
Minä olen ennen muinoin jopa inhonnut Suomen helteitä, aina valittanut kuumuutta. Tässä sitä ollaan, joka kesä Egyptissä ja vieläpä Luxorissa. Ensin ajattelin, että päivällä nukun, mutta ei siihen niin vain pysty. Kuumaa on, mutta kun ei juokse kaikkia korttelinvälejä ;-) niin hyvin menee. Kairossa on sitten jo helpompaa ja Aleksandriassa vielä mukavampaa.
Tämä riippuu ihan henkilöstä, toinen ei inhoaa, toinen viihtyy. Rakastan Egyptiä, minua ei pidä sieltä poissa edes hikinen sää.
Nyt huhtikuussakin kaikki kairolaiset valittivat kuumuutta ja mä vain nautiskelin lämmöstä. Mutta eivät ne ihan täyspäisinä minua pidäkään kun seikkailen pitkin katuja Luxorissa keskellä päivää heinä-elokuussa. Kairoon ja Luxoriin taas heinäkuussa.
Lentoyhteydet toimivat hyvin, kulkuyhteydet Egyptissä toimivat kuten toimivat, eli perinteiseen egyptiläiseen tapaan arvaamattomasti. Ota loma-asenne kainaloon, niin kaikki menee hyvin. Egyptiläisten rento asenne kaikkeen on ihana, multa meinasi jo mennä hermo, kun äitini valitti asioiden toimimattomuudesta Egyptissä....asia johon minä en voi sen paremmin vaikuttaa, vaikka kuinka kiukuttelisin!
22.04.2007 17:34
Lennän seuraavaksi juuri heinäkuussa ennen muuttoani. Maksan Malevilla aina sen ~380 e joka lienee niiden suurinpiirtein halvin hinta (veroton 250 e menopaluu). CSA:lla olen nähnyt halvimman joka on ollut 340e, mutta nyt heinäkuussa en enää nähnyt noin alhaista hintaa hakemilleni päiville, halvin oli hieman yli 400e. Varasin tämän lipun maaliskuun lopulla, Malevilla on myöhäisellekin varaajalle tuo halvin hinta kyllä, tietyt päivät saattavat nousta mitä lähemmäksi tullaan, mutta jos päivillä ei ole väliä, pystyy hyvin saamaan edullisenkin hinnan lähellä matkustusajankohtaa. CSA:lla ei tahtonut maaliskuun lopulla enää irrota heinäkuuksi kohtuullisia hintoja. Ja kerran katsoin n. 3 viikkoa ennen lentoa, hinnat oli n.1500 euroa menopaluu...
Itse yleensä varaan lentoni n.2-3 kk ennen matkaa, joskus jopa 6 kk - yleensä jos lentää jouluna tai pääsiäisenä on hyvä varata kun hinnat on vielä halpoja. Malevilla pääsiäisen hinnatkin nousivat reippaasti n.kuukautta ennen päivämäärää kun muut päivät olivat vielä sen 125 e suunta ilman veroja.
22.04.2007 17:24
Juu, jos väkisin tunkevat ei mitään tarvitse maksaa. Toki 1-2 puntaa on pieni raha, se ei ketään köyhäksi tee, mutta väkisin tavaran käteen tunkeminen on väärin ja ärsyttävää. Jos mikään muu ei auta, kannattaa aina mainita turistipoliisin sana, johan tulee tungettelevaan kauppiaaseen vipinää.
En itse maksa taksikuskillekaan, jos yrittää venkoilla lisää rahaa - niillä nimittäin on lukuisat huijauskeinot, mm. ymmärtää osoite tahallaan väärin ja kun pitääkin lähteä kauemmas, pyytävät tuplaten rahaa. Maksan sen mitä on sovittu ja lähden pois. Koska yleensä se sovittu summa on ollut se mitä reissusta kuuluukin maksaa.
22.04.2007 17:12
5 / 7