Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

135

1. Minulla ei valitettavasti ole kokemusta näistä retkistä, joilla suomalainen opas, mutta jos maltatte ottaa vain sen retken Luxoriin ja sieltä paikallinen opas, niin se ainakin on hintansa väärti. Tietysti varmaan on, että opastus on ympätty tuohon matkatoimiston hintaan :-(

Mulla on kokemusta paikallisista oppaista ja he jaksavat kiertää paikat kunnolla ja ovat koulutettuja asiaansa, egyptologeja. Viime viikolla otimme oppaan Sakkaraan ja hän kiersi kanssamme kaksi tuntia selostaen kaikki ja olin oppaaseen todella tyytyväinen.

Kun olin ensimmäisen kerran Luxorissa, silmäilin suomeksi opastettuja retkiä listalta ja totesin aikoja katsoen, että ne varmasti hyvin pitkälti juostaan läpi - tosin ennen listan tutkimistakin tiesin, että en halua suomalaisen vetämälle retkelle vaan omatoimiselle ja otan egyptiläisen oppaan jos haluan. Mulla on tapana haahuilla omia aikojani nähtävyyksissä.

Mutta tiedän, että kaikki eivät ole niin kiinnostuneita pienistä yksityiskohdista haudoissa tms, jolloin hieman suppeampi ja nopeampikin kierros riittää vallan mainiosti! Ja noista oppaista...joskus osuu hyvä suomalainen opas, joskus huono, sitä kun ei voi koskaan tietää etukäteen :-(