Minulla iski muutama päivä sitten kova särky pohkeeseen. Se alkoi kun nousin äkisti ylös ja tuntui kaksi ensimmäistä päivää kävellessä. Kolmantena päivänä kipu vähentyi eikä tuntunut oikeastaan ollenkaan edes kävellessä. Kävin kuitenkin terkkarilla joka sanoi että jalka vaikuttaa muuten normaalilta (ei siis turvotusta tai punoitusta) ja että seuraillaan tilannetta. Nyt on viides päivä menossa niin että jalka ei ole ihan normaali. Kipua ei ole paljonkaan, hiukan ehkä haamukramppitunnetta ja jalka tuntuu kireältä. Jos jalka osuu johonkin se on vähän arka.
Osaisiko joku kertoa voiko veritulpasta johtuva kipu hävitä tällä tavoin kokonaan?
Onko tämä veritulppaa?
13
17976
Vastaukset
- tuliverppa
pohkeen säryt johtuu 99% tapauksessa lihaskrampeista. ole siis huoleti, kyllä tulpan näkee turvotuksena ja kävely sillon on niin tuskasta että oksat pois.
- näin on
Jalka ei yhtäkkiä "tervehdy" ilman lääkitystä. Ja kipu pahenee niin että lopulta ei jalan päälle pysty edes astumaan ja jalka alkaa särkeä ihan lepoasennossakin..
- keuhkojen
näin on kirjoitti:
Jalka ei yhtäkkiä "tervehdy" ilman lääkitystä. Ja kipu pahenee niin että lopulta ei jalan päälle pysty edes astumaan ja jalka alkaa särkeä ihan lepoasennossakin..
Jalkaa voidaan tutkia uä-laitteella, joka paljastaa tulpankin. Vaatisin lääkäriltä tutkimuksen.
Itselläni oli keuhkoissa veritulppa viikkoja huomaamatta. Siis on mahdollista IHAN kaikki. - mites tuo...
keuhkojen kirjoitti:
Jalkaa voidaan tutkia uä-laitteella, joka paljastaa tulpankin. Vaatisin lääkäriltä tutkimuksen.
Itselläni oli keuhkoissa veritulppa viikkoja huomaamatta. Siis on mahdollista IHAN kaikki....on mahdollista? mites se veritulppa sitten löytyi jos se ei antanut minkäänlaisia merkkejä?
- ...
mites tuo... kirjoitti:
...on mahdollista? mites se veritulppa sitten löytyi jos se ei antanut minkäänlaisia merkkejä?
Antoi se merkkejä, oli rankkaa väsymistä ja hengenahdistusta joka meinasi kaataa. Mutta kun ei ollut kokemusta sellaisesta tilasta, luulin vain olevani vain "vähän" sairas tai huonossa kunnossa.
No, lopulta sitten kaaduinkin...sairaalaan.
Uskon, että monissa sairaustiloissa on juuri näin, ettei potilas tiedä mikä on vialla. Mistä tietäisi kun kokemusta siitä ei ole. Eikä lääkärit jaksa ottaa joka potilasta ihan tosissaan tsekkaukseen. Rahat ei yksinkertaisesti siihen riitä.
- Pelottaa!!!
vastauksista kaikille. Kipu pohkeessa on jo huomattavasti parempi. Lähinnä pientä arkuutta huomattavissa. Ikävä kyllä koko ongelma ei ole poistunut eli kipu on levinnyt jalkapöytään ja sääreen. Kivut ovat vähän kuin kasvukipuja. Tulehduskipulääkkeet auttavat, mutta ei viitsisi niitäkään ihan koko ajan popsia. Ei tässä auta muukaan kuin mennä lääkäriin. Otan mielelläni ehdotuksia vastaan jos jollain on kokemusta samanlaisesta kivusta.
- Munsu
Juups, meitsi oli eilen Meilahden Polilla juurikin pohjekivun takia. Kattoivat ultralla ja "möllykkähän"siellä laskimossa näkyi.
Se miten minä kuvailisin tuota kipua on että pohkeessa on samanlainen puristava tunne kuin käsivarressa silloin kun otetaan siitä verenpaine. Mulla ei oo kipua silloin kun oon makuuasennossa mut heti ku lähen käveleen niin veri oikein syöksyy jalkaan ja sillä on vaikia astua. Mulla tämä tuli leikkauksen "jälkitautina" ku maanantaina mut operoitiin endometrioosin takia.
Sen sanon että hoito on aika rankka (ainakin näin piikkikammoiselle). Pitää piikittää verta ohentavaa ainetta vatsan kautta 2 krt pvässä 5 pvän ajan ja 3 kk ottaa pillereitä ja n.kerran vkossa juosta labrassa ja sit sieltä ne soittaa aina että montakos pilleriä seuraavien päivien aikana otat... että näin.
Mut meehän lääkäriin, tukos ei oo pikku juttu.
Luultavasti kipu ei häviä eli olisiko sulla ollut kyseessä -onneksi- vain lihasrevähdys tms. Mutta tuosta turvotuksesta, mulla todettiin pitkällisen ultraäänitutkimuksen jälkeen, että laskimotukos on. Ei ole onneksi (?) syvässä laskimossa (mutta ei pinnallisessakaan, joka on kai suht vaaraton). Mutta turvotusta ei ollut lainkaan!!! Mutta lääkäripäivystyksessä passitettiin ekaksi labraan ja jokin arvo oli lievästi koholla, mutta ei viitannut suoraan veritulpaan. Vasta sairaalan ultra paljasti asian. 15 cm pitkä tukos.
Tosiaan, kaikki alkoi kuin olisi lihas revähtänyt ja näin luulinkin muutaman päivän ajan. Täsmäsi loman eli pitkän liikkumattomuuden kanssa ja siihen, että palattuani aloin heti rankalla liikunnalla. No, jalka meni pahemmaksi ja tosiaan eräs aamu en noustessani ollut päästä suihkuun asti. Jalka kyllä tokeni päivän mittaan vähän paremmaksi kun sitä liikutti, tottakai se "jämähtää" yön aikana. Mutta oli se lopulta niin paha, että ajattelin ei tämä ole normaalia olkoon sitten revähdys tai jotain muuta.
Kaikilla ihmisillä kun tuppaa kuitenkin olemaan erilaisia oireita, turvotuksen puuttuminen ei tarkoita etteikö olisi veritulppaa, nähtävästi.- Alkup.
Kävin lääkärissä ja siellä sanottiin ettei se vaikuta lainkaan veritulpalta. Eivät ottaneet mitään kokeitakaan, vaan lääkäri sanoi että tää ei sitä olisi. Yksi tuttu on fysioterapeutti ja arveli että se olisi iskiasta. Tällä hetkellä pohje on vähän vaihtelevasti kipeä..Eilen ja toissapäivänä ei paljoakaan, tänään taas enemmän. Lisäksi tänään alkoi sattumaan reiteen, minkä vuoksi iski pelko veritulpasta. Tää alko jo melkein kolme viikkoa sitten, joten aika outoa se toisaalta olis jos se on veritulppa. Varsinkin kun särkylääke vie kivun oikeastaan kokonaan pois. Silti pieni epäilys on että entä jos sittenkin..
- todennäköinen
Alkup. kirjoitti:
Kävin lääkärissä ja siellä sanottiin ettei se vaikuta lainkaan veritulpalta. Eivät ottaneet mitään kokeitakaan, vaan lääkäri sanoi että tää ei sitä olisi. Yksi tuttu on fysioterapeutti ja arveli että se olisi iskiasta. Tällä hetkellä pohje on vähän vaihtelevasti kipeä..Eilen ja toissapäivänä ei paljoakaan, tänään taas enemmän. Lisäksi tänään alkoi sattumaan reiteen, minkä vuoksi iski pelko veritulpasta. Tää alko jo melkein kolme viikkoa sitten, joten aika outoa se toisaalta olis jos se on veritulppa. Varsinkin kun särkylääke vie kivun oikeastaan kokonaan pois. Silti pieni epäilys on että entä jos sittenkin..
Hei, mulla on ollut vuosia kiusana ns. valeiskias. Siis ei iskias. Oireet oli juuri tuollaisia kuin kuvasit, paitsi että kipu alkoi takareidestä ja eteni alaspäin ja ärhäkimmillään myös etureiteen.
Iskias :selkärangassa ongelmia ja siitä johtuva paha kipu. Epätodennäköisempi.
Valeiskias on ikävä ja elämää haittaava vaiva, mutta hoidettavissa itse ja ilman lääkkeitä. Siinä lantiosta alas vievä hermo jää pinteeseen joko lihasten, tai lihaksen ja luun väliin. Tämä johtuu lihasten kireydestä, johon auttaa venyttely. Olisi hyvä saada esimerkiksi fysioterapeutin ohjeet, jos ei tunne hyvin anatomiaa. Suosittelisin että kokeilet erilaisia pakaran lihaksiin kohdistuvia venytyksiä. Siellä on monia lihaksia, joten venytyksiäkin on useita. Jos sun kipujesi syy on tämä, veikkaan että löytyy venytys, joka on varsinkin toisella puolella (vas / oikea) todella tuskallinen - ja auttaa piankin, jos jaksat päivittäin tehdä. Varovasti ja rauhallisesti hengitellen. Itse löysin viime syksynä ratkaisun anatomian opasta selailemalla ja urheilulääkärin ohjein, sekä kokeilemalla uusia venytyksiä.
Lihakset tarvitsee venyttelyä jos treenaa, muuten ne lyhenee ja jäykistyy ja voi aiheuttaa polvivammoja etc.
Toivottavasti auttaa!
- vekku69
kyllä se kipu voi välillä hävitä,mutta tuntuu sellaisena pienenä paineena ,ainakin mun tapauksessa.
Hei!
Pohjekivun taustalla voi olla hyvinkin monenlaisia syitä (katso http://klinik.fi/terveysinfo/pohjekipu), jotka kaikki vaativat omanlaisensa hoidon.
Mikäli pohjekivun taustalla ei ole selvää vammaa tai ylirasitusta, on laskimotukoksen eli veritulpan mahdollisuus syytä sulkea pois. Tämä tapahtuu hakeutumalla lääkäriin, jossa pohje voidaan tutkia tarkemmin ja ottaa tarvittaessa ns. FIDD-testi verinäytteestä. Tarkemmin pohkeen ja sen laskimoiden tilannetta voidaan tutkia ultraäänellä. Halutessasi voit lukea tarkemmin laskimotukoksen syistä, oireista, tutkimuksista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/laskimotukos
Toivottavasti sopiva hoito löytyy! Terveisin:
-Klinikin lääkäritiimi
Klinik - terveyspalvelusi netissä
www.klinik.fi- shshjsjs
Minulla oli oikeassa jalassa tulppasuoni joka ylettyi polvenn yläpuolelle.....ainoa oire oli joskus istuessa reidessä tuntuva puutuminen.Lopulta koko homma läjähti massiiviseksi keuhkoveritulpaksi ja 2 vko sairaalassa sekä 2-3 kk muutenkin toipumista........eli joskus osaavat olla aika hiljaisiakin pommeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989