Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Extremist_atheist
profiilit
Extremist_atheist
Extremist_atheist
Vapaa kuvaus
Aloituksia
74
Kommenttia
880
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
”Hesekiel sanoo Israelin uhranneen lapsia epäjumalille.”
Höpsistä, Herra käski uhrata esikoiset hänelle.
[25] Siksi minä annoin heille säädöksiä, jotka eivät olleet hyviä, annoin heille määräyksiä, jotka vievät kuolemaan.
[26] Minä annoin heidän saastua omista uhrilahjoistaan, kun he toivat esikoispoikansa tuliuhriksi alttarille. Minä saatoin heidät kauhun valtaan, jotta he tulisivat tietämään, että minä olen Herra.
06.07.2024 14:47
En nyt ehdi matkatauolla huoltoasemalla. Katso Exodus ja Heselielin kirja. Exoduksessa Jahve käskee uhrata esikoiset. Hesekielin kirjassa, olikohan 20. luku, hän myöntää antaneensa pahoja neuvoja esikoisten uhraamiseksi.
06.07.2024 12:21
”Lapsi ei keksi mörköä omasta päästään. Hän kuulee siitä muilta.”
Et taida tuntea lapsen kehityspsykologiaa, vai mitä? Lapsella on paljonkin mielikuvitushahmoja ja -kavereita kun hänen mielensä kehittyy tietoiseksi. Kyseessä on aivan sama mekanismi kun ihmiset kehittivät henkiolentoja joka paikkaan animismissa. Tietoiseksi kehittyvä lapsen mieli ei tarvitse edes rapinaa sängyn alta. Riittää, ettei hän näe pimeässä sängyn alle niin vilkas mielikuvitus alkaa laukkaamaan ja kehittämään mörököllejä sinne, mihin ei näe. Ihan sama pätee teihin uskovaisiin.
06.07.2024 12:19
" Eli kyseessä on selkeästi ateistinen kertomus sen kirjoittamattomasta teoksesta."
Olet tavallaan oikeassa. Sängynalusmörökölli ei ole jumala ja syntyessään lapset ovat ateisteja. Se on kyllä ihmeellistä, että lapset päätyvät siihen, että Sängynalusmörökölli on olemassa, vaikka siitä ei ole mitään myyttiä eikä sitä tarvitse opettaa. Siinä mielessä Sängynalusmörökölli vaikuttaa paljon todennäköisemmältä kuin jumala. Jumalahan opitaan vain siten, että joku aivopesee sinut jumaluskoon.
Olet kuitenkin väärässä siinä, että ateismilla olisi jotain kertomuksia. Ateismi on vain jumaluskon olemattomuutta ja ilman jumaluskoja ei olisi lainkaan ateismia. Se ei siis ole aate, harrastus tai kertomuksia. Ateismin ainoa rajapinta on teismi.
06.07.2024 09:39
Niin Raamatun Jahven lakikin muuttui. Esimerkkinä vaikkapa esikoisten uhraaminen. Aluksi hän käski uhrata esikoiset, mutta myöhemmin muutti käskyjään ja kielsi uhraamisen.
06.07.2024 09:25
Lupaan, totta kai.
06.07.2024 08:56
"Sivistyneemmät ihmiset käyttää politiikkaa ja se taitaa olla kreikasta lähtöisin ."
Ei varhaisella politiikalla ja jumaluskoilla ole ollut mitään eroa.
Metsästäjäkeräilijöinä ihmiset olivat äärimmäisen tasa-arvoisia. He asuivat pienissä laumoissa, työnjakoa ei ollut eikä kenelläkään ollut omaisuutta. Päätökset tehtiin yhteisymmärryksessä ja se oli mahdollista koska lauma oli pieni eikä kenelläkään erityistä agendaa työnjaon ja omaisuuden puuttumisen vuoksi.
Kun ihminen asettui aloilleen viljelemään maata, mukaan tuli omaisuus, työnjako ja yhteisön koon kasvaminen. Kaikki eivät enää tunteneet toisiaan ja päätöksentekoon tuli mukaan erilaisia agendoja työnjaon, yhteiskuntaluokkien ja omaisuuden vuoksi. Enää päätöksiä ei voitu tehdä yhteisymmärryksessä demokraattisesti kuten metsästäjäkeräilijät.
Päätöksentekoon tuli mukaan politiikka, jossa oma kanta piti perustella jotenkin sivistyneemmin kuin pelkästään niin, että se voittaa joka huutaa kovimmin tai jolla on isoin nuija. Ensimmäisenä päätöksiä alettiin perustelemaan jumalilla, joita edelsi luonnossa joka paikassa olevat henget (animismi), esi-isien henget ja vähän voimakkaammat koko heimon tuntemat henget, jotka nostettiin lopulta jumaliksi.
Yhteenvetona voitaisiin todeta, ettei politiikka ole kehittynyt jotain erillistä, sivistyneempää tietä vaan jumalilla ja politiikalla on yhteinen alku. Ne ovat olleet osa yhteistä päätöksentekoa.
06.07.2024 08:54
Riittää, ehdoton minimi on se, että tuot paketin Juhlamokkaa minulle Kiteen ABC:lle tänään klo 20.
06.07.2024 08:43
"Korkeampi voima. Se pitää kumota. Ei myyttejä. Miten kumoat?"
Wikipedian mukaan Suomen väkimäärä on 5 616 923. Avaajan mukaan 20% suomalaisista uskoo korkeampaan voimaan. Kysytään noilta uskovaisilta määritelmä korkeammasta voimasta. Saamme 1 123 384 erilaista ja keskenään ristiriitaista korkeampaa voimaa. Kas näin, korkeampi voima on todettu subjektiiviseksi deluusioksi ja tuli kumotuksi.
06.07.2024 07:49
Ja 1986 Diego Maradona teki käsimaalin Englantia vastaan ja siinäkin oli mukana Jumalan käsi. Jumala on aina epärehellisen puolella.
05.07.2024 22:29
Uskon uskon. Uskon niin kuin lahkon saarnamiehet ja Tasavallan presidentti.
05.07.2024 20:27
"raamatussa oli oltava juttu joka paljastuu vain tulevaisuudessa , tietyn ajan kuluttua "
Juurikin näin. Keisaripingviini löydettiin vasta 1773. Jännää, ettei Raamatussa mainita edes norsua, vaikka niitä oli jopa puunilaisilla Karthagossa nykyisen Tunisian ja Algerian alueella. Tämä johtui tietysti siitä, että norsut eivät elä aavikolla ja Niiliä lukuunottamatta Egypti oli aavikkoa. Läntinen autiomaa oli norsujen ja Raamatun kirjoittajien välissä.
Sen sijaan Raamatussa mainitaan virtahepo, joka sekin asustaa nykyään kaukana Jerusalemista, mutta antiikin aikana se eleli Niilissä aina sen suistossa saakka. Tästä voidaan arvioida melko tarkasti Raamatun maailmankuvan kuplan laajuus. Kuplan reunalla Niilissä eleli eksoottinen Behemot eli virtahepo, mutta kupla ei ulottunut edes nykyisen Sudanin alueelle saatikka läntisen autiomaan taakse Karthagoon.
05.07.2024 18:30
"Mitä muuta tarvitset lopettaaksesi uskosi sepitteisiin?"
Auts, sepäs oli oikein tuuhea olkiukko.
05.07.2024 17:58
Mutta ne eivät olleet erillään elämästä. Samalla tavalla meille on pyhää nykyään perustuslaki.
05.07.2024 17:13
”Uskotko tonnilla?”
Totta kai uskon. Heti kun saan tonnin tilille.
05.07.2024 17:10
”Usko ensin ja sitten saat!”
Uskon sitten kun saan. Asetin väitteeni niin taitavasti, että tulit jankuttamaan ja vedit itsesi kölin ali niin, ettei minun tarvinnut edes auttaa vaan nauran vieressä.
05.07.2024 17:02
Homoseksuaalisuus on periytyvää. Jos äiti pitää erityisen paljon miehistä niin hän saa paljon jälkeläisiä ja jollekin pojista lipsahtaa vähän liikaa tätä androfiliaa aiheuttavaa perintötekijää. Näin perintötekijä on etu naisilla, mutta haitta miehillä. Se tasapainottuu niin, ettei homous katoa kun homopojan äiti saa keskimääräistä enemmän lapsia ja perintötekijä siirtyy tyttärien kautta eteenpäin.
Tämä on totta. Voin esittää tieteelliset tutkimukset väitteeni tueksi, jos joku ei usko.
05.07.2024 16:55
” Tarvitaan vain miljonääri hihhuli ja hän voi maksaa sinulle 100000 euroa…”
Aiemmin sanoit, että "Tilillesi ei tule 100000 €."
Miten argumentointisi menee noin niin kuin omasta mielestä? 😂
05.07.2024 16:21
"Jos tulisi..."
Edellisessä virkkeessä ihan itse totesit "Tilillesi ei tule 100000 €." joten tuo jankuttaminen on ihan turhaa 😂
"Kyse ei olisi yliluonnollisesta tapahtumasta..."
Totesit ihan itse "Tilillesi ei tule 100000 €.", joten se varmasti olisi yliluonnollista, että raha siitä huolimatta tulee, vaikka sitä ei voi tulla.
Taas ripulivajakki veti ilman auttamista itsensä kölin ali.
05.07.2024 14:33
Tililläni ei ole vielä 100 000€, joten pilkunnussiminen mahdollisesta jumaluskostani on täysin retorista. Laitat varmaan 100 000€ pikaisesti tililleni niin pääsemme keskustelemaan ihan konkreettisesti siitä, pitääkö minun alkaa uskomaan Jumalaan? Mitä? Ei saatana, et laitakaan. No, sittenhän ripulointisi pysyy täysin teoreettisena ja retorisena näppäilynä.
05.07.2024 12:15
43 / 44