Vapaa kuvaus

En meinannut saada nickiä rekisteröityä, kun aina oli joku ehtinyt ensin. Yritin useita erilaisia ja kun mikään ei tuntunut kelpaavan, niin väkisinkin siinä ryhtyi ajattelemaan aina uutta yrittäessään, että tääkin on jo "ehkä rekisteröity", kuten sitten olikin. Lopulta päätin sorvata itselleni nickin tuosta mikä on lainausmerkeissä. Ensimmäisestä otin synonyymin ja jälkimmäisen väänsin ensin murteelliseksi, jonka anagrammin sain jouhevasti sopimaan tuon ensimmäisen kanssa yhteen kirjoitettuna. Näin syntyi Kairakettu, jonka rekisteröintikin onnistui. "Mese"-nimeni on tuo sama. Aikaisemmin tuossa vieressä oli kohta, jossa luki, että asun ulkomailla. Ei lue enää, mutta en ole muuttanutkaan. Linkit: http://www.lyricsfreak.com/d/dire-straits/40681.html, http://www.youtube.com/watch?v=CF_-ThDLF34 Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1393

Kommenttia

10579

1. "Ohittamisen oppihetki
    Kirjoittanut: Runttaaja 17.4.2005 klo 22.17

Kuten kaikki vuosikymmeniä teillä liikkuneet tietävät, niin liikenne on huomattavasti lisääntynyt sotien jälkeen. Tiestö taasen ei ole juuri kummoisempi kuin silloinkaan ja rekkaliikenne on paisunut aivan mahdottomasti entisiin aikoihin verrattuna. Rekkojen seassa liikkuu kuitenkin vielä aika paljon henkilöautoilla matkaavia, joilla ehkä olisi tarvetta liikkua rekkoja nopeamminkin, jos vain mahdollisuuksia olisi. Ohituspaikat ovat nimittäin alikehittyneen tiestön ja runsaan liikenteen vuoksi vähissä.

Ohittaminen ei kuitenkaan ole niin vaikeaa kuin äkkiseltään luulisi. Minäpä neuvon sujuvimmat tavat vaikeimpiin tilanteisiin, vaikka lakia joutuukin hiukan tulkitsemaan.

Otetaan nyt aluksi se tavallisen kaksikaistaisen maantien esimerkki, kun rekka menee edellä ja itse saavuttaa sitä. No, oletetaan, että rekka kulkee sen 90 km/h ja itse ajan 120 km/h (ylinopeutta siis, ei ole kyseessä motari) , niin ryhdyn jo heti rekan kaukana edelläni huomatessani ennakoimaan ohituspaikkaa. Vaikka nopeuseroa jonkin verran onkin, niin rekan saavuttaminen kestää kuitenkin sen verran kauan, että ehdin hyvin hiukan ennakoida tulevaa ohitustapahtumaa. Sopivalla suoralla, kun olen vielä etäällä rekasta ja kun ei vastaantulijoita näy, niin polkaisen välimatkan kiinni ja samalla kiihdytyksellä heittämällä rekasta ohi. Nopeus nousee tietysti hetkellisesti entistäkin laittomamman puolelle, mutta mitä väliä, kun se on kuitenkin se turvallisempi ohitustapa. Noin tehden ei edellä ajava rekka yleensä ole hidaste, vaan paremminkin matkaa jouduttava tekijä.

Rekan ohitusta ei kannata lähteä kärkkymään hyvällä kelillä ajamalla aivan rekan perään kiinni, eihän siitä mitään näe kuin suorilla ja vasemmalle loivasti kaartavissa mutkissa. Kauempaa näkee tilanteen paremmin. Usein minut on ohitettu, mutta ohittaja on jäänyt kohta edellä ajaneen rekan perään kyttäämään ohituspaikkaa aivan perässä roikkuen. No, minä olen saavuttanut hetki sitten minut ohittaneen ja polkaissut samalla ohi molemmista. Kurkkimista rekan takaa olen sitten huvittuneena seurannut taustapeilistä. Kyllä Suomessa on käsittämättömän huonoja ohittajia ja myös ohituspaikkoja.

Talvella rekan ohittaminen voi olla tosi vaikeaa silloin kun on huonot olosuhteet, esim. lunta pöllyää oikein pirusti. Kyllä se varmasti vaikeaa onkin sille, joka ei ole sitä ko. kelissä koskaan tehnyt. Tottuneella tuokin homma hoituu rutiinilla näin: yhteys rekkakuskiin ja kysymys ”pääseekö ohi”, hehhehheh…, no joo, oletetaan, että yhteyslaitteita ei ole ja lunta pöllyää todella sakeasti. Silloin homma hoituu näin: ajetaan aivan niin lähelle rekan perävaunua kuin päästään, siis vain 10-50 cm:n etäisyydelle. Aivan oikein, siis melkein kiinni rekkaan (vaatii hiukan kylmäpäisyyttä aluksi, mutta tottuu siihen). Niin lähellä rekkaa ajaen rekan nostama lumipölly ei ole ehtinyt vielä nousta niin korkealle, että näkyvyys olisi haittaamassa ohitusta ja hyvässä paikassa ohittaminen on helppoa vaikeista olosuhteista huolimatta.
    Hetken siinä kyllä joutuu ajamaan aivan sokkona hämärissä, ennen kuin rekasta lumipöllyn keskeltä takavalot alkavat häämöttää. Oman sijainnin tiellä joutuu arvaaman. Sitten vielä pitää luottaa siihen, että rekkakuski ei joudu jarruttamaan."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000007916806#22000000007916806
  2. Tuohon matkaan mahtuu niitä 10 km:n pätkiä aika paljon. Reittini ei ollut ihan niitä vilkasliikenteisimpiä, eli ajamaan pääsi aika vapaasti, ohituksia jouduin kuitenkin tekemään. Rajoitusten mukaiseen ajotapaan verrattuna ajansäästö nopealla ajolla tuolla matkalla on jo tunteja, eikä minuutteja. Aika paljon siis ja vain yhden päivän aikana. Tällä viikolla ehdin säästelemään aikaani vielä monella reitillä, kun rajoitusten mukaan ajaen pitäisi käyttää suuri osa seuraavastakin viikosta.