Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jukka.raunu
profiilit
jukka.raunu
jukka.raunu
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
68
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tee seuraavasti: etsi verrokki Saksasta. Lisää hintaan noin 38-42 prosenttia. Esim. 29-pros. autoveron kanssa (bensa-auto, moni diesel) tulee 41 prosenttia lisää - sikäli kuin saadaan Tulli ajattelemaan kuin YLE:n uutiset. EU on yksi markkina-alue, eikä voi olla mitään "eri markkinahintaa" Suomessa ja Saksassa. Laskukaava 10 donan autolle: 10000 / (1-0,29)= 14085 e. Eli lisää 40 prossaa saksalaiseen keskiarvohintaan ja ehkä tonni päälle. Jos sillä saat osta. Muuten uhkaa hakea Saksasta. Sillä se kannattaa. Älä osta nyt.
12.12.2006 16:12
... kyse onkin siitä, MITEN auto tuodaan eikä millainen. Jos tuot varsinkin MATKAILUauton (TL-esimerkki), autoveroa ei mene. Silloin kannattaa ilmeisesti "trokata" se jollekulle toiselle, tai ostaa joltakulta toiselta. Ainakin toinen taho saa Saksan MWSt-(alv-)palautuksen, näin käsitän, eli kokonaisverorasitus loppupeleissä helpottaa kymmeneksen. (Osoitapa tämä vääräksi!) Itsekin ennen EU-Suomea sain MWSt-palautuksia kaikennäköisistä vempeleistä vaikken ole yrittäjä. Ehtona on nähtävästi, että auto on "MWSt ausweisbar" eli alv-vähenteinen. Tämä ehto taas ehkä sulkee sittenkin ikivanhat pakettiautot pois. Mutta uusien hlö-autojenkin kohdalla homma jyrää. Mitä taas tulee "Grey-Hen"-hinnoitteluun, siitä on mullakin kokemusta. Ei auta kuin odottaa KHO:ssa nyt kytevän pommin pamahtamista ja laittaa sitten oikaisupyyntö tulliin tai Helsingin HO:lle. Itse sain Hgin HO:sta bumerangina oman valituksen, vaikka olin löytänyt montakin esimerkkiä vapaiden markkinoiden pyyntihintatasosta Tullin hintatason alapuolelta.
Ilmeisesti asiaa auttaisi etsiä sellainen harvinainen auto, jonka hinnan voi "fiksata" tullille sopivaksi, kuten viralliset autontuojat tekee. Käynee myös käytetyn tapauksessa. (Myyjää suositaan?) Mutta tässä tapauksessa fiksaus sopivan alas. Sitten autontuojana toimiva taho toimii sulassa ystävyydessä ostajan kanssa ja molemmat hyötyvät: myyjä saa kaupan käymään, ostaja hyötyy halvemmasta hinnasta. Molempien apuna on alas fiksattu myyntihinta, joka on saanut loppuhinnan perusteella (sekä uuden&käytetyn!) maksettavan autoveron pienemmäksi.
Nykyisestä systeemistä hyötyvät vain autonmyyjät? Mutta kuka myisi vain kaveripohjalta auton? Missä on riittävästi kavereita takuuhuoltojen takaamiseen? Onko yksityistuoja enää yksityishenkilö jota kuluttajasuoja-vapautus ei koske? Kysymyksiä riittää, mutta Autovero sucks.
15.11.2006 08:50
nimenomaan Kuubassa! Vanha Buicki vm. -57, reilua vuotta ennen vallankeikausta oli ihan mielenkiintoinen. Linjataksi-Chevyn takapenkillä kolmen leveälistoisen matamin kera ja 50 US-centiä hinnaksi Karibian saastutuksesta. Tinkimistä latino-tyyliin: 7 taalan "sovittu" keikka maksoi lopulta 8. Kuulostaa tutulta, ken on noissa maissa pyörinyt. Mutta legendaarista, ah legendaarista, on työntää mustaa Ladataksia käyntiin La Habana Viejan kadulla. Onneksi ei ylämäkeen. Niin tehdään muistoja. Tehdäänkö Suomessa jossa sähköstarttiin saa osia, eikä nelikulmalamppuinen tyylikäs 2100-Lada (MIKSEI?) kelpaa taksiksi.
15.11.2006 07:21
Sain itse 700 euroa takaisin, kun dieselajoneuvon (Ford Mondeo) veroprosentin havaittiin olevan 26 eikä 30. Tosin samaan syssyyn minua yritettiin houkutella luopumaan koko verovalituksesta, mistä riemusta kieltäydyin. Tullin kannalta tietysti on toivottavaa, ettet alun alkaenkaan toivo itsellesi kuuluvia rahoja takaisin. Päätös tapahtuu sinun korviesi välissä eikä kenenkään muun... ja palautettava rahasumma voi olla isokin, jos käytettyjä ryhdytään verottamaan samalla tavalla kuin uusia eli suhteessa Saksassa ym. maksettuun hintaan. EU näet henkäisi vähän semmoistakin, vaikka eräs tunnettu autoverojuristi neuvoi minua valittamaan toisin. Ota näistä sitten selvä. Vaadi veroja suhteessa ostohintaan niin, että autoveroa on lopuksi sama määrä SUHTEESSA kuin Suomessa ja katso mitä tapahtuu. Älä hyväksy autoverosta maksettavaa epä-alv:a (elviä). Jne. Jne.
12.07.2006 16:56
Katsopa fotoimpex.de ja downloadaa lista sieltä.
Myyvät suomalaisillekin Adolux APH 09 -kehitettä (s. 32), joka vastaa alkuperäistä Rodinal-reseptiä (ks. s. 36 saksankielisestä versiosta). Litrahinta 10 e + Saksan alv että ei ole kallistakaan.
Myös Rodinal on, ainakin vielä, myynnissä.
06.07.2006 01:31
Minä sain veroista osan takaisin kun oli ensin verotettu liika kovan eli 30 prosentin mukaan (dieselauto). Sitten he tekivät saman eli esittivät että "en kai nyt meinaa jatkaa". Totta totisesti meinaan: EU:n ihmisoikeussopimuksen mukaan on oikeus oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ("fair trial"), ja autoverosta peritystä alv:sta (=ei-alv eli ELV) on EY-tuomioistuimen päätös tekeillä koska se on EU:n mukaan laiton. Lisäksi autosi nk. markkina-arvo on määritelty Suomen kilpailijoiden eli virallisten autoliikkeiden PYYNTIhintojen mukaan. Selitä nämä ja kestä vielä hetki - Tulli on ollut väärässä ennenkin (EY/USA-muuttoautot, tilanne ennen 2002 jne). USKO ITSEESI ÄLÄKÄ JÄTÄ HOMMAA KESKEN.
29.06.2006 19:04
Olen valittanut tuosta autoverosta maxetusta alvista eli "elvistä", joka näyttää kuin näyttääkin eu-lain vastaiselta. Asiaan ilmeisesti reagoidaan tullin tasolla vasta, kun KHO reagoi ensin Petteri Snellin sinne laittamaan valitukseen. Mikä taas tapahtunee, vasta kun mm. sukulaisen USA-tuontiauton laiton verotus kaikkinensa, ja tuontiautoverotus muutenkin, on oikaistu. Eli ole kärsivällinen, muista kansanedustajaasi, valita Hgin hallinto-oikeuteen ja muista vielä oikeuskanslerillekin kannella. Kyllä se siitä, ja oikeassa olet!
08.03.2005 18:13
Kyllä se on kaikkien etu kun maahan tuodaan käytettyjä myös ulkomailta. Saksassa auton hinta putoaa luonnollista tahtia, ja täällä luonnottoman hitaasti. 2 v sitten käytetystä ja ilmastoimattomasta 5-vuotiaasta (vm -98) Mondeo-farkusta sai maksaa tuplat siitä, mitä autoveron ja laittoman "elvin" jälkeen itse maksoin lopulta -97 vehkeestä, jossa turbodiesel, ilmastointi ja 5:t rullavyöt. Nyt 40 tkm jälkeen voi vain todeta että tämä on paras ja taloudellisin auto, jolla olen liikkunut ja lisäksi tilava ja turvallinen (4 airbagia). Pakuna halpa pitää, mutta 5k€ verot 4k€ vehkeestä kismittää. Eikä valitettukaan ole kuin puolitoista vuotta! (No, sisko saa kohta korkojen kera muuttoauton taas lainvastaiset verot 6 v jälkeen heh heh.) Kun pikkufiat dieselillä maksaa jo 23 k€, alkaa pohtimaan mikä on fiksua ja missä arvo todella säilyy! Mieti sitä itsekin!
Jos en minä ja kohta 100 000 muuta olisi hakenut autoa muualta, ei käytettyjen markkinoita täällä olisi lainkaan! Uusien myynti takkuaa, ja se on verotuksen syy. Kohta myös hintaharmonisoinnin, puhukaa taas uudestaan silloin! Ennen joulua kehuttiin että uusien myynti on "lähes edellisvuoden tasolla" ja "tuontiautojen virta tyrehtymässä", vaikka tosiasiassa Suomessa uusien myynti on heikentynyt eniten Euroopassa ja tuontiautoja tullut entiseen tahtiin. Kuka ajatteleva ihminen enää kaipaa uutta tai käytettyä Suomesta - jokainen käytetty on joskus ollut uusi, eikä yksikään uusi auto pysy sellaisena kuin päivän.
22.01.2005 13:24
4 / 4