Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jukka.raunu
profiilit
jukka.raunu
jukka.raunu
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
68
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Punkku99 mukaan "Portugalillahan oli Konkistadorit ja alusmaita ympäri maailmaa! Kullat,Hopeet Etetä-amerikasta [...]
Luulis että jäi sitä kultaa vähän taskunpohjalle tähän päivään asti!"
Nyt on vaan niin että diktaattori A. Salazarin aikana eli 2. maailmansodan kestäessä Portugali onnistui kauppaamaan wolfram-malminsa kohoneeseen hintaan sekä länsivalloille että kullasta myös saksalaisille. Sisällissodan perintönä tullut Saksan-velka ei rasittanut heitä kuten naapurimaan eli Francon tyyppejä. Tämä on saksalaisilla muistossa, kuinka he toivatkaan Salazarille paitsi Belgian (!) valtionpankin, myös paljon hämärämpien paikkojen kultaa sekä Sveitsin kautta pyörittämällä että suoraan. Kultavaranto tuplaantui Salazarin aikana, oli sitten mistä alkupuoli tullutkin. Ks. esim.:
http://www.spiritone.com/~gdy52150/goldp6.html
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCMQFjAB&url=http://www1.yadvashem.org/download/about_holocaust/studies/louca_full.pdf&rct=j&q=portugal nazi gold salazar&ei=Eo7HTdmnJorCswasxMnODw&usg=AFQjCNFEPLFOO4AUu0dmw-Mt5DdjdLruYA&cad=rja
jälkimmäisestä: "[...] it is becoming ever clearer just how heavily implicated the Portuguese state was in
dealings concerning gold seized by the Nazis."
09.05.2011 09:52
Kun Leppävaaran "Kultalampi" oli vielä kultainen juttu eteläisen EU-naapurin työntekijöille, sieltä tuli eräskin remppafirman auto Espooseen. Kyljessä komeili suomalainen 040-alkuinen puhelinnumero, mutta rekisterilaatat olivat lahden takaa. Kyllä tämäkin kotoisia yrittäjiä kyrsii, saati yksityisiä.
27.02.2010 13:35
on ratkaisu. Ostetaan kaikki sellainen 2.4-2.5-litrainen bensavolvo (S60/ tai V70 varsinkin) ja viedään Oragasin tai jonkun Ruotsi-heebon pajalle kaasutettavaksi. Sitten painetaan "usvaa putkeen" ja annetaan bensaverolle piupaut. Kunnes Gasumin omistajat tarvii lisää osinkoja, ja EU nostaa polttoainekaasun verotusta... mutta on se ainakin puhdasta, kuulemma moottorillekin.
Eikä monta tippaa bensaa enää kulu.
Ja vanhat loppasuu-bensavolvot saavat uuden elämän. Se on haisematon vastalause, vaikka käyttövoimana olisi isännän ***ru.
09.02.2010 07:45
Mä en ainakaan dieseile turhaan. Onkohan kukaan ajatellut että rahaa se on eurokin litralta, ja autoiluun kuluu myös aikaa, renkaita, huoltoa, onnettomuusriski....
jos huviajelua pitäisi harrastaa, ei alla olisi muutenkaan dieselauto!!!!
09.02.2010 07:38
Elvit ennen 2006 voi tulla takaisin, kun KHO hakee ennakkopäätöstä Euroopasta:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/tuontiautoista_ehka_uusi_miljoonalasku_valtiolle_1411568.html
ks. myös Tuularin netti
02.02.2010 11:09
Hei luetteloija! Hesarin ja sen verkkosivujen lukijalle ei ole epäselvää, mitä on tapahtunut. Loppuvuosi on pelastanut Suomen autokaupan!
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Loppuvuosi+pelasti+autokauppiaat+katastrofilta/1135251988890
Lehden lainaaman Pentti Rantalan mukaan loppuvuonna tapahtui "pieni virkistyminen", verkkolehden mukaan "hienoinen virkistyminen". Niinpä tietysti: kun verrataan 2008 loppukuukausiin, jotka olivat jo lamakuukausia, ei muutosta tapahtunut alaspäin enää kovin paljon. Tätä laskun hidastumista on lupa kutsua "virkistymiseksi", kun omaksutaan autokaupan varsin, sanoisinko, orwellilainen kielenkäyttö. Siinä tietämättömyys on voimaa! Näin ollen vaikkapa myynnin puolittuminen kesäkuusta joulukuuhun ei ole mikään ongelma, kun verrataan aina vastaavaan aikaan vuodesta. Oleellista on aina se, että "synkimmät ennusteet" ylittyvät, vaikka joulukuussa 2008 uskallettiin puhua vielä 140 000 uuden henkilöauton myynnistä. Niitä ei kukaan muista. Tyhjiötä paikkaamassa ovat käytettynä maahantuodut.
Oma arvioni on se, että syväkyntö jatkuu vielä, kunnes käytettyjen autojen tuontia helpotetaan, jos ei suomalaisilla ole varaa uusien ostamiseen. Sama se kuka ne täällä sitten myy, kunhan vain Mahdista päästään. Marraskuun -09 loppuun mennessä oli tuotu käytettyjä jo 20 250 kappaletta, koko vuonna varmaan noin 23 tuhatta, siis neljäsosa siitä, mitä uusia myytiin! Tämä käytettyjen myynti Suomeen on kiihtymistään kiihtynyt: helmikuussa tuhannen autoa, mutta heinäkuusta lukien joka kuukausi yli 2000 kappaletta. Jos trendi jatkuu, käytettyjen tuonti kilpailee realistisesti uusien myynnin kanssa, kuten jo nyt Vehon ja Automaan kiillotetuilla lattioilla tapahtuu.
10.01.2010 15:38
100 000 autoa /vuosi piti sanomani.
10.01.2010 15:22
Kerro lisää siitä Fiestasta, rekisteröidylle nimimerkille pitäisi pystyä viestimään... jos auto vielä on markkinoilla.
29.12.2009 16:26
Jopa Tekniikka ja Talous tuuttaa automyyjien sanat totena:
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article355629.ece?s=r&wtm=-08122009
Se, mikä on KOLMANNEKSEN ROMAHDUS onkin nyt KYMMENYKSEN NOUSU:
Toyotaa myyvä bossi siinä sanoo, että "Keväällä ja vielä kesälläkin näytti siltä, että kuluvana vuonna rekisteröidään noin 82 000 uutta henkilöautoa. Marraskuun loppuun mennessä on rekisteröity jo 86 444 uutta henkilöautoa. Tänä vuonna saadaan rekisteriin noin 91 000 uutta ajopeliä. Se on kymmenen prosenttia enemmän kuin vähän aikaa sitten vielä kuvittelimme."
Niinpä automyynti on "selkeästi kasvu-uralla", ja "Autoalan virallinen ensi vuoden ennuste on 98 000 uutta henkilöautoa, mutta tämän hetkinen asiakastilausvauhti ennakoisi yli 100 000 uuden henkilöauton myyntiä." Näin ollen tojobossi toteaa, että 2009 alkoi "10 % paremmin kuin odotettiin", vaikka ennustetta oli korjattu kolmannes alaspäin!!!!!!! "Jos saamme tälle vuodelle kymmenen prosenttia paremman alun kuin odotimme, meillä on hyvät eväät ensi vuodelle." Näin siis voidaan johdatella, että sopivasti tulkittu 2009 lupaa jo hyvää myös 2010 koskien... en syytä henkilöä huonosta tiedottamisesta, vaan kysyn vain avoimesti mikä on villakoiran ydin. Jokainen saa arvioida näitä todisteluja itse henkilökohtaisesti!
Kommentoikaa pliide. Ei näitä kukaan voine ottaa täysin vakavasti. Paitsi tietysti, jos vuoden 2009 alku olikin jo niin huonoksi koettu kuin (vasta) tammikuun puolivälissä rehellisesti sanottiin. (Lue edeltävä Huizin Nevadan viesti.) Itse henkilökohtaisesti pidän tällaista autoalan tiedotusta tarkoitushakuisena. Kaiken aikaa sanotaan, että mennään ennusteita "paremmin", vaikka myynti on romahtanut kolmanneksen viime vuodesta ja vaikka tammikuun puolivälissä siis ennustetta reivattiin vastaavasti. Parituhatta pikkuskodaa sinne tänne ei muuta kokonaisvaikutelmaa, jota heikentää myös myytyjen autojen arvon laskeminen. Saksasta tuotujen autojen arvo on laskenut kaksi kolmasosaa, jos verrataan oliko se lokakuuta 2008 lokakuuhun 2009. Autojen määrä ei ole ainoa asia, vaan niiden ARVO. Ja kyllä sakemannin autotehtaat tämän tietää. Tahtoisin tietää, milloin ja missä Suomen päättäjiä lobataan. Täällä autovero on tullut estämään uusien autojen ostamisen, ja estämisen aikana pidetään Suomi-autojen ostoboikottia yllä. Siltä tuntuu!
08.12.2009 17:58
Niinpä siis koko tähänastisen vuoden 11 kuukauden myynti on viime vuoteen nähden 36,1 % pakkasella, kuorma-autoissa lähes 40 prosenttia. Kato käy tietyissä merkeissä tosi rankasti, kuten Taloussanomat kaiveli. Toisaalta kun automyyjät alkuvuodesta täsmäsivät myyntitavoitteen 92 000 henkilöautoon, niin siihen saavutaan jos joulukuussakin myydään 6000 autoa kuten nyt (6210 marraskuussa). Tilastoja voi tulkita joko niin, että menee sikahuonosti - koska muualla Euroopassa autoja myydään jopa enemmän kuin ennen tukiaisten takia - tai sitten niin että "odotukset täyttyvät" kun rima vain on riittävän alhaalla.
Kuitenkin viivan alla on luku -36,8 % kaikkia autoja koskien, siis selkeästi yli kolmannes. Mikä muu myyntiala on samanlaisessa akanvirrassa? Kuka löytää numerot siitä, paljonko harmaatuotujen autojen määrä on kehittynyt, vai takkuaako niiden käsittely tullissa?
01.12.2009 15:16
Totta kai on olemassa joka autolle se hinta, jolla kaupat tehdään tai on tehty. Onko tässä jotakin ongelmaa, paitsi jonkun korvien välissä? Jumpi sentään. Saksan tai Ruotsin kuitin pohjalta verot takaisinlaskennalla, ja sen on siinä. Onpahan Tullillakin resursseja piratismin ja kokan torjuntaan.
28.09.2009 16:14
Katso 19.3.2009 annettu EYT:n (Euroopan Yhteisöjen Tuomioistuin) päätös C-10/08 ja käytä sitä perusteena. Sen kohdassa 63 todetaan, että
"Tämän johdosta kyseisen jäsenvaltion pyyntö annettavan tuomion ajallisten vaikutusten rajoittamisesta on hylättävä."
Jos ei oikaisupyyntö mene näillä läpi, ota yhteys Eduskunnan oikeusasiamieheen vaikka netin välityksellä, ja moiti oikeudenkäyttöä EU-oikeuden vastaiseksi. Jos ei sekään auta, ota yhteys omaan meppiin ja suoraan komissioon.
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/gettext.pl?lang=fi&num=79909680C19080010&doc=T&ouvert=T&seance=ARRET
28.09.2009 16:00
Koska kukaan ei tiedä, miten ja milloin autovero poistuu, on vain järkevää odottaa vielä vähän, kunnes pohjakosketus on saavutettu. Ilmeisesti ei vieläkään, sillä joka kuukausi myyntiluvut sakkaavat pahemmin vaikka kesän alkaessa autokuume on pahimmillaan.
Kun sitten ollaan "U-käyrän" tai ammeen pohjalla, voi alkaa autoverolle jotakin tapahtua. Sori autokaupat, mutta kuluttaja toimii omaa ja lopulta teidän etuanne ajaen, kun ei nyt vaihda autoa. Tää on bisnestä, ja bisnes ei EU:ssa tunnusta mitään rajoja. "When in doubt, do nothing!"
03.06.2009 07:50
Näitä on esitetty jo vuosia. Olisko Vatanen ja Korhola, joiden mukaan kannattaisi pitää nykyiset Suomessa olevat autot nykyisellä ajoneuvoverolla, ja lisätä vuosittaista veroa niihin uusiin jotka myydään ilman autoveroa. Tietty joku neropatti sanoisi, että tämä on syrjintää.
Niinpä on päädytty nykymenoon, jossa autokauppa ja koko maa ajetaan ensin konkurssiin. Sen jälkeen mietitään, olisiko 1958 jälkeen - ja varsinkin 1995 alkaen - voitu toimia toisin. Käytetty Saab Ruotsista lohkeaa ehkä 1/4 hintaan Suomen hinnasta. Perhana kun ei kukaan tajua mitään. Itsekin joudun kulkemaan julkisilla useasti auton ollessa korjaamolla, kun en periaatteesta suostu vaihtamaan autoa TÄNÄ VUONNA. Rahasta ei olisi kiinni. Kyseessä on järjestelmän henkinen köyhyys, joka kostautuu kansan elämässä jatkuvasti. Kohta kuitenkin romahtaa, ensin romahti automyynti, sitten verotuotto, seuraavaksi päädytään siihen että vuosittainen vero on sittenkin parempi.
Auto on Tullin pääjohtaja Erlingin mukaan tavara, jonka tulee kulkea vapaasti. Kaveri on silti itse tehnyt käytännössä hartiavoimin töitä, että näin ei ainakaan tapahdu. Monien meistä auto on ostettu halvalla, mutta hinta on rajalla tuplaantunut (MAHTI-hinnoittelu!). Ottakoon Herra E. loparit, jos on mennyt usko työpaikkaan...
23.05.2009 07:35
Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja Helander pelkää, että tämmöinen "riski" on mahdollinen. Jos autoveron poistosta liikaa hiiskutaan niin alkaa myyntiluvut tippua. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/05/22107 KUITENKIN AUTOALA KANNATTAA OSTOVERON SÄILYTTÄMISTÄ: HURRAA!
13.05.2009 09:33
venkoilla. Kataisen lausunto siitä, että "autovero pysyy" sisälsi myös vision mitä käy, jos autovero kuitenkin poistuu. Elikkä vastuu siirtyy tässä tapauksessa kuulijalle. Jos olit sitä mieltä, että Katainen lupasi autoveron säilyvän, olet oikeassa. Jos taas sitä mieltä, että hän tarjosi sille vaihtoehdon (bensanhinnan ja vuosiveron korotuksen), olet myös oikeassa. Samoin ovat oikeassa ne, jotka pitävät tätä virallisena kieltämisenä tyyliin "Ei tuu devalvaatiota, lyödäänkö vaikka vetoa!". Vaikeita nuo savolaiset, ja varsinkin savolaiset valtiovarainministerit.
12.05.2009 21:46
Kumma juttu tosiaan tämä. Tulli tekee töitä valtiolle jotta autoista saataisiin verot perittyä. Tullipomo T. Erling kannattaa autoveron poistamista kokonaan: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/05/875819 Samoin Maikkarin netissä Autoliiton johtaja. Sitä vastoin automyyjät pysyvät vaiti. Eikö autoveron poisto olisi heidänkin etunsa? Vai ovatko he sitä mieltä, että puolella sakannut autokauppa on pelkästään kivaa, ja väliaikaista?
11.05.2009 18:10
Toi ohjelma nääs (6.5. klo 20 MTV3): http://www.katsomo.fi/?treeId=102 Kandee kiinnittää huomiota siihen, miten sylttytehdas toimii. Kansan syvien rivien ooppelistia kyykytetään uhkaamalla 30 000 mk verolla, ja sitten yhtäkkiä luovutaan vaateista kun kaveri uhkaa viedä juttua KHO:lle. Erikoista. Ja VVM:n (arvaa kuka) virkamies ei sano mitään, eikä Alhokaan. Vain tulli johtajansa Erlingin suulla lataa suorat sanat. Toimittajan mukaan tullin virkamiehet kokee itsekin tekevänsä "oikeudenvastaisia päätöksiä". Tässä on viilattu köyhää kansaa linssiin oikein urakalla, ja viilaus jatkuu. Ainoastaan tunnontuskat lisääntyy tullissa itsessään. Tulli-ihmiset tuo itsekin maahan raippaverotettuja kaakkeja ja kokee tulevansa kaltoin kohdelluiksi omassa työpaikassa. Erikoista sekin! Ei hiivatti, miten olis tämä: nyt pelit seis, ja kaikki verot takaisin 1.1.1995 alusta lukien kaikille yksityistuojille, varsinkin jos ovat valittaneet!!!!!!!! Provoa, mutta minkäs mahdat. Osoittakaa edes jonkin päätöksen EU-lain mukaisuus ja syrjimätön "verrokkiarvo" jos ei takaisinlaskentaa käytetä (siis määrätä veroa suhteessa auton todelliseen ostohintaan = markkinahintaan yhteismarkkinoilla)! Taitaa mennä MAHTI-vaikeex? Erling väläyttää siirtymistä vuosittaiseen veroon, siis jos ei muuta, niin odotetaan ainakin siihen asti ja pidetään ostolakko voimassa jookos? Pyörällä ja mopolla pääsee marraskuuhun asti, tai sitten se -92 mallinen 3 m3 paku Saksasta iliman verroo. AUTOVERO KAATUU - TULLI ON MUKANA KAATAMASSA. OSALLISTU TALKOISIIN, ODOTA VERON HÄVIÄMISTÄ (: LOL ;-D
06.05.2009 21:23
Viittaus on nähtävästi 45 minuuttia -ohjelmaan joka tuli tänään 6.5. klo 20. Sen voi nähdä täältä: http://www.katsomo.fi/?treeId=102 En tiedä onko luvallista mainita kaveria sanomillasi sanoilla. En voi kuitenkaan Hessua arvostaa siitä, että se ei sano mitään. Koko VVM joka on sopan keittänyt pesee kätensä kun journalisti jotakin sanoo. (Jyrki, Jyrki...!) Sen sijaan Tullin bossi Erling sanoi suorat sanat siitä, että tyhmä autovero saa vaan jatkua. Ja ohjelma antaa ymmärtää, että Tulli on tiennyt kohta 15 vuotta, ettei sillä ole puhtaita jauhoja pussissa, ei sitten vähääkään. Kun juttu menisi kovaksi eli oikeuteen, kiirehditään ooppelinromu ulos Suomesta. HÄVETKÄÄ!!!!
06.05.2009 21:10
Okei, myönnetään. 50 vuotta peritty autojen hankintavero eli autovero on tehty hidastamaan autojen ostamista. Sillä oli merkitystä tilanteessa, jossa länsiautojen maahantuonti pitkän (20 vuotta eli 2. maailmansota, vaaran vuodet, sotakorvaukset ja pula-aika) odottelun jälkeen vapautui. Ulkomaan valuutan hankkimista piti hidastaa. Ei ollut EU:ta Suomessa.
Jos KPy olisi lukenut juttuni paremmin, tämäkin puoli olisi näkynyt. Jotenkin väitän, että valtiovalta vaan yhä uskoo voivansa saada enemmän veroja, kun autoja verotetaan sairaasti. Tosin myös autokauppojen ahneuden on paljastuttava, kun auton perushinta (auto+alv) näkyy ilman autoveroa. Jokainen voi sitten hakea kansainvälisellä takuulla autonsa vaikka Haaparannasta ja maksaa vero-osuuden Tornion tulliin. Joten olet KPy oikeassa, nykyinen verotaso ei maksimoi verotuloja, vaan päinvastoin minimoi ne. Se kun on tyhmää maksaa liikaa. Sitä vastoin en allekirjoita ideologisia väitteitäsi siitä, että liikenteen verottaminen on kaikissa oloissa väärin. USA:ko tänne halutaan esimerkiksi?
Nyt on kuitenkin EU, ja vieläpä "ensimmäisten joukossa" on menty myös euroalueeseen. Silti autojen ostamista hidastetaan. Outoa outoa on touhu. Ihmettelen vaan kauanko saksalaiset, ranskalaiset ja muut autotehtaat jaksavat tämmöistä markkinahäirikköä. Mutta kuten sanottu: jos ei muutosta kuulu, pidetään Suomi-autojen ostolakkoa voimassa, jotta sekä hinnat että verot voivat suosiolla lähestyä eurooppalaista tasoa - joka mitataan suoraan euroissa. Tämän sanominen ei ole kehottamista "rikokseen ja väkivaltaan", vaan eettisesti puhdasta protestointia, korkeintaan passiivista kansalaistottelemattomuutta. Jos nimittäin "Suomi-auton" ostaminen on joku kansalaiskunnon mitta. (Höpö höpö. Suomessa on tehty vain Boxtereita ja avoautoja viime vuosina, jokainen auto on tuontiauto.)
Vertailun vuoksi: ks. www.mobile.de, www.blocket.se, www.autoscout24.de, www.ebay.co.uk (romutukseen meneviä brittiautoja PILKKAhintaan) ym.
28.03.2009 18:07
1 / 4