Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

68

  1. Punkku99 mukaan "Portugalillahan oli Konkistadorit ja alusmaita ympäri maailmaa! Kullat,Hopeet Etetä-amerikasta [...]
    Luulis että jäi sitä kultaa vähän taskunpohjalle tähän päivään asti!"
    Nyt on vaan niin että diktaattori A. Salazarin aikana eli 2. maailmansodan kestäessä Portugali onnistui kauppaamaan wolfram-malminsa kohoneeseen hintaan sekä länsivalloille että kullasta myös saksalaisille. Sisällissodan perintönä tullut Saksan-velka ei rasittanut heitä kuten naapurimaan eli Francon tyyppejä. Tämä on saksalaisilla muistossa, kuinka he toivatkaan Salazarille paitsi Belgian (!) valtionpankin, myös paljon hämärämpien paikkojen kultaa sekä Sveitsin kautta pyörittämällä että suoraan. Kultavaranto tuplaantui Salazarin aikana, oli sitten mistä alkupuoli tullutkin. Ks. esim.:
    http://www.spiritone.com/~gdy52150/goldp6.html
    http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCMQFjAB&url=http://www1.yadvashem.org/download/about_holocaust/studies/louca_full.pdf&rct=j&q=portugal nazi gold salazar&ei=Eo7HTdmnJorCswasxMnODw&usg=AFQjCNFEPLFOO4AUu0dmw-Mt5DdjdLruYA&cad=rja
    jälkimmäisestä: "[...] it is becoming ever clearer just how heavily implicated the Portuguese state was in
    dealings concerning gold seized by the Nazis."
  2. Hei luetteloija! Hesarin ja sen verkkosivujen lukijalle ei ole epäselvää, mitä on tapahtunut. Loppuvuosi on pelastanut Suomen autokaupan!
    http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Loppuvuosi+pelasti+autokauppiaat+katastrofilta/1135251988890

    Lehden lainaaman Pentti Rantalan mukaan loppuvuonna tapahtui "pieni virkistyminen", verkkolehden mukaan "hienoinen virkistyminen". Niinpä tietysti: kun verrataan 2008 loppukuukausiin, jotka olivat jo lamakuukausia, ei muutosta tapahtunut alaspäin enää kovin paljon. Tätä laskun hidastumista on lupa kutsua "virkistymiseksi", kun omaksutaan autokaupan varsin, sanoisinko, orwellilainen kielenkäyttö. Siinä tietämättömyys on voimaa! Näin ollen vaikkapa myynnin puolittuminen kesäkuusta joulukuuhun ei ole mikään ongelma, kun verrataan aina vastaavaan aikaan vuodesta. Oleellista on aina se, että "synkimmät ennusteet" ylittyvät, vaikka joulukuussa 2008 uskallettiin puhua vielä 140 000 uuden henkilöauton myynnistä. Niitä ei kukaan muista. Tyhjiötä paikkaamassa ovat käytettynä maahantuodut.

    Oma arvioni on se, että syväkyntö jatkuu vielä, kunnes käytettyjen autojen tuontia helpotetaan, jos ei suomalaisilla ole varaa uusien ostamiseen. Sama se kuka ne täällä sitten myy, kunhan vain Mahdista päästään. Marraskuun -09 loppuun mennessä oli tuotu käytettyjä jo 20 250 kappaletta, koko vuonna varmaan noin 23 tuhatta, siis neljäsosa siitä, mitä uusia myytiin! Tämä käytettyjen myynti Suomeen on kiihtymistään kiihtynyt: helmikuussa tuhannen autoa, mutta heinäkuusta lukien joka kuukausi yli 2000 kappaletta. Jos trendi jatkuu, käytettyjen tuonti kilpailee realistisesti uusien myynnin kanssa, kuten jo nyt Vehon ja Automaan kiillotetuilla lattioilla tapahtuu.
  3. Jopa Tekniikka ja Talous tuuttaa automyyjien sanat totena:
    http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article355629.ece?s=r&wtm=-08122009

    Se, mikä on KOLMANNEKSEN ROMAHDUS onkin nyt KYMMENYKSEN NOUSU:

    Toyotaa myyvä bossi siinä sanoo, että "Keväällä ja vielä kesälläkin näytti siltä, että kuluvana vuonna rekisteröidään noin 82 000 uutta henkilöautoa. Marraskuun loppuun mennessä on rekisteröity jo 86 444 uutta henkilöautoa. Tänä vuonna saadaan rekisteriin noin 91 000 uutta ajopeliä. Se on kymmenen prosenttia enemmän kuin vähän aikaa sitten vielä kuvittelimme."
    Niinpä automyynti on "selkeästi kasvu-uralla", ja "Autoalan virallinen ensi vuoden ennuste on 98 000 uutta henkilöautoa, mutta tämän hetkinen asiakastilausvauhti ennakoisi yli 100 000 uuden henkilöauton myyntiä." Näin ollen tojobossi toteaa, että 2009 alkoi "10 % paremmin kuin odotettiin", vaikka ennustetta oli korjattu kolmannes alaspäin!!!!!!! "Jos saamme tälle vuodelle kymmenen prosenttia paremman alun kuin odotimme, meillä on hyvät eväät ensi vuodelle." Näin siis voidaan johdatella, että sopivasti tulkittu 2009 lupaa jo hyvää myös 2010 koskien... en syytä henkilöä huonosta tiedottamisesta, vaan kysyn vain avoimesti mikä on villakoiran ydin. Jokainen saa arvioida näitä todisteluja itse henkilökohtaisesti!

    Kommentoikaa pliide. Ei näitä kukaan voine ottaa täysin vakavasti. Paitsi tietysti, jos vuoden 2009 alku olikin jo niin huonoksi koettu kuin (vasta) tammikuun puolivälissä rehellisesti sanottiin. (Lue edeltävä Huizin Nevadan viesti.) Itse henkilökohtaisesti pidän tällaista autoalan tiedotusta tarkoitushakuisena. Kaiken aikaa sanotaan, että mennään ennusteita "paremmin", vaikka myynti on romahtanut kolmanneksen viime vuodesta ja vaikka tammikuun puolivälissä siis ennustetta reivattiin vastaavasti. Parituhatta pikkuskodaa sinne tänne ei muuta kokonaisvaikutelmaa, jota heikentää myös myytyjen autojen arvon laskeminen. Saksasta tuotujen autojen arvo on laskenut kaksi kolmasosaa, jos verrataan oliko se lokakuuta 2008 lokakuuhun 2009. Autojen määrä ei ole ainoa asia, vaan niiden ARVO. Ja kyllä sakemannin autotehtaat tämän tietää. Tahtoisin tietää, milloin ja missä Suomen päättäjiä lobataan. Täällä autovero on tullut estämään uusien autojen ostamisen, ja estämisen aikana pidetään Suomi-autojen ostoboikottia yllä. Siltä tuntuu!
  4. Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja Helander pelkää, että tämmöinen "riski" on mahdollinen. Jos autoveron poistosta liikaa hiiskutaan niin alkaa myyntiluvut tippua. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/05/22107 KUITENKIN AUTOALA KANNATTAA OSTOVERON SÄILYTTÄMISTÄ: HURRAA!
  5. Toi ohjelma nääs (6.5. klo 20 MTV3): http://www.katsomo.fi/?treeId=102 Kandee kiinnittää huomiota siihen, miten sylttytehdas toimii. Kansan syvien rivien ooppelistia kyykytetään uhkaamalla 30 000 mk verolla, ja sitten yhtäkkiä luovutaan vaateista kun kaveri uhkaa viedä juttua KHO:lle. Erikoista. Ja VVM:n (arvaa kuka) virkamies ei sano mitään, eikä Alhokaan. Vain tulli johtajansa Erlingin suulla lataa suorat sanat. Toimittajan mukaan tullin virkamiehet kokee itsekin tekevänsä "oikeudenvastaisia päätöksiä". Tässä on viilattu köyhää kansaa linssiin oikein urakalla, ja viilaus jatkuu. Ainoastaan tunnontuskat lisääntyy tullissa itsessään. Tulli-ihmiset tuo itsekin maahan raippaverotettuja kaakkeja ja kokee tulevansa kaltoin kohdelluiksi omassa työpaikassa. Erikoista sekin! Ei hiivatti, miten olis tämä: nyt pelit seis, ja kaikki verot takaisin 1.1.1995 alusta lukien kaikille yksityistuojille, varsinkin jos ovat valittaneet!!!!!!!! Provoa, mutta minkäs mahdat. Osoittakaa edes jonkin päätöksen EU-lain mukaisuus ja syrjimätön "verrokkiarvo" jos ei takaisinlaskentaa käytetä (siis määrätä veroa suhteessa auton todelliseen ostohintaan = markkinahintaan yhteismarkkinoilla)! Taitaa mennä MAHTI-vaikeex? Erling väläyttää siirtymistä vuosittaiseen veroon, siis jos ei muuta, niin odotetaan ainakin siihen asti ja pidetään ostolakko voimassa jookos? Pyörällä ja mopolla pääsee marraskuuhun asti, tai sitten se -92 mallinen 3 m3 paku Saksasta iliman verroo. AUTOVERO KAATUU - TULLI ON MUKANA KAATAMASSA. OSALLISTU TALKOISIIN, ODOTA VERON HÄVIÄMISTÄ (: LOL ;-D
  6. Okei, myönnetään. 50 vuotta peritty autojen hankintavero eli autovero on tehty hidastamaan autojen ostamista. Sillä oli merkitystä tilanteessa, jossa länsiautojen maahantuonti pitkän (20 vuotta eli 2. maailmansota, vaaran vuodet, sotakorvaukset ja pula-aika) odottelun jälkeen vapautui. Ulkomaan valuutan hankkimista piti hidastaa. Ei ollut EU:ta Suomessa.

    Jos KPy olisi lukenut juttuni paremmin, tämäkin puoli olisi näkynyt. Jotenkin väitän, että valtiovalta vaan yhä uskoo voivansa saada enemmän veroja, kun autoja verotetaan sairaasti. Tosin myös autokauppojen ahneuden on paljastuttava, kun auton perushinta (auto+alv) näkyy ilman autoveroa. Jokainen voi sitten hakea kansainvälisellä takuulla autonsa vaikka Haaparannasta ja maksaa vero-osuuden Tornion tulliin. Joten olet KPy oikeassa, nykyinen verotaso ei maksimoi verotuloja, vaan päinvastoin minimoi ne. Se kun on tyhmää maksaa liikaa. Sitä vastoin en allekirjoita ideologisia väitteitäsi siitä, että liikenteen verottaminen on kaikissa oloissa väärin. USA:ko tänne halutaan esimerkiksi?

    Nyt on kuitenkin EU, ja vieläpä "ensimmäisten joukossa" on menty myös euroalueeseen. Silti autojen ostamista hidastetaan. Outoa outoa on touhu. Ihmettelen vaan kauanko saksalaiset, ranskalaiset ja muut autotehtaat jaksavat tämmöistä markkinahäirikköä. Mutta kuten sanottu: jos ei muutosta kuulu, pidetään Suomi-autojen ostolakkoa voimassa, jotta sekä hinnat että verot voivat suosiolla lähestyä eurooppalaista tasoa - joka mitataan suoraan euroissa. Tämän sanominen ei ole kehottamista "rikokseen ja väkivaltaan", vaan eettisesti puhdasta protestointia, korkeintaan passiivista kansalaistottelemattomuutta. Jos nimittäin "Suomi-auton" ostaminen on joku kansalaiskunnon mitta. (Höpö höpö. Suomessa on tehty vain Boxtereita ja avoautoja viime vuosina, jokainen auto on tuontiauto.)

    Vertailun vuoksi: ks. www.mobile.de, www.blocket.se, www.autoscout24.de, www.ebay.co.uk (romutukseen meneviä brittiautoja PILKKAhintaan) ym.