Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

101

Kommenttia

419

1. Minua kumminkin kiinnostaa.

Bushmanni kirjoittaa hyvin ja perustelee mielipiteensä erinomaisesti.

Tosin olen eri mieltä kuin hän useastakin asiasta, mutta uskoakseni pystyisimme rattoisasti keskustelemaan metsäpolulla tai takkatulen ääressä.

Vaikka pienten jumalten problematiikasta. Jos Mr. (kaipa hän on urospuolinen?) B. vakuuttaa, ettei hän ole lukenut Terry Prachettin kirjaa "Pienet jumalat", toki uskon häntä tässä asiassa, muuten en.

Saatetaanhan sama keksintö tehdä samanaikaisesti usemmassakin maassa ilman, etä keksijät ovat toisistaan tietoisia.

Tiedoksi teille hämmentyneille, joita näyttää olevan epälukuinen määrä:

Jos henkilön lähtökohta on, että mitään yliluonnollista ei ole ja että kaikkeen ihmeelliseltä vaikuttavaan löytyy luonnollinen selitys,

kun asiaa aikansa todistelee, tulee aukottomasti osoitetuksi, ettei mitään yliluonnollista tosiaankaan ole.

Minun nuoruudessani sitä nimitettiin kehäpäätelmäksi. Tavataan sitä runsaasti uskonnollisissakin piireissä, adventtikirkossakin.

Esimerkiksi vaikkapa silloin, kun pyritään todistelemaan, ettei EGW ollut mikään huijari vaan kunniallinen profeetta.
  2. Luetun ymmärtäminen näyttää olevan hakusessa eräillä keskustelijoilla, ainakin minun tekstieni suhteen.

Minähän kehuin, että varmuudella ainakin yksi tapaus on tiedossani - vaikkakin 60-luvulta, niin kuitenkin - siitä, että kirkon johdolla on oll moraalista rohkeutta ja selkärankaa tehdä jotakin pitääkseen sooloilevan pastorinsa ruodussa.

Samaa selkärankaa ei muuten ole löytynyt enää 80-luvulla. Esimerkkejäkin olisin voinut mainita, mutta asioista hyvin tietävät adventistit tietävät niistä ilman minun apuanikin.

Se johtavien veljien selkärangattomuus muuten oli yksi tärkeä tekijä siina, miksi läksin adventtikirkosta.

Oli pakko ajatella, että noilla löperöillä miehillä täytyi olla jotain pätevää syytä olla hoitamatta virkaansa asiallisella tavalla ja ajatella vain omaa virkauraansa.

Enkä muuta syytä pystynyt keksimään kuin sen, että asianomaiset olivat menettäneet uskonsa adventismin tärkeyteen ja sen opilliseen erehtymättömyyteen.

Vaikka en keksi mitään syytä, miksi liittyisin uudelleen adventtikirkon jäsenyyteen, ei sen tulevaisuus ole minulle yhdentekevä.

Kun minut yleisesti tunnetaan (mahdollisesti entisenä) adventistina, joudun sen vuoksi kärsimään aiheetonta joukkohäpeää (termi "guilty by association") kaikista törttöilyistä, joita adventtikirkossa tehdään.

Sen vuoksi toivoisin, nähtävästi turhaan, että adventismi nousisi edes helluntailaisuuden tai Suomen Vapaakirkon tasolle, opillisesti ja moraalisesti.

Olen kyllä tietoinen siitä, että ongelmia on myös noissa kahdessa edellä mainitsemassani uskonsuunnassa. Ainakin moraalisia.
  3. Kyllä Suomen adventtikirkossa on vanhoina "hyvinä" aikoina yritetty asettaa sen palkollisille jotakin rajaa sen suhteen, mitä saa tehdä.

Ja rajat ylittäneille on asetettu sanktioita.

Ainakin yhden tapauksen tiedän aika tarkastikin. Se tapahtui 1960-luvulla. Tarkan vuodenkin tietäisin kertoa, mutta itsesuojeluvaistoni estää minua niin tekemästä.

Oli miten oli, kirkko pani pastori X:n kolmen kuukauden pakkolomalle. Tämän pituiseksi herra X itse sen minulle kertoi.

Ja loistava tarinankertoja kun oli, sai minutkin uskomaan, että kirkko oli tehnyt X:lle veristä vääryyttä ja että leipä uhkasi loppua X:n perheen pöydästä.

Olin jo ohjaamassa kymmenyksiäni X:n tilille (arviolta kymmenet muut seurakuntalaiset olivat jo niin tehneet), kun kesken postisiirtolomakkeen täyttämisen (muistaakseni puolisoni kehotuksesta) soitin eräälle adventistipastorille ja kyselin, mikä niin dramaattisen rangaistuksen oli aiheuttanut.

Aikani häntä kuunneltuani tulin siihen tulokseen, että kirkolla oli ollut riittävät syyt kurinpitoon. Tosin siitä en ollut varma, oliko 3 kuukautta sopivan pitkä rangaistus vai liian lievä tai liian ankara.

Joka tapauksessa jätin aikomani rahasumman lähettämättä.

Luulen, että siinä vaiheessa, kun kirkon johdolle valkeni se, kuinka paljon kymmenyksiä ohjautui pastori X:lle eikä kirkon kukkaroon, johto tajusi, että lääke taisi olla vaarallisempi kuin tauti ja että jokin muu kurinpitokeino pitäisi keksiä.

Minulla on se luulo, että noita tukirahoja X sai tililleen vielä usean vuoden ajan.

Mieleeni ei juuri nyt muistu, onko X:n tapauksen jälkeen ketään muuta suomalaista adventistipastoria pantu palkattomalle pakkolomalle.

Jos on, asian salassapito on tainnut onnistua paremmin kuin X:n tapauksessa.
  4. Osa adventistikirjoittajista näyttää sisäistäneen iskulauseen "hyökkäys on paras puolustus".

Itse vierailen näillä sivuilla satunnaisesti, mutta silloin useinkin muutamana peräkkäisenä päivänä.

Mutta näiden piipahdusten perusteella minulle on muodostunut se käsitys, että kyllä adventistit hallitsevat alatyylin ja herjaukset suunnilleen yhtä hyvin kuin ei-adventistit ja/tai ateistit.

Minulla on ehdotus, vaikka tuskin se mihinkään johtaa.

Nimittäin tämä:

Puhukaa ja kirjoittakaa enemmän Jeesuksesta!

Kun tätä ehdotin adventistivanhemmilleni, he totesivat, että "kaikkihan ne Jeesusta hokevat; jonkun täytyy pitää esillä adventtitotuutta,

siis sapattia, kymmenyksiä, pedonmerkkiä, puhtaita ja saastaisia ruokia, Profetian Henkeä jne."

Saattoi kulua vuosia, etten kuullut äitini mainitsevan nimeä Jeesus (paitsi jos se esiintyi jonkin laulun sanoissa),

mutta kuuskuuskutosesta, sielun tilasta kuoleman jälkeen, EGW:stä ja sianlihan saastaisuudesta hän puhui enemmän kuin arkiasioista.

Nämä adventismin erityisopetukset olivat hänelle henki ja elämä. Ei siinä Jeesuksella ollut kovin suurta roolia.

Valitettavasti.