Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pcb666
profiilit
pcb666
pcb666
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
101
Kommenttia
419
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kallioniemessä++kaikki+sarjakuvalehdet+takavarikoitiin+ainakin+lastenleirillä+minun+nuoruudessani,+siis+useana+vuonna+50-luvulla.
Kuka+käytännön+aloitti+ja+milloin+siitä+luovuttiin,+siitä+minulla+ei+ole+tietoa.
05.11.2018 17:47
"Kuunteliko+kukaan?+Onko+mitään+kommentteja?"
Kuuntelin.
Vei+mieleni+apeaksi,+kun+arvioin,+millaisen+esityksen+kyseinen+paikallisseurakunta+todennäköisesti+olisi+saanut+aikaan+70-luvulla.
Pastori+vaikutti+leipääntyneeltä+ja+seurakunta+yhteislauluun+haluttomalta.
Yhteislaulua+kuunnellessani+veikkailin+mielessäni,+oliko+paikan+päällä+seurakuntalaisia+yli+vai+alle+kymmenen.
Mutta+jotenkinhan+sen+alamäen+on+ilmennyttävä.
Eikö+vastaisuudessa+kannattaisi+radio-+ja/tai+TV-jumalanpalvelukset+sijoittaa+sellaiseen+paikallisseurakuntaan,+jossa+on+ainakin+50+aktiivijäsentä?
Kai+sellaisiakin+vielä+on?+Vai+olenko+liian+optimistinen?
09.04.2017 15:45
Exap kirjoitti:
"Jari, millä auktoriteetilla julistat täällä sitä mitä adventtikirkko on tai ei ? Minä olen ollut sinua useammin adventtikirkossa viime aikoina"
Minä oli jäsen noin 30 vuoden ajan. Kyllä sinä aikana ehti aika monta saarnaa kuulla,
ja pitää.
Sillä perusteella esitän, ettei Jarin esityksille adventtikirkosta kannata panna järin paljon painoa.
13.05.2016 14:50
Kiitos tiedosta, Timo!
Ilahduttaa, että säästynen itse skannaamasta noita lehtiä. PDF on siitä kiva formaatti, että se mahdollistaa sanahaun.
Mutta ei taida aavistaa, millaisia miinoja noihin vuosikertoihin sisältyy?
13.05.2016 13:35
Kysytkö tosissasi?
09.05.2016 14:28
Rapanhapakko kirjoitti mm.:
"Lääketieteellisessä taas koulutusohjelma näyttää olevan vain ihmislajin perusbiologiaa (biokemia, solubiologia, fysiologia ym.) ilman muita, biologian opintoihin liittyviä taustoja. Ja siinä lääkärinplantut siirtyvät hyvin nopeasti, samoilla kursseilla, käytännön sovellutuksiin eli lääkkeiden vaikutusmekanismeihin sekä sairauksien ja vammojen hoitamiseen.
Joten minusta vaikuttaa, että lääkäri ainakin pelkän koulutuksensa perusteella voi olla Raamatun erehtymättömyyteen uskova fundamentalisti, Nuoren Maan kreationisti ja mikä ettei vakka Litteän Maan kannattaja. Turvallinen opinahjo siis lahjakkaille uskovaisnuorille."
Kommentti:
Lääkärien koulutusohjelmissa on ollut eroja eri yliopistojen (suomalaisten yliopistojen lisäksi lääkäriksi on voinut suomalainenkin lukea aika monessa maassa) ja eri vuosikymmenten välillä.
Joitakin kymmeniä vuosia sitten ainakin yhdessä suomalaisessa lääket.tiedekunnassa fysiikkaa luettiin määrä, joka vaativuudeltaan asettui jonnekin approbatur- ja cum laude -oppimäärien välille
08.05.2016 13:56
caustic a (caustically adv)
1 syövyttävä
2 (kuv) (kommentista ym) pureva, pisteliäs ¶
04.05.2016 09:56
Viekö kadotukseen se adventismi?
Valistunut arvaukseni on, että jotkut vie mutta ei varmaankaan jokaista.
Ihmiselle ei ole hyväksi esiintyä uskonystävien seurassa pyhempänä kuin oikeasti onkaan.
Anekdootteja voisin kertoa lukuisia, mutta kukapa niitä uskoisi?
01.05.2016 12:03
Suhtautuminen kahviin on muuttunut vuosien mittaan.
Kauan sitten se oli monille pelastuskysymys. 70-luvulla usea adventisti pyrki ostamaan kahvinsa vaivihkaa, siten ettei tulisi yllätetyksi tavaratalon kassahihnan äärellä "rysän päältä".
01.05.2016 11:56
Taisi olla tasokkainta, mitä Suomen Adventtikirkolla on esittää?
Korkeatasoisin tuossa tunnin esityksessä mielestäni oli tapahtumatila, eli Nokian helluntaiseurakunnan kirkko.
Henkilöistä en tuntenut muita kuin P.Tähden, ja yleisön joukossa, ellen väärin nähnyt, oli veli Kallio.
Montakohan helluntailaista oli näkösällä?
Taitaa Suomessakin olla sama tilanne kuin Britanniassa? Alkuasukkaat vähemmistönä ja maahanmuuttajat enemmistönä. Näin kai ainakin suuremmissa kaupungeissa siellä?
01.05.2016 11:17
Pakonomainen kirjoittaminen voi olla neurologisen ja/tai psykiatrisen häiriön oire.
Samoin itsensä kanssa keskusteleminen, ääneen tai keskustelupalstalla.
Hyväkin asia voidaan turmella tekemällä liikaa.
Mutta ei ota "keskustelija" onkeensa.
Jos ottaisi, ei olisikaan häiriintynyt.
18.04.2016 12:00
Ongelmanasi pyhpyh on se, että et usko tosiakaan, oli kirjoittaja kuka tahansa tänne kirjoittava, jos kirjoitus ei ole mielesi mukainen.
On eri asia, olla uskomatta, kuin väittää valheeksi sitä, mitä ei halua uskoa.
Miksi et väitä valheeksi Raamattua, kun siinä on paljon sellaista, jota et usko, koska sinulle on selitetty kyseiset kohdat eri tavalla kuin mitä niiden jakeiden kirjoittaja on halunnut "sanoa"?
01.02.2016 17:57
"Eikä meillä kasteta puoliväkisin. Kastetaan kun kastettava niin haluaa."
Hieno juttu, jos ei enää puoliväkisin.
50-luvulla riitti, että kastettavan vanhemmat halusivat lapselleen kasteen ja kastaja halusi yhden kastettavan lisää "tililleen".
Vähän kasteita=hidas eteneminen uralla.
Minut kastanut mies oli tunnettu kovista otteistaan. Ja etenikin ylen korkealle pappisurallaan.
01.02.2016 17:49
Sinä pyhpyh valehtelet lähes joka päivä, kun väität tositapahtumia valheiksi.
Sinulla ei ole asiaa vanhurskasten ylösnousemukseen.
"[KR38: Ilm. 14:5]
5. eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat. "
01.02.2016 12:44
Mitä merkitsee kastetilaisuus adventtikirkossa?
Hyvä kysymys!
Itse olen kysynyt itseltäni:
Onko alaikäiselle puoliväkisin suoritetulla kasteella mitään teologista merkitystä?
Ja jos on, mikä sen merkitys on?
01.02.2016 11:58
Ateisti valehtelee aivan samasta syystä kuin adventisti.
Ei niitä valheita voi panna hurskausjärjestykseen, eikä ole syytä yrittääkään panna.
01.02.2016 11:40
Onnittelen itseäni siitä, että vieläkin huonommin olisi voinut käydä.
Vanhempani olisivat voineet olla mormoneja, Jehovan todistajia, kiihkomuslimeja, ihmissyöjiä, saatananpalvojia y.m.
Tosin paremminkin olisi voinut käydä. Mutta kaikkea ei voi saada.
(nyyhkii hillitysti)
01.02.2016 11:22
Kopittelija kirjoitti:
"Yleensä Uuden Testamentin kirjat määritellään sen mukaisesti että korottaako se Kristusta vai puhuuko se jostain aivan muusta !"
Minä puolestani olen törmännyt adventtikirkossa ja sen liepeillä liikkuessani mielipiteeseen,
että Raamatun kunkin kirjan arvo tai arvottomuus määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin tai huonosti asianomaisella kirjalla voidaan tukea adventistisia opinnäkemyksiä.
Väittelyissä olen törmännyt fraasiin "tässä meidän on ensiksi määriteltävä, kuinka hyvin tai huonosti tuo esiin ottamasti Raamatun kirja on INSPIROITU!"
01.02.2016 11:15
"Adventtikirkko on Jumalan pilkkaa ja adventistit Jumalan pilkkaajia. He saavat rangaistuksensa kerran helvetin tulimeressä."
Väite on hiukan kulmikkaasti esitetty.
Oikeampaa kai olisi kertoa, että adventismissa on joitakin piirteitä, joita voidaan katsoa jumalanpilkaksi (mutta niin on esim. vanhoillislestadiolaisuudessakin),
ja adventistien joukossa on Jumalan pilkkaajia, kuten vaikkapa pyhpyh (jos hän nyt sitten sattuisi olemaan adventisti, mistä minulla ei ole varmaa tietoa).
Mitä helvettiin tulee, niin lapsuudessani minulle, tulevalle 3. polven adventistille, esitettiin, että valtaosa adventisteistakin päätyy lopulta muualle kuin autuaitten asuinsijoille.
Tässäkin suhteessa opetus muuttui lohdullisempaan suuntaan ennen seurakunnasta eroamistani.
Kunpa te nuoremmat tietäisitte ja uskoisitte, mitä kaikkea opetusta meikäläinenkin on saanut aikoinaan kuulla sapattikoulussa ja "evankelioimis"kokoussarjoissa!
24.01.2016 22:41
Muistan sen ajan, jolloin kiihkeimmin uskoin adventismin opetuksiin.
Oli se huikaiseva tunne: kuulua siihen kirkkokuntaan, joka ainoana ymmärsi Raamatun oikein, ja säälien katsella kristikunnan suurta enemmistöä, joka koostui taukeista, pölhöistä ja logiikkaa ymmärtämätömistä laittomuuden tekijöistä.
23.01.2016 13:34
1 / 21