Pelastusvarmuus sapatista

sapatinhedelmä

Missä uskonlahkossa uskotaan että pelastusvarmuus on riippuvainen sapatin pitämisestä? Tunnustsvatko pastorit että Ellen White on väärä profeetta?

39

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!

      Adventtikirkossa ei opeteta maailman kristikunnalle että sapatin pitäminen olisi pelastuksen ehto.
      Tottakai aina kun ihminen tekee sellaista minkä näkee omantuntonsa valossa oikeaksi
      Jumalan edessä -jos tekee toisin -on tietenkin syyllinen syntiin.
      Eli salaa isiltä tupakalla nurkan takana on eri asia kun vetää tupakka-askin esiin isin nähden.
      Luuk 12:47-48.
      Kaikilla vilpittömillä uskovaisilla ei ole kaikkea samaa tietoa omantunnon asioina.

      Pastorit eivät tunnusta Ellen G Whitea vääränä profeettana. Kirkossa tutkitaan uskonpuhdistajien ja ei kielletä 1 Kor 12:10, Apt 21:9 vrt. profetian lahjaa.
      Kaikki tutkitaan 1 Tess 5:19-23 mukaan itse kukin miljoonat ihmiset.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija


      • Ellen kirjoittaa sivu.39 : "Minä näin, että pyhä sapatti on ja tulee jatkuvasti olemaan erottavana muurina Jumalan totisen Israelin ja uskottomien välillä. Näin, että sapatti on se suuri kysymys, joka liittää yhteen Jumalan rakkaiden ja odottavien pyhien sydämet." :O

        http://m.egwwritings.org/publicationtoc.php?bookCode=HK&m=1


      • suuvaahdossahuudat

        Jos olet uskovainen, niin älä syyllisty aina toisten uskovaisten mustamaalaamiseen, mutta kyllä epäilen ettet ole muuta kuin parjaaja.


      • Exadventistiparka

        "Tottakai aina kun ihminen tekee sellaista minkä näkee omantuntonsa valossa oikeaksi
        Jumalan edessä -jos tekee toisin -on tietenkin syyllinen syntiin.
        Eli salaa isiltä tupakalla nurkan takana on eri asia kun vetää tupakka-askin esiin isin nähden."
        Tarkoititko siis että jos rikkoo sapatin Isiltä salassa nurkan takana, tai jos Isille kertoo ihan suoraan ettei noudata sapattia, se on eri asia ?
        Kyllä minun mielestäni, jos kerran sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, sen voi sitten ihan vapaasti valita ottaako lepopäivän lahjan vastaan vai ei. Eikä sitä asiaa voi Isiltä salassa pitää... eikä tarvitsekaan.
        Mutta toinen kysymys on taas se, että jos jonkun mielestä sapatti on aivan ehdottoman pakollinen pitää, miten se voi olla ihmistä varten eikä ihminen sitä varten ?


      • mihintarttuis
        Exadventistiparka kirjoitti:

        "Tottakai aina kun ihminen tekee sellaista minkä näkee omantuntonsa valossa oikeaksi
        Jumalan edessä -jos tekee toisin -on tietenkin syyllinen syntiin.
        Eli salaa isiltä tupakalla nurkan takana on eri asia kun vetää tupakka-askin esiin isin nähden."
        Tarkoititko siis että jos rikkoo sapatin Isiltä salassa nurkan takana, tai jos Isille kertoo ihan suoraan ettei noudata sapattia, se on eri asia ?
        Kyllä minun mielestäni, jos kerran sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, sen voi sitten ihan vapaasti valita ottaako lepopäivän lahjan vastaan vai ei. Eikä sitä asiaa voi Isiltä salassa pitää... eikä tarvitsekaan.
        Mutta toinen kysymys on taas se, että jos jonkun mielestä sapatti on aivan ehdottoman pakollinen pitää, miten se voi olla ihmistä varten eikä ihminen sitä varten ?

        Tuuliviiri pyörii suuntaan jos toiseen !


      • Exadventistiparka
        mihintarttuis kirjoitti:

        Tuuliviiri pyörii suuntaan jos toiseen !

        Tuo on aivan hyvä kommentti niille, jotka eivät oikein tiedä mitä sanoisi sapatista.
        Jos sanoo että se on voimassa kristityille, niin se sitten ON, eikä se siinä tapauksessa sellaisen henkilön mielestä voi olla omantunnonkysymys.
        Jos se taas on jonkun mielestä omantunnonkysymys, niin sittenhän se nimenomaan ei ole pakollinen kristityille, ja voi siis itse päättää pitääkö sapatin vai ei, tai pitääkö sunnuntain lepopäivänä - tai vaikka keskiviikon.
        Ei huorintekemisestäkään - joka siis ON Jeesuksen ja apostolien mukaan kristitylle kiellettyä - voi sanoa että se on omantunnonkysymys. Se on killettyä kuten tappaminenkin, ja se on sitten siinä.
        Niin jotta kumpi se sapatin pitäminen nyt kenenkin mielestä sitten on ? Onko se ehdoton vai onko se vapaaehtoinen ? Kumpijompi.
        UT - Jeesus tai apostolit - ei velvoita kristittyjä pitämään sapattia, joten minusta se on selkeästi jokaisen oma valinta milloin sitä lepo- tai kokouspäivää pitää. Tai pitääkö vaikka joka päivä, jos fyffeä riittää.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ellen kirjoittaa sivu.39 : "Minä näin, että pyhä sapatti on ja tulee jatkuvasti olemaan erottavana muurina Jumalan totisen Israelin ja uskottomien välillä. Näin, että sapatti on se suuri kysymys, joka liittää yhteen Jumalan rakkaiden ja odottavien pyhien sydämet." :O

        http://m.egwwritings.org/publicationtoc.php?bookCode=HK&m=1

        Hri!

        Adventtikirkossa ei kukaan opeta kristikunnalle että sapatti olisi kristikunnalle pelastuksen ehto.

        Silloin kun lainaat yhden jakeen olisi hyvä joskus katsoisit mihin asiayhteyteen lause tai kappale kuuluu. Tämä on hyvin ratkaiseva asia lauseen taikka kappaleen ymmärtämiseen. Niitä ei voi irroittaa asiayhteydestään.

        Katso kristikunnan suuria kirkkoja_ Istuvatko ihmiset sunnuntaisinkaan Jumalan palveluksissa?
        Ellen G White on oikeassa tässä asiayhteydessään, mutta hänkin sanoo syyttömiksi vilpittömät uskovat joilla ei lepopäivän muutoksista mitään tietoa ole.
        Sellaisia hurskaita mummoja ja paaparaisia on ollut vuosisatojen mittaan.

        Minua Sinun ei tarvitse opettaa. Olen kirjat ja kannet kyllä aikanaan lukenut.

        Adventtikirkossa ei ihmisten omaatuntoa määrätä eikä jaeta ihmisille määräyksiä ja sellaisia ehtoja joiden asettaminen kuuluu yksilön ja Kristuksen/ Jumalan väliseksi asiaksi.

        Ellen G White kirjoituksissaan puhuu niistä omantunnon asioista joita Adventtikirkossa yksilöt ovat omaksuneet omantunnon asioikseen.
        Tietenkin jos ihminen tekee omaatuntoaan vastaan -hylkää vaikka sapatin jonka näkee oikeaksi asiaksi Jumalan edessä on tietenkin syntiin syyllinen ja tämä johtaa eroon Jumalasta ja helvetin ruoaksi tietenkin.
        Välttämättä omantunnon asiat eivät ole samoja jokaisella siis mistä ihminen vastaa Jumalan edessä. Luuk 12:47-48.

        Raamattu on iso paketti kaikkine teologioinensa. Tiedän hyvin kuinka iso urakka on oppia "kaikki" teologia.
        Vastakääntynyt esim. elää rakkauden uskossa vailla kaikkea olemassa olevaa tietoa teologioista. Vastaa omasta tietomäärästään, ja muut omastaan-.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • pitääpaikkansa
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ellen kirjoittaa sivu.39 : "Minä näin, että pyhä sapatti on ja tulee jatkuvasti olemaan erottavana muurina Jumalan totisen Israelin ja uskottomien välillä. Näin, että sapatti on se suuri kysymys, joka liittää yhteen Jumalan rakkaiden ja odottavien pyhien sydämet." :O

        http://m.egwwritings.org/publicationtoc.php?bookCode=HK&m=1

        Ainakin tuo vielä tänääkin pitää paikansa. Sapatti on kiistakysymys heille, jotka ottavat itselleen muun pyhän, jota he puolustelevat vaikka millä ja yrittävät vääntää sapatin kuuluvukasi vaan juutalaisille.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "Tottakai aina kun ihminen tekee sellaista minkä näkee omantuntonsa valossa oikeaksi
        Jumalan edessä -jos tekee toisin -on tietenkin syyllinen syntiin.
        Eli salaa isiltä tupakalla nurkan takana on eri asia kun vetää tupakka-askin esiin isin nähden."
        Tarkoititko siis että jos rikkoo sapatin Isiltä salassa nurkan takana, tai jos Isille kertoo ihan suoraan ettei noudata sapattia, se on eri asia ?
        Kyllä minun mielestäni, jos kerran sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, sen voi sitten ihan vapaasti valita ottaako lepopäivän lahjan vastaan vai ei. Eikä sitä asiaa voi Isiltä salassa pitää... eikä tarvitsekaan.
        Mutta toinen kysymys on taas se, että jos jonkun mielestä sapatti on aivan ehdottoman pakollinen pitää, miten se voi olla ihmistä varten eikä ihminen sitä varten ?

        Hei!

        "Ihmistä varten"?

        Ihminen tarvitsee palautumista fyysisistä ja henkisistä rasituksista välttääkseen uupumuksen. Uupumuksella on tuhoisia seurauksia usein.
        Ihminen tarvitsee työn raatamisen palautuspäivän, lomankin joskus, ja lisäksi rakkaiden ja läheisten seuraa- ja Jumalan seuraa yhdessä.
        Päivän jossa lepää arjesta Jumalan ja läheisten seurassa.

        Tämä on se "ihmistä varten." mm.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • näinse_vaanon
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Tuo on aivan hyvä kommentti niille, jotka eivät oikein tiedä mitä sanoisi sapatista.
        Jos sanoo että se on voimassa kristityille, niin se sitten ON, eikä se siinä tapauksessa sellaisen henkilön mielestä voi olla omantunnonkysymys.
        Jos se taas on jonkun mielestä omantunnonkysymys, niin sittenhän se nimenomaan ei ole pakollinen kristityille, ja voi siis itse päättää pitääkö sapatin vai ei, tai pitääkö sunnuntain lepopäivänä - tai vaikka keskiviikon.
        Ei huorintekemisestäkään - joka siis ON Jeesuksen ja apostolien mukaan kristitylle kiellettyä - voi sanoa että se on omantunnonkysymys. Se on killettyä kuten tappaminenkin, ja se on sitten siinä.
        Niin jotta kumpi se sapatin pitäminen nyt kenenkin mielestä sitten on ? Onko se ehdoton vai onko se vapaaehtoinen ? Kumpijompi.
        UT - Jeesus tai apostolit - ei velvoita kristittyjä pitämään sapattia, joten minusta se on selkeästi jokaisen oma valinta milloin sitä lepo- tai kokouspäivää pitää. Tai pitääkö vaikka joka päivä, jos fyffeä riittää.

        Sapatti on voimassa ja exadventisti sen tietää. Sapatilta, kun ei ihminen saa sen pyhyyttä pois ei siis mitenkään. Sen on Jumala pyhittänyt ja siunannut, niin se on pyhä. Sapatti siis on. Kukaan ei voi sanoa, että sapattia ei ole. Tiedämme, että se on viikon seitsemäs päivä, eli meidän lauantai-päivä/pyhäpäivä.

        Kyse on siitä tarviiko Pyhää pitää Pyhänä? Tarviiko Jeesusta pitää Pyhänä tai hänen pyhittäämää päiväänsä?


      • Exadventistiparka
        näinse_vaanon kirjoitti:

        Sapatti on voimassa ja exadventisti sen tietää. Sapatilta, kun ei ihminen saa sen pyhyyttä pois ei siis mitenkään. Sen on Jumala pyhittänyt ja siunannut, niin se on pyhä. Sapatti siis on. Kukaan ei voi sanoa, että sapattia ei ole. Tiedämme, että se on viikon seitsemäs päivä, eli meidän lauantai-päivä/pyhäpäivä.

        Kyse on siitä tarviiko Pyhää pitää Pyhänä? Tarviiko Jeesusta pitää Pyhänä tai hänen pyhittäämää päiväänsä?

        Jumala siunasi lepopäivänsä ja pyhitti sen. Ihmisille Hän ei sitä lepopäiväksi edes anatanut ennen mannan antamista, joten on ihan turha selitellä sitä että luomisesta asti joku olisi pitänyt sapattia lepopäivänä - Raamattu ei anna tukea väitteelle että Jumala itse olisi sitä joka seitsemäs päivä viettänyt.
        Toisin sanoen, Jumalalle ei ollut tuhansiin vuosiin mitään väliä tässä asiassa, eikä Hän katsonut tarpeelliseksi asiaa Eenokille, Nooalle tai vaikkapa Aabrahamillekaan edes mainita.
        Sitten Hän antoi sapatin pakolliseksi Israelilaisille - ei kaikille kansoille yleisesti silloinkaan. Ja Jeesus tai apostolit eivät hiiskahtaneet sanaakaan mistään pakollisesta lepopäivästä. Sen sijaan Raamattu kyllä selkeästi sanoo, että tuo vanha liitto, johon ainokaiseen aikaan tuo sapatin velvoite liittyy, on erilainen kuin uusi liitto jonka Jeesus tuli tekemään.
        Joten otapa nyt järki käteen ja mieti hieman, minkä perusteella siis sapatti olisi velvoitteena voimassa kristityille, kun Raamattu ei puhu sanaakaan tuollaisesta velvoitteesta, ja vieläpä kymmenet kerrat sanoo ihan suoraan että sapatti on merkki Isralilaisten ja Jumalan välillä.


      • palikoidenJärjestys
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Jumala siunasi lepopäivänsä ja pyhitti sen. Ihmisille Hän ei sitä lepopäiväksi edes anatanut ennen mannan antamista, joten on ihan turha selitellä sitä että luomisesta asti joku olisi pitänyt sapattia lepopäivänä - Raamattu ei anna tukea väitteelle että Jumala itse olisi sitä joka seitsemäs päivä viettänyt.
        Toisin sanoen, Jumalalle ei ollut tuhansiin vuosiin mitään väliä tässä asiassa, eikä Hän katsonut tarpeelliseksi asiaa Eenokille, Nooalle tai vaikkapa Aabrahamillekaan edes mainita.
        Sitten Hän antoi sapatin pakolliseksi Israelilaisille - ei kaikille kansoille yleisesti silloinkaan. Ja Jeesus tai apostolit eivät hiiskahtaneet sanaakaan mistään pakollisesta lepopäivästä. Sen sijaan Raamattu kyllä selkeästi sanoo, että tuo vanha liitto, johon ainokaiseen aikaan tuo sapatin velvoite liittyy, on erilainen kuin uusi liitto jonka Jeesus tuli tekemään.
        Joten otapa nyt järki käteen ja mieti hieman, minkä perusteella siis sapatti olisi velvoitteena voimassa kristityille, kun Raamattu ei puhu sanaakaan tuollaisesta velvoitteesta, ja vieläpä kymmenet kerrat sanoo ihan suoraan että sapatti on merkki Isralilaisten ja Jumalan välillä.

        Exälle, eli kopittelijalle

        Oletko varma puheestasi, että nyt, tässä ajassa voit maalata ajan Nooan ajoista - mannapurkille.
        Eikös tämä mannurkkiasia juuri opettanut, että sapatti OLI näköalassa selvänä.
        Eikös avio- miehen ja naisenvälisessä kanssakäymisessä ole ollut jo Eedenissä, siis mies ja nainen ... Aadam ja Eeva. Mutta, sinä varmaan maalaat, ettei sitä VIELÄ silloin ollut.
        Siis kaikkitietävänä alat opettaa ---- omaa oppisasi---- sekä viisauttasi.

        Kun ja koska Jumala tahdossaan KANSALLEEN, siis jotka seurasivat häntä, kertoi tahdostaan, niin hänhän juuri viittasi sen alkuun, eli luomiseen.

        Jotenkin tällaisen selvän muistiinkerrotun esiintuominen ei tavoita tarkkaavaista mieltäsi. Jos olisit joku tuomari, pelkäisin, että huomiosi kiinnittyisi vaan omiin asioihisi, etkä pystyisi päättelemään sitä, mikä asian sisältö todella on olemassa.

        Raamattu puhuu siitäkin, että tietomme ON vajavaista kunnes saamme vastaanottaa täydellisyyden.
        Olisiko nyt kohdaltasi tiedon vajaamittaisuudesta kyse.


      • Exadventistiparka
        palikoidenJärjestys kirjoitti:

        Exälle, eli kopittelijalle

        Oletko varma puheestasi, että nyt, tässä ajassa voit maalata ajan Nooan ajoista - mannapurkille.
        Eikös tämä mannurkkiasia juuri opettanut, että sapatti OLI näköalassa selvänä.
        Eikös avio- miehen ja naisenvälisessä kanssakäymisessä ole ollut jo Eedenissä, siis mies ja nainen ... Aadam ja Eeva. Mutta, sinä varmaan maalaat, ettei sitä VIELÄ silloin ollut.
        Siis kaikkitietävänä alat opettaa ---- omaa oppisasi---- sekä viisauttasi.

        Kun ja koska Jumala tahdossaan KANSALLEEN, siis jotka seurasivat häntä, kertoi tahdostaan, niin hänhän juuri viittasi sen alkuun, eli luomiseen.

        Jotenkin tällaisen selvän muistiinkerrotun esiintuominen ei tavoita tarkkaavaista mieltäsi. Jos olisit joku tuomari, pelkäisin, että huomiosi kiinnittyisi vaan omiin asioihisi, etkä pystyisi päättelemään sitä, mikä asian sisältö todella on olemassa.

        Raamattu puhuu siitäkin, että tietomme ON vajavaista kunnes saamme vastaanottaa täydellisyyden.
        Olisiko nyt kohdaltasi tiedon vajaamittaisuudesta kyse.

        Valitan, olet väärässä, kuten jotkut muutkin täällä minua kopittelijaksi kuvittelevat. En kyllä aikuisen oikeasti ymmärrä sitä, jonka mielestä minun ja kopittelijan kirjoitustyylit olisivat siinä määrinkään samanlaisia, niin että voisi mitenkään epäillä kahta niin erilaista kirjoittelijaa samaksi henkilöksi.
        Mitä tulee muuhun kirjoitukseesi - totean vain että minä perustan uskoni siihen mitä Raamattu SANOO, ja sinä tunnut perustavan omasi siihen mitä haluaisit sen sanovan.


      • Erihenkilöitäovat
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Valitan, olet väärässä, kuten jotkut muutkin täällä minua kopittelijaksi kuvittelevat. En kyllä aikuisen oikeasti ymmärrä sitä, jonka mielestä minun ja kopittelijan kirjoitustyylit olisivat siinä määrinkään samanlaisia, niin että voisi mitenkään epäillä kahta niin erilaista kirjoittelijaa samaksi henkilöksi.
        Mitä tulee muuhun kirjoitukseesi - totean vain että minä perustan uskoni siihen mitä Raamattu SANOO, ja sinä tunnut perustavan omasi siihen mitä haluaisit sen sanovan.

        Kyllähän tuon tunnistaa sokea Reettakin, että Kopittelija007 ja Exadventistiparka ovat täysin eri henkilöitä! Kirjoittavat ihan eri lailla; samoin molemmilla oma (toisistaan poikkeava) vita. Tosi pöljä olettamus/väite/"syytös" nimetä heitä samoiksi henkilöiksi. Ottaako se niin kovasti adventistiseen kupoliin, että useampi henkilö kritisoi adventismin harhoja, että pitää alkaa tuollaista päätöntä väittämään?


      • näinse_vaanon
        Exadventistiparka kirjoitti:

        Jumala siunasi lepopäivänsä ja pyhitti sen. Ihmisille Hän ei sitä lepopäiväksi edes anatanut ennen mannan antamista, joten on ihan turha selitellä sitä että luomisesta asti joku olisi pitänyt sapattia lepopäivänä - Raamattu ei anna tukea väitteelle että Jumala itse olisi sitä joka seitsemäs päivä viettänyt.
        Toisin sanoen, Jumalalle ei ollut tuhansiin vuosiin mitään väliä tässä asiassa, eikä Hän katsonut tarpeelliseksi asiaa Eenokille, Nooalle tai vaikkapa Aabrahamillekaan edes mainita.
        Sitten Hän antoi sapatin pakolliseksi Israelilaisille - ei kaikille kansoille yleisesti silloinkaan. Ja Jeesus tai apostolit eivät hiiskahtaneet sanaakaan mistään pakollisesta lepopäivästä. Sen sijaan Raamattu kyllä selkeästi sanoo, että tuo vanha liitto, johon ainokaiseen aikaan tuo sapatin velvoite liittyy, on erilainen kuin uusi liitto jonka Jeesus tuli tekemään.
        Joten otapa nyt järki käteen ja mieti hieman, minkä perusteella siis sapatti olisi velvoitteena voimassa kristityille, kun Raamattu ei puhu sanaakaan tuollaisesta velvoitteesta, ja vieläpä kymmenet kerrat sanoo ihan suoraan että sapatti on merkki Isralilaisten ja Jumalan välillä.

        Kyse on siitä tarviiko Pyhää pitää Pyhänä? Tarviiko Jeesusta pitää Pyhänä tai hänen pyhittäämää päiväänsä?


      • pyhpyh

        Meillä ei ole harhoja, mutta teillä niitä tuntuu olevan joka päivä tällä palstalla.


      • HourailijaEllen
        pyhpyh kirjoitti:

        Meillä ei ole harhoja, mutta teillä niitä tuntuu olevan joka päivä tällä palstalla.

        Ellenin hourunäyt OVAT harhoja!


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "Tottakai aina kun ihminen tekee sellaista minkä näkee omantuntonsa valossa oikeaksi
        Jumalan edessä -jos tekee toisin -on tietenkin syyllinen syntiin.
        Eli salaa isiltä tupakalla nurkan takana on eri asia kun vetää tupakka-askin esiin isin nähden."
        Tarkoititko siis että jos rikkoo sapatin Isiltä salassa nurkan takana, tai jos Isille kertoo ihan suoraan ettei noudata sapattia, se on eri asia ?
        Kyllä minun mielestäni, jos kerran sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, sen voi sitten ihan vapaasti valita ottaako lepopäivän lahjan vastaan vai ei. Eikä sitä asiaa voi Isiltä salassa pitää... eikä tarvitsekaan.
        Mutta toinen kysymys on taas se, että jos jonkun mielestä sapatti on aivan ehdottoman pakollinen pitää, miten se voi olla ihmistä varten eikä ihminen sitä varten ?

        Eap - etkö ihan toisissasi ymmärtänyt mitä Jari kirjoitti? Tai käytitkö vain tilaisuutta ja väänsit asian päälaelleen ?
        Tässä tulee lisää vääntämistä : Jos ihminen esimerkiksi ajattelee että porkkanan syönti on Jumalan vastaista tekemistä /mitä se ei luonnollisesti ole/ mutta jos ihminen on vakuuttunut siitä että se on ... ja kuitenkin syö .. silloin hän ajattelee mielessään että "ok, tämä on Jumalaa vastaan - mutta minä en siitä välitä" - silloin hän mielessään asettuu Jumalaa vastaan ja hänen omatuntonsa soimaa häntä siitä.
        Toinen ihminen joka on varma, että porkkanan syöminen tai syömättä jättäminen ei muuta hänen suhdettaan Jumalaan voi tehdä mitä haluaa.

        Sapatti (joka on tämän ketjun aihe) lähentelee samaa asennoitumista, jos ihminen uskoo, että se on ratkaiseva tekijä hän pitää sapattinsa sen tähden - ehkä pelosta että sen pitämättä jättämisellä on seurauksensa - joku toinen joka uskoo sapatin olevan vain Jumalan tarjous lepoon ja henkiseen palautukseen, mutta että sen pitäminen ei ole mikään pelastustekijä sinänsä - pitää sapatin siksi omasta halustaan.

        Asia on siis yksilöllinen ..

        alex


      • Exadventistiparka
        alex.kasi kirjoitti:

        Eap - etkö ihan toisissasi ymmärtänyt mitä Jari kirjoitti? Tai käytitkö vain tilaisuutta ja väänsit asian päälaelleen ?
        Tässä tulee lisää vääntämistä : Jos ihminen esimerkiksi ajattelee että porkkanan syönti on Jumalan vastaista tekemistä /mitä se ei luonnollisesti ole/ mutta jos ihminen on vakuuttunut siitä että se on ... ja kuitenkin syö .. silloin hän ajattelee mielessään että "ok, tämä on Jumalaa vastaan - mutta minä en siitä välitä" - silloin hän mielessään asettuu Jumalaa vastaan ja hänen omatuntonsa soimaa häntä siitä.
        Toinen ihminen joka on varma, että porkkanan syöminen tai syömättä jättäminen ei muuta hänen suhdettaan Jumalaan voi tehdä mitä haluaa.

        Sapatti (joka on tämän ketjun aihe) lähentelee samaa asennoitumista, jos ihminen uskoo, että se on ratkaiseva tekijä hän pitää sapattinsa sen tähden - ehkä pelosta että sen pitämättä jättämisellä on seurauksensa - joku toinen joka uskoo sapatin olevan vain Jumalan tarjous lepoon ja henkiseen palautukseen, mutta että sen pitäminen ei ole mikään pelastustekijä sinänsä - pitää sapatin siksi omasta halustaan.

        Asia on siis yksilöllinen ..

        alex

        No, sitäpä juuri tarkoitin että on ihan sama miten ihminen on noudattamatta sapattia jos uskoo sen olevan velvollisuus; nurkan takana tai julkisesti - ihan sama. Siksi en ymmärtänytkään Jarin vertausta salatupakoinnista julkiseen tupakointiin verrattuna.
        Kyse onkin juuri siitä, haluaako ihminen asettaa itselleen velvoitteita joita Raamattu ei kristitylle anna - kuten porkkanan syömättömyys tai Israelille annetun sapatin noudattaminen... kuten Paavali toi ilmi:
        1 Kor 8: "7 Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
        8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy."
        Erityisesti on hyvä huomata, että tässä Paavali puhuu epäjumalille uhratun syömisestä ja toteaa sen olevan haitaksi ihmiselle vain hänen oman omantuntonsa tahrautumisen kautta. Se on UT:n sanoma kristityille epäpuhtaisiin eläimiin, epäjumalille uhrattuun ja myös sapatin pitämiseen liittyen. Ei vahingoita - eikä lähennä. Sapatin pitäminen ei myöskään lähennä ihmistä Jumalaan, vaan ihmistä lähentää Jumalaan se, että viettää aikaa Jumalan kanssa. Ei sapattikokous tai sunnuntaikokous ole mitenkään erilaisia tässä suhteessa - ja jos se seurakunnankokous on ainoa asia jonka ihminen lepopäivästään Jumalan kanssa olemiselle uhraa, niin sitten olisi syytä miettiä asioita uudelleen.
        Oleellinen asia onkin se, että ymmärrämme että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Lepopäivä on lahja, jotta voimme a) levätä ja b) viettää aikaa Jumalan kanssa.


      • sama.tai.sittenEi
        Exadventistiparka kirjoitti:

        No, sitäpä juuri tarkoitin että on ihan sama miten ihminen on noudattamatta sapattia jos uskoo sen olevan velvollisuus; nurkan takana tai julkisesti - ihan sama. Siksi en ymmärtänytkään Jarin vertausta salatupakoinnista julkiseen tupakointiin verrattuna.
        Kyse onkin juuri siitä, haluaako ihminen asettaa itselleen velvoitteita joita Raamattu ei kristitylle anna - kuten porkkanan syömättömyys tai Israelille annetun sapatin noudattaminen... kuten Paavali toi ilmi:
        1 Kor 8: "7 Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
        8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy."
        Erityisesti on hyvä huomata, että tässä Paavali puhuu epäjumalille uhratun syömisestä ja toteaa sen olevan haitaksi ihmiselle vain hänen oman omantuntonsa tahrautumisen kautta. Se on UT:n sanoma kristityille epäpuhtaisiin eläimiin, epäjumalille uhrattuun ja myös sapatin pitämiseen liittyen. Ei vahingoita - eikä lähennä. Sapatin pitäminen ei myöskään lähennä ihmistä Jumalaan, vaan ihmistä lähentää Jumalaan se, että viettää aikaa Jumalan kanssa. Ei sapattikokous tai sunnuntaikokous ole mitenkään erilaisia tässä suhteessa - ja jos se seurakunnankokous on ainoa asia jonka ihminen lepopäivästään Jumalan kanssa olemiselle uhraa, niin sitten olisi syytä miettiä asioita uudelleen.
        Oleellinen asia onkin se, että ymmärrämme että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Lepopäivä on lahja, jotta voimme a) levätä ja b) viettää aikaa Jumalan kanssa.

        Kyllä se ruoka lähentää ihmistä Jumalaan. Kun riittävästi syö rasvasta ruokaa, on paljon lähempänä Jumalaa, kuin hän joka syö jotensakin terveellisesti. Hän on kauempana Jumalasta, ts. elinpäivien mitassa katsottuna. Ruoka ei välttämättä ulostu kokonaisuudessaan, jos ajatellaan vaikka Sinistä lenkkiä. Jopa lenkkimakkara mainosti todellista tilannetta, että tie sydämeen käy vatsan kautta.
        Toinen asia on myös, että paksunsuolen syöpä voi aktivoitua liiasta punaisesta lihasta ja tämä tieto on terveysläheistä luettua, ravintoterapiakirjasta. Luettu sikisi, kun puolisolle tehtiin avanne syövän takia. Siis fakta on, että "syökää kaikkea" eikä ihmisen ruumis ole Pyhän Hengen temppeli, siitä ei tarvii pitää huolta, on yleinen kristittyjen käyttämä mantra. Samaa veisasin itsekin, ---kunnes--- raja tuotiin vastaan.


      • pyhpyh
        HourailijaEllen kirjoitti:

        Ellenin hourunäyt OVAT harhoja!

        Sellaisia kuin hourunäkyjä ei ole olemassakaan.


      • HourailijaEllen
        pyhpyh kirjoitti:

        Sellaisia kuin hourunäkyjä ei ole olemassakaan.

        Tietysti on: ihminen, joka hourailee ja näkee siinä tilassa näkyjä, näkee hourunäyn. Juuri näin kävi Ellenille ja niitä sitten alettiin adventtikirkossa opettaa "jumalallisena totuutena."


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        No, sitäpä juuri tarkoitin että on ihan sama miten ihminen on noudattamatta sapattia jos uskoo sen olevan velvollisuus; nurkan takana tai julkisesti - ihan sama. Siksi en ymmärtänytkään Jarin vertausta salatupakoinnista julkiseen tupakointiin verrattuna.
        Kyse onkin juuri siitä, haluaako ihminen asettaa itselleen velvoitteita joita Raamattu ei kristitylle anna - kuten porkkanan syömättömyys tai Israelille annetun sapatin noudattaminen... kuten Paavali toi ilmi:
        1 Kor 8: "7 Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
        8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy."
        Erityisesti on hyvä huomata, että tässä Paavali puhuu epäjumalille uhratun syömisestä ja toteaa sen olevan haitaksi ihmiselle vain hänen oman omantuntonsa tahrautumisen kautta. Se on UT:n sanoma kristityille epäpuhtaisiin eläimiin, epäjumalille uhrattuun ja myös sapatin pitämiseen liittyen. Ei vahingoita - eikä lähennä. Sapatin pitäminen ei myöskään lähennä ihmistä Jumalaan, vaan ihmistä lähentää Jumalaan se, että viettää aikaa Jumalan kanssa. Ei sapattikokous tai sunnuntaikokous ole mitenkään erilaisia tässä suhteessa - ja jos se seurakunnankokous on ainoa asia jonka ihminen lepopäivästään Jumalan kanssa olemiselle uhraa, niin sitten olisi syytä miettiä asioita uudelleen.
        Oleellinen asia onkin se, että ymmärrämme että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Lepopäivä on lahja, jotta voimme a) levätä ja b) viettää aikaa Jumalan kanssa.

        Eap: ##Sapatin pitäminen ei myöskään lähennä ihmistä Jumalaan, vaan ihmistä lähentää Jumalaan se, että viettää aikaa Jumalan kanssa. Ei sapattikokous tai sunnuntaikokous ole mitenkään erilaisia tässä suhteessa - ja jos se seurakunnankokous on ainoa asia jonka ihminen lepopäivästään Jumalan kanssa olemiselle uhraa, niin sitten olisi syytä miettiä asioita uudelleen.##

        Aivan oikein - minusta kuitenkin sapatti ja muut viikonpäivät eroavat toisistaan siten että => Jumala pyhitti sapatin .. Mikä ei tietenkään tarkoita, että ihminen ei voisi seurustella Jumalan kanssa kaikkina päivinä. Niinkuin jokainen uskova omalla tavallaan tekeekin.

        Minä joka pidän kiinni Raamatun kokonaissanomasta, en voisi sanoa että sapatti on jonain muuna päivänä kuin se on - koska se ei ole - siitä on vaikka kuinka monia todisteita, että lauantai on sapatti . Lauantaita jopa kutsutaan sapatiksi monissa kielissä .. vaikka sitä suomenkielessä kutsutaankin lauantaiksi. Siis kysymys ei voi olla siitä että minä päivänä sapatti on. Vai mitä ..

        Minä olen tullut omalle kohdalleni siihen päätelmään, että sapatilla on erityinen tarkoitus Raamatussa ja lunastuksessa - sitä voisin omalla nimellä kutsua vaikka "sapatin tarkoitukseksi" .. mikä toteutuu lopullisesti niiden 1000 vuoden aikana joista Ilmestyskirja kertoo ..

        => Jumala sanoo: "MUISTA pyhittää lepopäiväsi (sapatti) " ..

        Se on tosiasiassa yksi 10:stä käskystä .. ja Raamattu kertoo, että se oli Jumalan sormi, joka kirjoitti käskyt laintauluihin - jopa kahteen kertaan kun Mooses suutui kansalle ja rikkoi ne ensimmäiset taulut.

        Niin tärkeitä käskyt ovat lunastuskertomuksessa ..

        2. Moos. 31:13
        "Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut, sillä sapatti on sukupolvesta toiseen oleva merkkinä liitosta, jonka minä olen teidän kanssanne tehnyt. SIITÄ TE MUISTATTE, että minä, Herra, olen erottanut teidät omaksi kansakseni.
        ---
        2. Moos. 31:18
        Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.
        ---
        3. Moos. 19:3
        "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

        ---
        Minä en ylipäätään ymmärrä miksi Raamatun Jumalaan uskovien keskuudessa yleensäkään kiistellään Raamatun Jumalan pyhittämästä päivästä?

        Aloituksen kysymykseen vastasin omalta kohdaltani jo aikaisemmin, ja niinkuin kirjoitin oma käsitykseni on, että sapatilla on erikoinen tarkoituksensa Raamatussa .. että se on tulevan esikuvaa niinkuin niin monet muutkin asiat .. mutta se on liian pitkä asia kirjoitettavaksi yhdessä ketjussa .

        alex


      • Kaikkinapäivinä
        alex.kasi kirjoitti:

        Eap: ##Sapatin pitäminen ei myöskään lähennä ihmistä Jumalaan, vaan ihmistä lähentää Jumalaan se, että viettää aikaa Jumalan kanssa. Ei sapattikokous tai sunnuntaikokous ole mitenkään erilaisia tässä suhteessa - ja jos se seurakunnankokous on ainoa asia jonka ihminen lepopäivästään Jumalan kanssa olemiselle uhraa, niin sitten olisi syytä miettiä asioita uudelleen.##

        Aivan oikein - minusta kuitenkin sapatti ja muut viikonpäivät eroavat toisistaan siten että => Jumala pyhitti sapatin .. Mikä ei tietenkään tarkoita, että ihminen ei voisi seurustella Jumalan kanssa kaikkina päivinä. Niinkuin jokainen uskova omalla tavallaan tekeekin.

        Minä joka pidän kiinni Raamatun kokonaissanomasta, en voisi sanoa että sapatti on jonain muuna päivänä kuin se on - koska se ei ole - siitä on vaikka kuinka monia todisteita, että lauantai on sapatti . Lauantaita jopa kutsutaan sapatiksi monissa kielissä .. vaikka sitä suomenkielessä kutsutaankin lauantaiksi. Siis kysymys ei voi olla siitä että minä päivänä sapatti on. Vai mitä ..

        Minä olen tullut omalle kohdalleni siihen päätelmään, että sapatilla on erityinen tarkoitus Raamatussa ja lunastuksessa - sitä voisin omalla nimellä kutsua vaikka "sapatin tarkoitukseksi" .. mikä toteutuu lopullisesti niiden 1000 vuoden aikana joista Ilmestyskirja kertoo ..

        => Jumala sanoo: "MUISTA pyhittää lepopäiväsi (sapatti) " ..

        Se on tosiasiassa yksi 10:stä käskystä .. ja Raamattu kertoo, että se oli Jumalan sormi, joka kirjoitti käskyt laintauluihin - jopa kahteen kertaan kun Mooses suutui kansalle ja rikkoi ne ensimmäiset taulut.

        Niin tärkeitä käskyt ovat lunastuskertomuksessa ..

        2. Moos. 31:13
        "Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut, sillä sapatti on sukupolvesta toiseen oleva merkkinä liitosta, jonka minä olen teidän kanssanne tehnyt. SIITÄ TE MUISTATTE, että minä, Herra, olen erottanut teidät omaksi kansakseni.
        ---
        2. Moos. 31:18
        Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.
        ---
        3. Moos. 19:3
        "Jokainen teistä kunnioittakoon äitiään ja isäänsä. Pitäkää kunniassa sapatti ja määräykset, jotka olen siitä antanut. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.

        ---
        Minä en ylipäätään ymmärrä miksi Raamatun Jumalaan uskovien keskuudessa yleensäkään kiistellään Raamatun Jumalan pyhittämästä päivästä?

        Aloituksen kysymykseen vastasin omalta kohdaltani jo aikaisemmin, ja niinkuin kirjoitin oma käsitykseni on, että sapatilla on erikoinen tarkoituksensa Raamatussa .. että se on tulevan esikuvaa niinkuin niin monet muutkin asiat .. mutta se on liian pitkä asia kirjoitettavaksi yhdessä ketjussa .

        alex

        "Sapatilla on erityinen OSUUS lunastuksessa...". Ei ole! Ei erityistä eikä mitään muutakaan osuutta.

        Lunastus on yksin Jeesuksen ristinkuolemassa meistä maksettu kallis hinta: Jeesuksen veri. Sapatti ei liity lunastukseen. Tämä suomen kielessä lauantaiksi kutsuttu päivä ei omista mitään erityistä "mahtia", ei synneistä vapautukseen, ei taivaaseen pääsyyn. Sapattina saa levätä ja keskustella Jumalan kanssa. Olen kuitenkin huomannut, että kun näitä tekee kaikkina päivinä, niin yhteys Herraan on intensiivistä eikä yhden viikonpäivän varassa.


    • Eikös ortodoksijuutalaiset suhtaudu meleko vakavasti sapattiin. Ei saa painella hissin nappuloitakaan, tai käännellä valokatkaisinta.

      Pitää olla lapsenusko tallella näillä, ei ajatus paljonkaan lennä. Lieneekö paskalla käynnin jälkeen pytyn napin painaminen työtä? Sehän puhdistaa pytyn, joten syntiähän se on... eikös muuten ole kumma juttu, ettei julma säätänyt sillai, ettei ihmisen tarvi käydä paskalla sapattina. Olis vaan lamannut suolen toiminnan, kummako tuo nyt on, kun karhukin on puoli vuotta paskantamatta!

      • laki.ja.ihminen

        Jeesus totesi tuohon, että laki on Hengellinen. Sinä taas tarkastelet sen lain lihallista versiota.
        Siis sapatti on Hengellinen, kuten muutkin Herran käskyt, jotka ovat Pyhiä ja siksi juuri Henki on ihmisessä, joka voimana täyttää Jumalan tahdon.
        VAnha aatamihan siihen ei pysty ja sitähän sinä varmaan tarkoitit.
        Lihassa ei pysty edes kunnioittamaan sapattia, on se niin vaikeeta.
        Toiset vastaavassa tapauksessa kallistuvat sunnuntain puoleen ja pistävät valkoisen lakanan päälle, ollakseen autuaan näköisinä.
        Niin, koska siihen se vanha-aatami pystyy, eikä olekaan niin lakihenkinen.


    • Nämä kannattaa lukea liittyen lepopäivän viettoon;


      1 Moos 2:1-4, 2 Moos 20:8-11, 2 Moos 31:13-17, Hes 20:20, 5 Moos 5:12-15, Jes 58:13-14, Ilm 14:7.
      Lisäksi että Jeesus nuhteli fariseuksia sapatin viettoon liittyvien ihmiskäskyjen vuoksi.

      Opetuslapset viettivät sapattia Jeesuksen kuoleman jälkeen. (Luuk 23:56, Apt 13:42-46, 16:13, 17:2, 18:4) Jeesus ei muuttanut sapattia. (Luuk 16:17, Matt 5:17-20) Kristityt ovat velvollisia vieläkin noudattamaan lepopäiväkäskyä. (1 Joh 2:3-6, Joh 15:10, 1 Piet 2:21, Ilm 14:12, 12:17)

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • No, minä en ole adventisti joten älä syytä adventisteja siitä mitä minä nyt kirjoitan.

      Minä näen tämän sapatti asian siten, että se joka on mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa menee siihen suureen 1000 vuotiseen aikaan - tai sapattiin - josta apostoli Paavali kirjoittaa ja jonka aikana Jeesus hallitsee - ja jonka lopussa Jeesus luovuttaa valtakunnan Isälle - ja ei pidä unohtaa .. josta viikko sapatti on esikuvaa.
      Raamattu sanoo, että niihin jotka ovat mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa ei toisella kuolemalla ole valtaa - joten tässä mielessä on sapatti ainakin minulle osa pelastusprosessia - nyt en usko että itse viikkosapatin pitäminen olisi jonkinlainen "pääsylippu" ensimmäisten joukkoon (ja totuushan on että siitä päättä Jeesus ei kukaan muu).

      Nyt kuitenkin monet ihmiset ovat löytäneet Herran sapatin ja ihan omasta halustaan pitävät sen lepopäivänään sunnuntain sijaan - ja vaikka sapatti ehkä voi joillekin olla "rasittava" (ja sitähän minä en tiedä) niin pääasiassa se on levon ja palautuksen päivä niille jotka sapatin pyhittävät sunnuntai pyhityksen sijaan.

      Näin siis minä (joka en ole adventisti) ymmärrän Raamatun tässä sapatti-asiassa ..

      alex

      • Exadventistiparka

        "Nyt kuitenkin monet ihmiset ovat löytäneet Herran sapatin ja ihan omasta halustaan pitävät sen lepopäivänään sunnuntain sijaan"
        No mutta tuohan on ihan ok.
        Oleellista onkin juuri se, miten lepopäiväänsä suhtautuu - miten sitä viettää. Jos se tarkoittaa pakollista kirkossa käyntiä ja hampaat irvessä omien askareiden teosta ja kaupassa käymisestä pidättäytymistä, niin jotakin on pielessä.
        Jos lepopäivä tarkoittaa erityistä päivää jolloin ajatuksemme on Jumalan asioissa, niin lepopäivään on kätkettynä on siunaus meitä varten.


      • pyhpyh

        Jumalan käskyn velvoite ei riipu ihmisen mielipiteistä ja tunnetiloista.


      • pyhpyh kirjoitti:

        Jumalan käskyn velvoite ei riipu ihmisen mielipiteistä ja tunnetiloista.

        Tätä asiaa voi katsoa kahdella tavalla -- esimerkiksi siten, että kirjaimen perässä juokseminen ei pelasta ketään vaan sydämen usko ja Jeesuksen seuraaminen.

        Siksi ainakin minun mielestäni on hieman kyseenalaista sanoa "sapatin velvoitteet" .. sillä sen voisi ymmärtää siten että sydän on jossain muualla ja tehdään jotain vain velvollisuudesta.. mikä olisi harhaoppia..

        Mielestäni tähän sopii hyvin Paavalin kirjoitukset rakkauden merkityksestä :

        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        ----
        Toisin sanoen ei se auta jos Jumalan tahto tehdään vain velvollisuudesta tai pelosta.

        alex


    • Sen vähän perusteella, mitä viime vuosina olen adventistista kulttuuria seurannut, sapatissa tärkeintä ei ole sen pyhittäminen,

      vaan kuuluinen yhteisöön, joka uskoo, että lauantai on se päivä, joka kuuluu pyhittää, jos jonkin päivän pyhittää.

      Tärkeintä on siis se, että kuuluu siihen kirkkokuntaan, joka on oikeassa päivän suhteen, ei se, mitä sinä päivänä tekee vai tekeekö mitään.

      Järkyttävän suuri muutos siihen verrattuna, mitä adventistit esim. vuosina 1930 - 1975 olivat valmiit tekemään, jotta toimisivat kirkkonsa opetuksen mukaan.

      • typo:

        kuuluinen > kuuluminen


      • advariveli

        Rauhaa veli! itse ajattelen,että tärkeintä on elää lähellä Jeesusta.

        Siunausta sinulle!


      • Jaa-a Tuomas-Kuoma - olikohan tuo nyt ihan rehellinen mielipiteesi ?
        Siis että sapatin pyhittäminen ei olisi adventisteille tärkein sia sapatin vietssa - ja jos se todella on mielipiteesi .. niin miksi tulit tänne adventismi palstalle sen kertomaan?

        Sillä et kai ole ihan tosissasi väittämässä, että olet seurannut 20 miljoonaa adventistia tässä sapatin pyhittämisasiassa - suo anteeksi jos en usko sanaakaan tuosta kirjoituksestasi .. ja mitä se kertoo sinusta, se jääköön sanomatta tällä kertaa.

        Kun puhutaan sapatin pyhittämisestä.
        Oletko tullut ajatelleeksi mitä Raamattu sanoo sapatin pyhittämisestä ?

        1. Moos. 2:3
        Ja JUMALA SIUNASI seitsemännen päivän ja PYHITTI SEN, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        Siis Jumala pyhitti sapatin ... ja muistutti sitten kansaansa .. 2. Moos. 20:8 Muista pyhittää lepopäivä.

        2. Moos. 20:11
        Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; SEN TÄHDEN HERRA SIUNASI LEPOPÄIVÄN JA PYHITTI SEN.

        alex


    • Exadventistiparka

      Tunnustan, että nyt vasta oikeastaan luin tuon aloituksen sanamuodon:
      "Missä uskonlahkossa uskotaan että pelastusvarmuus on riippuvainen sapatin pitämisestä? Tunnustsvatko pastorit että Ellen White on väärä profeetta?"
      Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin Ellen ei suinkaan sanonut että pelastusvarmuus tulisi sapatista. Itse asiassa, päinvastoin.
      Ellen korosti sitä, ettei kukaan kristitty saisi ikinä kutsua itseään pelastetuksi, ennen kuin marssii taivaan porteista sisään. Näin ollen, Ellenin mukaan sapatti on kyllä ehto sille että ikinä taivaaseen pääsisi (adventtikansan joukossa), mutta pelastusvarmuutta ei siis saa sapattia pitävältä adventistilta löytyä.
      Joten totean että aloituksesi oli sikäli virheellinen, että adventistisen mytologian mukaan pelastusvarmuus ei siis tule. Ei tule. Ei sapatistakaan. Tai siis ei saa tulla.

    • anneelina8

      On vain yksi tie pelastukseen, joka uhrasi itsensä Golgatalla. Hyvät työt kuuliaisuus Jumalan käskyille ja kunniallinen elämä ovat vain uuden elämän hedelmiä, seurausta pelastuksesta. Mutta pelastus saadaan armosta uskon kautta.
      Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta se on Jumalan lahja ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.Ef.2:8,9.
      Uudesti syntynyt ei pidä Jumalan käskyjä pelastuakseen siis sapattiakaan että hän pelastuisi sapatin pitämisellä. Vaan siksi että Kristus on pelastanut hänet synneistään.
      Kristillinen elämä on tuloksena pelastuksesta uskon kautta Kristukseen.
      Jeesus itse vakuuttaa meille. Ja minä annan heille yhden sydämmen ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämmen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämmen, niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa. Hes.11:19,20.
      Uudestisyntyneinä me emme vaella lihan mukaan vaan Hengen.Room.8:4.

      • anneelina8

        Korjaus: piti laittaa uuden sydämmen, ei yhden laitoin tarkistamatta aamukiireessä niin tulikin virhe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4850
    2. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

      Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1352
    5. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

      Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1075
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

      Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      261
      980
    9. Tulee ikävä

      Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

      niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe