Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. Kiitos mailistasi ja myöskin Sinulle mukavaa vuoden jatkoa.Niin miten löysin Marokon. Se tapahtui aivan vahingossa. Minulla oli tarkoitus monta kuunkiertoa sitten viettää viikon loma Sri Lankalla ja sen jatkeeksi toinen viikko Nepalissa.Sattui kuitenkin niin, että ko matka peruutettiin vähäisen osanoton vuoksi. No jonnekin piti päästä.Kiireessä valitsin sitten Marokon ja Agadirin. Heti ensi hetkestä alkaen minusta tuntui siltaä,että Marokko ei ole minun paikkani. En viihtynyt.Kävin mm Marrakechissä, ja kun sieltä tulin Agadiriin, niin päätin etten mene sinne enää koskaan.Miksi kaikki tämä. En todella oikein tiedä.Olin kovasti odottanut matkaa Katmanduun, ja kun en päässyt niin ehkä se vaikutti asiaan.Paluulennolla kotiin mietin konessa syitä minksi en oikein viihtynyt.Jotain valopilkkujakin alkoi ilmestyä. Kun sitten olin taas täällä kotona niin päätin, että annan Marokolle vielä yhden mahdollisuuden. Varasin matkan menin ja kaikki näytti aivan toiselta. Löysin Marokon vai voisiko sanoa, että Marokko löysi minut.Pidän tästä maasta aivan valtavasti.Ihmiset ystävällisiä, ruoka mukavaa, katukahvilat leivonnaisineen Wau!.Tuntuu, että olen syvemmällä ja syvemmällä tässä kuningaskunnassa.Olen hitusen verran oppinut ymmärtämään Islamia ja muslimeja yleensäkin.Aivan tavallisia ihmisiä.Kun neulalla tuikkaa reijän muslimin käteen niin punaista sieltäkin tulee.Pidän todella paljon tästä maasta, ja valtavasti myöskin Marrakechistä.Olen nähnyt aika monia Marokon kaupunkeja, ja aina joka matkalla löytää aina jotain uutta.Toiset viihtyvät esim.Kanariansaarilla.No minä viihdyn Marokossa.Tällä palstalla olen yrittänyt antaa sitä tietoutta mitä minulle on kertynyt. Olen hyvin ilahtuneena seurannut tämän kauden kirjoittelua.Kalevi
  2. Marrakechin souk eli markkina-alue on hyvin laaja ja täynnä kujia. Väenpaljoudessa siellä saattaa eksyäkin. Tosin paikalliset ovat hyvin avuliaita, ja jos näin tapahtuu niin varmasti he ohjaavat toiselle "pääkujista"n joista sitten pääsee Djema El Fnalle eli Sadunkertojien torille. Hamdulilla! Yksi mahdollisuus on tietysti vuokrata paikallinen opas. Nämä ova ns. "epävirallisia" ja useimmiten nuoria kavereita.Kyllä ne mielestäni toimivat moitteetta. Tosin en ole enää vuosiin heidän palveluksiaan käyttänyt.Näitä kavereita parveilee soukkiin menevien katujen lähistöllä. Muistakaa kuitenkin aina sopia hinta etukäteen.Myöskin on sovittava kuinka kauan aikaa viivytte markkina-alueella.Jos Teillä on jotain ostosajatuksia mielessä niin mainitkaa niistä aluksi. Pojat kyllä usein vievät ns. "sopimusliikkeisiin".Taksoista en nyt kyllä pysty sanamaan mitään. Kai niihinkin on tullut jotain "indeksikorotuksia".Pyynnöt saattavat olla ihan mitä vain.Nämäkin asia ovat neuvottelu ja tinkimiskohtaamisia.Vaiia näiden oppaiden hintapyynnöt tuntuvat meikäläisittäin pieniltä niin muistakaa, että 50-100 dirhamilla saa jo paljon Marokossa.Kyllä sieltä ilmeisesti saa myös aivan virallisia ,oppaita. Tällöin ilmeisesti pitää mennä lähimpään paikalliseen turistitoimistoon.Jos menette Agadiriin suomalaisten matkanjärjestäjien matkoilla, niin kysykää lähemmin näistä asioista oppailta.Jos menette Aurinkomatkoilla niin Maarit ja Tuula tai Finmatkojen Kaisa varmasti kertoo. (Sanokaa terveisiä).Agadirin markkina-alue eli souk on huomattavasti pienempi, joten siellä Te ette tarvitse opasta. Välillä on mukavaa olla ihan eksysissäkin.-Marrakechin uudessa kaupunginosassa on leveitä katuja, upeine liikkeineen sekä katukahviloineen.Matka >Medinasta Djema el Fnaasta ei ole pitkä, mutta Sadunkertojien torin vierestäå voitte esim vuokrata "vossikan".Ne tekevät sopimuksen mukaan kiertoajeluja ,ja vievät minne haluatte. Olikohan se puolen tunnin ajelu keväällä n.60 dirhamia ja tunnin 100 dirhamia.Nämä hinnat kyllä perustuvat jo vähän hataraan muistiini. Noissa rajoissa ne kyllä olivat???. Kun kävelen Marran Sadunkertojien torilla niin mieleeni tulee lastenlaulu:"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa".MInulle Marrakech antaa aina jotain uutta., mutta makuasioista ei voi kiistellä. -Jos saatte käsiinne Elias Canetin kirjan Marrakechin äänet, niin lukekaa. Hyvää matkaa, kalevi
  3. Agadir kyllä melko suurelta määrin pyörii turismin ympärillä. Todellisesta Marokosta ei siellä oikein muodostu kuvaa. Agadirista löytyy kyllä yksi museo. Se on berberimuseo. Berberithän ovat alkuperäisväestöä.Arabit ovat tulleet myöhemmin.Museossa on jossain määrin esineistöä eli tarvekaluja, asuja ja berberikoruja.Museo löytyy keskustasta kävelykadun päästä läheltä Hotelli Arganaa Mohamed V-kadulta. Kierroksen jälkeen suosittelen kahvila La Fontainea (suihkulähde), ja sen suussa sulavia tuotteita. No makuasioista ei voi kiistellä. Tuo kahvila on kaksikerroksinen ja yläkerroksesta on mukava seurata Hassan II kadun ja tuon kävelykadun hyörinaa. Ajallahan ei ole merkitystä.Siellä on myös, kuten kaikissa turistipaikoissa siistit wc-tilat länsimaisine juttuineen.(Toisinaan puuttuu paperi)- Vähän tarkennusta valokuvaamisesta. Agadirissä ihmiset ovat,kuten kaikissa turistipaikoissa ,tottuneeet turisteihin kummallisine tapoineen.Kohteliasta on kuitenkin pyytää muodollinen lupa kuvaamiseen esim näyttämällä kameraa. Ei siinä yleensä mitään esteitä ole. Hyvin mielellään antavat kuvata jopa omia lapsiaan kun isät viikonvaihteessa "pyntättyine"lapsineen liikkuvat kadulla.Muslimi saattaa olla hieman taikauskoinen, ja kameran "silmä" vie kuulemma sielun. Kuvauskohteita kyllä varmasti riittää.Jos menette kaupunkikierrokselle niin Kasbah kukkulalla törmäättte ensimmäisiin valokuvattaviin.Ne kuitenkin laskuttavat palkkion.Muistakaa kuitenkin, että kohtuullinen kuvauspalkkio enintään 5- 10 dirhamia on ihan riittävä. Samoin kaduilla varsinkin viikonvaihteessa ja markkina-alueella liikkuville värikkäissä asuissa oleville vesikauppiaille.Pyyntö näiltä voi olla ihan mitä vaan.-Marrakech olisi tosi mielenkiintoinen kohde,mutta pienen lapsen kanssa se voi olla vähän rasittava.Ainakin Aurinkomatkojen retkillä käydään läpi marokkolaisen elämää syntymästä viimeiseen matkaan asti. Lisäksi maan historiaa ja nykypäivää esim. palkkojen sosiaalietujen (ei juuri ole) osalta.Bussimatka kestää sivu noin 4 tuntia. Imin-ta nouten kylässä on virkistäytymistako. Wc tilat ihan ok.-.Kalevi
  4. Hieman vielä noista kahviloista. Niinkuin jo mainitsin monien kahviloiden yhteydessä on leipämyymälä. Sieltä voi menna valitsemaan mitä haluu maistella.Kun ilmoittaa, että haluaa sen kahvilanpuolelle niin tarjoilija käy sen hakemassa. Maksu tarjoilijalle. Marokossa on tapana, että kahviloissa tarjoilija ostaa ensin itse kahvin ym. ja perii maksun sitten asiakkaalta.- Tuosta vesiputouksesta. Se tarkoittanee ilmeisesti Immousseria.Sen etäisyys Agadiristä on 50-60 kilometriä.En ole varma miten sinne kulkee linja-autoja. Putouksen vesimäärä riippuu tietysti sateista. Itse olen käynyt siellä pari kertaa ja tuolloin se oli vain pientä lirinää.Sinne kyllä taitaa päästä myöskin kansainvälisillä retkillä.Suomalaiset matkanjärjestäjät eivät sinne taida retkiä järjestää. HassanII-kadulla(yksi kaupungin pääkaduista) lähellä päämoskeijaa on eräs matkatoimisto, joka on järjestänyt myös retkiä tuonne.Samoin Bulevar 20 ayout- kadulla on isohko matkatoimisto, josta saattaa löytyä ko retki.-Yksi mielenkiintoinen retkikohde on Agadirin ja Inezganen (kaupunki) puolivälissä oleva paikka. Nyt en kyllä muista sen nimeä.Se on erään Italialaisen rakennuttama pieni kaupunki/kylä, jossa on myös kahvila ym palveluja. Sinne lähtee bussi mainitulta 20 ayout-kadulta läheltä Madina Palace hotellia.Lasta ei ilmeisesti kovinkaan paljon hetkauta nuo nähtävyydet.Mainitulta 20 ayout kadulta lähtee pienoisjuna kierrokselle. Olen osallistunut siihen, ja reitti kiertaa kaupungin keskustassa ulottuen uudelle hotellialueelle saakka.Lähtö-ja tulopaikka on Lintupuiston toisen portin kohdalla.--Joku kirjoitti villasukista. Ne ovat ihan mukavat mukana, koska yöt saattavat olla myöskin viileät.Toivotan Teille oikein antoisaa Agadirin matkaa.-Vielä sen verran, että paikalliset suhtautuvat hyvin myönteisesti lapsiin. Hyvää Uutta Vuotta. kalevi
  5. Näissä edellisissä kirjoituksissa on jo ollut monia asioita, mutta tässä vähäsen lisää. Agadirissa ei lastenvaunuja juurikaan näe muilla kuin turisteilla.Eivät ne rattaat tietenkään mikään este ole. Tosin siellä ei katujen ja teiden suunnittelija ole ottanut kovinkaan suuressa määrin esi. juuri noita lastenvaunuja. Toki siellä päsee liikkumaan, mutta saattaa olla joissakin kadunkulmissa kummallisia kynnyksiä.Keskustan kadut ovat ilmeisen ok, ja tuo pitkä rantabulevardi. Viimeksimainittua pidennetään kuulemma useita kilometrejä.Tämä lapsikysymys on kyllä minulle hieman vaikea, koska itse olen "lapseton".Muutamia vuosia sitten eräs sukulaiseni oli siellä n. 8 kk:n ikäisen lapsen kanssa. Mitään ongelmia ei ollut.-Kun katsoo täällä meillä ikkunasta ulos niin huomaa minkälainen työ sää tänäpäivänä. Mihinkään lämpöennätyksiin ei Agadidirissä kyllä tammi-helmikuussa päästä, mutta säät ovat olleet ihan siedettävät. Illat ovat vielä vähän viileät, joten varustautukaa vähän tähänkin.-Ainakin Aurinkomatkat järjestää patikkaretken. Itse en ole siihen osallistunut, mutta kannattaa kysyä. Aurinkomatkojen toimisto on aivan hotellinnen lähellä.Toimistossa on erittäin ystävälliset rouvat Maarit ja Tuula sekä ilmeisesti myös Katariina.-Tuossa samassa talossa on myös erittäin mukava kahvila La Veranda.Sen yhteydessä on myöskin leipämyymälä. Kannattaa tutustua sikäläisiin leivonnaisiin. Samalla Hassan II kadulla on myöskin yksi mukava kahvila La Fontaine upeine leipämyymälöineen. Tämän viereen oli keväällä rakenteilla myöskin uusi kahvila. Liekö jo valmis. Näitä kahviloita löytyy kyllä vähän joka kadulta.Myöskin marokkolaisessa kaupunginosassa on kahviloita.- Tutustumiskohteista Marrakech olisi kyllä erittäin mukava, mutta sinne ei kyllä kannata ottaa lastenvaunuja mukaan.Tungosta ja kapeita kujia markkina-alueella. Matka on kyllä vähän raskas. Lähtö aikaisin aamulla ja paluu melko myöhään. Lisäksi siellä kävellään hyvin hyvin paljon.Kaupunkikierros on ihan mukava, koska siinä näkee jo kaupungista melkoisen paljon.-Kohteita valokuvaukseen kyllä varmasti löytyy, mutta ihmisten kuvaamisen suhteen pitää olla vähän varovainen. Ehdottoman kiellettyjä ovat poliisit ja santarmit sekä sotilaat.- Keväällä rannalla tuulee ja se kyllä lennättää sitä hiekkaakin, mutta rantabulevardilla on ihan mukava kävellä.
  6. Kun olette Agadirissa niin menkää ennen ostoksia käymään keskustassa HassanII-kadulla olevaan Uniprix-nimiseen kauppaan.Tätä on joskus myös kutsuttu Agadirin Anttilaksi. Sieltä saa jonkinmoisen kuvan myös hintatasosta. Toinen iso liike on meikäläistä Prismaa muistuttava Marjane. Se on noin 3 kilometrin päässä keskustasta.Marokkolaisessa kaupunginosassa on iso farkkuliike. Lisäksi kannattaa vierailla soukissa eli markkana-alueella. Se on suljettu maanantaisin. Vilkkain päivä on perjantai. Siellä pitää tinkiä hinnoista.Minusta tuntuu, että mitä siellä ei ole niin sitä ei tarvita.Kultakauppoja on keskustassa ja rannan tuntumassa
    useita, ja kullan hinta seuraa maailman markkinahintaa, mutta työn osuudesta voi aina tinkiä .Agadirissä on liikkeitä, joissa ilmoitetaan että hinnat ovat kiinteitä.Nahkatuotteita kuten esim. puseroita ym on melkoiset määrät myös kenkiä.Farkkuja, t-paitoja, college-asuja sekä tavanomaista turistikrääsää.Merkkifarkkuja,urheilujalkineita ym ym.Alkuperästä en nyt pysty sanomaan mitään.Mitään elektroniikkatuotteita ei oikein ole,paitsi tietysti kopioita. Ostosten osalta en oikein osaa antaa mitään tarkempaa selvitystä.--Tällä palstalla eräs kirjoittaja moitti paikallisia takseja, Muistutan nyt vielä kerran, että pikkutakseissa on oltava taksamittari ja se on AINA pantava päälle.(Pikkutaksi on se oranssinvärinen, jonne mahtuu kolme jhenkilöä.) Taksilla ajaminen on Agadirissä tosi halpaa. Saattaa olla niin että taksi saattaa
    joskus yrittää jymäyttää, mutta alkaa maksako jos näin käy.Jos käytte esim. Marjane-liikkeessä niin taksimaksu keväällä maalis-huhtikuussa maksoi korkeintaa 12-13 dirhamia (n.1,2-1,3 euroa).Jos taksamittari ei mene päälle niin käskekää pysäyttää ja menette pois autosta tai sitten maksatta VAIN tuon mainitsemani summan.Taksikuski menbettää hyvin herkästi taksilupansa (taisi olla kolme varotusta poliisilta).Älkää nyt pelästykö tätä juttua. Käyttäkää taksia vaikka joka koriin saattaa joskus
    joutua myöskin mätä omena).Illalla kello 20 jälkeen taksa on kaksinkertainen.
  7. Vaikka en itse ole "lapsellinen" niin voin todeta että Marokko/Agadirir on hyvin lapsiystävällinen paikka.Lapset kyllä huomioidaan. Agadirissä on ns.kaupunkijuna (ei se mikään todellinen juna ole).Sillä ajetu luulisi myöskin lapsia kiinnostavan. Lisäksi keskustassa on lintupuisto, jossa tietysti lintuja ja isosarvisia pässejä haaremineen.Marrakech on mielenkiintoinen kaupunki ja siellä Djema el Fna eli sadunkertojien tori.Varsin paljon katsottavaa. Tuon matkan osalta on todettava, että bussimatka sinne kestää n neljä tuntia sivu.Perillä kävellään hyvin paljon.Ruokailua lukuunottamatta koko aika.Bussissa ei ole ollut ainakaan aikaisemmin wc-tiloja, mutta sekä meno että paluumatkalla on tauko Imin ta Noute-nimisessä kylässä. Siellä on kahvila sekä ihan mukavat wc tilat(myöskin ns länsimainen juttu).Turistibussit pysähtyvät tässä kylässä.Mikäli lapsenne (anteeksi kovasti) eivät ole marisevaa sorttia niin matkaan vaan.

Kerjäläisiä toki on jossain määrin, mutta eivät ole tunkeilevia. Itse en pääsääntöisesti noteraa kerjäläisiä. Toki silloin tällöin annan dirhamin puolitoista vanhuksille ja invalideille.Turistin kolikot eivät paljoa auta, ja niin kylmää kuin onkin sanoa,kerjäläiskysymys on maan sisäinen asia.

Agadir on siisti kaupunki.No hieman toisin kun mennään ulkopuolelle paikkoihin joissa turistit eivät käy.Ranta-alue siivotaan aikaisin aamulla. Roskapönttojä on paljon.Turistihotellit ovat siistejä samoin kahvilat.Mitenkähän sen siisteyden laita on täällä kotosuomessa.Seiniä ei töhritä. Korkeintaan siellä on sana Allah arabiaksi.Kadulla olevat korttipuhelimet toimivat.Ulkona oleviin pankkiautomaatteihin ei ole syljeskelty.Turistikahviloiden ja ravintoloiden wc tilat ovat siistejä( ns länsimaiset jutut). Tosin niistäkin saattaa puuttua wc paperi.
  8. Islamilaisessa maailmassa ei vietetä Uutta Vuotta kuten länsimaissa. Turisteille on varmastikin hotelleissa järjestetty jonkinlaista vastaanottoa. Itse en ole ollut tuona aikana Agadirissä, joten en siitä tiedä tämän enempää.- Moharran on liikkuva päivä, ja se on uskonnollinen juhla. Sitäkään ei turisti huomaa.Toivottelin kerran hotellini respassa hyvää Moharramia, ja se herätti hämmästystä.Kuten sanoui Tuo päivä on ihan tavallinen. Sitä en osaa sanoa miten siihen moskeijoissa suhtaudutaan.-Suuri lammasjuhla on suuri perhejuhla. Siihen eivät ei muslimit pääse osallistumaan.Meidän raamattumme mukaan Jumala kehoitti Aabrahamia ottamaan vanhimman poikansa mukaan ja menemään vuorelle sekä siellä rakentamaan alttarin ja uhraamaan poikansa. No Aabrahamn teki niinkuin käskettiin, ja juuri kun hän oli uhraamassa niin Jumala keskeytti sen ja Aabraham löysi alttarin vierestä lampaan jonka hän sitten uhrasi.Näinhän se taisi olla. No islamissa on sama juttu. Aabraham on vain Ibrahin ja vanhin poika Ismail.Suuri lammasjuhla on liikkuva juhlapäivä, se taitaa määräytyä kahden kuukauden päästä paastokuukauden eli Ramadanin päättymisestä.Tuona päivänä perheiden pitäisi mahdollisuuksien mukaan ostaa lammas (se oli kai myös niin, että mitä suurisarvisempi pässi sitä parempi) ja teurastaa se.Tämä tapahtuu kotona. Osa lampaasta syödään kotona ja osa mukaan ja sukulaisiin sekä viimeinen osa pitäisi jakaa köyhille.Lampaaat kallistuvat tämän juhlan aikana, ja kaikilla ei tietysti ole varaa tähän.Tämä päivä on kuitenkin perhe-ja sukujuhla."Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan" niinkuin sananlaskussa sanotaan.Islamilaisessa maailmassa heidän juhlansa ovat pääsääntöisesti suljettu ulkopuolisilta, ja hyvä näin.Aivan varmasti ulkopuoliset "häiritsisivät" perhejuhlien viettoa.Eiköhän tämä ole näin myöskin täällä kotosuomessa.