Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kalevisilvennoinen
profiilit
kalevisilvennoinen
kalevisilvennoinen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
17
Kommenttia
255
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla +8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi
28.11.2008 15:16
On todella valitettavaa, että ruokailu oli teille pettymys.Agadirissä on ravintoloita hyvin paljon. niin ettei välttämättä tarvitse lähteä kaupungin ulkopuolelle. En ole itse koskaan kokenut kertomanne mkukaista ruokailua.Esim. marokkolaisessa kaupunginosassa Hotelli Sindibadin aukiolla on neljä pientä ravintolaa, joissa, ainakin minun makuni mukaan, saa erinomaista tagine-pataa.Selkeätä lihaa oli se sitten kanaa tai nautaa.Menu noissa ravintoloissa on ollut 35-45 dirhamia (1 dirhami on n. 0,10 euroa).Keskustassa ja ranta-alueella on monenlaiseen makuun olevaa ravintolaa.Todella ikävää, että tuo ruokailu tuotti teille pettymyksewn.Kalevi
24.11.2008 12:12
Islamilaisena maana joulua eivät paikalliset vietä.Olen minä siellä kyllä nähnyt mainospukkeja (joulu), ja jotkut hotellit kyllä ovat huomioineet turistinsa.Muutoin tuo joulun aika ei erotu marokkolaisen jokapäiväisestä elämästä.
Joulukuussa illat ja yöt ovat viileähköjä, joten jotain lämmintä kannattaa varata mukaan.Vesi Atlannissa on ilmeisesti myöskin jo viileähköä.Päivisin kyllä tarkenee.
Bussilla matka Marrakechiin kestää noin neljä tuntia. Bussit ovat yleensä tupaten täynnä.Hinnat ovat noin 70-80 dirhamia suunta. Ainakaan aikaisemmin ei edestakaista lippua ole ollut mahdollisuus ostaa. Bussiyhtiöitä on useita.Mikäli matkustatte ensimmäistä kertaa Agafiriin niin suosittelen matkanjärjestäjien järjestämiä matkoja. Matkailua tietysti helpottaa jos osaatte ranskaa tai arabiaa.Itse olen mennyt myös joskus paikallisella bussilla, ja se on aina pieni seikkailu. Hyvää matkaa.Kalevi
17.11.2008 10:48
Nykyisin ei säästä tiedä oikeastaan kukaan mitään. Yleisesti ottaen Marrakechissä sää on ollut kesäisin kuuma ja talvikautena viileä.Talvikautena myöskin sateet ovat yleisempiä.Hyvää matkaa antoisaan Marrakechiin.Kalevi8
15.11.2008 11:44
Johan oli taas kirjoitus. On aivan ilmeistä, ettei ko kirjoittaja ole edes käynyt Marokossa. Missähän niitä konepistoolivartijoita mahtaa olla?Sana on tietysti vapaa, mutta jonkinlainen totuudenmukaisuus pitäisi olla kirjoittelussakin. Kalevi
14.11.2008 12:15
Huh huh.Ko matkailija on ilmeisesti kokenut/hakenut vain turistikohteen ns. pimeätä puolta.Mistähän hän on löytänyt sitä ilmaista viinaa? On totta, että Agadiristakin löytää kirjoittajan mainitsemia "halpoja naisia", mutta väittäisin ettei kaupunki ole näitä täynnä.Tekisikö Agadir poikkeuksen.Mistähän tuo mainittujen henkilöiden saatavuus sitten mahtaa johtua? Olisiko kirjoittajan kohdalla niin, ettei hän ole edes käynyt Agadirissä. Itse väitän,että maasta löytyy todella paljon muuta kuin kirjoittajan mainitsemia asioita.Kalevi
31.10.2008 11:51
Olen asunut kummassakin hotellissa.Molemmat ihan kelvollisia. Mikäli kaipaatte parveketta niin niitä ei Sud Bahiassa ole vaan ainoastaan ns ranskalainen parveke.Kummankin hotellin sijainti on hyvä elikkä kaupungin keskustassa.Hotelli Kamal on pienempi, joten siellä allasaluekin on pienempi Syd Bahiaan verrattuna. Kumpikin hotelli on siisti ja henkilökunta hyvin ystävällistä.
Retkistä Marrakech on on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Agadiristä etelän suuntaan on hopeakaupunki Tiznit.Siellä on pieniä liikkeitä joissa myydään erilaisia hopeakoruja.Pieni kaupunki. Tuo Tafraut on pieni kylä, jonne tie on mielenkiintoisempi kuin Tiznitin retkellä.No tämä on tietysti minun mielipiteeni.Tafraoutessa on merkillisiä kalliomuodostelmia. Kylä itsessään on pieni. Ihan kiva pieni kalastajakaupunki on Essaouira noin 175 kilometriä Agadiristä pohjoisen suuntaan. Tie sinne seuraa pitkälti Atlannin rannikkoa, ja on ihan kivan näköistä.Kaupunki on pienehkö kalastajakaupunki, jonka Medinassa on ollut pieniä putiikkeja ja gallerioita.Linnoituksessa on kiva seurata Atlannin tyrskyjä rantakiviin.Jos itse pistäisin näitä järjestykseen niin ensi sijalla on tietysti Marrakech ja sitten Essaouira, Tafraoute ja Tiznit.Tietysti muitakin kohteita löytyy kuten eteläpuolella oleva Taroudant sekä kauempana pohjoispuolella oleva Fes ym ym.
Sää keväällä on ihan mukiinmenevä. Tosin illat ja yöt ovat viileähköja ja rannalla saattaa tuulla.Aurinkoa on ainakin aikaisemmin riittänyt. Kalevi
31.10.2008 11:39
Ruokapaikkoja Agadirissä on pilvin pimein. Marokkolaisessa kaupunginosassa Hotelli Sindibaarin vieressa on aukio, jossa on 4-5 pientä ravintolaa. Siellä ruoka on paikallista eli eriliasia tagine-patoja ja tietysti myös cous cousta. Sipuli- ym pihvejä ei siellä kannata tilata. Ravintolat ovat olleet hyvin suosittuja.Näissä paikoissa hintataso on ollut 35 -45 dirhamia.Menu on käsittänyt alkuruuan ja pääruuan sekä jälkiruuan. Lisäksi aina myös minttutee. Lisukkeina patonkia, voita, oliiveja. Alkoholia ei näissä ravintoloissa ole ollut tarjolla.Ihan mukavia ruokapaikkoja.Kalevi
31.10.2008 11:21
Kiitos ystävällisistä sanoista. Kuten olen aikaisemmin täällä kirjoittanut jouduin Marokkoon ikäänkuin vahingossa. Kun lähdemme matkalle minne tahansa niin meillä on erilaiset odotukset. Kuka haluaa lepoa ja rauhaa eli rauhallista päivien viettoa. Toinen taas haluaa tutustua hieman enemmä ja syvemmälti maahan ja sen ihmisiin.Itse kuulun viimeksimainittuihin.Marokko on minulle hieman mystinen mielenkiintoinen maa.Aina näkee jotain uutta.Agadirissä Kasbah kukkulan rinteellä on teksti :Allah, alwattan,al malik eli Jumala, isänmaa ja kuningas. Jo naissä kaikissa on pohtimista tasavaltalaiselle.Minulle matkoillani on hyvin tärkeää aurinko ja lämmin sää, kahvilat ymym. Sen lisäksi haluan kuitenkin tietää aina vähän enemmän siitä maasta ja sen tavallisten ihmisten elämästä jonka katuja ja polkuja kuljen. No tämä tästä.
Agadirissäkin on kyllä paikallisia hammameita.Löytyy sieltä saunojakin joidenkin hotellien yhteydessä.Nyt en valitettavasti muista nimea, mutta hieman kaupungin ulkopuolella on hamman, joka on uudehko ja suosittu.Tämä kyllä mainitaan ainakin Aurinkomatkojen kohdekirjassa.Saunaihminen kun olen niin itse käyn tavallisesti myös hotelli Al Madina Palacen saunassa.Toki hammamissakin "sielu lepää".Kalevi
23.10.2008 11:55
Olen asunut Syd Bahia hotellissa eikä se mikään hökkeli ole. Ainoa pieni puute minun mielestäni oli se, ettei parvekkeita ole.Huoneet olivat siistit. Henkilökunta hyvin ystävällistä ja auttavaista.Uima-allas alue on laajahko. En tiedä onko tällä kaudella samoin kuin aikaisemmin, mutta aamiainen oli monipuolinen. No ei se mikään buffet- aamiainen ollut, mutta kuitenkin siihen sisältyi tomaattia, makkaraa (halal eli ei siinä ollut sianlihaa),oliveja, hunajaa, munakokkelia,pannukakkua,jugurttia,paria laatua leipää sekä kroisantteja ja suklaapullia (pulla jonka yhdessä kulmassa sisällä oli suklaata). Aooelsiini.Tällä pärjäsi jo varsin pitkälle päivässä. No en tiedä onko se tällä kaudella samanlainen.Minulla oli tuolloin puolihoito eli illallinen, joka sisälsi keiton tai salaatin, pääruuan lihaa,kalaa,jälkiruuan. hedelmiä, tai jäätelöä tai leivoksen. Hotellissa on myös baari, jossa oli elävää musiikkia johonkin aikaa illasta.Baarissa on alkoholitarjoilua.Aulatilat ovat isot. En taas kerran ymmärrä miten joku kirjoittaja voi väittää esim.Syd Bahia hökkeliksi.
Auringonotto on suositeltavaa hotellin uima-altaalla tai sitten rannalla maksullisissa aidatuilla alueilla. Rannalla liikkuu valvonnasta huolimatta paljon erilaisia kaupustelijoita. Hyvää matkaa. Kalevi
22.10.2008 11:54
Edellisessä mailissani oli paljon kirjoitusvirheitä, joten anteeksi.
Kirjoitin, että Adassa kannattaa nauttia palveluista. Rakkaat ystäväni Arja ja Ritva käyvät siellä usein kampaamossa.Heidän suosikkipaikkansa on ollut Hotelli Kamalin talossa oleva kampaamo.Terveiset vaan A:lle ja R:lle.Itse käyn Agassa myöskin aika parturissa.Tavallisimmin Taljbortissa (marokkolainen kaupunginosa). Partureitakin on pilvin pimein. Viimeksi kun kävin niin leikkaus pesuineen maksoi 40 dirhamia eli noin 4 euroa.
Itsen viihdyn paljon katukahviloissa. Suosikkipaikkojaniovat Hassan II-kadulla sijai8tsevat La Veranda ja La Fontaine. Kakahviloitakin on runsaasti myös rantabulevardin varrella. Kalevi
20.10.2008 11:57
Koska olette jo paljon matkustelleet niin Agadir/Marokko ei ole teille mikään kulttuurishokki. Suosittelen hyvin paljon teille >Marrakechiä. Siellä varsinkin Djema el Fna (sadunkertojien tori) on mielenkiintoinen. Ynnä sen kupeessa oleva iso markkina-alue. Marrakechissa on myöskin uusi kaupunginosa, jossa on leveitä bulevardeja katukahviloi8neen ja liikkeineen. Jos teillä on siellä aikaa niin vierailkaa myöskin Majorelle-puutarhassa.Kaupungin elämä kuuluu ulkopuolella, mutta sisällä on rauhallista. Paljon erilaisia kaktuksia ja puita. Puutarha ei ole kovin iso, mutta siellä on rauhallisia katettuja polkuja penkkeineen levähdystä varten. Jos viivytte Marrassa vuorokautta pidemmän aikaa, niin tuolla Sadunkertojien torilla on iltaisin klo 5 pm paikallista aikaa lähtien pieniä ravintoloita.
Noin 170 kilometrin päässä Agasta on pieni kaupunki nimeltään Essaouira.Tie sinne saeurailee pääosin Atlannin rantaa.
Agadiristä etelään on hopeakaupunki nimeltään Tiznit.Siellä myydään paljon erilaisia hopeakoruja. Edelleen etelään päin mentäessä tulee vastaan Gulmime-niminen kaupunki, jossa on lauantaisin kamelimarkkinat.
Marokon pääkielet ovat arabia ja ranska. Enlantiakin puhutaan, ja varsinkin basaarikauppiaat osaavat jonkin verran suomeakin. Heiltä kuulee varsin usein lauseen:"Stockammin laatu ja Anttilan hinnat".
Oum el Bainen lastentarhassa olapsia muistaaksen kolmeen ikävuoteen saakka. Kun itse kävin siellä niin nuorin oli 45 vuorokauden ikäinen. Uskoisin että raha on kaikkein paras lahjoitus. Toki he ottavat vastaan vaatteitakin.
Nauttikaa Agadirissä palveluista. Hyvää matkaa. kalevi
20.10.2008 11:28
Uimisessa ei ole ongelmia, jos ei ui kauas merelle. Uimista suositellaan rannan suuntaisesti.
Agadirissa on supermarketteja. Meikäläistä Prismaa muistuttava Marjane-liike sijaitsee noin 3 kilometriä kaupungin keskustasta.Sinne on ihan kiva kävelytie vaikka taksillakin kyllä tietysti pääsee. Pienimuotoisempia ovat aivan keskustassa sijaitsevat Sawma ja Anaprix sekä Uniprix. Kaikissa näissä on myös alkoholiosastot sitä tarvitseville.
Tuosta huivikysymyksestä en oikein osaa sanoa mitään.Marokossa ainakin turistipaikat ovat hyvin länsimaisia.Minusta tämä asia paikallisten miesten tungettelevaisuudesta on hieman ylikorostunutta. Kyllä Agadirissäkin nainen seuraa saa ikään katsomatta, jos sitä haluaa. Kuklaan ei kuitenkaan väkisin vie mihinkään. Hyvää matkaa. kalevi
07.10.2008 11:55
Tämä kirjoitelmani on tietysti miehen näkökulmasta katsottuna, ja olen tästä asiasta kirjoittanut aikaisemminkin.Islamilainen maailma on miesten maalmaa, mutta se ei missaan tapauksessa tarkoita sitä, että yksin matkustava nainen olisi outo lintu. MIkäli olen ymmärtänyt, niin samanlaista on esim. Italiassa, Espanjassa ja Kreikassa.Ei se sen kummallisempaa ole.On myönnettävä, että paikallisten "urhojen " päät kääntyvät naisten perään, mutta entä sitten. Agadirissa nainen voi kulkea kadulla eikä mitään pahaa tapahdu.Ravintoloiss ja kahviloissa sekä hotelleissa henkilökunta ei kummastele yksin matkustavaa naista. Hotellien uima-altaalla saa olla rauhassa. Rannalla suosittelen käytettävän valvottua ja maksullista aluetta. Kun itse menen rannalle niin käytän valvottua aluetta, koska rannalla liikkuu kaikenlaisia kaupustelijoita aivan häiriöksi asti. Tosin Agadirin upealla rannalla liikkuu vartijoita ja poliiseja valvontatehtävissä, mutta kun he menevät matkallaan kauemmaksi niin silloin joku on jo kauppaamassa jotakin.Eli ulkopuolella hotellien uima-altaita suosittelen valvottuja ranta-alueita.
Agadirissa on runsaasti poliiseja valvomassa kaduilla järjestystä. Aina voi kääntyä poliisin puoleen jos joku paikallinen käyttäytyy tungettelevasti.Poliisi puuttuu varmasti asiaan.Kun nainen kulkee kadulla ja jos joku huutelee perään niin tähän ei pidä mitenkään reagoida.
Tunnen muutaman suomalaisen naishenkilön, jotka vuosittain käyvät Agadirissä. Heidän kertomansa mukaan heillä ei ole koskaan ollu minkäänlaisia ongelmia paikallisten miesten suhteen. Terveiset vaan A:lle ja R:lle. Kalevi
03.10.2008 11:58
Olen vieraillut Marokossa ja lähinnä Agadirissä.Olen asunuthotelleissa, joiden suomalaisten matkanjärjestäjien luokitus on ollut kaksi ja kolme sekä neljä tähteä.Kertaakaan näiden matkojen aikoina en ole törmännyt mainittuihin elikoihin.Jos niitä olisi ,kuten eräs kirjoittaja väittää, "laumoittain" niin kai niihin olisin jossain vaiheessä törmännyt.Ei kai voi väittää, ettei niitä olisi, mutta itse olen niiltä säästynyt.Matkani ovat kestäneet kauemmin kuin viikon tai kaksi.Kalevi
02.10.2008 11:55
Koskahan tämä kirjoittaja on viimeksi käynyt Agadirissä, koska hän kirjoittaa:"Ripuli iskee varmasti ja hygienia kaiken arvostelun alapuolella".Esim.Agadirissä on vuosittain paljon turisteja. Ei ole mikään itsestään selvyys, että ripulin saa varmasti niinkuin tuo kirjoittaja väittää.Olen aina korostanut sitä, että maalaisjärjen käyttö on täysin sallittua niin muualla kuin kotimaassakin.Samoin käsihygienia.Agadirin kaupoissa on kylmälaitteet samoin kahviloissa.Itse syön aivan huoletta esim. jäätelöä ja jugurtteja sekä leivoksia.-kalevi
29.09.2008 11:45
Olen matkustellut Marokossa ja lähinnä Agadi8rissä eikä minulla ole koskaan ollut ongelmia minkään ripulin kanssa.Tämä on tietysti hyvin yksilöllistä.Ei ole mikään itsestään selvyyssiitä että saisi ripulin.Hygienian taso esim. Agadirissä on aivan eri luokkaa nyt kuin kymmeniä vuosia sitten.Vettä ei suositella juotavaksi, mutta itsensä peseminen on tietysti mahdollista. Itse käytän hanavettä myös hampaiden pesuun. Juontivetenä pullotettu vesi on suositeltavaa.MItä sitten kannattaisi vältellä. No se riippuu tietysti paikasta. Itse välttelen syömästä kadulla myytäviä sämpylöitä ja makkaroita. Maalaisjärjen käyttö on täysin sallittua joka paikassa. Lisäksi riittävä käsien pesu. Hyvää matkaa vain. kalevi
29.09.2008 11:27
Sää on ihan hyvä. Aurinkoa ja lämmintä. Myöskin illat ovat pehmeän lämpöisiä. Hyvää matkaa. kalevi
12.09.2008 12:16
Kyllä uskaltaa lähteä. Mitähän Te pelkäätte?Paikalliset ovat hyvin lapsiystävällisiä.Hotelleissa ja ravintoloissa lapsi varmasti huomioidaan.Aterioiden suhteen en usko olevan ongelmia. Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua. Jäätelöt ja joghurtit ovat hyviä.
Uskoisin lasten myöskin viihtyvän uima-altaalla ja rannalla.Agadirissä kulkee "kaupunkijuna", joka tekee kiertoajeluja kaupungissa.Lisäksi keskustassa on lintupuisto.Rohkeasti vaan matkalle. kalevi
27.08.2008 11:43
Olen useasti kirjoitellut tuosta matkustamisesta islamilaiseen maahan. On totta, että miehelle on hieman helpompaa matkustaminen kuin naiselle.Marokko on kuitenkin hyvin länsimaalainen maa.Marokkolaiset ovat pääsääntöisesti tottuneen turisteihin.ja he ovat uteliaan ystävällisiä.Tämä koskee ainakin turistipaikkoja kuten esim Marrakechiä ja Agadiriä. Olen aikaisemmin useasti maininnut, ettei kukaan siellä väkipakolla tunkeudu seuraan.Mnusta nainen voi aivan hyvin matkustaa yksin.MIkäli haluaa tuntustua maahan ja kansaan hieman syvemmin niin silloin kannattaa osallistua omien matkanjärjestäjien (suomalaisten) järjestämiin retkiin. Retkien aikana saa oppailta melkoisen tietopaketin maasta ja siellä asuvien ihmisten elämästä. Ainakin Aurinkomatkoilla ja Marrakechin retkillä on kerrottu "syntymästä hautaan saakka". Näin on ilmeisesti myös muiden matkanjärjestäjien osalta.
Suosittelen matkaa Agadiriin ja sieltä sitten retkeä esim. Marrakechiin.Hyvää kesän jatkoa. Kalevi
01.08.2008 11:28
4 / 13