Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla +8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi
  2. Olen asunut kummassakin hotellissa.Molemmat ihan kelvollisia. Mikäli kaipaatte parveketta niin niitä ei Sud Bahiassa ole vaan ainoastaan ns ranskalainen parveke.Kummankin hotellin sijainti on hyvä elikkä kaupungin keskustassa.Hotelli Kamal on pienempi, joten siellä allasaluekin on pienempi Syd Bahiaan verrattuna. Kumpikin hotelli on siisti ja henkilökunta hyvin ystävällistä.

Retkistä Marrakech on on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Agadiristä etelän suuntaan on hopeakaupunki Tiznit.Siellä on pieniä liikkeitä joissa myydään erilaisia hopeakoruja.Pieni kaupunki. Tuo Tafraut on pieni kylä, jonne tie on mielenkiintoisempi kuin Tiznitin retkellä.No tämä on tietysti minun mielipiteeni.Tafraoutessa on merkillisiä kalliomuodostelmia. Kylä itsessään on pieni. Ihan kiva pieni kalastajakaupunki on Essaouira noin 175 kilometriä Agadiristä pohjoisen suuntaan. Tie sinne seuraa pitkälti Atlannin rannikkoa, ja on ihan kivan näköistä.Kaupunki on pienehkö kalastajakaupunki, jonka Medinassa on ollut pieniä putiikkeja ja gallerioita.Linnoituksessa on kiva seurata Atlannin tyrskyjä rantakiviin.Jos itse pistäisin näitä järjestykseen niin ensi sijalla on tietysti Marrakech ja sitten Essaouira, Tafraoute ja Tiznit.Tietysti muitakin kohteita löytyy kuten eteläpuolella oleva Taroudant sekä kauempana pohjoispuolella oleva Fes ym ym.

Sää keväällä on ihan mukiinmenevä. Tosin illat ja yöt ovat viileähköja ja rannalla saattaa tuulla.Aurinkoa on ainakin aikaisemmin riittänyt. Kalevi
  3. Koska olette jo paljon matkustelleet niin Agadir/Marokko ei ole teille mikään kulttuurishokki. Suosittelen hyvin paljon teille >Marrakechiä. Siellä varsinkin Djema el Fna (sadunkertojien tori) on mielenkiintoinen. Ynnä sen kupeessa oleva iso markkina-alue. Marrakechissa on myöskin uusi kaupunginosa, jossa on leveitä bulevardeja katukahviloi8neen ja liikkeineen. Jos teillä on siellä aikaa niin vierailkaa myöskin Majorelle-puutarhassa.Kaupungin elämä kuuluu ulkopuolella, mutta sisällä on rauhallista. Paljon erilaisia kaktuksia ja puita. Puutarha ei ole kovin iso, mutta siellä on rauhallisia katettuja polkuja penkkeineen levähdystä varten. Jos viivytte Marrassa vuorokautta pidemmän aikaa, niin tuolla Sadunkertojien torilla on iltaisin klo 5 pm paikallista aikaa lähtien pieniä ravintoloita.

Noin 170 kilometrin päässä Agasta on pieni kaupunki nimeltään Essaouira.Tie sinne saeurailee pääosin Atlannin rantaa.

Agadiristä etelään on hopeakaupunki nimeltään Tiznit.Siellä myydään paljon erilaisia hopeakoruja. Edelleen etelään päin mentäessä tulee vastaan Gulmime-niminen kaupunki, jossa on lauantaisin kamelimarkkinat.

Marokon pääkielet ovat arabia ja ranska. Enlantiakin puhutaan, ja varsinkin basaarikauppiaat osaavat jonkin verran suomeakin. Heiltä kuulee varsin usein lauseen:"Stockammin laatu ja Anttilan hinnat".

Oum el Bainen lastentarhassa olapsia muistaaksen kolmeen ikävuoteen saakka. Kun itse kävin siellä niin nuorin oli 45 vuorokauden ikäinen. Uskoisin että raha on kaikkein paras lahjoitus. Toki he ottavat vastaan vaatteitakin.

Nauttikaa Agadirissä palveluista. Hyvää matkaa. kalevi
  4. Tämä kirjoitelmani on tietysti miehen näkökulmasta katsottuna, ja olen tästä asiasta kirjoittanut aikaisemminkin.Islamilainen maailma on miesten maalmaa, mutta se ei missaan tapauksessa tarkoita sitä, että yksin matkustava nainen olisi outo lintu. MIkäli olen ymmärtänyt, niin samanlaista on esim. Italiassa, Espanjassa ja Kreikassa.Ei se sen kummallisempaa ole.On myönnettävä, että paikallisten "urhojen " päät kääntyvät naisten perään, mutta entä sitten. Agadirissa nainen voi kulkea kadulla eikä mitään pahaa tapahdu.Ravintoloiss ja kahviloissa sekä hotelleissa henkilökunta ei kummastele yksin matkustavaa naista. Hotellien uima-altaalla saa olla rauhassa. Rannalla suosittelen käytettävän valvottua ja maksullista aluetta. Kun itse menen rannalle niin käytän valvottua aluetta, koska rannalla liikkuu kaikenlaisia kaupustelijoita aivan häiriöksi asti. Tosin Agadirin upealla rannalla liikkuu vartijoita ja poliiseja valvontatehtävissä, mutta kun he menevät matkallaan kauemmaksi niin silloin joku on jo kauppaamassa jotakin.Eli ulkopuolella hotellien uima-altaita suosittelen valvottuja ranta-alueita.

Agadirissa on runsaasti poliiseja valvomassa kaduilla järjestystä. Aina voi kääntyä poliisin puoleen jos joku paikallinen käyttäytyy tungettelevasti.Poliisi puuttuu varmasti asiaan.Kun nainen kulkee kadulla ja jos joku huutelee perään niin tähän ei pidä mitenkään reagoida.

Tunnen muutaman suomalaisen naishenkilön, jotka vuosittain käyvät Agadirissä. Heidän kertomansa mukaan heillä ei ole koskaan ollu minkäänlaisia ongelmia paikallisten miesten suhteen. Terveiset vaan A:lle ja R:lle. Kalevi