Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

17

Kommenttia

255

1. Pieni kulttuurishokki on jokaiselle tervetullutta.Kaikilla matkoilla maalaisjärjen käyttö on täysin sallittua, ja silla selviää hyvin paljon.Kylmää tai ei, mutta kerjaläisiin olen suhtautunut siten, että tämä ei ole turistin ongelma. Tosin silloin tällöin teen poikkeuksen jonkun vanhuksen tai invalidin kohdalla. Tuo patikointi. En ole itse osallistunut. Muistaakseni ne ovat noin puolipäivän retkiä johonkin pikkukylään. Maasto ei ole koko matkaa tasaista. Mtään meikäkäisen tapaisia luontopolkuja ei siellä tietääkseni ole.kalevi
  2. Marokon ja Algerian välit ovat jo vuosikymmeniä olleet varsin tulehtuneet.Syyt ovat olleet mm. poliittiset. Algeria on tukenut Länsi-Saharan Polisario-liikettä mm aseilla.Tuo liike on taas ajanut Länsi-Saharan itsenäisyyttä.Maitten välillä on viisumipakko.En ole varma, mutta esim. lentoja ei Marokosta taida olla Algeriaan.

Kyllä Agadirissä tekemistä löytää.Mitä sitten kukin haluaa.Agadirista on helppo vierailla lähikaupungeissa esim. Marrakechissa ja Essaouirassa ym.En näe Marrakechiä aivan tuollaisena kuin mitä edellinen kirjoittaja sen näkee.Ei tuo kaupunki kuten ei esi. Agadirikaan ole taskuvarkaiden suhteen kummallisempi kuin mikään muukaan maa.Meillä on vielä luutuneita käsityksiä siitä että Marokossa vilisee jokapaikassa taskuvarkaita. Marrakech on hyvin mielenkiintoinen kaupunki. Uudessa osassa on levei8tä bulevardeja katukahviloineen ja upeine liikkeineen. Medinassa taasen tuntuu että aika on pysähtynyt.Laaja souk eli markkina-alue ja sen vieressä Sadunkertojien tori eli Djema El Fna. Tuo toinen mainitsemani kaupunki Essaouira on noin 170 km:n päässä Agadiristä. Tie sinne seurailee Atlantin rantaa. Kaupunki itsessään on pieni kalastajakaupunki. Elämänmeno on, ainakin aikaisemmin ollut, rauhallisempaa kuin esim. Agadirissä.

Toisin kuin edellinen kirjoittaja väittään niin Agadirissä panostetaan turismiin.Parasta aikaa pidennetään rantabulevardia.Kun se on valmis niin löytyy uusia ravintoloita ja kahviloita. Kun kävijn ensimmäisen kerran Agadirissä, niin puistoissa ei ollut paljoakaan kukkaistutuksia. Vuosien mittaan niitä on ilmestynyt enemmän.

On totta, että Agadirissa ei juurikaan ole kulttuuritarjontaa. Ranskan kulttuurikeskus järjestää silloin tällöin pienimuotoisia konsertteja. Museoita on yksi eli berberimuseo.Viime maalis-huhtikuussa oli muutamana iltana nuorisomusiikkikonsertteja kaupungin keskustassa.Eli tämä puoli on vähäistä. Toisaalta sitten löytyy mukavia katukahviloita, ravintoloita, diskoja.

On totta, että Agadirissä on myöskin innokkaita kauppiaita ja kerjäläisiäkin.Kukaan näistä ei kuitenkaan vie kenenkään rahoja pakolla.
    On ikävää jos edllisen kirjoittajan kokemukset ovat olleet varsin negatiivisia. kalevi
  3. No näinhän se vähän on. Vakuitettavasti nuo kirjoittajan mainitsevat asiat tuntuvat tutuilta. Kaikki on vähän kaaosmaista varsinkin jos on ensimmäistä kertaa islamilaisessa maassa. Agadirissa on vähän liikaa basaarikauppoja.Siellä olevat henkilöt työskentelevät provisiopalkalla, joten tältä kannnalta katsottuna myyjien innokkuuskin saa ymmärtämystä. Paras tapa on olla reagoimatta myyjiin.Sikäläiset kauppiaat eivät oikein ymmärrä sitä, että matkailija haluaa esim tutustua tuotteisiin eikä heti sisään tultua ryntää ostamaan. Muutosta on kuitenkin pikku hiljaa tapahtumassa. Marokko on runsasväkiluinen maa, ja työttömyyttä on paljon.Onko tämä sitten järjestelykysymys tai ei niin siihen en ota kantaa.ON ikävää että esim., tuolla Kasbah kukkulan näköalapaikalla törmää heti kaupustelijoihin. Yksi poliisi tai vartija ei paljon helpota asiaa.Ranta-alueella on suositeltavinta mennä näille vartioiduille, mutta maksullisille alueille.

Yhteen asiaan haluaisin vielä puuttua, ja se on tuo taksikysymys. Taksilla ajaminen on halpaa Agadirissä, mutta yhdellä dirhamilla eiu kyllä selviä. Tämän suhteen on kysymyksessä ilmeinen väärinkäsitys. Esim. AQgadirissa on kahdenlaisia takseja. Oranssinväriset ovat kaupunkitakseja, jotka eivät aja kaupungin ulkopuolelle. Niissä on taksamittaripakko.Oman kokemukseni mukaan taksamittari yleensä menee päälle heti, mutta viimeistään silloin kun mainitsee siitä tai osoittaa mittaria kädellään.Näissä takseissa hintaa ei tarvitse sopia erikseen.Niissä hyvin harvoissa tapauksissa jossa mittaria ei ole pantu päälle niin olen maksanut vain 5 dirhamia.(1dirhami on vain n.0,10 euroa.)Kaupungin alueella lyhyt matka on maksanut 5 dirhamia vaikka mittari näyttää alle sen. Illalla kello 20 jälkeen taksimatkan hinta on kaksinkertainen.Toinen taksityyppi on isompi ja Agadirissa väriltään valkoinen. Tämä taksi ajaa kaupungin ulkopuolelle ja tätä taksia käytettäessä hinta on aina sovittava erikseen.

Yleisesti ottaen tällä matkailijalle on kuitenkin jäänyt suhteellisen myönteinen kuva. Seuraavalla kerralla kaikki näyttää aivan toisenlaiselta.Kalevi
  4. Marraskuu on vielä ihan ok lomakuukausi. Itse menen sinne yleensä kauden aloittavalla lennolla (nyt 11.10) ja
    palaan takaisin marraskuun puolessa välissä. Sadetta saattaa jo silloin tällöin tulla. En tiedä tarkkaan,minkälainen sää on joulu-tammikuussa.Käsittääkseni ihan siedettävää.

Käytäitse hotelleja joissa tähtiä 2-3. Nuo kaikki mainitsemasi hotellit ovat sijainniltaa ihan hyviä aivan kaupungin keskustassa.Itse olen joskus asunut useita kertoja tuossa Kamal-hotellissa. Hyvin siisti ja varsin ystävällinen henkilökunta.Kaikki ne hotellit joissa olen vuosien mittaan ollut ovat siisteyden ja henkilökunnan puolesta hyviä. Keväällä olin Aurinkomatkojen hotellissa Sud Bahia. Kaikki muuten hotellin osalta paitsi ettei siinä ole parveketta.Odyssey hotelli on uusittu kokonaan. - Tuo mainittu vuoristoretki suuntautuu ilmeisesta Tafraoute-nimiseen kylään. Se on Agadiristä etelän suuntaan. Tällä retkellä olen ollut ,ja se oli maisemiltaan taas erilainen.Matkan varrella on pysähdytty Tiznit-nimiseen hopeakaupunkiin (ostosmahdollisuus).Matkan kääntöpiste oli tuo nimeltä mainitsemani pieni kylä.

Agadirissa selviää hyvin ilman paikallisbussejakin.Nuo ovat yleensä hyvin täysinäisiä. Kaupungin hallitsee hyvin jalkaisinkin.Taksin käyttö on siellä hyvin halpaa, ja takseja saa lennosta.Siellä on kahdenlaisia takseja. Isommat ajavat kaupungin ulkopuolelle, ja näiden käytön osalta on aina muistettava että hinta pitää sopia etukäteen. Pienemmät eli oranssin väriset liikkuvat kaupungin sisällä. Ne ottavat kuljettajan lisäksi kolme matkustajaa. Taksamittarin käyttö on pikkutakseissa pakollinen, ja se on aina vaadittava päälle. Yleensä kuljettaja laittaa sen automaattisesti ilman huomauttamista.Illalla kello 8 pm jälkeen pikkutakseissa taksa on kaksinkertainen.Kaupungin sisäisissä matkoissa alin maksu on 5 dirhamia (vaikka taksamittari osoittaisi tuon alle).Yksi dirhami oli keväällä noin 0.10 euroa. Sitten vielä pikku tippi, jos olet tyytyväinen matkaan. Noin 1-2 dirhamia.
  5. Kahdessa edellisessä kirjoituksessa jo huomaa miten eri tavalla voi kohteen kokea. Itse olen vieraillut Marokossa ja lähinnä Agadirissa monen monituista kertaa. Viimeksi olin tämän vuoden maalis-huhtikuussa.- Agadir on pääkohde suomalaisten matkanjärjestäjien osalta. Agadir on turistikaupunki, jossa on upea ranta.Parasta-aikaa jatketaan rantabulevardia niin että sen pituudeksi tulee noin viisi kilometriä. Rantabulevardin varrella on kahviloita ja ravintoloita jokaiseen makuun.Ihmiset Agadirissä ovat hyvin ystävällisiä matkailijoita kohtaan.Kohdemaana Agadir on vielä hintatasoltaan edullinen, ja myöskin turvallinen. On totta, että varsinkin basaarikauppiaat ovat innokkaita myymään tuotteitaan. Näihin ei kannata kiinnittää mitään huomiota, jos ei ole kiinnostunut.Kiinteähintaisia liikkeitä on vaikka varsinkin markkina-alueella eli soukissa tinkiminen kuuluu asiaan.- Sää lokakuussa eili suomalaisten kauden alkaessa on ollut ihan hyvä. Kevätkauteen verrattuna illat ovat olleet varsin "pehmeitä" eli lämpimiä.- Essaouira on peni kalastajakaupunki noin 175 kilometriä Agadirista pohjoisen suuntaan. Tie sinne on hyvin kaunis seuraten Atlantia. Pieni vuoristo-osuus.Kaupungin Medinassa on liikkeitä ja useita pieniä gallerioita. Elämä ei ole ollut, ainakaan silloin kun siellä olen käynyt, kiireistä.- Marrakech on tutustumisen arvoinen kaupunki myös. Kaupunki jakaantuu kahteen osaan uuteen ja muurien ympäröimaan Medinaan.Uudessa osassa on leveitä bulevardeja, runsaasti liikkeitä ja katukahviloita. Medinassa mielenkiintoisin kohde on Djema el Fna eli Sadunkertojien tori ja tietysti sen vieressä oleva souk eli markkina-alue.Sadunkertojien tori on päivisin täynnä elämää. Sieltä löytyy jonglöörejä, käärmeenlumoajia, kirjureita ym ym ,ja tietysti myös tarinan kertojia.Kello 5 pm tori muuttuu pieniksi ravintoiksi, jotka ovat hyvin suosittuja paikallisten ja turistien kesken.Auringon viime säteitten painuessa Koutobia moskeija taakse alkaa tämä toinen elämä torilla. Viimeksimainittua ei koe yhden päivän retkellä, koska matkailijat lähtevät Marrasta noin kello 5 pm Agadiriin. Kumpaakin kaupunkia suosittelen.Tässä nyt oli vähän hajatietoa siitä miten minä koen Marokon ja Agadirin.
  6. Niinhän sen on kuten sananlaskussa sanotaan, että "yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä". Aivan sama se on myöskin matkakohteiden suhteen.Tulin itse Agadiristä 12.04.07 vietettyäni siellä useita viikkoja.Eräs kirjoittaja tuossa kirjoitti melkoisia kauhukokemuksia Agadiristä.Itse en kyllä näitä ole kokenut monilla Marokkoon suuntautuneilla matkoillani.On aivan selvää, että Marokko on erilainen maa kuin esim.Kreikka lukuisine saarineen.On selvää, että kauppiaat ovat kiihkeimpiä kuin Kreikassa. Mitähän se mahtaa olla esim.Kanarian saarilla?--Ruokakin on makuasia. Itse väitän marokkolaisen ruuan olevan hyvää ja monipuolista. Varsinkin paikalliset ruuat. Agadir on turistikaupunki, ja silloin ranta-alueella ruoka on kalliinpaa kuin keskustan pääkadulla ja marokkolaisessa kaupunginosassa.Agadir on kuitenkin euroturisteille edullinen kaupunki.Ruokapaikkoja löytyy jokaiseen makuun. - En oikein ymmärtänyt tuota takssien väitettyä 5 kertaista hintaa. Agadirissä on kahdenlaisia takseja eli kaupungin sisällä ajavia pikkutakseja ja sitten ulkopuolelle ajavia isoja takseja. Ensiksi mainituissa on taksamittari, joka on pistettävä päälle.Kaupungin ulkopuolella ajavien taksien osalta hinta on aina sovittava etukäteen.- Hinta-tasosta vielä sen verran,että kyllä Agadirissä pihviateria voi maksaa 10-12 euroa, mutta hintahaitari on melkoinen. Halvempiakin tosi edullisia paikkoja löytyy: Marokko on islamilainen maa, joten alkoholi on sikäläisittäin kallista. Paikallinen olut Flag ja Special maksaa kaupassa 6-7,5 dirhamia, ja ravintoloissa noin 18 dirhamista alkaen.(I dirham on n.0.10 euroa).-Lokakuu on ihan hyvä vierailukuukausi. Illat ovat varsin lämpimiä.Sää viilenee joulukuusta lähtien.Lämpötila on joulu-helmikuussa 20 asteen paremmalla puolella. Omasta mielestäni suosittelen Agadiria matkailukohteena. Hyvää kesää. kalevis.