Vapaa kuvaus

pELerin on matkalla, usein yksin, aina yhdessä. Matkan määränpää on todella mielenkiintoinen... Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

1

Kommenttia

100

1. Kun nyt sattui olemaan aikaa ja luin saamiani palautteita, voin vielä antaa oman näkökantani joihinkin kommentteihin. Tästä tulee ihan liian pitkä, mutta kenenkään ei ole pakko tätä lukea.

sen mukana kaikki:
    Olen kanssasi samaa mieltä. Minustakin rehellisyys on kaiken A ja O.

Deuteronomion:
    Kiitos itsellesi puheenvuorostasi. Profeetta sanoo: "Teidän edellänne kulkee Herra, Israelin Jumala seuraa suojananne..." Eikö ole turvallista.

Lasse-setä:
    Kiitos toivotuksesta. Toivotan samaa itsellesi. Se, että aion lähteä täältä, oli kyllä harkittu jo ennen Gunnarin saarnaa. Eikä hän mitään kieltoa mielestäni sanonut, asetti kyllä kyseenalaiseksi hyödyn. Olen pitkälti hänen kanssaan samaa mieltä.

Elizza:
    Onhan pyyhe keksitty. Sillä kuivuu kylmänkin veden märkyys...
    Kiitos samoin, minäkin olen lukemattomia kertoja iloinnut sinun reippaista ja tuoreista kommenteistasi. Olen oikeasti utelias tietämään kuka olet, mutta se ei kuulu tämän palstan olemukseen.

Tomi H.:
    Samat sanat sinulle. Minulle muuten hammaslääkäri sanoi, että viisaudenhammas saattaa vielä pärjätä jopa 7-8 vuotta... Joten sitä ei toivottavasti tarvitse kiskoa irti. Sitten toinen juttu: Olin kuin olinkin eräänlaisella talvilomalla. Oli vapauttavaa pysyä poissa netistä muutama päivä.
    Mutta elävästä kristillisyydestä en halua lähteä minnekään. Eikä se edes minusta ole kiinni, sillä synnitön suu on lausunut: "Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni."

Rekommented, jonka minä vastaustyylistä päätellen arvelen olevan sama kuin entinen nim. Nuin:

Sinä kysyit: Mitä on tässä avauksesta lainatussa tekstissä mainittu hajottava työ?

Vastaukseni: "Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapset mukaansa."

Näin on ollut koko kristillisen kirkon historian ajan. Tai Lutheria lainatakseni: Minne Kristus rakentaa kirkkonsa, siihen viereen pystyttää perkele kappelinsa. Sitä hajottavaa työtä tarkotan ja siinä työssä sinäkin olet mukana.
    En tiedä millainen sinun hengellinen korttitalosi on ollut, mutta joku onnettomuus siinä on käynyt.

meiliosoite on ?:
    Luulin, että nimimerkistäni on jokin linkki meiliini, mutta eipäs ollutkaan. Minut tavoittaa mm. osoitteesta pelerin@suomi24.fi

frans kakka:
    Joku täällä haisee neljänneksen päähän, sanoi Laestadius...
    Minä en muuten sanonut, että miellyttää VAIN samanmielisten kommentit...
    Taas hyvä esimerkki siitä, kuinka totuus muuntuu joksikin toiseksi vain siirryttäessä repliikistä toiseen. Sellaisia me ihmiset olemme.
    Sanoin, että eniten mieltäni ovat lämmittäneet ne puheenvuorot ja kommentit, joissa olen tunnistanut veljen ja sisaren äänen... Ja onkos se nyt suuri ihme. Juhani Raattamaalta kysyttiin: "Mistä tiedätte, että teillä on Pyhä Henki?" Vastaus: "Siitä, että on Jumalaan halajavainen sydän, hengen huokaukset ja veljellinen rakkaus. Usein tunnet sydämesi niin kylmäksi, ettei tunnu mitään rakkautta, vaan kun kristitty tulee, niin ihastut. " Siitä on kyse, kun jonkun puheenvuoro lämmittää mieltä.

Totesit myös: "Laase-sedän kirjoitukset yleensä ottaen ovat antoisia (niissä on kylläkin eri henki)"
    Voi olla eri henki, hän ehkä itse osaisi parhaiten lausua siitä mielipiteensä, mutta minusta - mikäli osaan asioita oikein tulkita - Lasse-sedän puheenvuoroissa ei ainakaan ole sellaista katkeruutta esikoislestadiolaista kristillisyyttä kohtaan, kuin monella muulla täällä on. Olen jopa todennut hänen puolustavan esikoislestadiolaiuutta useammin kuin kerran.

EssuL (ja Realisti):
    Sanot: "En huomannut, että poistuva nimimerkki olisi koskaan punninnut omia väitteitään.
    Kiitokset ja kaipaus suuntautuu sinne, missä vankimmin on puolustettu ansiosidonnaisuuden kristillisyyttä."
    Minun täytyy myöntää, etten ymmärrä tuota ensimmäistä kommenttiasi, etten olisi punninnut omia väitteitäni.
    Toinen syytös on täysin tuulesta temmattu. Minä en ole koskaan puolustanut "ansiosidonnaisuuden kristillisyyttä". En myöskään tunnista sellaisesta syytöksestä omaa seurakuntaani. Minä jos kuka tiedän, millaista on olla syntikuorman alla, kun olen yksinäisyydessä tuskissani huutanut Jumalaa avuksi, kun mikään oma ei auta. Minä myös tiedän, miltä tuntuu kun kaikki syntivelka siirretään pois
    ja uusi ihminen pääsee iloitsemaan suuresta Jumalan armosta. Senkin olen saanut kokea, että matka ei ole päättynyt siihen hetkeen, jolloin sydän on puhdistunut Jeesuksen verellä. Ja vielä sekin on minun vaelluksessani todellisuutta, että vanhaa ihmistä on raahattava mukana. Ja se vanha ihminen tarvitsee vieläkin kuritusta, jotta uusi ihminen pysyisi voitolla. "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko."

Eräs lukija:
    Missäköhän asiassa meillä meni ajatukset eri suuntiin?
    Olen sitä mieltä, että vapaat kristityt voivat keskustella asioista vapaasti ja silloin voi tulla erilaisia näkemyksiäkin esille. Mutta on tietenkin hyvä, ettei lukittauduta omien mielipiteitten taakse niin jyrkästi, että pitää alkaa riidellä. Jos minä olen ollut väärässä, niin ajattelen Paavalin kanssa, että "jos te toisin ajattelette, niin Jumala on sen teille ilmoittava." Kiitos kommentistasi.

Kristuksen sisällisen tunte...:
    Minäkin toivon, että se sama sisällinen tunne saa hallita elämääni ja koko olemustani. Kiitos sinullekin.

essuL:
    En ole samaa mieltä kanssasi. Olen mielestäni vastaillut aika paljonkin. Sen sijaan olen kokenut, että kun olen esittänyt jonkun näkökulman, siihen on päättynyt koko keskustelu. Niitä esimerkkejä varmaan löytyisi tuolta arkistoista. Olen pyytänyt kommentoimaan monia seikkoja, mutta en ole saanut kommenttia. Mitä muuten tarkoitat, kun sanot: "Jos uskonne perusteet eivät kestä kirjoittelussa jne..." Kyllä minun mielestäni meidän uskomme perusteet kestävät oikein hyvin sekä kirjoittelussa että Raamatun rinnalla. En minä koe siinä mitään ristiriitaa.
    Mutta siihen minä en vieläkään suostu, että Jellivaara pitäisi mainita Raamatussa, niinkuin taas kerran täällä joku on vaatinut. Sellaisiin kommentteihin minun on todella vaikea suhtautua vakavasti.

vl uskovainen:
    "Kiivailette Jällivaarasta ja pidätte Lapin vanhimpia Jumalan sijaisina maan päällä." Sinä et pysy totuudessa. Kukaan ei pidä Lapin vanhimpia Jumalan sijaisina. Emme myöskään kiivaile Jellivaarasta. Asiahan on niin, että ne jotka vastustavat esikoislestadiolaisuuden hengellistä hallitusta, kiivailevat Jellivaaraa vastaan. Mutta sehän on kokonaan toinen asia, emmekä me esikoislestadiolaiset voi sille asialle yhtään mitään.

Justiina:
    En aio vaihtaa nimimerkkiä. Jos minulla tulee asiaa tänne palstalle, palaan samalla nimimerkilläni. Aikoinani kirjoitelin nimimerkillä "Matkaaja" jos Ruukun nettisivuille. Mutta kun en ole ko. lehden tilaaja, en sitten enää päässyt sinne sohlamaan. Täällä sitten eräänä päivänä huomasin, että joku oli rekisteröinyt itselleen "Matkaaja"-nimimerkin, ja siksi valitsin uuden. "Pelerin" tarkoittaa suunnilleen samaa kuin matkaaja. Se on erästä eurooppalaista kieltä, muissa kielissä se on esim. pilgrim tai pellegrino. Tähän pelerin-sanaan sai mukavasti matkittua El Kirahwilta tuon EL:län: pELegrin.

lähdit?:
    Tulin takaisin ja varmaan vielä joskus käyn kurkkimassa muulloinkin. Saa nähdä.

Tarkoitukseni kuitenkin on keskittyä muihin tekemisiin. Tämä vie ihan liiaksi aikaa hyötyyn nähden.

Nyt alkoi uusi vuosi. Naapurin pojat meinaavat räjäyttää tämän talon yläilmoihin.

Hyvää uutta vuotta!
  2. Kuka muu täällä mitään perustelee millään (paitsi ehkä Lasse-setä). Ja onhan minullakin jotakin muuta kuin mutu-tietoa, jos rehellisiä ollaan. Tuollainen syytös on helppo heittää, kun ei ole muuta vastattavaa.
    Minäkin olen kysellyt Raamatun perusteluja, niin ei niitä vain tunnu löytyvän. Esitti minkä tahansa kysymyksen, niin Nuin painaa tänne (vähän liioiteltuna) puolikkaan Uutta testamenttia aiheen vierestä. Ei siitä tällainen heikkoälyinen ota mitään tolkkua.
    Teillähän on perusteluvelvollisuus, kun syytätte minun hengellistä kotiani epäraamatullisuudesta. Lisäksi käytätte suoranaisia valheita ja vääristelyjä väitteittenne tueksi. Kysymys kuuluu: Millainen omatunto se on, joka ei syntiä sano synniksi? Ja sen lisäksi olette aika arkajalkoja vai sanoisinko paskahousuja, kun ette uskalla sanoa ääneen, että esim. GJ on teidän mielestänne opettanut väärin. Te vain teette hajoittavaa työtä, mutta haluaisitte kuitenkin omia itsellenne oikeita Jumalan valtakunnan työntekijöitä.

Vaan turhaan minä huolehdin. Kyllä Israelin Jumala vieläkin hoitaa omiansa.

"On turha oma voimamme
    vääryyden valtaa vastaan.
    Me turman vallat voitamme
    Herrassa ainoastaan.
    Hän, Kristus, kuningas,
    on voitonruhtinas,
    lyö joukot helvetin,
    ne tallaa jalkoihin
    ja voiton meille saattaa."

Toivotan ILOISTA joulun aikaa kaikille. Minä pidän nyt näiltä palstoilta hyvin ansaitun??? loman ja koetan ehtiä nauttimaan yhdestä maailmankaikkeuden iloisimmista tapahtumista. Kinkkua ja jouluseuroja... Vai meneekö se toisin päin...? Niin, onhan vielä seimen lapsi... Meinasi ihan unohtua sinne tallin pimentoon.
  3. Nimimerkki Erehtynyt varmaankin tarkoittaa, että apostolinen seurakunta erehtyi, kun siinä saarnattiin synti synniksi. En muuten ymmärrä, missä kohtaa siellä nimenomaan seurakunta olisi harhautunut.

Mitä tulee saatanan haltuun jättämiseen, niin se kyllä Paavalilla esiintyy. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että Deboraa olisi kohdeltu oikeudenmukaisesti, minusta hänen kohtelunsa kuulostaa julmalta ja kohtuuttomalta.
    Mutta voisi siitä keskustella, tuleeko sellaisia tilanteita seurakunnassa vieläkin, että joku olisi jätettävä saatanan haltuun.

Korinttolaiskirje:
    "Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. Ja te vielä pöyhkeilette, vaikka teillä olisi ollut syytä surra ja erottaa joukostanne mies, joka on syyllistynyt tuollaiseen. Vaikka minä ruumiillisesti olen poissa luotanne, olen kuitenkin hengessä läsnä ja olen kuin paikalla olevana jo päättänyt, mitä syylliselle on tehtävä. Kun te olette yhdessä koolla Herramme Jeesuksen nimessä ja minun henkeni ja Herramme Jeesuksen voima ovat läsnä, tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä."

Timoteuskirje:
    "Tämän käskyn jätän täytettäväksesi, poikani Timoteus, niiden profeetallisten sanojen mukaisesti, jotka sinulle kerran on lausuttu. Niitä muistaen taistele jalo taistelu ja säilytä usko ja hyvä omatunto! Jotkut ovat sen hylänneet ja ovat haaksirikkoutuneet uskossaan. Näin on käynyt Hymenaiokselle ja Aleksandrokselle. Olen luovuttanut heidät Saatanan kuritettaviksi, jotta he oppisivat olemaan pilkkaamatta Jumalaa."

Paavali tässä oikein nimeltä mainitsee henkilöt, jotka ovat haaksirikkoutuneet uskossaan.
  4. Sinä olet väärä henkilö ottamaan kantaa koko asiaan. Noin halveksuvalla asenteella varustetulla ei varmasti Pyhä Henki pääse kovin syvälle sydämeen.

Aika harva meistä kuuntelee seuroja yksin, vaikka sekin voisi joskus olla mukavaa - paitsi tietysti niillä, jotka eivät sairauden tms takia pääse liikkumaan. Heille soisi jonkun ystävän kuunteluseuraksi.

On täysin sopimatonta moittia kristittyjen kokoontumisia huudoksi ja hihhuloinniksi. Jos Henki vaikuttaa ihmisissä, älä sinä siihen ryhdy moittijaksi ja tuomariksi, mitä Jumalan ja ihmisen välillä tapahtuu, vaikka itse olisit kova kuin kylmä kivi.

Kuunteluseurat eivät kristityllä voi olla pääasiallinen hengellisen ravinnon lähde. "Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin. Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan." Mutta toisaalta on sekin voitu todeta useammin kuin kerran, että myös pelkän kuuntelun alla on voinut ilmaantua syntisiä, joiden on tarvinnut saada valittaa syntisyyttään läheiselle. Ja näin on pidetty mukavia kotiseuroja.

En tiedä pitäisikö "Bittienkelille" toivottaa katumisen armoa halventavasta kielenkäytöstä (ja asenteesta), kun toisaalta Jumalan sana osoittaa, että Kristus on kuollut ainoastaan ihmisten puolesta, ei enkelien. Enkelit ovat luomisessa saaneet niin paljon enemmän, että heidän tulee pärjätä omillaan. Siksi langenneet enkelit ovat niin vihaisia sekä Jumalalle että Jumalan ihmisille.

Onko muuten pahempi kuunnella huutoja seuroista kuin esim. urheilukilpailuista? Muistatko, mitä pyhä kirja kertoo huutamisesta?
    - Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: "Hoosianna, Daavidin Poika!", he suuttuivat ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nuo huutavat?" "Kuulen", vastasi Jeesus. "Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi'?"
  5. Samat asiat löytyvät varmaan sinunkin raamatustasi, mutta tässä jotakin, kun sinulla varmaankin on vilpitön halu saada selvää asiasta.

" Rakkaat ystävät, te jotka asutte muukalaisina vieraassa maassa. Minä kehotan teitä pysymään erossa tämän maailman himoista, jotka sotivat sielua vastaan.

Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä, jotta he teitä pahantekijöiksi panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät.
    - - -
    Jumalan tahto näet on, että te hyvää tekemällä panette sulun ymmärtämättömien ihmisten typerille puheille. Ja näin tehkää vapaiden tavoin -- älkää niin kuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niin kuin Jumalan orjat. Osoittakaa kaikille arvonantoa, rakastakaa uskonveljiä, pelätkää Jumalaa, kunnioittakaa keisaria.
    - - -
    Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita.
    Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista.
    - - -
    Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi. Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla. "