Vapaa kuvaus

Suosikkileffat: Siltalan pehtoori

Lempikirjat: Taivasten valtakunnan avaimet

Vapaa-aikanani: Olen

Katson tv:stä mieluiten: Uutiset

Kotieläimet: Villakoirat

En pidä: Juopoista naisista enkä miehistä

Ruoka & juoma: Kauraruispuuro voisilmällä

Koulutus: Pienyrittäjän peruskurssi

Siviilisääty: Nainut

Lapset: Saatu

Aloituksia

39

Kommenttia

80

1. Pyrin kirjoittamaan niin ettei jutuista tulisi pitkiä ja sekavia, jolloin tarkkuus kärsii. Puhuin kuitenkin verotuksen korjauksesta, koska siitähän tässä parempiosaisten eläkeläisten tapauksessa normaalin indeksikorotuksen lisäksi on kysymys. Työ- ja kansaneläkkeiden indeksikorotukset ovat pyöristettynä 2,4-2,5 prosenttia.

Muut asiat joista mainitset selviävät mielestäni viimeisestä kappaleesta kun sen lukee ajatuksella. Hyvää alkanutta vuotta kaikille.
  2. Mitähän tuhoisaa on talvinopeusrajoituksissa? Varmasti enemmän tuhoa aiheuttaisi rajoituksista vapaa liikenne. Jos tuolla tarkoitat, että ihmisten käyttäytymistä ei tulisi mitenkään ohjailla, niin sellaisessa yhteiskunnassa en todella haluaisi olla.

Peruskouluakin pidän koko paljon parempana kuin kiertokoulua, jota vanhempani lapsena ollessaan vähän kävivät. Itse kävin ns. supistetun kansakoulun ja myönnän, että ilman aikuisiällä suoritettuja vapaaehtoisia opintoja olisin vielä pahemmin pihalla yhteiskunnasta kuin nyt. Onneksi omat lapseni ovat saaneet käydä peruskoulun ja jatkaa siitä vielä eteenpäin.

Itse asiassa, jos lasket nopeusrajoitukset ja peruskoulun niin pahoiksi synneiksi vasemmistolaisuudelle että ne kelpaavat esimerkiksi niin täytyypä ruveta katselemaan vähän sillä silmäällä, josko siltä suunnalta löytyisi sopiva ehdokas äänestettäväksi. Neljää eri puoluetta olen tähän mennessä eri vaaleissa äänestänyt, mutta mahtuupa joukkoon viideskin.

Sosialidemokratiaan en oikein viitsi ottaa kantaa, kun se on presidentinvaaleja lukuunottamatta saanut olla ilman minun ääntäni. Valintoja voi aina tehdä sen suhteen, minne yhteiskuntaamme ohjataan. Tällä hetkellä olen erityisen tyytymätön rahan käyttämisestä mittarina eettisiä arvoja vastaan, esimerkiksi sairaan- vammais- ja vanhustenhoidossa.

Tärkeämpää tuntuu olevan esimerkiksi se, että Supo ryhtyy suojaamaan veronmaksajien rahoilla ulkomailla toimivia suomalaisyrityksiä. Ensin niitä tuetaan kotimaassa, jossa ne saavat tomia turvallisissa oloissa. Sitten muutetaan ahneuden saattelemana ulkomaille yhteiskunnallisesti epävakaisiin oloihin ja eikös vain taas käy käsi suomalaisen veronmaksajan kukkarolla turvan saamiseksi. Suomalaiset poliitikot ovat mielestäni täysin tyhmiä tai ainakin sokaistuneita, kun palkitsevat vielä lisätuella kotimaahan työttömiä jälkeensä jättäneet yritykset. Joku järki pitäisi sentään löytyä kapitalismissakin. Maksakoot turvastaan siellä missä toimivat kun kerran täältä lähtevätkin.
  3. Mitähän tuhoisaa on talvinopeusrajoituksissa? Varmasti enemmän tuhoa aiheuttaisi rajoituksista vapaa liikenne. Jos tuolla tarkoitat, että ihmisten käyttäytymistä ei tulisi mitenkään ohjailla, niin sellaisessa yhteiskunnassa en todella haluaisi olla.

Peruskouluakin pidän koko paljon parempana kuin kiertokoulua, jota vanhempani lapsena ollessaan vähän kävivät. Itse kävin ns. supistetun kansakoulun ja myönnän, että ilman aikuisiällä suoritettuja vapaaehtoisia opintoja olisin vielä pahemmin pihalla yhteiskunnasta kuin nyt. Onneksi omat lapseni ovat saaneet käydä peruskoulun ja jatkaa siitä vielä eteenpäin.

Itse asiassa, jos lasket nopeusrajoitukset ja peruskoulun niin pahoiksi synneiksi vasemmistolaisuudelle että ne kelpaavat esimerkiksi niin täytyypä ruveta katselemaan vähän sillä silmäällä, josko siltä suunnalta löytyisi sopiva ehdokas äänestettäväksi. Neljää eri puoluetta olen tähän mennessä eri vaaleissa äänestänyt, mutta mahtuupa joukkoon viideskin.

Sosialidemokratiaan en oikein viitsi ottaa kantaa, kun se on presidentinvaaleja lukuunottamatta saanut olla ilman minun ääntäni. Valintoja voi aina tehdä sen suhteen, minne yhteiskuntaamme ohjataan. Tällä hetkellä olen erityisen tyytymätön rahan käyttämisestä mittarina eettisiä arvoja vastaan, esimerkiksi sairaan- vammais- ja vanhustenhoidossa.

Tärkeämpää tuntuu olevan esimerkiksi se, että Supo ryhtyy suojaamaan veronmaksajien rahoilla ulkomailla toimivia suomalaisyrityksiä. Ensin niitä tuetaan kotimaassa, jossa ne saavat tomia turvallisissa oloissa. Sitten muutetaan ahneuden saattelemana ulkomaille yhteiskunnallisesti epävakaisiin oloihin ja eikös vain taas käy käsi suomalaisen veronmaksajan kukkarolla turvan saamiseksi. Suomalaiset poliitikot ovat mielestäni täysin tyhmiä tai ainakin sokaistuneita, kun palkitsevat vielä lisätuella kotimaahan työttömiä jälkeensä jättäneet yritykset. Joku järki pitäisi sentään löytyä kapitalismissakin. Maksakoot turvastaan siellä missä toimivat kun kerran täältä lähtevätkin.
  4. Monillakaan ei oikeasti ole mitään varsinaista sanottavaa politiikasta, kuten ehkä olet huomannutkin. Kirjoittajat mollaavat mieluummin poliitikkoja ja toisia kirjoittajia kun sen voi tehdä anonyymisti, kuin että ottaisivat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Monilla näille palstoille mollauksiaan tekevillä tuskin on edes asiakeskusteluun tarvittavia kykyjäkään.

On tietenkin huomattava, että poliitikkojen tekemien päätösten ja niiden seurausten arvostelu on eri asia kuin henkilökohtainen ajojahti. Samat politiikassa mukana olevat henkilöt ovat sangen usein olleet tekemässä myös hyviä päätöksiä kansalaisille. Kannattaa ottaa siis kantaa asia kerrallaan, meidänkin.

Seuraavat pari kuukautta elämme aikaa, jonka aikana lausutuille lupauksille ja "antaa ymmärtää" viesteille lasketaan vaalien jälkeen kevyet tai vähän raskaammat mullat. Mielenkiintoista kampanjoita on seurata, vaikka lähinnä keskiarvotilastoihin perustuvaan joitakin ihmisiä kohtaan kylmään päätöksentekoon toivoisin edes hitusen inhimillisyyttä minäkin.