Vapaa kuvaus

"Ei ole muuta Jumalaa kuin Abba,

Ja Jeesus on Hänen Poikansa;

Silti Pyhän Hengen kanssa,

Herra, meidän Jumalamme on yksi."

Aloituksia

121

Kommenttia

3449

1. Ihan+hyvä+kirjoitus...+kommentoin+tosin+paria+kohtaa+siitä:"joka+on+työntämässä+Jeesusta+ajatuksissamme+hieman+syrjemmälle+ja+viimein+kokonaan+pois+elämästämme,+sydämemme+oven+ulkopuolelle?"Tässä+kohdassa+on+se+teologinen+ajatus+takana,+että+ihmisen+sydämessä+olisi+jokin+"ovi",+josta+pikku-Jeesus+sitten+astuisi+sisälle.+Mutta+tämä+käsitys+on+epäraamatullinen+eikä+kestä+syvempää+teologista+tarkastelua...++Tämä+ajatus+"sydämen+ovesta"+perustuu+virheelliseen+käsitykseen+yhdestä+Ilmestyskirjan+jakeesta,+jossa+Jeesus+sanoo:+"Katso,+Minä+seison+ovella+ja+kolkutan;+jos+joku+kuulee+Minun+ääneni+ja+avaa+oven,+niin+Minä+käyn+hänen+tykönsä+sisälle+ja+aterioitsen+hänen+kanssaan,+ja+hän+Minun+kanssani."+Mutta+tuossahan+ei+puhuta+mistään+sydämen+ovesta,+vaan+seurakunnan+ovesta!+Jeesus+on+jätetty+ulkopuolelle+seurakunnan+kokouksista+ja+Jeesus+kolkuttaa+seurakunnan+ovella!+EI+sydämen+ovella.Jeesus+sanoo+itse+olevansa+Ovi+sisälle+Jumalan+kuningaskuntaan:"Minä+olen+ovi;+jos+joku+Minun+kauttani+menee+sisälle,+niin+hän+pelastuu,+ja+hän+on+käyvä+sisälle+ja+käyvä+ulos+ja+löytävä+laitumen."Eli+Jeesus+ei+kolkuttele+syntisen+sydämen+oven+takana,+vaan+syntisen+on+kolkutettava+Jeesuksen+ovella!Jeesus+ei+ole+kaikkialla+läsnä+oleva+henki,+niin+kuin+Isä+ja+Pyhä+Henki,+vaan+Jeesus+on+uudessa+kirkastetussa+ihmisruumiissa,+ja+voi+olla+vain+yhdessä+paikassa+kerrallaan.+Jeesus+ei+asu+uskovien+sisällä,+vaan+Pyhä+Henki+on+se+joka+asuu,+jos+asuu.____________Ja+sitten+tuo+viimeinen+raamatunkohta:"Juutalaiset+vaativat+ihmetekoja,+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta.+Me+sen+sijaan+julistamme+ristiinnaulittua+Kristusta.+Juutalaiset+torjuvat+sen+herjauksena,+ja+muiden+mielestä+se+on+hulluutta,+mutta+kutsutuille,+niin+juutalaisille+kuin+kreikkalaisillekin,+ristiinnaulittu+Kristus+on+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.+(1.Kor.1:22-24)"Kreikan+kieli+sanoo+tarkemmin:+"Me+sen+sijaan+julistamme+ristiinnaulittuna+OLLUTTA+Kristusta."+"...ristiinnaulittuna+OLLUT+Kristus+on+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus."Paavali+ja+muut+apostolit+julistivat+ylösnoussutta+Kristusta,+joka+OLI+OLLUT+ristiinnaulittuna,+ei+ristiinnaulittua,+kuollutta,+Jeesusta.
  2. "sillä+Isä+itse+rakastaa+(fileo)+teitä,+sentähden+että+te+olette+minua+rakastaneet+(fileo)+ja+uskoneet+minun+lähteneen+Jumalan+tyköä."+(Joh.+16:27)+-+Ai+että+Jumala+itse+rakastaa+meitä+ystävien+välisellä+rakkaudella?"Sanot:+"Ai+että+Jumala+itse+rakastaa+meitä+ystävien+välisellä+rakkaudella?"-+Mikä+ongelma+siinä+on?+Tuo+kohtahan+on+osoitettu+uskoville.+Ja+fileo+on+myös+veljellistä+rakkautta.+Tuossa+kohdassahan+sanotaan,+että+Jumala+rakastaa+lunastettuja,+uskovia,+fileo+rakkauden+muodolla."Nämä+esimerkit+riittäköön,+ne+todistavat+kiistatta,+että+kreikan+agapee+ja+fileo+rakkaus+ovat+synonyymejä,+eikä+agapee+tarkoita+mitään+jumalallista+rakkautta+ja+fileo+ystävien+välistä+tykkäämistä.+Ne+ovat+toistensa+synonyymeja+ja+molemmat+suomeksi+käännetään+sanalla+rakkaus."Agape+ja+Fileo+eivät+ole+toistensa+synonyymeja.+Se+että+molemmat+käännetään+sanalla+rakkaus+ei+tarkoita+että+alkukielen+termit+olisivat+synonyymeja.+Olisihan+tuolla+logiikalla+voinut+joukkoon+heittää+vielä+epithumian,+strogen+ja+eroksen,+sillä+nekin+kääntyvät+rakkaudeksi.+Suomen+ja+Englannin+kielissä+ei+ole+kuin+yksi+rakkaus+sana,+mikä+käsittää+kaikki+moninaiset+rakkauden+lajit.+Mutta+kreikkalaisilla+oli+ainakin+viisi+eri+rakkaus+sanaa+joita+käytettiin+ihmisten+yhteydessä.Agapee+on+toiminnan+rakkautta,+yksi+rakkauden+muoto,+sen+kaikista+korkein+muoto.+Tässä+mielessä+se+ei+ole+vain+"Jumalan+rakkautta+tai+jumalallista+rakkautta".+Se+on+tekoja,+toimintaa+toisen+hyväksi+-+erityisesti+puutteenalaisia+kohtaan,+ja+kiittämättömiä+kohtaan+ja+jopa+vihamiehiä+kohtaan.+Agapee+ei+ole+tunne+rakkautta,+se+on+toiminnan+rakkautta.+Tunteet+eivät+liity+agapeen+ollenkaan.+Se+saattaa+saada+alkunsa+jostakin+tunteesta+kuten+säälistä+ja+myötätunnosta,+mutta+agapea+se+ei+ole+ennen+kuin+se+muuttuu+teoiksi.Agapee+oli+muinaisessa+maailmassa+niin+harvinainen+rakkauden+muoto,+että+Jeesuksen+seuraajat+alkoivat+käyttää+sitä+Jumalan+yhteydestä.+Se+on+rakkauden+korkein+muoto,+ja+siksi+sitä+kutsutaan+myös+jumalalliseksi+rakkaudeksi.+Agape+termiä+ei+tietenkään+käännetä+"jumalalliseksi+rakkaudeksi".Fileo+on+taas+veljesrakkautta.+Pitämis+ja+tykkäämis+rakkautta.+Se+on+tunnetta.+Se+on+rakkautta+sisaruksien+välillä.+Se+on+rakkautta+ystävien+välillä.+Se+on+yhteisiä+mielenkiinnon+kohteita.+Se+on+tunnetta+että+tykkäät/pidät+toisesta+persoonasta."Mutta+kertakaikkiaan+agapee+ei+tarkoita+jumalallista+rakkautta,+joten+tästä+myytistä+on+luovuttava+ja+pysyttävä+totuudessa."Agapee+ei+tosiaan+tarkoita+jumalallista+rakkautta,+mutta+Jumala+osoittaa+agapea+ja+on+ainoa+joka+luonnostaan+kykenee+siihen.+Rakkauden+korkein+muoto+on+agape,+ja+se+on+täysin+erilaista+kuin+fileo.+Siinä+ei+ole+myyttiä.+Totuus+on+että+sanat+eivät+ole+synonyymeja.+Agapee+sanalla+on+omat+asiayhteytensä+jossa+sitä+käytetään,+sanaa+voidaan+teknisesti+määritellä+vähän+eri+vivahtein,+mutta+se+on+kuitenkin+toimintaa+ja+tekoja+-+ei+tunnetta.