Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
enclave00
profiilit
enclave00
enclave00
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
390
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se olet sinä, jolla ei ole mitään arvoa internetissä.
30.05.2014 17:51
"eli kaksiulotteisia fyysisiä asioita ei siis vaan ole!"
Mikä on varjon syvyys ja miten se mitataan?
30.05.2014 17:06
"Vapaa-ajattelijat: Missä vaiheessa virrestä on tullut muuta kuin uskonnon harjoittamista?"
Minä en peruskouluaikonani kyllä ymmärtänyt suvivirren uskonnollisuutta millään tapaa, enkä jo silloin tuntenut minkään näköistä tarvetta jumalauskonnolle itsesäni. Minulle oli ja todennäköisesti heittämällä 99% lapsille olisi se ja sama, laulettaisiinko suvivirren tilalla jonkun muun uskonnon laulua, vai piippolan vaaria. Pääasia sen ikäiselle oli, että kohta pääsi kesälomalle.
Jos kysytään vaikkapa peruskouluikäiseltä lapselta, tykkäätkö laulaa suvivirttä, niin vastaus on joko "en (motiivilla: en tykkää ylipäätään laulaa)", "tykkään (motiivilla: tykkään ylipäätään laulaa), tai sitten "ihan sama", jossa motiivia ei edes ole.
Tässä koko kiistelyssä on pääkohteena aikuisten mielten tyydyttäminen jollakin ratkaisulla, eivätkä ne ihmiset, jotka sitä virttä veisaavat. Suvivirren kieltäminen yleisissä koulun tilaisuuksissa ei ole uskonnonvapautta, koska lapsi ei saanut itse päättää. Se päätettiin lapsen puolesta. Minusta tämä kuuluu samaan lokeroon lapsen kastamisen kanssa. Aikuinen ei saisi päättää, kastetaanko lapsi ja liitetään kirkkoon sen enempää, kun saisi päättää, laulaako lapsi virttä koulussa (niin koulun työhenkilöstöön kuuluvat aikuiset, että vanhemmat kotona).
Jos tätä lukee joku peruskoulun henkilökuntaan kuuluva, niin minulla olisi sinulle ehdotus. Ehdota koulullesi seuraava testi:
Kevätjuhaln päätteeksi, joku järjestäjistä antaa lapsille vaihtoehdon, "Nyt saatte lähteä kotiin, tai jäädä vielä laulamaan suvivirren" ja laskekaa, montako lasta jäi. Sillä saatte selvuuden siitä, kuinka paljon uskonnollinen virsi koskettaa edes kristityn perheen lapsen mieltä.
Sama juttu jouluna. Lasta kiinnostaa, kuin kilo kakkaa se, juhlitaanko jouluna Jeesuksen synttäreitä, vai Putte Possun nimipäivää. Pääasia lapselle on, että saa lahjoja. Toki lapselta kysyttäessä hän voi vastata, että juhlitaan Jeesuksen syntymäpäivää, jos lapselle on niin opetettu. Se ei kuitenkaan kiinnosta lasta niin paljon, kuin lahjat. Edes kristittyjen lapsia.
Jos teistä kukaan muistaa, miten ajattelitte kouluaikonanne uskonnoista ja siitä, kun lauloitte suvuvirttä ja vertaatte sitä siihen, mitä nyt ajattelette siitä, onko mikään muuttunut? Jos on, niin miksi tykytätte ajatustanne lapsiin, jotka aivan varmasti ajattelevat yhtä merkityksettömästi, kuin te silloin?
Vai onko tämä näkemykseni täysin puppua ja olen ainut, jolle lapsena uskonnollisten laulujen tai juhlien tarkoitus suhteessa johonkin muuhun lauluun tai juhlaan oli irrelvantti ja päämotiivi sen suorittamiseen tai viettämiseen oli, saanko minä siitä jotakin?
29.05.2014 02:23
Siinä kohdassa koordinaatistoa, missä on materiaa, ei ole tilaa ja siinä kohdassa, missä on tilaa, ei ole materiaa.
Materia liikkuu kohdasta A, kohtaan B koordinaatistossa.
Kysymys kuuluu: Minne kohdan B tila hävisi, kun sen paikalle tuli materiaa ja mistä kohtaan A tuli tilaa, kun materia poistui siitä?
27.05.2014 18:52
Ajattelet, siis olet. Et ajattele, et siis ole.
26.05.2014 19:43
Väärä palsta. Älykkyydestä voi keskustella sille tarkoitetulla alueella. Laitan suoran linkin, niin säästyt etsimiseltä: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3762
26.05.2014 18:55
Taisin aikonani käydä kanssasi keskustelun tästä aiheesta, muttet ilmeisesti ole sisäistänyt faktoja, joita sinulle annoin.
Älykkyys ja älykkyysosamäärä ovat kaksi (2) eri asiaa. Älykkyysosamäärään kuuluu vain tiettyjä älykkyyden osia. Älykkyys taas puolestaan on kaikkien yhteen laskettu summa.
Mensa ei mittaa esim, luovuutta tai musikaalisuutta, jotka ovat myös osa älykkyyttä. Voisin näin luovanan ihmisenä väittää, että mensan testeissä on useampi, kuin yksi oikea vastaus. Siinä missä se minua "fiksumpi" ihminen näkee loogisesti oikean vastauksen ja valitsee sen, niin minun mielessäni se on vain yksi vaihtoehto.
Luova mieli analysoi kaiken, mitä ihminen näkee. Sinun teksiti on niin selvää, ennalta-arvattavaa ja kaavamaista, että perimmäinen motiivisi kirjoittaa tänne palstalle näkyy kilometrien päähän.
25.05.2014 13:29
Se selittäisi kokemuksen lääkkeistä, mistä kyseinen tyyppi on kirjoittanut toisella palstalla.
25.05.2014 12:54
"Ateismissa" ei uskota jumalolentoihin. Se on niin yksinkertaista. Se ettei usko, on eri asia, kuin uskoa, ettei jotain ole. Jos taas epäusko on myös uskoa, niin sillä logiikalla urheilemattomuus on myös urheilua.
24.05.2014 19:27
Lapsi on terve, kun se leikkii.
24.05.2014 13:32
"Siellä olevat ateistit eivät pitäneet uskontonsa tulkinnasta."
Ateismi ei ole uskonto.
24.05.2014 12:02
En yleensä peukuta täällä plussaa, enkä miinusta, mutta tuosta tunnustuksesta annan kyllä peukun ylöpäin, jos se siis on totta. Enkä myöskään ajattele uskovaisia alemmalle tai ylemmälle tasolle ateisteista, vaikka nm. "Niipperi." tuossa niin kirjoittaa.
23.05.2014 20:45
Jos kohteella ei ole numeroa, sitä ei ole olemassa. Matematiikka pätee kaikkeen ja kaikkiin.
23.05.2014 20:30
Juurihan tiedemiehet onnistuivat tekemään pelkästä valosta ainetta. Se todistaa, ettei jumalaasi tarvittu edes materian luomiseen, vaan se voi syntyä itsestään.
http://news.discovery.com/space/galaxies/experiment-to-turn-light-into-matter-140519.htm
Taas ei kiitos kreationismille ja kiitos tieteelle. :)
23.05.2014 11:48
Saa suomeksi, kun suomentaa. :)
19.05.2014 17:42
Hän, kuka uskoo homoseksuaalisuuden olevan valinta, selittäköön tämän ja miten valinta poikkeaa tai on samanlainen, kuin ihmisellä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexual_behavior_in_animals
Selityksille lähteet, kiitos. (HUOM! Oma pää ei käy lähteenä!)
Minun lähteeni löydätte ko. wikipediasivun alhaalta ja niitä on 102 kappaletta.
19.05.2014 12:22
Miksei persoonallisuus muutu, vaikka joka 7. vuosi ihmiskehon jokainen atomi ja hiukkanen on vaihtunut uuteen, kuin seitsemän vuotta sitten? Silloinhan on sydämmen lisäksi myös kaikki muut elimet aivoja myöten uudet.
14.05.2014 10:46
Älykkyys on henkilöön kohdistuva, ei näkemykseen. Kuten sanoit itsekkin "ateistit ova älykkäämpiä.." "ateismi on...". Ateismi ei ole sama asia, kuin ateisti.
Ps: Et Jaakob huijaa ketään, vaikka kirjoitat multinikillä. Kirjoitat aina samalla tyylillä ja hoet itse samaa mantraa jatkuvasti, joten sinä et voi piiloutua.
14.05.2014 10:35
Sinun ei tarvitse olla paikalla tietääksesi, mistä joku on tullut, jos jalanjäljet ovat näkyvissä. Toisin, kuin raamatussa, jossa jälkiä ei näy, täytyy vain uskoa sokeasti. Jos tahdot olla sokea, se on minulle se ja sama. Joskus silmät ovat kuitenkin vain kiinni ja niiden avaaminen on kivuliasta.
Sama asia, kun olisi laatikko, jonka sisälle olisin katsonut ja todennut siellä olevan jalkapallon. Sinä kuitenkin jätät katsomatta ja sokeasti uskottelet itsellesi siellä olevan koripallon. Sitten kun jalkapallo nostetaan laatikosta kaikkien näkyville, laitat silmäsi kiinni, koska joko pelkäät olevasi väärässä tai pelkäät todellisuutta. Jos et myönnä itsellesi olevasi väärässä, et myöskään koskaan opi mitään.
Ehkä sinulla on onnellisempi elämä tietämättömänä ja pelon kanssa?
Minä tiedän ja siten ei tarvitse pelätä. Pelko on valinta, kun ihminen tahtoo uskoa, eikä tietää.
12.05.2014 11:18
En äänestä, niin ei tarvitse valittaa tulevista huonoista päätöksistä.
11.05.2014 15:04
14 / 20