Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mielikki.mummo
profiilit
mielikki.mummo
mielikki.mummo
Vapaa kuvaus
Aloituksia
16
Kommenttia
3291
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Maa+on+valkoinen,+on+valoisaa+ja+jouluista.
On+ollut+huonoa+onnea+auton+kanssa,+kauempaa+tullut+vieras+jäi+sadan+km+päähän+kodistaan,+auto+vain+pysähtyi.+
Hän+soitti+minulle,+sanoi+menevänsä+taksilla+hotelliin+yöksi.+Meillekin+olisi+ollut+sama+matka,+en+uskaltanut+lähteä+autolla+auttamaan+lumisateessa+ja+pimeällä+niin+pitkää+matkaa.
Sanoin+että+tule+aamulla+bussilla+tänne,+saat+minun+autoni+lainaksi+siksi+aikaa+että+autoilusi+taas+järjestyy.+
Hän+haki+autoni+ja+ehtii+vielä+töihinkin+kun+on+menossa+iltavuoroon.+
En+tarvitse+autoa+juuri+muuhun+kuin+mökkireissuihin.+Parin+päivän+päästä+varmaan+olen+taas+autoileva+mummo.+
Päivät+kuluvat+aika+hiljaisesti,+monen+mielestä+ei+olisi+tarpeeksi+virikkeitä+ja+vaihtelua.
Nautin+tästä+kun+saan+olla+kiireettömästi+ja+touhuta+omia+hommiani+kaikessa+rauhassa.+
On+ollut+aikoja+että+vapaa-aikaa+ei+liiemmin+ollut,+nyt+on+ja+olen+siitä+kiitollinen.
03.12.2018 13:23
Kuka+vain+voi+sairastu+henkisesti.+Ei+se+ole+sen+kummempaa+kuin+muukaan+sairastuminen.
Olen+nähnyt+läheisen+menevän+psykoosiin,+hän+oireili+sitä+ennenkin,+siihenkin+vain+tottui,+alkoi+pitää+outojakin+asioita+tavallisina.+
Raskasta+aikaa+oli+minulle+ja+varsinkin+sairastuneelle.
03.12.2018 12:34
Minulle+riittää+pienempi+eläke+kunhan+riittää,+nautin+eläkepäivistäni.++76-vuotiana+sinulla+voi+olla+edessä+hyviä+vuosia+aika+paljonkin.+
Todennäköisyyden+mukaan+ja+kuolinilmoituksia+seuraamalla+asia+ei+kuitenkaan+ole+varma.
Varmaa+ei+ole+mikään+nuorempanankaan,+jos+pidät+työstäsi+ja+jaksat+niin+toivotan+antoisia+eläkepäiviä+sitten+kun+ne+koittavat.
03.12.2018 12:30
Kiitos+tiedosta.
Esko+Valtaoja+on+paljon+julkisuudessa.+Joskus+katselen+hänen+mielipiteitään+You+Tubesta.+
Hän+taitaa+olla+sellainen+julkkistähtitieteilijä,+näistä+mainitsemistasi+en+ole+kuullutkaan.
03.12.2018 12:25
Harva+tuon+ikäinen+pystyy+samaan.
Kasvojen+ja+fyysisen+kunnon+välillä+oli+eroa,+mutta+ei+se+haitannut,+päinvastoin.
02.12.2018 18:27
Nuorena+ja+lapsena+on+haaveita.
Opettajan+ammatista+minäkin+haaveilin+kuten+moni+muukin.
Sen+verran+olen+opettajana+ollut+että+olen+opettanut+kurssikeskuksella+ompelua.
Nuorena+kuvittelin+olevani+enemmän+teoria-ihminen,+olin+kova+lukemaan,+tähtiteide+ja+maailmankaikkeus+kiinnostivat,+luin+aiheesta+kaiken+minkä+käsiini+sain.+
Vanhemmiten+huomasin+olevani+käytännöllinenkin,+suorittamani+talouskoulu+oli+tarpeen+kun+olin+kyläkoululla+emäntänä.+
Monena+olen+ollut,+ihan+tyytyväinen+elämääni,+vaikka+ei+aina+ollutkaan+helppoa.
02.12.2018 12:36
Täälläkin+sataa+lunta,+naapuri+on+innokkaana+tekemässä+lumitöitä+vaikka+on+talkkarikin.+Hyvä+vain,+pääsee+talkkari+helpommalla,+ja+naapuri+liikuntaa.
Eilen+kävin+mökillä+lisäämässä+linnuille+siemeniä+ja+rasvapalloja,+aika+paljon+olivat+syöneet.
Tullessa+kävin+katsomassa+haudoilla.+Olen+laittanut+lyhtyihin+LED-kynttilät,+palavat+kauan+ja+ei+tule+niin+paljon+muovijätettä.+Kyllä+on+ihan+erilainen+tunnelma+kun+maa+on+valkea,+sakeasti+tulee+lunta,+en+usko+että+sulaa+enää.+
Lähden+kävelemään+ja+ihailemaan+lumista+maisemaa.+
Potkukelkan+otan+myös+käyttöön,+on+nostettuna+pyörävaraston+seinälle.+
Nopeasti+tämä+pimein+aika+kuluu,+vanhemmiten+tuntuu+aika+menevän+kovaa+vauhtia.+Harmi+kun+kesätkin+kuluvat+niin+nopeasti,+vaikka+viime+kesä+tuntui+pidemmältä+kovien+helteiden+ja+kuivuuden+takia.
02.12.2018 11:16
En+ole+ujo,+enkä+vähättele+itseäni.
Mutta+mieluummin+olen+kuuntelija+takarivissä+kuin+esillä+olija.+
Jos+on+hyvä+puhekumppani+voin+olla+hyvinkin+sosiaalinen.+Mutta+mikä+lie,+kuitenkin+pidän+uudet+tuttavuudet+alkuun+käsivarrenmitan+päässä.+
Ei+ole+kysymys+siitä+että+olisin+olevinani,+pelkään+kai+että+saa+riesan.+Aika+ikävästi+sanottu,+mutta+en+keksinyt+muutakaan+syytä.+
Hiljaiset+ja+ujot+ihmiset+usein+yllättävät+kun+heihin+tutustuu,+ovat+ihan+erilaisia+kuin+ensivaikutelmasta+uskoisi.
02.12.2018 11:03
En+tiedä+muusta+kuin+siitä+että+äiti+aina+sanoi,+pitää+ymmärtää+isää+kun+se+oli+viisi+vuotta+sodassa.+
Olen+kuullut+isän+puhuvan+välirauhasta.+Hän+kuoli+57-vuotiaana,+varmaan+sodallakin+oli+osuutensa.
02.12.2018 10:13
Olen+syntynyt+sodan+jälkeen+kyllä+sota+vaikutti+lapsiinkin+vielä+loputtuaan.
Isä+oli+viisi+vuotta+sodassa,+se+jätti+jälkensä.+
Lapsia+oli+paljon,+suuret+ikäluokat+syntyivät+sodan+jälkeen.+
Aika+vaatimatonta+oli+ja+puutteellistakin+jos+vertaa+nykyiseen+elämään+kun+kaikkea+on+ylenpalttisesti.
01.12.2018 23:05
Mies+sairasteli+lähes+20-vuotta+ennen+kuolemaa,+totuin+yksinoloon+kun+viimeiset+viisi+vuotta+makasi+vuodeosastolla.
Pitkän+omaishoitajuuden+jälkeen+miehen+jouduttua+lopullisesti+vuodeosastolle,+oli+vaikeampaa,+olin+tottunut+nousemaan+yöllä+katsomaan+ja+kääntämään+miestä,+hyppäsin+monta+kuukautta+ylös+ja+menin+miehen+huoneeseen+katsomaan,+eihän+siellä+enää+ollut.+
Aika+kauan+meni+että+uskoin+voivani+mennä+ja+tulla+eikä+ole+mihinkään+kiirettä.
Kävin+päivittäin+syöttämässä+kun+hoitopaikka+oli+lähellä.+Hoitajat+olivat+jo+kuin+perheen+jäseniä+kun+päivittäin+nähtiin.
Mitään+suurta+muutosta+kuolema+ei+tuonut,+oli+armahtavaa+kun+pääsi+lepoon.
01.12.2018 22:54
En+vielä+ole+tarvinnut,+olen+joskus+ottanut+siivousfirmasta+ikkunoiden+pesun.+
Onneksi+kaveri+hoitaa+mökillä+lumityöt,+pilkkoo+ja+kantaa+kantaa+puut+valmiiksi.+
Olkapäästä+repesi+kiertäjäkalvosin+niin+pahasti+että+ei+voi+leikata,+pystyn+kyllä+pesemään+ikkunat+mutta+on+aika+kivuliasta,+olkapää+ei+anna+nukkua+jos+sitä+rasittaa+paljon.+
En+minä+mitään+suursiivousta+jouluksi+tee,+pimeä+aika,+ei+pieni+laiminlyönti+näy.
Keväällä+kun+aurinko+on+korkeammalla+tulee+tarve+putsailla+enemmän.
On+iso+asunto+ja+enimmäkseen+olen+yksin,+vielä+puolet+ajasta+mökillä+niin+ei+paljon+sotkua+tule,+pölyt+pitää+pyyhkäistä+ohi+kulkiessaan.
01.12.2018 22:48
Ollaan+sopvittu+että+aikuisille+ei+ostella+mitään.+Tavaraa+on+liikaakin.
Jos+voisin+valita+joululahjan+niin+haluaisin+mennä+jonnekin+kylpylään+pyhiksi+hemmoteltavaksi.+
En+raaski+lähteä+kun+liian+harvoin+näen+jälkikasvua,+tulevat+kuitenkin+aina+jouluksi.
En+oikein+osaa+ostaa+nykynuorisolle+ja+lapsille+lahjoja,+olen+antanut+rahana,+pienepien+lahjoja+varten+vanhemmille+ja+isommalle+käteen.
01.12.2018 22:34
Toivon+että+poikasi+paranee+pian.
Tiedän+miltä+sinusta+tuntuu,+mikään+ei+kosketa+niin+syvältä+kuin+lapsen+sairastuminen.+
Kuopiossa+on+pätevät+lääkärit,+hoito+on+varmasti+hyvää.
30.11.2018 20:18
Nyt+on+keli+lauhtunut.+
Lähden+haistelemaan+raitista+ilmaa+ulkosalle.
Karjalanpaisti+jää+uuniin+pienelle+lämmölle.+
Kissa+voi+huoleti+olla+parvekkeella+kun+asun+maan+tasalla+olevassa+asunnossa.+kissa+istuu+avatun+ikkunan+laudalla+ja+katselee+ihmisiä.+Siinä+kulkee+paljon+koiran+ulkoiluttajia+kun+pyörätie+on+melkein+vieressä.+Ihmiset+jäävät+joskus+katsomaan+sitä+ja+juttelevat+sille+pensasaidan+yli.+Se+ei+halua+lähteä+mihinkään+mökilläkään,+kylmällä+ullakolla+käy+ja+kesällä+kulkee+perässäni+minne+menenkin.+
Mieheni+kuoli+kaksi+vuotta+sitten,+hän+sairasti+lähes+20-vuotta+ennen+kuolemaansa.+Hoidin+vuodepotilaana+kotona+12-vuotta,+lopun+ajan+oli+vuodeosastolla.+Kuolema+oli+armahdus+hänelle,+molemmat+jalat+amputoitiin+vuodeosaton+aikana+toinen+tynkä+alkoi+märkimään,+se+aiheutti+kuoleman.+
Poikamme+kuoli+syöpään+kahdeksan+vuotta+sitten,+hän+kulkee+mukana+koko+ajan,+pahin+tuska+on+hellittänyt+mutta+vieläkin+itken+ja+mietin+kuinka+väärin+on+että+elämänhalua+uhkuva+nuori+mies+joutuu+lähtemään.+Vaikea+on+hyväksyä,+mutta+on+pakko.+
Mukavaa+viikonloppua+kaikille.
30.11.2018 10:26
Olen+käynyt+70++palstalla+ja+kirjoitellutkin.
Siellä+on+miellyttäviä+ystävällisiä+kirjoittajia.+
Tykästyin.
29.11.2018 21:34
En+minä+yleistä,+voihan+sitä+ihmetellä+kun+olen+heitä+jututtanut.
Kyllä+kuka+hyvänsä+jos+vähänkin+ajattelee,+ihmettelee+miten+voi+käydä+lomailemassa,+miksi+ei+sitten+voi+muuttaa+takaisin.+
En+tiedä+kaikkea,+uskon+että+asioista+vastaavat+tietävät+mitä+tekevät.+
Ainakin+toivon+niin.
29.11.2018 20:04
Tykkäsin+maalauksesta.+
Kun+katsoo+ilmakuvia+suurkaupungeista+tulee+mieleen+muurahaiset.+Pieniä+olemme+kaiken+keskellä,+vaikka+kuinka+kuviteltaisiin+olevamme+jotain+suurta+ja+ihmeellistä.+
Niin+lyhyt+on+aikamme+täällä.
+Onneksi+ihminen+on+luotu+niin+että+pitää+itseään+kuolemattomana.+Eihän+mistään+tulisi+mitään+jos+aina+olisi+mielessä+että+kaikki+on+turhaa+kun+kuitenkin+kuolemme+pois.
29.11.2018 18:59
Kyllä+minustakin+yltiö+suvaitsevaisuuskin+on+tavallaan+rasismia.+
Kaikki+muut+ovat+parempia+kuin+oma+kansa,+sellaistakin+on.+Usein+ovat+nuoria+ja+ehdottomia+mielipiteissään.
Lähistöllä+asuu+mahanmuuttaja+perhe,+lapsia+on+paljon,+ovat+vilkkaita,+välillä+liiankin+vilkkaita,+pelottaa+koska+tuossa+pyörätiellä+ajavat+jonkun+päälle+tai+itse+jotuvat+toisten+pyöräilijöiden++tönäisemäksi+kun+eivät+juuri+väistä.
Mukavia+lapsia+ovat+muuten.+
Sitä+ihmettelen+kun+ovat+olleet+hengenvaarassa+kotimaassaan,+silti+käyvät+siellä+lomailemassa.+
Periaatteessa+en+vastusta+maahanmuuttoa,+vaikka+nuorten+miesten+suurta+määrää+ihmettelen.
On+sitä+mummolla+ihmettelemistä+kerrakseen.
29.11.2018 17:45
Jos+minulta+kysytään+niin+vastaan,+hyvää+kuuluu+kiitos.
Mikäli+ei+ole+läheinen+tuttu+joka+tietää+että+ei+niin+kovin+hyvää+saata+kuulua.+
En+juuri+kysele,+paitsi+tuo+"mitä+kuuluu",+ei+todellisuudessa+tarkoita+kuin+tervehtimistä,+voi+vastata+mitä+haluaa,+riippuu+tilanteesta.
29.11.2018 17:25
16 / 165