Keräily on suosittu harrastus. Keräilykohteita on pilvin pimein, alkaen rahoista, postimerkeistä ja kuuluisuuksien nimikirjoituksista, mutta keräily päättyy usein vasta kun arkun kansi sulkeutuu.
Eikä ole vallan harvinaista, että halvalla tai ilmaiseksi saadun keräilyesineen arvo voi nousta kymmeniin tai jopa satoihin tuhansiin euroihin.
Löytyykö adventismin piiristä keräiltäväksi sopivaa?
Tottahan toki.
Sen nyt jokainen ymmärtää, että Elsa Luukkasen käyttämällä kitaralla ei koskaan tule olemaan sellaista rahallista arvoa kuin Elvis Presleyn, mutta älkää antako sen masentaa itseänne.
Vanhojen adventistien kuolinpesistä voi löytyä hyvinkin mielenkiintoista kerättävää. Jopa sellaista, jonka a-kirkko mielellään ostaisi pois kuleksimasta.
Ensimmäisenä tule mieleeni kolportöörien eli ns. kirjallisuusevankelistojen käyttämät myyntiesitysmallit, joita auliisti jaeltiin kolportöörikurseilla.
Olen muuten minäkin joskus seurannut Toivonlinnassa pidettyä "kolppikurssia".
Vaikka kognitiivisen dissonanssin kanssa olin pienen ikäni elänyt, se tapa, jolla Kirjatoimen tuotantoa opetettiin kauppaamaan ovelta ovelle, herätti minussa kaivertavan tunteen:
"Kuinkahan rehellistä tämä tällainen kaupankäynti on ja kuinkahan todenmukaisen kuvauksen mahdollinen asiakas tästä esityksestä oikein saa?"
Mikä se dissonanssi-juttu sitten oikein on?
Alla lyhyt pätkä Wikipediasta:
"Teorian mukaan kognitiivinen dissonanssi syntyy silloin, kun ihmisen tiedot ja asenteet ovat ristiriidassa. Ihminen pyrkii vähentämään kognitiivista dissonanssia muuttamalla käyttäytymistään. Esimerkiksi verovilppiä paheksunut ihminen lopettaa paheksumisen itse verovilppiä tehtyään. Maallikon termein asiaa voisi kuvata epämiellyttävänä jännitteenä, joka tulee kahdesta keskenään ristiriitaisesta ajatuksesta samaan aikaan. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_dissonanssi
Toinen keräilykohde voisi olla vanhat Sympatiakeräysesitteet. Elonkorjuukeräyksenähän tuo puuha alun perin tunnettiin.
Kyllähän siinäkin ajoittain kuljettiin faktan ja fiktion välisellä rajalla.
USA:ssahan muuten kävi aikoinaan niin, että eräs paikallisseurakunta ilmoitti piirikuntaan, etteivät he halua olla mukana tuossa touhussa, ennen kuin se saadaan rehelliselle pohjalle.
Lopputulos oli se, että sheriffi ajoi seurakunnan kesken ehtoollisjumalanpalveluksen pois kirkostaan, koska mainittu seurakunta oli erotettu piirikunnasta.
USA:ssa samoin kuin Suomessakin paikallisseurakunta ei omista kirkkokiinteistöään, vaikka olisi sen täysin omilla rahoillaan hankkinut.
Niinpä häädetyt joutuivat jatkamaan seurakuntaelämäänsä vuokratiloissa.
Sen verran tunsin sympatiaa heitä kohtaan, että avustin heitä muutaman vuoden ajan vaatimattomalla summalla.
Tuon kodistaan häädetyn uskovaisjoukon julkaisema seurakuntalehti on sekin keräilykohde, mutta niistä saa maksaa minulle viisinumeroisen summan, ennen kuin raatsin niistä luopua. Niitä minulla on tiukkaan ahdettu mapillinen.
Adventismistako keräilykohde?
13
54
Vastaukset
Voi tulla keräilykohde hyvinkin nopeasti:
http://www.adventist.fi/events/10523
"Esityslistalla ovat sääntömääräiset sekä Pohjois-Suomen lähetyksen lakkauttamista koskevat asiat."
http://www.adventist.fi/events/10522
"– Suomalaisen piirikunnan rekisteröinnin säilyttäminen/purkaminen
– Neuvoa-antava keskustelu aiheesta Suomen Adventtikirkon ylläpitämät koulut ja niiden tulevaisuus."
Joten pitäkää muistoesineistä huolta ja vaalikaa niitä, sillä kohta ne ovatkin ainoa jäänne tästä Amerikan lahkosta Suomessa.
Mutta keräily voi olla antoisa harrastus, kuitenkin ;)- Fniss!
Keräilkää te vain vanhaa roihnaa, jos se niin kiinnostaa. Minä keräilen mieluummin tuoreita mustikoita.
Sinä kun taisit siellä Ruotsissa vaikuttaa, niin varohan tätä ikävää Luojasi luomaa myyräekinokokkia, jota loista jo länsirannikkolla esiintyy. Harmi kun Luojasi ei tehnyt siitä sellaista, että se ei sairastuttaisi ainoan ja oikean jäännösseurakunnan jäsentä, vaan loinen on hengenvaarallinen myös adventistille.
Siitäkin ovela pirulainen, että pakastaminen ei sitä tapa, vaan ainoastaan keittäminen, jolloin menetetään myös paljon marjojen terveyshyötyjä.
Kaikkea se Luoja onkaan luonut meidän kiusaksemme. Aika ketku jumalaksi, tuo Jumala.
Ja loista levittää etenkin meidän nelijalkaiset ystävämme koirat ja Luoja teki vielä sellaisen koiruuden, että esimerkiksi koiralle loinen on vaaraton. Levittää sitä ketut, myyrät yms villielukat, eikä se pahemmin häiritse niitäkään. Ihmiselle tosi viheliäinen, ja johtaa jopa kuolemaan.- Hymyvä huulleen
Sirkka-Iita kirjoitti:
Hymy;)
Hymyjäkö Sirkka-Iita keräilee. No vanhoilla 60-luvun Hymy-lehdillä voipi tehä hyvän tilin ajallaan ;D
- pyH!
bushmanni kirjoitti:
Sinä kun taisit siellä Ruotsissa vaikuttaa, niin varohan tätä ikävää Luojasi luomaa myyräekinokokkia, jota loista jo länsirannikkolla esiintyy. Harmi kun Luojasi ei tehnyt siitä sellaista, että se ei sairastuttaisi ainoan ja oikean jäännösseurakunnan jäsentä, vaan loinen on hengenvaarallinen myös adventistille.
Siitäkin ovela pirulainen, että pakastaminen ei sitä tapa, vaan ainoastaan keittäminen, jolloin menetetään myös paljon marjojen terveyshyötyjä.
Kaikkea se Luoja onkaan luonut meidän kiusaksemme. Aika ketku jumalaksi, tuo Jumala.
Ja loista levittää etenkin meidän nelijalkaiset ystävämme koirat ja Luoja teki vielä sellaisen koiruuden, että esimerkiksi koiralle loinen on vaaraton. Levittää sitä ketut, myyrät yms villielukat, eikä se pahemmin häiritse niitäkään. Ihmiselle tosi viheliäinen, ja johtaa jopa kuolemaan.Olet sinä ihan tyhmä? Syytät Jumalaa ihmisen omasta valinnasta langeta syntiin ja antaa saatanalle oikeus tuhota Jumalan luomakuntaa niin paljon kuin haluaa...
Ei se loinen ole Jumala syy. Se on ihmisen ja saatanan syy. Se loinen ei ollut loinen kun Jumala sen loi. Synnin kirous siitä loisen teki.
ETTÄ OLET JUMALAA AVOIMESTI PILKKAAVA RIENAAJA. pyH! kirjoitti:
Olet sinä ihan tyhmä? Syytät Jumalaa ihmisen omasta valinnasta langeta syntiin ja antaa saatanalle oikeus tuhota Jumalan luomakuntaa niin paljon kuin haluaa...
Ei se loinen ole Jumala syy. Se on ihmisen ja saatanan syy. Se loinen ei ollut loinen kun Jumala sen loi. Synnin kirous siitä loisen teki.
ETTÄ OLET JUMALAA AVOIMESTI PILKKAAVA RIENAAJA.On järkevä selitys, typerä selitys ja Pyhin selitys.
>> Se loinen ei ollut loinen kun Jumala sen loi. >>
No mikä se sitten oli?
Sinä olet avoimesti hyvä lisä adventtikirkon sekavaan seurakuntaan.pyH! kirjoitti:
Olet sinä ihan tyhmä? Syytät Jumalaa ihmisen omasta valinnasta langeta syntiin ja antaa saatanalle oikeus tuhota Jumalan luomakuntaa niin paljon kuin haluaa...
ETTÄ OLET JUMALAA AVOIMESTI PILKKAAVA RIENAAJA.Tässä odottelen sitä vastausta, että mitenkä loiset muuttuivat loisiksi synnin seurauksena, mutta Pyhillä tuntuu aina sanavarasto hupenevan tyystin nollaan, kun pitäisi perustella omia typeryyksiään.
Vai ovat adventistit sinun keräilykohteesi? Ateistikerhoonko heitä koetat kerätä?
Myös Jeesus keräilee adventisteja ihan siinä kuin muitakin :
Joh. 10:16 :
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
Sinäkin olet etsintäkuulutettu, kuomaseni. Sillä niin kuumat kuin kylmät ovat haaste Jeesukselle, vain haaleat / penseät hän jättää heidän omaan suvantoonsa rämettymään.
Ilm. 3:15
Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
Ilm. 3:16
Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.- prof.
Yksi keräilykohde adventistien piirissä olisivat niin sanotut lapsiin ja alaikäisiin sekaantujat. Enkä nyt tarkoita pelkästään seksuaalista hyväksikäyttöä, vaan myös henkistä väkivaltaa, jonka jättämät haavat ovat jääneet usean adventistiperheen lapsen riesaksi loppuelämän ajaksi. Ne haavat vuotavat verta monen adventistiperheessä kasvaneen lapsen kohdalla hautaan asti. Valitettavasti.
Nämä tällaiset "väksin tuputtajat" pitäisi kerätä mustaan maijaan ja viedä kaltereiden ja lukkojen taakse parempaan talteen. - PYH!
prof. kirjoitti:
Yksi keräilykohde adventistien piirissä olisivat niin sanotut lapsiin ja alaikäisiin sekaantujat. Enkä nyt tarkoita pelkästään seksuaalista hyväksikäyttöä, vaan myös henkistä väkivaltaa, jonka jättämät haavat ovat jääneet usean adventistiperheen lapsen riesaksi loppuelämän ajaksi. Ne haavat vuotavat verta monen adventistiperheessä kasvaneen lapsen kohdalla hautaan asti. Valitettavasti.
Nämä tällaiset "väksin tuputtajat" pitäisi kerätä mustaan maijaan ja viedä kaltereiden ja lukkojen taakse parempaan talteen.PYH!
Antti Kantola 21.7.2011:
>>>Vai ovat adventistit sinun keräilykohteesi? Ateistikerhoonko heitä koetat kerätä?>>>
Onko kukaan teistä pannut merkille, että Antti ainakin ajoittain kärsii ns. lukihäiriöstä?
No, ei se aina ole niin vaarallista. Väsymys tai vääränlaiset silmälasitkin voivat moista aiheuttaa.
Mutta vilkaisehan Antti tämän keskustelujuonteen otsikkoa.
Ei siinä kirjoitettu mitään adventisteista vaan adventismista. Niillä on muuten suurempi ero kuin arvaatkaan tai suostut uskomaankaan.
Ero niinkuin vaikkapa teorialla ja käytännöllä.
Teoriassa sapatti on pyhitettavä, käytäntö taas vaihtelee perheestä toiseen ja vuosikymmenestä toiseen.
Tuskin Antti ikinä uskoo, kuinka tarkkoja tuossa "pyhittämisessä" oltiin vielä 1940- ja 1950-luvuilla. Ainakin niissä piireissä, jotka minä tunsin, eli ns. hyvämaineiset adventistit.
Teoriassa sika oli saastainen. Käytännössä juuri kukaan adventisti ei kysellyt, mistä hänelle määrätyn kapselilääkkeen kapselikuori oli valmistettu.
Esimerkkejä löytyisi pilvin pimein, mutta veikkaanpa, että jokaista niistä vaikkapa nimimerkki pyh! väittäisi valheiksi.
Antille jonkun pitäisi järjestää kurssi, jonka teemana voisi olla "Millaista oli adventistin elämä 40 - 60 vuotta sitten".
Mutta hänen kohdallaan se voi jo olla myöhäistä.- Ennen ja nyt.
Millaistahan on jumalattoman elämä 40- vuotta sitten ja nykypäivänä?
40- vuotta sitten avioeroa ei niin herkästi saanut ja esimerkiksi lapsien elämä oli turvatumpaa silloin kuin nyt.
Nyt jumalattomuuselämä on esimerkiksi avioeroja täysi ja uudelleenavioitumista.
Kuka siitä kärsii, on jumalattoman lihantyydytyshaun takia perheen lapset.
Lehdet kirjoittaa, kuinka jumalaton hylkää aikaisemman avioliiton lapsetkin nälkään, ts. ei anneta ruokaa. Uusi vaimo ei hyväksy entisen eroperheen lapsia.
Noin aluksi voitaisiin kertoilla ja miettiä tätä jumalattomuuden hedelmiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164