Olen parisen kertaa nyt kuullut juttua, että mahan seudulla oleva rasva palaa parhaiten rankalla ja lyhytkestoisella treenillä kuin pitkä kestoisella kevyemmällä treenillä. Pitääköhän tuo paikkaansa? Minä nimenomaan kamppailen juuri mahamakkaroiden kanssa, ruokavaliota olen muuttanut vähentämällä hiilareita, mutta pitäisiköhän minun vaihtaa pitkät kävelylenkit rankempaan liikuntaan? Kävisikö vaikka cross trainer siihen? Kiitos paljon neuvoista!
Maharasvan polttaminen, kevyt/rankka liikunta?
25
3069
Vastaukset
- tasaisesti lähtee
Potaskaa. Et voi kohdentaa laihtumista tiettyyn ruumiinosaan. Rasvasolut kutistuu samalla tavalla joka paikasta. Yleensä laihtuminen näkyy ensimmäisenä paikoissa joissa rasvasoluja on paljon, mutta niissä samoissa paikoissa rasvaa on myös viimeisenä eniten jäljellä. Mihillä rasvaa on yleensä runsaimmin vatsaontelossa, naisilla taas pakaroissa ja reisissä.
- juoksi-a
Potaskaa. Rasva palaa parhaiten niistä ruumiinosista, millä treeneissä hikoilemisen aiheuttaa.
- vai niin
juoksi-a kirjoitti:
Potaskaa. Rasva palaa parhaiten niistä ruumiinosista, millä treeneissä hikoilemisen aiheuttaa.
höpsistä...
- Joni..
Mahan seudulla oleva rasva palaa parhaiten sellaisella treenillä, joka on itselle miellyttävintä!
Tämä on kaikkein tärkein sääntö ja syytä aina muistaa.
Koska mahan seudulla olevaa rasvaa ei nopeasti saa pois, ja tulee myös äkkiä takaisin, on syytä harrastaa sellaista liikuntaa ja sellaisella sykkeellä, joka itselle mielekästä. Niin tehden sitä tulee harrastettua tarpeeksi useasti, ja ennenkaikkea pysyvästi.
Valitettavan usein näkee aloittelevia laihduttajia, joille kerrotaan ohjeina, että "näin ja näin poltat tehokkaimmin rasvaa". Kaveri tekee sitä sitten muutaman kerran, mutta koska liian rankkaa, tulee paikat kipeäksi tms, harjoitukset jäävät muutaman kerran jälkeen tekemättä.
Eli läheskään aina ei treenin tehon maksimoiminen ole pitkässä juoksussa se tehokkain tapa kuitenkaan laihduttaa/kiinteyttää.
Jollekin vartalolle ja mielelle sopii rennot pitkät lenkit matalalla sykkseellä, toiselle nopeammin tehdyt lyhyemmät lenkit, toiselle tennis, toiselle kuntosali.
Pääasia on, että harrastaa jotain liikuntaa, ja säännöllisesti.
Jos joku laji ei itselle maistu, turha hakata päätä seinään ja heittää lenkkarit nurkkaan pysyvästi sen vuoksi.
Useita eri tyylejä voi ja kannattaa kokeilla ja verrata, siitä sitten katsomaan mikä itselle paras. Pääasia, että se on kivaa!
Tai ainakin vähiten ikävystyttävää tai ikävää.
Välillä näkee valitettavasti saliohjaajienkin tekevän aloittelijoille ohjelmia, joissa salilla pitäisi käydä 3-4 kertaa viikossa, plus muut liikunnat päälle.
Asiakas jaksaa pitää siitä orjallisesti kiinni 2 viikkoa, kunnes tulee sekä fyysinen että henkinen väsymys, ja harrastaminen loppuu kokonaan, kun ajatellaan, että en mä noin monta kertaa viikossa ehdi tai jaksa. - Molempia!!
Luin samasta, suht tuoreesta tutkimuksesta myös, pitänee paikkansa.
Mutta ilmeisesti vielä tehokkaampaa - ja mielekkäämpää - on vaihdella erilaisella sykkeellä tehtäviä harjoituksia. Kävelylenkkejä, hyppynarua ja juoksupyrähdyksiä (jos paikat kestää) cross traineria, kuntopyörää ja vaikka uintia.
Kyllä ne siitä vielä sulaa :) - ff
yhdyn edellisiin kommentteihin, se tepsii parhaiten jos vaihtelet lajeja, sen kestoja ja tietysti teet semmoista mikä edes hiukan miellyttää. Itselleni sopii parhaiten erilaiset jumpat, koska niistä en voi lähteä/laistaa ja maksan niistä.
Jos aikaa on vähän, tee vauhdikas lenkki tai vaihteleva semmoinen ja ois hyvä et joskus ois aikaa enemmän niin silloin voit matalammalla teholla pidempään liikkua. Itse olen näitä matalamman tehon liikkujia, koska liian nopeesti väsähtäisin pian. Mut se on niin ihmisestä kiinni.. jotkut tykkää pieniä jaksoja päivässä/viikossa, toinen taas käyttää enemmän aikaa.
Kyl ne viel sielt sulaa... :) aikanaa. - nalya
Harmi jos ei pelkästään vatsasta voi laihtua. Olen muualta vartalosta hoikka enkä haluis enempää laihtua vaan vatsaa pienemmäks ja kiinteemmäks. Säännöllisesti liikuntaa harrastan mutta tuntuu että vatsassa läskit on ja pysyy.
- ett sillee
Minulla suli vatsamakkara huomaamatta muutaman kuukauden sisällä (n. 8-9kk), kun aloitin tanssitunnit. Kävin tunneilla n. 2 - 3 kertaa viikossa, tanssilajeina samba, cha cha cha, salsa, jive, fusku-jive, wienervalssi, foxtrot, jne.
Itselle näyttäisi toimivan hyvin pitkät kävelyt..
Kävelin joskus 12 kilsaa ja sen jälkeen oli maha jo huomattavasti kivemman näköinen, kun joskus maha pullottaa muutenkin liikkumattomuuden takia, siihen taitaa tuo kävely itselle auttaa.
Yleisellä tasolla varmaan ihan liikunta yleensä auttaa, mutta pitkäkestoisessa liikunnassa palaa ehkä enemmän kaloreitakin, kun taas kestävyyttä ja voimaa sun sellaista taitaa tulla enemmän kun tekee lyhytkestoisia mutta vaativia suorituksia.
Ruokavaliokin tekee aika paljon, että kannattaa syödä sellaista mistä tulee hyvä olo..- gotler....
kaveri piti tiukkaa keskivartalotukea ja kutistui aika nopeasti, sitä hän käytti päivittäi monta tunti, olisiko niin että vatsarasvat joutuu muun lihaksiston kanssa jotenkin käyttöön enempi? kokeile et pety!
Zumbaa ja/tai tankotanssia, tehokasta ja superhauskaa...!
- Läski on ikuista iku
Kokeile vatsamakkaroihin imukuppihierontaa (veretön kuppaus). Sellaisia kumisia, joita liikutellaan öljytyllä iholla. Löydät netistä. Ihmeen hyvin tepsivät niin reisiin kuin vatsamakkaroihinkin. Parissa viikossa saa selviä tuloksia, mutta kun lakkaa käyttämästä, ihra palaa nopeasti takaisin.
- 14+6
Rupeappa harrastamaan seksiä!
Ja jätä ne sauna oluet vähemmälle. - corporesano
Itseltäni hävisi vatsamakkarat keväällä toukotöiden aikaan keräiltyäni pelloilta kivet - tehokasta kun ei joutanut oikein syömäänkään.
Mutta kannattaa panostaa perinteisempään painoharjoitteluun lenkkeilyn ohella.
Kerran pari viikossa nostat lattian rajasta suht. raskasta kuormaa (mitä se nyt onkaan) kymmenkunta toistoa minuutin parin palautuksella, ja tätä jatkat niin kauan kuin lihaksesi kertoo että on riittävästi. Varmasti on paikat kipeänä seuraavina päivinä. Nimenomaan tuonkaltaiset liikkeet kuten kivien kyykkiminen pellosta tai painojen nosto käyttäen vapaita painoja ja suuria lihasryhmiä, on tehokkainta. - o goewuuo
Ei voi laihtua tietystä kohtaa ja yleensä vasta huomaa että vatsan kohdalta lähtee viimeisenä.käy kuntosalilla ja harrasta jtn aerobista liikuntaa pitäis auttaa..ja vatsoja ei kannata tehä salilla kun korkeintaan 2 x viikkoon 2-4 sarjaa ja niitä kannattaa vaihdella,ettei pääse lihas tottuun samaan liikkeeseen..ruokavalio ja alkoholin käyttö kans kannattaa pitää kurissa,sit tulee hyvä :)
- uudeltamaalta
tiedän että et voi kohdistaa diettiä vain tiettyyn kohtaan.mutta kun olet dietannut pitkään ja rajusti rupeaa rasva sulamaan jopa vyötäröltäkin.rasva sulaa kauttaaltaan esim kainaloista yms.
mutta jos teet vyötäröön kohdistuvia treenejä se toki hieman parantaa tilannetta.sinun kuten minunkin kannattaa tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia joissa on kuri mukana. eikä pientä nälän tunnetta kannata pelästyä - ********
Heip, käypäs lasten leluostastolla ja osta hulahulavanne, jostain luin testituloksen, tuo lasten muutaman euron hulavanne on parempi kuin se ns. fitnes malli. Sitä kun pyörittelet, niin maha pienenee ja selkäkin saa väkisillä lihaksia (pyöreä vatsa = huonot selkälihakset). Ja kävelylenkilläkin vatsaa vedetään sisään eli navan kohdalta kohti selkärankaa, tukee selkää ja huomaamatta treenaa vatsaa.
Se on kyllä uusimpien tutkimusten mukaan jokseenkin totta, että vyötärön seudun rasvat palavat hiukan paremmin lyhytkestoisella ja rankalla treenillä. Kuitenkin nyrkkisääntöjä voi pitää, että pääasiassa rasva palaa tasaisesti ympäri kehoa eikä sitä voi kohdentaa. Tärkeintä laihduttamisessa on se, että saa niitä kaloreita poltettua tarpeeksi eikä liikaa ahda sisäänsä niitä. Lyhytkestoisella treenillä voi olla vaikeaa polttaa tarpeeksi kaloreita.
- =)
mikä olisi paras laihdutus keino ja nopein tapa polttaa turhat rasvat pois? =))) vinkkejä kiitos
No jos vinkkejä kaipaat, niin pyöräily on minusta yksi parhaita painon pudotus keinoja. Sitä jaksaa tehdä kauan ja energiankulutus on siinä suurta (edellyttäen tietenkin, että et mitään kävelyvauhtia polje). Itellä olen huomannut hyvän keinon liian ruoan ahtamiseen, että en hirveästi päivällä syö. Aamupala, päivällinen ja kenties töistä tullessa joku suupala. Mutta sitten illalla ahdan oikein kunnolla ruokaa massuun. Saan unen hyvin ja keho saa rakennuspalikoita yöksi.
Kannattaa muistaa, että jos liian nopeaa poltat rasvoja pois siinä samalla häipyy väistämättä lihaksistoakin mukana. Minusta kaikkein parasta on ettei mitään ihmedieettejä edes noudata vaan pyrkii muodostamaan ruokavaliosta sellaisen, että sitä on mukava noudattaa ja se pysyy elämäntapana. Näinpä ei ne läskitkään kerry vaivihkaa, kun dieetin sitten lopettaa.- kävely pyöräily hölk
abckissakävelee kirjoitti:
No jos vinkkejä kaipaat, niin pyöräily on minusta yksi parhaita painon pudotus keinoja. Sitä jaksaa tehdä kauan ja energiankulutus on siinä suurta (edellyttäen tietenkin, että et mitään kävelyvauhtia polje). Itellä olen huomannut hyvän keinon liian ruoan ahtamiseen, että en hirveästi päivällä syö. Aamupala, päivällinen ja kenties töistä tullessa joku suupala. Mutta sitten illalla ahdan oikein kunnolla ruokaa massuun. Saan unen hyvin ja keho saa rakennuspalikoita yöksi.
Kannattaa muistaa, että jos liian nopeaa poltat rasvoja pois siinä samalla häipyy väistämättä lihaksistoakin mukana. Minusta kaikkein parasta on ettei mitään ihmedieettejä edes noudata vaan pyrkii muodostamaan ruokavaliosta sellaisen, että sitä on mukava noudattaa ja se pysyy elämäntapana. Näinpä ei ne läskitkään kerry vaivihkaa, kun dieetin sitten lopettaa.Kävely, juoksu ja pyöräily ovat hyviä lajeja.
Kävely kaikkein helpointa, antaa anteeksi varusteissa, ei tule helposti hietymiä eikä hikoilu olen kovin voimakasta. Miinuksena manittakoon se että tietyn kalorimäärän polttaminen voi ottaa paljon aikaa, kiireisellä voi loppua tunnit kesken. Toisaalta samalla saa raitista ilmaa ja pääse ulos katselemaan paikkoja. Sauvat mukaan, kun pokka riittää.
Juoksu taas on lajina melko rankka, hidaskin juoksu voi nostaa sykkeen korkealle ja jalat voi kipeytyä jos ei ole hyvät kengät ja ilman kunnon juoksuvarusteita hikisenä juoksu ei ole herkkua.
Pyöräilessä voi helpommin säätää tehoa. Aremmalle aloittelevalle pyöräilijälle ei ole mikään kynnys ajaa pyörällä hyvinkään hiljaa, sen sijaan etanavauhdilla juokseminen voi tuntua typerältä. Toisaalt pyöräily on sitten jo vähän enemmän välineurheilua ja sopivien pyöräilypaikkojen löytäminen kotinurkilta voi olla vaikeaa, kaupunkiolosuhteissa melko tapaturmaherkkää touhua.
- hiiihtäjä
Totesin viime talvena hiihdon tekevän ihmeitä makkaroille ja jenkkakahvoille!! Aluksi hiihto tuntui raskaalta ja piti mennä lähes veren maku suussa, mutta nopeasti siitä löytyi ilo ja joka kerta lenkki oli edellistä helpompi. Harrastin muutakin liikuntaa hiihdon rinnalla, mutta näiden jumppien vaikutus ei ole koskaan ollut hiihdon veroista.Tunnin lenkki muutaman kerran viikossa, ja tuloksia tulee varmasti, toki kannattaa katsoa myös mitä suuhunsa laittaa. Panosta hyviin suksiin ja varasteisiin.
Kannattaa kokeilla, itse odotan jo uutta hiihtokautta ja pyykkilautavatsaa :)- asdfasdfasdf fg
Jep, ei "saliliikunta" ole airobisen kehittymisen kannlta juuri mitään hiihtoon, kävelyyn, juoksuu, pyöräilyyn yms. verrattuna.
- sanni...
Tee ihan perus vatsaliikkeitä. selälleen lattialle, kädet niskan taakse ja pieni nosto. Sellainen että napa-selkäranka-akseli on napakkana koko ajan. 20 nostoa - 20 nostoa oikealle - 20 nostoa vasemmalle. pari settiä joka ilta tn:n edessä ei vie paljoa aikaa ja kun totut lisäät settejä.
toinen hyvä liike on olla selällään - nostaa jalat ylös ja siinä aivan pieniä nostoja.. - onpas vaikeaa tajuta
Syöt vähemmän. Se on siinä. Liikut enemmän.
Kyllä tiedät mitä tarkoittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 702952
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792128
- 951956
- 321702
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191175