Olen ollut palstalla muutamia vuosia. Aiemmin olin ProKarelia-palstalla, kunnes se tuhoutui muutamien häiriköiden toimesta.
Haluaisin kuitenkin keskustella Karjalasta ja poliittisesta tilanteesta Karjalan Tasavallassa. Tiedän jotain, mutta en kovin paljon.
Olen savolainen, juureni Karjalaan liittyvät 1400-luvulle. Kiinnostukseni Karjalaan liittyy siihen, että vuonna 1910 syntynyt isäni oli molemmissa sodissa mukana. Hän taisteli nimenomaan Laatokan-Karjalassa. Hän oli hevosajaja, kirjuri, mutta myös tarkampuja. Viimemainitun koulutuksen hän oli saanut Utissa.
Isäni vammautui jatkosodassa vakavasti, eikä hänestä sen jälkeen ollut oikesti työhön. Hän kuoli 52-vuotiaana, olin slloin 9-vuotias.
Yritän reissata Laatokan-Karjalaa ja tutkailla isäni jalanjälkiä. Kollaa, Lemetti, Aunus, jopa Osta. Mutta myös jatkosodan alku, jolloin suomalaiset joukot valtasivat aluksi Sortavalan.
Olen saattanut vanhempani haudan poveen. Se on ollut minulle kunnia.
Isäni kuoltua ei puhuttu mistään Sotaveteraaneista tai Sotainvalideista. Kaipa olivat joutosakkia.
Olen ollut työssä parikymmentä vuotta veteraanijärjestössä.
Jos nyt saan sanoa, ja tietenkin sanon! Pokkaan puolustusministerin antaman kunnianosituksen 18.7. Helsingissä. Annan sen kunnianosoituksen isälleni.
Isäni ja minä!
14
78
Vastaukset
Tarkoitin 18.8.
- Ystävän neuvo
Jos sinulla on tuota nuoruuden intoa ja aikaa käytää niin osallistu rauhantyöhön jotta tulevilla sukupolvilla olisi rauha ja menestyksellinen yhteistyö naapurimaiden kesken. Soteveteraaneista pidetään hyvää huolta, oikeastaan niin hyvin että veteraanijärjestöjen rikkauksia ovat kärkkymässä ulkopuoliset henkilöt. Näillä ei ole kaikilla puhtaat jauhot pussissa vaan monet ovat vieraiden sotilasliittojen asialla ja tietysti oman edun nimissä haluavat vallata Karjalajärjestöt sodanlietsonnan välikappaleisksi. Kailkki tuntevat surulliset esimerkit niinsanottujen "karjalanpalauttajien" epäisänmaallisesta toiminnasta.
- Vai ystävä
Ystävän neuvo kirjoitti:
Jos sinulla on tuota nuoruuden intoa ja aikaa käytää niin osallistu rauhantyöhön jotta tulevilla sukupolvilla olisi rauha ja menestyksellinen yhteistyö naapurimaiden kesken. Soteveteraaneista pidetään hyvää huolta, oikeastaan niin hyvin että veteraanijärjestöjen rikkauksia ovat kärkkymässä ulkopuoliset henkilöt. Näillä ei ole kaikilla puhtaat jauhot pussissa vaan monet ovat vieraiden sotilasliittojen asialla ja tietysti oman edun nimissä haluavat vallata Karjalajärjestöt sodanlietsonnan välikappaleisksi. Kailkki tuntevat surulliset esimerkit niinsanottujen "karjalanpalauttajien" epäisänmaallisesta toiminnasta.
Mitä sie oikein hourit!
- Nahkurin orsilla
Ystävän neuvo kirjoitti:
Jaa että YYA-pellejä liikkeellä
Ystävän neuvo kirjoitti:
Olemme saaneet elää rauhanaikaa pitkän aikaa. Toivokaamme, että sitä jatkuisi edelleen hamaan maailmanloppuun saakka.
Rauhaa ja menestyksellistä yhteistyötä naapureiden välillä kehitetään myös ruohonjuuritasolla, ei pelkästään virallisten kanavien kautta.
Veteraanijärjestöjen omaisuutta myydään ja tulot käytetään jäsenistön hyväksi aivan tavanomaisiin tarkoituksiin. Jäsenistölle kustannetaan kotipalvelua, kuten siivousta, asiointipalvelua, mutta myös pienimuotoisia terveydenhuoltopalveluja. Lisäksi kustannetaan asunnonmuutostöitä ja apuvälineitä.
Omaisuutta ei pääse ulkopuoliset kärkkymään, jäsenistöllä on edunvalvojat omasta takaa. Suurimmat omaisuusmassat ovat Sotainvalidien Veljesliitolla.
- vahingot maksuun
Pitäisikö Neuvostoliiton joka rosvosi teiltä karjalaisilta maa-alueet ja omaisuudet joita sen tytäryhtiö Venäjä pitää hallussaan palauttaa ryöstämänsä omaisuudet sekä korvata aiheuttamansa vahingot teille karjalaisille?
Pitäisikö myös suomensukuisilta karjalaisilta varastetut omaisuudet palauttaa lainvoimaisille omistajasuvuille?
Mikä paikka on kiinnostavin esim. Viteleen ja Salmin alueella?- €98
Syötkö kärpässientä ja juotko virtsaasi?
- Koroljov
"Isäni kuoltua ei puhuttu mistään Sotaveteraaneista tai Sotainvalideista."
Ei niin. Kahden hävityn sodan jälkeen suomalaiset halusivat jättää niiden ahdistavat muistot jälkeensä, suuntautua tulevaisuuteen ja varmistaa, ettei mitään vastaavaa enää koskaan tapahtuisi. Sillä linjalla Suomi pysyi koko Paasikiven-Kekkosen ajan. Vasta viime vuosikymmenien myötä on kiihkoisänmaallisuus ja sotahulluus alkanut tehdä Suomessa paluuta - tietysti läntisten tahojen lietsomana, kuten muuallakin Venäjän rajamaissa. - ei ammuttu
Eihän venäläiset mielellään puhu näistä asioista. MR-sopimuksen mukaisesti venäläiset hyökkäsivät valloittamaan Suomea 1939. Niin kauan kuin minä elän, tulen puhumaan siitä ja vaatimaan oikeutta. Sanokoot rysssät mitä tahansa.
Olenko kiihkoisänmaallinen venäläisten mielestä? - koroljohffin Äpärä.
Toi Zekkoslovakian tapaus myös tapetille.
Pientä sotaharjoitusta venäläiset pitää jatkuvasti naapurivaltioissaan.
Me Suomalaiset ei kiihkoilla aseilla. - totta toinenpuoli
Syyllistyivätkö neuvostovenäläiset ihmisoikeusrikkomuksiin suomensukuisia ja suomalaisia kohtaan vuosien 1920-1991 välisenä aikana??
Mitä Paasikivi-Kekkonen linja toteaa tähän asiaan ???????
entä mitä Koroljov ???
euro98 ei apukoulun ensiluokkalaisena osaa vastata tähän aiheeseen kuin vyötärön alapuolisella vastauksella., joten unohdetaan tämä kehitysvammainen rääpäle. - €€€€€€
Letkumutantit kehittyy, ne ovat löytäneet jo euromerkin €. Hienoa.
- rakma vai mikä.
€iku €uro löysi meidät.
- totta kummatkin
totta toinenpuoli esitti kiinnostavan kysymyksen-------
miksi asiantuntijat eivät vastaa siihen??????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748