Lisävalojen asennus nykyautoihin

Evandaattori

Pitäisi asennella lisäpitkät nykyisen Daewoo Evandani nokalle. Olen kyllä asentanut sellaisia vanhempiin autoihin ilman ongelmia, mutta nykyautojen elektroniikka alkaa olla niin hienoa ja monimutkaista, että meneeköhän koko pirssin järjestelmät sekaisin, jos lamput asentaa vanhoja menetelmiä käyttäen?

9

6280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canbus

      Ongelmia saattaa ilmetä, varsinkin jos auto on Can-väylätekniikalla. Mittaristo saattaa alkaa herjata palaneita polttimoita tms.
      Tähän ratkaisuna on joko merkkikohtainen lisävalojohtosarja (kallis?) tai sitten
      ns. universal joka toimii samalla tekniikalla kuin merkkikohtaisetkin, mutta on uskoakseni hinnaltaan edullisempi. Kokemusta on johtosarjasta on V70:stä ja toimii moitteettomasti. Sarjan asennukseen kului korjaamon mukaan n.30 min
      Maahantuojana mm. Koivunen Oy.

      • stiilosti

        Et taida olla kunnon autosähkömies jos noin väittelet. Meikä teki can-väyläiseen autoon vetkoukun sähköt 23. eurolla. Myyjä väitti, että pitää ostaa 150 euron sähkösarja ennekuin se onnistuu, paskapuhetta, pitää vain hallita autosähköt.


      • Foreman1962
        stiilosti kirjoitti:

        Et taida olla kunnon autosähkömies jos noin väittelet. Meikä teki can-väyläiseen autoon vetkoukun sähköt 23. eurolla. Myyjä väitti, että pitää ostaa 150 euron sähkösarja ennekuin se onnistuu, paskapuhetta, pitää vain hallita autosähköt.

        Mitenkähän tuo tehdään? Pitäisi Skoda Octaviaan laittaa koukku ja sama ongelma
        eli kallis johtosarja.


    • uusiovanha

      Eihän tuo vielä mikään nykyauto ole, enintään -04 mallia, viisi vuotta vanha nykyään. Toista se on kun joku iltalehti kirjoitti viikkio sitten Padasjoella järveen pudonneesta autosta olleen sen uudehko, vanhan mallin vectra enintään -02 oli kyseessä.

    • Mitään ongelmaa ei tule, oli auto vanha tai uusi, kun kytket lisävalot releen perään ja otat ohjauksen releen kelalle jommalta kummalta pitkien valojen lampulta. Eli kytket ko. lampun rinnan lisäpitkien releen kelan kanssa.

      Sen verran vielä, jos käytät metallikuorista valorelettä, niin eristä se auton rungosta, sillä niissä on joskus kelan toinen pää kytketty siihen metallikuoreen.

      Näin menetellen ei tarvitse pohtia, ovatko valojen ohjauskytkinet miinus- vai pluspuolella. Japanilaisissa kytkimet ovat monessa miinuspuolella.

      Rinnankytketyn kelan teho, muutama W ei sotke mitään väyläohjauksia.
      Pilkun viilajien varalta, teoriassa voi olla, että jos tuo lamppu jonka kannasta kelan ohjaus on otettu palaa, niin siitä ei saata hälytysvalo syttyä. Toisaalta
      sammunut lamppu on muutenkin helppo havaita.

      • Evandaattori

        Siis. Tarkoitatko Täpinä, että normaalin kaavan mukainen kytkentä, mutta sekä plus, että miinus releelle otetaan lampun johdoista? Siis ei maadoiteta runkoon. Näinhän on tehty mm. joidenkin vanhempien japsiautojen kohdalla, jo aiemminkin.


      • VAP51

        Entäs sitten kun ei ole ns. pitkien lamppua. On vain yksi lamppu, mistäs sitten napaataan ohjaus?


    • Kyllä tarkoitin ja ei ole väliä, kummin päin kytket lampun johdot releen kelalle,
      eli ei tarvitse välittää plus- ja miinusjohdon järjestyksestä.

    • punainenpuolikuu

      Voi toimia, taikka ei. V 2013 oma corollani meni ovelaan vikatilaan. Valot pelasivat aivan hyvin ja ehdin ajella puoli talvea työreissua ilman ongelmia, ennenkuin huomasin eräällä pitkällä korpitaipaleella että aina kun pitkät laittaa päälle, auto nykii mutta hyvin hyvin vähän. Polttoaineen kulutus nousi litran sataselle. Pitkät pois, nykiminen loppui ja bensankulutus laski tuon samaisen litran.
      Merkkihuolto ei löytänyt vikaa, auto meni testerin mukaan "safe mode" tilaan aina kun lisäpitkät syttyivät. Vikakoodina oli " tuntematon taso 2A häiriö moottorinohjausjärjestelmässä ". Ja oli ounasteltavissa että tämä olisi voinut johtaa ohjainboksin rikkoontumiseen.
      Asennutin kiireesti can releen ja ongelma poistui.
      Nykyautojen sähköjärjestelmä on aika monimutkainen, on pulsoivaa jännitettä, 5 v ohjausjännitteitä ja jopa pikkuautoissa radioteitse tapahtuvaa toimilaite-ohjausta.
      En toista kertaa kikkaile omaani, enkä toisen omaan autoon mitään lisäkytkentöjä, vaikka sähköistä jotain urakoitsijana ymmärränkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      679
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe