Sairastuin syöpään kesallä -09. Sairauden seuraksena olen menettänyt mm. terveyteni, työpaikkani, työkykyni, tulotasoni, opiskelupaikan ja asunnon. Minut mm. erotettiin opiskelupaikastani (HAAGA-HELIA) koska syöpätaistelu ei ollut riittävä peruste opintojen lykkääntymiselle.
Syöpään sairastuminen amk:ssa
31
5176
Vastaukset
- Naapurikoulun ope
Hei tosi kurjaa että sairastuit.
Olen toisen koulun opettaja, ja meilläkin on ollut syöpään ja muihin vakaviin sairauksiin sairastuneita opiskelijoita. Itsellänikin on ollut syöpä joten tiedän että se on rankka sairaus, joka voi tulla kenelle vaan. Sairaana kuuluu tietysti hakea sairaslomaa ja sairaspäivärahaa.
Luultavasti et menettänyt opiskelupaikkasi siksi etteikö sairaus olisi riittävä syy opintojen lykkäytymiselle. Niin se vaan on että yhden lisävuoden saa aika helposti, mutta toisen lisävuoden saamiseksi pitää osoittaa että opinnot tulisivat suoritetuiksi jäljellä olevana opinto-oikeusaikana. Jos tällaista varmuutta ei ole niin ei kannata antaa eikä ottaa toista lisävuotta, koska opinnot jäisivät kumminkin kesken.
Sairastuneiden opiskelijoiden kanssa ollaan tehty yleensä niin, että parantumisen jälkeen kun opiskelukyky on palautunut, ollaan otettu opiskelija takaisin harkinnanvaraisen valinnan kautta ilman pääsykoetta, eli opiskelija on osallistunut hakuun mutta hänen ei ole tarvinnut mennä uudestaan pääsykokeeseen. Silloin opinto-oikeusaika on taas normali ja siihen voi saada ne lisävuodetkin päälle jos on tarve. En tiedä onko Haaga-Heliassa tämä käytäntö myös, mutta ehkä voisit ehdottaa koulutusohjelmassasi jotain tämän tapaista.- Keijo33
Eli oletko sitä mieltä että kun ennuste sairaudesta selviämiseen on 30% on oppilaitoksella oikeus erottaa oppilas 4 vuoden opiskeluiden jälkeen sillä perusteella että se kuolee ennen kuin ehtii valmistua. Tämähän on tehokasta ajattelua!
- 2+8
Onko SLK:ssa todella noin ynseä ja ylimielinen käytäntö vakavan sairastapuksen johdosta? Pitäisi ymmärtää, että kaikki sairaudet eivät välttämättä ole kuolemaksi!!
- åäpöläpäplkällöåälöå
Keijo33 kirjoitti:
Eli oletko sitä mieltä että kun ennuste sairaudesta selviämiseen on 30% on oppilaitoksella oikeus erottaa oppilas 4 vuoden opiskeluiden jälkeen sillä perusteella että se kuolee ennen kuin ehtii valmistua. Tämähän on tehokasta ajattelua!
syöpä on koko per-kele!! lisäaineita lisätään yhä enempi vaan että saataisiin MYYNTIÄ silläkin osa-alueella!! ostakaa LUOMUA niin syöpä tilastot muuttaa suuntaa aivan varmasti!! ZEITGEIST on vi-tun hyvä idea!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Naapurikoulun ope
Ei, en ole tuota mieltä.
Jos suorittamattomia opintoja on niin paljon, että opintoja ei saisi loppuun jatkovuoden aikana, on järkevämpää aloittaa uudestaan, jolloin saa vanhoista suorituksista hyväksiluvut ja 4 vuotta opiskeluaikaa.
Toivotaan että sinun kohdallasi kuulut tuon 30% joukkoon ja paranet vielä kokonaan.- toivottavastiterve
Olen todella pahoillani puolestasi. Nuorena vakavasti sairastuminen kesken "onnellisia vuosia" on hirvittävimpiä asioita mitä nurelle voi tapahtua. Toivon että paranet.
Ja olen täysin varma että pääset jatkamaan opintojasi kun otat kouluusi yhteyttä. - Keijo33
En missään nimessä voi oloittaa opintojani alusta! Suoritettuja opintojaksoja ei hyväksilueta täysimääräisenä ja joutuisin käymään suurimman osan opinnoista ( 100 op) toiseen kertaan. Esim. viime joulukuussa jouduin sytostaattihoitojen takia olemaan poissa luennoilta viimeiset 2 viikkoa ja opintojaksot jäivät lopputenttejä vaille kesken. Nyt ko opintoja ( 40 op) ei voi loppuunsuorittaa koska olen erotettu. Kelan katsoo asian niin että olen nostanut oikeudetta opintotukea syksyn aikana ja perii koko syksyn opintotuet takaisin.
Osassa oppilaitoksia sen sijaan ymmärretään että sairaudet kuuluvat elämään ja lisäaikaa opinnoille myönnetään aina kun on hyvä peruste. Kenellä helvetillä on edes pokkaa ilmaista ettei syöpä ole riittävä peruste opintojen lykkääntymiselle!
- tosielämän kokemus
Ööh, jos olet suorittanut opinnot ja opintopistemäärää täsmää, niin opinnot kyllä pitää hyväksilukea, elleivät ne ole 5 vuotta vanhempia, nimimerkillä suorittanut kaksi tutkintoa peräkkäin ja kyllä meni läpi kaikki mikä täsmäsi, piti vaan joka opintopiste anoa erikseen. Toisekseen, pojalle opinto-ohjaaja sanoi, kun opintopisteet jäivät jonkun verran vaille, että kela ei peri opintotukea takaisin, vaan se voidaan keskeyttää, ellei olevaa pätevää perustetta, kuten sairaus, siihen, että opinnot eivät ole edenneet riittävällä tahdilla.
- tosielämän kokemus
Lisäys, pojalla toinen sairaus, ei syöpää, mutta mikä hidastaa opintoja.
- tosielämän kokemus
tosielämän kokemus kirjoitti:
Lisäys, pojalla toinen sairaus, ei syöpää, mutta mikä hidastaa opintoja.
Ai se olikin Haaga-Helia, koulu, jossa Utsjoella asuvien verkkokurssilaisten pitää hakea materiaalit jostain Espoon kirjastosta..no siellä on omat sääntönsä. Tuon koulun kiertäisin kaukaa...
- Keijo33
Niin, Haaga-Helia myöntää max. 1 vuoden lisäaikaa opintojen suorittamiseen. Oli syy sitten mikä tahansa. Koska en itse eikä lääkärini pysty sanomaan mikä terveydentilani tulee olemaan syksyllä/talvella tai minkä verran pystyisin tuona aikana varmuudella suorittamaan opintoja on Haaga-Helia erottanut minut.
- aikuinen opiskelija
Todella uskomattomatlta kuulostaa! Tsemppiä sinulle kaikesta huolimatta ja toivottavasti paranet!
- Toivoa ehkä on
Välillä tuntuu niin uskomattomalta, ettei yksilöllä olisi varaa sairastua, ettei putoa yhteiskunnan kärryiltä. Varsinkin Kelan kohdalta tuntuu aika röyhkeältä, että perivät sairaalta ihmiseltä opintotuet takaisin. Oletko voinut käydä keskustelemassa siellä?
Itse sairastaneena tiedän, miltä tuntuu, kun sairaus jo itsessään on kamala, mutta sitten vielä tulee tämä yhteiskunnan hylkiminen vastaan. Se on vain liikaa. - Joku ei ole kohdalla
Mitä tarkoitat tällä:
" Esim. viime joulukuussa jouduin sytostaattihoitojen takia olemaan poissa luennoilta viimeiset 2 viikkoa ja opintojaksot jäivät lopputenttejä vaille kesken".
Ethän sinä ole silloin suorittanut mitään, jos et ole tehnyt lopputenttiä? - Keijo33
Opintojaksot koostuvat opintopisteistä ja kestävät tavallisesti yhden tai kaksi periodia eli 2-5kk. Tuona aikana luentoja on 3-8h/vk. Opintojaksot sisältävät yleensä 2 tenttiä, tuntiharjoituksia, viikkoharjoituksia, raportteja, ryhmätöitä yms. Lopputentin osuus voi olla painotuksesta riippuen esim. 10-20% arvosanasta.
- Hämmästyttää...
AMK:ssa opiskelleena tentin(tenttien) hyväksytty suorittaminen oli pakollista. Tentin painoarvo on taas sitten jo toinen asia. Kurssin hyväksytty suorittaminen vaati ainakin minun opiskellessa aina myös tentin hyväksytyn suorittamisen.
Muutenkin tuo tekstisi on taas sekavaa.
"Opintojaksot koostuvat opintopisteistä ja kestävät tavallisesti yhden tai kaksi periodia eli 2-5kk. Tuona aikana luentoja on 3-8h/vk. Opintojaksot sisältävät yleensä 2 tenttiä, tuntiharjoituksia, viikkoharjoituksia, raportteja, ryhmätöitä yms. Lopputentin osuus voi olla painotuksesta riippuen esim. 10-20% arvosanasta".
Minulla oli vuodessa neljä opintojaksoa, opintopisteitä suoritin vuodessa noin 60. Opintojaksoni muodostuivat kursseista, pakollisista ja omavalintaisista. Osa oli verkko-opintoina, suurimmassa osassa oli luentoja. Läsnäolopakkoa ei ollut kuin ennalta kerrotuissa asioissa. Tehtävät, esseet, tentit oli suoritettava, mutta on olemassa uusintatenttejä, palautusaikoja esseille sai jatkettua....Eli ei minulla mene jakeluun tuo tarinasi.- Saara sh
Tuossa on näköjään vähän eroja eri kouluissa. Meillä ei Metropoliassa ole ollut ollenkaan kursseja, vaan me saadaan opintopisteitä opintojaksojen toteutuksista.
Mutta oli niin tai näin, Keijo 33, kannattaa varmaan olla yhteyksissä Kelaan ja selvittää tilanne. Se takaisinperintäkirje on töykeä ja jopa hyökkäävä sävyltään, olen itsekin saanut sellaisen, kun jouduin olemaan puoli vuotta melkein pois lapsen sairastelun takia, mutta kyllä Kelasta löytyi ymmärrystä kun niille selitti mistä oli kyse. Ja toivottavasti paranet kokonaan!
- kouluissa eroja
Haagahelia on outo. Meillä oli joitain harvoja kursseja, joissa arvosanan sai raportilla tai vastaavalla, mutta pääsääntöisesti tentin osuus oli vähintään puolet arvosanasta. Opintotuesta Kelan sivuilta, lähde http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/080601140021IL?OpenDocument:
"Jos sinulle ei ole kertynyt tarpeeksi opintosuorituksia, Kela tai opintotukilautakunta lähettää sinulle selvityspyyntökirjeen. Vastaa selvityspyyntöön ja selvitä syyt, joiden vuoksi opintosi ovat hidastuneet. Opintotuen maksamista voidaan jatkaa, jos opintosi ovat tilapäisesti hidastuneet hyväksyttävästä syystä. Hyväksyttäviä syitä ovat esimerkiksi oma tai lähiomaisen sairaus tai muuten vaikea elämäntilanne.
Opintotukesi maksaminen lakkautetaan, jos
et vastaa selvityspyyntöön tai
et esitä hyväksyttäviä syitä opintojen hitaaseen edistymiseen.
Kela tai korkeakoulusi opintotukilautakunta voi myös edellyttää, että suoritat tietyssä ajassa vaaditun määrän opintoja. Tällöin opintotukesi tarkistetaan siten, että se myönnetään määräajalle. Jos suoritat vaaditut opinnot määräajassa, opintotuen maksamista voidaan jatkaa uuden hakemuksen perusteella.
Opintotuki voidaan myös periä takaisin, jos sinulla on ollut opintosuorituksia erityisen vähän ja olosuhteistasi ilmenee, että sinun ei ole ollut tarkoituskaan opiskella.
Jos aloitat kokonaan uudet opinnot, mahdollinen aiempien opintojesi riittämätön edistyminen ei yleensä vaikuta uusien opintojesi opintotukioikeuteen."
Eli olet jättänyt selvityspyyntöön vastaamatta? - töppöteppo
Pitäisikö koko maailman tai haagahelian polvistua syöpäsairaiden edessä?
Elämä on valitettavasti joidenkin kohdalla muita karumpaa mutta yhteisten sääntöjen kanssa on vaan toimittava. Tuskin haagahelia on syöpäsairaiden kiusaksi niitä sääntöjä keksinyt.- Fiksuarto
Jos ei sinulla s*nan k*pää ole muuta annettavaa tähän kuin typerä nenästelysi, niin jätä tämä keskustelu viisaammille. Ja jos onnellisesti käy sekä Karman laki toimii, itse eräänä päivänä uliset tuskissasi sängynpohjilla syövän kourissa.
Eikö tuo tarkoita sitä, että sinut erotettiin, koska opiskelusi lykkääntyivät liiaksi? Ei sinua erotettu syövän takia vaan opiskelujen lykkääntymisen. Se, mikä opintojen lykkääntymisen perustelu on, ei ole opiston murhe, eikä ole opiston velvollisuus tehdä sääntöihin poikkeuksia yhden opiskelijan takia silkasta myötätunnosta.
Kaikki sympatia kuitenkin sinulle, ja paljon voimia ja jaksamista kaikesta huolimatta.- kovuuttaKauhisteleva
mss.alexandralla vissiin kaikki menny tosi helposti kun on varaa sanoa noin.....harmi et joillekkin ihmisille kaikki tapahtuu suhteellisen helposti eikä mitään vastoinkäymisiä elämässä satu......silloin valitettavan moni suhtautuu juuri noin että "no mitä sairastat"-asenteella......ihan kuin se olisi jokin heikkous ihmisessä tms jos sairastuu...
- Open neuvo
Vaikea tilanne kun kaikki menee alta. Sosiaalihoitajan kanssa voit selvitellä toimeentuloosi liittyviä asioita. Vakavan sairastumisen aikana kaikki energia menee toipumiseen, joten on mielekästäkin keskeyttää opinnot siihen asti, kunnes vointisi paranee ja jaksat olla täysillä mukana. Syöpähoidot ovat usein niin raskaita, ettei edes kannata ottaa liikaa urakkaa samaan aikaa. Hoida itseäsi, syö ja liiku vointisi mukaan. Vaali läheisiä ihmissuhteita ja opi nauttimaan elämästä. Opintojen aika tulee sitten ensi syksynä.
Tietenkin opinnoissa mukana pysyminen olisi sinulle psyykkisesti tärkeää. Ota muutama avoimen yliopiston kurssi, ja saat ne sitten myöhemmin hyväksiluettua opinnoissasi.- .,äö,
mikähän psykologi-lääkäri sinä luulet olevasi? Teidät amk opet tiedetään kyllä.
Ota yhteys opetusministeriöön, numerot löydät netin kautta, lähetä sähköpostia
Opetusneuvos:juhani Pirttinirmi
erityisasiantuntija Marget Kantosalo
Ylitarkastaja Tarja Koskimäki. Näille soita vaikka. Kuulostaa törkeältä! Opiskelupaikka takaisin sulle!
- JK
vI IINN KÄVI
- §
Ei muuta kuin kantelu ainakin aluehallintovirastoon ja kannattaa laittaa myös eduskunnan oikeusasiamiehelle.
- @
Kun olet siinä kunnossa että pystyt jatkamaan opintojasi käyhän juttelemassa koulutusohjelman johtajan kanssa. Olen ollut kyseisessä opinahjossa töissä ja tiedän että siellä kuten muissakin korkeakouluissa yritetään olla mahdollisimman joustavia ja korvata parhaimman mukaan aiemmin suoritetut opinnot. On kuitenkin korkeakoulujen edun mukaista että opiskelijat saadaan valmistumaan jossain vaiheessa. Ymmärrän kyllä ärtymyksesi ja on todella ikävää että jouduit tällaiseen tilanteeseen kaiken muun lisäksi. Tsemppiä : )
- yliopisto-opiskelija
lässyn lässyn ja tsemiä XD
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu........
p.s oliko sinun tarkoitus sanoa että ammattioppilaitoksen etu. Nimittäin Korkeakoulusta EI eroteta KETÄÄN, MILLÄÄN perusteella. yliopisto-opiskelija kirjoitti:
lässyn lässyn ja tsemiä XD
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu
korkeakoulujen etu........
p.s oliko sinun tarkoitus sanoa että ammattioppilaitoksen etu. Nimittäin Korkeakoulusta EI eroteta KETÄÄN, MILLÄÄN perusteella.Taas yksi syy siihen, miksi jatkossa on hyvä pitääkin ammattioppilaitokset ja korkeakoulut erillään.
- Tajunta laajenee
Tämä on näitä tämän yhteiskunnan ja ajan kuiluja - toimistoissa ja eri instasseissa nyökytellään myötätuntoisesti päätä samalla hokien samaa lausetta, "sinä nyt vain satut putoamaan tähän kuiluun elämäntilanteesi huomioiden". - Sairastunut ihminen on täällä arvoton.
- Vähän epäilen tätä
Ei tämä ainakaan yhtään vastaa sitä kohtelua jota itse olen saanut Haaga-Heliassa kun opintoni viivästyivät. Itselläni viivästyminen johtui työasioista kun kävin samalla töissä. Jouduin eroamaan mutta pääsin uudestaan ilman pääsykoettaja ja kaikki mitä olin tehnyt, hyväksyttiin. Kannattaisi yrittää selvittää asiaa muulla tavoin kuin kirjoittelemalla vihaisesti nimettömänä nettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527080Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7053202Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1171413Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2211221Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081