Sairastuin syöpään kesallä -09. Sairauden seuraksena olen menettänyt mm. terveyteni, työpaikkani, työkykyni, tulotasoni, opiskelupaikan ja asunnon. Minut mm. erotettiin opiskelupaikastani (HAAGA-HELIA) koska syöpätaistelu ei ollut riittävä peruste opintojen lykkääntymiselle.
Syöpään sairastuminen amk:ssa
31
5176
Vastaukset
- Naapurikoulun ope
Hei tosi kurjaa että sairastuit.
Olen toisen koulun opettaja, ja meilläkin on ollut syöpään ja muihin vakaviin sairauksiin sairastuneita opiskelijoita. Itsellänikin on ollut syöpä joten tiedän että se on rankka sairaus, joka voi tulla kenelle vaan. Sairaana kuuluu tietysti hakea sairaslomaa ja sairaspäivärahaa.
Luultavasti et menettänyt opiskelupaikkasi siksi etteikö sairaus olisi riittävä syy opintojen lykkäytymiselle. Niin se vaan on että yhden lisävuoden saa aika helposti, mutta toisen lisävuoden saamiseksi pitää osoittaa että opinnot tulisivat suoritetuiksi jäljellä olevana opinto-oikeusaikana. Jos tällaista varmuutta ei ole niin ei kannata antaa eikä ottaa toista lisävuotta, koska opinnot jäisivät kumminkin kesken.
Sairastuneiden opiskelijoiden kanssa ollaan tehty yleensä niin, että parantumisen jälkeen kun opiskelukyky on palautunut, ollaan otettu opiskelija takaisin harkinnanvaraisen valinnan kautta ilman pääsykoetta, eli opiskelija on osallistunut hakuun mutta hänen ei ole tarvinnut mennä uudestaan pääsykokeeseen. Silloin opinto-oikeusaika on taas normali ja siihen voi saada ne lisävuodetkin päälle jos on tarve. En tiedä onko Haaga-Heliassa tämä käytäntö myös, mutta ehkä voisit ehdottaa koulutusohjelmassasi jotain tämän tapaista.- Keijo33
Eli oletko sitä mieltä että kun ennuste sairaudesta selviämiseen on 30% on oppilaitoksella oikeus erottaa oppilas 4 vuoden opiskeluiden jälkeen sillä perusteella että se kuolee ennen kuin ehtii valmistua. Tämähän on tehokasta ajattelua!
- 2+8