Vt-seuraan suhtauduttava kuin Jumalaan

Vt-seura, jehovantodistajien uskonnollinen järjestö, vaatii jäseniään suhtautumaan sanaansa kuin se olisi Jumalan sanaa. Sitä ei saa kyseenalaistaa ja kyseenalaistaminen on yhtä kuin Jehovaa vastaan kapinoiminen.

Se myöntää itsekin ettei se ole erehtymätön, mutta mistä syystä siihen kuitenkin pitää suhtautua kuin se olisi erehtymätön?

Vartiotorni 1.6.198:

"Näitä julkaisuja valmistavat veljet eivät tosin ole erehtymättömiä. Heidän kirjoituksensa eivät ole henkeytettyjä, niin kuin Paavalin ja muiden raamatunkirjoittajien kirjoitukset olivat. (2. Tim. 3:16) Ja aika ajoin on ollut tarpeellista oikaista näkemyksiä, kun ymmärrys on tullut selvemmäksi."

Verrattuna:

Vartiotorni 15. marraskuuta 2009:

"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa."

Mikä sitten on ajatus tämän ristiriidan takana, mihin sillä pyritään? Onko tarkoitus etsiä nöyränä totuutta? Ei, koska silloin kyseenalaistaminen olisi suotavaa. No mikä sitten on tavoite? Tavoite on allaolevasta päätellen ainoastaan yhtenäisyys.

Alla oikeudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)

K: Takaisin asiaan. Julistettiin väärää profetiaa?
V: Olen samaa mieltä tuosta.
K: Jehovan todistajien oli uskottava se?
V: Pitää paikkansa.
K: Jos Jehovan todistaja otti itse sen kannan, että tuo profetia oli väärä ja sanoi sen, hänet erotettiin?
V: Kyllä, jos hän sanoi niin ja itsepintaisesti jatkoi vaikeuksien luomista, koska jos koko järjestö uskoo yhtä, vaikka se olisi virheellistä, ja joku alkaa yksinään levittää ajatuksiaan, siitä seuraa hajaannusta ja ongelmia. Ei synny harmoniaa, ei marssimista yhdessä.

Kun muutos tulee, sen pitäisi tulla asianmukaisesta lähteestä, järjestön johdosta, hallintoelimeltä, ei alhaalta ylöspäin, koska jokaisella olisi silloin ajatuksia, ja järjestö hajoaisi tuhansiin eri suuntiin. Meidän päämäärämme on yhtenäisyys.

K: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä?
V: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä, koska uskomme ja olemme varmoja, että Jehova Jumala käyttää järjestöämme ja järjestömme hallintoelintä ohjaamaan sitä, vaikkakin virheitä tehdään aika ajoittain.
K: Ja yhtenäisyys, joka perustuu siihen, että väärä profetia on pakko hyväksyä?
V: Se on totta.
K: Ja henkilö, joka ilmaisi näkemyksensä, että se oli väärä, kuten sanoitte, erotettiin ja oli liitonrikkoja, mikäli oli kastettu?
V: Pitää paikkansa.
K: Ja kuten eilen selvästi sanoitte, olisi ansainnut [hengellisen] kuoleman?
V: Mielestäni - - -
K: Sanoisitteko kyllä vai ei?
V: Vastaan kyllä, viipymättä.
K: Kutsutteko tuota uskonnoksi?
V: Se varmasti on sitä.
K: Kutsutteko sitä kristinuskoksi?
V: Aivan varmasti."

Oliko Jehovan tarkoitus todella että kansansa olisi ensisijaisesti yhtenäinen, riippumatta siitä miten väärässä se missäkin asiassa milloinkin olisi?

39

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tärkeää!

Mitä mieltä viestintäkanava on Lunnaista?

• 67756

Tuo on aika ilmeistä, vt-seura hakee yhtenäisyyttä hinnalla millä hyvänsä. Seuralle totuudellisuus ei ole tärkeää, yhtenäisyys on. Onneksi muutamissakin oikeudenkäynneissä valan ja pakon alla seuran edustajat ovat myöntäneet tuon.

• 12

Me, jotka olemme olleet todistajuuden kanssa tekemisissä, emme koe esitettyjä asioista ongelmaksi.

• levy jumissa

Herää kysymys: miksi jotkut etsivät sisältöä elämäänsä todistajien vastustuksesta?
      Vastustajilla on kovasti ongelmia jt-oppien kanssa, mutta mukana olevilla ei.

Miksei eronnut exä pysty irrottautumaan kokonaan , vaan jatkaa Vt-materiaalin tankkaamista...ja jankkaamista?

• Guubaworm

Ainoa kysymys mikä täällä herää on että miksei täällä kukaan vastaa asiaan kun exät tekevät avauksia. Ketjut pilataan aina joutavanpäiväisellä lapsellisella ininällä.

• pussikarhuxx

"Herää kysymys: miksi jotkut etsivät sisältöä elämäänsä todistajien vastustuksesta?

Miksei eronnut exä pysty irrottautumaan kokonaan , vaan jatkaa Vt-materiaalin tankkaamista...ja jankkaamista? "

Tuskin entiset todistajat hakevat elämäänsä sisältöä vastustuksesta. He haluavat vain tuoda esille epäkohtia koska ovat itse olleet rehellisiä ja tunnustaneet itselleen että seura on onnistunut aikansa huiputtamaan heitä. Seurahan valehtelee aivan todistetusti, tätä eivät todistajatkaan kiistä. Eikö ole aivan luonnollista että se joka ymmärtää tulleensa huijatuksi, haluaa tuoda asian tiettäväksi muillekin? Sinäkin varmasti varoittaisit naapuriasi vaikka huijaavasta kauppiaasta.

Eihän todistajilla ole ongelmia jt-opin kanssa koska he elävät aivopestyinä eivätkä uskalla kyseenalaistaa koska ovat pakkouskossa. Voisiko se osoittaa joidenkin todistajien kohdalla myös silkkaa hölmöyttä että eivät näe mitään epäkohtia opissa vaikka koko seuran opetuksille leimaavaa on väärät ennustukset, oppien muutokset jne.

Jännää on huomata miten pelkästään se saa todistajat menemään henkilöön kun joku avauksessaan lainaa pelkästään seuran omaa materiaalia. He huomaamattaan silloin kritisoivat henkilöön menemisellään oman seuransa kirjoituksia ja opetuksia, koska ne tuntuvat ottavan niin koville.

Herää kysymys, miksi sinä Levu jumissa nimimerkki et kommentoinut itse aloitusta lainkaan. Olisiko sinulla siihen jotain sanottavaa?

• Lövy jämissä
        pussikarhuxx kirjoitti:

"Herää kysymys: miksi jotkut etsivät sisältöä elämäänsä todistajien vastustuksesta?

Miksei eronnut exä pysty irrottautumaan kokonaan , vaan jatkaa Vt-materiaalin tankkaamista...ja jankkaamista? "

Tuskin entiset todistajat hakevat elämäänsä sisältöä vastustuksesta. He haluavat vain tuoda esille epäkohtia koska ovat itse olleet rehellisiä ja tunnustaneet itselleen että seura on onnistunut aikansa huiputtamaan heitä. Seurahan valehtelee aivan todistetusti, tätä eivät todistajatkaan kiistä. Eikö ole aivan luonnollista että se joka ymmärtää tulleensa huijatuksi, haluaa tuoda asian tiettäväksi muillekin? Sinäkin varmasti varoittaisit naapuriasi vaikka huijaavasta kauppiaasta.

Eihän todistajilla ole ongelmia jt-opin kanssa koska he elävät aivopestyinä eivätkä uskalla kyseenalaistaa koska ovat pakkouskossa. Voisiko se osoittaa joidenkin todistajien kohdalla myös silkkaa hölmöyttä että eivät näe mitään epäkohtia opissa vaikka koko seuran opetuksille leimaavaa on väärät ennustukset, oppien muutokset jne.

Jännää on huomata miten pelkästään se saa todistajat menemään henkilöön kun joku avauksessaan lainaa pelkästään seuran omaa materiaalia. He huomaamattaan silloin kritisoivat henkilöön menemisellään oman seuransa kirjoituksia ja opetuksia, koska ne tuntuvat ottavan niin koville.

Herää kysymys, miksi sinä Levu jumissa nimimerkki et kommentoinut itse aloitusta lainkaan. Olisiko sinulla siihen jotain sanottavaa?

Herää kysymys, miksi sinä Levu jumissa nimimerkki et kommentoinut itse aloitusta lainkaan. Olisiko sinulla siihen jotain sanottavaa?---
        kovasti sun napaas tuntuu todistajuus kaivavan.
        hankkisit ittelles OMAN elämän sensijaan et peesailet täällä poispotkittuja apostaatteja.

• peruskysymys

• 45rtgb

Tiukulta hyvä yhteenveto. VT-seuran jumalvetoisuus ja ristiriitaiset epäkohdat.

Mielestäni tällaisella toiminnalla seura korottaa itsensä Jumalan yläpuolelle.
      Lisäksi seura voisi joskus ottaa vastuun tekemistään virheistä, jos aikoo olla tosi uskonto sen sijaan että sysää syyt muiden niskoille.

• pussikarhuxx

Aivan. On rankka ristiriita sillä että uskotaan että seuraa vetää itse Jumala ja sen välillä mitä tuossakin oikeudenkäynnissä tuotiin esille, että seura on opettanut väärin ja esittänyt vääriä profetioita. Joku raamattuun uskova voisi sanoa että raamatun mukaan väärän profeetan tietää vääristä ennustuksista.

Jumala tuskin tekisi virheita ja saattaisi viestintäkanavaansa huonoon valoon väärillä ennustuksilla ja edesauttaisi näin sitä että seuraan haluaa kuulua yhä harvempi.

• 31
        pussikarhuxx kirjoitti:

Aivan. On rankka ristiriita sillä että uskotaan että seuraa vetää itse Jumala ja sen välillä mitä tuossakin oikeudenkäynnissä tuotiin esille, että seura on opettanut väärin ja esittänyt vääriä profetioita. Joku raamattuun uskova voisi sanoa että raamatun mukaan väärän profeetan tietää vääristä ennustuksista.

Jumala tuskin tekisi virheita ja saattaisi viestintäkanavaansa huonoon valoon väärillä ennustuksilla ja edesauttaisi näin sitä että seuraan haluaa kuulua yhä harvempi.

Mitäs jos menisit takaisin hellaripalstalle...

• 45tyjm

Asia kaikessa sen yksinkertaisuudessa menee näin :

Seura ei ole jumalvetoinen. se on täysi mahdottomuus. totuus ei ole täynnä epäkohtia, vääriä ja edestakaisin muuteltuja tulkintoja.. eikä sen kummemmin asioiden peittelyä / vastuun siirtämistä.

Totuus.....Se joko on tai ei, totuus ei voi muuttua historian aikana jatkuvasti maailman tapahtumien mukaan.

• näkökulmani mun

Yleensä totuusrelativismiksi käsitetään ne näkemykset, joiden mukaan jokin väite on tosi,
        jos se on tosi sen esittäjän edustamasta näkökulmasta.,
        sanoo armas Iso Kirjamme Wikipedia.

Mun totuus on mun totuus, sun totuus taitaa olla ihan toisenlainen.

• kirjodet

Tälläkin palstalla jotkut hakevat tukea sille asialle,että ovat jättäneet todistajuuden.Ei se valitettavasti ole sen ihmeellisempää.Ratkaisu ei siis ole ollut hyvä,koska se vielä kovin häiritsee.Asiaa ei ole pohdittu,kun on valinta tehty.Kannattaisi vielä rehellisesti pohtia mikä mieltä painaa.Tällä palstalla pohtiminen ei kyllä onnistu.

• Olisiko sinulla kirjodet, itse avaukseen jotain kommentoitavaa? Oliko Jehovan tarkoitus kansansa ensisijaisesti yhtenäisyys, jonka hinta olisi totuus?

• pussikarhuxx

"Tälläkin palstalla jotkut hakevat tukea sille asialle,että ovat jättäneet todistajuuden.Ei se valitettavasti ole sen ihmeellisempää.Ratkaisu ei siis ole ollut hyvä,koska se vielä kovin häiritsee."

Tuo päätelmä on kyllä kovin erikoinen. Mietipä nyt itse hieman asiaa. Oletetaan että sinä kuuluisit uskonnolliseen järjestöön nimeltä "Jumalan seuraajat". Tämä seurakunta tosiasiassa valehtelisi paljon ja johtaisi ihmisiä harhaan ja toimisi epäinhimillisesti ja aina esittäisi olevansa itse Jumalan ohjaama. Sitten jonain päivänä sinä tulisi ymmärtämään että seurahan on kaikki ne vuodet valehdellut sinulle ja opettanut väärin.

Voitko rehellisesti sanoa että tuo asia ei jäisi sinua tuosta seurakunnasta eroamisen jälkeen lainkaan vaivaamaan?

Voitko sanoa rehellisesti että et haluaisi varoittaa muita tuosta seurakunnasta?

Voitko sanoa rehellisesti että et tuntisi tulleesi petetyksi?

Sinä voit uskoa vt-seuran olevan Jumalasta ja olla näkemättä kaikkia tosiasioita ja totuutta "totuudesta" mutta selvästi sinäkään ET itse aloitukseen pystynyt sanomaan mitään. Sen ei pitäisi olla niin vaikeaa vastata itse aloitukseen jos niin totuudessa elät!

Kommentoi vaikka sitä että miten se on osoitus Jumalavetoisuudesta kun itse seuran edustaja tunnustaa oikeudenkäynnissä että seura on profetioinut väärin ja silti tulisi erotetuksi ja tulisi jehovan tappamaksi ellei uskoisi väärää profetiaa.

• kaikkien luopioiden

Oletpa sinä varsinainen mieltenlukija ja ruudinkeksijä kun väität jt-valheiden ja oppi-päättömyyksien paljastamisen olevan motiiveiltaan jt-kaipuusta johtuvaa. :D

• 29
        pussikarhuxx kirjoitti:

"Tälläkin palstalla jotkut hakevat tukea sille asialle,että ovat jättäneet todistajuuden.Ei se valitettavasti ole sen ihmeellisempää.Ratkaisu ei siis ole ollut hyvä,koska se vielä kovin häiritsee."

Tuo päätelmä on kyllä kovin erikoinen. Mietipä nyt itse hieman asiaa. Oletetaan että sinä kuuluisit uskonnolliseen järjestöön nimeltä "Jumalan seuraajat". Tämä seurakunta tosiasiassa valehtelisi paljon ja johtaisi ihmisiä harhaan ja toimisi epäinhimillisesti ja aina esittäisi olevansa itse Jumalan ohjaama. Sitten jonain päivänä sinä tulisi ymmärtämään että seurahan on kaikki ne vuodet valehdellut sinulle ja opettanut väärin.

Voitko rehellisesti sanoa että tuo asia ei jäisi sinua tuosta seurakunnasta eroamisen jälkeen lainkaan vaivaamaan?

Voitko sanoa rehellisesti että et haluaisi varoittaa muita tuosta seurakunnasta?

Voitko sanoa rehellisesti että et tuntisi tulleesi petetyksi?

Sinä voit uskoa vt-seuran olevan Jumalasta ja olla näkemättä kaikkia tosiasioita ja totuutta "totuudesta" mutta selvästi sinäkään ET itse aloitukseen pystynyt sanomaan mitään. Sen ei pitäisi olla niin vaikeaa vastata itse aloitukseen jos niin totuudessa elät!

Kommentoi vaikka sitä että miten se on osoitus Jumalavetoisuudesta kun itse seuran edustaja tunnustaa oikeudenkäynnissä että seura on profetioinut väärin ja silti tulisi erotetuksi ja tulisi jehovan tappamaksi ellei uskoisi väärää profetiaa.

Ja näin kommentoi henkilö, joka ei omaa todistajataustaa.

Sinähän se olet paras kertomaan mitä on todistajuus ja miten sen jättäminen vaikuttaa ihmiseen.
        Kommentointityyli on muuten sangen tuttua, mikset kirjoita rekatulla nikilläsi?

Kyllä jokainen valitsee ihan itse mitä kommentoi ja mitä ei. Hellarimyyrä taas tonkii maata ja koettaa kaivaa kuoppaa todistajien kaatamiseksi. Ei se oma näkemyksesi raamatusta kovin kummoinen ole, kunhan kuvittelet.

• 24
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Olisiko sinulla kirjodet, itse avaukseen jotain kommentoitavaa? Oliko Jehovan tarkoitus kansansa ensisijaisesti yhtenäisyys, jonka hinta olisi totuus?

Kyllä jokainen osaa vastata aloituksen aiheeseen ihan ilman kyselyäsikin. Vai pidätkö ihmisiä oikeasti yhtä tyhminä kuin olet itse...

• kldkdldd
        24 kirjoitti:

Kyllä jokainen osaa vastata aloituksen aiheeseen ihan ilman kyselyäsikin. Vai pidätkö ihmisiä oikeasti yhtä tyhminä kuin olet itse...

No vastaappa sitten, henkilöön käymisen sijasta.

• läheltä nähty
        kaikkien luopioiden kirjoitti:

Oletpa sinä varsinainen mieltenlukija ja ruudinkeksijä kun väität jt-valheiden ja oppi-päättömyyksien paljastamisen olevan motiiveiltaan jt-kaipuusta johtuvaa. :D

Vertaisin sitä avioeroon....jt-kaipuu....
        Toinen osapuoli tuntee vielä vetoa ja seurailee kauempaa kaipuuunsa kohdetta, mutta ......
        sitten seuraa vihavaihe ja eronnut/erotettu alkaa puhua pahaa ex-puolisosta, parjaa häntä kaikille tutuille ja kirjoittelee nettiin ilkeämielisiä kirjoituksia, haukkuupa koko suvunkin ;)
        Kovasti seuraa kaikkea puolisoon liittyvää ja änkee pippaloihinkin mukaan....
        joudutaan sieltä joskus poistamaan järjestysmiesten toimesta jopa....

• kertaus on opintojen
        kldkdldd kirjoitti:

No vastaappa sitten, henkilöön käymisen sijasta.

Jokainen päättää itse mihin vastaa ja mihin ei.

• toipunut eksä
        läheltä nähty kirjoitti:

Vertaisin sitä avioeroon....jt-kaipuu....
        Toinen osapuoli tuntee vielä vetoa ja seurailee kauempaa kaipuuunsa kohdetta, mutta ......
        sitten seuraa vihavaihe ja eronnut/erotettu alkaa puhua pahaa ex-puolisosta, parjaa häntä kaikille tutuille ja kirjoittelee nettiin ilkeämielisiä kirjoituksia, haukkuupa koko suvunkin ;)
        Kovasti seuraa kaikkea puolisoon liittyvää ja änkee pippaloihinkin mukaan....
        joudutaan sieltä joskus poistamaan järjestysmiesten toimesta jopa....

Toiset toipuu avioerosta ja jatkaa elämäänsä eteenpäin.
        Eikä suinkaan rupea vainoamaan ilkeämiielisillä kirjoituksilla!

• 5tb

Jospa vaan vaikka todistaisit jumalvetoisuuden ihan ensimmäiseksi niin katsotaan sitten..

• 9

"Jospa vaan vaikka todistaisit jumalvetoisuuden ihan ensimmäiseksi niin katsotaan sitten.. "

Kuvitteletko kenties olevasi jotenkin päätäntävaltainen tässä asiassa?
        Ei kukaan kysy sinulta lupaa uskoonsa.

• utyutyutyu

Uskomalla väärään profetiaan voi pelastua

Tuosta oikeudessa käydystä keskustelusta voi panna merkille seuraavaa:

- jos et usko väärään profetiaankin niin sinut erotetaan seurasta (seura tunnustaa tuossa opettaneensa ja profetioineensa väärin)

- kun sinut erotetaan seurasta olet ansainnut hengellisen kuoleman

= valhetta pitää uskoa tai ei voi pelastua

• vajakit....

Jumala päättää kuka pääsee paratiisiin....
        tosi vaikee ymmärtää nii yksinkertainen asia?

• röööyyyhhpurps

Alla oikeudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)-

-olisiko mahdollista saada linkki alkuperäiseen keskusteluun, ei
      hellari-Turusen kirjasta kopsattua mulle.

• nobodyknows?

• 1 + 4

Lainaus lienee Turusen kirjasta. Aloittajahan ei tiedä hölkäsen pölkästä todistajuudesta.

Herää kysymys: miksi jotkut etsivät sisältöä elämäänsä todistajien vastustuksesta?

• eienääkoskaan

Todistajuuden ulkopuolella on melkolailla enemmän tietoa todistajuudesta, kuin umpion sisällä. Sisällä viimeinen vartiotorni on totuus ja maailmankaikkeus. Ulkopuolella pystytään ja uskalletaan katsoa suurempaa kuvaa ja historiaa. Se sitten paljastaakin varsin ikäviä faktoja lahkosta.

Jonkun kiinnostuneen tai pari vuotta kastettuna olleen, on aika turha neuvoa kymmenin vuosien kokemuksella puhuvaa exää. Ja se nyt vaan on fakta.
        Toki muistan oman uskonkiiman alkuvuosilta - olin silloin aina oikeassa ja seura ei erehtynyt missään asiassa. Nyt tiedän toisin.

• 21
        eienääkoskaan kirjoitti:

Todistajuuden ulkopuolella on melkolailla enemmän tietoa todistajuudesta, kuin umpion sisällä. Sisällä viimeinen vartiotorni on totuus ja maailmankaikkeus. Ulkopuolella pystytään ja uskalletaan katsoa suurempaa kuvaa ja historiaa. Se sitten paljastaakin varsin ikäviä faktoja lahkosta.

Jonkun kiinnostuneen tai pari vuotta kastettuna olleen, on aika turha neuvoa kymmenin vuosien kokemuksella puhuvaa exää. Ja se nyt vaan on fakta.
        Toki muistan oman uskonkiiman alkuvuosilta - olin silloin aina oikeassa ja seura ei erehtynyt missään asiassa. Nyt tiedän toisin.

No sinähän et tiedä todistajuudesta mitään, kunhan koetat myyrätä minkä ehdit. Ei tosin tiedä aloittajakaan.

Ei aloituksen aihe ole ongelma, se on jo todettu. Jos se on sitä sinulle, ei voi mitään.

• 26

Avauksen aihe ei ole todistajille ongelma, se on ongelmia ei-todistajille, joita todistajuus häiritsee.

• orjaluokka se

tämä on just sitä kaksoisajattelua. jumala ohjaa seuraa aina muutoin mutta kun tehdään virheitä niin se onkin ihmisten vikaa. ja nämä samat orjaluokan miehet ovat niin uskollista orjaa ettei heidän suustaan valhetta tule, kuten eräässäkin vartsikassa sanottiin!

• kirjodet

Tällä palstallahan jokainen saa kertoa mielipiteensä.Miten näitä kommentteja itsekukin tulkitsee se on jokaisen oma asia.Mielipiteeni oli eräs näkemys.

• >>Tällä palstallahan jokainen saa kertoa mielipiteensä

Se on totta. Voisi kuitenkin olettaa että jos johonkin ketjuun kommentoi, ottaisi edes sivulauseessa kantaa itse ketjun aiheeseen.

>>Miten näitä kommentteja itsekukin tulkitsee se on jokaisen oma asia

Näin on. Jos otat ja luet kuitenkin avauksen uudemman kerran, niin olisi mukava jos kertoisit mielipiteesi asiasta. Itse näen tuon niin että vt-seura on ottanut Jumalan aseman kun siihen pitää uskoa vaikka se olisi selvästi väärässäkin.

Ei kai Jehova ole tarkoittanut että pelastua voi ainoastaan uskomalla vääriin oppeihin?

• antihellari
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Tällä palstallahan jokainen saa kertoa mielipiteensä

Se on totta. Voisi kuitenkin olettaa että jos johonkin ketjuun kommentoi, ottaisi edes sivulauseessa kantaa itse ketjun aiheeseen.

>>Miten näitä kommentteja itsekukin tulkitsee se on jokaisen oma asia

Näin on. Jos otat ja luet kuitenkin avauksen uudemman kerran, niin olisi mukava jos kertoisit mielipiteesi asiasta. Itse näen tuon niin että vt-seura on ottanut Jumalan aseman kun siihen pitää uskoa vaikka se olisi selvästi väärässäkin.

Ei kai Jehova ole tarkoittanut että pelastua voi ainoastaan uskomalla vääriin oppeihin?

"Alla oikeudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)-"

-olisiko mahdollista saada linkki alkuperäiseen keskusteluun, eikä
        hellari-Turusen kirjasta kopsattua mulle.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6275
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2594
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1113
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      75
      1064
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      59
      1064
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      65
      942
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      69