Tämän päivän Hesarissa tietoguru Torstilta kysytään, vaaleaksi ja tummaksi paahdettujen kahvien suosituimmuutta.
Torsti käsittelee asiaa kovin tieteellisesti ja selittelee, miksi vaalea on suositumpaa.
Meille pojille asia oli 50-luvun lopulla, kun SOK toi Katriina kahvit markkinoille, aivan selvä.
Vaalea Katriina on tietenkin parempi kuin Tumma Katriina. Miksikö? No kun Vaaleata Katriinaa sai panna enemmän.
Vaalea vaiko tumma
19
180
Vastaukset
- Satu*
Samasta syystä ostan aina vaaleaa Presidentti-kahvia. :)
- susmorsian ek.
minäpä taas tummaa Arabicaa, siinä on ytyä ilman lisäilyjä !!!
- Ramoona*
K-kaupan taannoinen mainos kehotti : Päätä päiväsi Costa Ricalla - onhan niitä huonompiakin tapoja ja paikkoja valittu päästäkseen päiviltä.
Ensimmäisessä työpaikassani isot pojat leuhkivat panevansa Vuokkoa. Vuokko oli pullotettua kahvikermaa.- Katleija
Hehh..minä päätän päiväni usein Little's kofeiinittomalla kahvilla. Ei mene unet.
- katleija
Tottumiskysymys minulla vaalean eduksi. Maun vuoksi, eikä siksi että sitä kuluu enemmän. Merkkini on Presidentti.
Saa vaaleapaahtoisestakin ytyä kun tuplaa poroannoksen.
Suurin osa kai on arabica kahvia, sitä rubustaa käytetään paljon vähemmän. Onko Arabica kahvimerkki ja kuka on valmistaja.
Turun kahvipaahtimon kahvia saa Cafe Artista. Se on erikoisen hyvää kahvia tosiaan. Sieltä saa TK:n vastapaahdettua kahvia 250 gr pusseissa papuina tai juuri jauhettuna. Eipä ole tullutkaan sitä kotiin ostettua.
Miniä toi Egyptinmatkalta melkein puuteriksi jauhettua kahvia, jossa oli ihana aromi. Se kuului valmistaa beduiinien tapaan pannukahvin tapaan suodattamatta. Päälle nousee vaahtoa parilla nopealla kiehautuksella. Lirutetaan kuppeihin niin että jauhe jää pannuun.
Kyproksella sain tällaista myös terästettynä lämmikkeeksi, koska astuimme rähjäiseen "kahvilaan" sateen kastelemina. Pienistä kapeista laseista sitä tarjosi partainen Kyproksen kreikkalainen ukkeli.
Kyllä kahvi kielenkannat irroittaa.Paahtoaste ja määrä!
Ei tummapaahtostakaan voi käyttömäärän suhteen säästellä.
Laiha, tumma on kamalan makuista.
Siis kahvina!- Ramoona*
Kauppahalleista löytää erikoisia kahvi- ja teelaatuja , niitä tulee joskus maisteltua, mutta en pidä esim. kardemumman tai piparimausteen makuisesta kahvista, joita joulun alla mainostetaan. Olen löytänyt Lohjan Muijalasta pienpaahtimon, joka tuo maahan valikoimiaan luomulaatuja mm. Etiopiasta, Perusta ja Panamasta. Paahtimolla on ekologiset ja eettiset päämäärät ja ilmeisen intohimoinen suhde kahviin. Liikkeestä saa myös erilaisia keittimiä, teetä, maustesiirappeja ym. Hintaa näillä kahveilla on tuplasti, mutta mielestäni ovat hintansa väärtejä, eikä niitä mukitolkulla ryystetä.
Joskus teen jälkiruuaksi erikoiskahviannoksia, nettihän pursuilee tätäkin barista-tietoutta. Muistan muutaman kahviketjunkin täältä, käsiteltiin perinteiset plöröt ja knorrit, Irish coffeet ja lattet. Onpa täällä kahvikupit ja -mukit tulleet puiduiksi, tassilta hörppäämiset ja suolan lisäämiset.. Eihän tuo ole ihmekään, kun koko 70 on varttuneiden viihtyisä kahvipöytä ja meillä on pisteenä i:n päällä Kahvipirtti ehtoisine emäntineen. Siellä oltiin minun palstalle tullessani termarilinjalla, mutta pitkiin ei ole kukaan niistä puhunut.
Yleensä tiputtelen tavallisella kahvinkeittimellä joko Juhla-Mokasta tai vaaleasta Presidentistä, tavallista vahvempaa, sillä lorautan paljon lämmitettyä maitoa sekaan, vieraisilla juon yleensä mustana.Sokeria en tavallisessa kahvissa käytä, sillä se peittää kahvin maun. Nokipannukin on retkellä käytössä, jos on tulentekomahdollisuus - kolmesti kiehautettu , siinä on taikaa. Ramoona* kirjoitti:
Kauppahalleista löytää erikoisia kahvi- ja teelaatuja , niitä tulee joskus maisteltua, mutta en pidä esim. kardemumman tai piparimausteen makuisesta kahvista, joita joulun alla mainostetaan. Olen löytänyt Lohjan Muijalasta pienpaahtimon, joka tuo maahan valikoimiaan luomulaatuja mm. Etiopiasta, Perusta ja Panamasta. Paahtimolla on ekologiset ja eettiset päämäärät ja ilmeisen intohimoinen suhde kahviin. Liikkeestä saa myös erilaisia keittimiä, teetä, maustesiirappeja ym. Hintaa näillä kahveilla on tuplasti, mutta mielestäni ovat hintansa väärtejä, eikä niitä mukitolkulla ryystetä.
Joskus teen jälkiruuaksi erikoiskahviannoksia, nettihän pursuilee tätäkin barista-tietoutta. Muistan muutaman kahviketjunkin täältä, käsiteltiin perinteiset plöröt ja knorrit, Irish coffeet ja lattet. Onpa täällä kahvikupit ja -mukit tulleet puiduiksi, tassilta hörppäämiset ja suolan lisäämiset.. Eihän tuo ole ihmekään, kun koko 70 on varttuneiden viihtyisä kahvipöytä ja meillä on pisteenä i:n päällä Kahvipirtti ehtoisine emäntineen. Siellä oltiin minun palstalle tullessani termarilinjalla, mutta pitkiin ei ole kukaan niistä puhunut.
Yleensä tiputtelen tavallisella kahvinkeittimellä joko Juhla-Mokasta tai vaaleasta Presidentistä, tavallista vahvempaa, sillä lorautan paljon lämmitettyä maitoa sekaan, vieraisilla juon yleensä mustana.Sokeria en tavallisessa kahvissa käytä, sillä se peittää kahvin maun. Nokipannukin on retkellä käytössä, jos on tulentekomahdollisuus - kolmesti kiehautettu , siinä on taikaa.Perhebudjetin ohjaamana ostamme Liddlen halpoja tummempipaahrtoisia kahveja.
Ehkä pienellä tummuudella peitetään kahvilaadun puutteita mutta kelpaa meille.
Matkoilta tuomme joskus paikallista kahvia.
Viimeeksi helmikuiselta Kuuban kiertelyltä muutaman 250g paketin serrano arabicaa.
Hinta hirvittää. 3,45 turistipesoa / 250g, noin viikon palkka keskiverto kuubalaiselle ja onhan se meillekin kallista, yli 10€/kg.
Tummaa ja "oikeaa" kahvia.
Joskus valmistan "oikean" kahvin mutteripannussa ja vaahdotan siihen käsihyrskyttimellä punaisen maidon.
Tämä vaatii hieman sokeria vaikka sitä emme normaalisti käytäkään.
Lueskelen mielenkiinnolla eri lähteistä kuvauksia hienoista, monitoimisista kahvikoneista.
Jatkuvuuden turvaamiseksi.
Tarkoitan auvoista parisuhdetta, poikkeuksetta tummaa.
Helppo arvata että se liittyy elämäni sulostuttajan tukan väriin.
Nyt on ensimmäiset harmaat alkaneet ilmestymään.
Onkohan harmaata kahvia muuten kuin hiivatin laihaksi keittäen.
Jos se on vaihtoehto niin menipä teen juomiseksi.
Vakavasti ottaen.
Ollessani v2000 ensimmäistä 3kk:n työnhakureisua Espanjassa ja elämäni sulostuttajan ollessa omalomalaisena minua viihdyttämässä, totuimme tummapaahtoiseen kahviin.
Tuon 3kk:n rupeaman jälkeen eivät vaaleapaahtoiset juurikaan maistuneet.
Makumme ei ole tuosta muuttunut.- Katleija
Jos emäntä on keittänyt oikein ytyä kahvia niin voi sanoa, että "eipä ole emäntä kahvia säästellyt".
Litkun kahvin keittäneelle taas, "eipä ole emäntä vettä säästellyt." Tosin parempi on olla hiljaa. - toisin ymmärtänyt
Toin vähälaktoositonta reettaa, kyll' maar reettaa panna saa!
- Rudi...
Oli firman pikkujoulut ja minä panin Vuokkoa firman sairastuvassa,
- Atolfia
Meillä juodaan Presidenttiä. Oikeastaan minä sitä enimmäkseen juon. Mieheni juo nykyään teetä. Sanoo ettei hänen enää kannata noin kallista kahvia juoda, mutta eukolle pitää antaa parasta:>).
Olen huomannut, että vatsani kestää paremmin juuri tuota kahvilaatua. Juhla Mokasta saan refluksioireita. Liekö luulotautia? - Stokkan tummasta
haluaa vaimo kahvin keitettää.
Hän keittää se niin tuhdiksi, että minä lorautaan hanasta vettä lantringiksi. Meilläpäin sanotaan laihasta kahvista, että olipas talossa kovaa vettä.
Mitä omaan kahvivalintaani tulee, niin näissä vaaleissa se on ehdottomasti vaalea.- sinisirkku-ek
Alkoi taas soida laulun sanat täällä päin kun: *MInun armaani ei lemmi tummaa, hän lempii vaan vaaleataaa*
Siks' minä plilkka laitoin vaaleita raitoja kutreilleni, no, leikki sikseen, - vaalea paahtoa suosin kahvissa minäkin ! - hämmästyttävää ss
sinisirkku-ek kirjoitti:
Alkoi taas soida laulun sanat täällä päin kun: *MInun armaani ei lemmi tummaa, hän lempii vaan vaaleataaa*
Siks' minä plilkka laitoin vaaleita raitoja kutreilleni, no, leikki sikseen, - vaalea paahtoa suosin kahvissa minäkin !eikö sinulla ole jo täysharmaa tukka tällä iällä ?
- ........
Hetkinen, ilmankos minulla on refluksia koko ajan ja olen juhla mokan suurkuluttaja, täytyypä kokeilla presidenttiä, tumma paahtoset ei maistu ja ostin sellaista watsakahvia, täytyy sanoa, et oli pahan makusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391669En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 81021
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7931- 71846