Kohta kukkii kullerot....

Phyllis

Kiitos siitä kun torniojokivartiset on huomioitu oikein "meänkielen" keskustelupalstalla. "Meän kielestä" puhuvat lähinnä ruotsalaiset. En oikein ymmärrä syytä siihen, että miksi he eivät hyväksy sitä, että puhuvat suomenkielen murretta.En ymmärrä sitä miksi murretta pitää väittää kieleksi. Ihan mukavaahan se toisaalta olisi jos lapsuuteni murre olisikin oma kieli, voisin siten väittää osaavani ainakin jotenkuten viittä kieltä. Ymmärrän nimittäin erittäin hyvin "meän kieltä". Sitä kuulen vielä joskus ruotsin radiosta (suomenkielistä ohjelmaa), ja joskus sivukorvalla jossain Ruotsin Vojakkalassa. Kerran olin hautajaisissa Haaparannan kirkossa. Siellä pappi puhui sekä ruotsiksi että "meän kielellä". En si reaktio oli pieni järkytys, tuntui siltä kuin pappi pelleilisi puhumalla murretta. Ensi sekunttien jälkeen se tuntui kumminkin kauniilta, koska se oli ollut vainajan suomea se.

Hyvää ja lämmintä kesää kaikille tornionlaaksolaisille.

0

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
        Ikävä
        191
        1264
      2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
        Ikävä
        122
        1118
      3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
        Ikävä
        48
        834
      4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
        Ikävä
        70
        830
      5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
        Ikävä
        53
        770
      6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
        Ikävä
        50
        705
      7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
        Ikävä
        33
        682
      8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
        Ikävä
        60